عوارض قرص رزوواستاتین ویکی پدیا

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

‎رزوواستاتین
رزوواستاتین متعلق به دسته ی داروهای استاتین می باشد. این دارو میزان کلسترول و سایر چربی های ساخته شده در بدن را تنظیم می کند و بااین کار خطر ابتلا به بیماری های قلب و عروق را کاهش می دهد.


( قرص رزوتکس محصول شرکت تهران شیمی )

‎چربی ها به راحتی در بافت های بدن ذخیره می شوند تا بعدا به عنوان منبع انرژی استفاده شوند . کلسترول یک نوع چربی (لیپید) می باشد که در کبد از چربی های غذای مصرفی شما ساخته می شود. زمانی که میزان کلسترول در خون شما افزایش یابد هایپرکلسترومیا (افزایش چربی خون ) رخ می دهد. با این وجود کلسترول بالا ممکن است در شما احساس بیماری ایجاد نکند اما عوارض پنهان ناشی از آن در حال وقوع است.
‎کلسترول بالا در عروق خون رسوب می کند و به مرور زمان دیواره ی عروق را سخت می کند و موجب تنگ شدن عروق می شود. این عارضه موجب کاهش جریان خون و افزایش خطر بیماری های قلب و عروق از جمله سکته های قلبی و مغزی می شود.
‎‎رزوواستاتین همچنین در افرادی که مستعد بیماری های قلب و عروق هستند(مثلاً بیماران دیابتی حتی با وجود کلسترول نرمال خون ) ریسک این بیماری ها را کاهش می دهد.
‎پیش از مصرف رزوواستاتین 
‎-در صورت بارداری ،اقدام به بارداری یا شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید.
‎-در صورت سابقه ی ابتلا به مشکلات کبدی یا هرگونه بیماری که مسبب عارضه کبدی شده است را دارید به پزشک خود اطلاع دهید.
‎-در صورتی که مشکلات عضلانی مانند گرفتگی یا درد عضلانی دارید به پزشک خود اطلاع دهید.
‎-در صورتی که سابقه تیروئید کم کار،سکته و یا خونریزی مغزی و مشکلات کلیوی دارید حتما به پزشک خود بگویید.
‎-در صورت حساسیت به هرگونه دارو، پزشک خود را مطلع نمایید .
‎نحوه ی مصرف رزوواستاتین 
‎-این دارو به صورت قرص ۵، ۱۰،۲۰و۴۰ میلی گرمی در ایران موجود می باشد و مقدار مصرف روزانه دارو با توجه به شرایط شما توسط پزشک محاسبه می شود.
‎-معمولا رزوواستاتین به صورت یک بار در روز تجویز می شود.
– رزوواستاتین را در زمان مشخصی از روز هر زمانی که راحتید، مصرف نمایید . این دارو با غذا تداخل ندارد و می توانید آن را قبل یا بعد از غذا مصرف نمایید .بهترین زمان مصرف دارو عصرها می باشد.
-ممکن است پزشک شما درمان را با مقدار داروی کم شروع کند و پس از عادت کردن بدن،مقدار داروی شمارا افزایش دهد تا احتمال بروز عوارض ناشی از دارو کمتر شود.
_در صورت فراموشی یک نوبت دارو بلافاصله آن را مصرف نمایید اما از دوبرابر کردن مقدار دارو در یک نوبت جداً خودداری نمایید.
‎توصیه های رزوواستاتین
– معمولاً درمان با این دارو طولانی مدت می باشد لذا با پزشک خود در ارتباط باشید و معاینات و آزمایشات دوره ای را به طور منظم انجام دهید تا پیشرفت درمانی شما ارزیابی شود.
– مصرف دارو را تا زمانی که پزشک برای شما تجویز کرده است ، ادامه دهید .
– یک رژیم غذایی سالم، محدود کردن مصرف الکل، کاهش نمک در رژیم غذایی ،ترک سیگار و داشتن فعالیت بدنی مناسب همراه با مصرف رزوواستاتین خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.
– خانم ها در مدت درمان با رزوواستاتین باید از یک روش جلوگیری از بارداری مناسب استفاده نمایند و در صورتی که حین درمان ، بارداری رخ داد، فوراًبه پزشک اطلاع دهند.
-شربت های ضداسید معده و داروهای درمان سوهاضمه را حداقل با دو ساعت فاصله از زمان مصرف این دارو ، مصرف نمایید.
‎عوارض رزوواستاتین
– درد و گرفتگی عضلانی یکی از عوارض شایع رزوواستاتین می باشد ، در صورت بروز این عارضه ، به پزشک خود مراجعه نمایید به دلیل این که احتمال بروز عارضه ای نادر اما جدی عضلانی در اثر مصرف رزوواستاتین وجود دارد، جهت بررسی های لازم مراجعه به پزشک در صورت درد عضلانی لازم است .
_برای سردرد احتمالی ناشی از مصرف این دارو از داروساز خود درمورد داروی ضد درد مناسب سوال بفرمایید.
-در صورت یبوست یک رژیم مناسب غذایی سرشار از فیبر و مصرف مایعات به مقدار مناسب و در مورد اسهال نیز مصرف مایعات به مقدار کافی موثر می باشد.
– احساس تهوع ، سو هاضمه ناشی از این دارو با مصرف وعده های غذایی سبک و پرهیز از غذاهای چرب یا پر ادویه برطرف می شود .
-در صورت احساس سرگیجه،خستگی و اختلال در خواب به پزشک خود مراجعه نمایید.
‎عوارض خاص اما مهم
– در صورت کشیدگی و درد شدید عضلانی خصوصاً در پاها، احساس بیماری و ضعف و یا تب بالا به پزشک خود مراجعه نمایید .
– در صورت تنگی نفس یا سرفه بدون علت، پیش از مصرف نوبت بعدی دارو، به پزشک مراجعه نمایید .
_در صورتی که علائم حساسیت دارویی از جمله ضایعات قرمز و خارش دار پوستی ،تنگی نفس،ورم صورت یا لبها مصرف دارو را قطع نموده و به پزشک یا مرکز درمانی مراجعه کنید.

فواید کلاژن چیست؟ کلاژن ، فراوان ترین پروتئین در بدن است که در استخوان ها و بافت های همبند یافت می شود و در حالی که تکه ای از شام شب گذشته ممکن است سبب زیبایی بیش از حد نباشد، این قسمت ها حاوی مواد مغذی و ترکیباتی هستند که می توانند پوست شما را فربه و نرم نگه دارند، از تشکیل سلولیت ها جلوگیری کرده و آنها را بهبود بخشند و مو و ناخن هایتان سریع تر رشد یابند و سالم تر باشند. بیایید

رژیم غذایی MIND چیست؟ براساس تحقیقات اخیر، حداقل یکی از سه مورد بیماری آلزایمر، در سراسر جهان قابل پیشگیری است. یکی از آشناترین چیزهایی که ما در مورد درمان طبیعی آلزایمر می دانیم، داشتن یک رژیم غذایی سالم و ضد التهاب است. غذاهایی مانند سبزیجات، میوه، آجیل و ماهی سرشار از آنتی ‌اکسیدان ‌ها، چربی ‌های سالم و دیگر مواد فوتوشیمیایی هستند که از مغز در برابر بیماری آلزایمر، محافظت می کنند. در این مقاله از بخش تغذیه دکتر سلام به بررسی رژیم غذایی MIND

عوارض قرص رزوواستاتین ویکی پدیا

دومین دوره مراسم اعطای جایزه ملی نشان تجاری (برند) برتر ایران، هفتم اسفند 1397 با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد و

با موارد استفاده از جوش شیرین برای زیبایی و سلامتی آشنایی دارید؟ می دانید کاربردهای جوش شیرین چیست؟ جوش شیرین تنها مورد استفاده آشپزی نیست. شاید شما از

با 13 وضعیت هایی که به دندان هایتان آسیب می رساند، آشنایی دارید؟ اگر شما هم از دسته آدم هایی هستید که در هنگام خشم و عصبانیت دندان هایتان

روش های زیبایی دندانپزشکی را می شناسید؟ با کدام یک از روش های زیبایی و بازسازی خط خنده آشنایی دارید؟ آیا می خواهید لبخندتان را زیباتر کنید؟ ببینید

ليزينوپريل برای درمان فشار خون بالای بزرگسالان و کودکان دارای حداقل 6 سال سن استفاده می شود. همچنین داروی ليزينوپريل برای باز کردن رگ های قلبی در بزرگسالان

همانطور که می دانید هیدراته ماندن در دوران بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. نوشیدن مایعات کافی در دوران بارداری برای حفظ سلامتی

تست ادرار معمولاً برای تشخیص عفونت یا چک کردن میزان گلوکز، خون، یا ذرات دیگر در ادرار تجویز می شود. در دوران بارداری در

لوبیا و دانه های کامل مانند برنج قهوه ای، کینوا و گندم کامل، دارای فیبر زیادی هستند و سطح قند خون شما را افزایش نمی دهند. این مواد کلسترول را پایین می آورند و به شما احساس خوبی می دهند.

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آیا امکان بزرگ کردن سینه ها وجود دارد؟ از افتادگی و شل بودن سینه های خود خسته شده اید؟ ما یک راه حل ساده

چگونه میتوان باعث افزایش قد در نوجوانان شد؟ هر کسی، خواهان یک اندام متناسب با قدی ایده آل می باشد، به ویژه نوجوانان. اگرچه

رزوواستاتین Rosuvastatin

قرص های 5، 1، 2 و 4 میلی گرم

رزوواستاتین به گروهی از دارو ها تعلق دارد که استاتین یده می شوند.

رزوواستاتین برای شما تجویز شده است زیرا:

عوارض قرص رزوواستاتین ویکی پدیا

اگر هر کدام از موارد بالا برایتان روی داده (یا به آن مشکوک هستید) لطفا نزد پزشکتان بازگردید و به او اطلاع دهید.

قبل از مصرف رزوواستاتین با پزشک یا داروسازتان مشورت کنید:

همیشه این دارو را همانطور که پزشکتان تجویز کرده است، مصرف کنید. اگر مطمئن نیستید با او هماهنگ کنید.

درمان باید با دوز 5 یا 1 میلی گرم شروع شود، حتی اگر قبلا دوز بالاتری از استاتینی متفاوت مصرف کرده اید. انتخاب دوز شروع به موارد زیر بستگی دارد:

لطفا با پزشک یا داروسازتان برای انتخاب مناسبترین دوز شروع درمان هماهنگ کنید.

پزشکتان تصمیم می گیرد که پایینترین دوز (5 میلی گرم) را به شما بدهد اگر:

همانند تمام دارو ها این دارو هم ممکن است اثرات جانبی داشته باشد اگر چه همه افراد به آن مبتلا نمی شوند. اینکه شما از اثرات جانبی احتمالی آگاه باشید اهمیت دارد. این عوارض معمولا خفیف هستند و بعد از مدت کمی ناپدید می شوند.

اگر هر کدام از واکنش های حساسیتی زیر را دارید مصرف رزوواستاتین را قطع کنید و فورا به پزشک مراجعه کنید:

اگر دچار هر گونه درد غیر طبیعی یا درد عضلانی گشتید که از آنچه انتظار داشتید طول کشید، مصرف رزوواستاتین را قطع کنید و فورا به پزشک مراجعه کنید. علایم عضلانی در کودکان و نوجوانان از بزرگسالان شایع است. همانند سایر استاتین ها، تعداد کمی از افراد اثرات ناخوشایند عضلانی نادر را تجربه کرده اند  که به عنوان آسیب عضلانی بالقوه و تهدید کننده (ب رابدومیولیز) شناخته شده است.

 

 

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *