عوارض سیگار بر گلو

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

سیگار می‌کشید؟ آیا از مضرات سیگار آگاه هستید؟ فرقی نمی‌کند روزی ۲ بار سیگار می‌کشید یا تبدیل به یک دودکش متحرک شده‌اید. در هر حال، مضرات سیگار، شما را به‌شدت تهدید می‌کند. سیگار حاوی تنباکوست. پس فرقی نمی‌کند روزی ۱ سیگار بکشید یا بیشتر. تنباکو برای بدن به‌شدت ضرر دارد؛ از مضرات سیگار می‌توان به ابتلا به بیماری‌ های ریوی از جمله عفونت ریه، سرطان ریه و همچنین افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مثل حمله قلبی و اشاره کرد. در این مقاله شما را با مضرات سیگار و آثار منفی متعدد آن برای سلامتی بدن آشنا خواهیم کرد.عوارض سیگار بر گلو

کشیدن تنباکو برای سلامتی بسیار مضر است. به هیچ عنوان نمی‌توان این ماده را دود کرد و سالم ماند. فرقی نمی‌کند که پیپ می‌کشید یا قلیان یا سیگار؛ در هر حال تنباکو دشمن درجه یک شماست.

سیگار حاوی ۶۰۰ نوع ماده‌ی مختلف است. بسیاری از این مواد در سیگار برگ و قلیان هم پیدا می‌شوند. وقتی این ۶۰۰ ماده‌ی موجود در سیگار را آتش می‌زنید، بیش از ۷۰۰۰ ماده‌ی شیمیایی تولید می‌شود. بسیاری از این مواد سمی هستند و تقریبا ۶۹ مورد از آنها نیز باعث بروز سرطان می‌شوند.

ترک سیگار یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای پیشگیری از مرگ و میر ناشی از آن است. اثرات سیگار بعضا فورا ظهور نمی‌کند اما عوارض و آثار مخربش برای سال‌های متمادی و طولانی در بدن باقی می‌ماند.

یکی از مواد موجود در تنباکو، نیکوتین است. نیکوتین باعث تغییر خلق‌وخو می‌شود. نیکوتین در عرض چند ثانیه خودش را به مغز می‌رساند و برای مدتی باعث ایجاد انرژی در فرد می‌شود. اما وقتی اثرش از بین می‌رود، فرد احساس خستگی می‌کند و نیاز به مصرف دارد. نیکوتین به‌شدت اعتیادآور است و به همین خاطر ترک کردن آن، کار خیلی سختی است. نرسیدن نیکوتین به بدن روی عملکرد شناختی فرد هم اثر دارد و باعث می‌شود که او مضطرب، عصبی و دچار افسردگی بشود همچنین می‌تواند باعث بی خوابی و سردرد هم برای فرد ایجاد کند.

وقتی دود وارد بدن می‌شود، موادی همراه با آن به بدن داخل می‌شوند که برای شُش‌ها بسیار مضرند. در طول زمان، این آسیب‌ها به مشکلات متنوعی می‌انجامد. علاوه بر عفونت و مشکلات مختلف ناشی از سیگار کشیدن، شُش‌های افراد سیگاری دچار وضعیت‌های مزمن و غیرقابل بازگشتی به شرح زیر هم می‌شود:

ممکن است، کنار گذاشتن تنباکو در آغاز موجب احتقان یا ناراحتی دستگاه تنفسی بشود و این قضیه تا بهبود یافتن راه‌های هوایی شُش‌ها کمی طول می‌کشد. افزایش تولید مخاط درست بعد از ترک سیگار، نشانه‌ی مثبتی مبنی بر بهبود یافتن سیستم تنفسی است.

کودکانی که والدینی سیگاری دارند نسبت به کودکانی که والدین سیگاری ندارند، در معرض سرفه کردن، خس خس سینه و حملات آسمی هستند. ضمن اینکه ابتلا به برونشیت و سینه پهلو هم در آنها دیده می‌شود.

سیگار کشیدن تمام سیستم قلبی-عروقی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. نیکوتین باعث تنگ شدن رگ‌های خونی می‌شود و در نتیجه در جریان خون، محدودیت به وجود می‌آید. در طول زمان، تنگ شدن رگ‌ها و آسیب‌دیدگی رگ‌های خونی باعث بیماری سرخرگ محیطی خواهد شد. سیگار کشیدن، فشار خون را هم بالا می‌برد، دیواره‌ی رگ‌های خونی را تضعیف می‌کند و لخته شدن خون را به همراه دارد. همه‌ی اینها در کنار هم احتمال سکته‌ مغزی را افزایش می‌دهند.

اگر سابقه‌ی بیماری‌ها و مشکلاتی نظیر: حمله‌ی قلبی، کار گذاشتن اِستِنت در رگ‌های خونی یا جراحی کنارگذر سرخرگ تاجی داشته باشید، با سیگار کشیدن در خطر بروز مشکلات قلبی خواهید بود. مضرات سیگار فقط شامل آسیب دیدن سیستم قلبی-عروقی خود فرد نیست بلکه افراد بی‌گناه غیرسیگاری اطراف خود را نیز دچار مشکلاتی می‌کند. قرار داشتن در معرض سیگار دقیقا مانند این است که خود فرد غیرسیگاری، سیگار می‌کشد و خطراتی مانند: سکته‌ مغزی، حمله‌ی قلبی و بیماری‌های قلبی دیگر او را تهدید می‌کند. همان‌طور که می‌بینید، مضرات سیگار بی‌شمارند.

یکی از علائم بارز سیگار کشیدن، تغییرات پوستی است. مواد سازنده‌ی تنباکو باعث تغییر ساختار پوست می‌شوند. اخیرا مطالعه‌ای نشان داده است که سیگار کشیدن نقش جدی در ایجاد سرطان پوست دارد. ناخن‌های دست و پا هم از مضرات سیگار در امان نیستند.

یکی دیگر از مضرات سیگار، ایجاد عفونت های قارچی است. ریزش مو، کچل شدن و سفید شدن موها نیز از عوارض سیگار است.

از دیگر مضرات سیگار باید به امکان بروز سرطان دهان، گلو، سرطان حنجره و مِری اشاره کرد. سیگاری‌ها در خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده نیز هستند.حتی کسانی که پُک‌های عمیق به سیگار نمی‌زنند هم شدیدا در خطر ابتلا به سرطان دهان هستند. یکی دیگر از مضرات سیگار تأثیرات آن روی انسولین است و باعث افزایش احتمال مقاومت انسولینی می‌شود. به همین خاطر، فرد سیگاری در معرض دچار شدن به دیابت نوع دوم و عوارض آن خواهد بود. نرخ دچار شدن به این بیماری در افراد سیگاری از افراد غیرسیگاری است.

نیکوتین باعث کاهش جریان خون در آلت تناسلی مردان و زنان است. در مردان، چنین موضوعی باعث کاهش فعالیت جنسی می‌شود. در زنان هم این امر موجب کاهش رضایت جنسی خواهد شد زیرا در روند آمیزش جنسی و رسیدن به ارگاسم اختلال ایجاد می‌کند. از سایر مضرات سیگار می‌توان به کاهش هورمون جنسی در زنان و مردان و نهایتا کاهش میل جنسی اشاره کرد.

ترک کردن سیگار دشوار است اما به کمک پزشک می‌توانید به یک بره‌ی مطلوب برسید. از پزشک کمک بگیرید و بدانید که برای کنار گذاشتن سیگار، تعداد متنوعی از داروهای نسخه‌دار و بدون‌نسخه وجود دارد.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

با سلام و احترام
مطلب خوب شما در مورد ضرر و عوارض سیگار کشیدن را مطالعه کردم و واقعا استفاده کردم.
با تشکر فراوان از شما و کاربران خوب شما

ممنون از همراهیتون

خواص خوراکی ها

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است
عوارض سیگار بر گلو


قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

چطور بازخوردهای مؤثرتری ارائه دهیم؟

آفت دهان کودکان؛ علت، درمان و نکات مهمی که باید بدانید


معرفی کتاب انسان در جستجوی معنا

ارتودنسی و ۱۰ نکته مهمی که باید درباره آن بدانید


گندم سیاه چیست و چه خواصی دارد؟

خوشمزه ترین غذاهای دنیا که هر گردشگری را شیفته خود خواهند کرد

معروف ترین موزه های جهان؛ ۱۰ موزه برتر جهان با آثار تاریخی حیرت‌انگیز

بهترین کشورها برای مهاجرت از طریق سرمایه‌ گذاری کدام‌اند؟

قهرمانان شطرنج جهان؛ با ۱۰ نابغه شطرنج دنیا آشنا شوید

بانمک ترین حیوانات دنیا که می‌توانند واقعا خطرناک باشند

بهترین انیمه های جهان که تمام گروه‌های سنی را به خود علاقه‌مند می‌کنند

سیگار کشیدن علت ابتلا به انواع بیماری های سرطان، بیماری های قلبی، آنوریسم، برونشیت، آمفیزم و سکته قلبی می باشد، همچنین سیگار کشیدن پنومونی و آسم را تحریک کرده، سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند و شاید یکی از مهم ترین عوارض آن تاثیر سیگار بر دهان و دندان باشد.

ما در این مقاله از سایت کوکا به طور کامل عوارض و مضرات سیگار برای دهان، دندان، زبان و لثه، پوسیدگی و عفونت دندان ها و راه های از بین بردن اثرات جرم سیگار بر روی دندان ها را برای شما ارائه کرده ایم.

طبق گزارش انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) عوارض و مضرات سیگار برای سلامتی دهان و دندان عبارتند از :

یکی از اثرات سیگار بر روی دندان ها، باقی ماندن جرم سیگار بر روی دندان هاست. سیگار به دلیل مقادیر بالای نیکوتین و قند موجود در توتون آن می تواند باعث ایجاد جرم زرد رنگ بر روی دندان ها شود.

افراد سیگاری سال ها پس از ترک سیگار هم از وجود لکه های زرد و قهوه ای بر روی دندان های خود شاکی هستند.عوارض سیگار بر گلو

سیگار کشیدن سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند، در نتیجه دهان توانایی مقابله با باکتری هایی که توسط سیگار وارد دهان می شوند را از دست می دهد.

وقتی که سیگار می کشید گردن خون در دهان کاهش می یابد، آلودگی های موجود در تنباکو پوشش محافظتی مینای دندان را از بین می برند و در نتیجه باعث پوسیدگی و عفونت دندان ها می شوند.

بد نیست بدانید که تنباکو اثری مشابه با زیاده روی در مصرف شکر را بر روی دندان ها بر جای می گذارد.

سیگار کشیدن می تواند با ایجاد پلاک باکتری منجر به بیماری های لثه در افراد شود، سیگار باعث کمبود اکسیژن در جریان خون شده و لثه های آلوده نمی توانند سم زدایی و درمان شوند. سیگار باعث قرمزی لثه، خونریزی لثه هنگام مسواک زدن، درد لثه هنگام جویدن و شل شدن و در نهایت افتادن دندان ها می شود.

بهتر است بدانید که بیماری لثه هنوز شایع ترین علت از دست دادن دندان در بزرگسالان است.

اکثر مردم می دانند که سیگار کشیدن می تواند باعث ایجاد سرطان ریه و گلو شود، اما بد نیست بدانید که سیگار عامل اصلی سرطان مرگبار دهان است.

سیگار کشیدن جوانه های چشایی زبان را از بین می برد و به همین دلیل افراد سیگاری نیبت به افراد غیر سیگاری توانایی کمتری در درک طعم خوراکی ها دارند.

سطح زبان توسط یک لایه نازک از کراتین پوشیده شده است، سیگار کشیدن این لایه ی سلولی را از بین می برد و باعث ایجاد رنگدانه های موجود در نیکوتین بر روی زبان می شود به همین دلیل افراد سیگاری زبان تیره و سیاه رنگ دارند و دچار بوی بد دهان می شوند.

دود تنباکو حاوی مولکول هایی است که می توانند خطر ابتلا به انواع سرطان از جمله سرطان دهان و زبان را افزایش دهند.

قلیان، پیپ و سیگار کشیدن و حتی سیگار الکترونیکی عامل ابتلا به خشکی دهان نیستند اما می توانند خشکی دهان را تشدید کنند.

لوکوپلاکی یا سفید کژنه ضایعات سفید رنگ بزرگی هستند که به صورت آفت، برفک و زخم در قسمتی از دهان افراد سیگاری ایجاد می شوند، به راحتی دچار خونریزی شده و خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند.

بهتر است بدانید که لوکوپلاکی، آفت، برفک و زخم دهان با ترک کردن سیگار قابل درمان هستند.

بهترین راه برای از بین بدن جرم سیگار بر روی دندان ها، ترک کردن سیگار است. برای ترک کردن سیگار کشیدن به شما پیشنهاد می کنیم که در کلاس های ترک سیگار شرکت کنید، ورزش کنید و از طب سوزنی و هیپنوتیزم بهره بگیرید.

امروزه خمیر دندان های مخصوص افرادی سیگاری ارائه می شود که به از بین رفتن جرم دندان ها و سفید شدن دندان های افراد سیگاری کمک می کند.

دهانشویه های جدیدی برای افراد ارائه شده که علاوه بر از بین بردن جرم سیگار بر روی دندان ها به خوشبو شدن دهان هم کمک می کند.

به مراجعه به دندانپزشک می توانید برای جرم گیری و سفید کردن دندان های خود اقدام کنید.

در ادامه بخوانید : مضرات سیگار برای پوست صورت

منابع : webmd – dentalhealth – livestrong –

روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال حافظ

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *