عوارض قرص قند گلی بن کلامید

خواص دارویی و گیاهی

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است
[[رده:نمادهای
نوشتار]]

قرص گلی بنکلامید برای دیابت نوع 2 که نیازی به تزریق انسولین نمی باشد، تجویز می شود. در ادامه این مطلب با اطلاعاعت دارویی، موارد مصرف، مکانیسم اثر و عوارض جانبی این قرص آشنا خواهید شد. پس در ادامه همراه ما باشید.

گلی بنکلامید جزء داروهای سولفونیل اوره به شمار می آید. این نوع داروها لوزالمعده را تحریک می کنند تا انسولین بیشتری ترشح کند و بدین ترتیب سطح قند خون نیز پایین می آید. این داروها مشابه انسولین عمل کرده و برای درمان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 تجویز می شوند. در ادامه با قرص گلی بنکلامید و عوارض آن آشنا خواهید شد.

همان طور که گفتیم قرص گلی بنکلامید برای دیابت نوع 2 تجویز می شود. این قرص دارای اثراتی همچون انسولین است زیرا مصرف آن موجب ترشح انسولین شده و بدین ترتیب میزان انسولین خون افزایش و قند خون نیز بسیار کاهش می یابد. برای اینکه شخص دچار هیپوگلیسمی یا علائم کاهش قند خون نشود، بایستی به طور منظم غذا خورده و قرص را قبل از غذا و یا بعد از آن مصرف نماید. انواع داروهای دسته سولفونیل اوره دارای اثرات کوتاه، متوسط و یا طولانی هستند. اثر این قرص نیز متوسط است و با مصرف اولین دوز شروع می شود. 

از چندین دهه پیش از این قرص برای درمان بیماری دیابت استفاده می شود. اما تا به کنون چگونگی مکانیسم این قرص مورد بحث است. قرص گلی بنکلامید برای دیابت غیر وابسته به داروی انسولین کاربرد دارد و با تحریک مستقیم پانکراس آن را وادار به ترشح انسولین کرده و بدین ترتیب میزان قند خون نیز کاهش می یابد.

بعد از مصرف این قرص انسولین به طور ناگهانی ترشح و سطح آن افزایش می یابد. بنابراین بهتر است این قرص را اندکی بعد از غذا و یا قبل از غذا مصرف کنید تا احتمال کاهش قند خون کمتر شود.

معمولا روزانه دو عدد (حداکثر دوز مصرفی) از قرص گلی بنکلامید, نیم ساعت قبل از غذا مصرف می شود. بعد از مصرف دارو بایستی شخص غذا خورده و آن را به تاخیر نیندازد. ابتدا مصرف دارو با دوز کم شروع شده و بعد از پیدایش اثرات آن به تدریج میزان دارو افزایش می یابد تا به مقداری که مد نظر پزشک است برسد. بدون مشورت با پزشک دوز مصرفی قرص را افزایش ندهید، زیرا ممکن است قند خون به شدت افت پیدا کند. از طرفی فشار زیادی هم بر سلول های پانکراس خواهد آمد.

اگر دچار بیماری های کلیوی و کبدی هستید یا عمل جراحی قلب بار انجام داده اید و یا دچار سکته قلبی شده اید، بهتر است از قرص گلی بنکلامید استفاده نکنید زیرا مشکلات و ناراحتی های شما می شوند.

به طور کلی قرص گلی بنکلامید عوارض کمی دارد. اما مهم ترین عارضه آن افزایش وزن و افت قند خون است. سایر عوارض عبارتند از حالت تهوع، ناراحتی های معده، سردرد، یبوست، اسهال، کاهش هوشیاری، زرد شدن پوست و چشم ها، تشنج، تیرگی و یا کم رنگی ادرار و مدفوع، بثورات جلدی مثل کهیر یا خارش، گلودرد، متورم شدن صورت، زبان و یا لب ها، کبود شدن غیر معمول بدن و حساسیت به نور آفتاب می باشند.

منبع : آرگا


اگر می خواهید عمل زیبایی انجام دهید، بخوانید!



با فرودگاه بین المللی دبی آشنا شوید


برای انجام جراحی زیبایی به کدام دکترها اعتماد کنیم؟



سفر به چین و بازدید از کوه بودایی امی شان


برای پاکسازی پوست چرب از این روش های مطمئن استفاده کنید



هیچوقت این جملات را به زبان نیاورید!

نشانی شما منتشر نخواهد شد.


دکتر ابوالفضل زارعی، جراح پلاستیک و زیبایی بینی، صورت، پلک





قرص گلی‌ بنکلامید (Glibenclamide) باعث تحریک و آزاد شدن مقادیر انسولین از لوزالمعده (پانکراس) می‌شود.این کار را با بلوک گیرنده‌های پتاسیم در سلولهای بتای جزایر لانگرهانس انجام می‌دهد. انسولین هورمونی است که از پانکراس ترشح می‌شود و میزان قند خون را کنترل می‌کند. گلی بن کلامید معمولاً در درمان بیماران دچار دیابت نوع یک (وابسته به انسولین) بکار نمی‌رود، چرا که اساساً در این بیماران پانکراس قادر به ساخت انسولین نمی‌باشد. البته مصرف بلندمدت گلی بن کلامید موجب افزایش حساسیت بافتهای محیطی مانند کبد، عضلات و بافت چربی به انسولین می‌شود ولی این مکانیسم فرعی است.

نوعی داروی خوراکی برای درمان دیابت می‌باشد. این دارو اصولاً در درمان بیماران مبتلا به دیابت نوع دو (غیر وابسته به انسولین) استفاده می‌شود.

این دارو با تحریک سلول های بتا لوزالمعده بدن را وادار می کند تا انسولین بیشتری تولید کند سایر داروهای این گروه کلروپروپامید – گلی میپراید – گلی پیزاید – تولازامید – تولبوتامید و گلی کلازید هستند.

گلی بن کلامید در دیابت نوع ۲ کاربرد دارد و در دیابت نوع ۱ بی تاثیر است.

مصرف طولانی مدت گلی بن کلامید مقاومت به انسولین را کاهش می دهد و به همین دلیل در بسیاری از مواقع گلی بن کلامید همراه با متفورمین استفاده می شود. ترکیب این دو دارو به دلیل تحریک هم زمان لوزالمعده برای تولید انسولین و کاهش حساسیت سلول های بدن نسبت به انسولین است.

معمولا برای بیماران دیابتی چاق کمتر از گلی بن کلامید استفاده می شود چون این دارو باعث بروز افزایش وزن می شود. بنابراین در بیماران دیابتی که لاغر هستند گلی بن کلامید گزینه مناسب تری است.

گلی بنکلامید اصولاً داروی کم عارضه‌ای تلقی می‌شود. عارضه اصلی آن افت قند خون و افزایش وزن است. سایر عوارض: سردرد، تهوع، ناراحتی معده، اسهال یا یبوست و افزایش وزن، افت هوشیاری، تشنج، زردی چشم‌ها یا پوست، تیرگی ادرار یا کم رنگی مدفوع، تب، گلودرد، بثورات جلدی، خارش یا کهیر، تورم زبان، لب‌ها یا صورت، حساسیت به نور آفتاب، خونریزی یا کبود شدگی غیر معمول.

معمولا روزانه دو عدد (حداکثر دوز مصرفی) از قرص گلی بنکلامید, نیم ساعت قبل از غذا مصرف می شود. بعد از مصرف دارو بایستی شخص غذا خورده و آن را به تاخیر نیندازد. ابتدا مصرف دارو با دوز کم شروع شده و بعد از پیدایش اثرات آن به تدریج میزان دارو افزایش می یابد تا به مقداری که مد نظر پزشک است برسد. بدون مشورت با پزشک دوز مصرفی قرص را افزایش ندهید، زیرا ممکن است قند خون به شدت افت پیدا کند. از طرفی فشار زیادی هم بر سلول های پانکراس خواهد آمد.

همچنین بخوانید : موارد مصرف و عوارض قرص متفورمین

اگر دچار بیماری های کلیوی و کبدی هستید یا عمل جراحی قلب بار انجام داده اید و یا دچار سکته قلبی شده اید، بهتر است از قرص گلی بنکلامید استفاده نکنید زیرا مشکلات و ناراحتی های شما می شوند.

در صورت مصرف همزمان گلی بن کلامید با داروهای زیر افزایش دوز گلی بن کلامید لازم است:

کورتیکواستروئیدها
دیورتیک های تیازیدی
هورمون های تیروئیدی
OCP
ریفامپین
مهارکننده های انیدرازکربنیک
لیتیم
آسپاراژیناز
بتابلاکرها ممکن است علائم هیپوگلایمسی را پنهان کنند.
گلی بن کلامید غلظت سرمی دیگوکسین را بالا می برد
گلی بن کلامید اثر ضد انعقادهای خوراکی را کاهش یا افزایش می دهد.

در صورتی که گلی بن کلامید در بارداری مصرف شود مصرف آن باید ۲ تا ۴ هفته پیش از زایمان قطع شود.
مصرف قرص گلی بن کلامید در شیردهی نیاز به مطالعات وجود دارد.

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

217, All Rights Reserved. | Powered by harfetaze

X

– ǁی
15 ј .

– ѐ 5
.

ی
ǘ “takhfif”
.
* ی ј
ی 92
1 .
 


ǘ

 


 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات
اداری): 77512642  21تهران، صندوق پستی 111-15655فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوی اخبار و مطالب
منتشر شده در
اطلاعی نداريم! 


ی magiran.com
ʝ
 
 

داروی گلی بن کلامید از مشتقات سولفونیل اوره است که یکی از قدیمی ترین و مهمترین داروهای ضد دیابت خوراکی را تشکیل می دهند. قرص گلی بن کلامید در بیماران دیابتی که دیابت نوع 2 دارند استفاده می شود. افرادی که فاویسم دارند بهتر است از این دسته دارویی استفاده نکنند. قرص گلی بن کلامید در روز به همراه صبحانه یا اولین وعده اصلی غذا مصرف می شود.

مصرف قرص گلی بن کلامید در بالغین:

ابتدا 2.5 تا 5 میلی گرم قرص گلی بن کلامید روزانه استفاده شود و سپس در صورت نیاز در فواصل یک هفته ای می توان دوز گلی بن کلامید را 2.5 میلی گرم دیگر اضافه کرد. حداکثر دوزاژ روزانه گلی بن کلامید 2 میلی گرم می باشد. گلی بن کلامید تا 1 میلی گرم به صورت تک دوز و از 1 میلی گرم به بالا در دوزهای منقسم تجویز می گردد.  

قرص گلی بن کلامید صبح ها ناشتا مصرف می شود و بلافاصله بعد صبحانه باید خورده شود و یا در طول روز همراه با وعده غذاهای اصلی مصرف می شود.

در صورت مصرف همزمان گلی بن کلامید با داروهای زیر افزایش دوز گلی بن کلامید لازم است:

هر دارو به موازات ایجاد اثرات درمانی مورد نظر، ممکن است سبب بروز عوارض ناخواسته نیز بشود. اگرچه کلیه این عوارض در یک فرد مشاهده نمی شود ولی در صورت بروز هر یک از عوارض زیر با پزشک معالج مشورت نمایید.

از جمله عوارض جانبی گلی بن کلامید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

درسه جامع داروهای رسمی ایران- ایران فارما تالیف دکتر سعید شهراز- دکتر طاهره غازیانی

مرجع جامع داروهای ژنریک ایران با اقدامات پرستاری و مراقبت تالیف و ترجمه پوران سامی

داروهای ژنریک ایران تالیف دکتر رامین خدام

فارماکولوژی پایه و بالینی کاتزونگ

http://www.rxlist.com

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا) دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.با دروانا همراه شوید.1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *