عوارض قرص پرانول 10 برای چیست

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

طبقه بندی مارتیندل : داروهای قلبی عروقی
طبقه بندی درمانی : داروهای قلبی-عروقی &gt داروهای مهارکننده بتا آدرنرژیک

‎پروپرانولول (با‌های تجاری ایندرال و پرانول) دارویی از دسته داروهای مسدودکننده گیرنده های بتا می باشد. این دارو که در درمان موارد متعدد و متنوعی کاربرد دارد عمدتاً برای درمان فشارخون و نظمی تپش قلب مورد استفاده قرار می‌گیرند. پروپرانول برای بیماری‌های گوناگون دیگری چون تسکین درد قلبی، پیشگیری از سردردهای میگرنی، درمان بی‌نظمی تپش و گلوکوم تجویز می‌شود.


پروپرانولول با اتصال به گیرنده های مخصوصی در سلول های قلبی و عروقی به گیرنده های بتا، با مسدود کردن آنها فرمان کاهش فعالیت قلبی را به اعصاب قلب منتقل می‌کند. پس از دریافت این پیام عصبی، با کاهش ضربان قلب باعث منظم شدن ضربان قلب می شود، این عمل می تواند منجر به کاهش فشار خون در عروق خونی گردد و به پیشگیری از ضربان نظم قلبی کمک کند.
‎به علت اینکه قلب با عملکرد این دارو انرژی کمتری مصرف می کند، می تواند به کاهش درد های قفسه سینه در آنژین های صدری کمک نماید و همچنین پروپرانولول می تواند در پیشگیری از حملات قلبی به دنبال این درد های قلبی نیز مؤثر باشد و مرگ و میر پس از سکته های قلبی را کاهش دهد. البته امروزه داروهای جدیدتری نیز از این گروه تولید شده است ولی پروپرانولول همچنان جزء داروهای بسیار پرمصرف محسوب می شود.

عوارض قرص پرانول 1 برای چیست





در صورت بروز هر یک از علایم زیر، مصرف پروپرانولول قطع شده و با پزشک مشورت می‌شود:



گردآوری توسط بخش سلامت


مجله دلگرم

پاسخ به سوالات پزشکی ، مامایی و جنسی شما (توسط پزشک و ماما مجله دلگرم)

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت روزدارو می باشد

pamuh.com – سایتی جامع برای مطالب علمی ، آموزشی ، پزشکی ، خانواده ، موارد مصرف و عوارض جانبی داروها

فهرست

پروپرانولول نوعی بتابلوکر و مسدود کننده بتا است که بر قلب و گردش خون تاثیر می گذارد . پروپرانولول برای درمان برخی تومورها ، آنژین ، درد قفسه سینه ،فشار خون بالا ، اختلال ریتم قلب و سایر مشکلات قلبی و گردش خون مورد استفاده قرار میگیرد /

از پروپرانولول مایع خوراکی  4.28 میلی گرم (همونگول) در نوزادانی که بالای 8 هفته سن دارند برای درمان نوعی بیماری ژنتیکی با همانژیومای کبدی (hemangiomas) استفاده می شود .

در صورتی که به پروپرانولول حساسیت دارید نباید از این دارو استفاده کنید .علائم آلرژی به پروپرانولول میتواند شامل این موارد باشد : خارش و قرمز شدن چشم ها ، تنگی نفس و درد قفسه سینه ، تورم لب و زبان ، خشکی دهان ، التهاب پوست . همچنین استفاده از پروپرانولول مایع برای نوزاد کم وزن توصیه نمیشود . همچنین در صورتی که مشکلات زیر را دارید قبل از تجویز پروپرانولول به پزشک خود اطلاع دهید .

عوارض قرص پرانول 1 برای چیست

مشخص نیست که آیا پروپرانولول میتواند در دوران بارداری به جنین آسیب برساند یا خیر . در صورتی که باردار هستید و یا قصد بارداری دارید ، قبل از مصرف پروپرانولول با پزشک خود مشود نمایید .

پروپرانولول از طریق شیرمادر به نوزاد منتقل می شود و ممکن است بتعث آسیب به نوزاد شود . در صورت نیاز به مصرف پروپرانولول در دوران شیردهی حتما با پزشک مشورت نمایید .

هر دارویی را دقیقا طبق نظر پزشک خود مصرف کنید . توصیه های موجود در این سایت فقط جهت اطلاع رسانی بوده و جایگزین تجویز پزشک نیست . دوز مصرف پروپرانولول را به صورت خودسرانه افزایش و یا کاهش ندهید و هیچگاه بدون اطلاع و مشورت پزشک و به صورت خودسرانه ، مصرف پروپرانولول را قطع نکنید . پروپرانولول را روزانه و در سرساعت معیین مصرف کنید .

در صورتی که نیاز به عمل جراحی دارید ، مصرف پروپرانولول را به پزشک جراح بگویید . ممکن است نیاز باشد تا چند روز قبل از عمل جراحی مصرف پروپرانولول را قطع کنید . پروپرانولول میتواند روی آزمایش های تشخیصی تاثیر گذار باشد . قبل از آزمایش ، مصرف پروپرانولول را به اطلاع پزشک برسانید .در صورتی که این دارو برای درمان فشار خون بالا تجویز شده است ، حتی زمانی که احساس می کنید فشار خون بالایی ندارید به مصرف دارو ادامه دهید . فشار خون بالا اغلب بدون علامت است .

در صورتی که مصرف یک دوز از پروپرانولول را فراموش کرده اید به محض یاداوری ، دوز خود را مصرف کنید . در صورتی که کمتر از 4 ساعت به زمان مصرف بعدی فرصت دارید ، دوز از دست رفته را رها کرده و در زمان مصرف بعدی ، داروی خود را مصرف کنید.

در صورتی که به صورتی اشتباه و یا به قصد خودکشی با پروپرانولول ، میزان زیادی دارو مصرف کرده اید با اورژانس تماس بگیرید . مسمومیت با پروپرانولول میتواند کشنده باشد . لطفا توجه داشته باشید که اگر با هدف خودکشی پروپرانولول استفاده کرده اید ، بعد از بهبودی ، عوارض ناشی از این اقدام ممکن است تا آخر عمر ادامه داشته باشد .

در زمان مصرف پروپرانولول ، هنگام برخواستن از حالت خوابیده به نشسته و یا از حالت نشسته به سرپا ، آهسته حرکت کنید . ممکن است در زمان تغییر حالت از نشسته به ایستاده دچار سرگیجه شده و نتوانید تعادل خود را حفظ کنید .

در صورتی که با مصرف پروپرانولول هرگونه عوارضی شبیه به آلرژی مشاهده کردید سریعا با اورژانس تماس بگیرید . علائمی مانند : خارش و سرخ شدن چشم ها ، آبریزش بینی ، عطسه ، سرفه ، خارش گلو ، خشک شدن دهان ، تورم لب و زبان ، تنگی نفس و

در زمان تجویز پروپرانولول تمام داروهایی که در حال مصرف هستید را به پزشک اطلاع دهید . براخی از داروها میتواند با پروپرانولول تداخل ایجاد کند .برخی از این داروها عبارتند از : رقیق کننده های خون مانند: وارفارین، کومادین، یانوتون، داروهای ضد افسردگی مانند : آمی تریپتیلین، کلومیفامین، دیزپارمین، ایامپارامین ،فلوکستین داروهای درمان فشار خون و یا داروهای مربوط به پروستات مانند : دوکسازوزین، پرازوسین، ترازوسین ، آمیودارون، دیلیتازیم، پروپیفنون، کینیدین، وراپامیل  و داروهایی مانند : آسپرین، ایبوپروفن (Advil، Motrin)، ناپروکسن (Aleve)، سلکوکسیب، دیکلوفناک، اندومتاسین، ملوکسیک

میزان مصرف هر دارویی را پزشک شملا تعیین میکند و حتما باید طبق نظر پزشک اقدام به مصرف پروپرانولول نمایید . تمام اطلاعات موجود در این سایت فقط جهت اطلاع رسانی بوده و جایگزین نظر پزشک نیست .

پروپرانولول در بزرگسالان برای درمان فشار خون بالا معمولا با 4 میلی گرم پروپرانولول خوراکی دوبار در روز آغاز می شود .

پروپرانولول میتواند با متوقف کردن و یا کاهش ترشح آدرنالین باعث کاهش اضطراب و استرس شود ولی استفاده از پروپرانولول برای درمان استرس توصیه نمیشود چرا که این دارو شدیدا اعتیاد آور بوده و عوارض جانبی در پی دارد . همچنین پروپرانولول فقط استرس و اضطراب را به صورت موقت کاهش میدهد و با قطع مصرف دارو علائم شما به حالت قبل باز میگردد . در صورت تمایل به استفاده از پروپرانولول برای کاهش استرس و اضطراب میتواند 2 الی 4 میلیگرم پروپرانولول مصرف کنید . البته بهتر است از شربت دیفن هیدرامین تحت نظر پزشک معالج تان استفاده کنید

هیچگاه بدون تجویز پزشک پروپرانولول مصرف نکنید .

تهیه و ترجمه اختصاصی/ pamuh.com

وارفارین -عوارض جانبی – تداخل دارویی – خطرات – warfarin

از بین بردن سبیل دخترانه یا همان موهای زائد پشت لب

نیاسین یا ویتامین B3 چیست ؟ فواید و عوارض جانبی niacin

نورتریپتیلین چیست ؟ عوارض – تداخل – مصرف “Nortriptyline

ملوکسیکام – تداخل ، عوارض جانبی و موارد مصرف Meloxicam

پرومتازین – عوارض – تداخل – نحوه مصرف promethazine

آدرس شما نمایش داده نمی شود و محرمانه است.در صورتیکه معتبر و بدون www وارد کنید دیگران میتوانند به شما پاسخ دهند و این پاسخ برای شما خواهد شد.

این و آدرس را برای نظرهای بعدی من ذخیره کن.

سلام من ۲۰عدد قرص پروپرانولول خوردم کی دربدنم تاثیر میکنه

ضد طپش قلب گیاهی فقط مصرف به می باشد مربا به ، خورشت به ، آب به . خوردن میوه تازه به ، و مقداری مصرف سیب درختی ، درمان قطعی می شوید . بخصوص چای به یعنی دمنوش به که عطاری ها دارند یا خودت درست کن ، به را رنده و با پنکه خشک کن و بعد روی ماهی تابه تفت بده یا مکروفر یا فر نوری تا کمی قهوه ای رنگ بشود ، بعد یک قاشق به خشک شده را در قوری بریز و با یک لیوان پر آب جوش ۱۵ دقیقه دم بکشد و کمی ولرم شد با عسل طبیعی یا خرما بخور

با سلام لطفاّ راهنمایی بفرمایید مصرف همزمان ایندرال ۲۰ و لوزارتان مشکلی پیش نمی آورد؟ با تشکر

باسلام من الان دوسالی هست روزی یک پرانول ده میخورم الان دیگه حالم خوب شده دیگه فشاروتپش قلب ندارم .الان هرچندروزیکی میخورم میخوام بزارمش کناربایدچکاکنم باتشکر.

سلام من آریتمی قلبی دارم و ۱۷ سالمه. ۶ ساله که پروپرانول مصرف میکنم. اما دیشب به قصد خودکشی ۱۱ تا این قرص رو باهم خوردم اولش احساس سرگیجه گرفتم ولی بعدش خوب شدم الان خیلی عادی ام یعنی ممکنه بعدا اثر بزاره؟؟؟؟

عزیزم منم این کارو کردم دو بسته رو کامل انداختم هیچیمم نشد همشون دروغه

عوارض قرص پرانول 1 برای چیست

سلام
ببخشید من حدود یکماه پیش ۲۵ تا از این قرص با هم در کمتر از یک ساعت خوردم(۱۰)
یک هفته پیش هم ۱۱ تا با دز قویتر با هم خوردم(۲۰)
الان مدام احساس درد در قفسه سینه دارم وسط و سمت چپ چیکار کنم؟لازمه برم دکتر؟برام مشکلی پیش اومده؟

سلام .وقتتون بخیر
مصرف این تعداد از این دارو می تونه عوارض جانبی داشته باشه. بهتره برای جلوگیری از عوارض احتمالی دائمی ، به پزشک مراجعه کنید.پروپرانولول مستقیما روی قلب تاثیر میزاره

ببخشید بعد از مصرف بیش از اتدازه ک دکتر رفتین چ چیزی گفتو تجویز کرد؟

لازمه بدونید اگر دوز بالایی از پراپرونولول خوردید و مشکلی واستون پیش نیومده به همین خیال خوش نباشید زیرا باعث مسمومیت کبدی میشه هر چند که شاید متوجه نشین و بعدا مشکلات بسیار بسیار زیادی گریبان گیرتون خواهد شد

سلام
اگر به کافئین حساسیت داشته باشیم . پروپانولول مشکلی ایجاد میکند؟؟؟
آیا قرص استامینوفن کدئین با قرص پروپانولول ۲۰ مشکلی ایجاد نمیکند؟؟

ممنون

با سلام و وقت بخیر
پروپانولول با استامینوفن تداخل داره و ممکن باعث تغییراتی در ضربان قلب و میزان فشار خون بشه .البته ممکنه با تغییر ساعت های مصرف دارو تا حدی بشه از این تداخلات جلوگیری کرد که در این مورد حتما باید طبق نظر پزشک رفتار کنید و خودسرانه تصمیم نگیرید .
در مورد حساسیت به کافئین متاسفانه اطلاعات دقیقی ندارم .

پروپرانولول چیست؟
‎پروپرانولول دارویی از دسته ی داروهای مسدودکننده ی گیرنده های بتا می باشد. این دارو که در درمان موارد متعدد و متنوعی کاربرد دارد، بر روی عملکرد قلب و عروق خونی اثر دارد.
‎پروپرانولول با اتصال به گیرنده های مخصوصی در سلول های قلبی و عروقی به گیرنده های بتا، با مسدود کردن آن فرمان کاهش فعالیت قلبی را به اعصاب قلب منتقل می نماید.
‎پس از دریافت این پیام عصبی، با کاهش ضربان قلب باعث منظم شدن ضربان قلب می شود، این عمل می تواند منجر به کاهش فشار خون در عروق خونی گردد و به پیشگیری از ضربان نظم قلبی کمک کند.
‎به علت اینکه قلب با عملکرد این دارو انرژی کمتری مصرف می کند، می تواند به کاهش درد های قفسه ی سینه در آنژین های صدری کمک نماید و همچنین پروپرانولول می تواند در پیشگیری از حملات قلبی به دنبال این درد های قلبی نیز موثر باشد و مرگ و میر پس از سکته های قلبی را کاهش دهد. البته امروزه داروهای جدیدتری نیز از این گروه تولید شده است ولی پروپرانولول همچنان جزء داروهای بسیار پرمصرف محسوب می شود.
‎پروپرانولول در موارد دیگر نیز می تواند گزینه ی مناسبی جهت درمان و پیشگیری بیماری باشد. از این رو این دارو برای کاهش علائم فیزیکی ناشی از استرس مانند تپش قلب و لرزش بدن تجویز گردد. مشابه این علائم در افراد مبتلا به پرکاری غده ی تیروئید نیز دیده می شود و پروپرانولول به سرعت می تواند این علائم را تسکین دهد.
‎پروپرانولول همچنین به عنوان داروی رایجی در پیشگیری از سر درد های عروقی یا میگرنی کنترل شده تجویز می گردد و می تواند گزینه ی مناسبی در افراد مبتلا به میگرن که سایر درمان ها برای آنها مناسب نمی باشد، قرار گیرد. مشاهده شده که پروپرانولول تعداد دفعات حملات میگرنی را کاهش می دهد.

‎پیش از مصرف پروپرانولول
‎-در صورتی که باردار یا شیرده هستید یا قصد باردار شدن دارید، پیش از مصرف این دارو به پزشک خود اطلاع دهید.
‎-در صورت ابتلا به هرگونه اختلال در عملکرد کبد یا کلیه به پزشک خود اطلاع دهید.
‎-در صورت سابقه یا ابتلا به فشار خون، اختلالات عروقی، آسم یا هرگونه اختلال تنفسی، قند خون بالا(دیابت)، بیماری پوستی پسوریازیس، بیماری عضلانی و میاستنی گراویس حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
‎-در صورتی که سابقه ی افت ضربان قلب یا بلوک قلبی داشته اید و در صورتی که سابقه ی درد های قلبی مکرر داشته اید پزشک خود را مطلع نمایید.
‎-به دلیل این که این دارو می تواند با بسیاری از داروها (خصوصا داروهایی که بر روی گیرنده های بتا اثر می گذارند) تداخل ایجاد کند، پیش از مصرف این دارو حتما لیست کلیه ی داروها و مکمل های مصرفی خود را در اختیار پزشک یا داروساز خود قرار دهید تا در صورت وجود تداخل، اقدامات لازم جهت تنظیم مقدار مصرف یا نوع دارو، صورت گیرد.
‎-در صورت سابقه ی حساسیت به این دارو یا هر داروی دیگر به پزشک خود اطلاع دهید.
-بیماران مبتلا به آسم یا تنگی نفس در مصرف این دارو بسیار دقت کنند چون می تواند بسیار خطرناک باشد.

‎نحوه ی مصرف صحیح پروپرانولول
‎-مقدار مصرف مناسب دارو را پزشک باتوجه به سن و شرایط شما تعیین می نماید. لذا از مصرف خود سرانه ی دارو یا مصرف بیش از حد تجویز شده، خودداری نمایید.
‎قرص پروپرانولول ممکن است ۲،۳ و یا ۴ نوبت در روز برای شما تجویز شود. اما نوع کپسول دارو طولانی اثر تر می باشد و معمولا یک مرتبه در روز تجویز می شود.
‎کپسول را بطور کامل همراه با یک لیوان آب ببلعید و از جویدن یا بازکردن آن خودداری نمایید.
‎-قرص و کپسول های پروپرانولول با دوز های متفاوتی تولید می شود معمولا قرص های ۱۰،۲۰،۴۰ میلی گرمی رایج می باشند لذا در صورتی که از این دارو به مدت طولانی استفاده می نمایید هر بار که دارو را جدید خریداری می کنید مقدار دارویی را بر روی بسته ی دارو چک نمایید.
‎-سعی کنید دارو را در زمان مشخصی از شبانه روز و به صورت منظم مصرف نمایید تا از فراموش کردن نوبت دارو جلوگیری شود و اثرات مطلوب دارو بهتر حاصل شود.
‎-در صورت فراموش کردن یک نوبت دارو، بلافاصله پس از یادآوری مصرف نمایید مگر اینکه به دوز بعدی نزدیک باشد در این صورت دوز بعدی را در زمان خودش مصرف نمایید و نوبت فراموش شده را رها کنید و از دو برابر کردن مقدار مصرف در یک نوبت بپرهیزید.

‎توصیه های لازم در خصوص مصرف پروپرانولول
‎-در مدت مصرف این دارو، تحت نظر پزشک خود باشید تا روند بهبودی و همچنین شرایط شما بررسی گردد.
‎-درمان با پروپرانولول ممکن است طولانی مدت باشد. لذا دارو را تا زمانی که پزشک توصیه کرده است مصرف نمایید. در صورت مصرف طولانی مدت، قطع ناگهانی این دارو می تواند عوارضی داشته باشد به همین دلیل لازم است قطع دارو زیر نظر پزشک و به تدریج انجام شود.
‎-در صورتی که قرار است تحت عمل جراحی یا درمان های دندان پزشکی قرار گیرید، درمانگر خود را در جریان مصرف این دارو (و سایر داروهای مسدود کننده ی گیرنده های بتا مانند متوپرولول، کارودیلول و..) قرار دهید، زیرا مصرف این دارو می تواند اثرات داروی بیهوشی را افزایش دهد.
‎-در صورتی که از نوشیدنی های الکلی استفاده می نمایید، حتما با پزشک خود مشورت نمایید زیرا مصرف این دارو همراه با الکل می تواند منجر به افت شدید فشار خون باشد که می تواند سلامتی شما را تهدید نماید و توصیه نمی شود.
‎-در صورتی که مبتلا به دیابت می باشید، پروپرانولول می تواند علائم افت قند خون (لرزش، تپش قلب و) را برطرف نماید و متوجه افت قند خون خود نشوید به همین دلیل توصیه می شود قند خون خود را کنترل نمایید و با پزشک خود در مورد این مسئله مشورت نمایید.
‎-در صورت خرید هر داروی جدید، داروساز خود را در جریان مصرف پروپرانولول قرار دهید. مصرف بعضی از دارو ها مانند دارو های ضد سرفه، سرماخوردگی و آنفولانزا و همزمان با این دارو مناسب نمی باشد.
‎-در کنار مصرف این دارو به توصیه های پزشک خود در رابطه با تغذیه، ورزش و سبک زندگی سالم توجه نمایید.

‎عوارض جانبی پروپرانولول
‎-احساس خستگی و خواب آلودگی از علائم رایج در زمان مصرف این دارو می باشد لذا در صورت وقوع این علائم از رانندگی و کار با وسایلی که نیاز احتیاط دارد تا زمانی که اثر دارو برطرف نشده، خودداری نمایید.
‎-احساس سرما و یخ کردن دست یا پا ها، تنگی نفس، اختلال در خواب و کاهش ضربان قلب ممکن است با مصرف این دارو رخ دهد در صورت بروز این علائم به پزشک خود مراجعه نمایید.
‎-در تعداد کمی از مصرف کنندگان این دارو کاهش میل جنسی، اختلال در خلق و خو، سر درد و سؤهاضمه دیده شده است در صورتی که این علائم را داشتید حتما با پزشک خود صحبت نمایید.
‏‎-از آنجا که پروپرانولول علاوه بر اثر بر روی گیرنده های بتا در سلول های قلبی و عروقی، به گیرنده های مشابه در سایر نواحی بدن از جمله عروق ریه نیز می توانند متصل شود، می تواند عوارض جانبی در سایر نقاط بدن نیز ایجاد نمایند. لذا در صورتی که مشکل تنفسی دارید و یا از دارو های ضد آسم استفاده می نمایید احتمالا مصرف این دارو برای شما مناسب نباشد و علائم ریوی شما را تشدید نماید.

مشاهده و خرید داروی تقویتی مناسب برای بیماران قلبی – عروقی:
کاردیوایس: حاوی امگا۳ – سیر و انواع ویتامین های مناسب برای قلب (کلیک کنید)

Reference1: www.drugs.com
Reference2: www.medscape.com

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *