درمان کمبود پروژسترون با داروهای گیاهی

درمان کمبود پروژسترون با داروهای گیاهی
درمان کمبود پروژسترون با داروهای گیاهی


درمان کمبود پروژسترون در طب سنتی چیه؟!

سلام 27 ساله هستم و متاهل هستم و فعلا قصد بارداری ندارم. همیشه پریود نامنظم داشتم. بعد از سونوگرافی و آزمایش خون که دادم مشخص شد کمبود پروژسترون دارم. دکتر برام قرص مدروکسی پروژسترون از روز 15 سیکل قاعدگی به مدت 10 روز تجویز کرد. سوالم اینه که میشه قرص مصرف نکنم و از منابع طبیعی، پروژسترون بگیرم. درمان کمبود پروژسترون در طب سنتی چیه؟


پاسخ مشاور نی نی نما:

منبع طبیعی مشخصی که پروژسترون داشته باشد وجود ندارد. بهتر است دوره درمان خود را طبق دستور پزشک کامل کنید. اما برخی مواد غذایی هستند که مصرف آنها باعث افزایش تولید پروژسترون می شود که شامل سویا، شیر گاو، گیاه پنج انگشت، حبوبات، مرکباتی مثل پرتقال و لیمو و کیوی، فلفل دلمه، کلم و انواع آجیلها و سبزیجات است. ورزش سبک و کاهش وزن و آرامش نیز میزان هورمون پروژسترون را در بدن تنظیم می کند و در تخمک گذاری هم موثر است.

پروژسترون هورمون اساسی در سلامت باروری است. از لحاظ سلامت چرخه قاعدگی، پروژسترون پس از تخمک گذاری هنگامی که هورمون جسم زرد باعث تحریک جسم زرد می شود و کیسه تخمک در تخمدان پس از تخمک گذاری پر می شود، نقشی اساسی بازی می کند. این جسم زرد تولید پروژسترون می کند.

درمان کمبود پروژسترون با داروهای گیاهی



علل کاهش پروژسترون چیست؟

هر زنی که علایم کاهش پروژسترون را تجربه کرده باشد میداند کاهش پروژسترون دلایل زیادی دارد. استرس، تغذیه، و ورزش نقشی مهم در مقدار پروژسترون بازی می کنند.


علائم کمبود پروژسترون

• لکه بینی قبل از دوره
• حساسیت به لمس پستان
• پریودی های نامنظم
•کیست تخمدان
•احتباس آب
• درجه حرارت پایین بدن
• هوس قند
• سقط جنین

غذاهای طبیعی برای افزایش مقدار پروژسترون
با وجودی که پروژسترون در هیچ ماده غذایی وجود ندارد، تحقیقات نشان می دهد که برخی از غذاهای طبیعی با افزایش تولید پروژسترون در بدن، باعث افزایش پروژسترون می شوند.


تخم مرغ

تخم مرغ شامل پروژسترون به مقدار زیاد است. زرده تخم مرغ منبع غنی از پروژسترون است. زنانی که با کمبود پروژسترون مواجه هستند باید تخم مرغ بخورند.


محصولات لبنی

محصولات لبنی مانند پنیر، شیر، که از شیر گاو تهیه شده اند حاوی مقادیر بالایی از پروژسترون هستند. شیر گاو به خصوص غنی از پروژسترون است.


مرغ

گوشت سفید مانند مرغ نیز حاوی هورمون پروژسترون در مقدار بالا است. مصرف مرغ خطرناک نیست.
یام یا سیب زمینی وحشی
یام و یا سیب زمینی وحشی حاوی مواد شیمیایی گیاهی خاصی هستند که زمانی که در داخل بدن هستند مانند پروژسترون عمل می کنند. با این حال، این سیب زمینی نباید با سیب زمینی شیرین اشتباه گرفته شود. بنابراین در هنگام خرید به برچسب آن توجه کنید.


آووکادوها

محتوای فیبر آوکادو بسته به نوع آن متفاوت است. علاوه بر فیبر، آووکادو حاوی چربی های سالم است که به کاهش کلسترول کمک کرده و باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شود. آووکادو نقش مهمی در افزایش سطح پروژسترون در بدن ایفا می کند.


گیاه پنج انگشت 

عصاره گیاه پنج انگشت از مکمل های گیاهی موثر برای افزایش سطح پروژسترون است.

در مطالعات نشان داده شده است که عصاره این درختچه می تواند به کاهش بسیاری از علائم سندروم پیش از قاعدگی، حتی نسبت به داروهایی که برای این سندروم استفاده می شود، منجر شود. مجله Planta Medica در یک بررسی نشان داد که عصاره گیاه پنج انگشت در افزایش پروژسترون موثر است. مطالعات دیگر نشان داده اند که عصاره chasteberry می تواند تولید پروژسترون را تحریک و به کاهش درد پستان (درد پستان مرتبط با چرخه قاعدگی) کمک کند.


فرآورده های سویا تخمیر شده

شما همچنین می توانید سطوح پایین پروژسترون را به طور طبیعی با خوردن فرآورده های تخمیری حاصل از سویا افزایش دهید. این ماده برای دوران یائسگی و هنگامی که سطح پروژسترون به طور قابل توجهی کاهش می یابد، بسیار مفید است. خوردن منظم محصولات تخمیری سویا به افزایش سطح پروژسترون و کمک به جلوگیری از بسیاری از علائم یائسگی کمک می کند.

میسو، ناتو و تمپه از جمله فرآورده های تخمیری حاصل از سویا هستند که پروژسترون را افزایش می دهند. محققان اعلام کردند که محصولات تخمیری سویا همچنین به کاهش کلسترول به طور طبیعی کمک می کند.


زردچوبه

در حال حاضر عامل فعال در زردچوبه کورکومین است که به خوبی به عنوان ضد التهاب، ضد ویروسی و ضد باکتری شناخته شده است. همچنین باعث افزایش پروژسترون در بدن می شود. این ماده می تواند علائم کاهش پروژسترون را کاهش دهد.


نارگیل

جای دادن نارگیل در رژیم غذایی ، و یا خوردن روزانه آن باعث افزایش سطح پروژسترون می شود. زیرا نارگیل نقش مهمی در افزایش سطح پروژسترون ایفا می کند.
به غیر از غذاها، ویتامین و مواد معدنی نیز به افزایش سطح پروژسترون در بدن شما کمک می کند.


غذاهای غنی از ویتامین B6

غذاهایی مانند گردو، غلات سبوس دار، غلات غنی شده و شیر سویا غنی از ویتامین B6 هستند و منابع خوبی از پروژسترون فیتو می باشند.


ویتامین ث

ویتامین C یک اسید اسکوربیک است که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. آنتی اکسیدان ها به عنوان یک سیستم دفاعی کار می کنند، آن ها رادیکال های آزاد که مولکولهای ناپایدار هستند و می توانند به ساختارهای سلولی آسیب برساند، را از بین می برند. تخمدانها درست قبل از تخمک گذاری اسید اسکوربیک را جذب می کند؛ این اسید باعث تسهیل تخمک گذاری می شود. بنابراین مصرف ویتامین ث باعث افزایش قابل توجهی در میزان پروژسترون و افزایش سرعت حاملگی می شود. زنانی که ۷۵۰ میلی گرم ویتامین C مصرف می کنند سطح پروژسترون خود را تا ۷۷ درصد افزایش می دهند.


روی

روی در اندام هایی از جمله غده هیپوفیز و تخمدان باعث افزایش تولید پروژسترون می شود. این ماده سطح فولیکول را با تحریک هورمون افزایش دهنده غده هیپوفیز افزایش می دهد و باعث تولید استروژن و پروژسترون در تخمدان می شود.


ویتامین ای

ویتامین E باعث افزایش جریان خون لوتئال می شود و کیفیت تخمک را افزایش می دهد. زنان با مصرف روزانه ۶۰۰ میلی گرم ویتامین E نه تنها می توانند جریان خون جسم زرد را افزایش دهند (در ۸۳٪ از بیماران) بلکه مقدار پروژسترون را نیز بیشتر می کنند (در ۶۷ درصد از زنان).
غذاهای حاوی پروژسترون باید به مقدار متوسط مصرف می شود. مصرف بیش از حد پروژسترون باعث به هم خوردن تعادل هورمونی در بدن می شود. بنابراین، زنان یائسه، زنان در HRT باید پس از مشورت با پزشک این غذاها را مصرف کنند.
روش های طبیعی زیادی برای افزایش سطح پروژسترون در بدن شما و حفظ تعادل هورمونی وجود دارد. به دکتر خود مراجعه کنید و سطح هورمونی خود را به طور منظم بررسی کنید.

لطفاً درباره این مطلب نظر بدهید؛ نظرات و سوالات شما بعد از تایید نمایش داده خواهد شد.

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج نام و لينک سايت مجاز است.

امام صادق (علیه السلام) فرمود: هیچ فرشته ‏ای در آسمان ها و زمین نیست مگر این که می‏ خواهد خداوند متعال به او رخصت دهد تا به زیارت امام حسین (علیه السلام) مشرف شود، چنین است که همواره فوجی از فرشتگان به کربلا فرود آیند و فوجی دیگر عروج کنند و از آنجا اوج گیرند.


جام خانواده؛


 

گیاه پنج انگشت را گیاه زنان می نامند. پنج انگشت در پیشگیری از اختلالات قاعدگی، پریود دردناک، قطع غیر طبیعی پریود، اختلال در زمان و مقدار خونریزی، نارسایی زودرس تخمدان و عوارض حین یائسگی موثر می باشد.

مشخصات این گیاه دارویی:

درمان کمبود پروژسترون با داروهای گیاهی

درختی است با برگهای پنجه مانند و گلهای بنفش که بعد از فصل گرده افشانی میوه ای قهوه ای پر رنگ می دهد. و در بستر رودها و مناطق پست و دره ها بیشتر دیده می شود. قسمت مورد استفاده این گیاه میوه آن می باشد.


 


 


خواص گیاه دارویی پنج انگشت:

با تاثیرگذاری بر محور مرکزی ترشح هورمون در بدن یعنی هیپوتالاموس – هیپوفیز با افزایش LH و کاهش FSH تاثیرات خود را اعمال می کند.

– تنظیم پریود: با افزایش ترشح پروژسترون به استروژن باعث بهبود عملکرد تخمدان می گردد. لذا اختلالات پریود را کاهش می دهد.


 

– تنظیم ترشح پرولاکتین: در افزایش ترشح پرولاکتین با اتصال مستقیم بر روی گیرنده های دوپامینی منجر به کاهش ترشح پرولاکتین می شود.


 

– جلوگیری از اختلالات سینه ها: از اختلالات سینه ها حین پریود جلوگیری کرده باعث افزایش ترشح شیر از سینه ها شده و منجر به افزایش سایز سینه ها می شود.


 

– کاهش علایم یائسگی: با بهبود ترشحات هورمونی از میزان عوارض حین یائسگی کم می کند و علی الخصوص از گرگرفتگی می کاهد.


 

– مهار فیبروم رحم: از رشد فیبروم در جدار رحم جلوگیری می کند.
پنج انگشت در پیشگیری از اختلالات قاعدگی، پریود دردناک، قطع غیر طبیعی پریود، اختلال در زمان و مقدار خونریزی، نارسایی زودرس تخمدان و عوارض حین یائسگی موثر می باشد.


 



 

موارد مصرف:

– پیشگیری قاعدگی دردناک: با تنظیم هورمونهای زنانه از بروز پریود دردناک پیشگیری می کند.


 

– اختلالات پریود: بواسطه تعدیل نسبت پروژسترون به استروژن از بروز اختلالات پریود جلوگیری می کند.


 

– درمان نارسایی تخمدان(Corpus Luteum insufficiency): در مواردی که تخمدان قادر به تخمک گذاری نمی باشد با اصلاح نسبت پروژسترون به استروژن باعث افزایش عملکرد تخمدان و بهبود تخمک گذاری می شود.


 

– پریود دردناک: با مکانیسم فوق از درد پستانها ورم و درد بدن در حین پریود می کاهد.


 

– قطع غیر طبیعی پریود: باعث درمان قطع شدن غیر طبیعی پریود و افزایش یا کاهش میزان خونریزی و اختلال زمان بروز پریود می شود.


 

– افزایش ترشح پرولاکتین: مخصوصا” اگر توام با اختلال پریود باشد موثر است.


 

– اندومتریوز: در موارد خفیف اندومتریوز اثرات مثبت آن گزارش شده است.


 

– گرگرفتگی و عوارض یائسگی: باعث کاهش علایم یائسگی بخصوص گرگرفتگی می شود.


 

– ميوه اين گياه قابض است و به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک مي کند. افرادي که دچار بواسير يا شقاق باشند مي توانند از اثرات درماني آن سود بجويند و در جوشانده اين گياه بنشينند تا عارضه برطرف شود.

درمان کمبود پروژسترون با داروهای گیاهی


 



 

موارد منع مصرف و احتیاط:

در کسانیکه سابقه حساسیت پوستی دارند احتمال بروز ضایعات پوستی بیشتر است.

در مواردی که بعد از زایمان مصرف شود زمان شروع اولین پریود را جلو می اندازد.

با توجه‌ به‌ اثرات‌ هورموني اين دارو، مصرف‌ آن‌ در دوران‌ بارداري‌ ممنوع است .


 

ویتاگنوس

از این گیاه داروی گیاهی ویتاگنوس ساخته شده است که هم اکنون بصورت قرص و قطره  موجود می باشد. این دارو به علت بی ضرری، در تمام جهان بدون نسخه در داروخانه ها ارائه می شود و جزو فهرست داروهای OTC است. البته بهتر است مصرف كننده با پزشک خود مشورت كند.


 

توجه: درمان با ویتاگنوس بسیار طولانی مدت می باشد برای مثال برای درمان قطع شدن غیر طبیعی پریود حدود 5/1 سال زمان لازم است ولیکن علایم بهبودی در عرض یک یا دو سیکل قاعدگی بروز می کند. 


 


گروه خانواده جام نیوز/ 2005

محمد مهدی اعلایی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، تعداد متولدین چهارماه نخست سال 94 را که دراستان تهران به ثبت رسیده است 67 هزار 530 واقعه برشمرد و گفت : این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6/2 درصد رشد داشته است .

وی افزود : از میان متولیدن سال 94 در استان تهران 51/4 درصد را پسران و 48/6 درصد را نیز دختران تشکیل می دهند .

اعلایی همچنین تعداد فوتی های استان تهران را در چهار ماه نخست امسال 17 هزار و 67 واقعه دانست و گفت: این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال 93 حدود 1/8 درصد افزایش داشته است

وی با اشاره به اینکه در هر ساعت در استان تهران 6 نفر فوت می کنند مهمترین دلایل مرگ و میر در این استان را بیماری های قلبی و عروقی با 45/19 درصد ، بیماری های سرطانی با 11/96 درصد و بیماری های تنفسی را 9/63 درصد اعلام کرد .

مدیرکل ثبت احوال استان تهران به وقایع حیاتی ازدواج و طلاق اشاره کرد و گفت : در چهارماه نخست امسال 30 هزار و 318 زوج با یکدیگر ازدواج کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 9/23 درصد رشد نشان می دهد .

درمان کمبود پروژسترون با داروهای گیاهی

وی میانگین سنی ازدواج در استان تهران را 30 سال برای مردان و 26 سال برای زنان دانست .

اعلایی آمار طلاق های ثبت شده در چهار ماه سال 94 را 10 هزار و 555 واقعه برشمرد و افزود : این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 57 صدم درصد رشد داشته است .

وی تعداد دوقلوزایی های استان تهران را در این مدت 1182 واقعه اعلام کرد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون، 41 واقعه سه قلوزایی و یک واقعه چهارقلوزایی ثبت شده است .

اعلایی 5 نام انتخابی شهروندان تهرانی را برای نوزادان پسر خود به ترتیب امیرعلی ، محمدطاها ، امیرحسین ، امیرعباس و علی و برای نوزادان دختر خود به ترتیب فاطمه ، زهرا ، نازنین زهرا ، باران و حلما دانست .

مدیرکل ثبت احوال استان تهران همچنین با بیان اینکه 5 هزار نام در بانک اطلاعاتی ثبت احوال وجود دارد، افزود : خانواده ها می توانند با مراجعه به این بانک نام فرزندان خود را انتخاب کنند .

 

دیدگاه شما

آدرس وبسایت

شایع ‌ترین علامت شپش، خارش است. اگرچه شپش بیماری خاصی ایجاد نمی ‌کند اما گزش آن باعث ایجاد حساسیت روی پوست می ‌شود. شپش‌ ها می‌ توانند باعث ایجاد حس قلقلک روی سر یا بدن شوند طوری که احساس می‌ کنید چیزی درحال راه رفتن روی پوستتان است! در این مطلب از بخش عمومی دکتر سلام، راه های طبیعی از بین بردن شپش توضیح داده شده که در صورت انجام آن ها نیازی به مصرف داروهای شیمیایی نخواهید داشت. راه های از بین بردن شپش …

آیا تا به حال از زغال برای لایه برداری پوست خود استفاده کرده اید؟ چه نوع ماسک لایه بردار زغال می شناسید که در این راستا می تواند کمک کننده باشد و به درمان پوست چرب و دارای جوش تان کمک کند؟ در این مقاله از بخش زیبایی، پوست و موی دکتر سلام به بررسی مزایای ماسک لایه بردار زغال می پردازیم. با ما همراه باشید. مزایای ماسک لایه بردار زغال زغال یک محصول طبیعی است که استفاده از آن بر روی پوست ایمن است. …

بهترین مرطوب کننده طبیعی چیست؟ پوست خشک شایع ترین پوستی است که بسیاری از مردم به خصوص در ماه های زمستان از آن رنج می برند. لیستی از عوامل پوسته پوسته شدن، خشکی طولانی مدت، عادت نامناسب حمام کردن روزانه، یک عادت نادرست مراقبت از پوست است. در این زمان پوست شما به خوبی مرطوب به نظر می رسد. خبر خوب این است که شما برای خلاص شدن از پوست خشک خود مجبور نیستید به متخصص پوست مراجعه کنید. همیشه مرطوب کننده های طبیعی برای …

در مورد انقباض کپسولی چه می دانید؟ آیا می دانید افرادی که پروتز سینه انجام می دهند، ممکن است به انقباض کپسولی دچار شوند؟ انقباض کپسولی حتی سال ها بعد از عمل پروتز سینه هم می تواند اتفاق بیفتد. روش های زیادی به غیر از جراحی برای درمان این پدیده وجود دارند اما تمام این روش ها سودمند نیستند. گاهی برای برداشتن زخم، جراحی ضروری است. در این مقاله از بخش پزشکی و زیبایی دکتر سلام به بررسی انقباض کپسولی می پردازیم و در مورد …

چگونه میتوان با کمک درمان های طبیعی التهاب بدن را درمان کرد؟ آیا با مواد غذایی ضد التهاب آشنایی دارید؟ انسانها ممکن است در طول زندگی از مشکلات متعدد سلامتی رنج ببرند، از مشکلات ساده مانند آفتاب سوختگی گرفته تا بیماری های حاد مانند بیماری های قلبی. اثبات شده است که بیشتر، التهاب است که باعث این مشکلات می شود. بنابراین اگر به دنبال درمان مشکلات سلامتتان هستید، بهتر است در ابتدا به مقابله با التهابات بپردازید. در این مقاله از بخش تغذیه و بیماری …

درمان کمبود پروژسترون با داروهای گیاهی

روغن آرگان یک محصول زیبایی غنی از ویتامین است که حاوی اسیدهای چرب سالم می باشد. برای درمان آکنه و دیگر مراقبت های پوستی بسیار مناسب است و …

بنتونیت خاک رس چه فوایدی دارد؟ آیا می دانید شما می توانید برای ارتقا سلامتی خود از این نوع خاک استفاده کنید. بنتونیت خاک رس، سالیان سال است …

وظایف و آماده شدن پدرها در ماه نهم چیست؟ پدر بودن یک مسیر طولانی و هیجان انگیز است. زن و شوهر، زمانی که نتیجه آزمایش مثبت شود پدر …

شایع ‌ترین علامت شپش، خارش است. اگرچه شپش بیماری خاصی ایجاد نمی ‌کند اما گزش آن باعث ایجاد حساسیت روی پوست می ‌شود. شپش‌ ها می‌ توانند باعث …

 گاز معده عملکردهای نرمال بدن هستند و بیشتر افراد و سالم حدود ۱۳-۲۱ بار در روز از بدنشان گاز خارج می کنند.  گاز معده یک قسمت سالم سیستم …

آیا می دانستید که بیخوابی مشکلی رایج است که بیش از ۸۰ درصد از زنان در طول بارداری به آن مبتلا می شوند؟ بی …

هر مادری، امیدوار است که دوران بارداری سالمی داشته باشد، اما گاهی اوقات عوارضی ناخواسته ایجاد می شود. دیابت بارداری یکی از شایع ترین …

لوبیا و دانه های کامل مانند برنج قهوه ای، کینوا و گندم کامل، دارای فیبر زیادی هستند و سطح قند خون شما را افزایش نمی دهند. این مواد کلسترول را پایین می آورند و به شما احساس خوبی می دهند.

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی بیشتر را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و … تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به نام لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

ناتوانی عضلات چیست و چه زمانی بروز می کند؟ آیا بهترین راه برای ساختن عضله، خسته کردن و از پا در آوردن آن است؟ …

ورزش کردن در پیری فواید زیادی بر سلامتی آنها می گذارد. آیا می دانید چه نکاتی را باید در این راستا رعایت کنند. با …

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

درمان کمبود پروژسترون با داروهای گیاهی
درمان کمبود پروژسترون با داروهای گیاهی
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *