عوارض سیگار کشیدن در دوران بارداری

سیگار کشیدن در تمام دوران‌های زندگی می‌تواند اثر مخربی بر سلامت و وضعیت جسمانی شما داشته باشد، اما سیگار کشیدن در دوران بارداری نه تنها به سلامت شما بلکه به سلامت جنین هم آسیب می‌رساند و خطر به دنیا آمدن نوزادان نارس را افزایش می‌دهد.

متاسفانه سیگار کشیدن دردوران بارداری علاوه بر افزایش احتمال ناباروری، خطر سقط جنین را هم افزایش می‌دهد و باعث افزایش ۲۵ درصدی احتمال مرگ کودکان در ماه‌های ابتدایی تولد هم می‌شود. بنابراین بهتر است برای حفظ سلامت خود و جنین، همین امروز مصرف سیگار را ترک کنید.
علاوه بر موارد گفته شده، سیگار کشیدن در دوران بارداری باعث افزایش احتمال بروز مشکلات زیر هم می‌شود:
• حاملگی خارج از رحم
• انقباض جفت و جدا شدن جنین از جفت
• خونریزی واژینال
• زایمان زودرس
• به دنیا آمدن نوزاد با وزن کم
نوزادانی که مادران آن‌ها در طول دوران بارداری سیگار می‌کشیدند، به طور معمول وزنی کمتر از سایر نوزدان دارند و از نظر اندازه هم کوچک‌تر هستند. وزن کودک در زمان به دنیا آمدن یکی از علل اصلی بیماری و ناتوانی او در بقیه زندگی است و علاوه بر این نوزادان متولد شده از زنانی که در دوران بارداری سیگار می کشیدند، به طور متوسط خیلی کوچکتر از سایر نوزادان هستند. وزن کم هنگام تولد یکی از علل اصلی بیماری و ناتوانی در نوزادان است و همچنین خطر به دنیا آمدن نوزادان مرده را هم افزایش می‌دهد. اگر به محض بروز نشانه‌هایی حاکی از اینکه جنین رشد بسیار کمی دارد و آرام تر از حالت معمول رشد می‌کند سریعا سیگار کشیدن را ترک کنید. اگر عادت دارید به پشت بخوابید بهتر است خیلی سریع این عادت را ترک کنید و سعی کنید به طرفین خود بخوابید، خوابیدن به کمر باعث افزایش احتمل خفگی جنین و پیچیدن بند ناف به دور گردن جنین می‌شود.

سیگار کشیدن در دوران بارداری باعث می‌شود که کودک شما در معرض بروز نواقصی مانند شکاف لب و کام یا همان لب شکری شدن قرار گیرد. علاوه بر این، خطر ابتلا به دیابت در نوزدان را هم افزایش می‌دهد و بر رفتارها، هوش و ذهنیت نوزاد هم تاثیر می‌گذارد و باعث کاهش ضریب هوشی یا بیش فعالی کودک می‌شود.
سیگار کشیدن در اوایل بارداری خطرات بیشتری را متوجه سلامت شما و جنین می‌سازد. اگر در نیمه اول بارداری سیگار نکشید احتمال دارد که کودک شما با وزن طبیعی به دنیا بیاید. اما اگر بدون بره‌ریزی قبلی باردار شده‌اید و در همان هفته‌های اول متوجه شدید، بهتر است سیگار کشیدن را ترک کنید. هر سیگاری که در دوران بارداری نمی‌کشید نشانه یک پیروزی بزرگ برای شما و جنین است و سلامت آینده هردو نفر شما را تضمین خواهد کرد.
در صورتی که دوست دارید سیگار را ترک کنید اما نمی‌توانید، با پزشک یا ماما مخصوص خود مشورت کنید و کمک حرفه‌ای برای ترک سیگار بگیرید. حتی می‌توانید با مراکز مشاوره رایگان تماس گرفته و از آن‌ها برای ترک سیگار کمک بگیرید.

برای نوشتن وارد حساب کاربری خود شوید

دانشه فرزند: امروزه همه افراد از خطرات سیگار برای سلامتی آگاهند. وقتی سیگار می کشید خطر بروز سرطان ریه، آمفیزم و بیماری قلبی را نسبت به بیماری های دیگر می کنید. کشیدن سیگار در دوران بارداری خطراتی را نیز برای جنین شما به وجود می آورد.

منوکسید کربن موجود در دود سیگار میزان اکسیژنی را که جنین برای رشد خود دریافت می کند کاهش داده و نیکوتین، جریان خون را به جنین تقلیل می دهد. بنابراین زنانی که سیگار می کشند به طور فزاینده ای در معرض به دنیا آوردن نوزادانی کم وزن هستند که به معنای مشکلات پزشکی بیشتری برای نوزاد است. انتظار می رود نوزادان مادران سیگاری به طور متوسط 25 گرم کمتر از نوزادان مادران غیر سیگاری وزن داشته باشند. تفاوت دقیق در وزن تولد بستگی به مقدار سیگاری دارد که مادر می کشد.

علاوه بر وزن کم هنگام تولد، سیگار کشیدن در دوران بارداری با خطر زایمان زودرس، سقط جنین، جفت سر راهی، جدا شدن زودرس جفت، پاره شدن زودرس پرده آمنیوتیک و حتی سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) پس از تولد نوزاد همراه است.

نکته: ترک سیگار می تواند بسیار مشکل باشد ولی به یاد داشته باشید حتی کاهش تعداد سیگارهایی که می کشید به نفع خودتان و فرزندتان است.

اگر در سه ماهه اول بارداری سیگار را ترک کنید خود را تشویق کرده و خاطر جمع باشید به احتمال زیاد نوزاد شما با وزن طبیعی به دنیا می آید. بعضی از خانم ها برای کمک گرفتن در ترک عادت، از چسب ها، آدامس یا اسپری های تنفسی نیکوتین دار استفاده می کنند. نیکوتین موجود در این محصولات همچنان در جریان خون جذب و همچنان به جنین منتقل می شود ولی حداقل منوکسید کربن و سموم دیگر موجود در دود سیگار حذف شده است. کل مقدار نیکوتینی که از مصرف متناوب آدامس یا اسپری ها جذب می شود ممکن است کمتر از چسب هایی باشد که به طور مداوم استفاده می شود.عوارض سیگار کشیدن در دوران بارداری

مطلبی که مطالعه نمودید، پیرامون موضوع
«مشکلات بهداشتی»
واقع در بخش
«بارداری»
می‌باشد.

در ادامه مطالعه
تعدادی از مطالب
مشابه از لحاظ محتوا و موضوع را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

همچنین شما می توانید با عضویت در

کانال تلگرام دانشه فرزند

هر روز مطالب مفید و معتبر ما را دنبال نمایید.

در ادامه، مطالعه این مطالب را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

کپی‌رایت © دانشه فرزند. ۱۳۸۸-۱۳۹۷ کلیه حقوق مادی و معنوی
این دانشه طبق قوانین حق تکثیر محفوظ بوده و متعلق به
پدید آورندگان می‌باشد. دانشه فرزند کاملاً مستقل است و وابسته
به هیچ سازمان، نهاد و یا ارگان دولتی نمی‌باشد و توسط
گروه فرزند مدیریت می‌شود. این دانشه شامل کلیه اطلاعات مورد
نیاز برای بچه دار شدن بوده و تنها در راستای اهداف آموزشی
طراحی گردیده‌است. اگر شما هر گونه نگرانی در مورد سلامتی
خود و یا فرزندتان دارید، بهتر این است مستقیما با یک پزشک
حرفه‌ای و یا یک متخصص بهداشت و درمان مشورت کنید. لطفاً قبل
از استفاده از مطالب این سایت کلیه قوانین، مقررات و شرایط استفاده
از آن را مطالعه نمایید، استفاده شما از مطالب این
سایت نشان دهنده توافق شما با کلیه
قوانین و مقررات
می باشد.

استفاده از مطالب و محتوای دانشه فرزند در دیگر سایت‌ها و
رسانه‌های الکترونیکی تنها با ذکر منبع و درج لینک مستقیم مجاز بوده و
استفاده از مطالب دانشه فرزند در رسانه‌های چاپی تنها با کسب
موافقت‌ه کتبی مجاز می‌باشد.
کلیه مطالب و محتوای تولید شده در دانشه فرزند تحت مجوز
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4. در دسترس است.

All contents copyright ©
Farzand Encyclopedia.
21-219 All rights reserved.

This Internet site provides information of a general nature and is designed
for educational purposes only. If you have any concerns about your own health
or the health of your child, you should always consult with a physician or other
healthcare professional. Please review the Terms of Use before using this site.
Your use of the site indicates your agreement to be bound by the
Terms of Use.
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.
International License.

Click here

to view a copy of this license.

For contact us, send email to info[a]farzand.net

راهنمای بارداری هفته به هفته

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *