عوارض دیازپام برای کودک

با دلگرم همراه باشید تا با دیازپام و عوارض مصرف بیش از حد این دارو آشنا شوید.

عوارض دیازپام برای کودک

قرص های 2 و 5 و 1 میلی گرمی در جعبه های 1 عددی .

با اثر برگيرنده‌ اختصاصی درغشای سلولی عصبی اثر مهاری گاماآمينوبوتيريک‌ اسيد (GABA) را که‌ در تمام‌نواحی CNS باعث‌ مهار پيش‌ سيناپسی وپس‌ سيناپسی می گردد، تسهيل‌ کرده‌ ياافزايش‌ می دهد.

فارماکونتیک

از راه‌ خوراکی سريع‌ و به‌خوبی جذب‌ می شود. جذب‌ آن‌ از راه‌عضلانی به‌ محل‌ تزريق‌ بستگی دارد وممکن‌ است‌ آهسته‌ و نظم‌ صورت‌ گيرد.

اگر به‌ عضله‌ دلتوئيد تزريق‌ گردد جذب‌ آن‌معمولا سريع‌ و کامل‌ خواهد بود. اتصال‌آن‌ به‌ پروتئين‌های پلاسمايی تا 99 درصدمی باشد. در کبد متابوليزه‌ شده‌ و به‌متابوليت‌ دزمتيل‌ ديازپام‌ و اگزازپام‌ تبديل‌ می شود.

نيمه‌ عمر ديازپام‌ در پلاسما 1-2 روز است‌ در حالی که‌ نيمه‌عمر دزمتيل‌ ديازپام‌ حدود 6 ساعت‌است‌. متابوليت‌ دارو از طريق‌ کليه‌ دفع‌می شود.

دیازپام دارویی مسکن و خواب‌آور است که در رده درمانی بنزودیازپین های طولانی اثر قرار می‌گیرد و متابولیتهای کبدی آن نیز فعال هستند. دیازپام برای تسکین اضطراب، اختلالات خواب و اختلالات هراس تجویز می‌شود. این دارو همچنین به‌عنوان ضد تشنج و شل‌کننده ماهیچه اسکلتی، درمان انقباض عضلانی و تشنج (تب و تشنج در کودکان یا حمله صرع) نیز استفاده می‌شود.

بنزودیازپین‌ها مهم‌ترین گروه از داروهای ضد اضطراب و خواب‌آور هستند. این گروه داروها را می‌توان به 3 دسته کوتاه اثر، متوسط اثر و طولانی اثر تقسیم‌بندی كرد. از داروهای کوتاه اثر می‌توان اگزازپام، میدازولام و تریازولام را برد. داروهای متوسط اثر نیز شامل آلپرازولام، کلونازپام، نیترازپام و تمازپام هستند و در دسته داروهای طولانی اثر داروهایی نظیر دیازپام، کلردیازپوکساید و فلورازپام قرار می‌گیرند. البته ناگفته نماند که داروهای دیگری نیز از خانواده بنزودیازپین‌ها در این گروه‌ها قرار می‌گیرند و در اینجا تنها داروهای رایج را بردیم.

در جواب به این سؤال که آیا این داروها اعتیادآور هستند یا خیر باید بگویم بله؛ در حدود 4 نفر از هر 1 نفر که این ترکیبات را هر روز به مدت بیش از 8 هفته استفاده می‌کنند، دچار اعتیاد می‌شوند که نشانه‌های ساده‌ای برای تشخیص آن وجود دارد، از جمله:

1. فرد متوجه می‌شود بعد از مدتی باید دوز بیشتری استفاده کند تا همان اثر قبلی را دریافت کند.

2. احساس نیاز به داروی مورد نظر در طول روز.

3. تجربه نشانه‌های ترک دارو در صورت متوقف کردن مصرف که شامل بی‌خوابی، آشفتگی، اضطراب، سرگیجه، احساس طعم فلزی غیر عادی در دهان، احساس شوک الکتریکی در بازوها و پاها، تاری دید و حساسیت به نور می‌شود.

در بعضی افراد این نشانه‌ها شدیدتر است و حتی ممکن است شامل توهمات دیداری و شنیداری نیز بشود. البته این نکته نباید فراموش شود که این ترکیبات در صورتی که زیر نظر پزشک معالج تجویز شده باشند نه تنها ممکن است مضر نباشند بلکه سودمند هم هستند.

عوارض دیازپام برای کودک

برای درمان‌ اضطراب‌،2 ميلیگرم‌ سه‌ بار در روز و در صورت‌نياز تا mg/day 15-3 در مقاديرمنقسم‌ مصرف‌ می شود. در افراد کهنسال‌نصف‌ اين‌ مقدار مصرف‌ شود در درمان‌بیخوابی همراه‌ با اضطراب‌، 5-15ميلیگرم‌ در موقع‌ خواب‌ مصرف‌ می شود.مقدار مصرف‌ در افراد مسن‌ نصف‌ مقدار تجويز شده‌ برای افراد بالغ‌است‌.

در درمان‌ راه‌ رفتن‌ در خواب‌ وترس‌ بچه‌ها، 1-5 ميلیگرم‌ در موقع‌ خواب‌مصرف‌ می شود.

از راه‌ تزريق‌ وريدی در حمله‌مداوم‌ صرعی 1-2 ميلیگرم‌ با سرعت‌/5 ميلیليتر (2/5 ميلیگرم‌) طی 3 ثانيه‌،تجويز می شود و در صورت‌ لزوم‌ 3-6دقيقه‌ بعد تکرار میگردد.ممکن‌ است‌ پس‌از تزريق‌ اول‌، انفوزيون‌ وريدی تا حداکثرmg/kg 3 در طول‌ 24 ساعت‌ انجام‌ شود.دردرمان‌ اضطراب‌ حاد شديد، کنترل‌ حملات‌پانيک‌ حاد و درمان‌ علائم‌ حاد قطع‌ مصرف‌دارو، مقدار 1 ميلیگرم‌ مصرف‌ می شودکه‌ در صورت‌ نياز بعد از 4 ساعت‌ می توان‌آن‌ را تکرار کرد.

مقدار mcg/kg 2-3يا 1ميلیگرم‌ به‌ ازای هر سال‌ سن‌ مصرف‌می شود.موارد منع‌ مصرف‌: در ضعف‌ تنفسی،نارسايی حاد ريوی، حالات‌ فوبيک‌،نارسايی کبدی، سايکوز مزمن‌، دپرسيون‌و اضطراب‌ همراه‌ آن‌ نبايد مصرف‌ شود.

بنزودیازپین‌ها در افراد زیر نباید استفاده شوند:

خطر مرگ!

مصرف طولانی مدت بنزودیازپین‌ها می‌تواند باعث نقص ادراکی، مشکلات رفتاری و احساسی، احساس آشفتگی و هیاهو، مشکل در تفکر درست و منطقی، کاهش توان جنسی، ترس از اجتماع، افزایش اضطراب و افسردگی، کاهش توجه به کارهای مورد علاقه و عدم توانایی در بیان احساسات شود.

تمام این عوارض در افرادی که طولانی مدت این ترکیبات را استفاده می‌کنند به طور کامل بروز نمی‌کنند اما حداقل یک یا دو مورد در اکثر بیماران مشاهده می‌شود. مصرف خودسرانه این داروها بدون نظر پزشک بسیار اشتباه بوده و علاوه بر تشدید عوارض جانبی در بعضی موارد ممکن است باعث استفاده بیش از اندازه دارو (overdose) شده یا به علت تداخل با ترکیبات دیگر حتی به مرگ فرد منجر شود.

هشدار در مورد دیازپام

1 ـ در بيماری تنفسی، ضعف‌عضلانی، بيماران‌ با سابقه‌ مصرف‌ نابجای دارو يا افراد با اختلال‌ شخصيتی با احتياط مصرف‌ شود.

2 ـ در افراد مسن‌، نارسائی کبدی و کليوی مقدار مصرف‌ دارو بايد کاهش‌ داده‌ شود.

3 ـ از مصرف‌ طولانی مدت‌ خودداری گردد.

4 ـ در صورت‌ مصرف‌ طولانی مدت‌ برای جلوگيری از بروز عوارض‌ قطع‌ مصرف‌،دارو را بايد به‌تدريج‌ قطع‌ کرد.

5 ـ در موقع‌ تزريق‌ وريدی، وسايل‌ لازم‌برای برگرداندن‌ ضعف‌ تنفسی و تهويه‌مکانيکی، بايد در دسترس‌ باشد.

6 ـ در موقع‌ انفوزيون‌ وريدی اين‌ دارو بايدکاملا احتياط نمود چون‌ کاملا خطرناک‌است‌، بايد انفوزيون‌ وريدی ديازپام‌ درپخش‌ مراقبت‌های ويژه‌ انجام‌ شود.

7 ـ تزريق‌ سريع‌ وريدی آن‌ ممکن‌ است‌منجر به‌ بروز آپنه‌، کاهش‌ فشار خون‌،برادی کاردی يا ايست‌ قلبی شود. (تزريق‌هر پنج‌ ميلیگرم‌ دارو حداقل‌ بايد يک‌ دقيقه‌طول‌ بکشد).

8 ـ تزريق‌ وريدی ديازپام‌ نبايد دروريدهای کوچک‌ (مانند مچ‌ دست‌ و پا)انجام‌ شود و بايد دقت‌ نمود که‌ داخل‌شريان‌ تزريق‌ نشده‌ و سوزن‌ تزريق‌ نيز ازرگ‌ خارج‌ نشود تا از بروز ترومبوزوريدی، فلبيت‌، تحريک‌ موضعی، ورم‌ وبندرت‌ صدمه‌ عروقی جلوگيری شود.

9 ـ از تزريق‌ عضلانی، زمانی استفاده‌می شود که‌ مصرف‌ خوراکی و وريدی ممکن‌ نيست‌.

1 ـ در افراد کهنسال‌ با احتياط مصرف‌شود و مقادير مصرف‌ دارو با توجه‌ به‌کارکرد کبد و کليه‌ تنظيم‌ گردد.

تداخلات داروئی

خواب‌ آلودگی روز بعد ازمصرف‌، گيجی و آتاکسی (به‌خصوص‌ درافراد مسن‌) فراموشی، وابستگی،تحريک‌پذيری غيرعادی و در برخی مواردسردرد، سرگيجه‌، افت‌ فشار خون‌، افزايش‌ترشحات‌ بزاق‌، کرامپ‌ و درد در ناحيه‌شکم‌، بثورات‌ جلدی، اختلال‌ بينائی، تغييردر ميل‌ جنسی، احتباس‌ ادرار، اختلالات‌خونی و يرقان‌ از عوارض‌ احتمالی اين‌دارو است‌.درد، ترومبوفلبيت‌ و ندرتاً آپنه‌و افت‌ فشار خون‌ با تزريق‌ اين‌ داروگزارش‌ شده‌است‌.

چگونگی مصرف دیازپام

دیازپام بسته به شرایط متفاوت و در افراد متفاوت با مقادیر متفاوتی تجویز می شود. هیچگاه یا کمتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید.از دستورات پزشکتان به دقت پیروی کنید. شکل های مایع دیازپام را می توان با غذاهای مایع یا نیمه جامد مثل پوره مخلوط کرده نگذارید دیازپام مایع یخ بزند.

اگر یک نوبت را فراموش کردید ، به مجردی که آن را به یاد آوردید مصرفش کنید. اگر تقریباً موقع نوبت بعدی مصرف دارو رسیده است ، نوبت فراموش شده را رها کرده به بره دارویی منظمتان بازگردید. مقدار دارو را دوبرابر نکنید.

علایم ترک دارو عبارتند از:

موارد احتیاط

هنگام مصرف دیازپام توصیه می شود

راهنمائیهای عمومی

قبل از مصرف این دارو در موارد زیر با پزشک خود مشورت نمائید :

شرایط نگهداری دیازپام

نکاتی مهم در رابطه با دیازپام

* از آنجايی که‌ اين‌ داروايجاد وابستگی می کند، بايستی بيش‌ ازمقدار توصيه‌ شده‌ مصرف‌ نشود.

* اگر بعد از چند هفته‌ اثر درمانی داروکاهش‌ يافت‌ به‌ پزشک‌ مراجعه‌ شود.

* ـ ديازپام‌ به‌عنوان‌ ضدتشنج‌ بايد کامل‌ ومرتب‌ مصرف‌ شود.

* در صورت‌ بروز خواب‌آلودگی،سرگيجه‌، منگی، از دست‌ دادن‌ مهارت‌ درانجام‌ کار به‌خصوص‌ در افراد مسن‌، داروبا احتياط مصرف‌ شود.

اعتیادآوری دیازپام

عوامل متعددی در شکل گیری اعتیاد به دیازپام و سایر قرص‌های آرام بخش دخیل هستند. افرادی که به طور دائمی از این داروها استفاده می‌کنند به تدریج به آن وابسته شده و برای دستیابی به همان میزان آرامش قبلی، مجبور به مصرف میزان بیشتری از آن هستند.

با مصرف دوزهای بالاتر، فرد دچار تالورنس و مقاومت بدن شده و نه تنها به مصرف آرام بخش‌ها وابسته می‌شود، بلکه میزان مصرف خود را نیز دائماً افزایش می‌دهد. عامل دیگری که باعث وابستگی افراد می‌شود، بعد روانی نیاز به مصرف است. برای مثال افرادی که برای درمان عصبانیت تحت تجویز قرص‌های آرامبخش قرار می‌گیرند، از نظر روحی نیز به آن وابسته شده و عادت می‌کند تا برای پیشگیری از بروز عصبانیت، همواره به قرص‌های آرام بخش پناه ببرند.

این افراد به احساس آرامش و نئشگی ناشی از مصرف مواد وابسته شده و به سرعت باعث رشد و توسعه بیماری اعتیاد می‌شوند. معتادان به آرام بخش‌ها استفاده از این قرص‌ها را به عنوان یک راه حل موقت برای تسکین دردهای جسمی و روحی خود انتخاب کرده و خواه ناخواه مرز بین مصرف درمانی، و سوء استفاده از مواد را گم می‌کنند. همین امر سبب می‌شود که به راحتی در دام چرخه اعتیاد گرفتار شده و باعث گسترش هرچه این وابستگی شوند. .”

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

پاسخ به سوالات پزشکی ، مامایی و جنسی شما (توسط پزشک و ماما مجله دلگرم)

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

فواید کلاژن چیست؟ کلاژن ، فراوان ترین پروتئین در بدن است که در استخوان ها و بافت های همبند یافت می شود و در حالی که تکه ای از شام شب گذشته ممکن است سبب زیبایی بیش از حد نباشد، این قسمت ها حاوی مواد مغذی و ترکیباتی هستند که می توانند پوست شما را فربه و نرم نگه دارند، از تشکیل سلولیت ها جلوگیری کرده و آنها را بهبود بخشند و مو و ناخن هایتان سریع تر رشد یابند و سالم تر باشند. بیایید

رژیم غذایی MIND چیست؟ براساس تحقیقات اخیر، حداقل یکی از سه مورد بیماری آلزایمر، در سراسر جهان قابل پیشگیری است. یکی از آشناترین چیزهایی که ما در مورد درمان طبیعی آلزایمر می دانیم، داشتن یک رژیم غذایی سالم و ضد التهاب است. غذاهایی مانند سبزیجات، میوه، آجیل و ماهی سرشار از آنتی ‌اکسیدان ‌ها، چربی ‌های سالم و دیگر مواد فوتوشیمیایی هستند که از مغز در برابر بیماری آلزایمر، محافظت می کنند. در این مقاله از بخش تغذیه دکتر سلام به بررسی رژیم غذایی MIND

عوارض دیازپام برای کودک

سوم مارچ برابر با ۱۲ اسفندماه ۱۳۹۷، روز جهانی شنوایی با شعار «شنوایی خود را ارزیابی کنید» است. به مناسبت این روز، در سراسر دنیا بره هایی برای

لیپوماتیک یکی از جدیدترین، پیشرفته ترین و ایمن ترین روش های لیپوساکشن در کره ی جنوبی است و همچنین می توان یک روش جدید و نوین برشمرد که

فواید ریشه سنبل الطیب چیست؟ در مورد کاربرد این گیاه دارویی چقدر می دانید؟ سنبل الطیب که از گیاهان بومی اروپاست، به صورت وحشی در مراتع رشد کرده

علت دندان داشتن نوزاد هنگام تولد چیست؟ دندان درآوردن معمولا در اولین سال تولد نوزاد اتفاق می افتد. عمدتا، هنگامی که نوزادان در 6 تا 8 ماهگی خود

فواید کلاژن چیست؟ کلاژن ، فراوان ترین پروتئین در بدن است که در استخوان ها و بافت های همبند یافت می شود و در حالی که تکه ای

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

آیا امکان بزرگ کردن سینه ها وجود دارد؟ از افتادگی و شل بودن سینه های خود خسته شده اید؟ ما یک راه حل ساده

چگونه میتوان باعث افزایش قد در نوجوانان شد؟ هر کسی، خواهان یک اندام متناسب با قدی ایده آل می باشد، به ویژه نوجوانان. اگرچه

فواید کلاژن چیست؟ کلاژن ، فراوان ترین پروتئین در بدن است که در استخوان ها و بافت های همبند یافت می شود و در حالی که تکه ای از شام شب گذشته ممکن است سبب زیبایی بیش از حد نباشد، این قسمت ها حاوی مواد مغذی و ترکیباتی هستند که می توانند پوست شما را فربه و نرم نگه دارند، از تشکیل سلولیت ها جلوگیری کرده و آنها را بهبود بخشند و مو و ناخن هایتان سریع تر رشد یابند و سالم تر باشند. بیایید

رژیم غذایی MIND چیست؟ براساس تحقیقات اخیر، حداقل یکی از سه مورد بیماری آلزایمر، در سراسر جهان قابل پیشگیری است. یکی از آشناترین چیزهایی که ما در مورد درمان طبیعی آلزایمر می دانیم، داشتن یک رژیم غذایی سالم و ضد التهاب است. غذاهایی مانند سبزیجات، میوه، آجیل و ماهی سرشار از آنتی ‌اکسیدان ‌ها، چربی ‌های سالم و دیگر مواد فوتوشیمیایی هستند که از مغز در برابر بیماری آلزایمر، محافظت می کنند. در این مقاله از بخش تغذیه دکتر سلام به بررسی رژیم غذایی MIND

عوارض دیازپام برای کودک

سوم مارچ برابر با ۱۲ اسفندماه ۱۳۹۷، روز جهانی شنوایی با شعار «شنوایی خود را ارزیابی کنید» است. به مناسبت این روز، در سراسر دنیا بره هایی برای

لیپوماتیک یکی از جدیدترین، پیشرفته ترین و ایمن ترین روش های لیپوساکشن در کره ی جنوبی است و همچنین می توان یک روش جدید و نوین برشمرد که

فواید ریشه سنبل الطیب چیست؟ در مورد کاربرد این گیاه دارویی چقدر می دانید؟ سنبل الطیب که از گیاهان بومی اروپاست، به صورت وحشی در مراتع رشد کرده

علت دندان داشتن نوزاد هنگام تولد چیست؟ دندان درآوردن معمولا در اولین سال تولد نوزاد اتفاق می افتد. عمدتا، هنگامی که نوزادان در 6 تا 8 ماهگی خود

فواید کلاژن چیست؟ کلاژن ، فراوان ترین پروتئین در بدن است که در استخوان ها و بافت های همبند یافت می شود و در حالی که تکه ای

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

آیا امکان بزرگ کردن سینه ها وجود دارد؟ از افتادگی و شل بودن سینه های خود خسته شده اید؟ ما یک راه حل ساده

چگونه میتوان باعث افزایش قد در نوجوانان شد؟ هر کسی، خواهان یک اندام متناسب با قدی ایده آل می باشد، به ویژه نوجوانان. اگرچه


URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article-1-3451-fa.html

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران می باشد.

طراحی و بره نویسی : یکتاوب افزار شرق

عوارض دیازپام برای کودک

© 219 All Rights Reserved | Journal of Mazandaran University of Medical Sciences

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *