عوارض خوردن قرص فولیک اسید تاریخ گذشته

کلیه حقوق این سایت متعلق به شرکت روزدارو می باشد

خواجه شمس الدین محمد حافظ شیرازی که با “حافظ شهرت دارد شاعر ایرانی است که آثار او یکی از ارجح ترین متون ادبیات فارسی به شمار می رود و دیوان اشعار او تقریبا در خانه هر فارسی زبانی یافت می شود و فال حافظ یکی از مشهورترین فال های مورد علاقه ایرانیان است .

زندگی و شعرهای او تاکنون بارها سوژه تحلیل گران در سراسر دنیا بوده و بیش از هر نویسنده دیگری در نوشتار فارسی زبانان پس از قرن چهاردهم تاثیر گذاشته است. همچنین باید گفت تاثیر اشعار حافظ تنها برای ایرانی ها و یا فارسی زبانان نبوده بلکه آثار او بسیاری از افراد برجسته تاریخ را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

عوارض خوردن قرص فولیک اسید تاریخ گذشته

از جمله گوته شاعر و نویسنده معروف آلمانی اثریبه “دیوان غربی شرقی دارد که مجموعه ای از اشعار او به سبک و سیاق فارسی و تاثیر پذیرفته از اشعار حافظ است. و یا در نمونه ای دیگر نویسنده، فیلسوف، شاعر و آهنگ ساز آلمانی فریدریش نیچه بارها در نوشته هایش از حافظ برده است. جان پاین شاعر و مترجم انگلیسی و مترجم دیوان حافظ، از این شاعر به عنوان یکی از سه تن شاعران بزرگ دنیا یاد کرده و از او در کنار حافظ، دانته و ویلیام شکسپیر بزرگ ترین شاعران دنیا هستند.

با وجود تاثیر زیادی که حافظ در زندگی و فرهنگ ایرانی ها داشته ولی جزئیات محدودی از زندگی او به خصوص اوایل عمرش در دست است و اطلاعات موجود برگرفته از حکایات مختلف است. حافظ در شیراز و در حدود سال های ۷۲۰ تا ۷۲۹ قمری به دنیا آمده، ظاهرا مادرش اهل شهر کازرون بوده و پدرش بهاءالدین محمد داشته و در طول دوره سلطنت اتابکان در فارس، از اصفهان به شیراز مهاجرت می کند.

در برخی متون آمده حافظ شیرازی در دوران کودکی پدرش را از دست می دهد و برادران بزرگتر او و مادرش را رها می کنند و وی برای امرار معاش در نانوایی مشغول به کار می شود ولی از آنجا که علاقه زیادی به کسب دانش داشته، در کنار آن به تحصیل علم مشغول می شود. همچنین معروف است که وی از همان کودکی قرآن را با چهارده روایت متفاوت حفظ کرد و از این رو ملقب به “حافظ شد که بعدها آن را به عنوان تخلص خود انتخاب نمود.

حافظ در دوران حیاتش حمایت چندین حکام وقت را داشت. او به دربار شاه شیخ ابواسحاق راه یافت (گفته می شود وقتی حافظ در سنین نوجوانی بود، این شاه بر مسند قدرت نشست) و در دوره شاه مبارزالدین محمد از شاهان آل مظفر نیز حضور داشته که احتمالا به شغل دیوانی می پرداخته و منبع در آمد او از شغل دیوانی بوده است. ولی شکوفایی آثار او در زمان ۲۷ سال فرمانروایی شاه جلال الدین (شجاع شاه) بود.

برخلاف تاریخ تولد او که چندان دقیق نیست، ولی زمان فوت او را بسیاری از مورخان متفق القول سال ۷۹۲ قمری می دانند. یکی از حکایات نقل شده و قابل توجه در این زمان که بی ربط به دیوان فال حافظ (که در خطوط بعدی به آن می پردازیم) نیست، مربوط به خاکسپاری حافظ است. گفته می شود از آنجا که حافظ در اشعار خود به وفور از نوشیدن می و شراب خواری سخن رانده، در زمان فوت او در بین بسیاری جدال پیش آمد که آیا حافظ به راستی مسلمان بوده و یا آیا باید وی را طبق رسوم مسلمانان به خاک بسپارند. از این رو تصمیم بر این شد که تفالی به دیوان حافظ زده ( فال حافظ ) و از خود وی چاره جویی کنند. ولی با آمدن بیت زیر همه آنها مجبور به سکوت شده و دست از جدال برداشتند:

قدم دریغ مدار از جنازهٔ حافظ که گرچه غرق گناه است، می‌رود به بهشت تفاوت اشعار حافظ با دیگر شاعران صاحب

با مطالعه اشعاری از شاعران بسیار ی نظیر انوری، نظامی، مولوی، سعدی و دیگر کسانی که به خوبی برای علمای شرقی آشنا هستند، می توان مشاهده کرد که هریک به شیوه خود پیامی برای بشریت دارند. ولی اگر با تدبر بیشتری به این اشعار توجه کنیم، نقطه اساسی پیام همه آنها این است که بزرگترین گنج و دارایی انسان، همانا روح و روان باطنی نهفته در اوست که با وجود یک جرقه الهی حقیقی در آن، می تواند بر همه عناصر متخاصم و ناخوشایند طبیعت فائق آید. در حالی که ایمان در روح انسان می تواند به شیوه های مختلف بزرگ و برجسته در قالب نظم و نثر یا هنر و ساختار توصیف شود ولی ایمان تنها یک عقیده مذهبی یا عرفانی نیست بلکه یک ارتباط همه جانبه با این حقیقت است که هر انسانی منشاء وجود است.

و بعد حافظ می آید، شاعری که می توان گفت بزرگترین خواننده روح انسان است. در او تمام تلاش ها، غم و اندوه ها، پیروزی و شادی ها، امیدها و ناامیدی های تک تک انسان ها نمایان گر می شود. در اشعار حافظ ارتباط مستقیم و بی درنگ با جهان بیرونی و یا به بیان دیگر، واقعیت بی نهایت جهان ماده و آینه روح ابدی را می بینیم، وجود مطلقی که در آن ماده و روح یکی بوده ولی هر دو دارای جنبه ها و حالت های بی نهایتی هستند.

بی دلیل نیست که “دیوان اشعار او در سراسر شرق، تبدیل به کتاب بزرگ فال نما در سراسر دنیا و نه فقط ایران شده تا حدی که بسیاری او را “لسان الغیب می ند، بدین معنی که گویی از ضمیر غیب آگاه است. گرچه خود حافظ خلاف این نظر را داشته و هیچکس را آگاه ازغیب نمی داند، چراکه در یکی از ابیاتش می خوانیم:

ز سر غیب کس آگاه نیست قصه مخوان کدام محرم دل ره در این حرم دارد

شاید بتوان گفت حافظ بزرگ ترین شاعر عرفانی ایران باشد، شاعری که بینش معنوی و الهام بخش فوق العاده ای دارد. با وجود آنکه نزدیک به شش قرن از حیات حافظ و شعرهایش می گذرد، هنوز هم غزل های او در زندگی مردم تاثیرگزار است.

بسیاری از ایرانی ها رسم دارند هر زمان به مشکل و یا گره ای در کارشان برخورد می کند و یا حتی یک سوال کلی در ذهن خود دارند، آن سوال را در ذهن خود نیت کرده و سپس از غزل های حافظ شیرازی راهنمایی می خواهند و یا حتی با خواندن اشعار او، نسبت به آن موضوع آرامش خاطر بیشتری دست پیدا می کنند.

اکثر اوقات نیز حافظ به روش مبهم و مرموز خود از طریق غزل هایش، سوال کننده را وا می دارد تا به آینه درون خود نگاه کند و با منعکس شدن آینه درون در غزل حافظ، آن شخص به یک جواب، راهنمایی و یا مسیر الهام بخش دست پیدا می کند.

در فال حافظ ، رسم است که اولین خطی که چشم خواننده به آن می افتد، جواب مستقیمی به سوال اوست و باقی غزل به نوعی روشن کننده آن موضوع است.

(c) 26-219 persianv.com All Rights Reserved

© باز نشر مطالب اختصاصی سایت فقط با ذکر منبع و لینک مطلب در سایت persianv.com مجاز میباشد .

عوارض خوردن قرص فولیک اسید تاریخ گذشته

آرایش

مدل مو

مدل لباس

سلامت نیوز: نصفه ونیمه رها کردن درمان بیماری، یکی از خصلت‌های بد ما ایرانی‌ها محسوب می‌شود، ویژگی ناخوشایندی که موجب می‌شود تا وقتی در هر قفسه و کابینت آشپزخانه را باز می‌کنیم با انبوهی داروی سرگردان مواجه شویم که بسیاری از آنها تاریخ مصرفشان گذشته است. داروهایی که لابه لای تجویزهای خودسرانه و بی‌توجه به عوارض احتمالی آن را مصرف می‌کنیم.

اما آیا می‌دانید مصرف داروی تاریخ گذشته چه عوارضی در بدن به جای می‌گذارد و با داروهای تاریخ گذشته چه باید کرد؟ دکتر هاله بخشنده، عضو هیأت علمی دانشگاه زنجان و متخصص داروساز در گفت‌و‌گو با روزه ایران می‌گوید: «تاریخ انقضا یکی از مواردی است که به دلیل اثراتی که می‌تواند روی بدن داشته باشد، بسیار مهم است. طبق تعریف علمی، تاریخ انقضا، زمانی است که اثربخشی داروها تا آن زمان کاهش پیدا نمی‌کند. تاریخ انقضایی که برای هر دارو در نظر می‌گیرند، بسته به فرم و نوع دارو، متفاوت است.» او توضیح می‌دهد: «بسیاری از اقلام دارویی، با گذشت زمان و تمام شدن تاریخ مصرف شان، اثربخشی خودشان را از دست داده و غیرقابل مصرف می‌شوند، مثل تتراسایکلین‌ها که با گذشت تاریخ مصرفشان می‌توانند موجب فانکونی و امراضکلیوی شوند.»این عضو هیأت علمی دانشگاه زنجان تأکید می‌کند: «مثلاًممکن است با انقضای تاریخ مصرف یک دارو، خاصیت استریلیزه بودن فرآورده‌های استریل از بین برود یا حتی ممکن است در ترکیبات شیمیایی مواد و ساختار آنها تغییراتی ایجاد شود که موجب پدیدآمدن نگرانی‌هایی برای مصرف‌کننده می‌شود.» چه شرایطی برای نگهداری از دارو‌ مناسب استدکتر بخشنده همچنین درباره شرایط استاندارد نگهداری هر دارو می‌گوید: او می‌گوید:معمولاً این تضعیف شدن خاصیت به مرور انجام می‌شود. برای مثال اگر از تاریخ انقضای دارویی که مصرف می‌کنید یک سال گذشته باشد، آن دارو ممکن است در سه ماهه نخست ۲۰ درصد خواص اولیه خود را از دست داده باشد. زیرا تمام دارو‌ها در یک پروسه چند روزه یا ماهانه تجویز می‌شوند و شما ناچارید پس از پایان مدت مقرر داروی‌تان را به اتمام برسانید.متخصصان دارو‌سازی معتقدند که قرص ها معمولاً بیشترین میزان عمر را در بین داروها دارند اما عمر داروهای مختلف با هم فرق می‌کند. هر نوع دارو بسته به جامد یا مایع بودن و مواد نگهدارنده‌ای که در آن وجود دارد، عمر خاصی دارد.در این باره دکتر ابراهیم امینی فرد متخصص داروسازی در گفت‌و‌گو با روزه ایران می‌گوید: «عمر داروها با یکدیگر متفاوت است.» او با انتقاد از نحوه نگهداری برخی دارو‌ها نظیر شربت‌ها تأکید می‌کند: عمر شربت‌ها به نسبت دیگر فرآورده‌های دارویی نظیر قرص‌ها بسیار اندک است.این متخصص داروسازی با اشاره به اشتباه نسبتاً رایجی که از سوی خانواده‌های ایرانی در نگهداری از شربت‌ها رخ می‌دهد، عنوان می‌کند: باید دقت داشته باشیم، وقتی در شربت را باز می‌کنیم، تنها مدت زمان اندکی برای مصرف آن زمان داریم و مهلت انقضای دارو شامل شربت‌هایی که در آن باز شده نمی‌شود، چرا که دارو به سرعت فساد پذیر می‌شود.دکتر امینی فرد همچنین می‌گوید: تاریخ انقضای بعضی از فرآورده‌های بیولوژیک و بعضی از واکسن‌ها، بین 6 تا 9ماه و نهایتاً تا یک سال تعیین شده است. برای بسیاری از فرآورده‌های جامد مثل قرص‌ها، تاریخ انقضا را تا پنج سال در نظر می‌گیرند. کارخانه سازنده دارو موظف است تاریخ تولید و انقضا را روی دارو ثبت کند تا مصرف‌کننده از وضعیت دارو و مدت باقیمانده تا انقضای آن باخبر شود.این متخصص دارو‌سازی همچنین توصیه می‌کند: بعضی از داروها با گذشت زمان انقضای شان؛ مواد سمی از خود تولید می‌کنند و استفاده از آنها بسیار خطرناک است. در واقع فقط پزشکان و داروسازان می‌توانند بگویند کدام دارو خواصش را از دست می‌دهد و کدام دارو سمی می‌شود و شما به عنوان مصرف‌کننده بهتر است داروهای تاریخ گذشته را دور بریزید.

منبع : salamatnews.com

سلامت ، درمان بیماری ها ، مقالات پزشکی ، اطلاعات دارویی ، تغذیه ، رژیم درمانی

آهن زیاد سرطان‌زاستقرص آهنمصرف خودسرانه مکمل‌های آهن از آنجا که ترکیبی شیمیایی است و شاید مورد نیاز بدن نباشد، کار اضافی بر دوش کبد می گذارد و سبب بروز برخی بیماری‌ها از جمله برخی از انواع سرطان می‌شود.از آنجا که مصرف این ماده شیمیایی کار کبد را افزایش می‌دهد و از آنجا که کبد متابولیسم تمام بدن، دفع سموم و مواد زاید و داروها را بر عهده دارد، افزایش کار می‌تواند در برخی شرایط سبب بروز سرطان از جمله سرطان کبد شود.غیر از بیماری‌های کبدی، مصرف خوسرانه این مکمل می‌تواند سبب بالا رفتن میزان آهن بدن شود و آهن اگرچه در فعالیت‌های بدن نقش دارد، اما مازادش به عنوان یک رادیکال آزاد می‌تواند سرطان‌زا باشد.از طرف دیگر، رابطه مستقیمی بین افزایش آهن و بالا رفتن هموسیستئین و بروز بیماری‌ قلبی عروقی وجود دارد؛ برای مثال، در آقایان به ویژه در سنین بالا این که گفته می‌شود گوشت قرمز مصرف نکنند، به دلیل فراوانی آهن است.افزایش آهن همان‌طور که گفته شد سبب افزایش هموسیستئین و بروز بیماری‌ قلبی عروقی می‌شود.به علاوه، این عادت بد غذایی می‌تواند سبب تجمع آهن در بافت‌هایی شود که آهن نباید در آنها وجود داشته باشد و عملکرد این بافت‌ها در اثر این تجمع مختل می‌شود؛ از جمله این بافت‌ها می‌توان به بافت کلیه اشاره کرد.تحقیقات نشان داده‌اند در خانم‌های باردار، آهن باید حد نرمالی داشته باشد و از آن می‌تواند در رشد جنین اختلال ایجاد کند.در کشورهایی که بره غنی‌سازی مواد غذایی مانند غلات با آهن را دارند، این کار برای گروه‌های آسیب‌پذیر مناسب نبوده است.در کل، مصرف مکمل آهن برای افراد کم خون و کسانی که در معرض ابتلا به کم‌خونی هستند مانند کودکان، خانم های باردار و نوجوانان به ویژه دختران لازم است، اما مقدار آن باید زیر نظر پزشک یا متخصص تغذیه بر اساس میزان هموگلوبین خون تنظیم شود، زیرا دریافت بیش از مقدار مورد نیاز آهن، مضر خواهد بود.دکتر خدیجه رحمانی – متخصص تغذیه

داروهای سرماخوردگی برای کودکان زیر 2 سال خطرناکندسرماخوردگی کودک و مصرف داروکودکان زیر دو سال نباید بدون نسخه پزشک، داروهای سرماخوردگی و ضد سرفه مصرف کنند، زیرا این داروها برای این گروه سنی بسیار خطرناک و حتی مرگبار هستند.به گزارش ایرنا ، “اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا (FDA)” اعلام کرد، مرگ، تنش و ضربان سریع قلب در موارد نادری در کودکان کمتر از دو سال بر اثر مصرف این داروها گزارش شده است.

FDA به شدت توصیه می‌کند که نباید به کودکان زیر دو سال، داروهای سرماخوردگی و ضد سرفه را بدون نسخه پزشک داد، زیرا این داروها عوارض جانبی جدی و بالقوه کشنده‌ای دارند.مواد موجود در این داروها می‌توانند باعث افزایش سرعت ضربان قلب و فشار خون شوند که در مواردی ممکن است خطرناک باشد.مصرف بی‌خطر و موثر این داروها در کودکان زیر دو سال تایید نشده است و این داروها تنها “علائم” سرماخوردگی را از بین می‌برند، اما “خود” این بیماری را درمان نمی‌کنند.به خاطر داشته باشید دارویی که شما به طور خودسرانه و بدون نسخه پزشک به کودکتان می دهید، نه تنها او را درمان نمی کند ، بلکه به او آسیب هم می رساند.آکادمی اطفال آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد، سوخت و ساز داروها در بدن کودکان و واکنش آنها نسبت به داروها با بزرگسالان متفاوت است.این گروه در تایید اقدام اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا افزود، مطالعات نشان داده‌اند که داروهای ضد سرفه و سرماخوردگی در درمان علائم سرماخوردگی در کودکان زیر شش سال بی‌نتیجه هستند و می‌توانند خطرات جدی ایجاد کنند.دکتر مایکل مارکوس، متخصص ریه اطفال در بیمارستان کودکان نیویورک می‌گوید: “بهترین کاری که والدین برای کودک سرماخورده یا دچار سرفه می‌توانند انجام دهند، دادن مایعات، محبت کردن و صبر است، زیرا بسیاری از این عفونت‌ها ویروسی هستند و در عرض چند روز خود به خود برطرف می‌شوند.”

قرص آهنپریسا ترابی ، مدیر اداره بهبود تغذیه ی وزارت بهداشت گفت:نیاز زنان به آهن در دوران بارداری تا دو برابر نسبت به قبل از بارداری افزایش پیدا می‌کند. این افزایش نیاز به آهن برای رشد جفت و جنین به حدی است که به هیچ وجه از طریق مصرف مواد غذایی تامین نمی‌شود.مصرف قرص آهن در زنان باردار برای پیشگیری از کم‌خونی فقر آهن و اثرات مضر آن بر رشد و تکامل جنین و سلامت مادر از جمله مرگ و میر مادران، زایمان زودرس، رشد ناکافی جنین و افزایش خطر مرگ و میر جنین ضروری است.بهترین زمان برای مصرف مکمل آهن، شب قبل از خواب است. مصرف قرص آهن ممکن است عوارضی مانند تهوع، درد معده، اسهال و یبوست را در پی داشته باشد. به همین دلیل توصیه می‌شود قرص آهن بعد از غذا مصرف شود [البته توصیه به مصرف قرص آهن قبل از خواب و بعد از غذا، برای تمامی افراد صادق است و فقط مختص خانم های باردار نیست].

عوارض خوردن قرص فولیک اسید تاریخ گذشته

زنان باردار نباید مصرف قرص آهن را به دلیل بروز عوارض آن قطع کنند، زیرا بعد از گذشت چند روز معمولا این عوارض قابل تحمل شده و یا کلا برطرف خواهد شد.از مصرف همزمان شیر و سایر فرآورده‌های لبنی با قرص آهن باید خودداری کرد، زیرا کلسیم موجود در لبنیات با جذب آهن در بدن تداخل می‌کند [یعنی باعث کاهش جذب آهن در بدن می شود].نیاز به اسید فولیک نیز در دوران بارداری افزایش می‌یابد. به دلیل نقش اسید فولیک در پیشگیری از بروز نقص مادرزادی لوله عصبی در نوزاد (اسپینا بیفیدا)، بهتر است مصرف مکمل اسید فولیک از سه ماه یا حداقل یک ماه قبل از بارداری شروع شود [و تا آخر بارداری ادامه یابد].فارس

خودسرانه کلسیم نخوریدمحققان هشدار دادند: زنان یائسه و باردار، بیماران پیوند اعضا، مبتلایان به اختلال تغذیه ‌ای و بیماران دیالیزی در معرض خطر بالای ابتلا به سندرم قلیای كلسیم قرار دارند.کلسیمبه گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا،‌ ابتلا به سندرم قلیایی كلسیم یا قلیایی شیر در بسیاری از مناطق رو به افزایش است و علت آن افزایش استفاده گسترده از مكمل‌ های بدون نسخه ویتامین D و كلسیم است.

استنلی گلدفارب وامی پاتل دو محقق و نویسنده دانشكده پزشكی دانشگاه پنسیلوانیا در این باره اظهار داشتند: تغییر سندرم قلیایی شیر به سندرم قلیایی كلسیم به علت ارتباط این بیماری با مصرف زیاد مكمل‌ های كلسیم به جای شیر است. در این سندرم مقدار كلسیم در خون به میزان خطرناكی افزایش پیدا می‌ كند كه می‌ تواند سبب بالا رفتن فشار خون و حتی نارسایی كلیه شود.به گزارش سیدنی تایمز، به علت شیوع مصرف مكمل‌ های كلسیم و ویتامین D كه اساسا با هدف اصلی درمان یا پیشگیری از پوكی استخوان استفاده می ‌شوند، بسیاری از بیماران مبتلا به این سندرم نیاز به بستری شدن در بیمارستان پیدا كرده‌ اند.به گفته ی محققان؛ آشكارترین راه كار برای پیشگیری از سندرم قلیای كلسیم، محدود كردن مصرف كلسیم به حداكثر 2/1 تا 5/1 گرم در روز است.دكتر گلدفارب در این باره گفت: مكمل ‌های كلسیم اگر به مقدار توصیه شده و استاندارد مصرف شوند نه تنها بی خطر بلكه حتی سودمند هم خواهند بود اما مصرف افراطی آن ها مشكل ساز می ‌شود.وی افزود: حتی در صورت مصرف دوز استاندارد، باز هم كنترل دقیق روی هر دارو عاقلانه است و توصیه می ‌شود كه به طور سالانه مقدار كلسیم خون در بیمارانی كه این مكمل یا مكمل‌ های ویتامین D را مصرف می ‌كنند، اندازه‌ گیری شود.این یافته در مجله انجمن نفرولوژی آمریكا منتشر شده است.

مصرف دائمی استامینوفن، خطر ابتلای نوجوانان به آسم را دو برابر می كند

تحقیق جدیدی نشان می دهد نوجوانانی كه در سراسر جهان به طور مرتب از استامینوفن به ویژه تیلنول استفاده می کنند، دو برابر از سایرین که از تسکین دهنده ها استفاده نمی کنند، در خطر ابتلا به مصرف دائمی استامینوفن، خطر ابتلای نوجوانان به آسم را دو برابر می كندآسم قرار دارند.در این رابطه محققان اظهار داشتند: به دلیل در دست نداشتن مدارک کافی نمی توان این ارتباط را به طور قطع تایید کرد، اما این مطالعه در گذشته نیز نشان داده بود که مصرف استامینوفن در دوران بارداری یا کودکی با افزایش توسعه آسم در ارتباط است.در ادامه محققان اضافه کردند: این ارتباط در بسیاری از جوامع و با الگوهای متفاوتی از بیماری و نوع زندگی مشاهده شده است.بر این اساس محققان ۳۲۳ هزار کودک ۱۳ تا ۱۴ ساله که در این مطالعه شرکت کردند را در خصوص مصرف استامینوفن و سابقه آلرژی های تنفسی و خس خس سینه مورد پرسش قرار دادند.

در این مطالعه مشخص شد: آن هایی که به طور مرتب استامینوفن به خصوص تیلنول مصرف می کردند، دو برابر از کسانی که از این داروها مصرف نمی کردند، در خطر توسعه آسم قرار داشتند.همچنین مصرف استامینوفن با افزایش احتمال ابتلا به اگزما و سایر آلرژی ها در بزرگسالان نیز مرتبط است.

دکتر علی حائری:رییس دانشکده علوم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی۱۰ نکته درباره داروهای بدون نسخه

داروهای بدون نسخه، داروهایی هستند که شما برای دریافت آنها نیازی به ارایه نسخه ندارید. این داروها که براساس قوانین نظام دارویی هر کشور انتخاب می شوند، به داروهای بدون نسخه در داروخانه ها شهرت دارند یا در اصطلاح «داروهای روی پیشخوان» و در اختصار OTC دارند. درباره این داروها، توجه به چند نکته مهم برای تمام مصرف کنندگان، لازم است

مسکن های مختلفی با تاثیر متفاوت برای درمان درد در بازار عرضه می شود. قرص های بدون نسخه مانند آسپرین و بروفن نیز در قفسه دارویی همه خانه ها پیدا می شود. اگرچه مصرف قرص های مسکن شایع است اما مردم اطلاعات کافی در مورد استفاده درست از آن ها ندارند. استفاده نادرست از مسکن می تواند به مشکل جسمی متفاوت و حتی مرگ منجر شود. در این مطلب از سایت «WebMD» به ۸ اشتباه که درباره مسکن ها مرتکب می شویم اشاره خواهیم کرد. خواندن آن می تواند مفید باشد.

مصرف مسکن ها

۱) اگر یک عدد قرص خوب است پس ۲ عدد بهتر است: پزشکان مقدار مسکن که حداکثر فایده و حداقل ضرر می رساند را به بیمار تجویز می کنند. ۲ یا ۳ برابر کردن دوز دارو به تسکین درد سرعت نمی بخشد بلکه به راحتی اثر عارضه جانبی دارو را تسریع می کند.شاید دوز اول دارو در عرض ۵ دقیقه آن گونه که بخواهید عمل نکند اما این دلیل نمی شود که باید چند تا دیگر اضافه مصرف کنید. در بعضی از مسکن ها خوردن دوز اضافه باعث می شود دوز قبلی به خوبی عمل نکند و یا این که سر از اورژانس دربیاورید!اگر با گذشت چند ساعت، مسکن فایده نداشت به جای اضافه کردن دوز دارو از پزشک علت ادامه درد را جویا شوید. قبل از ترک مطب دکتر از محدودیت مصرف تعداد قرص تجویز شده از پزشک سوال کنید. اشتباه دیگری که بعضی مرتکب می شوند، تقویت کردن داروی مصرفی با داروی دیگری است. ۲) تکرار و مصرف بیش از حد از یک نوع دارو: اغلب اوقات مردم مسکن های بدون نسخه و یا با نسخه را بدون توجه به برچسب مصرف می کنند. این یعنی که از نوع دارویی که استفاده می کنند، اطلاعی ندارند.افزودن داروی بدون نسخه به داروی تجویز شده می تواند پیامدهای وخیمی داشته باشد. زیرا که داروهای بدون نسخه، قرص های ترکیبی اند که حاوی دوز کامل موجود در مواد مسکن اند. ۳) بی توجهی به تاثیر متقابل داروها: قبل از مصرف هر نوع مسکن، به داروهای شیمیایی، گیاهی و مکمل هایی که مصرف می کنید توجه کنید، زیرا برخی از داروها و مکمل ها می تواند تاثیر متقابلی به مسکن ها داشته باشد، و یا این که خطر عارضه جانبی را افزایش می دهد.به عنوان مثال آسپرین می تواند روی عملکرد برخی داروهای غیرانسولین دیابت تاثیر منفی بگذارد. کدئین و اکسی کودون (Oxycodone) نیز روی عملکرد داروهای ضدافسردگی تاثیر سوء می گذارد.بنابراین، لازم است فهرست تمامی داروهای شیمیایی و گیاهی و مکمل هایی که مصرف می کنید را به اطلاع پزشک برسانید تا با داشتن این اطلاعات، دارو تجویز کند. به هنگام خرید داروهای بدون نسخه نیز بهتر است فهرست داروهای مصرفی خود را به داروخانه ارائه دهید. ۴) بی توجهی به اثر خواب آلودگی دارو در حین رانندگی: مسکن ها می توانند خواب آور باشند و هر فردی می تواند واکنش متفاوتی به مسکن نشان دهد.شاید هم در برخی افراد حالت خواب آلودگی به وجود نیاورد. برای مطمئن شدن از واکنش هر دارویی بهتر است با بودن در منزل مصرف شود. ۵) مصرف داروهای نسخه ای دیگری: متاسفانه، استفاده شریکی از داروهای دوستان، بستگان و همکاران امری شایع است.مسکنی که یک فرد سالم مصرف می کند، شاید واکنش آلرژی در فرد دیگر نشان دهد و یا این که به داروهای دیگری که فرد استفاده می کند تاثیر خطرناکی نشان دهد. ۶) سوال نکردن در مورد داروها: خواندن برچسب داروها امر آسانی نیست و اگر لازم باشد درخصوص داروهای تجویز شده توسط پزشک و یا داروهای بدون نسخه، از داروفروش سوال کنید. ۷) نگهداری داروهای تاریخ مصرف گذشته: داروهای تاریخ مصرف گذشته، فاسد می شود به ویژه اگر در محل مرطوبی مانند کابینت و سرویس حمام قرار گیرد. مصرف داروهای تاریخ گذشته یا بی نتیجه خواهد بود و یا این که فرد را روانه اورژانس می کند. ۸) شکستن قرص ها: در واقع قرص ها عملکرد یک ماشین دارورسان به بدن را دارند و با باز و از هم جدا کردن آن، آن طوری که باید عمل نمی کنند.قرص های حاوی خط را فقط از روی خط برش بزنید و قرص های بدون خط را تکه نکنید مگر این که پزشک گفته باشد.با بریدن قرص، لایه فوقانی آن از بین می رود و طعم طبوعی به جا می گذارد.مترجم: کشمیری

مسكن‌های معمولی خطر سقط جنین را تشدید می‌كننددر یك مطالعه جدید تاكید شد زنانی كه در هفته‌های نخست بارداری از داروهای مسكن متداول مثل ایبوبروفن و ناپروكسین استفاده می‌كنند، در معرض خطر سقط جنین قرار خواهند گرفت.

  پزشكان كانادایی دریافته‌اند 52 هزار زن باردار در ایالت كبك كه از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی استفاده كرده بودند پس از باردار شدن دو برابر با مشكل سقط جنین مواجه شدند.این پزشكان روی مسكن‌های معمولی به غیر از آسپیرین، شامل ایبوبروفن با ‌های تجاری ادویل و موترین یا ناپروكسیل با ‌های تجاری الیو و ناپروسین یا داروی آرتریت سلكسیب با سلكوكسیب مطالعه كردند.به گزارش شبكه خبری سی بی اس نیوز،‌این یافته‌ها تایید می‌كند كه هم داروهای مسكنی كه با نسخه پزشك و هم داروهایی كه بدون نسخه مصرف می‌شوند، می‌توانند با سقط جنین ارتباط داشته باشند.این یافته حاصل تلاش متخصصان علوم پزشكی در دانشگاه مونترال است و شرح آن در مجله انجمن پزشكی كانادا به چاپ رسیده است.1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *