عوارض صافی کف پا در زنان

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

کف پای صاف عارضه ای است که در آن بیماران فاقد قوس های استاندارد درکف پا هستند. قوس های موجود در کف پا نیروهایی که از طرف زمین به بدن اعمال میشود را کاهش داده و اجازه ورود به همه نیروهای وارده را به بدن نمی دهند اما در افراد با کف پای صاف،میزان زیادی این نیروها به دلیل فقدان قوس پا به سمت بدن اعمال شده و در دراز مدت میتواند منجر به بروز عوارض زنجیره وار در تمام مفاصل بدن خصوصاً ستون فقرات می گردد .

 

مشکل صافی کف پا، عموماً مادرزادی بوده و به نرمی مفاصل نیز معروف است. نرمی مفصل یا ligamentum laxity در ناحیه کف پا سبب میشود که قوس کف پا در هنگام ایستادن بر روی پا از بین برود؛ همچنین تشکیل نشدن کامل یک یا دو استخوان در ناحیه مچ و کف پا و یا چسبیدن آنها به یکدیگر به صورت مادرزادی نیز در تشکیل نشدن قوس کف پا مؤثر است.

روش تست صافی کف پا:

عوارض صافی کف پا در زنان

آیا کف پای شما صاف است؟

ساده ترین راه برای فهمیدن این مطلب این است که پای خود را خیس کرده و سپس روی یک سطح صاف و خشک بایستید بطوریکه اثر کف پای شما روی آن سطح باقی بماند. تفاوت آنها در شکل زیر نشان داده شده است:

(از  چپ به راست قوس کف پای زیاد و طبیعی و کم)

در کسانی که صافی کف پا دارند قوس طولی کف پا یا کم شده و یا کاملا از بین رفته است و در موارد شدید قسمت داخلی کف پا در حالت ایستادن، با زمین تماس پیدا می کند. همچنین در این بیماران پاشنه پا به سمت خارج منحرف می شود.


انواع صافی کف پا

صافی کف پای قابل انعطاف

صافی کف پا در بسیاری افراد از نوع صافی قابل انعطاف یا  (Flexible flat foot) است. این افراد وقتی سرپا می ایستند کف پایشان صاف است ولی وقتی روی پنجه پا می ایستند یا وقتی که پایشان را از زمین بلند می کنند قوس کف پا تشکیل میشود. در واقع بسیاری، این وضعیت را اصلا بیماری ندانسته و ذکر میکنند همانطور که شکل صورت انسان ها با یکدیگر متفاوت است ممکن است شکل کف پایشان هم با هم متفاوت باشد.

صافی کف پای قابل انعطاف در بسیاری مواقع زمینه خانوادگی دارد یعنی برادر و خواهران یا فرزندان یا یکی از والدین فرد هم ممکن است این حالت را داشته باشد. صافی کف پا گاهی اوقات در حین بارداری یا در سنین بالا تشکیل می شود.

صافی کف پای بسیاری از بزرگسالانی که از دوران کودکی کف پایشان به طور انعطاف پذیر صاف بوده است، عارضه ای ارثی و مرتبط با شل بودن عمومی رباطه ا (لیگامان ها) است. مفصل های سراسر بدن، و نه فقط پای این افراد ، معمولا از انعطافپذیری و قابلیت حرکت بسیاربالایی برخوردار است.

صافی کف پای غیر قابل انعطاف یا ریجید

گاهی اوقات صافی کف پا قابل انعطاف نیست به این معنا که وقتی پای بیمار روی زمین نیست هم قوس کف پا دیده نمی شود و یا موقعی که شست پای بیمار بهبالا می رود هم قوس کف پا ایجاد نمی شود. به این نوع از بیماری صافی کف پای غیر قابل انعطاف یا ریجید  Rigid flat foot می گویند. این نوع صافی کف پا نیاز به توجه و درمان دارد. گاهی اوقات صافی کف پا همراه با سفت شدن تاندون آشیل است که در این مواقع هم پزشک معالج دقت بیشتری به وضعیت صافی کف پا می کند.

صافی کف پا از نوع قابل انعطاف بسیار شایعتر از نوع غیر قابل انعطاف یا ریجید است.

صافی کف پا در کودکان

اکثر کودکان بین ۱ تا ۵ سال دچار صافی کف پا هستند،که البته این بخشی از فرایند رشد طبیعی پاهای آنها است، و بیش از ۹۵ %از این کودکان در حین رشد صاحب قوس کف پایی طبیعی میشوند. اما ۵ %دیگر همچنان به صافی کف پا مبتلا خواهند بود. در اکثر موارد علت صافی کف پا، سست بودن اتصالات مفصلی میان استخوانهای مچ پا است. در این وضعیت رباط هایی که استخوانها را در کنار هم نگه میدارند شل بوده و هنگامی که کودک وزنش روی پایش قرار میدهد کشیده میشوند. همزمان که آنها رشد کرده و شروع به راه رفتن میکنند، بافتهای نرم موجود در کف پایشان هم سفت میشوند، که این باعث میشود قوس کف پا به تدریج شکل بگیرد.

هنگامی که یک کودک مبتلا به صافی کف پا میایستد، قوس کف پایش ناپدید میشود. اما در هنگام نشستن یا زمانی که کودک روی نوک پنجه هایش میایستد، قوس کف پا دوباره ظاهر میشود. معمولا والدین یا سایر اعضا خانواده نگران این هستند که مبادا پایین بودن غیرطبیعی ارتفاع قوس کف پای کودک یا عدم وجود آن منجر به ایجاد بدشکلی یا معلولیت های دائمی در او شود، که البته در اغلب موارد این نگرانیها بی مورد است.

علایم  و نشانه ها

کودکان:

در اکثر کودکان مبتلابه علایمصافی کف پا علایمی وجود ندارد و معمولا یکی از والدین متوجه این عارضه میشود. البته ممکن است بعضی از کودکان علایمی داشته باشند که عبارتند از:

 درد، حساسیت به لمس و یا گرفتگی در پاها یا مچ پاها

 کج شدن پاشنه ها رو به بیرون

 تغییر در راه رفتن

 درد یا ناراحتی در هنگام راه رفتن

همچنین ممکن است والدین متوجه شوند که فرزندشان از انجام وزشها یا سایر فعالیتهای جسمانی که میتوانند باعث درد در پاها یا مچ پاهایشان شوند خودداری میکنند.

بزرگسالان:

احساس درد در طول تاندون تیبیال خلفی که در طرف داخلی قوزک و مچ پا قرار دارد. این حالت میتواند با تورم طرف داخلی قوزک همراه باشد.

دردی که با فعالیت کردن بدتر میشود. بعضی از بیماران برای راه رفتن یا حتی ایستادن طولانی مدت دچار مشکل میشوند.

هنگامی که استخوان های نگهدارنده قوس کف پا متلاشی میشوند، استخوان پاشنه تغییر وضعیت میدهد و فشار را بر روی استخوان بیرونی متصل به قوزک(نازک نی)قرار میدهد. این وضعیت میتواند باعث احساس درد در طرف بیرونی قوزک پا شود.

 درد پا به طور کلی

 درد کف پا در قسمت قوسی شکل

 درد عضله ساق پا

زانودرد

درد مفصل ران

درد پشت و کمر

 افراد دارای کف پای صاف از خشکی یک یا هر دو پا رنج میبرند

کفشها به شیوه متفاوتی ساییده میشوند

عوارض صافی کف پا در زنان

دستگاه تشخیص کف پای صاف:

امروزه با پیشرفت علم، روش دقیقی جایگزین روشهای معمول تهیه اثر پا شده که موسوم است به اسکن کف پا. اسکن کف پا دارای صفحه ای است که بیمار روی آن میایستد و خود این دستگاه بر اساس فشاری که پا بر صفحه حساس آن وارد کرده است، میتواند اثر پای بیمار و نیز میزان صاف بودن کف پا را تعیین کند. در واقع نه تنها میتوان از این اسکن برای تشخیص استفاده کرد بلکه به دلیل کم هزینه بودن آن میتوان برای غربالگری صافی کف پا سود جست. هر فرد میتواند با مراجعه به مراکز تخصصی و انجام این اسکن از اولین لحظه شروع صاف شدن کف پایش مطلع شود.

تشخیص کف پای صاف

اکثر پزشکان و فیزیوتراپیست های مجرب ، صافی کف پا را تنها با مشاهده ایستادن و راه رفتن بیمار و معاینه کف پا تشخیص میدهند. پزشک سابقه پزشکی بیمار را بررسی میکند و پای او را از روبه رو و پشت سر نگاه میکند و احتمالا از بیمار میخواهد تا روی نوک انگشتان بایستد تا شکل و عملکرد هر پا را در این حالت ارزیابی کند. همچنین در بعضی موارد دستور انجام پرتونگاری (اشعه ایکس)، سی.تی. اسکن (مقطع نگاری رایانه ای یا ام.آر.آی. (تصویربردای روزنانس مغناطیسی) میدهد.

اگر زمانی که فرد ایستاده است، پا دارای قوس طبیعی نباشد، آن فرد دارای صافی کف پا می باشد. به طور کلی، وقتی شما دارای پای صاف خواهید بود که قوس داخل پا صاف باشد و کف پا کاملا با سطح زمین در تماس باشد. صافی کف پا یکی از معضلاتی است که به سایر اعضای بدن نیز آسیب هایی را وارد می آورد. این عارضه بر خلاف باور رایج و نادرست بسیاری از افراد به ندرت مادرزادی است و عواملی همچون اضافه وزن، کمبود تحرک بدنی و یا تحرک بیش از اندازه منجر به شکل گیری آن می شود.

هر پای انسان از ۲۶ استخوان تشکیل شده است که توسط ۳۳ مفصل و تعداد زیادی ماهیچه، تاندون و رباط در کنار یکدیگر قرار گرفته‌ اند. به طور کلی در کف پا سه نقطه وجود دارد که نقاط اصلی تحمل کننده وزن هستند، آن‌ها عبارتند از:

چگونگی قرار گرفتن این ساختارها در کنار هم، قوس ‌های استخوانی را ایجاد می‌ کند. زمانی که راه می ‌رویم، این قوس‌های قابل ارتجاع، وزن بدن را میان پاها و ساق پا توزیع می ‌کنند. این قوس ‌ها، نقش جدایی ‌ناپذیری در چگونگی راه رفتن ما دارند و در واقع به عنوان اهرم‌ های محکمی برای حرکت، عمل می ‌کنند .تاندون ها، مفاصل پا را به هم متصل می کنند. حال اگر تاندون ها سست گردند، موجب صافی کف پا می گردد.

صافی کف پا در نوزادان و کودکی که تازه به راه افتاده، طبیعی است. هنگامی که بچه بزرگ تر می شود (۲ تا ۳ ساله)، تاندون ها سفت تر می شوند و به شکل قوس در می آیند. در دوران نوجوانی، افراد دارای قوس طبیعی در کف پا می باشند. اما برخی هم دچار صافی کف پا می گردند.عوارض صافی کف پا در زنان

صدمات بدنی، بیماری ها و افزایش سن ممکن است به تاندون ها صدمه وارد کرده و موجب صافی کف پا گردد. این نوع پای صاف، ممکن است فقط در یک پا ایجاد شود. ندرتاً صافی کف پا در کودکان درد دارد. در این حالت، دو یا تعداد بیشتری از استخوان های پا رشد کرده و به هم متصل می شوند. این وضعیت را «پیوستگی قوزک پا» می ند. گاهی، صافی کف پا به علت مشکلات موجود در زانو و قوزک به وجود می آید. این مشکلات بر قوزک پا فشار وارد می کنند و قوزک را به سمت داخل برمی گردانند و موجب عدم تراز پاها می شوند.

کودک با کف پای صاف به دنیا می آید یا هنگام تولد برای آن مستعد است. این نوع صافی کف پا بدون علامت و انعطاف پذیر است. منظور از انعطاف پذیر بودن آن است که قوس کف پا تا قبل از اعمال وزن روی پا وجود دارد.

این نوع با مرور زمان و نه در هنگام تولد، ایجاد می شود و به عوامل مختلفی چون نوع کفش کودک، وضعیت نشستن و خوابیدن او جبران ناهنجاری های موجود در ساق و بالاتر و گاهی پارگی لیگامان ها و تاندون های پا بستگی دارد.یعنی اگر کودک با پای صاف به دنیا نیامده باشد ،معلوم می شود این تغییر شکل را کسب کرده است .

ممکن است صافی کف پا فرایندی برای جبران سفت بودن تاندون آشیل باشد. به دنبال سفتی تاندون آشیل پا حالت پلانتار فلکشن پیدا می کند. حتی میزان کم پلانتار فلکشن هم موجب می شود، پای آن سمت بلند تر از طرف سالم به نظر برسد. بنابراین بدن سعی می کند این مشکل را با مسطح کردن قوس کف پا جبران کند تا بلندتر به نظر رسیدن پای مبتلا را پوشش دهد.

شایع ترین دلیل صافی اکتسابی کف پا اختلال عملکرد تاندون تیبیال خلفی به عنوان تاندون اصلی محافظ قوس پا است. با اعمال مکرر نیرو روی این تاندون، مشکل تشدید می شود. به موازات رشد جسمی لیگامان ها و عضلات ضعیف شده، تمام وظایف مربوط به محافظت از قوس پا را به این تاندون واگذار می کنند.این تاندون نمی تواند برای مدت طولانی تمام وزن را تحمل کند و به تدریج از پای در می  آید و به مسطح شدن قوس منجر می شود. در چنین مواردی صافی کف پا همراه با دردی است که به پشت مچ منتشر می شود و فرضیه ی اختلال عمل تاندون تیبیال خلفی را تایید می کند.

کف پای صاف در جوانان و نوجوانان نیز مشاهده می شود.یکی از علل این تغییر شکل،کوتاهی  عضلات نازک نی است.انحراف پاشه به سمت خارج نیز می تواند باعث ایجاد صافی کف پا شود.تغییر شکل زانوی ضربدری نیز می تواند به عنوان عاملی در صافی کف پا شناخته شود.

این عارضه در بزرگسالان نیز مشاهده می شود که به صورت قابل ملاحظه ای در اثر کار افراد ایجاد می شود. برای مثال در مشاغلی نظیر آرایشگری، داندان پزشکی وکه فرد ساعات متوالی در حالت ایستاده کار می کند و منجر به فشار مداوم پا می شود، می تواند موجب صافی کف پا شود.از دیگر علل صافی کف پا در سنین بالا می توان به افزایش وزن اشاره کرد. همچنین با افزایش سن عضلات و رباط های نگهدارنده قوس های پا به مرور زمان دچار ضعف می شوند.

۱- طبیعی

۲- خفیف یا درجه یک: قوس طولی داخلی کم ،ولی هنوز دیده می شود.

۳- متوسط یا درجه دو : قوس طولی وجود ندارد

۴- شدید یا درجه سه: قوس طولی وجود ندارد. لبه داخلی دچار انحنا و استخوان ناوی برجسته شده است.

۱- کف پای منعطف یا نرم:

کف پای نرم رایج است به طوری که بلانچارد نشان داد که پانزده تا بیست در صد بزرگسالان درجه های از صافی کف پا را دارند. این عارضه بر اثر تحمل بیش از اندازه وزن و کشیدگی بیش از حد لیگامنت های کف پایی به وجود می آید. در این نوع عارضه، درد وجود نداشته و در هنگام عدم تحمل وزن، قوس های کف پایی طبیعی به نظر می رسد. در کل کف پای منعطف، به کاهش یا از بین رفتن درجاتی از قوس طولی داخلی گفته می شود.

۲- کف پای سخت:

این نوع عارضه، جنبه مادر زادی دارد و ناشی از ناهنجاری های استخوانی پا مانند چسبندگی استخوان های کف پایی یا غیر طبیعی بودن استخوان تالوس است. همچنین این عارضه به دلیل تورم در مفاصل میانی استخوان های کف پا و التهاب در بین مفاصل مچ پا نیز است. شیوع این نوع از عارضه کف پای صاف بسیار اندک بوده و حدود شش درصد است و نسبت به کف پای صاف منعطف قابلیت بهبود کمتری دارد و به حرکات اصلاحی پاسخ نمی دهد و نیاز به روش های دیگر از جمله گچ گیری است. کف پای صاف سخت ، هم در منگام تحمل وزن و هم در هنگام عدم تحمل وزن بدن توسط پاها وجود داشته و از بین نمی رود.

هر فردی با انجام چند تست ساده می تواند به وضعیت قوس پای خود پی ببرد.

الف – تست تصویر کف پا

از استخر که بیرون می آئید، به رد پای خود روی کفپوش نگاه کنید. یک خط باریک بخش جلوی پا را به پاشنه اتصال می دهد. اگر کف پا صاف باشد عرض این خط در ناحیه ی وسط پا با جلوی پا برابر است. اگر قوس پا نرمال باشد، عرض خط در وسط یا تقریبا نصف بخش جلویی است. اگر ارتفاع قوس زیاد باشد، فقط یک خط باریک بخش جلویی پا را به پاشنه اتصال می دهد. تصویر هر دو پای فرد باید برابر و یکسان باشد.

ب – بررسی کفش ها

کفش ها را روی یک میز مسطح قرار دهید و از پشت و در سطح چشمتان به آنها نگاه کنید. کفش ها باید به طور یکنواخت و یکسان ساییده شود. صافی کف پا موجب می شود که کفش در سمت داخل به خصوص در ناحیه ی پاشنه سایش پیدا کند. همچنین رویه ی کفش در قسمت داخل به سمت کف کفش انحراف پیداکند. اگر درد منحصر به یک پا است، برای تشخیص صاف بودن کف پا می توانید از دو تست در منزل استفاده کنید:

ج- تست نوک انگشتان

در حالی که صاف ایستاده اید نوک انگشتان دست ها را روی دیوار مقابل قرار دهید و روی نوک انگشتان یک پای خود بایستید.اگر نتوانید این کار را انجام دهید احتمالا کف همان پا صاف می باشد.

د- تست تعداد انگشتان

طوری بایستید که پشت شما به آینه باشد. به طور نرمال از پشت فقط باید انگشت چهارم و گاهی سوم دیده شود.اگر همراه با صافی پا درد هم وجود داشته باشد یا با ایستادن روی انگشتان هم قوسی دیده نشود، عکس رادیوگرافی جهت تشخیص علت ضروری است.

آزمایش هایی نیز برای تشخیص وجود دارد، از قبیل:

کف پای صاف در بالغین با استفاده از داروهای ضد درد، اورتوتیک ها (وسایل و تجهیزات حفاظت کننده استخوان) و در بعضی مواقع با عمل جراحی درمان می شود.

اگر کودک‌تان، درد و یا مشکلی در راه رفتن ندارد، هیچ درمانی لازم نیست. کودک ممکن است پابرهنه راه برود، بدود و یا بپرد، بدون آن که کف پای صافش بدتر شود. در کودکان بزرگ تر و بالغین، کف پای صاف انعطاف پذیری که درد و یا مشکلی در راه رفتن ندارد، نیازی به درمان ندارد.

اگر شما دارای صافی کف پای انعطاف پذیر هستید و درد دارید، نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

کفش های مخصوص و کفش هایی که قوس پا را حفظ می کنند، بپوشید. اگر کف پا سفت شده و دردناک می باشد، نیاز به درمان دارد. درمان هم بستگی به علت کف پای صاف دارد.برای پیوستگی قوزک پا، درمان شامل استراحت می باشد.اگر با استراحت، درد کاهش نیابد، عمل جراحی مورد نیاز است. جراحی، آخرین مرحله درمانی برای این افراد می باشد. افرادی که جراحی می کنند، غالبا درد پایشان بهبود می یابد.

در موارد شدید، عمل جراحی ممکن است به صورت ترمیم تاندون و یا پیوستگی برخی مفاصل پا در موقعیت مناسب انجام شود.کف پای صاف در بالغین با استفاده از داروهای ضد درد، اورتوتیک ها (وسایل و تجهیزات حفاظت کننده استخوان) و در بعضی مواقع با عمل جراحی درمان می شود (ارتوتیک ها در شکل مقابل نمایش داده شده اند)ورزش های کششی نیز از آنجایی که تاندون ها را می کشند، ممکن است مفید باشند.

ارائه بره ی تمرین اصلاحی برای کف پای صاف باید به گونه ای باشد که اهداف زیر را تأمین کند:عوارض صافی کف پا در زنان

تمرینات ورزشی زیر را حداقل دوبار در روز انجام دهید تا فرایند ترمیم و بهبودی شما تسریع شده و درد با سرعت بیشتری کاهش پیدا کند.

تمرین ۱ : کشش تاندون آشیل و فاشیای کف پا

اولین کاری که در آغاز صبح انجام می دهید می تواند این تمرین باشد. مطابق شکل یک باند الاستیک یا یک حوله را دور قسمت برجسته ی پا که کمی پایینتر از انگشتان است قرار دهید،‌ زانو را مستقیم نگه دارید و پنجه پا را به سمت صورت بکشید و این حالت را به مدت ۳۰ ثانیه حفظ کنید. این تمرین را سه مرتبه برای هر پا تکرار کنید.

تمرین ۲ :شنا روی دیوار برای کشش تاندون آشیل

تاندون آشیل یک بافت فیبری است که از انتهای عضلات پشت ران و ساق منشا می گیرد و به استخوان پاشنه متصل می شود. بنابرین این تمرین را ابتدا با زانوی مستقیم و سپس با زانوی خمیده انجام دهید تا هر دو قسمت تاندون آشیل تحت کشش قرار گیرند. این تمرین را دوبار در روز انجام دهید. در حالت اول روبروی دیوار بایستید و کف دست ها را در مقابل شانه روی دیوار قرار داده و پاها را مطابق شکل و یکی را در جلوی دیگری قرار دهید. پای جلویی باید حدود ۳۰ سانتیمتر از دیوار فاصله داشته باشد. زانوی جلو را فقط کمی خم کنید ، زانوی عقب را مستقیم نگه دارید و با کف دست ها به دیوار تکیه کنید تا در ساق پای عقب کشش احساس کنید. چند ثانیه صبر کنید و بعد رها کنید. این تمرین را ۱۰ مرتبه تکرار کنید.

تمرین ۳ :کشش تاندون آشیل و فاشیای کف پا با پله

در ابتدا برای حمایت کافی، نرده پله ها را بگیرید، با پنجه ی پا روی پله ی اول بایستید و پاها را کمی از هم باز نگه دارید. مطابق شکل طوری بایستید که پاشنه ها بیرون قرار بگیرند. زانوها را مستقیم نگه دارید و کمی پاشنه ها را پایین بیاورید تا کششی در ساق پا حس کنید. این حالت را به مدت ۱۰ تا ۲۰ ثانیه حفظ کنید و سپس پاشنه ها را بالا و به حالت اول بیاورید. تمرین را حداقل دو بار در روز و هر بار ۶ مرتبه انجام دهید.

تمرین ۴ : جمع کردن حوله یا پارچه با انگشتان پا

این حرکت موجب تقویت ضعلات خم کننده انگشتان می شود.یک حوله را صاف پهن کنید، پا را روی آن بگذارید بدین شکل که پای شما روی قسمت جلو حوله باشد،حال با انگشتان حوله را به زیر پا جمع کنید.این تمرین را دو بار در روز و هر بار ۷ تا ۱۰ تکرار.

تمرین ۵: کشش فعال فاشیای کف پا

برای این تمرین بایستید و تکیه گاه مناسبی مانند پشت یک صندلی را با دست نگه دارید و یا اینکه بنشینید. در این حرکت شما می توانید قوس کف پا را بر روی یک شئ غلطان مانند وردنه، بطری یا قوطی های نوشیدنی که مقاومت کافی داشته باشند، یا بر روی توپ تنیس قرار دهید.  پا و مچ پا را در جهت های مختلف روی شئ غلطان حرکت دهید.

این حرکت را چند دقیقه انجام دهید و زمانی که احساس ناراحتی در کف پا داشتید آنرا متوقف کنید. این تمرین را حداقل دوبار در روز تکرار کنید. در صورتی که حرکت را روی جسم غلطان سرد مانند قوطی نوشیدنی که در یخچال بوده انجام دهید احساس ناراحتی کف پا کمتر خواهد شد.

تمرین ۶: قوی کردن عضلات

این تمرین برای تقویت عضلات قوزک ضعیف پا و رباط هاست. اجسام گردی همچون تیله را روی زمین قرار دهید. با انگشتان پای خود، به آرامی آنها را برداشته و در داخل یک لیوان بیاندازید. با انجام این نرمش، احساس سبکی بیشتری در ناحیه پاها خواهید کرد و وضعیت روحی تان نیز با انجام این کار بهبود پیدا می کند.

صافی کف پا و درد در ناحیه کف پا

بعضی اوقات به دنبال فعالیت هایی چون دویدن، پیاده روی و پرش  و همچنین اسکیت بازانی که کفش اسکیت جدید به پا می کنند قوس کف پا دچار درد و آسیب می شود. افرادی که کف پای صاف دارند دچار این مشکل می شوند. درد قوس کف پا معمولا به آهستگی ظاهر می شود. ولی گاهی اوقات پس از پرش یا دوی سرعت ویا فشار کفی کف اسکیت، فرد به طورناگهانی دچار چنین حالتی می شود و در قوس کف پایی احساس درد شدیدی می کند. قرار دادن کمپرس سرد روی این ناحیه می تواند به بهبود درد کمک کند. برای پیشگیری از درد قوس کف پا کفش های مناسب به پا کنید و از حرکات زیر برای جلوگیری یا رفع درد استفاده کنید.

حرکت اول:

روی یک سطح سخت بنشینید و یک پای خود را به سمت جلو دراز کنید یک حوله یا پارچه را از زیر پنجه خود رد کنید و با دو دست به سمت خود بکشید طوری که زانو شما خم نشود. این وضعیت را برای ۳۰  ۱۵ ثانیه حفظ کنید و سپس به حالت استراحت بازگردید.  این حرکت را ۳ مرتبه تکرار کنید.

حرکت دوم:

روی یک صندلی نشسته و یک پای خود را روی زانوی پای دیگر قرار دهید. با دست انگشتان پای خود را گرفته و به سمت عقب بکشید تا وقتی کشش مناسبی را احساس کنی ۱۵ ثانیه در همین حال بمانید و ۳ بار این حرکت را تکرار کنید.

حرکت سوم:

پنجه پای خود را روی لبه یک سکو قرار دهید و درهمین حال پاشنه همان پا را به سمت پایین حرکت داده تا کشش کافی در کف پای خود احساس کنید. ۳۰  ۱۵ ثانیه در وضعیت کشش بمانید. این حرکت را ۳ بار تکرار کنید.

تهیه و تدوین: elmezesh.com

منابع: حرکات اصلاحی دکتر یحیی سخنگویی، حرکات اصلاحی دکتر ابوالفضل فراهانی

نظرتان را برای ما بنویسید. اگر هم در خصوص موضوعی سوال دارید، چنانچه اطلاعات کافی در مورد آن داشته باشیم پاسخ خواهیم داد.

با توجه به کار سنگین بنده که مدت زیادی مجبور به ایستادن می باشم و همچنین حمل و جابجایی اجسام نسبتاً سنگین، آیا صافی کامل کف پا می تواند موجب پرانتزی شدن زانوها شود؟؟

سلام، روی ضربدری شدن تأثیر داره ولی پرانتزی نه

سلاموقت بخیرممنون بابت سایت خوبتون ومهمتر از اون پاسخگویی با حوصله و دقیقتون..من ۳۷ سال سن دارم و کف پاهام صافه منتهی نه از نوع شدیدش ( در حالت ایستاده صاف ولی در حالت نشته کمی قوس داره . مشهوده کاملا) با این وضعیت پاهام فوتسال بازی میکنم و داخل کفشهام از کفی های زله ایی استفاده میکنم و در این حالت دردی در پاهام بعداز ورزش یا حین ورزش ندارم ولی اگه از کفی استفاده نکنم مچ پا و ساق پاهام درد میکنه.سوالم اینه که با توجه به شرایط سنی و فیزیکی (قد ۱۷۷ وزن ۸۰ کیلو) تا کی میتونم فوتسال بازی کنم؟ خودم مشکلی حس نمیکنم ولی بخاطر سنم ذهنم مشغوله.ضمن اینکه داخل کفشهام در حالت عادی هم کفی میزارمممنون میشم توضیح بدید

سلام، در هر سنی ما باید انتظار مشخصی از بدن مون داشته باشیم، شما مشکلی برای فوتسال بازی کردن ندارید، ولی باید این رو هم در نظر بگیرید که نباید مثل دیگران به خودتون فشار بیارید

سلام من صافی کف پام از نوع شدید و درجه سه هست آیا با این حرکات اصلاحی که در سایت قرار دادید و استفاده از کفی قابل درمانه؟

سلام، بستگی به سن شما داره، اگر بعد از بلوغ باشه درمان دشوارتر هست، ولی معمولاً تا حدی قابل درمان هست نه به طور کامل

با سلام و تشکر.
صافی کف پای فرزند ۹ ساله من باعث شده در راه رفتن حالت هفت داشته باشد. یعنی پاها به موازات هم نیستند.
آیا اولا به دلیل صافی کف پا است؟
به طور کلی چه حرکتی را جهت اصلاح پیشنهاد می دهید؟

سلام، متوجه منظورتون از هفت نشدم، ولی صاف بودن کف پا روی چرخش به داخل مچ و تحت تأثیر قرار گرفتن زانو نقش داره، اگر مشکل فقط از کف پا هست همین مراد مطلب رو حتماً دنبال کنید و کف طبی برای رفع صافی کف پا تهیه کنید

سلام.. من تست تصویر پا رو انجام دادم و مثل تصویر A بود اما حدود یه ماه پیش در درمانگاه از کف پاهام اسکن گرفتند و گفتند کف پام صافه و باید کفی بگیرم ممکنه در مدت استفاده از کفی، پام به حالت قوس طبیعی برگشته باشه؟

سلام، اگر تغییر حالت قوس کف پا ناشی از کفش بوده باشه، ممکنه به همین خاطر اصلاح شده باشه، در کل اگر مادرزادی یا استخوانی نباشه این صاف بودن کف پا و به دلیل پوشیدن کفش ناسب بوده باشه، امکان اصلاح هست

سپاس .تبریک سال جدید۹۷و انشااله سال پر خیر و برکت و دور از هرگومه بیماری کسالت باشد..

سلام و عرض ادب.پسرم ۳ساله هست خودمان حدس زدیم کف پاش صاف و در اخر پیش دکتر بردیم گفتن صاف ،عنایت بفرمایید حرکات اصلاحی و مواردیکه موجبات بهبود شود را مطرح فرمایید .تشکر.دودانگه

سلام، معمولاً تا سن ۹ سالگی نمیشه به طور قطع گفت ناهنجاری وجود داره، مگر اینکه خیلی حاد باشه، در هر صورت اگر اینطور باشه، استفاده از کفی طبی در کفش، اگر زیاد کفش استفاده نمی کنه،در منزل تایمی رو روزانه به این کار اختصاص بدید، در کنارش هم می تونید خودتون این حرکات رو براش انجام بدید، تصویر اول تمرین شماره یک، تصویر ۴، تمرین ۵ ولی شما سعی کنید با متخصص حرکات اصلاحی مشورت کنید

سلام، دختر ۹ ساله من پاهایش انحراف به داخل دارد. پزشکی گفت کف پایش صاف است و دیگری گفت صاف نیست و طبیعی است و خودش بعد از ۸ سالگی درست می شود. کمتر شده اما درست نشده.
کف پاهای خودم هم شبیه اوست اما فقط پای راستم اندکی به داخل انحراف دارد.
کمردرد هم دارم و تحمل ایستادن را ندارم.ایستادن و پیاده روی باعث درد در ناحیه دنبالچه ام می شود.
ورزشکار بودم و اصول حفاظت از مهره های فقرات را می دانم اما مراعات نمی کردم و اکنون بیش تر وقت ها به خاطر کمردرد دراز می کشم.

سلام، گفته شده ناهنجاری های خفیف تا ۹ سالگی ممکن است رفع شود در غیر اینصورت سریعاً برای درمان اقدام کنید، خصوصاً با متخصص حرکات اصلاحی، هلال احمر یا آموزش و پرورش مربی دارند

اسکولیوز عبارت است از انحراف طرفی ستون مهره‌ها، به نحوی که زاویه شوکی مهره‌ها به سمت تعقر و بدنه مهره‌ها به سمت تحدب چرخش پیدا می‌کند. به عبارت دیگر هنگامی که از روبرو به ستون مهره‌ها نگاه می‌کنیم ستون مهره مستقیم و در امتداد یک خط عمودی صاف است. هر

ژنوواروم، زانوی درون گرد، زانو پرانتزی یا پاکمانی ( واروس بیش از حد ) اختلال در مفصل زانو است که در آن زانو ها از هم فاصله زیادی می گیرند. در این عارضه زاویه درشت نی- رانی به ۱۸۰ درجه نزدیک شده یا ازآن می شود و بالطبع

هنگامی که در مورد سلامتی صحبت بـه میان می‌آید، بی‌تـردید وضــعیت صحیـح قرارگـیـری بـدن مانند  شـمـا هـنـگام فعالیت‌های گوناگون مانند طرز صحیح نشستن در رأس فهرست عوامل مهم سلامتی قـرار خـواهد گـرفـت، زیـرا بـه انـدازه تغذیه مناسب، ورزش، پـرهـیـز از مواد الکلی و سیگار در حفظ سلامتـی بـدن موثر

اگر زمانی که فرد ایستاده است، پا دارای قوس طبیعی نباشد، آن فرد دارای صافی کف پا می باشد. به طور کلی، وقتی شما دارای پای صاف خواهید بود که قوس داخل پا صاف باشد و کف پا کاملا با سطح زمین در تماس باشد. صافی کف پا یکی

خیلی‌ها به دنبال پیدا کردن بهترین مکمل پروتئین هستند، چون می‌دانند چه به دنبال چربی‌سوزی باشند چه به‌دنبال افزایش حجم عضلانی و یا بد‌نسازی، مصرف پروتئین به آن‌ها کمک خواهد کرد که به سرعت به اهداف تناسب‌اندام‌ خود برسند و نتیجه بگیرید چرا که پروتئین به تمامی موارد اعم

چاق شدن شکم خطرناک است، چرا که چربی شکم با بیماری‌هایی مانند سندرم متابولیک، دیابت نوع ۲، بیماری‌های قلبی و سرطان‌ در ارتباط است. به چربی شکمی در اصطلاح پزشکی چربی احشایی نیز می‌گویند. چربی احشایی خطرناک است، حتی در افرادی که وزن طبیعی دارند، این نوع چربی موجب

یکی از شایع ترین اختلالات در انحنای ستون فقرات، گودی کمر (لوردوز) است. بسیاری از ما علت کمردردهای خود را گودی بیش از حد کمر می دانیم. این گودی بیش از حد چیست؟ چرا به وجود می آید؟ اصولا آیا کمر انحنایی دارد؟ در صورتی که ستون فقرات را

به نظر می‌رسد حق با والدین ما بود، شیر واقعاً برای بدن مفید است، حداقل بعد از یک تمرین ورزشی. تحقیقات نشان داده‌اند یک لیوان شیر کاکائو شکلات کم چرب بعد از یک جلسه تمرین سخت بهینه‌ترین نوشیدنی ورزشی حاوی کربوهیدرات و پروتئین با کیفیت است. به علاوه، شیر

هنگامی که پیاده‌روی می‌کنید و یا از پله‌ها بالا می‌روید، زانو درد دارید؟ اگر درد زانو دارید، ممکن است مشکل از مفصل ران یا ضعیف بودن باسن شما باشد. ضعف این مفصل یک دلیل رایج درد زانو است و می‌تواند منجر به آسیب‌های ارتوپدی دیگر از طریق تغییر بیومکانیک

با عضویت در خبره مجله علم ورزش، جدیدترین مطالب به شما ارسال می‌شود. 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *