عوارض سیگار کشیدن

۲- تغییر شکل دادن سلولهای جنسی در مردان :استعمال دخانیات باعث کاهش تعداد اسپرم و کاهش جریان خون در آلت تناسلی مردان و ناتوانی جنسی در این افراد می شود. ناباروری جنسی در مردان سیگاری نیز متداول تر از افراد غیر سیگاری است.

عوارض سیگار کشیدن

۳- سرطان رحم و سقط جنین :استعمال دخانیات در دوران بارداری می تواند باعث افزایش خطر زایمان نوزاد با وزن کم و بروز مسایل بهداشتی در آینده شود. سقط جنین در مادران سیگاری ٢ تا ٣ برابر است.

۴- تغییر رنگ انگشتان و لبها:قطران موجود در دود سیگار در اثر استعمال مستمر دخانیات روی انگشتان و ناخنها جمع شده و باعث تغییر رنگ آنها به قهوه ای مایل به زرد می شود. همچنین سبب تغییر رنگ گوشه لب ها به قهوه ای تیره می شود.

۵ -زخم معده:استعمال دخانیات مقاومت معده را در برابر باکتریها پایین می آورد؛ همچنین باعث تضعیف معده در خنثی سازی اسید معده و مقاومت در برابر آن بعد از غذا خوردن و بر جای ماندن باقیمانده اسید در معده و در نتیجه تخریب دیواره آن می شود.

۶ -بیماریهای قلبی:استعمال دخانیات باعث افزایش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون، افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا و گرفتگی عروق و نهایتا ایجاد حمله قلبی و سکته می شود.

۷ -پوکی استخوان و فساد دندان ها:منواکسید کربن یکی از اصلی ترین گازهای سمی در خروجی اگزوز اتومبیل و دود سیگار است، میل ترکیبی این گاز با خون بسیار بالاتر از اکسیژن است. این گاز باعث کاهش قدرت عمل اکسیژن در خون افراد سیگاری حرفه ای می شود. همین عامل سبب پوکی استخوان می شود.جرمی که همگام کشیدن سیگار روی دندانها باقی می ماند، به مرور زمان سبب فساد دندان ها می شود.

۸ -سرطان پوست:پوسته پوسته شدن و برجسته شدن نقاطی از پوست عواملی هستند که یک علت آن سیگار می باشد.

۹- ضایعات شنوایی:سیگار کشیدن سبب عفونت گوش میانی می شود و در کارکرد آن اختلال به وجود می آورد.

۱۰- چین و چروک:استعمال دخانیات باعث از بین بردن پروتئین های انعطاف دهنده پوست می شود؛ همچنین باعث تحلیل بردن ویتامین A و محدود کردن جریان خون در عروق پوست می گردد. همین عامل سبب چین و چروک پوست می شود.

11-مواد درون دود سیگار روی اجسام می‌نشیند و اطرافیان فرد سیگاری از جمله کودکان این اشیاء را لمس می‌کنند و از این طریق سموم موجود در دود سیگار به بدن آنان منتقل می‌شود.

دود سيگار دست دوم، دود سيگاري است كه به محيط وارد مي شود و ديگران آن را استنشاق مي كنند.اين دود مخلوطي از دود سيگار و بازدم يك فردسيگاري است كه از دهان خود به بيرون منتقل مي كند. طي يك ساعت در اطاق پر از دود سيگار، يك فرد غيرسيگاري ممكن است معادل كشيدن 15سيگار فيلتردار، مواد سمي موجود در دود سيگار رااستنشاق كند. طبق گزارش هاي سازمان جهاني بهداشت، يكي از هر 1 مرگ ناشي از تنباكو، براي افراد سيگاري دست دوم اتفاق مي افتد. بين 7 تا 9درصد از مردم غيرسيگاري در معرض دود سيگار افرادسيگاري هستند. در طول دو دهه گذشته دانشمندان اثبات كرده اند كه همه بيماري هاي ناشي از سيگاركشيدن، در افراد سيگاري دست دوم هم ممكن است ايجاد شود مثلاً سرطان ريه يا بيماري هاي قلبي-عروقي. زناني كه شوهر سيگاري دارند 91 درصد بيش از ساير زنان به بيماري هاي قلبي مبتلا مي شوند. علاوه بر آن احتمال ابتلا به سرطان ريه و مرگ به دليل اين بيماري هم در اين خانم ها 2 برابر ديگران است. حتي وقتي اين زنان باردار مي شوند احتمال سقط و مرده زايي بيشتري در آنها وجود دارد.ترکیبات نیکوتین خون نیمی از کودکان ایرانی، بالاتر از حد مجاز است و  والدین بسیاری از این کودکان حتی یک­بار نیز سیگار مصرف نکرده­اند.نیمی از کودکان جهان (حدود 7 میلیون نفر) در معرض استنشاق دود تحمیلی سیگار قرار دارند.کارشناسان با گردآوری داده‌هایی از 192 کشور محاسبه کرده است که سالانه در سراسر جهان حدود 6 هزار مورد فوت به واسطه در معرض دود دست دوم سیگار قرار گرفتن  بوده است.

 حتی سیگار کشیدن در بیرون از خانه و در محیط باز خطر سیگار را برای دیگران ( افراد غیر سیگاری بخصوص کودکان و فرزندان ) از بین نمی برد.یک تهدید بهداشتی جدید را به سیگار کشیدن اضافه کنید: (همو طنان عزیز  لطفاً خطر را جدی بگیرید و از بغل کردن و بوسیدن کودکان خود توسط افراد سیگاری جلوگیری نمایید )

علاوه بر آسیب ناشی از خود سیگار کشیدن (دود سیگار دست اول) و استنشاق دود سیگار محیطی (دود سیگار دست دوم)، دود سیگار دست سوم هم  به خصوص برای نوزادان و نوپایان خطرناک می باشد.

به گزارش لایوساینس یک بررسی جدید نشان می‌دهد که باقیمانده‌های نیکوتین که در سطح اجسام باقی می‌ماند، می‌تواند با سایر مواد شیمیایی دیگر در هوا واکنش کند، و مواد سرطان‌زای قویی را تشکیل دهد – مواد شیمیایی که با سرطان‌های گوناگون پیوند دارند.

در حالیکه دود سیگار دست اول به طور مستقیم بوسیله فرد سیگاری  استنشاق می‌شود، و دود سیگار دست دوم دود سیگاری است که به محیط وارد می‌شود و دیگران آن را استنشاق می‌کنند،‌ دود سیگار دست سوم  باقیمانده دود محیطی یا دست دوم بر روی سطوح است.

هوگو دستایلاتس، متخصص شیمی در آزمایشگه ملی لاورنس برکلی در سانفرانیسیسکو و یکی از این پژوهشگران گفت: “سوختن توتون، نیکوتین را به شکل بخار آزاد می‌کند که به شدت جذب سطوح درون خانه مانند دیوارها، سقف‌ها، فرش‌ها،‌ پرده‌ها و اسباب و اثاث خانه می‌شود. نیکوتین می‌تواند روی این مواد برای روزها، هفته‌ها و حتی ماه‌ها باقی بماند.”

دانشمندان از چندین سال قبل می‌دانسته‌اند که دود سیگار روی سطوح می‌‌نشیند و در آنجا می‌تواند با سایر مواد شیمیایی وارد واکنش شود. اما به گفته پژوهشگران  این بررسی جدید نشان داد که واکنش‌های دود سیگار باقیمانده در محیط می‌تواند به ایجاد مولکول‌‌هایی در هوا بینجامد که تا به حال به عنوان منبع مواد آلاینده زیانبار نادیده گرفته شده بودند.

دستایلاتس و همکارانش تشکیل مواد شیمیایی زیانبار در هوا پس از سیگار کشیدن را مورد بررسی قرار دادند. و دریافتند دود سیگار با یکی از مواد شیمیایی به خصوص وارد واکنش می‌شود.

دستایلاتس گفت:‌”بررسی ما نشان می‌دهد که این نیکوتین باقیمانده در محیط با اسید نیترو محیطی وارد واکنش می‌شود و نیتروزامین‌های سرطانزای خاص توتون یا TSNA ‌ها را به وجود می‌آورد. TSNA ها جزو مواد سرطان‌زای قدرتمند و وسیع‌االاثر هستند که هم در توتون سوخته‌نشده و هم دود توتون وجود دارند.”

این پژوهشگران از سلولز به عنوان مدلی از مواد داخل خانه استفاده کردند، و آن را در معرض دود سیگار قرار دادند. آنها سپس سلولز را برای سه ماه در معرض غلظت‌ “بالا اما قابل‌ قبول” اسید نیترو قرار دادند. میزان TSNA های تشکیل‌شده پس از قرارگیری در معرض اسید نیترو، 1 برابر بود. این پژوهشگران همچنین دریافتند که TSNA ها به سرعت تشکیل می‌شوند.

سرپرست این پژوهش‌، محمد سلیمان، از آزمایشگاه برکلی، در این باره گفت: ‌”با توجه جذب و حفظ مقادیر بالای نیکوتین در سطوح درون خانه، از جمله لباس‌ها و پوست انسان، یافته‌های ما بیانگر آن است این دود دست سوم از طریق جذب از راه پوست، استنشاق غبار و بلع  یک خطر بهداشتی قبلا مورد توجه قرار نگرفته است.”

از آنجایی که اغلب وسائل نقلیه مقداری اسید نیترو آزاد می‌کنند که می‌تواند به بخش مسافران نفوذ کند،‌ همچنین آزمایش‌های در سطوح داخلی ماشین افراد شدیدا سیگاری از جمله سطح استیل جعبه داشبورد انجام شد. این اندازه‌گیری‌ها نشان‌دهنده میزان قابل‌ توجه TSNA‌ها در این محل بود.

افراد بیش از همه از طریق استنشاق غبار یا تماس پوستی با فرش یا لباس‌ها در معرض این TSNAها قرار می‌گیرند، بنابراین دود سیگار دست سوم بیشترین خطر را برای نوزادان و نوپایان دارد.

یافته‌‌های این تحقیق که به طور مشروح در شماره 8 فوریه ژورنال “پیشرفت‌های آکادمی ملی علوم”  آمده است، بیانگر آن است که باز کردن یک پنجره یا به راه انداختن هواکش در اتاق هنگام سیگار کشیدن خطرات این دود سیگار دست سوم را برطرف نمی‌کند.

حتی سیگار کشیدن در بیرون از  خانه هم  مشکل را کاملا حل نمی‌کند.لارا گاندال، یکی دیگر از این پژوهشگران از آزمایشگاه برکلی گفت: “سیگار کشیدن در بیرون از خانه بهتر از سیگار کشیدن درون خانه است، اما همچنان باقیمانده‌های نیکوتین به پوست و لباس فرد سیگاری خواهد نشست. این باقیمانده هنگامی فرد سیگاری به درون خانه بازمی‌گردد، در همه جا منتشر خواهند شد.”

کاملش آستورا از  بره پژوهش در باره بیماری‌های مربوط به دخانیات در دانشگاه کالیفرنیا که هزینه این تحقیق را پرداخته است، گفت: “آنچه ما از این تحقیق درمی‌یابیم این است که و اکنش نیکوتین باقیمانده در محیط با اسید نیترو بر روی سطوح به ایجاد یک عامل بالقوه سرطان‌زا می‌‌‌انجامد، و این نتایج ممکن است تنها نوک کوه یخ باشد.”

این پژوهشگران در مقاله‌شان راه‌های متعددی را برای محدود کردن اثر دود سیگار دست سوم پیشنهاد می‌کنند، از جمله کاربرد محیط‌های 1 درصد عاری از دود سیگار در مکان‌های عمومی و محدودیت‌های شخصی در مکان‌های سکونت و اتومبیل‌ها. در ساختمانی که مقادیر بالای دود سیگار در آن وجود داشته است، تعویض فرش‌ها، پرده‌ها و کاغذ دیواری‌ها می‌تواند به کاهش قرارگیری در معرض این مواد سرطان‌زا کمک کند.

مواد سمي قليان نه تنها كمتر از سيگار نيست بلكه بعضي مواد از جمله دوده، مونوكسيد كربن و نيكوتين آن بيشتر از سيگار است. آب هيچ گونه فيلتر ومحافظي در مقابل دود ايجاد نمي كند. با مصرف قليان بيش از 6 ماده سمي و مهلك را وارد ريه خود وفرزندان و خانواده خود مي كنيد. تنباكوهاي تحت اصطلاح ميوه اي و عطري نه تنها بي ضرر نيست بلكه عوارض بيشتري نسبت به تنباكوي ساده دارد زيرا مواد آروماتيك موجود در آن ها با سوخته شدن خاصيت سمي و سرطان زايي دارند. بعلاوه مزه بهتر آنها باعث گرايش بيشتر جوانان و نوجوانان به سمت اين مواد و ايجاد وابستگي در آنها خواهد شد. مصرف قليان در اماكن عمومي و پارك ها يك نوع ترويج و اشاعه فرهنگ مصرف دخانيات درجامعه براي كودك و نوجوانان است. فرزندان والدين سيگاري دو برابر ديگر افراد در آينده سيگاري خواهندشد. مصرف قليان در اماكن سربسته عوارض آن را دوچندان خواهد كرد و سلامت افراد به خصوص كودكان را در معرض خطر جدي قرار خواهد داد. استفاده ازقليان به صورت مشترك، خطر انتقال بيماري هاي عفوني را نيز به دنبال خواهد داشت. نیکوتین قلیان 5 برابر هروئین اعتیادآور است.

 یافته های جدید دانشمندان نشان می دهد دود سیگار به دی ان آی پدر آسیب می‎رساند و این ژن‎های معیوب ممکن است با انتقال به کودکان خطر ابتلاء آنها به سرطان را افزایش دهند.به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پیشگیری نوین به نقل از هلث دی، بررسی های دانشمندان دانشگاه بردفورد نشان داده، دود کردن سیگار توسط پدر می تواند به ابتلاء کودکان به سرطان خون کمک کند.

دکتر دایانا اندرسون، سرپرست این مطالعه می‎گوید:” یک سلول اسپرم بارور شده سه ماه زمان لازم دارد تا کاملا رشد کند. بنابراین پدرهای سیگاری باید برای جلوگیری از این خطر 12 هفته پیش از انعقاد نطفه دود کردن سیگار را کنار بگذارند. سیگار کشیدن پدران در زمان‎های نزدیک به انعقاد نطفه ممکن است تغییرات ژنتیکی خطرناکی در فرزندان ایجاد کند و این تغییرات می‎تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.”

به‌رغم اینکه شرکت‌های سیگارسازی می‌کوشند سیگاری‌ها در تبلیغات شان جذاب و سکسی به نظر برسند، اما تحقیقات نشان می‌دهند که عکس این موضوع صحیح است.سیگار می‌تواند باعث ناتوانی جنسی در مردان شود. نتایج چند تحقیق حاکی از این است که مردان سیگاری حدود دو برابر بیش از مردان غیرسیگاری احتمال رنج بردن از ناتوانی جنسی را دارند. مواد سمی موجود در دود سیگار باعث آسیب به عروق خونی، کاهش جریان خون در آلت مردانه و اختلال در نعوذ می‌شود. ناتوانی جنسی می‌تواند نشانه‌ای از بیماری قلبی و عروقی آینده در فرد نیز باشد.

در زنان، استعمال سیگار می‌تواند منجر به نازایی و مشکلاتی در حین حاملگی شود. زنانی که سیگار می‌کشند احتمال بیشتری دارد که به‌ نازایی، حاملگی خارج‌رحمی، سقط خود بخودی و زایمان جنین مرده دچار شوند. سیگار کشیدن در خلال حاملگی مسئول مستقیم 2 تا 3 درصد از کمبود وزن نوزادهای متولدشده، 14 درصد از زایمان پیش از موعد و حدود 1 درصد از نوزادان مرده به دنیا آمده است.

حق چاپ و تکثير کتاب “بهترين راه براي ترک سيگار”براي ناشر و مترجم محفوظ و هرگونه کپی برداري يا ذکر مطالب کتاب پيگرد قانوني خواهد داشت 

«مضرات و زیان های سیگار کشیدن»

 آگاه شدن درباره اثرات منفی سیگار بر سلامتی و افزایش محدودیت ها، سیگار کشیدن را در کشورهای پیشرفته به میزان ثابتی کاسته است. در حالی که سیگار کشیدن و مصرف سایر انواع توتون در کشورهای توسعه یافته در حال کاهش میباشد، در کشورهای در حال توسعه، این میزان رو به افزایش است. همچنین سیگار کشیدن در میان افراد دارای سطح تحصیلات و درآمد پائین تر در حال افزایش میباشد

مضرات سیگار کشیدن

 

مطالعات نشان می دهد که عوامل ژنتیکی در وابسته شدن یا وابسته نشدن فرد به سیگار نقش دارند. در میان افرادی که مبتلا به اختلالات خاص روانپزشکی میباشند، احتمال سیگار کشیدن زیادتر میباشد!

عوارض سیگار کشیدن

 

*آیا سیگار کشیدن خطرناک و زیان آور است؟

درست است، سیگار کشیدن یکی از مهم ترین علل بیماری و مرگ قابل پیشگیری میباشد. نیکوتین به شدت سمی است. خوردن حدود ۴۰ میلی گرم نیکوتین خالص، یا مقدار موجود در دو نخ سیگار، کشنده است. اما زمانی که سیگار دود میگردد، نیکوتین سوزانیده شده و تنها یک تا چهار میلی گرم آن توسط بدن فرد جذب می شود.

(با سوختن توتون یک قیر چسبناک از ترکیب صدها ماده شیمیایی ایجاد میشود، که سرطان و بیماری راه های هوایی را سبب میگرددد.) با استنشاق دود سیگار، منواکسیدکربن به جای اکسیژن با هموگلوبین موجود در گلبول های قرمز متصل میشود!

 

 

آیا سیگار کشیدن خطرناک است؟

 

 

*آیا توتون اعتیادآور و زیان آور است؟

وقتیکه فرد شروع به “کشیدن سیگار مینماید، بخصوص در دوران جوانی، شانس معتاد شدن بسیار بالا است. سیگاری های مبتدی به سرعت نسبت به اثرات سوء آغازین، تحمل و عادت مینمایند و اگر آثار محرک و مطبوع سیگار برای ایشان لذت بخش باشد، مصرف مداوم آن را شروع مینمایند. سیگاری هایی که به طور منظم سیگار می کشند، معمولاً تعداد ثابتی سیگار را در روز دود می نمایند.

 

از نشانه های وابستگی فیزیکی اضطرار فرد برای “سیگار کشیدن چند دقیقه پس از برخاستن از خواب، دود کردن سیگار در فواصل منظم در طول روز و ضروری و لازم دیدن اولین سیگار روزانه و مقدم دانستن آن بر سایر کارها میباشد. (کسانی که به نیکوتین وابسته هستند، ممکن است نسبت به آثار طلوب آن تحمل پیدا کنند.) در این صورت دیگر از سیگار کشیدن لذت نخواهند برد، اما به کشیدن سیگار ادامه می دهند تا دچار علائم ترک نشوند. علائم ترک سیگار شامل تحریک پذیری، بی قراری، اضطراب، بی خوابی و خستگی میباشد. این علائم طی دو هفته به تدریج از بین می روند. در برخی افراد تمرکز مختل شده و تمایل شدید به “سیگار کشیدن برای هفته ها تا ماه ها پس از ترک سیگار ادامه خواهد داشت

 

ترک سیگار

 

«ترک سیگار و مضرات و ضرر های سیگار کشیدن»

کسانی که “سیگار کشیدن را ترک مینمایند، عموماً می توانند پس از چند سالی به سطح افراد غیرسیگاری برسند، به ویژه اگر ترک سیگار را در جوانی انجام داده باشند. ترک سیگار ممکن است در چند مرحله صورت پذیرد، برای همین تلاش پی در پی لازم است. (فرآورده های حاوی نیکوتین که به ترک سیگار کمک می کنند، مانند پچ، آدامس، شکل استنشاقی یا اسپری بینی می توانند در کاهش تمایل به سیگار کشیدن و تخفیف علائم ترک تاثیر داشته باشند.)

 

استراتژی های کاهش تدریجی مصرف شامل به تاخیر انداختن هر وعده سیگار کشیدن، کاهش تعداد سیگارها و دودکردن بخش کمتری از هر نخ سیگار میباشد. (اگر چه کاهش تدریجی مصرف سیگار می تواند برخی خطرات تهدید کننده سلامتی را بکاهد، اما برای “سیگارکشیدن منطقه بدون خطر وجود ندارد.) کاهش تدریجی نمی تواند جایگزین ترک سیگار گردد

 

مضرات و عواقب مصرف سیگار

 

 

“مضرات و عواقب مصرف سیگار

بر طبق تحقیقات سازمان جهانی بهداشت، در هر ‌٨ ثانیه یک نفر در دنیا به علت استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهد. (نتایج تحقیقات نشانگر آن است، اگر افراد در سنین نوجوانی شروع به “کشیدن سیگار کنند (بیش از ‌٧٠ درصد موارد سیگاری شدن در این مرحله اتفاق می‌افتد) و مدت ‌٢٠ سال یا به این عمل ادامه بدهند؛ بین ‌٢٠ تا ‌٢۵ سال زودتر از افرادی که به هیچ‌وجه در زندگی سیگار نکشیده‌اند، از دنیا خواهند رفت.) تنها سرطان ریه یا بیماریهای قلبی پیامدهای استعمال دخانیات نمیباشد، بلکه مجموعه‌ای از مسایل و مشکلات بهداشتی در ارتباط با مصرف مواد دخانی هست که می‌تواند بخاطر شرایط جسمانی و مقاومت ایمنی در افراد سیگاری بوجود می آید، که برخی از آنها عبارتند از:

‌١- از دست دادن موها؛ با ضعیف شدن سیستم ایمنی افراد سیگاری، در اثر مصرف مواد دخانی، بدن این افراد مستعد ابتلا به انواع بیماریها از جمله «لوپوس اریتماتوز» می‌گردد که این بیماری می‌تواند عامل از دست دادن موها، ایجاد زخم‌ در دهان، جوش‌های پوست روی صورت، سر و دست‌ها گردد ‌٢ – آب مروارید (کاتاراکت)؛ افراد سیگاری ‌۴٠ درصد از افراد دیگر در معرض ابتلا به آب مروارید، کدر شدن عدسی چشم و ممانعت از عبور نور و در نهایت نابینایی میباشند. ‌٣ – چین و چروک؛ استعمال دخانیات باعث از بین بردن پروتئین‌های انعطاف دهنده پوست می‌گردد؛ همچنین باعث تحلیل رفتن ویتامین A و محدود کردن جریان خون در عروق پوست می‌شود. پوست افراد سیگاری خشک و دارای خطوط و چین خوردگی‌های ریزی در اطراف لبها و چشمهاست. ‌۴ – ضایعات شنوایی؛ افراد سیگاری ‌٣ برابر بیش از افراد غیر سیگاری به عفونت گوش میانی مبتلا میگردند.

سیگار کشیدن مساوی با خودکشی

‌۵ – سرطان پوست؛ افراد سیگاری ‌٢ برابر از افراد غیر سیگاری در معرض خطر ابتلا به نوعی سرطان پوست (پوسته پوسته شدن، برجستگی روی پوست) میباشند. ‌۶ – فساد دندانها؛ افراد سیگاری ‌۵/١ مرتبه از افراد غیر سیگاری در معرض خطر از دست دادن زودرس دندانها میباشند! ‌٧ – پوکی استخوان؛ منواکسید کربن یکی از اصلی‌ترین گازهای سمی در خروجی اگزوز اتومبیل و دود سیگار میباشد، میل ترکیبی این گاز با خون بسیار بالاتر از اکسیژن میباشد. این گاز باعث کاهش قدرت عمل اکسیژن در خون افراد سیگاری حرفه‌ای تا ‌١۵ درصد می‌گردد. استخوان‌های افراد سیگاری تراکم خود را از دست داده و به راحتی میشکند، همینطور زمان التیام یافتن و جوش خوردن آنها پس از شکستگی تا ‌٨٠ درصد زیادتر میگردد.

‌٨ – بیماریهای قلبی؛ بیماریهای قلبی ـ عروقی ناشی از استعمال دخانیات بیش از ‌۶٠٠ هزار نفر را در سال در کشورهای توسعه یافته از بین می‌برد. استعمال دخانیات باعث افزایش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون، افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا و گرفتگی عروق و نهایتا ایجاد حمله قلبی و سکته می‌گردد. ‌٩ – زخم معده؛ استعمال دخانیات مقاومت معده را در برابر باکتریها کاسته؛ همچنین باعث ضعیف شدن معده در خنثی سازی اسید معده و مقاومت در برابر آن بعد از غذا خوردن و بر جای ماندن باقیمانده اسید در معده و در نتیجه خراب شدن دیواره آن می‌گرددد. زخم معده افراد سیگاری به سختی درمان می‌گردد. ‌١٠- تغییر رنگ انگشتان؛

سیگار کشیدن ممنوع

قطران موجود در دود سیگار در اثر استعمال مستمر دخانیات روی انگشتان و ناخنها جمع شده و باعث تغییر رنگ آنها به قهوه‌ای مایل به زرد می‌گردد. ‌١١ – سرطان رحم و سقط جنین؛

مصرف دخانیات در دوران بارداری می‌تواند باعث افزایش خطر زایمان نوزاد با وزن کم و بروز مسایل بهداشتی در آینده گردد. سقط جنین در مادران سیگاری ‌٢ تا ‌٣ برابر زیادتر است. ‌١٢ – تغییر شکل دادن سلولهای جنسی در مردان؛ استعمال دخانیات باعث کاهش تعداد اسپرم و کاهش جریان خون در آلت تناسلی مردان و ناتوانی جنسی در این افراد می‌گردد. ناباروری جنسی در مردان سیگاری نیز متداول‌تر از افراد غیر سیگاری میباشد ‌١٣ – سرطان؛ بیش از ‌۴٠ عنصر سرطان زا در دود سیگار وجود دارد. احتمال سرطان ریه ‌٢٢ مرتبه از افراد غیر سیگاری میباشد.

طبق تحقیقات بیشماری که انجام شده است در صورت ادامه استعمال دخانیات توسط افراد سیگاری، احتمال مبتلا شدن آنها به انواع سرطان‌های دیگر مانند: زبان، دهان، غدد، بزاق و حلق (‌۶ تا ‌٢٧ برابر)، سرطان بینی (‌٢ مرتبه بیشتر)، گلو (‌١٢ مرتبه)، مری (‌٨ تا ‌١٠ برابر)، حنجره (‌١٠ تا ‌١٨ برابر)، معده (‌٢ تا ‌٣ برابر)، کلیه (‌۵ برابر)، آلت تناسلی مرد (‌٢ تا ‌٣ برابر)، لوزالمعده (‌٢ تا ‌۵ برابر) مقعد (‌۵ تا ‌۶ مرتبه) وجود دارد.

 

عوارض سیگار کشیدن

 

 

«مضرات و زیان های سیگار برای قلب»

سیگار کشیدن مضر و زیان آور است، نه تنها به دلیل وجود رابطه بین سیگار و سرطان ریه، بلکه به این دلیل که مصرف سیگار در بالای فهرست عوامل خطرزای بیماری قلبی‌عروقی میباشد. اگر سیگار مصرف کنید، خطر حمله قلبی یا سکته مغزی در شما دو برابر افراد غیر سیگاری خواهد بود. (این خطر با افزایش تعداد سیگارهای مصرفی در روز زیادتر میگردد.)

افراد سیگاری که یک بار دچار حمله قلبی شده‌اند، نسبت به افراد غیر سیگاری احتمال بیشتری دارد که به مرگ ناگهانی دچار گردند

“مصرف سیگار موجب می‌شود غدد فوق کلیه، هورمونی ترشح کنند که به طور موقت فشار خون شما را افزایش داده و باعث میگردد قلبتان کار کند.

اثرات مضر و زیان آور دود سیگار روی اعضای بدن، دلیل قانع‌کننده‌ای برای ترک سیگار میباشد.

 

تیر اندازی بخود با سیگار کشیدن مساویست

 

«مضرات و عوارض استفاده از سیگار لایت»

برخی افراد برای ترک سیگار نیز به “سیگارهای لایت روی می آورند، اما این کار بی فایده و غیر اصولی است.

«مضرات و زیان های سیگار»

از مضرات و زیان های سیگار باید گفت که بیش از چهارهزار نوع ماده شیمیایی، از جمله ۲۰۰ سم، مانند DDT، آمونیاک، آرسنیک، فرمالدئید و مونواکسید کربن در تنباکو و دود ناشی از سیگار وجود دارد.

 بعضی از مواد فوق در خود گیاه وجود دارند و بعضی از آنها را برای عوض کردن بو و مزه به آن می افزایند. برای شیرین کردن مزه توتون به آن شکر اضافه مینمایند و برای سریع تر کردن جذب آن از آمونیاک گاهی از کوکا برای اتساع برونش ها استفاده مینمایند تا سرعت ورود آن به بدن گردد

 

 

 

*در چه سنی می توان با کودکان در مورد مضرات و زیان های سیگار صحبت کرد؟

نتیجه مطالعات در مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها نشان دهنده این است که بهتر است خانواده ها صحبت در مورد سیگار و آموزش مضرات و آسیب های ناشی از آن را از حدود پنج تا شش سالگی شروع کرده و سپس تا دوران دبیرستان این بحث و گفت و گو را با بچه های خود داشته باشند.

یافته های تامل بر انگیز جدید نشان می دهد تعدادی از کودکان، مصرف تنباکو و سیگار را از سن یازده سالگی اغاز نموده که بعضی از آنها نیز تا سن چهارده سالگی به مصرف آن اعتیاد پیدا میکنند

 

کودکان و سیگار

 

 

 

«عوارض سیگار کشیدن، مضرات و عواقب سیگار»

 

*در مورد عوارض سیگار و مضرات آن چه میدانید؟

می دانید که سیگار برای تندرستی ضرر دارد و بیماریهای ریوی و تندرستی در افراد سیگاری زیادتر است.

(حتی بارها شنیده اید که خطر بروز سرطان دهان، حلق و ریه در افراد سیگاری بالاتر است.)

احتمالا آگاهی شما مربوط به ضرر و زیان سیگار و آسیبهای آن بر سلامتی کسانی میباشد که خودشان سیگاری میباشند.

اما آیا می دانید؟!

دود سیگار ضرر و زیان های بیشتری به غیر سیگاریها وارد می کند تا خود افراد سیگاری!!!

دود سیگار در فضای بسته تاثیرات سوء زیادی بر سلامتی افراد بخصوص زنان باردار و کودکان دارد.

اکنون و در دنیای کنونی ۷۰۰ میلیون کودک به طور غیر مستقیم، بدون آنکه خود سیگاری باشند، دود سیگار را استنشاق مینمایند و در معرض خطرات ناشی از آن هستند

 

 

*دود سیگار همه اعضای بدن را درگیر میکند

دود محیطی سیگار در افرادی که خود زمینه مشکلات سلامتی دارند، موجب سردرد و ایجاد مشکلات حادی از قبیل آسم، برونشیت، بیماریهای قلبی-عروقی، آلرژیها و شبه عفونت های تنفسی در آنان میگردد

 

 

*بودن در محیط آلوده به دود سیگار باعث به حداقل رسیدن تمرکز فکری میگردد

تحقیقات نشان داده است همسران غیر سیگاری افراد سیگاری از سایر زنان در معرض سرطان ریه هستند.

دود محیطی سیگار بر قابلیت انعطاف و رنگ پوست اثر سوء میگذارد و باعث نازکی و شکنندگی پوست میگردد. به این ترتیب سیگاریها و کسانی که همکار و همنشین افراد سیگاری هستند، پیرتر نشان میدهند.

 

دود سیگار همه اعضای بدن را درگیر میکند.

*در معرض دود سیگار بودن برای زنان باردار و جنین آنها مضر و زیان آور است

این احتمال وجود دارد که ترکیبات موجود در دود سیگار از طریق جفت منتقل شده و مستقیما به دستگاه قلب و عروق جنین صدمه برساند که این آسیبها دائمی بوده و همیشه با کودک همراه خواهد بود.

کودکان زنانی که در دوران بارداری در معرض دود سیگار هستند، در زندگی آینده شان در معرض حملات قلبی و سکته مغزی قرار دارند!

 

*سیگار میتواند باعث بی نظمی عادت ماهیانه،  یاسگی زودرس و پوکی استخوان گردد

 زنان جامعه ما که خوشبختانه  کمتر از سایر جوامع، سیگار و قلیان مصرف مینمایند، بهتر است برای محافظت خود و فرزندان شان از همسر سیگاری خود بخواهند در فضای بسته اتاق و منزل سیگار نکشند و اگر حاضر به ترک نیستند، سیگار را در فضای باز مصرف کنند. در اینصورت خود سیگاریها هم صدمه کمتری می بینند. چون ناخواسته دفعات استعمال سیگار در آنان محدودتر شده و کاسته میشود.

 (نکته مهم دیگر اینکه در بحث دخانیات قلیان نیز مهم و بخصوص استفاده از تنباکوهای معطر و اسانس دار خطرات زیادی دارد و لازمست در این زمینه مراقب نوجوان خود باشند و آنان را از جمعهای استعمال قلیان دور کنند.)

و آنانکه به بهانه های مشکلات زندگی و فشارهای روانی به استعمال دخانیات روی می آورند؛ بهتر است به برقراری تعامل و آرامش در خانواده و کسب مهارتهای زندگی همراه با شادابی و نشاط را مورد توجه قرار دهند

 

 

“مضرات و زیان های دخانیات و سیگار

تنباکو بیش از همه در سیگار مصرف میگردد، اما در پیپ و سیگار برگ هم وجود دارد و می‌توان به صورت انفیه هم آن را تدخین کرد یا جوید. تنباکو به هر شکلی که مصرف گردد، برای سلامت، مضر میباشد. در ایران، سیگار کشیدن یکی از علل عمده مرگ در افراد با سن کمتر از ۶۵ سال میباشد. سیگار کشیدن، سلامت «افراد غیرسیگاری‌» را هم که در واقع دود سیگار دیگران را استنشاق می‌کنند، به مخاطره می‌اندازد. تنها راه پیشگیری از این خطراتی که برای سلامتی وجود دارد، اجتناب از سیگار کشیدن و اجتناب از تماس و همنشینی با افراد سیگاری میباشد

 

 

 

*ضرر و زیان سیگار برای استخوان چیست؟

 نویسنده: دکتر مهرداد منصوری “متخصص ارتوپدی

از بین عوامل مرگ انسان ها که قابل پیشگیری هستند سیگار در راس آنها میباشد. سیگاری ها بطور متوسط ۱۰-۷ سال کمتر از غیر سیگاری ها عمر دارند. سیگار موجب بیماری های قلبی و ریوی و سرطان میشود. احتمالا این نکات قبلا به گوش شما رسیده است ولی آیا میدانید سیگار آثار مخربی هم بر روی استخوان و مفاصل شما میگذارد

سیگار موجب پوکی استخوان میگردد. افراد مسن که سیگاری هستند ۴۰-۳۰ درصد بیش از همسالان غیر سیگاری خود احتمال شکستگی لگن دارند. سیگار موجب کاهش خونرسانی به استخوان میگردد. نیکوتین سیگار موجب کاهش فعالیت سلول های استخوان ساز میگردد. سیگار موجب کاهش جذب کلسیم از غذا میگردد. سیگار موجب کم شدن هورمون استروژن در بدن زنان میگردد (استروژن موجب استخوان های محکم در بدن زنان میشود).

در سیگاری ها احتمال بورسیت و تاندنیت، در اطراف مفاصل یک و نیم برابر غیر سیگاری ها میباشد.

احتمال کمردرد و آرتریت روماتوئید در سیگاری ها زیادتر میباشد.

شیوع فتق دیسک بین مهره ای در سیگاری ها میباشد

شکستگی ها در افراد سیگاری دیرتر جوش میخورند.

در سیگاری ها زخم های جراحی دیر جوش میخورند و احتمال عفونت آنها زیادتر میباشد. علت آن کاهش خونرسانی به بافت های بدن است.

نیکوتین موجود در سیگار موجب کم شدن اشتها شده و موجب میشود تغذیه شما ناسب شود و مواد غذایی و ویتامین ها به اندازه کافی به بدن شما نرسد

 

زیان و ضرر های سیگار

«اطلاعات مربوط به مضرات و ضرر های کشیدن سیگار و فواید بهداشتی ترک آن»

۱٫ آیا دود توتون شامل مواد شیمیایی مضر و زیان آور است؟

بله. دود توتون شامل موادی شیمیایی میباشد که هم برای سیگاری‌ها و هم برای غیرسیگاری‌ها خطرناک است. استنشاق حتی اندکی دود توتون هم ممکن است ضرر داشته باشد.

 

۲٫ برخی از مشکلات بهداشتی که در اثر کشیدن سیگار ایجاد می‌شوند..

سیگار کشیدن تقریباً به تمام اندام‌های بدن صدمه می‌زند و سلامتی کلی شخص را میکاهد. میلیون‌ها آمریکایی به مشکلات بهداشتی ناشی از کشیدن سیگار مبتلا میباشند.

کشیدن سیگار یکی از علل اصلی ایجاد سرطان و مرگ ناشی از سرطان است و باعث به وجود آمدن سرطان‌های ریه، مری، حنجره، گلو، کلیه، مثانه، لوزالمعده، معده، و گردن رحم، و همچنین لوسمی میلوئیدی حاد می‌گردد

 

۳٫ دود توتون چه زیان ها و خطراتی برای افراد غیر سیگاری دارد؟

دود توتون دست دوم (که آن را دود توتون محیط زیستی، سیگار کشیدن غیرعمدی، و سیگار کشیدن غیرفعال هم می‌گویند)، ترکیبی است از دود حاصل از «انتهای روشن» (“Sidestream) فرآوده توتون (دودی که در اثر سوختن فرآورده توتون ایجاد میگردد) و دود «غالب» (Mainstream) (دودی که شخص سیگاری بیرون می‌دهد) دود توتون دست دوم را بعنوان ماده‌ای طبقه‌بندی کرده‌اند که مشخص شده برای انسان سرطان‌زا (کارسینوژن) میباشد. (استنشاق دود دست دوم سیگار باعث ایجاد سرطان ریه در بزرگسالان غیرسیگاری می‌گردد.)

 

۴٫ آیا سیگار کشیدن اعتیادآور است؟

بله. نیکوتین دارویی است که به‌طور طبیعی در گیاه توتون وجود دارد و مسئول اصلی اعتیاد اشخاص به فرآورده‌های توتون، از جمله سیگارت، میباشد. در طول کشیدن سیگار، نیکوتین وارد ریه‌ها می‌شود و جریان خون به سرعت آن را جذب می‌نماید و نیکوتین ظرف مدت چند ثانیه به مغز می‌رسد. نیکوتین باعث اعتیاد به سیگار و دیگر فرآورده‌های توتون می‌گردد، و این اعتیاد شبیه به اعتیادی است که با مصرف دارو‌هایی مانند هروئین و کوکائین ایجاد میشود

 

۵٫ در سیگارت و سیگار چه مقدار نیکوتین وجود دارد؟

سیگارت، سیگار، و دیگر فرآورده‌های توتون، از نظر میزان نیکوتین، مواد سرطان‌زا، و دیگر مواد سمی، بسیار تفاوت دارند.

در تعیین این که چه مقدار نیکوتین وارد بدن می‌شود، نحوه استعمال فرآورده توتون مهم‌تر از میزان توتون موجود در آن است. نیکوتین در ریه و از طریق آستر دهان جذب می‌گردد.

 

۶٫ آیا دیگر فرآورده‌های توتون، مانند توتون بدون دود یا توتون پیپ، مضر یا اعتیادآور هستند؟

بله. تمام فرم‌های توتون مضر و اعتیادآور هستند. هیچیک از فرآورده‌های توتون بی‌خطر نیست.

پیپ: کشیدن پیپ باعث سرطان ریه می‌شود و خطر سرطان‌های دهان، گلو، حنجره، و مری را افزایش می‌دهد.

قلیان: (اسم‌های دیگر آن شامل آرژیله یاArgileh، قلیون یا Ghelyoon، غلغل‌کننده یا Hubble Bubble، شیشا یا Shisha بوری یاBoory، گزا یا Goza، و نارقیل یا Narghile می‌باشد): قلیان وسیله‌ای است که از آن برای دود کردن توتون استفاده می‌شود. دود از میان کاسه آبی که تا حدی از آب پر شده است عبور کرده و سپس توسط شخص استنشاق می‌گردد.

برخی از مردم فکر می‌کنند کشیدن قلیان در مقایسه با کشیدن سیگارت‌های معمولی کمتر ضرر دارد و کم‌تر اعتیاد‌آور میباشد، اما تمام فرم‌های دود کردن توتون مضر و اعتیادآور است. دود توتون، از جمله دودی که در قلیان بوجود می آید، حاوی مواد شیمیایی مضر از قبیل مونوکسید کربن و مواد سرطان‌زا میباشد.

بیدی: بیدی (Bidi) سیگارت طعم‌داری است که با پیچاندن توتون در برگ خشک درخت تندو (Tendu) که بومی هندوستان است تهیه می‌گردد. کشیدن بیدی با حمله قلبی و سرطان‌های دهان، گلو، حنجره، مری، و ریه مرتبط است.

کریتک: کریتک (Kretek) سیگارتی است که با مخلوط نمودن توتون و میخک هندی (Cloves) ساخته میگردد. کشیدن کریتک باعث سرطان ریه و دیگر بیماری‌های ریه میشود.

 

مضرات سیگار برای قلب

۷٫ آیا فرآورده توتونی وجود دارد که از سیگارت کم‌خطرتر و کم زیان تر باشد؟

تمام فرآورده‌های توتون مضر و سرطان‌زا هستند و جدا توصیه می‌گردد از این فرآورده‌ها استفاده نگردد

 

۸٫ فواید فوری ترک سیگار چیست؟

فواید فوری بهداشتی ترک سیگار قابل ملاحظه بوده و اینگونه است:

آغاز نرمال شدن تعداد ضربان قلب و فشار خون، که در زمان کشیدن سیگار به‌طور غیرطبیعی بالا است.

ظرف مدت چند ساعت، کاهش یافتن سطح مونوکسید خون آغاز میگردد.

ظرف مدت چند ماه پس از ترک سیگار، می‌توان انتظار داشت که عملکرد ریه به میزان قابل‌ملاحظه‌ای بهبود یابد.

علاوه بر آن، کسانی که سیگار را ترک می‌کنند از حس بویایی بهتری برخوردار می‌شوند، و برای آنها طعم غذا بهتر خواهد شد.

 

 

۹٫ فواید دراز مدت ترک سیگار چیست؟

با ترک سیگار، خطر سرطان و دیگر بیماری‌ها، مانند بیماری قلبی و COPD که در اثر کشیدن سیگار ایجاد می‌شود، کاسته میشود.

احتمال مرگ مرتبط با کشیدن سیگار در افرادی که سیگار را ترک می‌نمایند، در هر سنی که باشند، کم‌تر از کسانی است که به کشیدن سیگار ادامه می‌دهند.

 

 

۱۰٫ آیا ترک سیگار خطر سرطان را کاهش می‌دهد؟

بله. ترک سیگار خطر ایجاد سرطان و مرگ ناشی از آن را کاهش می‌دهد. اما، پس از ترک سیگار، چند سال طول می‌کشد تا کاهش خطر سرطان شروع شود. هرچه مدت بیش‌تری از زمان ترک سیگار سپری شود، مزایای حاصل از آن اضافه میشود.

 

 

۱۱٫ آیا شخصی که تشخیص داده شده دچار سرطان است باید به خود زحمت بدهد و سیگار را ترک کند؟

بله. دلایل متعددی برای ترک سیگار در کسانی وجود دارد که تشخیص داده شده دچار سرطان هستند. در مورد بیمارانی که تحت عمل جراحی، شیمی‌درمانی، یا درمان‌های دیگر قرار دارند، ترک سیگار به افزایش توانایی التیام یافتن بدن و پاسخ دادن آن به درمان کمک می‌نماید. همچنین، ترک سیگار خطر ذات‌الریه و نارسایی تنفسی را میکاهد. علاوه بر آن، امکان دارد ترک سیگار خطر برگشت سرطان یا ایجاد سرطان ثانویه را بکاهد.

 

ضررهای سیگار برای قلب

 

 

«عوارض و ضرر های سیگار؛ سیگار و پیری زودرس پوست»

 

پژوهشگران می‌گویند سیگار تنها چین و چروک صورت را زیاد نمی‌کند، بلکه این اثر را بر روی کل بدن دارد.

دکتر یولاندا هلفریچ از دانشگاه میشیگان و سرپرست این تحقیق می‌گوید: “برررسی ما نشان داد که پوست بخش‌هایی از بدن که معمولا دور از نور خورشید هستند متناسب با تعداد سیگارهای کشیده‌ شده در روز و سال‌های سیگار کشیدن، دچار آسیب می‌گردند.

این گروه محققان می‌نویسند: “افراد بالای ۶۵ سال که سیگار می‌کشیدند، نسبت به غیرسیگاری‌ها به طور قابل ‌توجهی دارای چین‌های ریز کوچکی در بدن بودند. یافته‌های مشابهی در افراد ۴۵ تا ۶۵ ساله هم مشاهده شد.

 

 

«ترک سیگار، سخت و آسان»

ایسنا-مارک تواین به طعنه می گفت ترک سیگار آسان است، من بارها این کار را کرده ام. این شوخی مارک تواین، درد دل خیلی از سیگاری هاست.

 این واقعیت که حدود سی درصد مردم علی‌رغم انبوهی از داده‌های حاکی از خطرناک بودن این عادت برای تندرستی آنها به مصرف دخانیات ادامه می‌دهند؛ خود گواه خواص اعتیادآوری قوی سیگار میباشد

 

 

پس چرا قادر به ترک این سم تدریجی نیستیم

باوجود آگاهی از مضرات و عوارض سیگار که حتی بر روی جعبه‌های آن نیز نوشته شده است؛ و با وجود توصیه مکرر پزشکان و بودن همه تبلیغات وسیعی که سال‌هاست، انجام می‌گردد؛ افراد سیگاری برای کنار گذاشتن این عادت خود با مشکل مواجه میباشند.

(جزء روانگردان توتون، نیکوتین میباشد. حدود بیست و پنج درصد نیکوتین استنشاق شده، در حین تدخین وارد جریان خون شده و سپس از طریق جریان خون به فاصله پانزده ثانیه وارد مغز می‌گردد.)

 

 

*چگونه سیگار را ترک کنیم

 بیش از هفتاد و پنج درصد افراد سیگاری اقدام به ترک می‌کنند. درهر بار اقدام به ترک، فقط سی درصد افراد برای دو روز در حالت پرهیز باقی می‌مانند و فقط پنج تا ده درصد به طور دایمی مصرف سیگار را کنار می‌گذارند. با این حال اکثر افراد سیگاری پنج تا ده بار اقدام به ترک می‌نمایند و نهایتا ۵۰ درصد افراد سیگاری موفق به توقف مصرف سیگار می‌گردند

پس بدانیم، شکست خوردن در طی درمان ترک سیگار، پدیده‌ای خارج از تصور نمیباشد و این اتفاق نباید باعث نومیدی فرد سیگاری گردد. در اصل ما تنها به جنگ علائم جسمانی ناشی از ترک سیگار نمی‌رویم، چرا که این علائم در کوتاه مدت برطرف خواهند شد؛ مبارزه اصلی با علائم روانی ناشی از ترک سیگار میباشد که نهایتا می‌تواند جنگ را مغلوبه نماید.

 

 

“درمان‌های دارویی برای ترک سیگار

حتما تا به حال اسم آدامس نیکوتین دار را شنیده‌اید. این ماده فرآورده‌ ای بدون نسخه است که از طریق جویدن نیکوتین آزاد می‌کند و سپس نیکوتین حاصله از راه دهان جذب می‌گردد. درحین مصرف این آدامس‌ها و قبل و بعد از آنها نباید نوشابه‌های اسیدی (قهوه به جای چای و آب‌میوه) مصرف گردد، زیرا جذب نیکوتین کاسته میشود. از جمله عوارض این روش درمانی مزه بد دهان و درد فک است. (به نظر نمی‌رسد که مصرف طولانی مدت آدامس نیکوتینی اثرات زیانباری در پی داشته باشد.) مزیت عمده آدامس نیکوتینی، توانایی تسکین آن در موقعیت‌های پرخطر میباشد. چسب‌های نیکوتینی نیز راه دیگری برای باقی ماندن در ترک میباشد. این چسب‌ها هم بدون نسخه فروخته می‌شوند

علاوه بر داروها، به آدامس‌ها و چسب‌های نیکوتینی، درمان‌های روان‌شناختی نیز وجود دارد. رفتار درمانی مقبول‌ترین درمان روان‌شناختی مصرف سیگار میباشد و کارآیی آن بیش از سایر روش‌ها اثبات شده است.‌

 

پیری زودرس بر اثر سیگار

 

 

• عوارض و مضرات سیگار کشیدن در زنان

• زنان سیگاری، مانند مردان سیگاری در معرض بیماری های قلبی _ عروقی، اختلالات تنفسی و انواع سرطان ها هستند. علاوه بر آن، درصد پوکی استخوان در بین زنان سیگاری بسیار بالاتر میباشد.

•در دو دهه گذشته، تعداد مبتلایان زن سیگاری به سرطان سینه روند صعودی داشته و همین امر موجب مرگ زودرس آنان میگردد. همین طور تعداد مبتلایان زن سیگاری به بیماری های ریوی ۶ برابر شده است.

•سیگار کشیدن زنان خطر ابتلا به بیماری های قلبی _ عروقی را در آنان دو برابر می کند و احتمال ابتلا به سرطان ریه را در آنها ۸۰ درصد افزایش می دهد.

•مضرات و عوارض جانبی سیگار کشیدن در زنان موجب سقط جنین، یائسگی زودرس، ناباروری و تولد نوزادان کم وزن میگردد که متاسفانه با وجود دانستن این موضوع، بازهم از هر ۵ نفر زن یک نفر سیگار می کشد

•زنانی که در دوران بارداری سیگار میکشند، احتمال تولد کودکان معلول و بروز رفتارهای ضد اجتماعی را در فرزندان شان افزایش میدهند.

•دختران جوان با کشیدن حداقل ۵ سیگار در روز موجب تضعیف عملکرد دستگاه تنفسی خود میگردند و این ناراحتی در دختران از پسران جوان بروز می کند. ادامه این روند تا سن ۲۰ سالگی موجب اختلالات تنفسی و کاهش کارایی ریه آنها میگردد.

•متاسفانه دختران و زنان سیگاری، وابستگی بیشتری به سیگار پیدا میکنند و هنگام ترک مشکلات بیشتری دارند.

•آمار مربوط به مرگ و میر سیگاری ها بیش از آمار مربوط به بیماری هایی مثل ایدز و یا حتی اعتیاد میباشد.

•ترشح هورمون استروژن (هورمون تخمدان ها) در زنان سیگاری به شدت کاسته میشود و موجب بروز پیری زودرس، کهولت و ناتوانی های جنسی میگردد.

 

 

سیگار کشیدن و انفجار زمان

 

• تفاوت زنان و مردان سیگاری

پژوهش های مختلفی نشان می دهند که زنان و مردان سیگاری هنگام ترک سیگار متفاوت هستند:

 

 

 

• روش های ترک سیگار

این را بدانید که هر کوششی برای ترک سیگار فرصت موفقیت بعدی شما را زیاد میکند. سعی کنید هر بار که دست به سیگار می برید، آگاهانه باشد و به صدای نفس های خودتان گوش بدهید.

وقتیکه قصد ترک سیگار را دارید، یک دفترچه کوچک همراه داشته باشید تا هرگاه سیگار کشیدید،  بفهمید که چه عاملی سبب سیگار کشیدن شما شده است. برای استفاده از روش های ترک سیگار، می توان از کمک های جانبی مختلفی که در این زمینه موثر و کارآمد هستند، استفاده نمود. از جمله؛ کمک های خود یاری: افراد سیگاری، برای ترک سیگار و مقاومت در برابر شروع مجدد آن بهتر این است با انجمن و یا گروه هایی که به همین دلیل تشکیل میدهند، ارتباط برقرار نمایند

آنها پس از ارائه اطلاعات و راهنمایی لازم افراد سیگاری را نسبت به روش های گوناگون ترک سیگار راهنمایی مینمایند.

 

 

 

• چگونه فشار ناشی از سیگار نکشیدن را تحمل کنید؟

همه می گویند ترک سیگار آسان است، در حالی که شاید ترک سیگار مشکل و سخت باشد ولی تلاشی ارزشمند میباشد.

 

اگر سیگاری ها بدانند در هر ۳۳ ثانیه یک سیگاری بر اثر عارضه قلبی، فشار خون و ناراحتی ریوی و سرطانی که ناشی از “سیگار کشیدن میباشد، می میرد به راحتی تصمیم به ترک آن میگیرند.

 

 

عوارض سیگار الکترونیکی

۳ اشتباه رایج درباره ترک سیگار

  این هم روشی است اما قطعا بهترین روش، نیست. بر مبنای آمارها و شواهد موجود، بیش از ۸۰ درصد از سیگاری‌هایی که بالاخره موفق می‌شوند سیگار کشیدن را برای همیشه ترک کنند، از روش «قطع ناگهانی» استفاده می‌نمایند!

 

در این روش، شما باید از یک روز به طور کاملا ناگهانی شروع ‌کنید به سیگار نکشیدن و این کار را برای همیشه ادامه دهید. با این وجود، سیگاری‌های افراطی و آنهایی که شدیدا به نیکوتین وابسته شده‌اند،‌ می‌توانند از بره‌های منسجم‌تری نیز برای ترک سیگار استفاده کنند: خودیاری، مشاوره پزشکی، دارودرمانی، آموزش‌های رفتاری و گروه‌درمانی

 

 

 

 

«مضرات و زیان و ضرر های سیگار کشیدن»

افراد سیگاری نه تنها سـلامـتـی خـود را در مـعـرض انــواع بیماری‌های خطرناک قرار می‌دهـنـد، بـلـکه بـاعث رنجش و آزار اطرافیانشان می‌شوند. متأسفانه در حال حاضر بعضی افراد سیـگار کـشـیـدن را نشانـه بلـوغ و یـا حتی «کلاس» خود میدانند و با پـک زدن‌های آنچنانی سعی در خودنمایی و فخرفروشی میکنند. عوارض و صدمات ناشی از استعمال سیگار تقریـبـاً بـرای همگی ما مشخص است امـا در ایـن بـخـش ۲۲ دلیل مهم برای ترک سیگار را میاوریم:

پایان زندگی در جوانی با سیگار کشیدن

 

 

“عوارض و مضرات سیگار الکترونیکی

 

دلایلی چون شدت گرفتن روز افزون قوانین ضد سیگاری در کشور های اروپایی، افزایش سرسام آور قسمت سیگار و افزایش افراد سیگاری زمینه را برای دستگاهی برای ترک این ماده فراهم کرد. بله دستگاه ترک سیگار، حتما شنیده اید. اما این دستگاه ها تا چه حد قابل اعتماد هستند؟ آیا ضرری هم دارد؟

*باید بدانید که دستگاه ترک سیگار، بدتر از سیگار عادی است

در اوایل دهه‌ی نخست قرن بیست و یکم بود که فرآورده‌ی نوینی از چین راهی بازارهای اروپایی و امریکایی گشت. بسیاری از شهروندان این مناطق، جذب تبلیغات بسیار جذاب کارخانه‌های چینی و پخش کننده‌های اروپایی و امریکایی این فرآورده‌ی به اصطلاح “انقلابی شدند. فرآورده‌ای به “سیگار الکترونیکی که به گفته‌ی سازندگان آن، درست مثل سیگار بود، ولی همواره قابل مصرف و در واقع، بسیار ارزان‌قیمت و خصوصاً بدون اثرات سوء و عواقب مضر سیگار برای مصرف کنندگان، از جمله مواد شیمیایی سرطان‌زا و خصوصاً مسئله‌ی اعتیاد به نیکوتین

حتی در آغاز ورود سیگار الکترونیکی به بازار، بسیاری معتقد بودند که این شاهکار فن‌آوری چینی می‌تواند به آن‌ها کمک کند که مصرف سیگار را کنار بگذارند. به این صورت، فروش این سیگارهای الکترونیکی در اروپا به شدت افزایش پیدا کرد، به طوری که بنا به آخرین آمار و ارقام وزارت بهداشت فرانسه، در این کشور بیش از یک میلیون نفر مصرف کننده‌ی “سیگار الکترونیکی شده‌اند. گرچه تا به حال جنبه‌های مضر و زیان‌بار “سیگار الکترونیکی ثابت نشده بود، مقامات بهداشتی با بدبینی به این جایگزین الکترونیکی عامل اصلی بسیاری سرطان‌ها در جهان، یعنی سیگار عادی، نظر داشتند!!!

تهیه و تنظیم: خوش روزگار

 

کلمات کلیدی: ضرر,زیان,خسارت,فقدان,اتلاف,اشکال,Losses,بی فایدگی,وضع ساعد,mLoss,disadvantage,harm,detriment,damage,evil,hurt,ترک,شکاف,کاف,رخنه,ترق و تروق,تق تق,crack,ترک,رها سازی,quit,سیگار,سیگارت,خرحمالی,حمال مفت,خدمتکار,سیگار,سیگار برگ,Cigarette,fag,Drag,کشیدن,کشاندن,بزور کشیدن,سخت کشیدن,لاروبی کردن,کاویدن,هل دادن,حمل کردن,Materials,cigar,مانع,materials,interests,affairs,benefits,مصالح,مخدر,مسکن,مربوط بهمواد مخدره,منوم افیون دار,تکسین دهنده,narcotic,Opiate,اعتیاد,خو گرفتگی,اعتیاد دادن,عادت,میل,تمایل,معتاد,رسم وروش,عرف,Addiction,addict,consuetude,قلیان,غلیان,قلیان هندی,نارگیله قلیان,شلوغ,Hookah,قلیون,دود,استعمال دود,بخار,گاز نفخه,باد,بو,وزش,پف,Smoke,fume,مضرات,Harms,مضر,پرگزند,موذی,Harmful,زیان اور,خسارت اور,دردناک,detrimental,بد,خراب,زشت,ساعد,شریر,bad,خطر,ریسک,مخاطره,احتمال زیان و ضرر,گشاد بازی,Risk,درد,رنج,زحمت,تیر,Pain,مصیبت,مشقت,رنجوری,شکنجه روش های,عوارض,Complications,راهداری,باج,باج راه,هزینه,نواقل lqvhj,qvv,qvvihd,cdhk,mazerat,zarar,zian,sigar,

با سلام
به نظر من در سنین نو جوانی و جوانی انسان به دلیل رسیدن به بلوغ و باعث تغییر اخلاق و رفتار انسان این کار اتفاق می افتد ولی بهتره انسان از پیش نیوفه به این درد اگه هم افتاد نگه که دیگه افتادم تموم شد تموم نشد اینو بدونید شما مردید باید اراده کامل داشته باشید اگه اراده برای ترک سیگار نداشته باشید پس معلومه مرد نیستید این را بدونید. من اینا رو میدونم میگم چون پدرم از نزدیک به ۲۵ ساله سیگار میکشه الان ۴۳ سن داره هنوز ترک نکرده و برادرم هم سیگار میکشه که اون ۱۶٫۵ سن داره بهش میگیم ترک کن نمیکنه میگه چرا پدرم میکشه منم میکشم من نباید تربیتم رو از پدرم یاد بگیرم اونو بهونه میاره. هم وطنان عزیز من نمیخوام این کار به خانواده شما بیوفته خانواده ی ما برای همین اصلا سروسامون نداره هر روز دعوا هر روز دعوا .

باتشکر

منم خسته شدم میخوام دود رو ترک کنم

سلام من حسین هستم ازشهرستان گناباد این مقاله عالی بود چون من حدود ۲سال است سیکاری ام وازین موضوع رنج میبرم اصلاخوابم منظم نیست اخلاقم بد شده امیدوارم بااین مقاله ای که خواندم بتوانم قطع مصرف ازنیکوتین کنم چون مثل یک انگل شدم بین تمام دوستان.خانواده و
ممنون

نشانی شما منتشر نخواهد شد.

%PDF-1.5
%
1 obj
&gt/PageLabels 314 R&gt&gt
endobj
2 obj
&gt
endobj
3 obj
&gt/Font&gt/XObject&gt/ProcSet[/PDF/Text/ImageB/ImageC/ImageI] &gt&gt/MediaBox[ 841.92 595.32] /Contents 4 R/Group&gt/Tabs/S/StructParents &gt&gt
endobj
4 obj
&gt
stream
x[K/GrIbF9&gt$DN*&gt~Lo!4

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

سیگار کشیدن برای ما خوب نیست.
این اخبار خوبی نیست— ما در مورد مضرات
سیگار دهه‌هاست اطلاع داریم.
اما سیگار دقیقاً چگونه به ما آسیب می‌زند؟
بیاید به اتفاقاتی که هنگام
عبور محتویات دود سیگار از بدنمان
اتفاق می‌اُفتد نگاهی بیندازیم،
و در مورد فوائد ترک سیگار آشنا شویم.
با هر پُک سیگار،
دود آن ۵۰۰۰ ماده شیمیایی را
با بافت‌های بدنمان مورد تماس قرار می‌دهد.
در ابتدا، قطران که ماده‌ای
رزین مانند سیاه رنگ است،
لثه و دندان‌ها را می‌پوشاند،
که به مینای دندان آسیب وارد کرده
و در نهایت باعث پوسیدگی می‌شود.
با گذشت زمان، دود آن همچنین
به انتهای عصبی در بینی صدمه زده
که باعث از بین رفتن بویایی می‌گردد.
درون راه‌های‌هوایی و شش‌ها،
دود سیگار احتمال عفونت را
در کنار بیماری‌های مزمن همچون
برونشیت و آمفیزم، افزایش می‌دهد.
این کار را با صدمه زدن به مژه‌ها،
که ساختار‌هایی مو مانند به منظور
پاک نگه داشتن هوا دارند، انجام می‌دهد.
این دود بعداً کیسه هوایی را
که کیسه‌های کوچک هوایی به منظور
تبادل اکسیژن و دی‌اکسید کربن
مابین خون و شش‌ها هستند را پر می‌کند.
یک گاز سمی به‌ کربن مونوکسید
از آن غشا به درون خون عبور می‌کند
و به هموگلوبین می‌پیوندد.
و جای اکسیژن را
که باید به سراسر بدن منتقل می‌شد، می‌گیرد.
این یکی از دلایلی است که سیگار کشیدن
می‌تواند موجب محرومیت از اکسیژن
و تنگی نفس گردد.
در مدت ۱۰ ثانیه،
جریان خون محرکی به اسم نیکوتین را
به مغز می‌رساند.
که باعث رهاسازی دوپامین
و سایر انتقال‌دهنده‌های عصبی
شامل آندورفین‌ها می‌شود
که احساس لذت و اعتیاد آور بودن
سیگار کشیدن را به‌وجود می‌آورند.
نیکوتین و سایر مواد شیمیایی درون سیگار
ضمناً باعث تنگی رگ‌های خونی
و آسیب زدن به پوشش
ظریف لایه درون رگی می‌شوند،
که باعث محدود شدن جریان خون می‌شود.
این عوامل باعث ضخیم شدن
دیواره رگ‌های خونی
و افزایش چسبندگی پلاکت خونی می‌شوند،
که این باعث افزایش احتمال شکل‌گیری لخته
و ایجاد حملات قلبی و سکته مغزی می‌شود.
بسیاری از مواد شیمیایی درون سیگار
می‌تواند جهش‌های خطرناکی را
درون DNA بدن‌مان سبب گردد
و سرطان ایجاد کند.
به‌علاوه، موادی چون آرسنیک و نیکل
می‌تواند باعث اختلال در عملکرد
ترمیم DNA شود،
در نتیجه قابلیت مبارزه بدن‌مان
با اغلب سرطان‌ها را زیر سوال می‌برد.
در حقیقت، یکی از هر سه مورد
مرگ با سرطان در آمریکا
به‌دلیل سیگار کشیدن فرد بوده است.
و این فقط به سرطان ریه ختم نمی‌شود.
سیگار می‌تواند باعث ایجاد سرطان
در بافت‌ها و ارگان‌های متعدد گردد،
در کنار این باعث آسیب به بینایی
و استخوان‌های ضعیف شود.
باردار شدن زنان را سخت‌تر می‌کند.
و در مردان می‌تواند باعث مشکلات جنسی شود.
اما برای کسانی که
سیگار کشیدن را ترک کرده‌اند،
مزیت‌های بزرگی در پیش دارد
که فوائد فیزیکی فوری و طولانی مدت هستند.
درست در ۲۰ دقیقه اول از ترک سیگار،
ضربان و فشار خون آن‌ها
به حالت عادی باز می‌گردد.
بعد از ۱۲ ساعت،
سطح کربن مونوکسید خون تثبیت می‌شود،
که باعث افزایش توانایی
حمل اکسیژن خون می‌شود.
یک‌روز بعد از ترک،
خطر حمله قلبی در کنار عادی شدن ضربان قلب
شروع به کاهش یافتن می‌کند.
بعد از دو روز،
انتهای عصبی بینی شروع به بازیابی
مسئولیت‌شان در بویایی و چشایی می‌کنند.
ریه‌ها بعد از حدود یک‌ماه سالم‌تر شده
و میزان سرفه و تنگی نفس نیز کاهش می‌یابد.
مژه‌های ظریف مو مانند
درون راه‌های‌هوایی و ریه
در عرض چند هفته شروع به بهبودی می‌کنند
و بعد از ۹ ماه بازسازی شده‌اند که این امر
قابلیت جلوگیری از عفونت را بهبود می‌دهد.
با یک‌ساله شدن ترک سیگارتان،
کارکرد رگ‌های خونی بهبود می‌یابند
که همزمان ریسک بیماری قلبی نصف می‌شود.
پنج‌سالگی ترکتان می‌رسد،
احتمال تشکیل لخته‌های خونی
بشدت کاهش یافته
و ریسک سکته به کاهش یافتن ادامه می‌دهد.
بعد از ۱۰ سال،
احتمال ایجاد سرطان مرگبار ریه
۵۰ درصد کاهش می‌یابد،
احتمالاً بخاطر اینکه توانایی بدن
در ترمیم DNA دوباره برگشته است.
پانزده‌سالگی ترک می‌رسد و احتمال
ایجاد بیماری‌های مربوط به انسداد شریان قلب
دقیقاً مثل یک فرد هرگز
سیگار نکشیده خواهد بود.
اصلاً منظورمان این نیست
که ترک سیگار آسان است.
ترک سیگار می‌تواند باعث
اضطراب و افسردگی شود
که عدم دریافت نیکوتین دلیل آن است.
اما خوشبختانه،
چنین اثراتی معمولاً موقتی‌اند.
و ترک‌کردن هر روز به لطف توسعه
همه‌جانبه ابزارها آسان‌تر می‌شود.
درمانِ جایگزینی نیکوتین با آدامس،
برچسب‌های پوستی،
قرص‌های نیکوتین‌دار
و اسپری‌ها
شاید باعث پیروزی سیگاری‌ها
در ترک کردن شود.
آن‌ها با تحریک گیرنده‌های
نیکوتین در مغز کار می‌کنند
که در نتیجه از ظهور علائم ترک
بدون نیاز به مواد اضافی شیمیایی آسیب‌زا،
جلوگیری می‌کنند.
مشاوره و گروه‌های حمایتی،
رفتاردرمانی شناختی،
و ورزش‌های ملایم
نیز می‌تواند باعث
پاک ماندن ترک‌کنندگان شود.
و این اخبار خوبی است
که ترک سیگار می‌تواند بدن شما را
در مسیر بازگشت به سلامتی قرار دهد.

TED.com translations are made possible by volunteer
translators. Learn more about the
Open Translation Project.


© TED Conferences, LLC. All rights reserved.

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *