عوارض قرص بیوتین 5 میلی گرم

خواص دارویی و گیاهی

عوارض قرص بیوتین 5 میلی گرم
عوارض قرص بیوتین 5 میلی گرم

امروزه، بیش از نیمی از جمعیت سیاره‌ی ما با اشتیاق تمام بیوتین (ویتامین B7) مصرف می‌کنند. اما، آیا مصرف بیوتین (ویتامینB7) عوارض جانبی و مضراتی نیز دارد؟ بیایید به ژرفای جهان بیوتین (ویتامین B7) برویم و سعی کنیم به مضرات بیوتین پی ببریم و ببینیم مهمترین عوارض مصرف ویتامین B7 برای سلامتی چیست.

بیوتین (ویتامین B7) ویتامینی محلول در آب است که در خوراکی‌هایی مانند بادام، غلات کامل، تخم مرغ، ساردین، گردو، میوه‌های خشک شده، خیار، جو دو سر، توت فرنگی، گل کلم، شیر گاو، و مخمر آبجو یافت می‌شود.

بیوتین، که با عنوان ویتامین H یا B7 نیز شناخته می‌شود در دوران اخیر محبوبیت فراوانی پیدا کرده است و به راحتی هر جایی و در قالب مکمل هایی با اشکال مختلف یافت می‌شود. این ماده تحت عنوان بسیار زیادی به فروش می‌رسد مانند اپیریکس، ویتامین H، ویتامین B7، بیوتین، و کوآنزیم R.

در حالی که بیوتین (ویتامین B7) برای کارکرد صحیح بدن‌مان مفید و ضروری است، سوء مصرف آن به همان اندازه می‌تواند به مشکلات پزشکی منجر شود. همیشه توصیه می‌شود که در مورد مکمل‌های مصرفی‌تان مطالعه کنید تا از هر گونه واکنش بدی جلوگیری کنید. اگر نمی‌دانید از کجا شروع کنید، نگران نباشید. ما در اینجا قرار است با فهرست کردن عوارض جانبی احتمالی بیوتین کمی از بار شما کم و در وقت‌تان صرفه‌جویی کنیم. آماده‌اید که به این عوارض جانبی بپردازیم؟

عوارض قرص بیوتین 5 میلی گرم

بیوتین (ویتامین B7) بیش از در بدن می‌تواند باعث پیدایش جوش‌های کیستی در چانه و خط فک بشود.

این ویتامین تولید سبوم (چربی پوست) را در پوست افزایش می‌دهد، و راه را برای پارگی پوست و تجمع چرک باز می‌کند. اما چنین ذکر شده است که بعد از چند هفته که دوز بیوتین مصرفی قطع شود جوش‌ها از بین خواهند رفت.

بهتر است کمتر از ۲۵۰۰ میلی گرم در روز مکمل بیوتین مصرف کنید. نوشیدن آب فراوان به هنگام مصرف مکمل بیوتین (ویتامین B7) به کاهش خطر جوش زدن کمک خواهد کرد.

بعضی از آدم‌ها ممکن است به خاطر مصرف مکمل‌های بیوتین از آلرژی‌هایی رنج ببرند.

واکنش‌های آلرژیک چندان رایج نیستند، اما مواردی از ابتلای بعضی افراد به آن‌ها وجود داشته است. این واکنش‌های آلرژیک می‌تواند احساس حالت تهوع، ورم گلو و صورت، ایجاد جوش‌های خارشی، گرفتگی، یا درد در قفسه‌ی سینه باشند.

اگر احیانا به یکی از این علائم بعد از مصرف مکمل‌های بیوتین مبتلا شدید، حتما لازم است که بلافاصله با پزشک مشورت کنید.

یکی از اثرات جدی بیوتین در دوران بارداری اتفاق می‌افتد. زنان باردار باید از مصرف دوز بالای بیوتین اجتناب کنند. این ویتامین ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد. هرچند هیچ آزمایشی بر روی انسان‌ها انجام نشده است که این ادعا را اثبات کند، اما همیشه بهتر است قبل از مصرف مکمل بیوتین در دوران بارداری با پزشک مشورت کنید.

گزارش‌های نه چندان با پایه و اساسی نشان می‌دهند که دوز بالای بیوتین می‌تواند باعث افزایش نیاز به دفع ادرار شود. ممکن است به خاطر مصرف دوز بالای بیوتین میزان تعریق بسیار زیاد و غیر معمولی نیز وجود داشته باشد.

افرادی که دوز بالایی از این مکمل را مصرف می‌کنند ممکن است از گرفتگی عضلات شکمی و اسهال نیز رنج ببرند. در صورت مشاهده‌ی چنین اوضاعی، بهترین کار قطع بلافاصله‌ی مصرف بیوتین است!

بسیاری از کسانی که مکمل بیوتین مصرف می‌کنند از حالت تهوع خفیف در طی مراحل اولیه‌ شکایت دارند. با گذر زمان این عارضه‌ی جانبی به تدریج بر طرف می‌شود.

یکی از مطالعات نشان داده است که مکمل بیوتین به کسانی که دیابت دارند توصیه نمی‌شود چون این ویتامین تولید گلوکز و اسیدهای چرب را در بدن افزایش می‌دهد.

اگر مبتلا به دیابت هستید بهتر است با یک پزشک مشورت کنید، تا مبادا در دوز مصرفی مکمل بیوتین زیاده روی کنید.

بیوتین با داروهای ضد سرع و کاهنده‌ی کلسترول تداخل دارد. مصرف دوز بالایی از مکمل بیوتین می‌تواند باعث شود این داروها کارآمدی کمتری داشته باشند. همچنین می‌تواند بر علائم دیابت نیز تاثیر بگذارد.

در یک گزارش مجزا آمده است، در زنانی که همراه با ویتامین B5 مکمل‌های بیوتین مصرف می‌کنند ناراحتی نادر یوزینوفلیک پلوروپریکاردیال افیوژن مشاهده می‌شود. واکنش شدیدی که در خون اتفاق می‌افتد و هوا وارد فضای حفره‌ی پرده‌ی جنب در اطراف ریه‌ها می‌شود و باعث عفونت ریوی شدید می‌شود که همین می‌تواند به یک ناراحتی و بیماری خطرناک و مرگبار تبدیل شود.

در بعضی از افراد، دوز بالای بیوتین می‌تواند باعث بروز مشکلات تنفسی حاد یا آنافلاکسی شود. مهم است که در چنین مواردی بلافاصله با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

ممکن است تمام عوارض فوق‌الذکر برای بیوتین ترسناک به نظر برسند، اما اگر مکمل‌ها را درست و در زمان مناسب مصرف کنید این عوارض با شما سر و کاری نخواهند داشت. نگران نباشید، حین مصرف بیوتین نکات زیر را به یاد داشته باشید تا بتوانید از تمام فایده‌هایی که این ویتامین برای سلامتی‌تان دارد نهایت استفاده را ببرید. بیایید نگاهی به این نکات بیندازیم:

۱. بدن‌تان را هیدراته نگه دارید – زیاد بنوشید! هر روز حدود دو لیتر آب بنوشید، چون هیدراته بودن بدن می‌تواند سطح بیوتین را در بدن پایین بیاورد.

۲. از مصرف الکل، استعمال سیگار، و مواد مخدر دوری کنید – چون الکل و مواد مخدر بدن را دهیدراته می‌کنند و به کمبود بیوتین منجر می‌شوند.

۴. اگر بار اول‌تان است که مکمل مصرف می‌کنید، بهتر است با دوز پایین شروع کنید و کم کم میزان آن را افزایش بدهید.

۵. مکمل‌ها را با معده‌ی خالی مصرف نکنید – بسیار مهم است که ، فارغ از زمانی که آن‌ها را مصرف می‌کنید، مکمل‌های بیوتین را همراه با وعده‌های غذایی استفاده کنید.

۶. سعی کنید بیش از حد به مکمل‌های بیوتین وابسته نشوید. هر چه قدر هم که بیوتین ضروری باشد، باز هم می‌توانید آن را از منابع غذایی که در طول روز مصرف می‌کنید به دست آورید.

۷. توصیه می‌شود که مکمل بیوتین را با سایر مولتی‌ویتامین‌ها مصرف کنید تا از عدم تعادل ویتامین‌ها جلوگیری شود.

۸. سعی نکنید دکتر بازی در بیاورید! قبل از شروع مصرف هر دوزی از بیوتین نظر پزشک متخصص را جویا شوید. با یک پزشک عمومی صحبت کنید و درباره‌ی ناراحتی‌هایی که دارید بحث کنید. این کار به پزشک کمک خواهد کرد دوز مناسبی را به شما تجویز کند. اگر با هر یک از این عوارض مواجه شدید، سریعا به یک مرکز درمانی مراجعه کنید.

در حالی که یک شخص می‌تواند استفاده از مکمل بیوتین را در هر مقطعی از زندگی‌اش شروع کند، اما توصیه می‌شود فقط بعد از مشورت با متخصص حوزه‌ی سلامت این کار را انجام دهید. هر گروه سنی و شرایط سلامتی نیازمند دوز متفاوتی از این مکمل است، که وقتی این دوز مصرفی از حد مجاز بگذرد باعث بروز عوارض جانبی فوق‌الذکر می‌شود.

میزان مجاز توصیه‌ شده مقدار بسیار کمی است. یک فرد بالغ نباید بیش از ۲۰-۳۰ واحد مصرف کند. اما بعضی از ناراحتی‌های پزشکی ممکن است شما را مجبور کنند دوز بالاتری از این مکمل را مصرف کنید، در حالی که بسیاری دیگر از ناراحتی‌ها ممکن است وادارتان کنند دوز کمتری استفاده کنید. به عنوان مثال، میزان ۵۰۰ میلی گرم در روز در درمان  تجویز می‌شود.

شکل و قالب – مکمل‌های بیوتین معمولا به سه شکل و ترکیب یافت می‌شوند – ۱۰ میکروگرم، ۵۰ میکروگرم، و ۱۰۰ میکروگرم.

– ۱ تا ۱۲ ماه : ۷ میکروگرم
– ۲.۱ تا ۳ سال: ۸ میکروگرم
– ۳.۴ تا ۸ سال: ۱۲ میکروگرم
– ۹ تا ۱۳ سال: ۲۰ میکروگرم
– ۱۴ تا ۱۸ سال: ۲۵ میکروگرم
– بالای ۱۹ سال: ۳۰ میکروگرم
– زنان باردار: ۳۰ میکروگرم
– زنان شیرده: ۳۵ میکروگرم

اگر دلتان می‌خواهد موهای براق و بلندی داشته باشید که تعریف و تمجید همگان را برانگیزد، بیوتین همان چیزی است که باید استفاده کنید! بیوتین مصرف کنید، اما نه بیشتر از حد مجاز و توصیه شده.

آيا شما عوارض دیگری برای بیوتین سراغ دارید؟

منبع: stylecraze

برچسب ها stylecrazeبیوتینمضرات بیوتینمضرات خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها

متاسفیم. نظرات بسته است.

روزانه 1 عدد همراه با غذا، با مقدار کافی آب یا مطابق دستور پزشک مصرف گردد.
در دوران بارداری و شیرهی با مشورت پزشک مصرف گردد.

بیوتین با نام های ویتامین H یا ویتامین B7 شناخته می شود، در واقع یک ویتامین محلول در آب است، این ویتامین از گروه ویتامین های ب کمپلکس است.
بیوتین در متابولیسم چربی و آمینواسیدها و در چرخه ی آزاد شدن انرژی از غذا نقش اساسی دارد.
بیوتین بدن را قادر می سازد تا از انرژی موجود در غذا استفاده کند.
همچنین در سلامت سلول و تولید مثل مهم است. افراد مبتلا به دیابت، با مصرف بیوتین قند خونشان را بهتر کنترل می کنند.
ناخن و مو نیز برای سلامتی نیاز به بیوتین دارند.
این محصول تحت لیسانس سوئیس در ایران تولید می شود.

سلام
جدگانه ا از دوز موجود: کدام یک از نظر خلوص و کیفیت ساخت بهتر استو برای تقویت مو کفایت میکند ؟
قرص بیوتین5 میلیگرم مولتی نرمال / یا / بیوتی هلث 1000 میکروگرم

با سلام

کاربر گرامی، هر دو محصول از کیفیت بالایی برخوردار می باشند منتها در این بین این محصول این محصول به دلیل دارا بودن مقادیر بالاتر بیوتین برای شروع انتخاب مناسبی خواهد بود.

با تشکر – مسئول فنی داروخانه ( دکتر داروساز )

سلام. وقتتون خوش. این محصول مگه سوییسی نیست؟ پس چرا پرچم ایران رو زدید؟ ونوشتید ایران؟

عوارض قرص بیوتین 5 میلی گرم

با سلام

کاربر گرامی، سری جدید این محصول در ایران تحت لیسانس سوییس تولید می شود.

باتشکر – کارشناس فروش

سلام وقت بخیر
ایا با وجود ویتامین های گروه B در این قرص ما باید با مولتی ویتامین و دیگر ویتامین ها مصرف کنیم؟
و سوال دوم اینکه همراه با غذا نمیشه مقدار زیادی آب با این قرص خورد منظور از مقدار آب کافی چقدره؟

باسلام

کابر گرامی، این محصول تنها حاوی بیوتین بوده و شما می توانید سایر ویتامین ها را از طریق مصرف مولتی ویتامین برای بدن تامین نمایید.

با تشکر – مسئول فنی داروخانه ( دکتر داروساز )

سلام و وقت بخیر
عذر می خوام این قرص رو میشه روزی دو عدد مصرف کرد؟؟؟

با سلام

کاربر گرامی، عملا مصرف روزانه یک عدد از این محصول کافی بوده و مصرف دو عدد تاثیر بیشتری نخواهد داشت و بدن مازاد را دفع خواهد کرد.

با تشکر – مسئول فنی داروخانه ( دکتر داروساز )

سلام. تاریخ انقضای این محصول تا کی میباشد؟

کاربر گرامی با سلام،
11/09/2020
باتشکر – کارشناس فروش

باسلام من ریزش موی شدید دارم و کمبود ویتامین B میخواستم ببینم این برند قرص بیوتین برای من مناسب تره با توجه به دوز بالاترش و یا قرص bronson واینکه از نظر کیفیت فرقی دارن باتوجه به کشور سازنده؟

با سلام

کاربر گرامی، این محصول از کیفیت بالایی برخوردار بوده و اثرات مناسبی برای شما خواهد داشت. برای شروع این محصول انتخاب مناسبی می باشد.

با تشکر – مسئول فنی داروخانه ( دکتر داروساز )

با سلام بنده برای کنترل ریزش موهایم روزی یک عدد از قرص بیوتین 5میلی‌گرمی مصرف میکنم و همزمان هر روز هم قرص ب کمپلکس یوروویتال را هم مصرف میکنم که حاوی 400میکروگرم بیوتین است و همزمانهر روز هم قرص هیراکتیویتور آلمانی را مصرف میکنم که حاوی 50 میکروگرم بیوتین است و در مجموع دریافتی روزانه من از این سه قرص میشود 5450میلی گرم بیوتین در روز،حال سوالم این است که آیا این مقدار بیوتین که در قرص های تقویتی‌ام در روز مصرف میکنم برایم ضرر دارد؟

با سلام

کاربر گرامی، مصرف این دوز از بیوتین مشکلی برای شما نخواهد داشت و در صورتی که بدن به آن نیاز نداشته باشد، مازاد مصرفی از بدن دفع خواهد شد.

با تشکر – مسئول فنی داروخانه ( دکتر داروساز )

با سلام این محصول رو چند روز در هفته باید استفاده شود؟اسفاده طولانی مدت ضرری ندارد؟اگر کمبود این ویتامین را بدن نداشته باشد مشکلی پیش نمیاد با خوردن این محصول؟

با سلام

کاربر گرامی، مصرف این محصول به صورت روزانه یک عدد در طولانی مدت مشکلی به دنبال نخواهد داشت.

با تشکر – مسئول فنی داروخانه ( دکتر داروساز )

تاریخ انقضا این محصول کی هست؟

کاربر گرامی با سلام،
تاریخ انقضا محصول 11/09/2020
با تشکر – مسئول فنی داروخانه ( دکتر داروساز )

سلام من این محصول و ویتامین d3 ناترول رو تهیه کردم می خوام مصرف کنم.
میشه راهنمایی کنید که چه زمان هایی مصرف کنم و اینکه مصرف روزانه آن مشکلی ایجاد نمیکند؟

با سلام

کاربر گرامی، در صورتی که بیماری خاصی نداشته باشید، مصرف روزانه این محصولات مشکلی به دنبال نخواهد داشت.
زمان بندی خاصی برای مصرف این دو محصول وجود ندارد منتها شما می توانید بیوتین را بعد ناهار و ویتامین دی را همراه شام میل نمایید.

با تشکر – مسئول فنی داروخانه ( دکتر داروساز )

تهران – خیابان جمالزاده شمالی – 200 متر بالاتر از خیابان فرصت – نبش کوچه یزدان شناس – پلاک 251 – داروخانه مرکزی جمالزاده

طراحی و توسعه توسط گروه آریاس ( 1388-1398 )

این محصول از سبد خرید شما حذف شود ؟

سبد خرید شما خالی است!

بیوتین ویتامینی است که به مقدار کم در بسیاری از غذاها وجود دارد. نام های دیگر آن، کوآنزیم R، ویتامین B7، ویتامین H و فاکتور W می‌باشد. بیوتین (ویتامین H):از گروه ویتامین های ب کمپلکس می باشد که با متابولیزه کردن سریع چربی ها و پروتئین ها در بدن به تولید انرژی لازم برای فعالیت های روزمره و سیستم عصبی کمک می نماید. بیوتین در گروه ویتامین های محلول در آب قرار دارد و بدن انسان قادر به ذخیره سازی آن نمی باشد. بیوتین از ترکیبات اصلی آنزیم هایی است که در شکسته شدن و جذب پروتئین ها، چربی ها و سایر مواد غذایی در بدن نقش اساسی دارند. یکی از عوامل اصلی ریزش مو کمبود بیوتین است، به همین دلیل مصرف روزانه بیوتین برای نگه داشتن میزان بیوتین بدن در سطح کافی توصیه می شود.

کمبود بیوتین ممکن است در بارداری، تغذیه با لوله در طولانی مدت، سوء تغذیه و کاهش وزن سریع به وجود بیاید. البته به نظر می‌رسد سیگار نیز از جمله عواملی باشد که در کمبود بیوتین نقش داشته باشد.معمولاً بیوتین به صورت مکمل (خوراکی یا تزریق) در مواردی مانند ریزش مو، شکستگی ناخن‌ها، التهابات پوستی در نوزادان، دیابت و در افسردگی متوسط  و همچنین سایر موارد کمبودی که نام برده شد، تجویز می‌شود.- حفظ سلامت زنان باردار: کمبود بیوتین در میان زنان باردار بسیار شایع است. کمبود این ویتامین در بدن زنان باردار، می ‌تواند احتمال رشد غیرطبیعی جنین را افزایش دهد. استفاده از مکمل ‌های اسید فولیک به زنان باردار توصیه شده است؛ مصرف روزانه 30 میکروگرم بیوتین، به همراه اسید فولیک، کمبود بیوتین بدن را جبران می کند.- مفید برای بیماران دیابتیمصرف بیوتین به همراه کروم، قند خون بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 را کاهش می ‌دهد؛ همچنین استفاده از بیوتین، مقاومت به انسولین در بیماران دیابت نوع 2 را کاهش می ‌دهد.

عوارض قرص بیوتین 5 میلی گرم

بیوتین یک قسمت مهم در آنزیم‌های متابولیز کننده‌ی چربی، کربوهیدرات و سایر مواد مغذی است.

معمولاً کمبود بیوتین بسیار کم دیده می‌شود؛ اما در افراد معتاد به الکل، کسانی که در فرهنگ غذایی‌شان سفیده‌ی تخم مرغ را خام و به مقدار زیاد می‌خورند، نوزادانی که دچار درماتیت پوستی (seborrheic dermatitis) هستند و افرادی که بخشی از وعده‌شان را حذف کرده‌اند، ممکن است دیده شود.بیوتین در سفیده‌ی تخم مرغ به طور باند شده با ماده‌ای است که مانع از جذب آن می‌شود؛ لذا در افرادی که در طولانی مدت سفیده‌ی تخم مرغ را به صورت خام استفاده می‌کنند (خوردن دو سفیده تخم مرغ و یا بیشتر در روز در طی چندین ماه)، کمبود بیوتین دیده می‌شود. اما اگر تخم مرغ به صورت پخته خورده شود، این مشکل در طی فرایند پخت از بین می‌رود و بیوتین به راحتی قابل جذب می‌شود.

معمولاً آزمایش خاصی برای تشخیص کمبود بیوتین در بدن وجود ندارد و آن‌ را اغلب از روی علائم کمبود، شناسایی می‌کنند.

– نازک شدن موها (اغلب با   تغییر رنگ مو)- حلقه قرمز رنگ و پوسته‌ای، دور چشم‌ها، بینی و دهان- علائم عصبی از جمله افسردگی، بی‌حالی و توهم- حس خارش در بازوها و پاها

– در مطالعاتی که انجام شده چنین به نظر می‌رسد که استفاده‌ی هم زمان بیوتین و روی می‌تواند منجر به کاهش ریزش مو شود.- در مطالعات انجام شده شواهدی وجود دارد که مصرف توأم بیوتین و کروم به کنترل قند خون در افراد دیابتی کمک می‌کند؛ خصوصاً آن دسته از دیابتی‌هایی که قند خون‌ شان با دارو به سختی کنترل می‌شود.- بیوتین می‌تواند تا حدی گزگز شدن اندام‌ها (اصطلاحاً سوزن سوزن شدن) در افراد دیابتی را بهبود بخشد.- بیوتین می‌تواند میزان شکنندگی ناخن‌های دست و پا را در افرادی که ناخن‌های شکننده دارند، کاهش دهد.- تا کنون تداخل خاصی  بین بیوتین و سایر داروها دیده نشده است.

– ارتقاء سیستم انرژی بدن- کمک به حفظ سلامت پوست، مو و ناخن- کمک به کاهش ریزش مو، ضخیم شدن موهای نازک شده، افزایش حجم و درخشندگی آنها- حفظ سلامت استخوان ها به واسطه وجود کلسیم- کمک به افزایش استقامت ناخن ها و جلوگیری از شکسته شدن آنها- کمک به کنترل قند خون در بیماران دیابتی نوع دوم- کمک به بهبود حس چشایی در بیمارانی که حس چشایی خود را از دست داده اند.- کمک به درمان علائم نورپاتی (درد و سوزش در دستها و پاها) بخصوص در بیماران دیابتی

روزانه 1 عدد همراه با غذا، با مقدار کافی آب یا مطابق دستور پزشک مصرف گردد.

درجای خشک و خنک و دور از دسترس کودکان نگهداری شود.

– در صورت حساسیت به اجزای فراورده با پزشک مشورت شود.- در دوران بارداری و شیردهی با نظر پزشک مصرف شود.- در صورت مصرف هرگونه دارو، قبل از مصرف با پزشک مشورت نمایید.- مقدار توصیه شده را بدون مشورت با پزشک و یا داروساز خود افزایش ندهید.

اندازه محصول : 60 قرصکشور سازنده: سوئیسمدت انقضاء : 24 ماهکد بهداشتی :  2364085797664305

0 از
0 نظر

برچسب ها:
قرص,
بیوتین,
مولتی نرمال,
سلامت پوست,
ضد ریزش,
سیستم ایمنی,
انرژی,
پوست,
مو,
ناخن,
استخوان,
قند خون,
دیابت,

اگر پرسشی درباره این محصول دارید و یا نظری دارید ٬ لطفاْ از طریق فرم زیر ارسال کنید.

فایلهای مربوط به محصول: برای دانلود بر روی فایل مورد نظر کلیک کنید

شرکت داروسازی جالینوس در تیر ماه سال 1356 با نام شرکت ریتا فارم تاسیس و تحت شماره 28987 در اداره ثبت شرکت های تهران با سرمایه اولیه سه میلیون ریال به ثبت رسید و در خیابان ولیعصر نبش بزرگمهر با 6 قلم فرآورده دارویی فعالیت خود را آغاز نمود.

You won’t be able to dismiss this by usual means (escape or
click button), but you can close it programatically based on
user choices or actions.

اینجا محل جستجو و اکتشاف حرف‌های نو است.

در موضوع آزاد افکار و چهره‌هایی را دنبال کنید که برای شما اهمیت دارند.

اگر می‌خواستید یک وعده‌ی روزانه از خواندنی‌ها بسازید، چه موضوعات و نویسنده‌هایی را کنار هم قرار می‌دادید؟ 

اختصاصی موضوع آزاد:
بیوتین یا همان ویتامین B7 یکی از انواع ویتامین ب است که به نام ویتامین H هم شناخته می شود  و برای سلامت پوست، مو، بافت­‌های عصبی، مغز استخوان و ناخن مفید است.
بیوتین همچنین به رشد سلو‌‌‌‌‌‌‌‌ل­‌های بدن کمک کرده و چربی، کربوهیدرات و پروتئین را به سوختی در عضلات شما تبدیل می‌­کند و به بدن در جذب انواع ویتامین‌های خانواده ب کمک می­‌کند.
با این حال در صورت کمبود یا حتی مصرف آن عوارضی در ارتباط با این ماده در بدن شما بوجود می آید که ما در این مطلب می­‌خواهیم به آن بپردازیم.

عوارض مصرف احتمالی
بیوتین به تنهایی برای بدن ما سمی نیست و یک ویتامین محلول در آب است اما با این وجود بدن ما نمی‌­تواند مقادیر زیاد آن را ذخیره و تحمل کند. البته این عوارض در افراد بسیار نادر بوده و کمتر به چشم می­‌خورد اما با این حال ما به آنها می­‌پردازیم.

عوارض قرص بیوتین 5 میلی گرم

1- بررسی­‌ها نشان می­‌دهند افزایش جذب بیوتین موجب تعرق زیاد و نیاز به ادرار کردن غیر معمول را در افراد به وجود می آورد.
2- مرکز پزشکی مریلند طی یک بررسی اعلام کرده بیوتین برای تقویت موها و ناخن­‌ها ضروری است بنابراین اگر ناخن­‌هایتان رشد غیر طبیعی پیدا کرده احتمالا از عوارض مصرف این دارو است.
3- دانشگاه پزشکی واشنگتن اشاره کرده که برخی از کسانی که از این داور مصرف می­‌کنند دچار عوارضی مثل تهوع خفیف، درد معده و اسهال می­شوند.
4- همچنین مصرف این دارو همزمان با انواع دیگر ویتامین ب به خصوص در افراد میانسال موجب بروز بیماری بسیار نادری می­شود که در آن خون و هوا حفره­های نزدیک ریه‌­ها را پر می­کند.
5- موسسه ملی سلامت آمریکا مصرف این دارو را در دوران بارداری و شیر دهی بدون خطر اعلام کرده و معتقد است هیچ گونه عوارضی در همزمانی با مصرف داروهای گیاهی یا دیگر ویتامین­‌ها ندارد.

کمبود بیوتین
کمبود این ویتامین هم بسیار نادر است و در صورت مصرف برخی داروها مثل آنتی بیوتیک در بلند مدت به وجود می آید. همچنین مصرف زیاد سفیده تخم مرغ به تنهایی هم به دلیل ترکیباتی که دارد مانع از جذب این ماده در بدن شما می­‌شود.

در صورت کمبود بیوتین در بدن شما، علائم آن به شکل زیر خواهد بود:
1- قسمت­‌هایی از پوست صورت شما قرمز رنگ می­‌شود.
2- مشکلات روحی مثل افسردگی، مشکلات عصبی، ضعف، بی حسی و سوزن سوزن شدن اندام­‌ها به سراغتان می آید.

مقاله مرتبط: کدام ویتامین­‌ها انرژی بیشتری به بدن ما می­‌دهند؟


میزان مصرف بیوتین در سنین مختلف

با توجه به اینکه عوارض مصرف بیوتین بسیار نادر است، پزشکان تاکید بر محدود کردن زیاد این ویتامین نمی­‌کنند و مقادیر زیر را برای گروه­‌های سنی مختلف کافی می‌­دانند.
نوزادان 0 تا 12 ماه = روازنه 7 میکروگرم
کودکان1 تا 3 سال = روزانه 8 میکروگرم
کودکان 4 تا 8 سال = روزانه 12 میکروگرم
9 تا 13 سال = روزانه 20 میکروگرم
14 تا 18 سال = روزانه 25 میکروگرم
18 سال به بالا  و خانم­های باردار = روزانه 30 میکروگرم
خانم‌­های شیرده = روزانه 35 میکروگرم

در اغلب موارد رژیم­‌های سالم روزانه یا حتی مصرف مولتی ویتامین­‌ها این نیاز روزانه را می­‌تواند رفع کند. منابع غذایی بیوتین عبارتند از: غلات کامل، زرده تخم مرغ، گوشت­‌های ارگانیک، ماهی­‌های آب شور، مرغ و حبوبات.

درمان مشکلات ناشی از بیوتین
در صورت کمبود این ماده یا عوارض ناشی از آن شما حتما با دیدن علائم حتما باید به مراکز پزشکی مراجعه کنید، این علائم به راحتی توسط پزشک تشخیص داده شده و عوامل ناشی از آن برای شما مشخص خواهد شد، بنابر این سعی نکنید خودتان بیماری و راه‌­های درمان آن را تشخیص دهید و به تذکرات پزشک برای درمان بیماری توجه کامل داشته باشید.

برای ثبت نظر ابتدا وارد شوید

مجری طرح پایلوت : انجمن داروسازان اصفهان

تحت نظارت معاونت غذا و دارو

مسئولیت صحت اطلاعات بر عهده داروخانه می باشد

*دریافت دارو فقط بصورت حضوری در محل داروخانه و با نسخه کامل امکان پذیر است*

چنانچه در خصوص “بیوتین” سوالی دارید، عارضه خاصی مشاهده نموده اید و یا مطلب ویژه ای به نظرتان می رسد با دیگران به اشتراک بگذارید

سلامت نیوز-*دکتر محمد علی نیلفروش زاده: اهمیت دریافت این ویتامین در پیشگیری از ریزش موها خودش را بیشتر نشان می‌دهد. بیوتین نه تنها برای موها مهم است، بلکه اهمیت ویژه ای برای همه بدن دارد.به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، بیوتین جزء ویتامین‌های محلول در آب و از خانواده ویتامین‌های گروه B است که برخی آن را با نام ویتامین H می‌شناسند.شاید خیلی از افراد ندانند کمبود بیوتین می‌تواند مستقیم بر ریزش موها اثر داشته باشد. بد نیست بدانید کراتین، پروتئین پایه‌ای و اصلی برای ساختن مو، پوست و ناخن‌هاست، اما این بیوتین است که زیرساخت تولید کراتین در بدن را تأمین می‌کند.از این رو، اهمیت دریافت این ویتامین در پیشگیری از ریزش موها خودش را بیشتر نشان می‌دهد. بیوتین نه تنها برای موها مهم است، بلکه اهمیت ویژهای برای همه بدن دارد.در واقع، بیوتین است که تبدیل مواد غذایی مصرف‌شده به انرژی را امکانپذیر می‌کند و نقش مهمی در داشتن مو، پوست، ناخن‌ها و چشم‌های سالم دارد.

کاهش ریزش مومحققان دانشگاه مریلند در مطالعات اخیرشان به این نتیجه رسیده‌اند که کمبود بیوتین می‌تواند به نازک شدن، شکنندگی و دوشاخه شدن موها و همچنین ریزش آنها منجر شود.با توجه به اینکه بیوتین در گروه ویتامین‌های B قرار دارد، به حفظ سلامت موها کمک می‌کند.این درحالی است که اگر موها سلامت مطلوبی نداشته نباشند، به راحتی حالت شکننده پیدا می‌کنند و بیشتر از میزان عادی می‌ریزند.بعضی خانم‌ها در دوران بارداری یا پس از زایمان با ریزش موها مواجه می‌شوند، اما نمی‌دانند بیوتین می‌تواند به کاهش این نوع ریزش مو کمک کند.انجمن بارداری آمریکا (APA)، این اثرگذاری را تأیید کرده است.درمان اختلال‌های موبه گفته محققان دانشگاه مریلند، بیوتین برای درمان کودکان و بزرگسالان مبتلا به آلوپسی مفید و مؤثر است.آلوپسی، یکی از اختلال‌های مو محسوب می‌شود که می‌تواند با ریزش مو در قسمت‌های خاصی از سر یا ریزش سرتاسری همراه شود.این درحالی است که اگر دریافت بیوتین در مواقع مبارزه با بیماری‌های خاص مانند آلوپسی، با مصرف کلوبتازول پروپیونات موضعی و زینک همراه شود، اثربخشی بیوتین به بالاترین حد خودش می‌رسد.

تقویت موهادانشمندان دانشگاه مریلند تأیید کردهاند بیوتین برای تقویت موها واقعاً اثربخشی قابل توجهی دارد.در واقع، دریافت بیوتین از طریق مکمل‌ها یا حتی استفاده از شامپوهای حاوی بیوتین می‌تواند به از بین بردن خشکی موها و پوسته پوسته شدن پوست سر کمک کند و درنتیجه مانع ریزش موها شود.توجه داشته باشید وقتی فولیکول‌های موها به واسطه پوسته‌های سر مسدود می‌شوند، روند رشد موها نیز مختل می‌شود.بنابراین، مطمئن شدن از اینکه پوست سرتان از سلامت لازم برخوردار است، واقعاً برای سلامت موهایتان اهمیت زیادی دارد. علاوه بر این‌ها، بیوتین به افزایش حجم موها نیز کمک می‌کند.

کمک به رشد موهابیوتین، مکمل فوق‌العاده قدرتمندی است که می‌تواند کمبود ویتامین‌های B را جبران کند و امروزه در مکمل‌های مختلفی باهدف کمک‌رسانی به رشد بهتر و کامل‌تر موها مورداستفاده قرار می‌گیرد.نتایج مطالعات علمی نشان داده‌اند دریافت بیوتین مورد نیاز بدن کنار ویتامین‌های ضروری دیگر، کیفیت رشد موها را واقعاً بالاتر می‌برد زیرا سلامت فولیکول‌های مو، سلامت پوست سر و سلامت سلول‌های مو را تقویت می‌کند.زمان مصرف بیوتینمصرف بیوتین برای بعضی افراد، در ساعات صبح اولویت دارد وبرای بعضی دیگر هم مصرف آن پیش از خواب شبانه مناسب است.با این‌حال، بیوتین نوعی ترکیب محلول در آب است و درنتیجه می‌توان از آن در هر ساعتی از روز استفاده کرد و به نتیجه هم مطلوبی رسید.

منابع غذایی این ویتامیناز آنجایی‌که مواد غذایی حاوی بیوتین در دسترس هستند، گاهی گنجاندن این مواد غذایی در رژیم غذایی روزانه می‌تواند کمبود بیوتین را جبران کند و به‌مرور زمان، میزان ریزش موها که در اثر کمبود این ریزمغذی مهم ایجاد شده، کاهش دهد.مهم‌ترین مواد غذایی که مقادیر مناسبی از بیوتین را در خود جا داده‌اند، شامل جگرسیاه، قلوه، زرده تخم‌مرغ، بادام، بادام‌زمینی، گردو، دانه سویا، غلات سبوس‌دار، موز، گل‌کلم و قارچ می‌شوند.بهتر است بدانید حرارت دهی به مواد غذایی حاوی بیوتین می‌تواند میزان بیوتین موجود در آن‌ها را کاهش دهد.ازاین‌رو، توصیه می‌شود آن گروه از ترکیبات غذایی که قابلیت خام‌خواری دارند و حاوی بیوتین هستند، بدون حرارت دهی مصرف شوند.

عوارض قرص بیوتین 5 میلی گرم

نیاز روزانه بدنبر اساس اعلام سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، افراد سالمی که دچار کمبود بیوتین نیستند، نیازی به دریافت مکمل این ویتامین ندارند و می‌توانند از طریق مواد غذایی، بیوتین کافی برای بدن خود تأمین کنند.به‌طورکلی، تمام افراد بالای 10 سال باید روزانه 30 تا 100 میکروگرم بیوتین در طول روزدریافت کنند.این رقم برای کودکان زیر 3 سال 10 تا 20 میکروگرم، برای کودکان 4 تا 6 سال 25 میکروگرم و برای کودکان 7 تا 10 سال 30 میکروگرم است.خانم‌های باردار و شیرده نیاز به دریافت بیوتین بالاتری دارند و باید در مورد مصرف مکمل بیوتین با پزشک خود مشورت کنند.ازآنجایی‌که بیوتین جزو ویتامین‌های محلول در آب است، مازاد آن از طریق ادرار از بدن دفع می‌شود و معمولاً مشکلی ازنظر مصرف بیش‌ازحد برای فرد ایجاد نمی‌شود.

ریزش موها چقدر پس از مصرف بیوتین، کاهش می‌یابد؟اگر ریزش موهای شما تنها به دلیل کمبود بیوتین در بدن باشد، شما می‌توانید با نظر پزشک معالج‌تان مصرف مکمل‌های حاوی بیوتین را شروع کنید.نتایج تحقیقاتی که در سال 2012 تا 2015 میلادی روی هزاران بیمار دچار ریزش موی ناشی از کمبود بیوتین انجام‌شده، نشان می‌دهند کاهش ریزش موها با مصرف مکمل بیوتین حداقل 3 ماه طول می‌کشد؛ یعنی در صورت مصرف مکمل بیوتین باید صبور باشید و حداقل یک دوره 90 روزه را برای دیدن نتایج اولیه بگذرانید.اگر می‌خواهید کمبود بیوتین را تنها با مصرف مواد غذایی حاوی این ویتامین جبران کنید، باید کمی تحمل خود را بالاتر ببرید و حدود 4 تا 6 ماه زمان برای کاهش ریزش موها در نظر بگیرید.افرادی که تنها به مصرف غذاهای حاوی بیوتین اکتفا می‌کنند، باید به‌صورت روزانه حداقل 3 منبع غذایی حاوی بیوتین مصرف کنند.

*متخصص پوست و مو

قرص بیوتین 5000 برای پیشگیری و درمان کمبود بیوتین در افراد دچار نارسایی جذب مواد غذایی و یا افرادی که رژیم غذایی جهت کاهش وزن دارند ، تجویز می شود . بیوتین به منظور ساخت اسید های چرب و گلوکز ضروری است .کمبود بیوتین باعث مشکلات پوستی(راش)، ریزش مو ، افزایش کلسترول خون و مشکلات قلبی خواهد شد. مکمل بیوتین در درمان یا کمبود ژنتیکی بیوتین ، درماتیت سبورئیک نوزادان ، آکنه و اگزما به کار می رود. در رژیم های غذایی که بدن دچار کمبود ویتامین می گردد می توان از بیوتین استفاده کرد.

بیوتین ویتامینی است که به مقدار کم در بسیاری از غذاها وجود دارد. نام های دیگر آن، کوآنزیم R، ویتامین B7، ویتامین H و فاکتور W می‌باشد.

منابع غنی از بیوتین ، سفیده تخم مرغ ، جگر و مخمرها هستند. برای اطمینان از دریافت بیوتین کافی ، سعی کنید این مواد را در برنامه غذایی قرار دهید. گل کلم ، موز ، سفیده تخم مرغ پخته ، ساردین ، حبوبات ، قارچ ، مخمر و محصولات تخمیری ، بادام و پیاز (معمولا یک تخم مرغ پخته۱۳ تا ۲۵ میکروگرم و هر ۹۰ گرم جگر پخته حدود ۲۷ تا ۳۵ میکروگرم بیوتین دارد.)

قبل از مصرف این فرآورده در موارد زیر با پزشک یا دکتر داروساز مشورت کنید:

عوارض قرص بیوتین 5 میلی گرم

به دلیل عدم وجود مطالعات کافی در مورد ایمنی مصرف این مکمل در بارداری و شیردهی قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.

برای پیشگیری از کمبود بیوتین بهتر است رژیم غذایی مناسب گرفته شود و به هدف درمان کمبود بیوتین مصرف این مکمل دارویی توصیه می شود.

این مکمل به موازات اثرات مطلوب درمان ممکن است باعث بروز بعضی عوارض ناخواسته نیز بشود. از مصرف بیوتین تا ۱۰ میلی گرم در روز (معادل ۱۰۰۰۰ میکرو گرم در روز) عوارض جانبی گزارش نشده است.

یک کپسول ، روزانه ، یا طبق نظر پزشک مصرف شود .


فورا بیمار را به بیمارستان منتقل کنید.


کمبود بیوتین ممکن است در بارداری، تغذیه با لوله در طولانی مدت، سوء تغذیه و کاهش وزن سریع به وجود بیاید. البته به نظر می‌رسد سیگار نیز از جمله عواملی باشد که در کمبود بیوتین نقش داشته باشد.

معمولاً بیوتین به صورت مکمل (خوراکی یا تزریق) در مواردی مانند ریزش مو، شکستگی ناخن‌ها، التهابات پوستی در نوزادان، دیابت و در افسردگی متوسط و همچنین سایر موارد کمبودی که نام برده شد، تجویز می‌شود.


ممکن است موجب آکنه شود

بیوتین بیش از حد در بدن می تواند موجب بروز آکنه کیستیک روی چانه و خط فک شود. این ویتامین تولید سبوم، چربی پوست، را افزایش می دهد و شرایط برای انباشت گرد و غبار فراهم‌تر می شود. اما باید به این نکته توجه داشت که آکنه طی چند هفته پس از قطع مصرف بیوتین از بین می رود.

بهتر است روزانه کمتر از 2,500 میکروگرم بیوتین دریافت کنید. زمانی که مکمل بیوتین مصرف می کنید آب فراوان بنوشید تا خطر ابتلا به آکنه کاهش یابد.


ممکن است موجب واکنش های آلرژیک شود

برخی افراد ممکن است به واسطه مصرف مکمل های بیوتین دچار آلرژی شوند. واکنش های آلرژیک شایع نیستند، اما مواردی از این شرایط ثبت شده اند. واکنش آلرژیک می تواند شامل احساس تهوع، تورم گلو و صورت، بروز راش های پوستی خارش‌دار، احساس تنگی یا درد در ناحیه سینه باشد.

اگر پس از مصرف مکمل های بیوتین با هر یک از این علائم مواجه شدید باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.


آثاری که در زمان بارداری به همراه دارد

یکی از اثرات جدی بیوتین در دوران بارداری است. زنان باردار باید از مصرف دوزهای بالای بیوتین پرهیز کنند. این ویتامین ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد. اگرچه آزمایشی روی انسان برای تایید این شرایط انجام نشده است، مشورت با پزشک پیش از آغاز مصرف بیوتین در دوران بارداری همواره بهترین گزینه است.


تکرر ادرار شکل می گیرد

گزارش هایی وجود دارند که نشان می دهند دوزهای بیش از حد بیوتین می توانند نیاز به دفع ادرار را افزایش دهند. مصرف دوزهای بالای بیوتین می تواند موجب تعریق غیر عادی نیز شود.


ممکن است موجب اسهال شود

افرادی که دوزهای بالای بیوتین را مصرف می کنند ممکن است با گرفتگی معده و اسهال مواجه شوند. در چنین شرایطی توقف فوری مصرف بیوتین بهترین گزینه است.


حالت تهوع شکل می گیرد

افرادی که از مکمل های بیوتین استفاده می کنند گاهی اوقات طی مراحل اولیه مصرف با احساس حالت تهوع خفیف مواجه می شوند. با گذشت زمان، این عارضه جانبی نیز بهبود می یابد.


ممکن است سطوح گلوکز خون را افزایش دهد

نتایج یک مطالعه نشان داد که مکمل بیوتین برای افرادی که به دیابت مبتلا هستند گزینه خوبی محسوب نمی شود زیرا این ویتامین تولید گلوکز و اسیدهای چرب را در بدن افزایش می دهد.

در صورت ابتلا به دیابت، پیش از آغاز مصرف مکمل بیوتین با پزشک خود مشورت کنید و آن را بیش از مقدار توصیه شده مصرف نکنید.


با داروهای دیگر تداخل ایجاد می کند

بیوتین می تواند تعاملی منفی با داروهای ضد تشنج و داروهای کاهنده کلسترول داشته باشد. دوزهای بالای مکمل بیوتین می تواند کارایی این قبیل داروها را کاهش دهد.


افیوژن پلوروپریکارد ائوزینوفیل

در یک مورد، برای یک زن که مکمل بیوتین به همراه ویتامین B5 مصرف کرده بود شرایط بسیار نادر افیوژن پلوروپریکارد ائوزینوفیل مشاهده شد. این واکنش شدید زمانی رخ می دهد که خون و هوا وارد فضای حفره پلور اطراف ریه ها می شوند که عفونت ریوی را به همراه داشته و می تواند به شرایطی تبدیل شود که زندگی فرد را در معرض خطر قرار می دهد.


ممکن است موجب مشکلات ریوی حاد شود

در برخی افراد، دوز بالای بیوتین می تواند موجب مشکلات ریوی حاد یا آنافلاکسی شود. در چنین شرایطی مراجعه فوری به پزشک اهمیت دارد.



پیش از آغاز استفاده از مکمل بیوتین هر فردی در هر سنی بهتر است به پزشک مراجعه کرده و در این زمینه با وی مشورت کند.
به طور کلی، مقدار مصرف توصیه شده روزانه برای بیوتین شامل موارد زیر می شود:

عوارض قرص بیوتین 5 میلی گرم


بیشتر بخوانید:

موارد مصرف قرص بیوتین برای سلامتی و درمان ریزش مو


فواید مصرف قرص ویتامین H (بیوتین)


خواص جالب شامپو بیوتین برای رشد مو



گردآوری توسط بخش سلامت


مجله دلگرم

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

عوارض قرص بیوتین 5 میلی گرم
عوارض قرص بیوتین 5 میلی گرم
0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *