عوارض داروی گیاهی لاغری

خواص دارویی و گیاهی

اضافه وزن و چاقی معضلی است که کم کم دارد دامن خیلی ها را می گیرد. اول از همه، ترازو واقعیت را نشان می دهد. لباس هایتان دیگر برایتان مناسب نیست و هنگام راه رفتن، نفس کم می آورید و این علائم بیان می کند چاق شده اید.

متخصصان تغذیه و رژیم درمانی همواره بهترین و مناسب ترین راه برای کاهش وزن و لاغر شدن را رژیم غذایی مناسب و تحرک بدنی می دانند. این دستورالعمل نه تنها سلامت شما را تضمین می کند بلکه سبب کاهش وزن شما خواهد شد. اما همان طور که می دانید این روزها، بازار قرص های لاغری داغ تر از قبل است و تبلیغات گسترده ای در این زمینه انجام می شود، همچنین این داروها با داروی لاغری گیاهی در عطاری ها به فروش می رسند و طرفداران زیادی دارند. این در حالی است که مصرف آنها عوارض خطرناکی به دنبال دارد. دکتر امیرحسین جمشیدی، رییس اداره داروهای گیاهی و مکمل وزارت بهداشت، به سوالات ما در این زمینه پاسخ می دهد.

▪ آقای دکتر! بسیاری از افراد برای لاغر شدن، داروهای گیاهی ای که در عطاری ها عرضه می شود استفاده می کنند. آیا این داروها برای کاهش وزن مناسب هستند؟

داروهای لاغری چه به صورت گیاهی باشند یا از مواد شیمیایی تشکیل شده باشند، باید حتما دارای مجوز وزارت بهداشت باشند. علاوه بر آن حتی داروهای گیاهی که دارای مجوز و تاییدیه وزارت بهداشت هستند، نباید در عطاری ها عرضه شوند. به اعتقاد ما، عطاری محل عرضه قابل قبول و اطمینان برای داروهای دارای مجوز هم نیست.عوارض داروی گیاهی لاغری

▪ برخی از عطاری ها، چند نوع گیاه را با هم مخلوط می کنند و به مشتریان خود به عنوان داروی لاغری می فروشند. آیا این داروهای گیاهی هم منع مصرف دارند؟

به نکته بسیار خوبی اشاره کردید. بسیاری از افراد به دلیل عوارضی که داروهای شیمیایی دارد تمایلی به آن نشان نمی دهند. عموما داروهای گیاهی طرفداران بیشتری نسبت به داروهای شیمیایی دارد. از سوی دیگر تبلیغات گسترده ای روی این داروها انجام می شود و شخص مصرف کننده تصور می کند چون داروی گیاهی مصرف می کند، هیچ عارضه ای ندارد و حتی اگر به وزن دلخواه خود نرسد، تنها چند داروی گیاهی بی ضرر مصرف کرده، در صورتی که بسیار گزارش شده این داروها عوارض جبران ناپذیری برای فرد به همراه دارند.

▪ به عوارض داروهای گیاهی لاغری اشاره کردید. چند نمونه از این عوارض را ببرید؟

داروهای لاغری که فاقد مجوز وزارت بهداشت هستند یا به صورت دست ساز ساخته شده اند و به صورت غیرقانونی وارد کشور شده اند، معمولا در داروخانه به فروش نمی رسند و در مراکز غیرمجاز مانند آرایشگاه ها، باشگاه های ورزشی و عطاری ها عرضه می شوند. بنابراین هیچ گاه تصور نکنید این مواد بی ضرر هستند. قرص های لاغری فاقد مجوز از موادی تشکیل شده اند که یکی از عوارض آنها لاغری است. مشکل های قلبی ـ عروقی، عوارض گوارشی، فشارخون و احتمال سنکوپ در مصرف کنندگان این داروهای لاغری بسیار دیده شده است.

▪ اخیرا گزارش شده داروهایی با داروی لاغری گیاهی به بازار آمده، اما حاوی مواد روان گردان است. چگونه می توان این داروها را تشخیص داد؟

این داروهای به اصطلاح گیاهی که تبلیغات زیادی در ماهواره برای آنها صورت می گیرد، قابل تشخیص نیستند و نمی توان از روی بسته بندی یا شکل آنها متوجه این موضوع شد که این داروها از مواد روان گردان تشکیل شده اند. هموطنان باید توجه کنند، اگر دارویی مجوز وزارت بهداشت را ندارد، یا اثربخش نیست یا از مواد خطرناکی تشکیل شده که عوارض خطرناکی را برای مصرف کنندگان به بار می آورد. پس تنها راه تشخیص این داروی لاغری، مجوز وزارت بهداشت است.

▪ این داروها از چه موادی تشکیل شده اند؟ در مورد عوارض آنها توضیح دهید؟

بر اساس تحقیقات معاونت غذا و دارو طبق گزارش های رسیده، این داروها از مواد شبه آمفتامین و شبه اکس تشکیل شده اند که همان طور که بیان شد یکی از عوارض آنها لاغری است. این مواد به شدت اعتیاد آورند و سبب می شوند عضلات بدن تحلیل برود و فرد تصور می کند لاغر شده اما به دنبال مصرف مداوم این داروهای بسیار خطرناک، اعتیاد، ناراحتی های قلبی ـ عروقی، شوک، فشارخون و بسیاری عوارض روانی به سراغ فرد خواهد آمد. به عنوان نمونه، اخیرا گزارش شده چند نفر به دلیل مصرف قرص های لاغری به اصطلاح گیاهی روانه آی سی یو شده اند.

▪ آیا این افراد از داروهای لاغری گیاهی استفاده کرده بودند؟

بله. این افراد از داروهای لاغری ای استفاده کرده بودند که چینی هستند و گیاهی روی آن حک شده بوده است. این داروها به صورت غیرقانونی وارد کشور می شوند و در مراکزی غیر از داروخانه به فروش می رسند.

▪ با این اوصاف، چه داروهایی را می توان از عطاری ها تهیه کرد؟

عطاری ها مجاز به فروش هیچ نوع دارو، قرص و کپسول لاغری نیستند. در کتب طب سنتی خواص گیاهان مختلف بیان شده اما هیچ کتابی نیست که در مورد نقش ماده خطرناک و اعتیادآور آمفتامین در لاغری مطلبی را عنوان کرده باشد بنابراین هیچ نوع دارویی که حتی مجوز وزارت بهداشت را هم دارا باشد نباید در عطاری ها عرضه شود. عطاری ها مراکزی هستند که فقط می توانند برخی گیاهان خشک را به صورت باز و فله ای و در شرایط بهداشتی عرضه کنند. اما فروش مواد دارویی دارای مجوز یا فاقد مجوز وزارت بهداشت در عطاری ها مجاز نیست.

▪ به عنوان آخرین سوال، مردم هنگام خرید داروهای گیاهی لاغری چه مواردی را باید در نظر داشته باشند؟

مهم ترین مساله این است که هموطنان به ویژه بانوان محترم در نظر داشته باشند، اگر می خواهند داروی لاغری استفاده کنند، حتما پیش پزشک متخصص بروند و اگر پزشک دارویی برایشان تجویز کرد، حتی اگر مشابه آن در عطاری ها عرضه می شود و حتی اگر توسط اطرافیان تان هم تبلیغ شود، به هیچ وجه مورد تایید نیست و نباید از آن استفاده کرد. علاوه بر این، داروهای لاغری وارداتی که فاقد مجوز وزارت بهداشت است حاوی مواد خطرناک تر مانند آمفتامین هستند که عوارضی را در پی دارد که جبران پذیر نخواهد بود. از سوی دیگر حتی گیاهانی را که تصور می کنید بی ضرر هستند بدون مشورت پزشک مصرف نکنید و نکته آخر اینکه هر فرآورده گیاهی با هر خواصی اگر برای لاغری مناسب باشد و عوارض نداشته باشد، مجوز وزارت بهداشت را دریافت خواهد کرد. در غیر این صورت این داروها خطرناک هستند.

مهدیه آقازمانی

منبع: روزه سلامت


بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

شاید به نظرتان عالی بیاید که فقط با خوردن چند قرص، لاغر شوید، ولی این لاغری ممکن است بهای سنگینی برای‌تان داشته باشد. سازمان غذا و داروی آمریکا، قرص های لاغری را تحت عنوان دارو به رسمیت نمی‌شناسد. بنابراین تا زمانی که تعداد زیادی شکایت از یک محصول یا برند خاص به‌دست‌ این سازمان نرسد، مداخله‌ای نمی‌کند و هشداری نمی‌دهد. استفاده از قرص های لاغری، راه‌حل جادوییِ آب کردن شکم و پهلو یا چربی‌های اضافه‌تان نیست. در واقع تا زمانی که عادات غذایی‌تان را تغییر ندهید، ورزش نکنید و رژیم غذایی سالم نداشته باشید، حتی اگر این قرص‌ها چند کیلویی از وزن‌تان را کم کنند، باز هم دیر یا زود به وزن سابق‌تان برخواهید گشت. گذشته از اینها، چنین قرص‌هایی عوارضی هم دارند. در ادامه، عوارض قرص های لاغری را با هم مرور می‌کنیم.عوارض داروی گیاهی لاغری

براساس اعلام کمیسیون تجارت فدرال آمریکا بسیاری از فوایدی که در وصف قرص های لاغری در تبلیغات بیان می‌شود، واقعیت ندارند. وعده‌هایی همچون «کم کردن ۱۰ کیلوگرم وزن در یک هفته» یا «هرچه می‌خواهید بخورید و لاغر شوید» دروغی بیش نیستند. در بسیاری از افراد، این قرص‌ها می‌توانند زمینه‌ساز مشکلات مزمنی شوند. امکان دارد شما نیز به‌جای تغییر عادات غذایی و سبک زندگی‌تان برای کاهش وزن، در دام این ادعاهای رنگارنگ و دروغین گرفتار شوید. «Something Fishy» که در زمینه‌ی اختلالات غذایی فعالیت دارد، می‌نویسد: «امکان دارد بعضی از این داروها اعتیادآور باشند. بنابراین پس از پایان دوره‌ی درمان یا زمانی که مصرف‌شان را متوقف می‌کنید، احساس مریضی، بی‌حالی و ناراحتی به سراغ‌تان خواهد آمد.»

سازمان غذا و داروی آمریکا هشدار می‌دهد در موارد نادر احتمال بروز نارسایی‌های کبدی در اثر مصرف برخی از قرص های لاغری وجود دارد. اگر در اثر مصرف چنین داروهایی علائم آسیب کبدی مانند خارش، زردی چشم، ادرار تیره، مدفوع روشن و از دست دادن اشتها را تجربه کردید، مصرف این داروها را متوقف و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ سازمان غذا و داروی آمریکا درمورد ۶۹ محصول لاغری موجود در بازار هشدار داد. این سازمان درمورد ترکیبات فعال دارویی غیرمجاز موجود در این محصولات ابراز نگرانی کرد. بسیاری از محصولات موجود در این فهرست، محتوی «سیبوترامین» هستند. سیبوترامین می‌تواند موجب فشار خون بالا، تشنج، تپش قلب، حمله قلبی و سکته‌های مغزی شود. ماده‌ی دیگری که در این محصولات وجود دارد «ریمونوبانت» دارد. این ماده به دستور سازمان غذا و داروی آمریکا اجازه‌ی فروش در ایالات متحده را ندارد، ولی استفاده از آن در اروپا مورد تأیید قرار گرفته است. به نظر می‌رسد این ماده خطر افسردگی و گرایش فرد به خودکشی را تقویت می‌کند.

قرص های لاغری می‌توانند عوارض جانبی مختلفی داشته باشند. با اینکه این قرص‌ها اختلالاتی در زندگی فرد ایجاد می‌کنند، ولی معمولا خطری جدی به همراه ندارند.

از جمله عوارض قرص های لاغری هستند. قرص‌هایی که وعده‌ی مسدود کردن جذب کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها را می‌دهند، می‌توانند موجب اسهال، گرفتگی‌ها و سایر اختلالات روده‌ای شوند.

در موارد، عوارض جانبی قرص های لاغری با توقف مصرف آنها ناپدید می‌شود، ولی همیشه هم این‌گونه نیست. آریتمی قلب، تپش قلب، سفتی قفسه‌ی سینه، گیجی و کنفوزیون (نوعی حالت گیجی و کاهش هشیاری) از علائمی هستند که می‌توانند در اثر مصرف درازمدت قرص های لاغری ایجاد شوند. همچنین نارسایی‌های قلبی، سکته مغزی، تشنج و نارسایی‌های کلیوی نیز می‌تواند از عوارض قرص های لاغری باشد. برخی از قرص های لاغری در تعدادی از مصرف‌کنندگان موجب پُرفشاری ریوی مقدماتی می‌شود که این امر می‌تواند منجر به نارسایی‌ تنفسی و مرگ شود.

اگر گمان می‌کنید قرص های لاغری بدون نسخه پیش از ورودشان به بازار با قوانین سخت‌گیرانه‌‌ی نهادهای بهداشتی مورد بررسی قرار می‌گیرند، سخت در اشتباه هستید. مکمل‌های تغذیه‌ای و محصولات کاهش وزن، تحت قوانین مربوط به داروها مورد بررسی قرار نمی‌گیرند. شرکت تولیدکننده‌ی قرص تنها باید شواهد محدودی از اثرگذاری و بی‌خطر بودن قرص های لاغری ارائه کند. وقتی که محصول وارد بازار شد، سازمان غذا و دارو می‌تواند سالم بودن قرص و مشکلات احتمالی آن را بررسی کند تا مشخص شود محصول موردنظر خطرناک است یا خیر.

سازندگان قرص های لاغری ادعاهای زیادی درمورد محصولات‌شان دارند، اما متأسفانه شواهد چندانی در دفاع از این ادعاها وجود ندارد. در ۱۵ فوریه ۲۰۱۲ مجله‌ی بین‌المللی «تغذیه‌ی ورزشی» و «متابولیسم ورزش» گزارش داد مدرک قابل استنادی درمورد میزان تأثیرگذاری قرص های لاغری رایج وجود ندارد. این گزارش ادامه داد مصرف چای سبز به همراه سبک زندگی سالم می‌تواند در درازمدت موجب کاهش کمی از وزن شود.

خرید قرص های لاغری مستلزم پرداخت هزینه‌هایی است. شاید پس از مدتی به خودتان بیایید و ببینید پول زیادی را صرف خرید این داروها کرده‌اید و در ازای این هزینه نه‌تنها نتیجه‌ی مثبتی دریافت نکرده‌اید، بلکه به مشکلاتی هم دچار شده‌اید. اگر واقعا قصد کاهش وزن دارید، بهتر است به‌جای پرداخت هزینه‌ برای این قرص‌ها، پول‌تان را صرف خرید غذاهای سالم‌تر کنید.

برگرفته از: livestrong livestrong

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

ممنون، مطلب خوبی بود

تناسب اندام

متابولیسم چیست؛ ۳ روش افزایش متابولیسم بدن و کاهش وزن

رژیم لاغری یک ماهه؛ چگونه در ۲۸ روز ۵ کیلوگرم وزن کم کنیم؟‌

لاغری در یک ماه؛ چگونه در یک ماه ۶ تا ۹ کیلوگرم وزن کم کنیم؟

عوارض داروی گیاهی لاغری

عجیب ترین مکان های دنیا که شما را شگفت‌زده خواهند کرد

خنده دارترین جوایز نوبل در سال ۲۰۱۸ برای دستاوردهای علمی مضحک

کوچکترین کشورهای جهان که احتمالا هرگز آن‌ها را نشنیده‌اید

زیباترین سواحل دنیا و جذابیت‌های فوق تصور آنها

بزرگتر بودن استخوان فک پایین علاوه بر بروز درد در آرواره ها، باعث سر درد، مشکلات گفتاری و پوسیدگی دندان می شود. اصلاح این مشکل در کودکان، نیازی به جراحی ندارد و با عمل ارتودنسی، این مشکل برطرف می شود. در افراد بزرگسال، اصلاح این برآمدگی، هم به جراحی و هم به براکس (متصل کردن دندان ها به یکدیگر) نیاز دارد. در این مقاله از بخش دندانپزشکی دکتر سلام به بررسی آندربایت یا بزرگتر بودن استخوان فک پایین نسبت به استخوان فک بالا خواهیم پرداخت

در مورد رژیم کتوژنیک وگان چه می دانید؟ شاید شما هم جزء افرادی باشید که دوست دارند رژیم کتوژنیک بگیرند ولی به نظرشان سخت بیاید و یا بخواهند رژیم وگان بگیرند ولی به نظرشان اصلا قابل اجرا نیست. ما در این مقاله از بخش تغذیه دکتر سلام می خواهیم به بررسی یک رژیم غذایی بپردازیم که ترکیبی از رژیم کتوژنیک و وگان است. با ما باشید تا شما را با رژیم کتوژنیک وگان آشنا کنیم. رژیم کتوژنیک وگان چیست؟ رژیم وگان فواید سلامتی زیادی

تمایل سر کودک تان به یک سمت، می تواند هشدار دهنده باشد. تورتیکلی یا کجی گردن نوزاد می ‌تواند در پسران و یا دختران از بدو تولد شروع شود و تا ۳ ماهگی ادامه یابد و این می ‌تواند برای والدین ترسناک باشد. اما اغلب کودکان خیلی زود خوب می شوند، به خصوص وقتی که کجی گردن نوزاد ، زود تشخیص داده ‌شود و به سرعت درمان شود. در این مقاله از بخش سلامت کودک دکتر سلام به بررسی کجی گردن نوزاد می پردازیم. با

آیا امکان بزرگ کردن سینه ها وجود دارد؟ از افتادگی و شل بودن سینه های خود خسته شده اید؟ ما یک راه حل ساده و موثر را به شما ارائه می کنیم. بله، درست حدس زدید! این راه حل ساده، ورزش است. با انجام این 1 حرکت عالی، شما می توانید سینه های خود را به شکل و فرم اولیه خود تبدیل کنید و هر بار که سینه بند می پوشید، سینه ها کاملا عالی و بزرگ به نظر برسند. در این مقاله از بخش

ناتوانی جنسی وضعیتی است که در آن مرد قادر به انجام و حفظ حالت نعوظ erection برای برقراری یک رابطه جنسی موفق نیست. اگر گاه و بیگاه این مشکل بطور موقتی پیش بیاید، لزوما سبب نگرانی نمی شود ولی اگر ناتوانی جنسی یک مسئله مستمر و ادامه دار باشد، منجر به استرس شده و اعتماد به نفس شخص را تحت تاثیر قرار می دهد و به بروز اختلال در روابط اجتماعی می انجامد. متاسفانه در بسیاری موارد فرد مبتلا بیماری خود را پنهان کرده و عوارض داروی گیاهی لاغری

بسیاری از افراد دیابتی تمایل دارند که مصرف میوه خود را قطع یا محدود کنند، زیرا احساس می کنند که به وسیله میوه قند خونشان افزایش می یابد.

در مورد ضد عفونی کننده های پوست چه می دانید؟ آیا تا به حال برایتان پیش آمده که دچار زخم یا بریدگی شده باشید و خواسته باشید از ضد

در مورد داروهای رقیق کننده خون چه می دانید؟ آیا دچار انعقاد خون می شوید و نیاز به مصرف داروی رقیق کننده خون دارید؟ شاید اولین دارویی که

ادامه حضور برندهای فرانسوی در ایران پس از تحریم صنعت آرایشی و بهداشتی روزهای جدیدی را پیش رو خواهد داشت. اکثر برندهای بزرگ در حال مذاکره برای ادامه

در مورد لگد زدن جنین چه می دانید؟ چرا بعضی جنین ها در شکم مادرشان، کمتر لگد می زند؟ آیا می دانید علت لگد زدن جنین چیست؟ چقدر

اختلالات گوارشی در طول دوران بارداری رایج و شایع می باشد. علاوه بر بروز یبوست، ناراحتی معده یا شل شدن مدفوع نیز مشکلات دیگری

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید



باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

کافئین نیز مثل افدرین باعث افزایش تولید گرما در بدن می‌شود و تحقیقات نشان داده اضافه کردن آسپرین به مواد حاوی کافیئن و افدرین، تولید این گرما را می‌کند. هنگامی که دمای قسمت مرکزی بدن افزایش یابد، شما به طور خودکار انرژی بیشتری می‌سوزانید. داروهای چربی‌سوز به علت کاهش سریع وزن، خیلی استفاده می‌شوند اما بعضی افراد به این داروها خوب پاسخ نمی‌دهند.

دکتر پروانه رحیمی، استاد فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران، درباره این قرص‌ها می‌گوید که این داروها به صورت‌های مختلفی در بدن اثر می‌کنند و همه‌شان مضر نیستند. به عنوان مثال، داروهایی هستند که موجب تجزیه نشدن چربی‌ها در روده شده و منجر به اسهال چرب می‌شوند. البته این داروها در طولانی مدت باعث دفع ویتامین‌های محلول در چربی شده و فرد را با سوء‌تغذیه روبه‌رو می‌کنند.

گروه دیگری از داروهای چربی‌سوز هم هستند که مهار‌کننده جذب چربی دارند و باعث می‌شوند چربی وارد چرخه سوخت بدن نشود اما به‌طورکلی داروهای چربی‌سوزی که سوخت‌و‌ساز بدن را بالا می‌برند چند مشکل ایجاد می‌کنند و بی‌احتیاطی و ناآگاهانه مصرف کردن آنها می‌تواند موجب مرگ شود؛

دکتر محمود بیگلر، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره این قرص‌ها می‌گوید که در شرایط کنونی این قرص‌ها خارج از چرخه نظارت وزارت بهداشت و درمان در بازار توزیع می‌شوند. این قرص‌ها از کشورهای هند و پاکستان وارد ایران می‌شوند و هیچ اطمینانی به سلامت آنها نیست و تضمینی هم برای لاغری افراد وجود ندارد.

استاد تغذیه دانشگاه تهران: خودسرانه قرص چربی‌سوز نخورید دکتر علی کشاورز، متخصص تغذیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز درباره این قرص‌ها می‌گوید که آنها کاربردهای متفاوتی دارند؛ مثلا قرص‌هایی مثل ونوستات یا زینکال بخشی از چربی غذا را با مدفوع دفع می‌کند ولی قرص‌های چربی‌سوز معمولا چربی بدن را می‌سوزاند.1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *