عوارض قرص سرترالین بر جنین

خواص دارویی و گیاهی

عوارض قرص سرترالین بر جنین
عوارض قرص سرترالین بر جنین


Username*


E-Mail*


Password*


Confirm Password*


Phone*

عوارض قرص سرترالین بر جنین

Forgot ?

Enter your email to reset your password.


E-Mail*

ببخشید مصرف قرص ضد افسردگی سرترالین در بارداری برای جنین ضرر داره؟

 ۳۴ هفته ام عزیزم. واقعا چند وقتی میشه خیلی بهم ریخته هستم. هر کاری هم میکنم روحیه ام عوض شه، تاثیری نداره.

به خاطر افسردگی رفتم دکتر و ایشون قرص ضد افسردگی دادن.

فقط الان نگرانم برای جنین خطر نداشته باشه. آخه تو نت نوشته مشکل ریوی شاید برای جنین پیش بیاد.

خواستم از شما هم بپرسم. دوز سرترالین ۵۰ هست خانم دکتر.

خیلی میترسم برای نینی مشکلی به وجود بیاد. دوزش خوبه؟

سلام مامان عزیز. افسردگی در دوران بارداری بعضی از مامانا پیش میاد.

نگران نباش ان شاالله گذراست. در مورد مصرف قرص ضد افسردگی سرترالین در بارداری پرسیدی.

نازنین مصرف این قرص در بارداری در شرایطی که پزشک صلاح بدونه و منافعش رو ترجیح بده مساله ای نداره.

ایشون در جریان حال و احوال شما و وضعیت بارداری شما هستن. با خیال راحت مصرف کن.

با تجویز پزشک هیچ مشکلی نداره. حتی عوارض مصرف نکردنش برای شما بیشتر از مصرفشه جانم.

برای همین پزشک به شما این قرص رو در این دوز دادن. دقیقا مطابق تجویز ایشون مصرف کنید.

برای بعضی از خانم ها دوزهای بالاتر هم میدن جانم. نگران دوزش نباش. خود دکتر حواسش به این مسائل هست جانم.


E-Mail*


وبسایت

پاسخ*


 مطلب قبلی


مطلب بعدی 

سلام خسته نباشید من توی هفته ۱۱ هستم و اینکه دیروز رفتم …

سلام
من تو ۲۸ هفته و چهار روز بارداری هستم رفتم سونو …

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که مصرف داروهای ضد افسردگی “مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین”(SSRIs) در بارداری به طور قابل توجهی بر رشد مغز جنین تاثیر می‌گذارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، تحقیقات جدید محققان “کالج پزشکان و جراحان دانشگاه کلمبیا”(Columbia University Vagelos College of Physicians and Surgeons) نشان می‌دهد مصرف داروهای ضد افسردگی به خصوص “مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین”(SSRIs) در طول بارداری می‌تواند به طور قابل توجهی بر رشد مغز جنین تاثیر بگذارد.

محققان می‌گویند این تغییرات می‌تواند خطر افسردگی کودک در دوران بلوغ را افزایش دهد. این مطالعه بر روی 98 نوزاد انجام شد. 16 نفر از آنها نوزادان مادرانی که “قرص‌های مهارکننده‌ انتخابی بازجذب سروتونین” مصرف می‌کردند، بودند و 21 نفر از آنها نوزادان مادرانی که افسردگی بدون درمان داشتند بودند و 61 نوزاد از مادران سالم بودند.

مادرانی که قرص‌های “مهارکننده‌ انتخابی بازجذب سروتونین” مصرف می‌کردند، بخش‌هایی از مغز مانند “بادامه”(amygdala) و “اینسولار”(insular) در نوزادان‌شان به طور قابل توجهی افزایش یافته بود. اینسولار قسمتی از چین خوردگی‌های عمیق کورتکس نیمکره مغز است.

“جی گینگریچ”(Jay Gingrich) یکی از محققان این مطالعه می‌گوید: بادامه و اینسولار نقش مهمی در پردازش عواطف دارند.

عوارض قرص سرترالین بر جنین

ما این تغییرات را در موش‌ها پس از قرار گرفتن در معرض “مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین” در اوایل زندگی مشاهده کردیم و اکنون این تغییرات را به ناهنجاری‌های رفتاری که بعدا در نوجوانی ظاهر می‌شود، مرتبط می‌دانیم.

نتایج مطالعه‌ای که در سال 2016 انجام شد، نشان داد، افرادی که در معرض “مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین” قرار گرفته بودند، در سن 15 سالگی، احتمال افسردگی زیادی داشتند.

اکثر افرادی که داروهای ضد افسردگی استفاده می‌کنند به مشکلات تشخیصی پزشکی یا روانپزشکی مانند افسردگی بالینی یا اضطراب مبتلا هستند و می‌توان گفت که داروهای ضد افسردگی عامل اصلی ناهنجاری در فرزندانشان است.

تحقیقات دیگری نیز نشان داده است که حجم بادامه در فرزندان مادران دارای افسردگی، بدون در نظر گرفتن مصرف داروهای ضد افسردگی، متفاوت است.

“جاناتان پوسنر”(Jonathan Posner)، یکی دیگر از محققان این مطالعه، می‌گوید: داروهای مهارکننده‌ غیرانتخابی بازجذب سروتونین می‌تواند گزینه خوبی باشد.

گینگریچ افزود : به نظر می‌رسد در ماه‌های اول و دوم، خطر کمتر باشد. بنابراین شما می‌توانید دوز را در سه ماهه سوم کاهش دهید و یا یک دارو ضد افسردگی مهارکننده غیرانتخابی بازجذب سروتونین مصرف کنید.

این مطالعه در مجله “JAMA Pediatrics” منتشر شد.

انتهای پیام

شرکت حسابداری

ماه عسل

سیکس پک

مصرف هر دارویی می تواند در دوران بارداری عوارض جانبی بر روی مادر و جنین داشته باشد و باید در این دوران تمام داروهایی که مصرف می کنید تحت نظر پزشک بوده و از هرگونه مصرف خودسرانه خودداری کنید.

مصرف هر دارویی می تواند در دوران بارداری عوارض جانبی بر روی مادر و جنین داشته باشد و باید در این دوران تمام داروهایی که مصرف می کنید تحت نظر پزشک بوده و از هرگونه مصرف خودسرانه خودداری کنید.داروهای ضد افسردگی یکی از روش های اولیه درمان افسردگی و اضطراب در دوران بارداری است که می تواند عوارض و فوایدی در بر داشته باشد. بیشتر اوقات توصیه می شود در صورتی که تحت درمان با داروهای آرامبخش و ضد افسردگی هستید ، در طول دوره درمان از روش های مطمئن پیشگیری از بارداری استفاده کنید.

عوارض قرص سرترالین بر جنین

در صورتی که در دوران درمان با داروهای ضد افسردگی متوجه بارداری ناخواسته خود شدید ، از قطع خودسرانه دارو خودداری کنید و سریعا با پزشک خود تماس بگیرید .در ادامه این مطلب به برخی از داروهای آرامبخش مجاز و غیر مجاز در دوران بارداری اشاره شده است.

چرا درمان افسردگی در دوران بارداری مهم است ؟

اگر افسردگی مادر در دوران بارداری درمان نشود می تواند عوارض جانبی زیادی در بر داشته باشد . برای مثال ممکن است مادر از خود و کودک خود در رفتار های روزانه به خوبی مراقبت نکند و باعث آسیب رسیدن به جنین شود.یا ممکن است رژیم غذایی خود را حفظ نکرده و خوراکی هایی مصرف کند که برای سلامت جنین مضر باشد .از طرفی اضطراب و استرس در دوران بارداری می تواند با ایجاد تغییراتی در بدن مادر باعث زایمان زودرس ، کم وزن بودن جنین ، مشکلات رشد جنین ، نقایص مادر زادی جنین و همچنین افزایش خطر افسردگی بعد از زایمان برای مادر شود.

داروهای آرامبخش و ضد افسردگی در دوران بارداری بی خطر هستند ؟

مصرف داروهای ضد افسردگی و آرامبخش در دوران بارداری  انتخاب بین بد و بدتر است .پزشک شما مزایا و عوارض جانبی این داروها را در نظر می گیرد و اگر تشخیص دهد که مصرف داروهای ضد افسردگی برای شما و جنین فوایدی بیشتر از عوارض جانبی آن دارد ، این داروها را برای شما تجویز خواهد کرد.از طرفی برخی از داروهای ضد افسردگی موجود عوارض جانبی خیلی کم و نادری بر روی جنین دارند.البته معمولا مصرف این داروها در سه ماهه اول بارداری باید با احتیاط و در کمترین دوز ممکن باشد.

کدام داروهای آرامبخش و ضد افسردگی در دوران بارداری مجاز هستند ؟

برخی از داروهای مهارکننده باز جذب سروتونین (SSRIs) در دوران بارداری گزینه مناسب تری هستند.مانند سیتالوپرام ، فلوکستین ، سرترالین  و… که عوارض جانبی بسیار کمتری برای جنین دارند و احتمال افزایش خونریزی زایمان و پس از زایمان با مصرف این گروه از داروهای ضد افسردگی بسیار کم است .بیشتر مطالعات و تحقیقات نشان داده اند که احتمال ایجاد نقایص مادرزادی در جنین با مصرف این گروه از داروها بسیار کم است.در بین داروهای .موجود در این گروه فقط پاروکستین ممکن است با احتمال کم موجب افزایش خطر نقص قلبی جنین شود

گروه دارویی بعدی داروهای ضد افسردگی مهارکننده بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین (SNRI این گروه از داروهای ضد افسردگی هم گزینه خوبی برای مصرف در دوران بارداری هستند و در صورتی مورد استفاده قرار می گیرند که به هر دلیلی مصرف داروهای گروه اول ، برای مشکل شما جوابگو نباشد. تحقیقات نشان می دهد مصرف این گروه از داروهای آرامبخش ، با خطر افزایش خونریزی در زایمان و بعد از زایمان همراه است . .دولوکستین و ونلافاکسین از داروهای موجود در این گروه دارویی هستند

گزینه بعدی برای مصرف داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری بوپروپیون است .به طور کلی بوپروپیون جزو اولویت های درمانی نیست و فقط زمانی باید مصرف شود که سایر داروهای آرامبخش برای شما موثر نباشند. تحقیقات نشان داده است که مصرف بوپروپیون در دوران بارداری می تواند با .خطر نقص در قلب جنین همراه باشد 

گزینه آخر ،داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای هستند و این داروها نیز فقط زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که به هر دلیلی گزینه های قبلی برای مشکل شما پاسخ نداده باشند.داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای می تواند با نقص های مادر زادی جنین همراه باشند و در صورتی که این داروهای ضد .افسردگی در سه ماهه دوم و سوم بارداری مصرف شوند موجب افزایش خونریزی زایمان و بعد از زایمان خواهند شد

مصرف کدام داروهای آرامبخش و ضد افسردگی در دوران بارداری مجاز نیست ؟

برخی از تحقیقات نشان داده است که پاروکستین می تواند خطر نقص های قلبی جنین را کمی افزایش دهد.همچنین مهارکننده های مونوآمین اکسیداز (MAOIs)  مانند : فنلزین می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد.

مصرف داروهای آرامبخش در دوران بارداری چه عوارض برای نوزاد بعد از زایمان دارند؟

این داروها اگر در طول سه ماهه آخر بارداری مصرف شوند می تواند بر روی نوزاد تاثیر گذار باشند و بعد از زایمان ، نوزاد باید برای مدتی تحت درمان ها و مراقبت های پزشکی باشد .ارتباط بسیار کمی بین مصرف داروهای آرامبخش و ابتلا نوزاد پسر به اوتیسم وجود دارد .

 آیا در دوران بارداری باید داروهای ضد افسردگی خود را تغییر دهم ؟

تصمیم گیری در این مورد بر عهده پزشک است و شما به صورت خودسرانه مجاز به تغییر و یا قطع مصرف داروهای ضد افسردگی در دوران حاملگی نیستید

:نکته

کارشناسان و متخصیص امریکایی توصیه می کنند که در دوران بارداری فقط در صورت ابتلا به افسردگی شدید از داروهای ضد افسردگی استفاده کنید و در موارد متوسط افسردگی از روش های غیر دارویی برای درمان بهره مند شوید. مانند ورزش کردن ، روان درمانی ، تغییر رژیم غذایی ، یوگا و …

 

 

پایگاه خبری افکارخبر توسط سرورهای

گروه نرم افزاری آسام

میزبانی می شود.

دانشنامه فرزند:
سوالی که در ادامه مطالعه می‌فرمایید توسط یکی از مخاطبان ارسال
شده است. شما نیز می‌توانید با ارسال سوالات خود به سامانه مشاوره
دکترهمراه با کارشناسان سامانه مشورت کنید.
کارشناسان سامانه مشاوره دکترهمراه در کمترین زمان، پاسخگوی سوالات
شما عزیزان هستند.
برای کسب اطلاعات بیشتر و ارسال سوال کافیت به صفحه
«ارسال سوال»
در سامانه مراجعه نمایید.

من به علت افسردگی مجبور به استفاده از قرص هستم دکتر خواست قطع کنه ولی حالم بد شد مجبور به ادامه هستم، (سرترالین-پرفنازین-لورازپام) این ها قرص هایی هست که می خورم. می خوام باردار شم دکتر گفت مشکل نداره این قرص هارو بخورم. آیا مصرف این قرصها برای بچه ضرر داره؟ کدومش؟

سرترالین سبب ناراحتی های ریوی و لوزارپام ممکن است سبب تشنج نوزاد تازه متولد شده و پرفنازین هم اثرش معلوم نیست. البته در صورتی که حال مادر بد باشد داروها قطع نمی شود به نظرم با چندین پزشک مشورت کنید.

هشدار:
پاسخ فوق توسط کارشناس سامانه و با توجه به اطلاعات درج شده
در پرونده کاربر می‌باشد. این مشاوره مختص به این کاربر
است، توصیه آن به دیگر کاربران بدون بررسی شرایط صحیح
نیست. در این زمینه لطفاً ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

مطلبی که مطالعه نمودید، پیرامون موضوع
«بایدها و نبایدها»
واقع در بخش
«بارداری»
می‌باشد.

در ادامه مطالعه
تعدادی از مطالب
مشابه از لحاظ محتوا و موضوع را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

عوارض قرص سرترالین بر جنین

همچنین شما می توانید با عضویت در

کانال تلگرام دانشنامه فرزند

هر روز مطالب مفید و معتبر ما را دنبال نمایید.

هشدار جدی:
پاسخ‌های ارسالی توسط کارشناسان، تنها جنبه اطلاع‌رسانی و آموزشی
داشته و توصیه پزشکی تخصصی تلقی نمی‌شوند و نباید آنها را جایگزین
مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست. اگر شما هر گونه نگرانی
در مورد سلامتی خود و یا فرزندتان دارید، بهتر این است مستقیما با
یک پزشک حرفه‌ای و یا یک متخصص بهداشت و درمان مشورت کنید. در
عموم موارد، تشخیص صحیح پزشکی تنها توسط معاینه حضوری و دقیق و انجام
آزمایش‌های مورد نیاز امکان‌پذیر است.

در ادامه، مطالعه این مطالب را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

کپی‌رایت © دانشنامه فرزند. ۱۳۸۸-۱۳۹۷ کلیه حقوق مادی و معنوی
این دانشنامه طبق قوانین حق تکثیر محفوظ بوده و متعلق به
پدید آورندگان می‌باشد. دانشنامه فرزند کاملاً مستقل است و وابسته
به هیچ سازمان، نهاد و یا ارگان دولتی نمی‌باشد و توسط
گروه فرزند مدیریت می‌شود. این دانشنامه شامل کلیه اطلاعات مورد
نیاز برای بچه دار شدن بوده و تنها در راستای اهداف آموزشی
طراحی گردیده‌است. اگر شما هر گونه نگرانی در مورد سلامتی
خود و یا فرزندتان دارید، بهتر این است مستقیما با یک پزشک
حرفه‌ای و یا یک متخصص بهداشت و درمان مشورت کنید. لطفاً قبل
از استفاده از مطالب این سایت کلیه قوانین، مقررات و شرایط استفاده
از آن را مطالعه نمایید، استفاده شما از مطالب این
سایت نشان دهنده توافق شما با کلیه
قوانین و مقررات
می باشد.

استفاده از مطالب و محتوای دانشنامه فرزند در دیگر سایت‌ها و
رسانه‌های الکترونیکی تنها با ذکر منبع و درج لینک مستقیم مجاز بوده و
استفاده از مطالب دانشنامه فرزند در رسانه‌های چاپی تنها با کسب
موافقت‌نامه کتبی مجاز می‌باشد.
کلیه مطالب و محتوای تولید شده در دانشنامه فرزند تحت مجوز
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 در دسترس است.

All contents copyright ©
Farzand Encyclopedia.
2010-2019 All rights reserved.

This Internet site provides information of a general nature and is designed
for educational purposes only. If you have any concerns about your own health
or the health of your child, you should always consult with a physician or other
healthcare professional. Please review the Terms of Use before using this site.
Your use of the site indicates your agreement to be bound by the
Terms of Use.
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0
International License.

Click here

to view a copy of this license.

For contact us, send email to info[a]farzand.net

ورود / عضویت

آیا می دانید داروی شما به چه منظور تجویز شده است ؟ آیا از نحوه مصرف صحیح نگهداری، عوارض و تداخلات داروی خود مطلع هستید؟      آیا می دانید در هنگام مسمومیت دارویی یا غذایی چه باید کرد؟         شماره تلفن 1490 مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم کشوری به صورت 24 ساعته آماده پاسخگویی به سؤالات دارویی همشهریان محترم می باشد. همچنین مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم دانشگاه علوم پزشکی کاشان با شماره تلفن 03155579000 در ساعات اداری پاسخگوی سؤالات دارویی شما می باشد                             مرکز اطلاع رسانی دارو و سمومDPIC                                     * برای حفظ سلامت خودمان آنتی بیوتیک را هوشمندانه استفاده کنیم .                                     * متاسفانه آمار ها نشان می دهد که کشور ایران بالاترین رتبه سرانه مصرف دارو در جهان را دارد.


“مصرف داروهای  SSRIs  در دوران بارداری”


مصرف داروهای SSRIsدر دوران بارداری می تواند سبب بروز فشار خون ریوی در نوزادان تازه متولد شده  شود.

زنان بارداری که داروهای اختصاصی مهار کننده بازجذب  سروتونین دردوران بارداری دریافت میکنند ممکن است فرزند تازه متولد شده خود را در ریسک بروز فشار خون ریوی که بیماری خطرناکی است قرار دهند که طبق آمار جدید از هر 1000 نوزاد متولد شده تنها 2 نفر درگیر آن هستند.

عوارض قرص سرترالین بر جنین

نوزادانی که از مادران مصرف کننده SSRIsدر اواخر دوران بارداری به دنیا آمدند، 2 برابر ریسک ابتلا به فشار خون ریوی بالاتری داشتند. ریسک ابتلا در این نوزادان از هر 1000 تولد، 3 نفر بوده که از آنجایی که ریسک همه داروهای SSRIsشامل سرترالین، سیتالوپرام، پاروکستین و فلوکستین یکسان بوده ، این افزایش ریسک کلی را به SSRIsنسبت داده اند.

در مطالعه ای 1104 مادر، در اواخر دوران بارداری و در مطالعه دیگر 17053مادر، در اوایل دوران بارداری SSRIsمصرف میکردند و 54184 قبل از بارداری تشخیص افسردگی برای آن ها داده شده بود و دارو مصرف میکردند، اما از شروع بارداری دارو مصرف نمی کردند ه اند. مطالعه نشان داده که 33 نوزاد از 1104نوزادی که در اواخر دوران بارداری که تحت تاثیر داروی SSRIsمصرفی توسط مادر بودند، دچار فشار خون ریوی شده بودند.از 17053 نوزادی که تنها در اوایل دوران بارداری مادر تحت تاثیر دارو بوده اند 32 نوزاد دچار مشکل شده اند، و از بین مادرانی که تشخیص بیماری اعصاب پیش از بارداری داشته اند، 114 نوزاد دچار بیماری فشار خون ریوی  پایدار شده بودند.

مکانیسم ایجاد این عارضه نامعلوم است ، ولی گفته می شود SSRIs  در ریه تجمع می یابند. سروتونین منجر به انقباض عروق شده و می تواند واسطه ای برای تکثیر سلول های عضله صاف سرخرگ ششی شود.

منطقی است که پزشکان بیمارشان را از این مسئله آگاه سازند همچنین آن ها را از نادر بودن احتمال بروز این عارضه در بیمارانی که مجبور به استفاده از SSRIsهستند، مطلع سازند.

در این مطالعه توصیه شده که در درمان زنان باردار با داروهای  SSRIsاحتیاط شود و توصیه می شود در صورت امکان از درمان های غیر دارویی در دوران بارداری استفاده شود.

اما همچنان این ابهام وجود دارد که مشکل به وجود آمده در نوزادان ممکن است در اثر بیمار زمینه ای مادر (افسردگی ) باشد ، نه به دلیل مصرف داروهای   SSRIs. 

گردآوری و تدوین : دکتر سارا خوش سرور- کارشناس مرکز ADR 

 منبع : دانشگاه علوم پزشکی شیراز- بیمارستان نمازی



سند علمی دانشگاه
برنامه استراتژیک دانشگاه
مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی
مـــاهنامه حـــیات
مرکز هم اندیشی اساتید
جشنواره شهید مطهری
حاکمیــت بالینـــــی
پورتال دستگاه های اجرایی استان
پرسش های متداول
Distance Learning College
مجمع خیرین سلامت

اعضای هیات علمی
کارکنان دانشگاه
گالری عکس دانشگاه
مرکز پاسخگویی 1490
نظام جامع پیشنهادات
کانون دانش آموختگان
ارتباط با مدیران
راهنمای ارباب رجوع
روش انجام خدمات
فهرست خدمات قابل ارائه
کمیته ها و شوراها

دریافت آنتی ویروس
امور مشترکین
ثبت نام و انتخاب واحد
نوبت دهی درمانگاه ها
رزرو شارژ اینترنتی غذا
فیلم های آموزش سلامت
روزنامه های ایران
ثبت نام متقاضیان طرح
پست الکترونیک دانشگاه
دانشگاه های علوم پزشکی
 


صفحه اول دانشگاه معرفی دانشگاه کارکنان  تماس با دانشگاه امور مشترکین تماس با مدیر سایت
 


  Copyright @2019″ KAUMS
دانشگاه علوم پزشکی کاشان 


 

 

عوارض قرص سرترالین بر جنین
عوارض قرص سرترالین بر جنین
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *