عوارض خوردن دمنوش برگ سنا

شما اکنون در سایت خلایق هستید: نوشته ی
پدرام ملکی

خاصیت برگ سنا ناشی از وجود گلیکوزیدهای هیدروکسی آنتراسن نظیر سنوزیدهای C ،A1 ،A و D، کریزوفانول، آلوئه امودین، رئین، موسیلاژ، فلاونوئیدها و نفتاسن در آن است. با ما همراه باشید تا به بررسی خواص برگ سنا بپردازیم.

عوارض خوردن دمنوش برگ سنا

داروی سنا را باید به صورت دمنوش مصرف کرد و در صورت جوشانیدن، خاصیت اسهال آوری آن از بین می رود.

برگ سنا و لاغری رابطه ای مستقیم دارند. خواص سنا در درمان کبد چرب و خارج کردن همه انواع چربی ها از بدن نظیر چربی خون و چربی شکم کاربرد دارد. همچنین به علت اینکه باعث درمان یبوست و یبوست مزمن و شدید می شود، شکم و روده را از فضولات تخلیه می کند و به لاغری کمک می نماید.

با این حال باید توجه داشته باشید که علیرغم وجود خواص برگ سنا برای لاغری ، تنها مصرف کردن مواد غذایی سالم به همراه ورزش یا پیاده روی روزانه و مستمر به لاغری و حفظ آن کمک می کند. به منظور استفاده از خواص برگ سنا برای لاغری می توانید مقدار یک قاشق چایخوری از آن را در آب جوش ریخته و دم کنید و بنوشید.

همچنین طریقه مصرف برگ سنا برای لاغری به صورت زیر بهتر است:

طریقه مصرف برگ سنا برای لاغری در افراد گرم مزاج : افراد گرم مزاج در صورت نیاز به استفاده از برگ سنا برای یبوست و لاغری باید ۲۰ گرم از سنا را با ۲۰ گرم ‌تخم گشنیز و ۱۵ گرم خطمی سفید ترکیب کرده و به ۵ قسمت مساوی تقسیم کنند. سپس هر قسمت از آن را در یک لیوان آب ریخته و بجوشانند و عصر هنگام یا قبل از شام میل کنند.

لاغری با برگ سنا در افراد سرد مزاج : افراد سرد مزاج می بایست به جهت استفاده از برگ سنا برای یبوست و لاغری ۲۰ گرم سنا را با ۱۰ گرم گل محمدی و ۲۰ گرم رازیانه ترکیب کرده و به ۵ قسمت مساوی تقسیم کنند. سپس یک قسمت از آن را با یک لیوان آب بجوشانند و عصرها یا قبل از شام میل کنند تا به هدف لاغری با برگ سنا برسند.

هشدار : باید بدانید که برگ سنا نباید بیش ار ۳ الی ۴ روز به صورت پشت سر هم مصرف شود.

برای استفاده از خاصیت برگ سنا در درمان یبوست کودکان، ۱۰ گرم گیاه سنا را دم کنید و سپس دمنوش را به همراه برگهای پخته شده سنا مکی روی شکم طفل کمپرس نمایید و بگذارید یک تا دو ساعت بماند. اگر مادر نیز دمنوش سنا بخورد و به کودک شیر بدهد همین خاصیت را دارد.

اگر داروی گیاهی سنا در قالب دمنوش روی شکم کودکان مالیده شود باعث بروز اسهال می گردد.

سم زدایی از روده ها و درمان دیابت نوع یک از خواص سنا محسوب می شود.

برای درمان کمر درد ۴ گرم داروی گیاهی سنا را با مقداری روغن زیتون و آب بجوشانید و بنوشید.

مصرف روزانه یک قاشق چایخوری برگ سنا، به درمان آمنوره اولیه و ثانویه و درمان یائسگی زودرس کمک می کند.

خواص گیاه سنا به درمان انواع تومورها و سرطان، سرطان روده بزرگ، سرطان غده تیموس، تومور کیسه صفرا، سنگ کیسه صفرا، سرطان مثانه، التهاب و ورم گلو، بیماری بهجت، چربی خون، تنگی روده،‌ آسیت، آب آوردن بیضه ها کمک می کند.

برای استفاده از خواص گیاه سنا در درمان پیسی صورت و لک های سطحی سفید پوست و درمان جذام و جنون برگ سنا، کشمش یاقوتی بدون هسته، هلیله کابلی، هلیله زرد و هلیله سیاه را به نسبت مساوی ترکیب کرده و هر روز صبح به صورت ناشتا و شب قبل از خواب، دو قاشق چایخوری از آن را میل کنید.

مصرف زیاد داروی سنا باعث سقط جنین می شود.

زنانا باردار و شیرده و کودکان زیر ۲ سال نباید سنا مصرف کنند.

گیاه سنا برای افراد مبتلا به زخم معده، فتق، آپاندیس ایلئوس، انسداد روده ای، تنگی مجاری، ضعف، علایم شکمی بی دلیل، بیماری التهابی کولون، دردهای شکمی ناشناخته، دهیدراسیون شدید مضر بوده و منع مصرف دارد.

مصرف طولانی مدت دمنوش گیاهی سنا برای رفع یبوست بسیار خطرناک بوده و در سنین پیری باعث نفخ شدید و بی اختیاری مدفوع می شود.

مصرف بلند مدت دمنوش گیاهی سنا باعث کمبود آب و املاح بدن ناشی از اسهال می شود. مصرف سنا باعث ایجاد دل پیچه،  درد و کرامپ شکمی، کولیت معده، غم و اندوه، استفراغ، خونریزی از بواسیر، ایجاد التهابات پوستی، اسپاسم، تنبلی و خونریزی از روده، می شود.

مصرف سنای مکی در ترکیب با گل سرخ برای اکثریت، مضر است و به مرور باعث گشاد شدن اسفنکر مقعد می شود.

گیاه سنا با داروهای ضد آریتمی، داروهای استروژنی، ایندومتاسین، نیفدیپین، داروهای مدر از قبیل تیازیدها مانند هیدروکلرتیازید، فورزماید و اسپیرونولاکتون تداخل دارویی دارد.

مصرف بلند مدت گیاه سنا منجر به اختلالات الکترولیتی (هایپوکلسیمی، هایپومنیزمی)، اسیدوز و آلکالوز متابولیک، سوء جذب، کاهش وزن، آلبومین اوری و هماچوری می گردد.

برچسب‌ها: گیاهان دارویی


۱۳۹۶-۰۸-۰۹

 شما اکنون در سایت خلایق هستید: نوشته ی
پدرام ملکی
· Published ۱۳۹۶-۰۸-۰۹
· Last modified 218-3-16


۱۳۹۷-۰۲-۰۲

 شما اکنون در سایت خلایق هستید: نوشته ی
بهاره قاسم پور
· Published ۱۳۹۷-۰۲-۰۲
· Last modified 218-7-11


۱۳۹۶-۰۸-۱۳

 شما اکنون در سایت خلایق هستید: نوشته ی
پدرام ملکی
· Published ۱۳۹۶-۰۸-۱۳
· Last modified 218-3-16


۱۳۹۷-۰۷-۲۸

 شما اکنون در سایت خلایق هستید: نوشته ی
سمیرا عنایتی
· Published ۱۳۹۷-۰۷-۲۸
· Last modified 218-1-2

کلا مصرف سنا خطرناکه باید با احتیاط و تجویز اساتید طب سنتی مصرف بشه

سلام. سنا یک گیاه اسهال آور بسیار قوی است و مصرف خودسرانه و بدون تجویز پزشک با تجربه، عوارض دارد. لذا در حالت عادی نباید توسط مادران شیرده استفاده شود چرا که باعث بروز اسهال شدید در نوزادان می گردد. برای رفع یبوست کودکان توصیه به مصرف موضعی شده است و مصرف خوراکی آن توصیه نمی شود. در کل سنا، یکی از داروهایی است که می بایست بسیار با احتیاط و کنترل شده و تحت نظارت پزشک تجویز گردد.عوارض خوردن دمنوش برگ سنا

سلام از طرفی نوشته اید که مادران شیرده استفاده نکنند و در جایی نوشته اید که مادران شیرده استفاده کنند برای یبوست بچه مفید است لطفا بفرمایید استفاده بکنند یا نه

سلام
مطلب جالب و مفیدی بود
سپاس

مشاوره چشم پزشکی توسط متخصصین مرکز چشم پزشکی بصیر

باز نشر مطالب تنها با ذکر سایت خلایق و ذکر آدرس و درج بک لینک khalayegh.com مجاز است.

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

نبض ما– سنا گیاهی است که خاصیت ملین کنندگی دارد و برای درمان یبوست توصیه می شود. این گیاه توسط سازمان غذایی و دارویی آمریکا به عنوان ملینی خانگی و گیاهی تایید شده است. با این حال چای سنا برای لاغری و  عاملی برای پاک سازی سموم از بدن  بکار می رود.

چای سنا بوسیله ی دم کردن برگ گیاه سنا تهیه می شود. گیاه سنا دارای گل ها و غلاف زرد رنگ است. این گیاه در مناطق بیابانی رشد می کند.عوارض خوردن دمنوش برگ سنا

در کشور های مختلفی این گیاه برای درمان مشکلات گوارشی، بیماری های پوستی و بیماری های تنفسی قدمت چندین ساله دارد. طرفداران سنا اعتقاد دارند که این گیاه تاثیر بسزایی در روان کنندگی دارد که دفع سموم را از بدن تسریع می کند.

خیلی از مردم از برگ های این درخت مستقیما دمنوش کرده و می نوشند. بهتر است چای سنا را از فروشگاه های معتبر تهیه بفرمایید. چای کیسه ای و یا چای سنا عاری از رزین ها و ترکیبات آلاینده است.

آیا شما تا به حال برای کاهش وزن تلاش نموده اید اما نتیجه ی مثبتی نگرفته اید؟ تا به حال هیچ گونه مطالعه علمی بر روی سنا انجام نشده است که اثر آن را بر روی لاغری تایید کند. بنابراین بوسیله جامعه ی پزشکان به عنوان ترکیبی فعال در کاهش وزن تایید نشده است.

با این حال استفاده از سنا مطمئنا به شما کمک می کند تا سموم بدنتان دفع شود تا متابولیسم سلامتی داشته باشید. انباشتگی سموم بدن منجربه افزایش وزن می شود. دفع سموم می تواند از چاقی جلوگیری کند. بنابراین نوشیدن دمنوش سنا برای فرآیند کاهش وزن مفید است.

برای امنیت خاطر شما ممکن است دمنوش سنا را برای تقویت فرآیند کاهش وزن استفاده کنید. شما باید از نحوه ی استفاده ی صحیح از این گیاه اطمینان حاصل نمایید.

۱- امروزه تنوع زیادی از برگ سنا در بازار موجود است. اطمینان حاصل نمایید که دمنوش شما بدون کافئین باشد تا بر روی الگوی خواب شما تاثیری نگذارد. در حالیکه شکل کپسولی سنا هم در دسترس است اما توجه داشته باشید که دمنوش سنا با سرعت بیشتری جذب بدن شما می شود.

۲- در ابتدا آب را بجوش آورید. چای سنا را در در آب جوش ریخته و بگذارید بمدت حداقل ۵ دقیقه دم بکشد. بعضی از افراد از آب لیمو هم به عنوان یک طمع دهنده استفاده می کنند. شما ممکن است مقداری عسل هم برای بهبود طمع به آن اضافه کنید.

۳- برای تاثیر شما می توانید از این دمنوش روزانه دو بار استفاده کنید.

۴- زمانی که شما دمنوش سنا را می نوشید در کنار آن از غذاهای مناسب تغذیه کنید تا اثر حداکثری داشته باشد. شما بهتر است از غذاهایی نظیر مرغ، ماهی، سالاد سبز و میوه جات تغذیه کنید. نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز ضروری است. این کار باعث بهبود فرآیند گوارشی شما می شود.

۵- ورزش همراه با چای سنا توصیه می شود. هیچ گونه قانون و فرمول ثابتی وجود ندارد، اما روزانه ۳۰ دقیقه ورزش مناسب می باشد. شما ممکن است فرمی از ورزش را در نظر بگیرید که با آن راحت تر هستید.

زمانی که شما به نوعی ماده غذایی یا کالایی برای کاهش وزن به آن تکیه می کنید، بهتر است کمی احتیاط کنید. این نکته برای چای سنا هم حقیقت دارد.

سنا برخی اثرات عکس بر روی سلامتی شما دارد و باید از آن ها آگاه باشید. اطلاعات چندانی در ارتباط با اثرات استفاده بلند مدت از چای سنا برای لاغری در دسترس نیست.

گرچه سازمان سلامت ملی استفاده طولانی مدت از دمنوش سنا را توصیه نمی کند. طبق گفته ی سازمان سلامت ملی استفاده مستمر از دمنوش چای سنا برای لاغری بمدت ۲ هفته خطرساز نیست.

استفاده طولانی مدت چای سنا ممکن است منجربه بیش فعالی روده شود. دیگر عوارض جانبی مصرف طولانی مدت چای سنا می توان به ضعف عضلانی، اختلال در عملکرد قلب و آسیب کبدی اشاره کرد. گرچه این موارد عموما در زمانی اتفاق می افتد که فرد مقدار زیادی چای سنا را در طولانی مدت مصرف کند.

بعضی از افراد هم پس از استفاده طولانی مدت از چای سنا دچار اسهال و گیجی شده اند. در خیلی از موارد شما باید مراقب این عوارض جانبی باشید و در صورت پیشرفت این عوارض از مصرف چای سنا سریعا خود داری کنید.

شما ممکن است از قبل مشکلاتی جسمی داشته باشید. بهتر است بدون تجویز پزشک از چای سنا برای لاغری استفاده نکنید. با پزشک و یا متخصص رژیم غذایی خود در ارتباط با بی خطر بودن مصرف چای سنا مشورت کرده و سپس شروع به مصرف کنید.

تعدادی از افراد ممکن است پس از نوشیدن دمنوش سنا دچار گرفتگی عضلات شکمی شوند. برای رفع این مشکل شما بهتر است پس از آماده کردن دمنوش آن را به مدت نیم روز کنار گذاشته و سپس آن را بنوشید.

این کار هر گونه ناخالصی موجود در آن نظیر رزین ها را در ته ظرف ته نشین شده و خطر ابتلا به عوارض جانبی آن را کاهش می دهد.

زنانی که باردار هستند بدون تجویز پزشک از این دمنوش نباید استفاده کنند. همینطور زنانی که در دوران شیردهی هستند بایستی تنها با دستور پزشک این دمنوش را مصرف کنند.

به طور کلی شما با مصرف دمنوش سنا برای لاغری از فواید آن بهره مند خواهید شد. گرچه هیچ شواهد علمی مبتنی بر ترکیب قوی که باعث کاهش وزن می شود وجود ندارد و نقش و فایده اصلی دمنوش سنا ملین بودن آن است. شما نباید تنها بر روی گیاهان دارویی برای کاهش وزن تکیه کنید.

در بهترین حالت چای سنا به عنوان مکملی کنار رژیم غذایی و ورزش محسوب می شود. همچنین قبل از مصرف این چای شما باید از وضعیت سلامتی خویش آگاهی کامل داشته باشید و در کنار تمامی این موضوعات بهتر است شما قبل از مصرف اولین بار این چای با پزشک خود مشورت کنید.

 

افرادی که به دنبال لاغری شکم بدون دردسر هستند، پیشنهاد می کنم مقاله شگفت انگیز زیر را از دست ندهند:

روغن کرچک برای لاغری شکم

نبض ما– محمد مهدی مغازه ای

منبع:

www.stylecraze.com

آیا بذر کتان باعث نازایی می شود؟

آیا بادکش درمانی برای لاغری مفید است؟

عوارض خوردن دمنوش برگ سنا

ملاحظات مصرف آویشن در دوران بارداری

آیا نمک درمانی واقعا موثر است؟

راهکارهایی برای درمان گیاهی سینوزیت

خواص دانه کرچک و مضرات آن

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

راه های مقابله با ابتلا به زگیل تناسلی +ویدئو

تاثیر چاقی در فشار خون بالا

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟

عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

جشنواره فجر

جشنواره 37/ معرفی فیلم متری شش و نیم به کارگردانی سعید

جشنواره 37/ معرفی فیلم شبی که ماه کامل شد اثر نرگس آبیار

جشنواره 37/ معرفی فیلم طلا به کارگردانی پرویز شهبازی

جشنواره 37/ معرفی فیلم ناگهان درخت به کارگردانی صفی یزدانیان

جشنواره 37/ معرفی فیلم قصر شیرین به کارگردانی سید رضا

جشنواره 37/ معرفی فیلم سمفونی نهم اثر محمدرضا هنرمند

ویدیو های سلامت

عوامل موثر در افزایش قد بعد از بلوغ

شایع ترین سرطان در بین زنان

آیا اعتیاد به پورنوگرافی قابل درمان است؟

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

مراحل لیفت صورت بدون جراحی

مطالب پیشنهادی

بهترین بره رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

نبض ما، پایگاه اینترنتی نشاط و سلامتی و دارای مجوز فعالیت است که تیم تولید کننده محتوای آن از پزشکان متخصص، اعضای هیئت علمی و اساتید دانشگاه، خبرنگاران و مترجمین و مشاورین مجرب تشکیل شده است .

نبض ما با ارائه جدیدترین مطالب علمی و کاربردی و با هدف بالا بردن سطح آگاهی و اطلاعات عامه مردم در حوزه پزشکی با هدف ارتقای سطح فرهنگ سلامت عمومی و بهبود سبک زندگی فارسی زبانان، می کوشد تا در جهت تندرستی، زیبایی، تغذیه سالم، تناسب اندام، مسائل مربوط به بهداشت مردان و زنان و مادر و نوزاد، مشاوره پزشکی، روان درمانی، بهداشت جنسی و زناشویی و سایر اطلاعات مفید در رابطه با سلامتی ، مخاطب را با ارائه مطالب صحیح و بروز رسانی شده یاری و راهنمایی نماید. لذا مطالب ارائه شده در سایت به هیچ عنوان جایگزین پزشک و تشخیص و تجویز آن نیست.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

سنا نوعی گیاه گلدار دارویی است از این گیاه معمولا برای درست کردن چای استفاده می‌شود. سال‌هاست که از برگ، پوسته و غلاف بیرونی گیاه سنا برای درست کردن چای به‌عنوان مُسهل و ملَیِن بهره می‌برند. از خواص برگ سنا می‌توان به درمان یبوست، درمان التهاب و مشکلات پوستی اشاره کرد. در این مقاله شما را با خواص برگ سنا، این گیاه درمانی آشنا خواهیم کرد.عوارض خوردن دمنوش برگ سنا

ازجمله خواص برگ سنا باید به رفع موقتی یبوست اشاره کرد. ضمن اینکه برای تمیز کردن دستگاه گوارش و روده‌ها برای انجام برخی از آزمایش‌ها نیز مورداستفاده قرار می‌گیرد (مثلا قبل از انجام کولونوسکوپی). برگ سنا یکی از معروف‌ترین ملین‌های طبیعی است. البته باید دقت کنید که با شناخت درست خواص برگ سنا مشکلات احتمالی برای بدن‌تان به‌وجود نخواهد آمد.

گیاه سنا از گونه‌ی بزرگی از گیاهان گلدار تیره باقلاسانان و زیرتیره ارغوانیان به وجود می‌آید. این گیاه متعلق به مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری مانند آفریقا و هند است. برخی از انواع وحشی آن هم (Cassia hebecarpa و Cassi marilandica) در شرق آمریکا می‌روید. از برگ، غلاف و پوسته‌ی بیرونی و میوه‌ی سنا می‌توان فراورده‌های دارویی مانند چای و مکمل‌های دیگر را تولید کرد. چای سنا معمولا از دو نوع خاص این تیره‌ی گیاهی موسوم به سنای انگلیسی و مصری به‌دست می‌آید. آیا سنا نوعی ملین و برطرف‌کننده‌ی یبوست است؟ در پاسخ باید گفت که بله. ازجمله خواص برگ سنا می‌توان به رفع این مشکلات اشاره کرد.

اگر ملین را ماده‌ و عاملی برای سهولت تخلیه روده‌ها بدانیم، سنا هم یک ملین خواهد بود. در واقع، سنا می‌تواند به تحریک و افزایش انقباضات روده‌ها کمک کند و یبوست را ازبین ببرد. افزایش انقباضات روده به‌خاطر وجود مؤلفه‌های شیمیایی فعال سنا است که گلیکوزیدهای آنتراکوئینون (anthraquinone glycosides) دارند. به این مواد سنوسید (sennosides) گفته می‌شود. سنا تنها زمانی به‌عنوان ملین مؤثر واقع می‌شود که سنوسیدهای موجود در آن به رایناترونز (rheinanthrones) تبدیل بشوند. این تبدیل هم کار باکتری‌های مفید روده‌ بزرگ است.

عوارض جانبی سنا چیست؟ ازجمله شایع‌ترین عوارض جانبی مصرف سنا می‌توان به مشکلات گوارشی اشاره کرد. البته این مشکل هم با مصرف به‌اندازه‌ی سنا و عدم استفاده محصولات سنا بیش از یک هفته رفع می‌شود.

یکی از خواص برگ سنا رفع مشکل شایع یبوست است. به‌همین‌خاطر کسانی که دچار یبوست هستند، به استفاده از سنا روی می‌آورند. سازمان غذاوداروی آمریکا (FDA) هم چای سنا را به‌عنوان ماده‌ای درمانی و بدون نیاز به نسخه معرفی کرده است؛ اما گیاه سنا چطور به رفع یبوست کمک می‌کند؟ در پژوهش‌های بالینی کنترل‌شده، اثرات مصرف سنا روی روده به این صورت بوده که این ماده باعث شُل شدن شکم می‌شود و در افزایش حجم مدفوع و تعداد دفعات دفع هم نقش دارد.

گیاه سنا در نقش ملین هم اثرات مثبت خود را سریع نشان می‌دهد. معمولا مدت ۸ ساعت طول می‌کشد تا مصرف گیاه سنا برای رفع مشکل اثر کند. احتمال دارد که این اثرگذاری در بازه‌ای ۶ تا ۱۲ ساعتی نیز به‌طول بینجامد. بهتر است چای سنا را قبل از خواب بنوشید تا صبح روز بعد، روده‌هایتان به‌کار بیفتد. مصرف چای سنا به‌عنوان درمانی خانگی به‌طور موقتی مناسب است، اما راهکاری دائمی نیست.

هموروئید، تورم رگ‌ها در مقعد و قسمت تحتانی رکتوم (راست‌روده) است. بواسیر یا هموروئید می‌تواند نشانه‌ی یبوست و فشاری باشد که به این ناحیه در هنگام دفع وارد می‌شود. این مشکل بسیار ناخوشایند و دردآور است و بسیاری از مبتلایان به آن به‌دنبال درمان‌های خانگی مناسب آن هستند. یکی از خواص برگ سنا در کاهش یبوست و فشار دفع است. به‌همین‌خاطر مصرف چای آن از سوی بیماران مبتلا به هموروئید، منطقی به‌نظر می‌رسد. عملکرد سنا برای رفع یبوست به این شکل است که دیواره‌ی روده را تحریک و روده را نرم می‌کند.

یکی از رایج‌ترین نشانه‌های سندروم روده‌ی تحریک‌پذیر، وقوع تغییرات در حرکات روده است. این تغییرات باعث بروز اسهال یا یبوست می‌شود. اگر مشکل مبتلایان به این سندروم به‌شکل یبوست ظهور پیدا کند، استفاده از خواص برگ سنا مفید واقع خواهد شد. اطبای سنتی، استفاده از چای سنا را هنگامی که لاکتولوز بی‌اثر می‌شود، به بیماران خود توصیه می‌کنند. البته مطالعات و پژوهش‌های در این زمینه همچنان ادامه دارد و دانشمندان قطعا اثرگذاری سنا در درمان سندروم روده‌ تحریک پذیر را اعلام نکرده‌اند. پس اگر به این بیماری دچار هستید، باید قبل از مصرف چای یا سایر فراورده‌های سنا با پزشک معالج خود مشورت کنید.

گاهی‌اوقات هم از چای سنا برای پاک سازی روده‌ بزرگ قبل از انجام آزمایش کولونوسکوپی استفاده می‌شود. شاید بپرسید، کولونوسکوپی چیست؟ این آزمایش راهکاری درمانی برای مشاهده‌ی درون کلون یا روده‌ی بزرگ است. روده‌ی بزرگ، آخرین بخش دستگاه گوارش است و قبل از انجام کولونوسکوپی باید کاملا از مواد زائد تخلیه شود. به‌نظر می‌رسد مصرف سنا به‌شکل خوراکی تأثیراتی مشابه روغن کرچک و محصولات رایج قدیمی مانند بیزاکودیل در تخلیه‌ی روده دارد. این مورد از خواص برگ سنا می‌تواند به رفع مشکلاتی نظیر سوءهاضمه، جمع شدن باد در روده و انقباضات آن هم کمک کند.

از سایر خواص برگ سنا می‌توان به ادرارآور بودن آن اشاره کرد. این گیاه موجب دفع ادرار و خارج شدن چربی، نمک، آب اضافی و سم زدایی بدن می‌شود. این ماده گیاهی می‌تواند موجب کمبود آب بدن هم بشود. پس اگر آن را مصرف می‌کنید به آب‌رسانی بدن توجه داشته باشید.

چای سنا با داشتن مقادیری تانین، رِزین و اسانس قادر به درمان زخم‌، درمان سوختگی‌ و قارچ پوستی است. خواص ضدمیکروبی آن هم به درمان آکنه و سایر ناراحتی‌های پوستی کمک می‌کند.

این ماده‌ی گیاهی برای پرپشت‌شدن و افزایش ضخامت و حجم موها نیز مفید است. سنا می‌تواند به درخشان شدن موها هم کمک کند. مثلا باعث می‌شود تا موی طلایی حالت بلوند مایل به خاکستری پیدا کند.

موادی نظیر سنوسید که در چای سنا وجود دارد به آن خاصیت ضدانگلی می‌دهد. سنا با ریشه‌کن کردن کرم‌ها و انگل‌ روده باعث می‌شود که جذب مواد مغذی در بدن بهتر صورت بگیرد.

از دیرباز تا کنون از سنا برای رفع مشکلات التهابی بدن نظیر سردرد، التهاب بافت‌ها و مفاصل و تب استفاده می‌شده است. آنتی اکسیدان های موجود در برگ سنا هم به کاهش وقوع بیماری‌های مزمن بدن کمک می‌کند. بنابراین با خنثی کردن رادیکال های آزاد قبل از ایجاد استرس اکسیداتیو، بیماری‌های مزمن و سرطان، به‌ویژه سرطان روده‌ بزرگ، به سلامت بدن کمک می‌کند.

برای درست کردن چای سنا در منزل فقط به مقداری برگ سنا نیاز دارید. اگرچه این چای در خاورمیانه، آسیا و آفریقا استفاده می‌شود، در آمریکا و سایر نقاط دنیا هم برگ‌های این گیاه برداشت می‌شود. با کاشت درختچه‌ی سنا در منزل کارتان راحت‌تر می‌شود. بعد از اینکه برگ‌ها رسید و آنها را چیدید و خشک کردید، به‌راحتی می‌توانید از آنها چای درست کنید.

۱ تا ۳ ساعت بعد از نوشیدن دمنوش سنا باید منتظر تأثیر آن در بدن باشید. بدن هر فرد از نظر سوخت‌وساز با دیگری متفاوت است. به‌خاطر این عامل و عوامل مختلف دیگر سرعت اثرگذاری چای سنا هم در بدن افراد گوناگون با هم فرق می‌کند. بااین‌حال، اگر داروی دیگری مصرف نمی‌کنید و با معده‌ی خالی چای را میل کرده‌اید، باید طی ۲ ساعت پس از خوردن چای منتظر دیدن اثرات آن باشید. اگر می‌خواهید از خواص برگ سنا بهره ببرید باید از میزانِ کم، مصرف را شروع کنید تا اثرات و نتایج آن را ارزیابی و مشاهده کنید. ملین بودن سنا گاهی به‌صورت شدید نمایان می‌شود و ممکن است افراد با معده‌ی حساس را اذیت کند. چای سنا را به‌اندازه‌ای که با بدن‌تان سازگار است، مصرف کنید. یادتان باشد که مصرف این چای در بلندمدت توصیه نمی‌شود.

چای سنا بسیار قوی است و باید با هدف رفع مشکلی خاص مصرف شود. قبل از اضافه کردن این چای به بره‌ی غذایی‌ خود بهتر است با پزشک مشورت کنید. عوارض جانبی ناشی از مصرف افراطی چای سنا به قرار زیر است:

مصرف چای سنا در بلندمدت مانع از عملکرد صحیح روده‌ها می‌شود. علت این است که روده‌ها به سنوسیدهای موجود در سنا وابسته می‌شوند و چنین وابستگی و اعتیادی به‌سختی ازبین می‌رود. بنابراین با قطع مصرف چای سنا، امکان بروز یبوست و ناراحتی های معده به‌وجود می‌آید. مصرف چای سنا بیش از ۲ هفته توصیه نمی‌شود.

مصرف متداوم چای سنا منجر به برهم‌خوردن تعادل مواد شیمیایی بدن می‌شود. این اثرات به‌صورت کاهش سطح الکترولیت‌های بدن خود را نشان می‌دهند. مثلا در صورت کمبود پتاسیم بدن، حتی خطر مرگ هم وجود خواهد داشت.

چای سنا بر انعقاد خون هم اثر می‌گذارد. بنابراین اگر شخصی داروهای ضدانعقاد مصرف می‌کند، نوشیدن چای سنا در روند درمانش تداخل ایجاد خواهد کرد.

بانوانی که در دوران بارداری یا شیردهی هستند، نباید از چای سنا استفاده کنند، زیرا روی روده‌ها اثرات مستقیم دارد.

مصرف چای سنا در بلندمدت باعث مسمویت‌های کبد می‌شود.

از عوارض خفیف‌تر مصرف چای سنا نیز می‌توان از این موارد برد:

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

عوارض خوردن دمنوش برگ سنا

خواص خوراکی ها

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت

خواص سیر برای مو و طرز تهیه ماسک موی سیر برای تقویت مو

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

کنترل اضطراب سخنرانی در ۶ گام مؤثر

ارائه‌ آسانسوری؛ چطور در کمتر از ۳۰ ثانیه خودمان را به دیگران معرفی کنیم؟

سخنرانی موفق با ۶ نکته‌ای که باید بدانید

خواص پاپایا؛ ۱۴ خاصیت فوق‌العاده پاپایا برای سلامت بدن

معرفی کتاب قدرت یک زن؛ راهنمای زنان برای داشتن زندگی ایده‌آل


شادترین کشورهای جهان در سال ۲۰۱۸


قدرتمندترین زنان جهان در سال ۲۰۱۷

فینگرفود؛ خوشمزه‌ترین فینگرفودهای دنیا

بهترین کشور برای مهاجرت در سال ۲۰۱۸ کدام است؟

بلندترین برج های جهان در کدام کشورها قرار دارند؟

بهداشت سلامت | رژیم غذایی لاغری چاقی دکتر کرمانی

تشک های فنر منفصل خوشخواب تشک های فنر منفصل خوشخواب در سال ۹۷ و با تغییر قیمت ها توانستند در

برخی فاکتورهای سبک زندگی و رژیم غذایی می توانند عامل چاقی شوند، اما گاهی اوقات برخی بیماری ها هم می

دانشمندان در کمیسیونی بین‌المللی، اولین رژیم غذایی جهانی را با هدف نجات کره زمین پیشنهاد کردند. به گزارش ایسنا، محور

کارشناسان سلامت معتقدند که عدم تشخیص بیماری تیروئید می‌تواند خطر ناباروری را افزایش دهد. به گزارش ایسنا، گروهی از متخصصانعوارض خوردن دمنوش برگ سنا

در یک مطالعه جدید متخصصان پنج نوع بی‌خوابی را معرفی کرده‌اند که هر یک با ویژگی‌های خاص خود از دیگری

طبق نتایج محققان، تغذیه نوزادان با تخم مرغ مواد مغذی مورد نیاز برای مغز بهتر را برایشان فراهم می کند.

یافته های جدید نشان می دهد مصرف هفته ای یکبار ماهی منجر به خواب بهتر و افزایش IQ کودکان می

بسته به نوع برندی که استفاده می‌ کنید، این عادت به ظاهر سالم ممکن است شما را در معرض مواد1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *