عوارض عمل اسلیو معده

جراحی اسلیو معده نوعی جراحی لاغری است که اغلب با روش لاپاراسکوپی انجام می شود. طی این جراحی وسیله برشی باریکی از طریق چند برش کوچک به قسمت بالایی شکم وارد می شود. حدود ۸۰ درصد از معده طی این جراحی برداشته می شود و معده جدیدی به شکل و اندازه یک موز باقی می ماند.

کوچک کردن اندازه معده میزان غذای مصرفی فرد را محدود می کند. به علاوه این جراحی موجب برانگیختن تغییرات هورمونی می شود که این هورمون ها به کاهش وزن کمک می کنند. این تغییرات هورمونی همچنین می توانند در بهبود بیماری های مرتبط با چاقی مانند فشار خون بالا و بیماری های قلبی موثر باشند.

با اینکه عوارض اسلیو معده به ندرت رخ می دهد اما در صورت پیشامد، از عوارض سایر انواع جراحی های لاغری جدی تر هستند. به عنوان مثال اگر محتویات معده از خط منگنه نشت کند، حل این مشکل ماه ها به طول می انجامد. یکی دیگر از معایب اسلیو معده این است که این روش نسبتا جدید است و اطلاعات بسیار کمی در خصوص موفقیت بیماران در کاهش وزنشان وجود دارد.

البته هر جراحی عوارض و خطرات خاص خود را دارد و اسلیو معده هم از این مسئله مستثنی نسیت. در ادامه به عوارض عمل اسلیو معده و نحوه جلوگیری از آنها می پردازیم.

خطرات کلی که ممکن است پس از انواع جراحی های لاغری به آن دچار شوید، عبارتند از:عوارض عمل اسلیو معده

خطرات و عوارضی که صرفا در جراحی اسلیو معده می توانند اتفاق بیافتند عبارت است از:

معده جدید با استفاده از وسیله خاصی که دو ردیف منگنه های فلزی از خود به جا می گذارد، دوخته می شود. در صورتی که این خط منگنه نشتی پیدا کند، خطر التهاب صفاق، عفونت و آبسه وجود خواهد داشت.

احتمال نشت خط منگنه کمتر از ۵ درصد است که در این صورت برای اصلاح آن باید جراحی دیگری انجام گیرد.

بیمار در این شرایط باید تحت مراقبت شدید قرار گیرد و اگر عفونت کنترل نشود می تواند خطر مرگ را به دنبال داشته باشد.

ممکن است خط منگنه خونریزی کند که البته احتمال آن کمتر از ۱ درصد می باشد. در این صورت معمولا می توان بدون نیاز به جراحی دیگری خونریزی را مدیریت کرد.

اما در برخی موارد لازم است تا جراحی لاپاراسکوپی دیگری روی بیمار انجام شود تا تمام خونی که در حفره شکمی جمع شده است بیرون کشیده شود.

اگر پزشک از روند بهبودی بیمار رضایت نداشته باشد، ممکن است بخواهد تا دوباره جراحی لاپاراسکوپی را انجام دهد که اصلا غیرطبیعی نیست.

با این حال مطالعات نشان داده اند که رسیدگی زود هنگام به این مشکلات می تواند بهترین نتیجه را داشته باشد.

از آنجایی که طی جراحی اسلیو معده هیچ تغییری به روده داده نمی شود، بنابراین برخلاف بای پس معده، بیمار دچار کمبود ویتامین ها و مواد معدنی نمی شود.

کمبود ویتامین D در افرادی که وزن بالایی دارند بسیار شایع است به همین دلیل بهتر است از مولتی ویتامین استفاده کنند.

با اینکه عارضه ی کمبود ویتامین پس از جراحی اسلیو معده بسیار نادر است اما اغلب توصیه می شود که بیماران طی فواصل معین آزمایش خون انجام دهند.

کم پشت شدن یا ریزش مو در چند ماه اول پس از جراحی اسلیو معده طبیعی است. این مشکلات موقتی بوده و اغلب ناشی از کمبود پروتئین می باشد.

فتق هیاتل زمانی اتفاق می افتد که قسمتی از معده سُر خورده و به درون دیافراگم  قفسه سینه فرو رود. این بیماری در افراد چاق بسیار شایع بوده و می توان آن را در آندوسکوپی تشخیص داد.

طی جراحی بای پس معده فتق هیاتل می تواند با دوخته شدن محل بیرون زدگی درمان شود. به طور کلی بهترین راه برای درمان علائم مربوط به فتق هیاتل که شامل سوزش سر دل یا ریفلاکس می باشد، کاهش وزن است. در این زمینه کاهش وزن بسیار بهتر از جراحی های درمانی ریفلاکس معده، عمل می کند.

 

همانطور که قبل تر گفته شد، اسلیو معده نوعی جراحی محدود کننده (اندازه معده) است که ممکن است موفقیت آمیز نباشد. شکست جراحی لاغری می تواند از دلایل عدم کاهش وزن باشد.

احتمال شل شدن و افتادگی پوست در کاهش وزن های شدید وجود دارد. به هیچ طریقی نمی توان قبل از جراحی اسلیو معده مشخص کرد که این مشکل تا چه اندازه برای بیمار به وجود خواهد آمد. در این زمینه، سن، ورزش، سرعت کاهش وزن و کشش پوست فرد نقش اساسی دارند.

با کمک جراحی های زیبایی مانند ابدومینوپلاستی می توان مشکلات افتادگی و شل شدن پوست را حل کرد و به این منظور بهتر است به جراحی کارآزموده مراجعه کنید.

جراحی اسلیو معده نیز مانند بسیاری از جراحی های دیگر عوارضی دارد، که می توان با رعایت نکات زیر احتمال بروز آن را به حداقل رساند.

رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده به مایعات رقیق محدود می شود. پس از مرخص شدن، بیمار می تواند از مایعات غلیظ تری استفاده کند. سپس خوردن وعده های کوچک غذاهای پوره یا له شده آغاز می شود. حتی پس از آنکه بیمار توانایی و اجازه ی خوردن غذاهای غیرپوره ای را نیز پیدا کند، مقدار کالری دریافتی وی باید به طرز چشمگیری کاهش یابد، زیرا معده ی جدید بسیار کوچک شده و ظرفیت سابق را ندارد. بیمار مجبور است میزان کمی غذا بخورد، لقمه های کوچک بگیرد و غذا را کاملا بجود.

پزشک ممکن است به شما توصیه کند که تا ۴۸ ساعت پس از جراحی از دوش گرفتن و تا ۴ هفته از رفتن در وان حمام، استخر و جکوزی بپرهیزید. پانسمان باید تا ۴۸ ساعت پس از جراحی کاملا خشک باشد. شاید پزشکتان توصیه کند که پانسمان رویی را پس از ۴۸ ساعت بردارید. در زیر آن چسب جراحی وجود دارد که به مرور زمان می افتد. از دستورالعمل های پزشک برای تمیز کردن جای زخم و بخیه ها کمک بگیرید. رسیدگی به جای زخم از مهمترین نکات مراقبت بعد از عمل اسلیو معده است.

پزشک دستورالعمل هایی درباره زندگی شخصی بیمار به غیر از فعالیت های فیزیکی به وی می دهد. ورزش بعد از عمل اسلیو نقش بسیار مهمی در سلامت و جلوگیری از افتادن پوست بیمار دارد. به احتمال زیاد پس از جراحی اسلیو معده، مدت زیادی طول نمی کشد که  از تخت بیرون آمده وشروع به راه رفتن می کنید. با این حال باید تا مدتی از انجام فعالیت های فیزیکی شدید خودداری کنید.

به اشتراک بگذارید

آدرس شما منتشر نخواهد شد پر کردن موارد ستاره دار الزامی است

جراحی اسلیو معده یکی از رایج ترین نوع “جراحی چاقی” در جهان است. سوالات بسیاری قبل از انجام این جراحی ایجاد می شود که در رابطه با عوارض آن برای بارداری و رابطه جنسی و.. است . همه چیز را در این مورد بدانید.

عوارض عمل اسلیو معده

با این بخش از دلگرم همراه باشید فواید اسلیو معده آشنا شوید.

چاقی يك وضعيت خطرناك است و يكی از تهديد های مهم سلامت است . چاقی بايستی با سالم‌سازی نحوه زندگی و يك رژيم مناسب درمان شود اما در خيلی از بيماران وقتی وزن خيلی بالا می‌رود و از سطح خاصی ميگذرد ، ديگر اين اقدامات كافی نيست و وضعيت خطرناك چاقی به طور دائمی از بين نمی‌رود .

سطح چاقی را مي‌توان با BMI محاسبه كرد ( وزن بر اساس كيلوگرم تقسيم بر مجذور قد بر حسب متر ) وقتی BMI ، 4 يا بيشتر باشد چاقی را كشنده می‌گويند . در اين بيماران در حال حاضر جراحی تنها درمان موثر طولانی مدت است . مثل بقيه بيماری ها نوع جراحی بستگی به علت دارد . افراديكه زياد می‌خورند درمانی متفاوت از كسانی كه نسبتاً كمتر می‌خورند و وزن ميگيرند دارند.

عمل اسلیو گاسترکتومی یا اسلیو معده برای اولین بار توسط گروه جراحی دکتر گانیر (Gagner) انجام شد. گروه دکتر گانیر پس از بررسی بیماران با BMI &gt 5 برای کاهش عوارض ناشی از عمل چاقی تصمیم به انجام عمل جراحی لاغری در دو مرحله گرفتند . عمل مرحله اول بصورت آستینی کردن معده یا لوله ای کردن معده انجام میشد که در بعدها به اسلیو گاسترکتو می معروف شد.

با نهایت تعجب بسیاری از بیمارانی که تحت عمل اسلیو معده قرار گرفته بودند به علت کاهش وزن مناسب ناشی از آن نیاز به عمل دوم پیدا نکردند . بنابراین سایر جراحان عمل اسلیو معده را به عنوان عمل جراحی لاغری پذیرفتند.در نهایت The American Society of Metabolic and Bariatric Surgery عمل اسلیو گاسترکتومی را به عنوان عمل استاندارد چاقی پذیرفت.

————————————————————————–

امروزه، جراحی های چاقی برای درمان چاقی مفرط و عوارض آن به دلیل نتیجه دهی بسیار خوب و عوارض کم، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در بین این جراحی ها، جراحی اسلیو معده جزو محبوب ترین جراحی های چاقی در سراسر دنیاست. جراحی اسلیو نوعی از جراحی چاقی است که در آن کاهش قابل توجه ظرفیت معده و ایجاد یک محدودیت اجباری و فیزیولوژیک در میزان غذای مصرفی فرد صورت می گیرد. در این نوع جراحی 8 درصد از بخش قابل ارتجاع معده شامل قسمتی از معده – که هورمون گرلین (GHERLIN؛ هورمونی که نقش بسزایی در ایجاد اشتها دارد یا همان هورمون گرسنگی) ترشح می کند – از معده جدا شده و قسمت باقی مانده معده با نخ های تیتانیومی مخصوص و به کمک یک دستگاه ویژه جوش می خورد.

بیماران بعد از عمل جراحی به دلیل کوچک شدن قابل توجه معده و حذف هورمون گرلین به صورت فیزیولوژیک، تمایل بسیار کمی به مصرف خوراکی داشته و حتی در صورت تمایل، توان مصرف بیش از حد خوراکی را ندارند. این محدودیت با تغییراتی حسوس تا پایان عمر باقی می ماند و جراحی در یک سال اول باعث کاهش وزن قابل توجه فرد شده و در ادامه این کاهش وزن را به همین صورت نگه می دارد.

————————————————————————–

انتخاب تکنیک عمل جراحی توسط تیم پزشکی و بر اساس مشاوره های قبل از عمل، معاینه ها و بررسی سبک زندگی شما پیش از عمل انتخاب می شود اما به طور کلی در افرادی که ریزه خواری شدید و اجتناب ناپذیر، وزن های بسیار بالا (بالای 15 تا 16 کیلو) و بیماری های متابولیک خاص و طولانی مثل دیابت دارند، اسلیو گزینه اول جراحی نیست.

————————————————————————–

انتظار این است که با انجام عمل جراحی اسلیو که فرد بین 7 تا 9 درصد اضافه وزن خود را طی 18 ماه یا به طور متوسط حداکثر 45 کیلوگرم را طی مدت 18 ماه از دست بدهد.روش عملاین روش جراحی چاقی معمولا به صورت لاپاراسکوپی یا کم تهاجمی (Minimally Invasive Surgery) یا MIS انجام شده وجزو اعمال محدود کننده غذا (restrictive) طبقه بندی میشود. در این عمل حدود 6 تا 8 درصد معده در طول انحنای بزرگ تا نزدیک محل اتصالش به مری توسط استاپلر(stapler) جدا شده و از بدن خارج می شود و باقی مانده معده بصورت لوله یا tube باقی می ماند و بنابراین ظرفیت پذیرش غذا نیز بصورت چشمگیری کاهش می یابد.از معده که از بدن خارج می شود این افراد بعد از عمل اشتهای کمتری نیز برای خوردن غذا دارند.

کاهش قابل توجه حجم معدهکاهش اشتهاعدم وجود سندرم دامپینگ به علت وجود دریچه پیلور (دریچه خروجی معده به دوازده یا دئودنوم )کاهش شانس کم خونی کمبود ویتامین وپروتئین (عدم بای پس روده)کاهش ریسک عوارض عمل در بیماران با BMI&gt5قابل انجام به روش لاپاراسکوپیدرمان و یا بهبود فشار خون ، دیابت ، کبد چرب .عدم تغییر فیزیولوژی دستگاه گوارشامکان انجام آندوسکوپی معده و روده بعد از عمل

احتمال کاهش وزن ناکافیاحتمال نیاز به عمل دوم در افراد با BMI&gt55خط استاپلر بلند و احتمال عوارض ناشی از آن(خونریزی ، لیک)غیر قابل برگشت

————————————————————————–

خیر، جراحی اسلیو به خودی خود باعث ایجاد یا پیشرفت سرطان معده نمی شود مگر اینکه فرد پیش از جراحی اسلیو، ضایعه سرطانی در معده یا عامل مستعد کننده دیگری داشته که پس از عمل نیز تشخیص داده نشده باقی بماند و به پیشرفت خود ادامه دهد. علاوه بر این، اسلیو به دلیل کاهش قابل توجه وزن باعث پیشگیری از بروز خیلی از سرطان ها از جمله سرطان تخمدان نیز می شود.

————————————————————————–

اگر عمل اسلیو را انجام دهیم، در صورت لزوم دیگر امکان آندوسکوپی از معده را نخواهیم داشت؟

خیر، بعد از عمل اسلیو با توجه به عدم تغییر جدی در مسیر گوارشی و صرفا کوچک شدن قابل توجه معده، آندوسکوپی مانند حالت عادی امکانپذیر خواهد بود و هیچ نگرانی خاصی در این زمینه وجود ندارد.

————————————————————————–

بعد از جراحی اسلیو به مرور زمان در صورت عدم رعایت نکات تغذیه ای، امکان 1 تا 15 درصد افزایش حجم معده وجود دارد که با توجه به کاهش 8 درصدی حجم حین عمل، این تغییر بسیار ناچیز است.

عوارض عمل اسلیو معده

————————————————————————–

در هر صورت پس از جراحی اسلیو مقدار قابل توجهی کاهش وزن خواهید داشت ولی اینکه کاهش وزن به مقدار دلخواه باشد یا نه بستگی به همکاری شما با پزشک خود طی پیگیری های پس از جراحی دارد.

————————————————————————–

بعد از اسلیو باز هم باید رژیم بگیرم؟

خیر، بعد از انجام عمل جراحی اسلیو، بدن شما به صورت خودکار میل بیش از اندازه نسبت به خوردن خوراکی های مختلف نخواهد داشت و فقط کافی است این رژیم غذایی خود را تا سال های پس از عمل حفظ کنید. اگرچه بعد از جراحی اسلیو، کیفیت و نوع غذاهای مصرفی شما باید توسط تیم پزشکی با توجه به توانایی محدودتان در مصرف خوراکی ها به دقت تنظیم شود و در صورتی که این تناسب و تنوع توصیه شده رعایت نشود و فرد شروع به مصرف غذاهای قندی کندی ا رو به ریزه خواری بیاورد، احتمال کاهش وزن با سرعت کم یا افزایش تدریجی وزن و ایجاد ضعف در بلندمدت بالا می رود.

————————————————————————–

علائمی مانند تهوع، سوزش معده، استفراغ و درد در ناحیه معده در دوره ای کوتاه (یک تا سه ماه) پس از عمل در افراد مختلف به میزان مختلف قابل مشاهده است. همانطور که گفته شد این علامت ها در یک دوره کوتاه پس از عمل وجود داشته و پس از مدتی رفع می شوند. پس از انجام عمل جراحی باید رژیم های غذایی خاصی از حیث نوع و کیفیت غذاها در هر هفته پس از عمل توسط تیم پیگیری پس از جراحی برای شما تجویز شود.

در صورت اجرای درست این بره غذایی، عوارض گوارشی پس از عمل در حداقل مقدار خواهد بود. مثلا در دو هفته اول پس از جراحی به دلیل التهاب موضع عمل و سازگار نشدن دستگاه گوارش با جراحی، مصرف مایعات صاف شده و به مرور پس از آن مصرف غذاهای نرم شده و پوره ها، بهترین بره غذایی پس از عمل است. سپس تیم پیگیری پس از بررسی و معاینه شما، رژیم غذاهای جامد را به بره غذایی تان اضافه می کند.

————————————————————————–

نکات مهم قبل و بعد از عمل جراحی چاقی اسلیو معده

بعد از اسلیو می توانم باردار شوم؟

بله، پس از کاهش وزن دلخواه و مناسب پس از عمل جراحی، امکان بارداری وجود دارد و این هدف طی یک سال و نیم پس از عمل محقق می شود؛ بنابراین به افرادی که قصد بارداری دارند توصیه می شود تا 18 ماه پس از جراحی اسلیو اقدام به بارداری نکنند. اگر هم باردار شده اند بهتر است یک سال و نیم پس از زایمان صبر کرده و سپس اقدام به جراحی کنند.

————————————————————————–

اسلیو روی عملکرد جنسی اثر می گذارد؟

– معمولا به دلیل کاهش وزن قابل توجه پس از جراحی اسلیو، به مرور عملکرد جنسی فرد بهبود پیدا می کند و توان و میل جنسی نیز بالاتر می رود. در افراد چاق سلول های چربی مقدار زیادی هورمون لپتین (LEPTIN) تشرح می کنند که در مقادیر زیاد باعث کاهش میل و توانایی جنسی می شود؛ بنابراین با کاهش بافت چربی و کاهش هورمون لپتین و افزایش بافت عضلانی و توانایی فیزیکی بدن، توانایی جنسی نیز افزایش می یابد مگر اینکه کاهش وزن پس از جراحی غیر استاندارد و بی کیفیت باشد، طوری که باعث ضعف عمومی بدن شود. در این حالت طبیعی است که میل و توان جنسی فرد کاهش پیدا می کند.

————————————————————————–

به دلیل کاهش وزن قابل توجه در مدت کوتاهی پس از جراحی، بافت پوست فرصت تطابق کامل با چربی های زیرین را نخواهد داشت. البته در صورت انجام ورزش های خاص که باید توسط تیم پیگیری به شما توصیه شود، قدرت تطابق بالا رفته و افتادگی های پوستی در نتیجه عدم تطابق به حداقل می رسد؛ بنابراین در صورتی که افتادگی های پوستی بیش از حد باشد، جراحی پلاستیک برای اصلاح آنها ضروری خواهد بود. همچنین در صورت مصرف نکردن به اندازه و کافی مایعات، افتادگی های پوستی پس از جراحی هم می شود. البته بخشی از افتادگی ها در صورت نیاز با استفاده از تکنیک آر.اف به خوبی درمان می شود.

————————————————————————–

بعد از عمل باید مولتی ویتامین بخورم؟ اینطوری اشتهایم زیاد نمی شود؟

در بسیاری از افراد پس از جراحی اسلیو به خصوص در شش ماه اول بعد از عمل، به دلیل کاهش وزن قابل توجه نیاز به مصرف برخی مکمل ها و ویتامین ها وجود دارد و این اجتناب ناپذیر است.مصرف داروهای مولتی ویتامین در افراد عادی می تواند افزایش مختصر اشتها را به دنبال داشته باشد ولی این افزایش میل در افرادی که تحت جراحی چاقی قرار گرفته اند، بسیار حسوس است، زیرا در این افراد کاهش ظرفیت و میل به غذا خوردن به قدری است که اثر مولتی ویتامین به چشم نمی آید.

————————————————————————–

ممکن است جراحی اسلیو بکنم و بمیرم؟!

احتمال مرگ و میر ناشی از این عمل بسیار کم بوده و کمتر از نیم درصد است و از این نظر تفاوتی میان اسلیو با سایر عمل ها وجود ندارد و در واقع این عدد، ریسک طبیعی جراحی ها است.

کاربر گرامي لطفا نظرات خود را در مورد مطالب دلگرم بيان نماييد.

————————————————————————–

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

پاسخ به سوالات پزشکی ، مامایی و جنسی شما (توسط پزشک و ماما مجله دلگرم)

 

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

اسلیو معده یکی از جراحی های ساده اما پرطرفدار برای کاهش وزن و لاغری می باشد که می تواند با محدود نمودن حجم معده از مصرف بیش از حد مواد غذایی توسط فرد جلوگیری نموده و از این طریق منجر به کاهش وزن و درمان چاقی گردد .نتایج حاصل از این جراحی در راستای کاهش وزن بسیار موفقیت آمیز و چشمگیر می باشد.برای کسب اطلاعات دقیق تر در این زمینه علاوه بر مطالعه مقاله سلامت وب می توانید فیلم عمل اسلیو معده را در مطب پزشکتان مشاهده نمایید.

💧اسلیو گشاد که که با حذف 6 درصد از معده مناسب افراد دارای نمایه بدنی 3 تا 35 است.

💧 اسلیو تنگ که با حذف 8 درصد معده مناسب افراد دارای نمایه بدنی 35 تا 45 می باشد.

عوارض عمل اسلیو معده

اسلیو معده دارای مزایای بی شماری می باشد که در ادامه به معرفی مهم ترین مزایای اسلیو معده می پردازیم:

🍀کاهش احساس گرسنگی در طی روز و جلوگیری از ریزه خواری

🍀جراحی ساده تر و کوتاه تر نسبت به جراحی بای پس معده

🍀عدم دستکاری روده ها و باقی ماندن روده

🍀عدم ایجاد بروز مشکلات گوارشی

🍀حفظ پیلور معده

🍀عدم قرار دادن جسم خارجی در بدن مانند جراحی بالن معده

🍀کاهش وزن چشمگیر در طی 18 ماه پس از جراحی

🍀کم بودن عوارض پس از جراحی در مقایسه با سایر جراحی های معده برای لاغری

🍀انجام آندوسکوپی در صورت نیاز

🌸رعایت رژیم غذایی خاص تجویز شده توسط پزشک دو هفته قبل از جراحی

🌸ناشتا بودن قبل از عمل به مدت 12 الی 14 ساعت

🌸به همراه داشتن پرونده پزشکی و انجام آزمایشات روتین در هنگام جراحی

🌸عدم مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین یا وارفارین و

این جراحی به زمانی در حدود دو الی چهار ساعت نیاز دارد و با استفاده از  بیهوشی عمومی بیمار انجام می شود .اسلیو معده به وسیله روش لاپاراسکوپی( ایجاد چند برش کوچک بر روی شکم و استفاده از ابزار‌های کوچک و یک دوربین برای هدایت جراحی ) انجام شده و در طی این جراحی ،جراح با حذف 75 درصد از معده ،معده را تبدیل به لوله ای باریک و شبیه آستین لباس یا موز می نماید .در نهایت پس از پایان جراحی برش های ایجاد شده بر روی شکم توسط بخیه ها بسته می شود .

⭐️افراد دارای شاخص توده بدنی بالاتر از 4

⭐️افراد مبتلا به چاقی گلابی شکل

⭐️افراد مبتلا به بیماری های ناشی از چاقی مانند کبد چرب ،فشارخون و

هورمون گرلین که از معده ترشح می شود مسئول ایجاد احساس گرسنگی در انسان می باشد .جراح در حین عمل جراحی اسلیو معده با حذف قسمت معده در واقع قسمت عمده ای از معده را که مسئول تولید هورمون گرلین می باشد را حذف می نماید و از این طریق باعث کاهش اشتها و جلوگیری از ریزه خواری در بیمار می شود .

به علت جلوگیری از عوارض ناشی از بیهوشی در افراد فوق العاده چاق که دارای شاخص توده بدنی بیش از 45 می باشند این جراحی تحت دو مرحله انجام می شود. در مرحله اول انجام جراحی حجم معده کاهش داده می شودو پس از یک سال در صورتی که بیمار به میزان کافی وزن کم نکرده باشد جراحی دور زدن بخشی از روده انجام خواهد پذیرفت. اگر بیمار پس از یک سال کاهش وزن قابل توجهی داشته باشد دیگر نیاز به جراحی دوم نخواهد بود.

مراقبت بعد از عمل اسلیو معده شامل رعایت دستورات زیر می باشد:

📎5 ساعت پس از جراحی برای جلوگیری از خطر ابتلا به آمبولی و لخته شدن خون درون رگ ها حتما قدم زده و در اتاقتان راه بروید.

📎در صورت صلاحدید پزشک می توانید همان روز از بیمارستان مرخص شده و یا برای بهبودی یک الی دو روز در بیمارستان بمانید .

📎مصرف جرعه ای مایعات به صورت مستمر و مداوم برای جلوگیری از کم آب شدن بدن

📎استفاده از داروهای مسکن تجویزی توسط پزشک برای کنترل درد ناشی از عمل

📎مصرف داروهای کاهنده اسید معده به صورت منظم

📎خودداری از انجام فعالیت های سنگین بدنی یا بلند کردن اجسام سنگین

📎خودداری از استحمام و نشستن در وان داغ تا 3 هفته پس از عمل

📎انجام پیاده روی و ورزش روزانه به صورت منظم

📎عدم مصرف نوشیدنی و نوشابه‌ های گازدار

اسلیو معده جراحی کاملا بی خطر و بسیار ساده ای می باشد که به راحتی و بدون کوچک ترین عارضه ای قابل انجام می باشد .اما شایع ترین عوارض ناشی از این جراحی در صورت عدم رعایت دستورات جراح پس از انجام عمل شامل موارد زیر می باشد:عوارض عمل اسلیو معده

🔴نشت محل بخیه

🔴ریفلاکس معده و مری

🔴ایجاد کشش درون معده و بزرگ شدن درون آن

🔴لخته شدن خون

🔴 بروز عفونت در شکم و یا قفسه سینه

🔴بروز واکنش های آلرژیک نسبت به داوهای بی هوشی

در وصرت مشاهده هر یک از علایم یاد شده پس از اسلیو معده سریعا به پزشک مراجعه کنید :

♦️تب و لرز شدید

♦️درد در حال افزایش

♦️قرمزی و یا احساس گرمی در محل بخیه

♦️ خروج چرک از محل بخیه‌ها

♦️تهوع مداوم

♦️ناتوانی در بلع مایعات

برای کسب نتیجه مطلوب پس از انجام این جراحی می بایست تغییراتی را در سبک زندگی خود ایجاد نموده و از رژیم غذایی بعد از عمل اسلیو معده به صورت روزانه استفاده نمایید .بدین منظور از مصرف مواد غذایی نظیر سبزیجات ،منابع غذایی دارای پروتئین بدون چربی و غلات سبوس دار غافل نشوید و از بره غذایی زیر برای بهبود سریعتر پیروی نمایید:

✅در هفته اول بعد از جراحی از مایعات صاف شده مانند آب گوشت فاقد چربی استفاده کنید .

✅مصرف مواد پروتئینی را به هفته دوم پس از عمل موکول نمایید .

✅در هفته سوم می توانید از غذاهای نرم و پوره مانند استفاده کنید .

✅مصرف مرغ آب‌پز، ماهی، غلات و پوره سیب‌زمینی از هفته چهارم به بعد بلامانع است .

✅مصرف سیترات کلسیم 3 بار در روز و یک ماه پس از عمل الزامی می باشد.

✅تزریق آمپول ویتامین ب12 به صورت هفتگی

✅مصرف مکمل های حاوی آهن و ویتامین ای با تجویز پزشک

هزینه اسلیو معده چقدر است ؟بهتراست برای پاسخ به این سوال که هزینه اسلیو معده چگونه محاسبه می شود از پزشکتان سوال کنید چرا که دستمزد هر پزشک و هزینه عمل در بیمارستان ها متفاوت می باشد.

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  © 213 – 217 salamatweb.ir

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

با افزایش روزافزون آمار چاقی و مشکلات و بیماری‌های ناشی از آن، مسئله‌ی کاهش وزن اهمیت بیشتری پیدا کرده است. گرچه بهترین روش کاهش وزن، رژیم غذایی مناسب و ورزش است، گاهی مشکل اضافه‌وزن به‌اندازه‌ای جدی می‌شود که به‌راحتی حل‌شدنی نیست و فرد ناچار است که به روش‌های دیگری مانند جراحی روی بیاورد. دراین‌میان، روش جراحی اسلیو معده (gastric sleeve surgery) یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین روش‌های موجود است که با کاهش حجم معده موجب کاهش اشتها و درنتیجه کاهش وزن می‌شود. در این مقاله به معرفی و توضیح نحوه‌ی عملکرد این روش می‌پردازیم و فواید و مضرات آن را بیان می‌کنیم. پس با ما همراه باشید.عوارض عمل اسلیو معده

در جراحی اسلیو معده (یا گاسترکتومی آستینی عمودی، vertical sleeve gastrectomy) حدود ۸۰٪ از معده برداشته می‌شود. درنتیجه‌ی این جراحی، بیمار:

درطول جراحی، جراح بین ۱ تا ۵ برش کوچک در شکم ایجاد می‌کند (که موجب به‌حداقل رساندن اسکار و جای زخم پس از جراحی اسلیو معده می‌شود)، از ابزارهای لاپاروسکوپی مختلفی استفاده می‌کند و حدود ۸۰٪ از معده‌ی شما را برمی‌دارد. پس از جراحی، «لوله‌ی» موزی‌شکلی باقی می‌ماند که مری را به روده‌ی کوچک متصل می‌کند. [بعضی از جراح‌ها سپس خط منگنه (staple line) را تقویت می‌کنند.]

پس از جراحی، معده بسیار کوچک‌تر شده و درنتیجه سریع‌تر احساس سیری می‌کنید و به کاهش وزن بلندمدتی دست می‌یابید. این جراحی به‌روش لاپاروسکوپی و در مدت ۱ تا ۲ ساعت انجام می‌شود.

جراحی اسلیو معده برای بیمارانی با سنین مختلف، از کودکان تا سالمندان، انجام می‌شود.

در ابتدا روش اسلیو معده اولین مرحله‌ی جراحی جابه‌جایی دوازدهه (duodenal switch، DS) بود. جراحان DS پیش از انجام دومین مرحله‌ی این جراحی، کاهش وزن و بهبود سلامتی چشمگیری را در بیماران خود دیدند و این مسئله باعث شد که به‌طور آزمایشی جراحی اسلیو معده را به‌عنوان عمل جراحی اصلی انجام دهند.

کاهش وزن پس از جراحی اسلیو معده به‌سرعت اتفاق می‌افتد:

بیماران حدود ۱ تا ۲ سال پس از جراحی به وضعیت ثابتی می‌رسند. معمولا بیمارانی که تغذیه‌ی مناسبی دارند و ورزش می‌کنند، می‌توانند کاهش وزن خود را حفظ کنند یا حتی وزن بیشتری کم کنند.

ولی بسیاری از بیماران در پایبندی خود به رژیم‌ غذایی مناسب و ورزش دچار لغزش می‌شوند و دوباره وزن اضافه می‌کنند. این مسئله به‌دلیل کش‌آمدن معده با گذشت زمان است که معمولا در اثر پرخوری ایجاد می‌شود.

تا ۵ سال پس از جراحی، بیماران به‌طور میانگین بیش از نصف کاهش وزن اضافی خود را حفظ کرده‌اند. بیماران موفق با انجام کارهای زیر از افزایش دوباره‌ی وزن خود جلوگیری می‌کنند:

جراحی اسلیو معده منجربه «رفعِ» (resolution) کامل (درمان، تازمانی‌که کاهش وزن حفظ شود) بسیاری از مشکلات سلامتی مرتبط با چاقی، ازجمله موارد فهرست‌شده در زیر می‌شود:

توجه داشته باشید بیمارانی که بره‌ی دقیقی برای مراجعه به جراح خود دارند و ۳، ۶ و ۱۲ ماه پس از عمل جراحی ویزیت می‌شوند، درمقایسه با بیمارانی که به جراح خود مراجعه نمی‌کنند، بهبود بیشتری در دیابت، بیماری فشارخون (hypertension) و کلسترول بالای خود خواهند داشت.

کاهش وزن ناشی از اسلیو معده موجب افزایش سلامت مفاصل می‌شود. به‌ازای هر ۱ پوند کاهش وزن، ۴ پوند از فشاری که بر زانوها می‌آید کاسته می‌شود. این مسئله موجب افزایش تحرک و کاهش درد زانو می‌شود.

۸۸ هزار نفر در جمع‌آوری داده برای پژوهشی درمورد سرطان شرکت داشتند. نتایج به‌دست آمده نشان داد که خطر ابتلا به سرطان در بیمارانی که تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار گرفته‌اند ۳۳٪ کمتر است.

در این بررسی، میزان خطر ابتلا به سرطان‌های مرتبط با چاقی حتی از این هم کاهش بیشتری پیدا کرد. این سرطان‌ها عبارت است از:

درصورت برخورداری از شرایط زیر عمل جراحی اسلیو معده می‌تواند برای شما مفید باشد:

برای محاسبه‌ی شاخص توده‌ی بدنی می‌توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

BMI وزن (برحسب کیلوگرم) تقسیم بر قد (برحسب متر) به توان ۲

اگر ۲ شرط مرتبط با BMI گفته‌شده در بالا را ندارید، می‌توانید عمل کمتر تهاجمی بالون معده را انجام دهید.

در طول چند هفته‌ی پیش از عمل جراحی، جراح اقداماتی را انجام خواهد داد، ازجمله:

باید هدف مهم دیگر شما قبل از جراحی این باشد که تا جای ممکن وزن کم کنید، چون:

در روز جراحی، کارهای معمول پیش از جراحی را انجام خواهید داد:

برای ۲ هفته مرخصی کامل بره ریزی کنید. دست‌کم در هفته‌ی اول، خانواده یا دوستان‌تان برای کمک در انجام کارهای روزمره در کنارتان باشند.

معمولا بهبودی کامل ۶ هفته زمان می‌برد.

 

بازیابی و ریکاوری در جراحی اسلیو معده شامل مراحل زیر است:

بعضی از جراحان به بیمار اجازه می‌دهند که در همان روز جراحی به خانه برود. البته این شیوه رایج نیست و عمل جراحی باید بدون هیچ‌گونه عوارض و مشکلاتی کامل شود. اگر ترجیح می‌دهید که برای بازیابی و ریکاوری به خانه بروید، از جراح خود بپرسید که آیا چنین امکانی وجود دارد.

کاهش وزن پس از جراحی اسلیو معده برای بیماران جدید اهمیت بسیار زیادی دارد. همچنین توجه به اینکه زندگی روزمره‌ی فرد پس از جراحی چگونه خواهد بود هم مهم است.

این جراحی فقط ابزاری برای شماست و برای موفقیت بلندمدت به سعی و پشتکار و گاهی تغییراتی دشوار در حوزه‌های دیگر نیاز دارید.عوارض عمل اسلیو معده

در بخش‌های زیر، شما را با مواردی که باید پیش و پس از عمل جراحی انتظار آن‌ها را داشته باشید، آشنا می‌کنیم. البته نحوه‌ی کار هر جراح و ویژگی هر بیمار، متفاوت است و این موارد برای همه یکسان نیست. لطفا قبل از اجرای هر یک از توصیه‌های زیر با جراح خود مشورت کنید.

در جدول زیر الزامات رژیم‌ غذایی براساس زمان‌بندی به‌صورت خلاصه بیان شده است.

پس از جراحی اسلیو معده باید استفاده از رژیم ویتامین را برای باقی عمرتان شروع کنید. این رژیم به شما کمک می‌کند تا کمبود هرگونه مواد مغذی‌ای را که ممکن است در رژیم‌غذایی روزانه‌تان وجود نداشته باشد، جبران کنید. در زیر فهرستی از ویتامین‌هایی را مشاهده می‌کنید که ممکن است پزشک مصرف آن‌ها را به شما توصیه کند:

وقتی صحبت از موفقیت بلندمدت درمیان باشد، ورزش هم به‌اندازه‌ی رژیم‌غذایی اهمیت دارد:

برای رسیدن به نتایج مقبول باید چقدر ورزش کنیم؟

در مطالعه‌ای درمورد بیماران بای‌پس معده (gastric bypass) مشخص شد که ۲٫۵ ساعت ورزش در هفته منجربه ۵٫۷ درصد کاهش وزن می‌شود.

ورزش منظم، موجب بهبود سلامتی سریع‌تر و بهتر پس از جراحی نیز می‌شود. برای اینکه از مسیر درست خارج نشوید، زمان ورزش را به زمان‌ها و روزهای ثابتی در هفته محدود کنید.

همچنین ۲٫۵ ساعت ورزش هفتگی خود را بین ۳ یا ۴ روز در هفته تقسیم کنید (یعنی ۳۰ تا ۴۵ دقیقه در ۳ یا ۴ روز در هفته). این کار باعث می‌شود که شروع ورزش در هر روز کمتر هراس‌آور باشد و به ایجاد استقامت در شما کمک می‌کند.

در بره‌ی ورزشی خود باید ۳ هدف اصلی زیر را دنبال کنید:

پس از جراحی کمتر احساس گرسنگی می‌کنید. وقتی معده خالی است، هورمونی به‌ گرلین را به درون جریان خون ترشح می‌کند. این هورمون باعث می‌شود که مغز پالس‌های گرسنگی را ایجاد کند.

پس از خوردن غذا، میزان هورمون گرلین ترشح‌شده کاهش می‌یابد و سپس در زمان وعده‌ی غذایی بعدی، دوباره بالا می‌رود. ازآنجاکه معده‌ی شما پس از جراحی اسلیو معده بسیار کوچک‌تر خواهد شد، میزان هورمون گرلینی که ترشح می‌کند نیز کاهش می‌یابد.

وجود گرلین کمتر در بدن شما به این معنی است که درمقایسه با پیش از جراحی، احساس گرسنگی کمتری خواهید داشت.

بدن ما هورمون‌های خاصی (مانند گرلین) را ترشح می‌کند که به ما می‌گویند چه زمانی گرسنه هستیم. غذاهای ناسالم با تحریک بیش‌ازحد مراکز پاداش مغز، بر سیگنال‌های هورمون‌ها اثر می‌گذارند؛ درست مانند زمانی‌که بدن و مغز به مواد مخدر اعتیادآور واکنش نشان می‌دهد.

اگر تمایل شما برای مصرف مواد غذایی بر سایر بخش‌های مهم زندگی‌تان اولویت داشته باشد، احتمالا به اعتیاد به مواد غذایی دچار شده‌اید. این بخش‌های مهم عبارت است از:

اگر به اعتیاد موادغذایی توجه نکنید، موجب چاقی می‌شود و اگر قبل از جراحی آن را برطرف نکنید، موجب افزایش دوباره‌ی وزن شما پس از جراحی می‌شود.

دوباره لاغر شدن یا لاغری برای اولین بار در زندگی تجربه‌ی تکان‌دهنده‌ای است. بسیاری از بیماران می‌گویند که موارد زیر باعث شگفتی آن‌ها می‌شود:

البته لاغر بودن جنبه‌های منفی هم دارد. افرادی که مدت‌ها می‌شناخته‌اید، به ظاهر جدید شما عادت ندارند و ممکن است که ندانند چطور باید با شما رفتار کنند. برای نمونه:

«عینک لاغری» جدیدی که جهان را از پشت آن می‌بینید چطور؟ برای مثال:

بنابراین باید برای رویارویی با «شوک‌های» خوب و همچنین چالش‌برانگیزِ کاهش وزن چشمگیر پس از جراحی اسلیو معده آماده باشید.

 

فرایند نسبتا ساده‌ی جراحی اسلیو معده موجب نرخ بقای بسیار بالایِ ۹۹٫۷٪ یا ۳۱۹ از هر ۳۲۰ بیمار می‌شود.

ولی در این جراحی خطر عوارض، عوارض جانبی و چالش‌های دیگری وجود دارد که از بعضی از آن‌ها می‌توان پیشگیری کرد.

۳ مورد از رایج‌ترین عوارض جدی جراحی اسلیو معده عبارت است از:

مطالعات نرخ نشت خط منگنه، درمورد تکنیک‌های جراحی با کارایی کمتر انجام گرفته است. ممکن است که تکنیک‌های جدیدتر ریسک کمتری داشته باشند.

در تمام جراحی‌ها نگرانی ایجاد لخته خون وجود دارد. جراح شما برای کاهش این خطر اقداماتی انجام خواهد داد، ازجمله استفاده از رقیق‌کننده‌های خون و جوراب‌های واریس پس از جراحی. او همچنین از شما می‌خواهد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن پس از جراحی از تخت‌خواب بلند شوید و حرکت کنید.

رایج‌ترین عوارض جانبی و چالش‌های جراحی اسلیو معده عبارت است از:

مشکلات گوارشی احتمالی ناشی از جراحی اسلیو معده عبارت است از:

حدود یک نفر از هر ۵ بیمار، بیماری ریفلاکس معده (GERD) را در ۱۲ ماه اول تجربه می‌کند. ولی خوشبختانه این حالت معمولا زمان کمتری طول می‌کشد. پس از ۳ سال، نرخ GERD به حدود ۳٪ کاهش پیدا می‌کند.

GERD بیماری مزمن بسیار متغیری است که با رویدادهای دوره‌ای ریفلاکس معده مشخص شده و معمولا با سوزش معده همراه است. این بیماری می‌تواند به تغییرات هیستوپاتولوژیک (تغییر ساختار میکروسکوپی) در مری منجر شود. همچنین این بیماری اغلب منجربه التهاب مری (ازوفاژیت، esophagitis) می‌شود. GERD خطر بعضی از عوارض جراحی چاقی مانند سندرم دامپینگ و عفونت خون یا سِپسیس (sepsis) را افزایش می‌دهد، ولی این شرایط برای بسیاری، پس از جراحی چاقی بهبود می‌یابد.

بعضی از درمان‌های خانگی برای درمان ریفلاکس معده مفید است، ازجمله پرهیز از مصرف بعضی مواد‌غذایی و نوشیدنی‌ها (الکل، آب مرکبات، غذاهای حاوی گوجه فرنگی و شکلات)، دراز نکشیدن پس از خوردن غذا تا ۳ ساعت، خوردن وعده‌های غذایی کوچک‌تر و بلند کردن ۸ اینچی سر در زمان دراز کشیدن. اگر این روش‌ها فایده‌ای نداشته باشد، ممکن است که پزشک استفاده از آنتی‌اسیدها، H2 blocker یا حتی مهارکننده‌های پروتون پمپ (PPI) را توصیه یا تجویز کند.

سایر مشکلات گوارشی فهرست‌شده در بالا را اغلب می‌توان با تغییرات رژیم‌غذایی و رفتاری برطرف کرد.

درمورد بیماران چاق، پوست برای مدتی طولانی کشیده شده تا وزن اضافه‌ی آن‌ها را در خورد جای دهد؛ به‌همین‌دلیل حالت ارتجاعی خود را ازدست داده است. جراحی اسلیو معده موجب می‌شود که بیماران، وزن زیادی را به‌سرعت ازدست بدهند و پوست بدن آن‌ها نمی‌تواند خود را با این تغییر سریع وفق بدهد.

پوست اضافی موجب خجالت زدگی و شرمساری بیمار می‌شود و علاوه‌برآن مشکلاتی را ایجاد می‌کند که گاه کوچک و جزئی و گاهی هم بسیار جدی و شدید هستند، ازجمله:

در بعضی موارد، بیماران با استفاده از زیرپوش‌هایی برای فرم‌دهی بدن، در جهت برطرف‌کردن افتادگی پوست خود برمی‌آیند. در موارد جدی‌تر، برای برداشتن پوست اضافه از جراحی پلاستیک استفاده می‌شود.

پس از ۲ سال، حدود ۱ نفر از هر ۲۰ بیماری که تحت جراحی اسلیو معده قرار گرفته، نسبت‌به پایین‌ترین وزن خود مقداری وزن اضافه می‌کند. این رقم پس از ۶ سال به ۳ نفر از هر ۴ بیمار افزایش می‌یابد.

در سال پنجم، به‌طور میانگین هر بیمار اسلیو معده دست‌کم ۲۵٪ و حتی ۵۰٪ از وزنی را که ازدست داده بود، دوباره به‌دست می‌آورد.

به‌علاوه هرچه بازگشت وزن اضافی شما باشد، احتمال اینکه مشکلات سلامتی‌تان دوباره بازگردد نیز می‌شود. برای نمونه، مطالعه‌ای درمورد اسلیو معده تفاوت زیر را در درصد بهبود دیابت نوع ۲ پیدا کرد:

بازگشت بیماری دیابت نوع ۲ برای بیمارانی اتفاق افتاد که دوباره دچار اضافه‌وزن شدند.

بیماران به یکی از دلایل زیر دوباره دچار اضافه‌وزن می‌شوند:

درست است که جراحی اسلیو معده یکی از بهترین شیوه‌های کاهش وزن است، ولی این روش فقط ابزار است. برای اجتناب از افزایش وزن دوباره، درست غذا بخورید و سبک زندگی سالم و مناسبی داشته باشید.

جراحی اسلیو معده محبوب‌ترین روش جراحی کاهش وزن تا به امروز بوده است. اکنون این روش در ایالات‌متحده، بیش از ۶۰٪ تمام روش‌های جراحی کاهش وزن انجام‌شده را تشکیل می‌دهد؛ درحالی‌که در سال ۲۰۱۱ این رقم ۲۴٪ بوده است. درطول همین دوره‌ی زمانی:

البته روش‌های جدیدتری مانند بالون معده، vBloc درمانی و دستگاه AspireAssist (دستگاهی که معده را خالی می‌کند) طرفداران بیشتری پیدا می‌کنند، ولی محبوبیت آنها به‌هیچ‌وجه به‌اندازه‌ی جراحی اسلیو معده نیست.

جراحی اسلیو معده به چند دلیل زیر، جایگاه محبوب‌ترین روش را به‌دست آورده است:

جراحی اسلیو معده درمقایسه با بعضی از انواع دیگر جراحی‌های چاقی نکات منفی‌ای هم دارد:

۱. برگشت‌ناپذیری: جراحی اسلیو معده برخلاف lap band، بالون معده، vBloc درمانی و AspireAssist برگشت‌ناپذیر است، چون نمی‌توانید معده‌ای را که کوچک شده به اندازه‌ی قبلی برگردانید. البته این لزوما نکته‌ای منفی نیست، ولی باید به آن توجه داشته باشید. در ادامه درمورد این مسئله توضیح می‌دهیم؛

۲. کاهش وزن (به‌طور میانگین) معمولا کمتر از جابه‌جایی دوازدهه است.

۳. میزان بهبود سلامتی به‌طورکلی، به‌خوبیِ بای‌پس معده یا جابه‌جایی دوازدهه نیست.

۴. خطرات کوتاه‌مدت آن از روش‌های lap band، بالون معده، vBloc درمانی و AspireAssist بالاتر است.

شاید این حقیقت که اسلیو معده (یا گاسترکتومی آستینی عمودی) برگشت‌پذیر نیست، ویژگی بدی نباشد. برای نمونه، معمولا حالت تهوع، اسهال یا استفراغ، مشکلاتی کوتاه‌مدت هستند. حدود یک نفر از هر ۵ بیمار اسلیو معده دچار بیماری ریفلاکس معده (GERD) می‌شود که آن هم با گذشت زمان بهبود می‌یابد و نرخ GERD پس از ۳ سال به حدود ۳٪ کاهش می‌یابد.

بدن بیماران هم معمولا اسلیو معده را بهتر از روش‌هایی مانند lap band یا بای‌پس معده تحمل می‌کند. برای مثال، اسلیو معده در موارد زیر خطر بسیار کمتری درمقایسه با روش lap band دارد:

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

با نکات ورزشی و تغذیه‌ای این مجموعه، اندامی متناسب و جذاب داشته باشید.

1

14تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

چیه بابا تا الان چند نفر با این عمل مردن کجاش خوبه فقط بفکر پولین از این عمل تعریف میکنین
وقتی میشه با کم خوردن و ورزش لاغر شد چرا جونتو بخطر بندازی

مقاله جالب و مفیدی بود. اطلاعات خوبی به ما داد.

با سلام ، اطلاعات خوبی بود ،- با تشکر

خوشحالیم که این مقاله مورد توجه‌تون قرارگرفته.

تناسب اندام

رژیم غذایی برای سیکس پک شدن شکم در ۶ قدم علمی و کاربردی

رژیم فستینگ یا روزه داری متناوب چگونه به ‌تر کمک می‌کند

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

مکمل ال کارنیتین چیست؛ فواید، عوارض ال کارنیتین و تاثیر آن بر لاغری

رژیم لاغری یک ماهه؛ چگونه در ۲۸ روز ۵ کیلوگرم وزن کم کنیم؟‌


معرفی کتاب خدا خانه دارد

منبع کنترل موفقیت‌ها و شکست‌های ما در زندگی چیست؟

بره سرمایه گذاری کبک چیست و چه شرایطی دارد؟

مدل شادی بن شاهار؛ چطور به شادی و موفقیت بیشتری در زندگی برسیم؟

چطور با مدل رنگین‌کمان بین کار و زندگی‌مان تعادل ایجاد کنیم؟

۲۴ کشور جهان با بیشترین نرخ امید به زندگی را بشناسید

بهترین فیلم های رازآلود جهان که ذهن شما را ساعت‌ها درگیر خود می‌کنند

عجیب ترین شغل های دنیا که شما را در سرگرمی و لذت غرق می‌کنند

پردرآمدترین شغل های جهان؛‌ ۲۰ شغل با بیشترین درآمد در دنیا

معروف ترین آشپزهای جهان که در حرفه‌ خود بهترین هستند

بهترین کشورها برای مهاجرت از طریق سرمایه‌ گذاری کدام‌اند؟

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *