عوارض زیاده روی در مصرف چای سبز

عادت قهوه نوشیدن را کنار گذاشته‌اید و به چای سبز روی آورده‌اید، احتمالا وقتی فهمیده‌اید چای سبز چه خواصی برای‌تان دارد این حرکت هوشمندانه را انجام داده‌اید. اما علی‌رغم خواصی که برای سلامتی دارد، افراط در چای سبز می‌تواند بعضی‌ها را مریض کند. و این اتفاقی است که برای یک دختر ۱۶ ساله افتاد که طبق بره کاهش وزنی که داشت می‌بایست سه ماه روزی سه فنجان چای سبز بنوشد.

آزمایشات نشان داد دردی که فکر می‌کردند ناشی از یک عفونت ادرار شدید است، در واقع هپاتیت ناشی از گیاه است. وحشتناک است!

به این عارضه مسمویت گیاهی کبد می‌گویند که هپاتیت ناشی از سم است و وقتی روی می‌دهد که گیاه یا مکمل زیاد از نظر شیمیایی به کبد آسیب می‌زنند؛ از تیلنول گرفته تا چای سبز.

چه چیزی در این ترکیب موجب آسیب می‌شود؟ چای سبز حاوی کاتچین و ترکیبات آنتی اکسیدان می‌باشد. اگر به اندازه مناسب مصرف شود، فواید عالی دارد مانند کاهش کلسترول و کاهش ریسک بیماری‌های قلبی و سرطان. اما مصرف زیاد و بیش از اندازه آن (مانند مقداری که در مکمل‌های کاهش وزن چای سبز موجود است)، می‌تواند موجب مسمومیت گیاهی کبد شود.

عوارض زیاده روی در مصرف چای سبز

به گفته دکتر نیکت سونپال، متخصص دستگاه گوارش و استادیار پزشکی در دانشگاه تورو نیویورک: وقتی شروع به استخراج و تغلیظ این ترکیبات به شکل کپسول‌های فشرده می‌کنید، مانند بمب‌های کوچکی می‌شوند که کبدتان را هدف می‌گیرند.

این مقادیر بسیار فشرده‌شده، کبد را ازکار انداخته و موجب تخریب سلولی می‌شوند. علائم این عارضه، خستگی و ناتوانی، دردهای شدید شکمی و زردی است، پس قطعا ارزش چند کیلو کم کردن را ندارد.

به گفته دکتر کریستوفر هوبز، گیاهشناسی که متخصص سلامت عمومی است، ارزیابی این‌که منظور از مقادیر زیاد، دقیقا چقدر است، از نظر علمی دقیق نیست. همه افراد، این ترکیبات را در غذاها و گیاهان به شیوه‌های مختلف مصرف می‌کنند. فاکتورهایی مانند ژنتیک و چیزهایی که می‌خورید، تعیین می‌کنند که کبد شما چگونه این ترکیبات طبیعی را حذف کرده یا مصرف می‌کند.

آیا باید هروقت که چای می‌نوشید نگران بشوید؟ دکتر سونپال می‌گوید: مطمئنا خیر! چای سبز به‌طور کلی ایمن و سالم است، به‌ندرت اتفاق می‌افتد که با مصرف عادی روزانه مثلا یک یا دو فنجان چای سبز، مسمومیت کبدی ایجاد شود.

این خطر زمانی وجود دارد که چای سبز را مانند آب بنوشید! یا دیوانه چای سبز باشید! بد نیست که در این مورد با پزشک‌تان هم مشورت نمایید. او می‌تواند به شما کمک کند تا بدانید چه مقدار برای شما مناسب است.حرف آخر این‌که دو فنجان چای سبز در روز کافیست، طبیعی بودن آن دلیل بر این نیست که بیشترش بهتر باشد!

در واقع خطر چای سبز مربوط به اور دوز چای هایی است که به عنوان مکمل لاغری به فروش میرسند(مانند مثال بالا) .دوز زیاد هر گیاه دارویی میتواند مانع از عملکرد درست کبد شده و عفونت ایجاد نماید.

مصرف چای سبز به جای قهوه فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد اما باید تعادل را در مصرف آن رعایت کنید. اگر نگران عادت کردن به قهوه و مقدار زیاد کافئین آن هستید، احتمالا به فکر جایگزین کردن چای سبز با آن افتاده اید. چرا که نه؟ تحقیقات نشان میدهند چای سبز حاوی آنتی اکسیدان هایی به کاتچین است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. کاتچین خدمات زیادی برای بدن ما انجام میدهد از بهبود عملکرد حافظه گرفته تا پیشگیری از سرطان.

حتما درباره برخی معایب چای سبز هم چیزهایی شنیده اید مانند خبر بستری شدن دختر 16 ساله ای که به علت آسیب شدید کبدی که پس از نوشیدن سه فنجان چای دارویی چینی که به صورت آنلاین سفارش داده بود، بروز کرد. نکته نگران کننده این است که احتمالا سه فنجان چایی که او مصرف کرده بود، بسیار غلیظ بوده است. در واقع خطر چای سبز مربوط به اور دوز چای هایی است که به عنوان مکمل لاغری به فروش میرسند(مانند مثال بالا) .دوز زیاد هر گیاه دارویی میتواند مانع از عملکرد درست کبد شده و عفونت ایجاد نماید.

دکتر مایک راسل متخصص و مشاور تغذیه میگوید: تاننهای موجود در چای سبز مانع جذب آهن غیر گوشتی میشوند. بنابراین ممکن است هنگامی که چای سبز می نوشید بدن کمتر بتواند از منابع گیاهی و غنی شده آهن مانند حبوبات، تخم مرغ یا لبنیاتی که مصرف میکنید، استفاده کند. به نظر نمی رسد چای سبز بر جذب آهن منابع گوشتی مانند گوشت قرمز تاثیر داشته باشد.  دکتر راسل میگوید در صورتی که بیماری خود ایمن (از آلرژی و آسم گرفته تا سرطان، هپاتیت B یا C و یا عفونتهای ویروسی) دارید بهتر است این نوشیدنی آرام بخش را مصرف نکنید. اگر چه چای سبز در بدن سالم سیستم ایمنی را به شیوه مثبت تحریک و تقویت میکند اما اگر دچار اختلالی در سیستم ایمنی باشید ممکن است تحریک سیستم ایمنی باعث شود به بدنتان حمله کند و بیماری تشدید شود. به طور کلی میتوان گفت فواید چای سبز برای سلامتی بر خطرات آن برتری دارد. دکتر راسل میگوید افرادی که برای کاهش مصرف کافئین، چای سبز را جایگزین قهوه میکنند 25 تا 5 میلی گرم کافئین در هر فنجان چای سبز دریافت میکنند در حالی که معمولا در هر فنجان قهوه 59 تا 2 میلی گرم کافئین وجود دارد. البته اگر چای غلیظ میخورید یا در مصرف آن زیاده روی میکنید، باید این فاکتور را نیز در محاسبه مقدار کافئین دریافتی به حساب بیاورید.دکتر راسل میگوید حداکثر چهار فنجان چای در روز بنوشید. این مقدار به کاهش وزن کمک میکنددر حالی که کافئین زیادی ندارد و تاثیر منفی بر جذب آهن نمیگذارد. برای بهره بردن از چای بهتر است آن را با معده خالی مصرف کنید تا حداکثر جذب آنتی اکسیدانهای چای در بدن انجام شود. تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغاختصاصی سیمرغ

(اجباری)

عوارض زیاده روی در مصرف چای سبز

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

تصویر امنیتی جدید

عوارض قرص ریتالین و هر آنچه باید در مورد ریتالین بدانید

گر نظر پاک کنی کعبه و بتخانه یکیست!

ریمل خشک شده تان را مانند روز اول نو کنید!!!

آیا عطسه کردن در دوران بارداری خطرناک است؟

مدل پالتو زمستانی بلند، به سبک بازیگران زن ایرانی

این فیلم ها را موقع غذا خوردن نگاه نکنید!! (قسمت 2)

ساخت لوسترهای فانتزی با وسایلی که در خانه دارید!!

عکس حلقه زدی گرانقیمت پریانکا چوپرا Priyanka Chopra پخش شد!

خوشرنگ ترین ترکیب رنگ مو برای مامانها!+عکس

فرش سورمه ای را با چه رنگ مبل استیل ست کنیم؟

7 نشانه که می گوید سرماخوردگی شما جدی تر از آن است که فکر می کنید

5 فیلم برتر هالیوود در مورد بارداری!! (+عکس)

سه ماده غذایی برای ترمیم سریع عضله

تقویت مو با 5 روش طبیعی برای داشتن مو هایی پرپشت و زیبا!!

این فیلم ها را موقع غذا خوردن نگاه نکنید!!

با کدو تنبل یک گلدان زیبا درست کنید

بهترین زمان برای پیاده روی چه زمانی است ؟

بازیگران زن در ششمین روز جشنواره فجر 37 ( جشنواره فجر 97 )

پروبیوتیک و 7 نکته ای که قبل از مصرف پروبیوتیک باید بدانید

عکس های روز ششم جشنواره/عکاسی از بهرام رادان روی پله برقی!!

با وز بعد از سشوار چه کنم ؟

چهره واقعی کلئوپاترا فرعون زیبای مصری را ببینید!

چگونه در زمستان و برف عکس های زیبا بیندازیم؟!

آیا امگا3 معجزه می کند؟

طلا فیلمی به کارگردانی و نویسندگی پرویز شهبازی و به تهیه‌کنندگی رامبد جوان و محمد شایسته ساخته سال ۱۳۹۷ است. این فیلم در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر اکران شد

با ترکیب رنگ مو هایی که به شما پیشنهاد می شود می توانید هم سفیدی ها را خوب بپوشانید و هم رنگ بسیار زیبا و خوشرنگی را به مادر عزیزتان هدیه کنید

اگر در هر یک از زمینه های خانواده، ترس، اضطراب،افسردگی، روابط عاطفی، روابط زناشویی و مسائل جنسی نیاز به راهنمایی و مشاوره داریدمشکل خود را با یکی از مشاوران آنلاین ما در میان بگذارید

All Rights Reserved – © 219 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

مضرات چای سبز هم به اندازه فواید آن زیاد و پرشمار هستند. سالهاست که همه می‌گویند مصرف چای سبز کلید سلامتی است و ما هم مصرف چای سبز را شروع کردیم. همه چیز خوب بود، تا زمانی که بعضی از افراد در برخی از آزمایشگاه‌ها، تحقیقاتی را انجام دادند و تمام افکار و بره‌های ما را نقش بر آب کردند.

بله چای سبز هم عوارض جانبی دارد و بهتر است ما هم این موضوع را باور کنیم. به این دلیل که چای سبز واقعا دارای عوارض جانبی است.
شما هم باید آنها را بدانید. همه‌ی آنها را. اما آیا چای سبز برای سلامتی بد است؟ ادامه‌ این مقاله را بخوانید تا پاسخ این سوال را پیدا کنید!
مضرات چاي سبز!

آلرژي:
يكي از مسائلي كه ممكن است با استفاده از چاي سبز برايمان ايجاد شود آلرژي‌هاي متفاوت است. در برخي موارد نيز آلرژي‌هاي قديمي را رشد مي‌دهد. محققان مي‌گويند ممكن است بعد از خوردن چاي سبز دچار تنگي نفس و هم‌چنين گلو دردهاي شديد و شويد و پس از مشاهده اين نشانه‌ها بايد خيلي سريع به پزشك مراجعه كنيد؛ چرا كه ممكن است در طول دراز مدت باعث بروز بيماري‌هاي متفاوت شود.

مشكلات دستگاه گوارش:
ديگر مشكلي كه پزشكان به آن اشاره مي‌كنند، مسائل مربوط به دستگاه گوارش است. برخي مواقع ديده شده است كه خوردن چاي سبز باعث ايجاد اختلالاتي در سيستم گوارشي مي‌شود. در اين موارد بيماران دچار دل دردهاي شديد و گاهي نيز دچار يبوست و يا اسهال مي‌شوند. همچنين چاي سبز باعث مي‌شود تا دستگاه گوارش نتواند به ميزان لازم آهن جذب كند و اين خود باعث بروز بيماري‌ها متعددي مي‌شود.

مشكلات رواني:
ديگر اثر بدي كه چاي سبز بر روي بدن ما مي‌گذارد اثراتي مربوط به مشكلات رواني است. استفاده زياد از چاي سبز براي مثال پنج ليوان در طول روز مي‌تواند باعث تغييراتي در رفتار شما شود. در مواردي مشاهده شده است كه افراد دچار استرس‌هاي شديد و يا خشونت بسيار زياد شده‌اند.

كافئين زياد:
چاي سبز به ميزان زيادي كافئين ندارد اما اين امر نبايد دليلي باشد كه شما از اين چاي به ميزان زياد استفاده كنيد؛ چرا كه باعث مي‌شود ميزان كافئين در بدن شما بسيار بالا رود و همين امر مي‌تواند باعث ايجاد حالت‌هاي سرگيجه و بي‌تعادلي شود. اگر اين ميزان بيش از 14 گرم در هر كيلوگرم باشد مي‌تواند شما را بكشد.

مضرات دیگر چای سبز:
خانم های باردار، شیرده و افرادی که ناراحتی اعصاب دارند و آنهایی که ضربان قلبشان نظم است، بهتر است در مصرف آن زیاده روی نکنند.
مصرف این چای همچون چای سیاه به همراه غذا جذب روی، آهن و کلسیم را کاهش می دهد.
زیاده روی در مصرف این چای می تواند باعث دفع زیاد آب از بدن و خشکی مدفوع و یبوست شود

مصرف بیش از حد کافئین که در چای سبز و بعضی از عصاره های آن وجود دارد در بعضی از افراد باعث علائمی مانند عصبانیت، بیخوابی و بیقراری می شود. افرادی که دارای بیماری فشار چشم هستند نباید استفاده کنند و افرادی که میگرن دارند میزان مصرف کمی باید داشته باشند.

عوارض چای سبز برای دستگاه گوارش
برخی مواقع ديده شده‌است كه خوردن چای سبز باعث ايجاد اختلالاتی در سيستم گوارشی می‌شود. در اين موارد بيماران دچار دل‌دردهای شديد و گاهی نيز دچار يبوست و يا اسهال می‌شوند. همچنين چای سبز باعث می‌شود تا دستگاه گوارش نتواند به ميزان لازم آهن جذب كند و اين خود باعث بروز بيماری‌های متعددی می‌شود.

مشکلات مربوط به معده در افرادی که با معده خالی چای سبز مصرف می کنند، بسیار شایع است. بنابراین اگر با این نوع مشکلات مواجه شدید، بهتر است به چای، شیر و شکر اضافه کنید زیرا چای سبز کاهنده فشار خون و پایین آورنده قند خون است.
زیاد خوردن چای خطر ناراحتی‌های گوارشی از جمله مبتلا شدن به زخم معده و اثنی عشر را در افراد مستعد می‌کند.
از عوارض چای سبز در صورت زیاده روی در مصرف این چای، می‌توان به دفع زیاد آب از بدن و خشکی مدفوع و یبوست اشاره کرد.

چای سبز ممکن است یک راه طبیعی برای دفع کردن سرطان باشد، اما مصرف آن در مقادیر بالا می‌تواند به کبد شما آسیب برساند. مطالعات جدید دانشمندان نشان می‌دهد چای سبز در مقادیر بالا می‌تواند باعث آسیب به کبد شود. اما مطالعات نشان داده‌است که نوشیدن روزانه 2 تا 3 فنجان چای سبز برای کبد بسیار مفید است، زیرا چای سبز حاوی کاتشین، نوعی آنتی‌اکسیدان گیاهی است که از انباشته شدن چربی در کبد پیشگیری می‌کند و عملکرد مناسب کبد را ارتقا می‌دهد. این نوشیدنی قوی گیاهی همچنین از کبد در برابر سمومی که ممکن است در کبد جمع شوند و منجر به آسیب آن گردند، محافظت می‌کند.

کد (5)

&gt&gt&gt   چي حال است بابا خي بهتر است كه آب جوش بخوريم هاهاهاها&gt&gt&gt   آنچه مضر نیست آب است.
و آنچه باعث میشود چای زیاد بخوریم یا سگرت بکشیم یا باقی اعتیاد ها همانا پر کردن اوقات و فرار از محاسبه با خود است.
آدم مصروف کمتر وابسته یا معتاد است.&gt&gt&gt   برو! من خودم و خویشاوندان و دوستان و هم منطقی ها از صبح تا شب چاس سبز مصرف میکنند والله که چیزی که در بالا ذکر شده دیده باشیم هنوز هم 5 بالا هستم. چند نفری را میشناسم که از 1 سن شان بالا رفته و چای سبز در بهلو شان مانده گی است و هیچ شکایت از گوارش, کبد.وغیره نمیکنند.

مهلتبرای این مطلب تمام شده است

مفیدترین تمرینات برای از بین بردن چربی سینه در مردان یکی از پر تکرارترین کاربران سایت های پزشکی است که به جینوماستیا (بزرگی پستان در مردان) اختصاص دارد. بسیاری از مردان برای شکل دادن به قفسه سینه خود، به سختی می توانند چربی سینه را از بین ببرند. در ادامه این مقاله از بخش پزشکی و ورزشی دکتر سلام، به برخی از تمرینات آزمایش شده در طول زمان برای از بین بردن چربی سینه در مردان اشاره می کنیم. همچنین به سراغ سؤالاتی که اغلب

آیا با قوانین فنگ شویی در اتاق خواب آشنا هستید؟ آیا می دانید چگونه میتوان خوابی راحت تر با این قوانین داشته باشید؟ سخنان زیادی در مورد خواب راحت در تخت ‌خواب خودتان وجود دارد. اما در کنار احساس راحتی که در خانه وجود دارد، آیا این امکان وجود دارد که اتاق‌ خواب خود را برای خوابیدن، بهتر کنید؟ اگر به دنبال ایجاد یک اتاق‌ خواب ایده‌آل برای خواب هستید، این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به شما کمک خواهد کرد که یک محیط

آیا با روش های دفع انرژی منفی از خانه خود آگاهی دارید؟ آیا می دانید دفع این انرژِ منفی تا چه اندازه می تواند بر موفقیت های شما تاثیر گذار باشد؟ یکی از عناصر اساسی که ما از آن غافل هستیم، بلوکه کردن انرژی و ایجاد انرژی منفی در فضای زندگی مان است. در این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به بررسی راه های دفع انرژی منفی از خانه می پردازیم. با کمک این راهکارها به راحتی می تواند انرژی مثبت را به سمت

انرژی را نمی توان با چشم دید اما می توان آن را حس کرد. خانه شما جسم و روحتان را تحت تاثیر قرار می دهد. وارد کردن انرژی مثبت به خانه، سنتی دیرینه است که همیشه مورد استفاده بوده است. پس اگر در حال نقل مکان به خانه جدید یا در حال ایجاد تغییراتی در خانه کنونی خود هستید، می توانید خانه را طوری تنظیم کنید که انرژی مثبت بیشتری وارد خانه شود. در این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به بررسی راهکارهایی

می دانید چروک اطراف چشم را چگونه میتوان درمان کرد؟ می دانید به این چین و چروک ریز، خطوط پنجه کلاغی هم می گویند؟ آیا تنها با کمک جراحی میتوان از شر این خطوط رهایی یافت؟ کرم های ضد چروک کارآیی ندارند و انجام عمل جراحی نیز، بسیار دشوار به نظر می رسد. خوشبختانه، گزینه‌ های درمانی دیگری نیز وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا از چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی)  جلوگیری کرده و آنها را کاهش دهید. در این

عوارض زیاده روی در مصرف چای سبز

چگونه میتوان به موفقیت شغلی بیشتری دست پیدا کرد؟ فنگ شویی مطمئنا نکات بسیاری دارد که به شما در پیشرفت شغلی تان کمک می ‌کند و انرژی موفقیت

نکات فنگ شویی دفتر کار این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به شما کمک می ‌کند تا یک انرژی موفق و پویا را در فضای اداری خود

فنگ شویی برای جذب ثروت امکان پذیر است؟ فنگ شویی برای جذب ثروت چه راهکارهایی را توصیه می کند؟ راه های جذب انرژی ثروت با به کارگیری فنگ

فنگ شویی ثروت چیست؟ راه‌ های زیادی وجود دارند که شما می ‌توانید از فنگ شویی برای جذب ثروت، کامیابی و فراوانی استفاده کنید. یک روش ساده این

مفیدترین تمرینات برای از بین بردن چربی سینه در مردان یکی از پر تکرارترین کاربران سایت های پزشکی است که به جینوماستیا (بزرگی پستان در مردان) اختصاص دارد.

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

آیا امکان بزرگ کردن سینه ها وجود دارد؟ از افتادگی و شل بودن سینه های خود خسته شده اید؟ ما یک راه حل ساده

چگونه میتوان باعث افزایش قد در نوجوانان شد؟ هر کسی، خواهان یک اندام متناسب با قدی ایده آل می باشد، به ویژه نوجوانان. اگرچه

شهرت چای سبز برای لاغری و رسید به تناسب اندام است. در این مقاله قصد داریم با فواید این دمنوش گیاهی و همچنین مضرات آن با هم صحبت کنیم. با جیمیتو همراه ما باشید.

 

چای سبز گیاه متفاوتی از چای سیاه نیست. بلکه چای سبز گلبرگ‌های تازه گیاه چای است که بدون انجام هیچ فرایند اکسایشی به دست مصرف کننده می‌رسد. زادگاه اصلی چای سبز را می‌توان کشور چین دانست. چای سبز به دلیل داشتن مواد ضد سرطانی به مانند کاتچین که آنتی اکسیدان قوی است، در میان مردم شهرت پیدا کرده است.

کاتچین از جمله آنتی اکسیدان هایی است که به مراتب قوی‌تر از ویتامین E و C عمل کرده و موجب بهبود سلامتی افراد می‌شود. علاوه بر این میزان کافئین موجود در چای سبز برای کسانی که نباید کافئین مصرف کنند، مناسب و ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر از چای سیاه است. از این رو علاوه بر کشور چین، مصرف چای سبز در سایر کشورها نیز رو به گسترش است.

 

عوارض زیاده روی در مصرف چای سبز

چای سبز ماده‌ای است که حداقل فرآوری روی آن انجام ‌شده است و به همین دلیل برگ‌های خشک‌شده، مانند هر ماده آلی دیگری در معرض تجزیه آنزیمی قرار دارند. به‌عنوان نمونه، برگ‌های چای سبز حتی پس از تولید هم می‌توانند با اکسیژن هوا ترکیب شود که در نهایت موجب تلخ شدن و خراب شدن چای می‌شود. چای سبز بیش از هر نوع چای دیگری مستعد این نوع واکنش‌هاست، بنابراین بهتر است به درستی نگه‌داری شود.

بهترین روش برای نگه‌داری از چای سبز، ریختن آن در ظرفی مات و تاریک و قرار دادن آن در محیطی سرد و خشک است. توصیه ما به شما این است که ظرف محتوی چای سبز را در یخچال قرار دهید. نکته دیگری که باید به خاطر بسپارید این است که تغییر دما موجب خرابی و تلخی چایتان می‌شود، بنابراین اگر یخچال را برای نگه‌داری از چای انتخاب کردید، دیگر نمی‌توانید آن را به مدت طولانی در محلی دیگر نگه‌داری کنید و این انتخاب باید دائمی باشد. این‌گونه نباشد که مثلاً دو روز در یخچال باشد و روز دیگر بیرون از آن، در دمای محیط.

خوردن آب خالص ایده خوبی برای مصرف روزانه نیست و می‌توان چای سبز را جایگزین آن کرد. نه‌تنها چای سبز می‌تواند بدن شما را به مانند آب، هیدراته کند بلکه می‌تواند خواص سلامتی زیادی به واسطه داشتن مواد مغذی به شما هدیه دهد.

 

چای باکیفیت یا چای سبز دارای آنتی اکسیدان های پلی فنولی است که بر اساس یافته‌های محققان عاملی برای جلوگیری از بیماری‌های مختلف و پیشگیری کننده از روند پیری زودرس است.

 

پلی فنول ها تقریباً ۳۰ درصد از وزن برگ چای سبز خشک شده را به خود اختصاص می‌دهند.  در دسته و خانواده پلی فنول ها، فلانوئید جای گرفته که یکی از مهم‌ترین مواد مؤثر در افزایش سلامتی انسان به کاتچین را در خانواده خود دارد. از جمله مهم‌ترین کاتچین های موجود در چای سبز اپی گالوکتشین گالات EGCG است. مطالعات پزشکی بر روی این ترکیب نشان می‌دهد، مصرف منظم آن می‌تواند خطر بروز بیماری‌های مختلف و خطرناک را کاهش دهد.

می‌توان گفت چای سبز در پاره‌ای از تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده خاصیت ضد سرطانی و کاهش دهنده سرعت رشد تومورهای بدخیم را از خود نشان داده است. عامل اصلی این اتفاقات را می‌توان اپی گالوکتشین گالات EGCG دانست. همچنین بیمارانی که تحت شیمی‌درمانی هستند با دریافت این ترکیب، بهبودی نسبی بهتری داشته‌اند. برای درک بهتر از اپی گالوکتشین گالات EGCG باید گفت که این ترکیب می‌تواند کاهش دهنده احتمال بروز آرتریوسکلروز، گرفتگی عروق مغزی، جمله قلبی، گرفتگی شریانی و اختلال در خون‌رسانی باشد.

 

مطالعات جدید در مورد چای سبز برخی از خواص تجربی که سابق بر این برای چای سبز تصور می‌شد را به صورت علمی اثبات کرده‌اند. با بررسی‌های انجام شده روی نمونه‌هایی که همگی مصرف کننده چای سبز بودند، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که خوردن چای سبز می‌تواند در طولانی مدت فشارخون بالای افراد را کنترل کند. نتیجه این مطالعات بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت، همان‌طور که مجله تایمز در این مورد نوشت:

بعد از نوشیدن ۱۲ هفتگی چای سبز، فشارخون سیستولیک ۲٫۶ و دیاستولیک ۲٫۲ میلی‌گرم کاهش از خود نشان داد. جای سبز دارای خواص سلامتی فراوانی است که باعث شده چای سیاه به رتبه دوم نزول کند. انتظار داریم که کاهش فشار سیستولیک به میزان ۲٫۶ میلی‌متر جیوه، مرگ‌ومیر سکته مغزی را ۸ درصد، مرگ‌ومیر ناشی از عروق کرونری ۵ درصد کاهش دهد. در نهایت این عوامل رشد جمعیتی را ۴ درصد بهبود می‌بخشد.

 

متأسفانه این تحقیقات مقدار مصرف چای سبزی که بتواند خواص مشابه را در انسان به وجود آورد اعلام نکرده‌اند ولی مطالعات قبلی در این مورد به مصرف روزانه ۳ تا ۴ لیوان چای سبز در روز اشاره داشتند.

 

برای مثال مطالعات انجام شده در سال ۲۰۰۸ نشان داد که مصرف ۳ تا ۴ لیوان چای سبز به صورت روزانه خطر بروز بیماری قلبی و عروقی را کاهش داده است.

 

به طور مشابه، مصرف ۳ تا ۴ لیوان چای سبز، می‌تواند باعث تقویت قلب و سلامتی عروق شود. علاوه براین چای سبز باعث انبساط عضلانی و کاهش فشارخون نیز می‌گردد.

ترکیبات شیمیایی و مغذی وجود دارند که به نظر می‌رسد خواص آن‌ها برای بدن غیرقابل شمارش است. از جمله این مواد شیمیایی کاتچین هست. خوشبختانه همان‌طور که سابق بر این اشاره کردیم، چای سبز مقادیر زیادی کاتچین در اختیار دارد. کاتچین که آنتی اکسیدانی طبیعی است در چای سبز به عنوان یک معجزه عمل می‌کند.

علاوه بر تأثیراتی که سابق بر این برای سیستم گردش خون توسط کاتچین اشاره کردیم، مطالعات انجام شده حاکی از این است که گالوکتشین گالات EGCG تأثیر مثبتی بر روی مکانیسم سوخت و ساز بدن دارد که باعث افزایش اکسیداسیون چربی‌ها و پیشگیری از لاغری است. به همین دلیل مصرف چای سبز در کنار ورزش کردن باعث افزایش عملکرد ورزشکاران می‌شود.

مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۰ نشان داد که مصرف چای سبز به میزان ۳۳ درصد اکسیداسیون چربی در بدن را افزایش می‌دهد. همچنین گالوکتشین گالات EGCG می‌تواند موجب کاهش تولید چربی توسط سلول‌ها و افزایش دفع چربی از بدن شود. چاقی و دیابت دست در دست هم هستند که کاهش یکی می‌تواند بهبود در دیگری را باعث شود.

مطالعه بر روی موش‌های آزمایشگاهی نشان داد که مصرف عصاره غلیظ شده از چای سبز می‌تواند به مانند دارو ضد دیابت عمل کند و مانع پیشرفت دیابت و جتی درمان آن شود. همچنین دانشمندان در‌یافتند که مصرف چای سبز می‌تواند عملکرد مغز را به واسطه جلوگیری از گرفتگی عروق بهبود ببخشد.

به طور خاص می‌توان گفت که گالوکتشین گالات EGCG تولید پروتئینی با عنوان بتاآمیلوئید که عاملی برای بروز آسیب‌های مغزی و آلزایمر است را کاهش می‌دهد. آزمایش بر روی موش‌های آزمایشگاهی در سال ۲۰۰۵ نشان داد که مصرف گالوکتشین گالات EGCG می‌تواند درصد بروز آلزایمر را ۵۴ درصد کاهش دهد.

 

 

بهترین زمان برای نوشیدن چای سبز به منظور کاهش وزن، ۲ ساعت پس از صرف غذا در وعده‌های غذایی است. به این ترتیب شما علاوه بر آنکه از خواص درمانی چای برای کاهش وزن بهره می‌برید، خللی در میزان جذب آهن به وجود نمی‌آورید؛ زیرا چای سبز همانند چای سیاه موجب کاهش جذب آهن موجود در غذا می‌شود.

اگر برای افزایش متابولیسم بدن قصد دارید چایِ سبز را به بره روزانه خود اضافه کنید، باید توجه داشته باشید نوشیدن ۳ تا ۴ لیوان چای سبز در طول روز می‌تواند به این موضوع کمک کند. این تصور که نوشیدن چای سبز در دفعات زیاد می‌تواند میزان کالری سوزی در بدن را افزایش دهد، ایده اشتباهی است.

 

افرادی که عادت به نوشیدن چای سبز دارند با کمک این نوشیدنی گیاهی به افزایش سوخت و ساز بدنشان کمک می‌کنند. در حقیقت چای سبز به دلیل داشتن ماده‌ای به پلی‌فنول می‌تواند به افزایش حرارت درونی بدن کمک کرده و به این ترتیب میزان سوخت انرژی موجود در سلول‌های چربی را افزایش دهد و تاثیر قابل ملاحظه‌ای بر روند چاقی افراد داشته باشد. به شرطی که افراد چاق یا دارای اضافه وزن در روند رژیم غذایی خود و مقدار کالری روزانه‌ای که دریافت می‌کنند نیز تجدیدنظر کنند.

بسیاری از مردم تصور می‌کنند تنها با نوشیدن چای گیاهی در طول روز می‌توانند به هدف بزرگی مثل کاهش وزن دسترسی پیدا کنند. در حالی که این به هیچ وجه صحیح نیست. نوشیدن چای گیاهی در کنار رعایت رژیم غذایی، فعالیت‌های بدنی و ورزش می‌تواند روند لاغری را سرعت ببخشد و با بهبود متابولیسم بدن میزان کاهش وزن را در طول هفته قابل ملاحظه کند، بنابراین افرادی که تصور می‌کنند بدون رعایت هیچ یک از نکات ذکر شده و تنها با نوشیدن چای سبز می‌توانند اضافه وزن خود را آن هم به شکل کاملا محسوس درمان کنند، سخت در اشتباه هستند.

 

عوارض زیاده روی در مصرف چای سبز

خواص این دمنوش لاغری بسیار زیاد است و محدود به مواردی که در بالا اشاره کردیم نمی‌شود، بر همین اساس به معرفی تعداد دیگری از این ویژگی‌ها خواهیم پرداخت.

 

نوشیدن این دمنوش گیاهی باعث تحریک ریشه‌های مو شده و سرعت رشد مو را افزایش می‌دهد. احتمالا به همین دلیل است که در بسیاری از شامپوهای تقویت مو از این گیاه استفاده می‌شود.

 

شاید برای شما هم جالب باشد که در تولید برخی از انواع ماسک صورت از این گیاه استفاده می‌شود. چای سبز، سرشار از آنتی اکسیدان است که به سلامت و شادابی پوست صورت کمک زیادی خواهد کرد.

اگر شما هم پف زیر چشم و سیاهی دور چشم دارید کافیست یک تکه پنبه کوچک و استریل را به چای سبز آغشته کنید و زیر چشم خود قرار دهید و بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با آب سرد صورت خود را بشوید. علت رفع این پف نیز وجود ویتامین کا در این چای است.

 

چای سبز دارای آنتی اکسیدان فراوان بوده که مانع از شکل گیری رادیکال‌های آزاد در بدن شدن و مانع پیری است. بنابراین با تجویز پزشک خود آن را در رزیم غذایی خود قرار دهید.

بسیاری از افراد دچار بیماری بوی بد دهان هستند و دلایل خاص خود را دارد. خوردن چای سبز به رفع بوی بد دهان شد و مانع از تشکیل پلاک‌ها بر روی دندان‌ها شده و سلامت دهان و دندان شما را تضمین می‌کند.

 

شاید برای شما هم جالب باشد که خوردن چای سبز سبز باعث جلوگیری از لخته شدن خون شده و فشار خون را تنظیم کرده و به سلامت قلب و عروق کمک خواهد کرد. البته استفاده خودسرانه از این دمنوش گیاهی را هرگز توصیه نمی‌کنیم، چرا که به تایید پزشک متخصص نیاز است.

 

برای نگهداری از چای سبز، آن را در ظرف تیره رنگ و به دور از نور خورشید قرار دهید. برای دم کردن چای سبز، آب را بجوشانید، ۱۰ دقیقه صبر کنید تا دمای آب به ۸۰ درجه سانتی‌گراد برسد، سپس پک قاشق چای‌خوری چای سبز را در داخل لیوان مخصوص دم چای سبز بریزید، آب جوش ۸۰ درجه را به آن اضافه کنید. دمای ۸۰ درجه برای کاهش تخریب آنتی اکسیدان های موجود در چای توصیه شده است.

بر خلاف دیگر دم‌کردنی‌ها، چای سبز نیازی به قرار دادن روی حرارت ملایم ندارد. درب ظرف را بگذارید و اجازه دهید که چای برای ۵ تا ۸ دقیقه دم بکشد. پس از این مدت چای آماده مصرف است.

از دم کردن چای در قوری استیل خودداری کنید چرا که تانن موجود در چای سبز با آهن رسوب می‌دهد.

 

بخوانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟

سلام بنده در حال حاضر ایران.نیستم.، چطور میتونم از محصولات برا بازاریابی و فروش بهره ببرم. سپاس

چای سبز برای لاغری واقعا عالیه

چای سبز را به دلیل داشتن موادی مانند کاتچین ضدسرطان و آنتی‌اکسیدان دارای خواص دارویی مفید می‌دانند، که نسبت به آنتی‌اکسیدان‌های معروفی چون ویتامین‌های C و E بسیار قوی‌تر عمل می‌کند.
در مورد خواص چای سبز مطالب زیادی خوندم ولی واقعا طعمش خیلی بده
به نطرم از چای معمولی هم بدتره و نمیشه اصلا خوردش

خوردن این دمنوش گیاهی باعث از بین بردن بوی بد دهان می شود
من که خودم سال هاست از بوی بدن دهان رنج می برم ولی هر بار که چای سبز خوردم
نفس خوشبو تری داشتم

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *