عوارض خوردن سیاه دانه و عسل

سیاه دانه که به های شونیز، سیاه تخمه و کنجد رومی هم شناخته می شود، گیاهی است یکساله و گلدار از تیره آلالگان که در ایران در اصفهان و اراک یافت می شود.

سیاه دانه فواید زیادی برای بدن دارد و ما در این مقاله از سایت کوکا به طور کامل خواص سیاه دانه و عسل را برای سلامتی، لاغری، بارداری و دیابت شرح داده ایم. همچنین با چندین روش برای مصرف خوراکی پودر سیاه دانه آشنا خواهید شد؛ در ادامه همراه ما باشید :

 

سیاه دانه منبع خوبی از مواد مغذی است که سطح قند خون را ثابت نگه می دارد و می تواند باعث لاغری و کاهش وزن شود.

کارشناسان مایو کلینیک معتقدند مواد غذایی که سطح قند خون را ثابت نگه می دارند باعث کاهش اشتها می شوند و می توانند به کاهش وزن و لاغری افراد کمک کنند.عوارض خوردن سیاه دانه و عسل

سیاه دانه یکی از دارو های گیاهی قاعده آور می باشد و در طب سنتی برای درمان تنبلی تخمدان و کیست تخمدان از ترکیب سیاه دانه و عسل استفاده می کنند.

طریقه مصرف سیاه دانه برای قاعدگی : مقداری سیاه دانه را آسیاب کنید و بلافاصله با عسل ترکیب کنید، هر صبح و عصر یک قاشق چای خوری از این معجون را بخورید.

تحقیقات اولیه نشان داده که مصرف سیاه دانه به مدت 7 روز می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به درمان سرماخوردگی، سرفه، گلودرد، سینوزیت و تورم لوزه ها کمک کند.

همچنین سیاه دانه می تواند عملکرد ریه در افراد مبتلا به آسم را بهبود بخشیده و حملات آسم را کاهش دهد.

طریقه مصرف سیاه دانه برای آسم : افراد مبتلا به آسم می توانند هر روز 2 گرم بذر سیاه دانه را به مدت 12 هفته مصرف کنند.

تحقیقات نشان می دهد که مصرف روزانه 1 تا 2 گرم سیاه دانه به مدت 2 ماه می تواند فشار خون بالا را کاهش دهد.

سیاه دانه یکی از گیاهان دارویی مفید برای درمان عفونت معده ناشی از هلیکوباکتر پیلوری بوده و می تواند به سلامت دستگاه گوارش کمک کند.

محققان دریافتند که مصرف روزانه دو گرم سیاه دانه می تواند موجب کاهش سطح قند خون ناشتا در افراد دیابتی شود.

همچنین سیاه دانه مقاومت به انسولین را کاهش داده و با افزایش عملکرد سلول های بتای پانکراس به کاهش قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع یک و دیابت نوع دو کمک می کند.

طریقه مصرف سیاه دانه برای دیابت : افراد مبتلا به دیابت بهتر است هر روز 1 گرم پودر سیاه دانه را دو بار در روز به مدت یکسال استفاده کنند.

یک مطالعه نشان داده که سیاه دانه خاصیت ضد تشنج دارد و می تواند حملات تشنج در کودکان مبتلا به بیماری  صرع را کاهش دهد.

مطالعات نشا ن داده که سیاه دانه خواص ضد سرطانی قوی دارد و برای پیشگیری و درمان انواع سرطان های روده بزرگ، پستان، سرطان مغز، لوسمی و سرطان دهان مفید می باشد.

برخی از مطالعات اولیه نشان می دهد که مصرف سیاه دانه می تواند تری گلیسیرید و کلسترول بالای خون را کاهش داده و از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، آترواسکلروزیس و سکته قلبی پیشگیری کند.

علاوه بر این تیموکینون موجود در سیاه دانه برای پیشگیری از حملات قلبی مفید است.

سیاه دانه در طب سنتی و به اعتقاد ابن سینا پزشک مشهور ایرانی انرژی بدن را افزایش می دهد و برای به درمان خستگی و بی حالی مفید می باشد.

برخی ترکیبات موجود در سیاه دانه باعث بهبود حرکات روده شده و به درمان اسهال کمک می کند.

مطالعه بر روی 35 معتاد به مواد مخدر نشان داد که سیاه دانه می تواند یک درمان مؤثر برای کاهش وابستگی به مواد افیونی باشد.

نحوه مصرف ترکیب سیاه دانه با عسل : یک قاشق غذاخوری پودر سیاه دانه را با نیم کیلو عسل طبیعی ترکیب کنید و هر روز صبح و شب یک قاشق مربا خوری از این ترکیب را یک ساعت بعد از صبحانه و شام میل کنید. این داروی گیاهی دوسین دارد که از دو حرف سین در سیاه دانه و عسل گرفته می شود.

توجه داشته باشید که وقتی سیاه دانه را آسیاب می کنید باید به سرعت با عسل ترکیب کنید، چون در معرض هوا سمی شده و خواص خود را از دست می دهد.

ترکیب سیاه دانه و عسل خاصیت ضد التهابی قوی دارد و می تواند برای درمان زخم معده ناشی از هلیکوباکتر پیلوری مفید می باشد.

سیاه دانه و عسل حاوی مواد مغذی فراوانی می باشد که با ثابت نگه داشتن قند خون به لاغری و کاهش وزن افراد کمک می کند.

سیاه دانه با عسل خاصیت قاعده آور داشته و می تواند برای درمان تنبلی تخمدان زنان مفید باشد.

مخلوط سیاه دانه آسیاب شده و عسل باعث افزایش تعداد اسپرم در مردان شده و به درمان ناباوری کمک می کند.

ترکیب سیاه دانه با عسل حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان است که به سم زدایی و پاکسازی کبد کمک می کند و برای پیشگیری و درمان بیماری های کبد از جمله کبد چرب مفید می باشد.

سیاه دانه و عسل می تواند باعث پاکسازی و سم زدایی کلیه ها شده و به درمان سنگ کلیه کمک کند.

یک قاشق چای خوری سیاه دانه را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و بگذارید 1 دقیقه بماند تا دم بکشد، از صافی رد کنید.

دمنوش سیاه دانه شما آماده است برای افزایش خاصیت آن می توانید یک قاشق چای خوری عسل به آن اضافه کنید و بنوشید.

توجه : پیش از مصرف هرگونه ماسک بر روی صورت و نواحی حساس بدن، با مالیدن مقداری کمی از آن بر روی پوست دست خود به مدت حداقل 2 دقیقه، از نداشتن حساسیت نسبت به آن اطمینان حاصل نمایید.

سیاه دانه دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی قوی است که می تواند به درمان آکنه و جوش صورت کمک کند.

ماسک سیاه دانه و سرکه سیب برای جوش صورت

1 قاشق چای خوری پودر سیاه دانه را با یک قاشق غذاخوری سرکه سیب ترکیب کنید و بر روی صورت بمالید، بگذارید 1 دقیقه بماند و یپی با آب سرد خوب بشویید.

سیاه دانه به عنوان مرطوب کننده طبیعی شناخته شده و می تواند برای درمان پوست خشک و حساس مفید باشد.

ماسک سیاه دانه و عسل

2 قاشق چای خوری سیاه دانه آسیاب شده را با 1 قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری روغن کنجد یا روغن سیاه دانه ترکیب کنید و بر روی پوست صورت بمالید، بگذارید 1 دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید.

سیاه دانه خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی قوی دارد که به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و از ریزش مو جلوگیری می کند.عوارض خوردن سیاه دانه و عسل

ماسک سیاه دانه و روغن زیتون برای مو

2 قاشق غذا خوری سیاه دانه را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و بگذارید 1 دقیقه بماند تا دم بکشد، وقتی سرد شد نصف قاشق چای خوری روغن زیتو نرا به آن اضافه کنید.

این ماسک را دو بار در هفته بر روی مو ها سر بمالید و خوب ماساژ دهید، بگذارید 3 دقیقه بماند و سپس با آب گرم و شامپو بشویید.

بخوانید : خواص روغن سیاه دانه

بارداری : گفته می شود که سیاه دانه می تواند فعالیت رحم در زنان باردار را کاهش دهد و باعث سقط جنین شود، پس زنان باردار بهتر است در دوران بارداری سیاه دانه مصرف نکنند.

شیردهی : اطلاعاتی در مورد اثر سیاه دانه در دوران شیردهی در دسترس نیست پس بهتر است در دوران شیردهی سیاه دانه مصرف نشود.

گفته می شود که سیاه دانه لخته شدن خون را کاهش می دهد و در برخی افراد می تواند باعث اختلالات خونریزی شود.

زیاده روی در مصرف سیاه دانه می تواند در افراد مبتلا به دیابت باعث کاهش شدید قند خون یا هیپوگلیسمی شود، پس از مصرف سیاه دانه به دقت قند خون خود را کنترل کنید.

مصرف زیاد سیاه دانه می تواند در برخی افراد باعث کاهش شدید فشار خون شود.

طبیعت سیاه دانه گرم و خشک می باشد. سیاه دانه حاوی مقادیر بالای پروتئین، مونوساکارید، تیموکینون، دی مایکینون، تیموهیدروکینون و تیمول، اسید لینولئیک و اسید اولئیک، کاروتن، کلسیم، آهن، مس، پتاسیم، فسفر و ویتامین A، B1، B2، C، نیاسین و ویتامین های B1، B2 و B3 می باشد.

گفتنی است سیاه دانه حاوی 1 ها نوع ترکیبات شیمیایی دیگر است که هنوز کشف نشده اند. سیاه دانه گیاهی دارویی بومی جنوب و جنوب غربی آسیا می باشد.

سیاه دانه را به عنوان دانه ای خوشمزه برای تهیه ترشی، شیرینی، شربت، پنیر و نان استفاده می کنند.

منابع : webmd – drhealthbenefits

روی دکمه زیر کلیک فرمایید

فال حافظ

کپی برداری ممنوع !

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب کوکا به هر نحو غیر مجاز می باشد.
هر گونه کپی برداری از محتوای سایت کوکا پیگرد قانونی دارد.
استفاده از مطالب سایت کوکا در سایت های خبر خوان و دارای آی فریم نیز اکیدا ممنوع است.

مطالب بخش سلامت و پزشکی سایت کوکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.

مفیدترین تمرینات برای از بین بردن چربی سینه در مردان یکی از پر تکرارترین کاربران سایت های پزشکی است که به جینوماستیا (بزرگی پستان در مردان) اختصاص دارد. بسیاری از مردان برای شکل دادن به قفسه سینه خود، به سختی می توانند چربی سینه را از بین ببرند. در ادامه این مقاله از بخش پزشکی و ورزشی دکتر سلام، به برخی از تمرینات آزمایش شده در طول زمان برای از بین بردن چربی سینه در مردان اشاره می کنیم. همچنین به سراغ سؤالاتی که اغلب

آیا با قوانین فنگ شویی در اتاق خواب آشنا هستید؟ آیا می دانید چگونه میتوان خوابی راحت تر با این قوانین داشته باشید؟ سخنان زیادی در مورد خواب راحت در تخت ‌خواب خودتان وجود دارد. اما در کنار احساس راحتی که در خانه وجود دارد، آیا این امکان وجود دارد که اتاق‌ خواب خود را برای خوابیدن، بهتر کنید؟ اگر به دنبال ایجاد یک اتاق‌ خواب ایده‌آل برای خواب هستید، این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به شما کمک خواهد کرد که یک محیط

آیا با روش های دفع انرژی منفی از خانه خود آگاهی دارید؟ آیا می دانید دفع این انرژِ منفی تا چه اندازه می تواند بر موفقیت های شما تاثیر گذار باشد؟ یکی از عناصر اساسی که ما از آن غافل هستیم، بلوکه کردن انرژی و ایجاد انرژی منفی در فضای زندگی مان است. در این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به بررسی راه های دفع انرژی منفی از خانه می پردازیم. با کمک این راهکارها به راحتی می تواند انرژی مثبت را به سمت

انرژی را نمی توان با چشم دید اما می توان آن را حس کرد. خانه شما جسم و روحتان را تحت تاثیر قرار می دهد. وارد کردن انرژی مثبت به خانه، سنتی دیرینه است که همیشه مورد استفاده بوده است. پس اگر در حال نقل مکان به خانه جدید یا در حال ایجاد تغییراتی در خانه کنونی خود هستید، می توانید خانه را طوری تنظیم کنید که انرژی مثبت بیشتری وارد خانه شود. در این مقاله از بخش روانشناسی دکتر سلام، به بررسی راهکارهایی

می دانید چروک اطراف چشم را چگونه میتوان درمان کرد؟ می دانید به این چین و چروک ریز، خطوط پنجه کلاغی هم می گویند؟ آیا تنها با کمک جراحی میتوان از شر این خطوط رهایی یافت؟ کرم های ضد چروک کارآیی ندارند و انجام عمل جراحی نیز، بسیار دشوار به نظر می رسد. خوشبختانه، گزینه‌ های درمانی دیگری نیز وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند تا از چروک اطراف چشم (خطوط پنجه کلاغی)  جلوگیری کرده و آنها را کاهش دهید. در این عوارض خوردن سیاه دانه و عسل

قوانین فنگ شویی آینه چیستند؟ اگر آینه ها به طور مناسبی مورد استفاده قرار گیرند، شگفتی می سازند، که به اصطلاح آسپرین فنگ شویی یده می شود. استفاده

آیا مدام به شما گفته می شود که خسته به نظر می رسید؟ رگ های عنکبوتی زیر چشم یکی از علل رایج هستند که ممکن است افراد به

خونریزی نظم خسته کننده است مخصوصاً زمانی که قصد بارداری داشته باشید. اما ناامید نشوید زیرا این خونریزی می تواند علامت یک خبر خوب برای شما باشد. این

در مورد پیدا کردن موقعیت یابی فنگ شویی میز ادارای چه اطلاعاتی دارید؟ شاید برایتان تا به حال اتفاق افتاده باشد که سر یک میزی بهتر کار کرده

طراحی فنگ شویی برای در ورودی اصلی خانه شما به دلایل روشنی بسیار مهم است. چون میان در اصلی خانه قرار دارد که “چی یا همان انرژی مثبت

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

آیا امکان بزرگ کردن سینه ها وجود دارد؟ از افتادگی و شل بودن سینه های خود خسته شده اید؟ ما یک راه حل ساده

چگونه میتوان باعث افزایش قد در نوجوانان شد؟ هر کسی، خواهان یک اندام متناسب با قدی ایده آل می باشد، به ویژه نوجوانان. اگرچه

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

سیاه دانه یا شونیز گیاهی یک‌ساله، گل‌دار و بومی هندوستان، عربستان سعودی و اروپاست. قرن‌هاست که از سیاه‌ دانه به‌عنوان درمانی سنتی برای برخی بیماری‌ها استفاده می‌شود. برخی ترکیبات شیمیایی موجود در سیاه دانه در بدن خاصیت آنتی اکسیدانی دارند. مطالعات متعددی خاصیت آنتی‌اکسیدانی سیاه دانه را برای بدن نشان می‌دهند. سیاه دانه می‌تواند درمانی گیاهی و جایگزین برای برخی بیماری‌ها محسوب شود. ولی بهتر است قبل از استفاده‌ از آن برای درمان هرگونه بیماری ابتدا با پزشک مشورت کنید. اکنون با ادامه‌ی این مطلب همراه شوید تا خواص سیاه دانه و عوارض جانبی احتمالی آن را بهتر بشناسید.عوارض خوردن سیاه دانه و عسل

سیاه دانه به روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. استفاده به‌عنوان ادویه، استفاده از روغن آن، استفاده از کپسول‌های مکمل غذایی حاوی پودر سیاه دانه، کپسول‌های ژله‌ای و عصاره روغنی سیاه دانه از روش‌های مصرف آن هستند. روغن سیاه دانه منبع خوبی از اسیدهای چرب ضروری و سایر مواد مغذی است.

سیاه دانه از اسیدهای آمینه، پروتئین ها، کربوهیدرات‌ها، روغن‌های فرار و غیرفرار، آلکالوئیدها، ساپونین و فیبر تشکیل شده است. کربوهیدرات موجود در سیاه دانه عبارت‌اند از: مونوساکارید آرابینوز، گلوکز، رامنوز و زایلوز. همچنین سیاه دانه محتوی کلسیم، آهن، پتاسیم و سدیم است. ازجایی‌که افراد از مقادیر بسیار اندک روغن سیاه دانه یا مکمل‌های حاوی عصاره‌ی روغنی آن استفاده می‌کنند، معمولا مقدار اندکی مواد مغذی از این طریق دریافت می‌کنند.

٪۸۴ اسیدهای چرب سیاه دانه را روغن‌های غیرفرار تشکیل می‌دهند. هر قاشق چای‌خوری روغن سیاه دانه محتوی ۴۵ کالری انرژی است که همه‌ی آن از چربی‌ها حاصل می‌شود. ۲۲٪ از این چربی‌ها را آلفالینولنیک‌اسید تشکیل می‌دهد که یک اسید چرب امگا۳ با خاصیت ضدالتهابی است. ۵۹٪ از این چربی‌ها را نیز آلفالینولئیک‌اسید که یک اسید چرب امگا۶ است، تشکیل می‌دهد. بااینکه افراد تنها ماهی را به‌عنوان منبع خوب اسیدهای چرب امگا۳ می‌شناسند، ولی برخی منابع گیاهی مانند سیاه دانه نیز جزو منابع سرشار از امگا ۳ هستند.

سیاه دانه محتوی «تیموکینون» بوده که خاصیت ضدالتهابی دارد و برای سلامت کبد مفید است. همچنین «نیجلون» موجود در سیاه دانه از آزادسازی هیستامین جلوگیری می‌کند و بدین ترتیب از علائم آلرژی می‌کاهد.

براساس اعلام مرکز سرطان “Memorial Sloan-Kettering (یکی از معتبرترین مراکز تحقیقاتی سرطان در جهان) تحقیقات انسانی کافی برای تأیید خواص اجزای دیگر سیاه‌ دانه (به‌غیر از فواید اسیدهای چرب مفید موجود در سیاه دانه) وجود ندارد. مطالعات آزمایشگاهی و جانوری نشان می‌دهند برخی اجزای سیاه دانه می‌توانند با خاصیت ضدالتهابی و ضدانگلی خود موجب تقویت دستگاه ایمنی شوند. مطالعات جانوری نشان داده‌اند که تیموکینون و سایر اجزای سیاه دانه خاصیت ضدسرطانی دارند و از رشد و اندازه‌ی تومورها می‌کاهند.

مقدار مناسب مصرف سیاه دانه ۱ یا ۲ قاشق چای‌‌خوری روغن سیاه دانه یا ۲ عدد کپسول آن در روز است. کپسول‌های سیاه دانه معمولا محتوی ۱۰۰۰ میلی‌گرم از آن هستند. مصرف سیاه دانه به‌ندرت موجب بروز عوارض جانبی می‌شود، اما در مطالعه‌ای که بر روی موش‌ها صورت گرفت، مقادیر بالای آن باعث اختلالات کلیه و کبد شد.

مطالعات علمی نشان می‌دهند که استفاده از سیاه دانه می‌تواند در پیشگیری از سرطان پانکراس مؤثر باشد. سرطان پانکراس یکی از کشنده‌ترین انواع سرطان است. پیشرفت التهاب پانکراس می‌تواند باعث سرطان پانکراس در فرد شود. براساس مطالعه‌ای که در دپارتمان جراحی دانشگاه توماس جفرسون در فیلادلفیا انجام گرفت، ترکیبات شیمیایی موجود در سیاه دانه با کاهش التهابات پانکراس از تولید سلول‌های سرطانی پانکراس جلوگیری می‌کنند. تیموکینون یکی از ترکیبات شیمیایی موجود در سیاه دانه و مسئول بخشی از خواص آنتی‌اکسیدانی سیاه دانه است. سیاه دانه به لطف وجود تیموکینون می‌تواند در پیشگیری از سرطان پانکراس مؤثر باشد.

براساس برخی مطالعات علمی مصرف سیاه دانه می‌تواند برای کبد فوایدی داشته باشد. براساس مطالعه‌ای در دانشگاه یوزونجوییل در کشور ترکیه، سیاه دانه می‌تواند از بروز بیماری فیبروز کبدی در افراد جلوگیری کند. فیبروز کبدی نوعی بیماری مزمن کبد است که همراه با سیروز کبدی، نارسایی‌های کبد و پرفشاری ورید باب بروز می‌کند. افراد مبتلا به فیبروز کبدی معمولا به پیوند کبد نیاز خواهند داشت، البته این مطالعه روی خرگوش‌ها صورت گرفت. ولی نتایج آن امیدوارکننده بوده و می‌تواند پژوهشگران را به انجام آزمون‌های بالینی بر روی انسان‌ها تشویق کند.

مطالعات علمی نشان می‌دهند که مصرف سیاه دانه می‌تواند در درمان فشار خون بالا مؤثر باشد. براساس مطالعه‌ی صورت‌گرفته در دانشگاه پزشکی شهرکرد مصرف ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی‌گرم سیاه دانه دو بار در روز و به‌مدت ۸ هفته توانست به‌طور چشمگیری موجب کاهش فشار خون دیاستولی شود. همچنین سیاه دانه پس از این مدت توانست به‌طور چشمگیری در کاهش کلسترول بد خون مؤثر باشد.

خواص سیاه دانه برای سلامتی بسیار است. کاهش التهابات، تسکین دردها، مبارزه با عفونت‌ها و کاهش تب از خواص سیاه دانه است. همچنین سیاه دانه می‌تواند به‌لطف خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود از برخی سرطان‌ها پیشگیری کند. بااین‌حال شواهد علمی از سالم‌بودن و تأثیر سیاه دانه محدود است. ممکن است سیاه دانه در برخی افراد موجب بروز عوارضی شود. بنابراین باید قبل از استفاده از مکمل‌های سیاه دانه یا سایر مکمل‌ها برای درمان بیماری‌ها، با پزشک مشورت کنید. ممکن است سیاه دانه در برخی افراد موجب بروز عوارض جانبی زیر بشود.

یکی از عوارض جانبی بالقوه‌ی سیاه دانه بروز درماتیت تماسی است. درماتیت تماسی نوعی واکنش آسیب‌زا در برابر آلرژن‌ها یا مواد تحریک‌کننده است. تنها لمس سیاه دانه می‌تواند موجب بروز جوش‌های قرمز در پوست برخی افراد شود. معمولا این جوش‌ها با خارش پوست همراه هستند. همچنین ممکن است در محل تماس علائمی مانند تاول زدن، درد و حساسیت پوستی نیز مشاهده شود.

مرکز سرطان “Memorial Sloan-Kettering هشدار داده که سیاه دانه می‌تواند فشار خون را تا نقطه‌ی کم‌فشاری خون کاهش دهد. این وضعیت زمانی‌که از داروهای کاهنده‌ی فشار خون یا داروهای مدر استفاده کنید، حساسیت بیشتری پیدا می‌کند. فشار خون پایین می‌تواند مانع از انتقال اکسیژن به مغز شود و موجب بروز خستگی، حالت تهوع، تاری دید، تنفس کم‌عمق، سرگیجه و کاهش هوشیاری شود. کاهش بسیار شدید فشار خون می‌تواند زندگی فرد را تهدید کند.

براساس اعلام مرکز سرطان “Memorial Sloan-Kettering زنان بادار نباید به هر دلیلی از سیاه دانه استفاده کنند. این امر به آن خاطر است که سیاه دانه می‌تواند بر انقباضات ماهیچه‌های صاف رحم تأثیر بگذارد. برای تعیین دقیق تأثیر سیاه دانه بر بارداری ارزیابی‌های موردنیاز است. بنابراین بهتر است در زمان بارداری از سیاه دانه استفاده نکنید.

براساس اعلام مرکز سرطان “Memorial Sloan-Kettering سیاه دانه می‌تواند در شیمی‌درمانی و پرتودرمانی اختلال ایجاد کند. ازجایی‌که سیاه دانه در بدن مانند یک آنتی‌‌اکسیدان عمل می‌کند، بنابراین می‌تواند از تأثیر درمان‌های سرطان بکاهد.

مانند مکمل‌های گیاهی احتمال بروز واکنش‌های آلرژیک در اثر مصرف سیاه دانه وجود دارد. برخلاف درماتیت تماسی این واکنش‌های آلرژیک به پوست محدود نمی‌شوند و می‌توانند موجب ورم لب، گلو و صورت شوند. همچنین سختی در تنفس، احساس سوزن‌سوزن‌شدن در دهان، کهیر، سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ، اسهال و گرفتگی های عضلانی شکمی می‌توانند از واکنش‌های آلرژیک احتمالی مصرف سیاه دانه باشند.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

خواص خوراکی ها

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌
عوارض خوردن سیاه دانه و عسل

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت

بهترین رمان های ایرانی؛ ۱۰ رمانی که حتما باید بخوانید

چطور به یک سخنران عالی تبدیل شویم؟

راهنمای جامع فروش اینترنتی محصولات

برفک دهان؛ علائم،‌دلایل،‌ راه‌های تشخیص و درمان

خواص چای کوهی؛ ۱۱ خاصیت اعجاب‌انگیز، عوارض و طرز تهیه آن

بلندترین برج های جهان در کدام کشورها قرار دارند؟

خنده دارترین جوایز نوبل در سال ۲۰۱۸ برای دستاوردهای علمی مضحک

خوشمزه ترین غذاهای دنیا که هر گردشگری را شیفته خود خواهند کرد

بیشترین فالوور در اینستاگرام در سال ۲۰۱۸ به کدام سلبریتی‌ها اختصاص


شادترین کشورهای جهان در سال ۲۰۱۸


بهترین کتاب هایی که تبدیل به فیلم شدند

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *