عوارض جانبی لوبل

خواص دارویی و گیاهی

لوتیراستام چیست؟
لوتیراستام از داروهای ضد صرع می باشد. صرع نوعی بیماری مغزی است که در اثر اختلال جریان الکتریکی سلول های قسمتی از مغز باعث بروز تشنج می گردد.


( قرص لویستام محصول شرکت تهران شیمی )

تشنج يك حمله ي عصبي ناشي از اختلال در فعاليت الكتريكي مغز مي باشد و بصورت حرکات غیر ارادی در بدن،چشم ها و بخش هاي مختلف بدن بروز مي كند.این علایم می تواند عوارضی در پی داشته باشد و منجر به تغییرات در رفتار،احساسات،هوشیاری و سایر توانایی های ذهنی گردد از این رو کنترل و پیشگیری از بروز این حملات در مبتلایان به صرع بسیار حائز اهمیت است.لوتیراستام با کاهش جریان الکتریکی غیر طبیعی سلول های مغزی به تنهایی یا همراه با سایر داروهای ضد صرع جهت کاهش حملات تشنج استفاده میشود.
پیش از مصرف لوتیراستام 
-در صورت بارداری یا اقدام به بارداری و شیردهی پزشک خود را مطلع نمایید.
-در صورت سابقه ی مشکلات کلیوی،کبدی و حساسیت دارویی به پزشک خود اطلاع دهید.
-از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجاد کند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خود در اختیار پزشک یا داروساز خود قرار دهید.
نحوه ی مصرف لوتیراستام
– دارو را دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید . مصرف این دارو باتوجه به وضعیت و نوع مشکل شما متفاوت می باشد.
-از آنجا که این دارو بر روی سیستم عصبی تاثیر دارد،مصرف آن باید به صورت مداوم و تحت نظرپزشک باشد.اگرچه ممکن است در چند هفته ی ابتدایی درمان احساس بهبودی در شما ایجاد نشود،با این حال درمان خودرا ادامه دهید و طبق بره ی منظم به پزشک خود مراجعه کنید و همچنین برای بهبود روند درمان کلیه ی مشکلات و مسائل خودرا از پزشک یا داروساز خود سوال بفرمایید .
-قطع این دارو به صورت ناگهانی و بدون نظر پزشک ،می تواند عوارض ناسبی از جمله بروز حمله ي تشنجي برای بیمار در برداشته باشد لذا قطع اين دارو بايدبصورت تدريجي و تحت نظر پزشك انجام شود.
-در صورتی که این دارو دو نوبت در روز برای شما تجویز شده است، بهترین زمان مصرف آن صبح ها و عصرها می باشد.
-ممکن است پزشک شما درمان را با مقدار داروی کم شروع کند و پس از عادت کردن بدن،مقدار داروی شمارا افزایش دهد تا احتمال بروز عوارض ناشی از دارو کمتر شود.
-مقدار مصرف دارو در کودکان با توجه به شرایط، سن و وزن آنها توسط پزشک محاسبه می شود.
_در صورتی که فرم خوراکی مایع برای شما تجویز گردیده است ،مقدار مصرف در هر نوبت را با سرنگ مخصوص به طور دقیق اندازه گیری نمایید و در مورد نحوه مصرف و اندازه گیری ،با داروساز خود مشورت نمایید.
-این دارو با غذا تداخل خاصی ندارد و می توان آن را قبل یا بعد از غذا مصرف کرد.قرص را با یک لیوان آب ببلعید .
-در صورت فراموش كردن مصرف يك نوبت دارو بلافاصله پس از يادآوري آن را مصرف كنيد مگر آنكه زمان ياد آوري به نوبت مصرف بعدي دارو نزديك باشد.در اين شرايط نوبت فراموش شده را مصرف نكنيد و نوبت بعدي را در زمان خودش مصرف كنيد اما به هيچ وجه مقدار مصرف دارو را دوبرابر نكنيد.
توصیه های لوتیراستام
-بهتر است هر بار برای دریافت نسخه ی جدیدتان از تغییر برند یا شرکت تولیدکننده ی دارو خودداری کنید و در صورت لزوم به پزشک خود اطلاع دهید.
-در ابتدای درمان با این دارو ممکن است افکار ناراحت کننده ی شما از گذشته شوند اما نگران نباشید. باید بدانید که این افکار ناشی از مصرف این دارو و شروع اثر بخشی آن می باشند و به مرور زمان برطرف می شوند.
بهتر است در این موارد افکار خودرا با نزدیکان و یا مشاور و پزشک خود درمیان بگذارید و آگاهانه نسبت به برطرف کردن آنها اقدام نمایید .
-به دليل عوارض ناشي از اين دارو براي جنين ،درصورتي كه قصد بارداري يا شك به بارداري داريد حتما پزشك خود را جهت تغيير دارو مطلع سازيد و در زمان مصرف اين دارو از روش مناسب جهت پيشگيري از بارداري استفاده نماييد.
-در ابتداي شروع درمان بيماري صرع با لووتیراستام ممكن است تعداد يا نوع حملات تشنج كمي تغيير كند اما نگران نباشيد زيرا به مرور اين مشكل برطرف مي شود.لذا احتياطات لازم را رعايت كنيد و با پزشك خود در تماس باشيد.
-مصرف الکل در مدت درمان با این دارو می تواند احتمال بروز عوارض ناشی از این دارو را افزایش دهد.
-رانندگی برای بیماران مبتلا به صرع مناسب نمی باشد اما در صورتی که در مدت یک سال تشنجی رخ نداده باشد، می توان با نظر پزشک و با احتیاط ، مجددا شروع به رانندگی نمود. با این حال در صورتی که رانندگی می کنید باید حواستان به زمان مصرف داروها و خواب آلودگی ناشی از آنها باشد.
عوارض شایع لوتیراستام 
-خواب آلودگی، خستگی و سرگیجه از عوارض این دارو می باشد لذا تا زمانی که اثر دارو از بین نرفته از رانندگی و کارهایی که نیاز به تمرکز و احتیاط دارند خودداری نمایید .
_برای سردرد احتمالی ناشی از مصرف این دارو از داروساز خود درمورد داروی ضد درد مناسب سوال کنید.
_در صورت احساس تهوع ،اسهال ، سوهاضمه و کاهش اشتها ناشی از مصرف این دارو ،مصرف غذاهای سبک و ساده و پرهیز از غذاهای پرچرب و پر ادویه این مشکل را برطرف می سازد.
-در صورت بروز علائم آنفولانزا، گلودرد،آبریزش و گرفتگی شدید بینی، تغییرات شدید خلق و خو، احساس لرزش، خستگی شدید و سایر موارد حتماً به پزشک خود مراجعه نمایید عوارض نادر اما مهم لوتیراستام
-این دارو می تواند عوارض نادر اما مهمی داشته باشد که علی رغم اینکه احتمال وقوع آنها کم می باشد اما پیگیری و توجه به آنها بسیار مهم می باشد.لذا در صورت داشتن علائم سرفه همراه با گلودرد ،خشکی و التهاب چشم وبروز لکه های قرمز پوستی فوراًبه پزشک خود یا مرکز درمانی مراجعه کنید.

Reference: Medscape
Reference: www.webmd.com

لوتیراستام Levetiracetam

قرص های 25 و 5 میلی گرم روکشدار

لوبل یک داروی ضد تشنج است (دارویی که جهت درمان حملات تشنج در بیماری صرع استفاده می شود).

در صورتیکه به لوبل و یا محتویات این دارو حساسیت دارید، از مصرف آن خودداری کنید.

عوارض جانبی لوبل

اگر در حال مصرف دارو هستید یا اخیرا داروهایی را مانند داروهایی که بدون نسخه قابل تهیه هستند مصرف کرده اید، به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.

شما می توانید لوبل را با یا بدون غذا مصرف کنید. به عنوان یک نکته احتیاطی لوبل را همراه با الکل مصرف نکنید.

همیشه طبق دستور پزشک و یا داروساز خود از این دارو استفاده کنید. چنانچه در این مورد مطمئن نیستید با پزشک و یا داروساز خود مشورت کنید.

لوبل می بایست دو بار در روز مصرف شود. یک نوبت صبح و یک نوبت عصر و ترجیحا در ساعت مشخصی مصرف شود

قرص های لوبل را با مقدار کافی مایعات (به عنوان مثال یک لیوان آب) میل کنید.

لوبل به عنوان یک درمان طولانی مدت کاربرد دارد. شما می بایست مصرف لوبل را تا زمانی که پزشک شما تجویز کرده است ادامه دهید.

بدون توصیه پزشک خود مصرف لوبل را قطع نکنید زیرا این امر می تواند به افزایش تعداد حملات تشنج منجر شود. چنانچه پزشک شما قصد قطع درمان با لوبل را داشته باشد، شما را جهت قطع تدریجی دارو راهنمایی خواهد کرد.

عوارض جانبی احتمالی به دنبال مصرف بیش از اندازه لوبل عبارتند از: خواب آلودگی، بیقراری، رفتار تهاجمی، کاهش سطح هشیاری، وقفه تنفسی و کما.

اگر بیش از میزان توصیه شده لوبل مصرف نموده اید با پزشک خود تماس بگیرید. پزشک شما بهترین درمان ممکن را به هنگام مصرف بیش از اندازه دارو تجویز خواهد کرد.

چنانچه مصرف یک دوز و یا بیش تر را فراموش کرده اید با پزشک خود تماس بگیرید. از مصرف دوز دو برابر دارو جهت جبران دوز فراموش شده خودداری کنید.

در صورت ضرورت قطع مصرف، همانند قطع مصرف سایر داروهای ضد تشنج، به منظور پیشگیری از افزایش تعداد حملات تشنجی، لوبل می بایست به صورت تدریجی قطع شود.

چنانچه سوالات بیشتری در ارتباط با این دارو دارید از پزشک یا داروساز خود بپرسید.

همانند تمامی انواع داروها، مصرف این دارو نیز ممکن است با عوارض جانبی همراه باشد. با این حال کلیه مصرف کنندگان دچار این عوارض نمی شوند. برخی از عوارض جانبی مانند خواب آلودگی، خستگی و سرگیجه ممکن است در شروع دوره درمان و یا به هنگام افزایش دوز مصرفی شایع تر باشند. هر چند این عوارض با گذشت زمان کاهش می یابند.

 

لوتیراستام Levetiracetam

1 میلی گرم در میلی لیتر

لوتیراستام یک داروی ضد صرع (برای درمان حملات تشنج) می باشد.

لوبل برای موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

شوند. لوتیراستام در نوعی از صرع مورد استفاده قرار می گیرد که در ابتدا فقط یک نیمکره مغز راتحت تأثیر قرار می دهد، اما بعدا می تواند به نواحی وسیعتری در هر دو نیمکره گسترش یابد (تشنج با شروع محدود با یا بدون گسترش ثانویه). لوتیراستام توسط پزشک برای کاهش تعداد حملات صرع برای شما تجویز شده است.

عوارض جانبی لوبل

به عنوان داروی افزوده شده به سایر داروهای ضدصرع برای درمان:

در صورت وجود هر یک از موارد زیر از مصرف دارو خودداری نمایید:

در موارد زیر قبل از مصرف لوبل با پزشک خود مشورت نمایید:

همواره این دارو را دقیقا مطابق دستور پزشک مصرف نمایید. در صورت عدم اطمینان با پزشک مشورت نمایید.

لوبل باید دو بار در روز، یک بار صبح و یک بار عصر، هر روز در زمان تقریبا مشابه مصرف شود.

می توان محلول خوراکی لوبل را در یک لیوان آب یا شیشه شیر کودک رقیق نمود. لوبل همراه با یا بدون غذا قابل مصرف است.

شیشه را باز نمایید. و آداپتور را وارد گردن شیشه نمایید. پیستون را بکشید و سرنگ را با میزان لازم از محلول پر کنید تا علامت روی مقدار تجویز شده توسط پزشک به میلی لیتر قرار گیرد. با پایین بردن پیستون تا انتهای سرنگ، محتویات سرنگ را درون لیوان آب یا شیشه شیر کودک خالی کنید. تمام محتویات لیوان یا شیشه شیر کودک را مصرف نمایید. شیشه را با درب پلاستیکی آن ببندید. سرنگ را تنها با آب بشویید.

لوبل به عنوان یک درمان مزمن به کار می رود. باید لوبل را تا زمانی که پزشک تعیین می کند مصرف نمایید. از توقف درمان بدون توصیه پزشک خودداری کنید، زیرا این کار می تواند موجب افزایش تشنج ها شود.

عوارض جانبی احتمالی ناشی از مصرف بیش از حد لوبل عبارتند از: خواب آلودگی، بی قراری، پرخاشگری، کاهش هوشیاری، مهار تنفس و کما. در صورت مصرف بیش از حد لوبل به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک بهترین درمان را برای مصرف بیش از حد دارو تعیین خواهد کرد.

در صورت فراموش کردن یک یا چند دوز دارو با پزشک خود تماس بگیرید. از 2 برابر کردن دوز دارو برای جبران دوز فراموش شده خودداری نمایید.

در صورت ضرورت توقف درمان، لازم است لوبل به تدریج قطع شود تا از افزایش تشنج ها جلوگیری شود. در صورتی که پزشک تصمیم به توقف درمان بگیرد، دستورالعمل لازم برای قطع تدریجی دارو را به شما خواهد داد. در صورت داشتن سوالات در مورد روش مصرف لوبل به پزشک یا داروساز مراجعه نمایید.

مانند هر دارویی مصرف لوبل نیز ممکن است تعدادی عارضه جانبی در پی داشته باشد، اگرچه این عوارض در تمام افراد بروز نمی کنند. شایع ترین آثار جانبی گزارش شده عبارتند از: التهاب گلو، خواب آلودگی، سردرد، خستگی و سرگیجه. در ابتدای درمان یا با افزایش دوز دارو ممکن است عوارض جانبی مثل خواب آلودگی، خستگی یا سرگیجه شایع تر باشند. با این حال این اثرات با گذشت زمان کاهش می یابند.

ماده فعال دارو لوتیراستام می باشد. هر میلی لیتر حاوی 1 میلی گرم لوتیراستام است.

 

 

داروی لوتیراستام برای درمان تشنج استفاده می شود. اشکال داروی لوتیراستام عبارت است از محلول خوراکی، قرص و فرم تزریقی. دوز لوتیراستام در درمان تشنج بر اساس سن و نوع حملات تعیین می شود. ®Keppra معروف ترین تجاری لوتیراستام می باشد. از شایع ترین عوارض جانبی لوتیراستام می توان به عفونت و سردرد اشاره کرد.

بالغین:

5 میلی گرم لوتیراستام خوراکی یا وریدی، روزانه دو بار و حداکثر دوز لوتیراستام 3 میلی گرم روزانه می باشد.

بالغین و نوجوانان بالای 16 سال:

5 میلی گرم لوتیراستام تزریقی(وریدی) روزانه دو بار. حداکثر دوز لوتیراستام در روز 3 میلی گرم در دوزهای منقسم تجویز می شود.

عوارض جانبی لوبل

تداخل دارویی لوتیراستام عبارت است از:

هر دارو به موازات ایجاد اثرات درمانی مورد نظر، ممکن است سبب بروز عوارض ناخواسته نیز بشود. اگرچه کلیه این عوارض در یک فرد مشاهده نمی شود ولی در صورت بروز هر یک از عوارض زیر با پزشک معالج مشورت نمایید.

عوارض جانبی لوتیراستام عبارت است از:

درسه جامع داروهای رسمی ایران- ایران فارما تالیف دکتر سعید شهراز- دکتر طاهره غازیانی

مرجع جامع داروهای ژنریک ایران با اقدامات پرستاری و مراقبت تالیف و ترجمه پوران سامی

داروهای ژنریک ایران تالیف دکتر رامین خدام

فارماکولوژی پایه و بالینی کاتزونگ

http://www.rxlist.com

دُروانا محلی برای تحقیق و پژوهش (فرهنگ دهخدا) دروانا در تلاش است با گردآوری ژورنال های تخصصی پزشکی، مجلات پزشکی، مقالات و مطالب علمی، از معتبرترین منابع جهانی، بستری را برای تحقیق و مطالعه فراهم نماید.از تمامی پزشکانی که دُروانا را برای رسیدن به این هدف همراهی می نمایند، کمال تشکر را داریم.با دروانا همراه شوید.

داروی لوتیراستام برای کنترل شروع تشنج جزئی در طول درمان صرع در بزرگسالان و نوزادان 1 ماه به بالا استفاده می شود. این دارو برای درمان تشنج میوکلونیک در بزرگسالان و کودکان 12 سال به بالای مبتلا به صرع میوکلونیک جوانان نیز تجویز می شود. لوتیراستام برای درمان تشنج تونیک کلونیک ژنرالیزه اولیه در بزرگسالان و کودکان 6 سال به بالای مبتلا به صرع ایدیوپاتیک نیز استفاده می شود. این دارو، صرع را درمان نمی کند و فقط برای کنترل تشنج است_ آنهم تا زمانی که مصرف شود.

 

این دارو فقط با نسخه پزشک در اختیار بیمار قرار می گیرد.

 

اشکال دارویی:

عوارض جانبی لوبل

 

در صورتيكه تصميم به مصرف دارويی داريد همه جوانب آن بايد به دقت بررسی گردد. اين تصميمی است كه شما و پزشكتان می گيريد. درمورد مصرف اين دارو موارد زير بايد درنظر گرفته شود:

 

آلرژی و حساسیت
در صورت بروز هرگونه واکنش آلرژیک یا غیر معمول، به هر دارویی و یا این داروی خاص حتما پزشک معالج خود را مطلع سازید. همچنین درمانگران را آگاه نمایید از وجود حساسیت هایی که نسبت به برخي مواد غذايي، رنگ ها ، مواد نگهدارنده و يا حيوانات دارید. در صورتيكه  بدون تجويز پزشك قصد استفاده از اين دارو را داريد حتما بروشور و يا توضيحات مندرج روي بسته را با دقت مطالعه فرماييد.

 

اطفال
تاکنون، مطالعات دقیق و کافی در خصوص رابطه ی بین سن و میزان اثر بخشی محلول تزریقی لوتیراستام در کنترل شروع تشنج جزئی در کودکان 1 ماه تا 16 سال، در درمان تشنج میوکلونیک در کودکان 12 سال به بالای مبتلا به صرع میوکلونیک جوانان، و برای درمان تشنج تونیک کلونیک ژنرالیزه اولیه در کودکان 6 سال به بالای مبتلا به صرع ایدیوپاتیک صورت نگرفته است. 

سالمندان
مطالعات دقیق و کافی برای بررسی اثربخشی و ایمنی این دارو در سالمندان انجام نگرفته است. تا به امروز نیز اثر سویی در این زمینه گزارش نشده است. در هرصورت اقدامات احتیاطی برای سالخوردگان باید در نظر گرفته شود، زیرا به علت کهولت سن  در معرض بیماری های قلبی – ریوی و کلیوی و اثرات طلوب هستند. بنابراین، دوز و میزان مصرف لوتیراستام باید به دقت بررسی شود. 

 

دوران بارداری
مطالعات بر حیوانات نشاندهنده ی اثرات منفی این دارو بودند. با این حال، مطالعات کافی در خصوص اثرات این دارو در زنان باردار وجود ندارد. 

 

دوران شیردهی و مادران شیرده
تحقيقات خاصی در خصوص اثر بخشی این دارو بر زنان شيرده صورت نگرفته است. پيش از مصرف اين دارو در زنان شيرده همه جوانب مثبت و منفی آن بايد درنظر گرفته شود.

 

تداخلات دارویی
بی شک هيچ دارويی نبايد همزمان مصرف شود، اما در برخی موارد با وجود رخ دادن تداخل دارويی، ممكن است نياز به مصرف همزمان دو داروی مختلف باشد. در چنين مواردی ممكن است پزشک مقدار مصرف دارو را تغيير دهد و يا داروی ديگری تجويز كند. بنابراين در صورت مصرف دارویی ديگر آنرا با پزشک خود مطرح سازيد.

استفاده از این دارو با هرکدام از داروهای زیر توصیه نمی شود. در صورت ضرورت تجویز، پزشک ممکن است تغییراتی در الگوی مصرف دارو ومیزان دوز مصرفی اعمال نماید.

 

استفاده همزمان از این دارو با هرکدام از داروهای زیر ممکن است باعث افزایش خطر عوارض جانبی خاصی شود. اما، در پاره ای موارد می تواند بهترین درمان دارویی نیز به شمار آید که در این صورت پزشک تغییراتی در الگوی میزان مصرف به وجود می آورد.

 

تداخلات دارویی دیگر
بي شک هيچ دارويی را نبايد در زمان غذا خوردن يا حوالی آن مصرف نمود چراكه امكان وقوع تداخل وجود دارد. مصرف الكل و تنباكو نيز تداخلاتی ایجاد مي كند.

 

سایر مشکلات پزشکی 
وقوع مشكلات پزشکی ديگر ممكن است بر اثربخشی اين دارو تاثير بگذارد. بنابراین پزشک را از وجود آنها آگاه کنید، به ویژه موارد زیر :  

 

پرستار و یا دیگر متخصصین آموزش دیده این دارو را در بیمارستان به بیمار تزریق می کند. لوتیراستام با استفاده از سرنگ به صورت داخل وریدی تزریق می شود.این دارو باید به آرامی تزریق شود، طوری که لوله آی وی مدت 15 دقیقه در محل تزریق باقی می ماند.

تا بهبودی علائم پزشک تزریق را انجام داده و پس از آن فرم خوراکی این دارو تجویز می شود_ فرم خوراکی اثربخشی یکسانی دارد. هرگونه ابهام یا سوال را با پزشک در میان بگذارید. 

بررسی پیشرفت درمان، اثربخشی دارو و عوارض ناخواسته در ویزیت های منظم توسط پزشک، امری بسیار مهم است. از این طریق، پزشک از تاثیر دارو، میزان دوز مصرفی و یا ادامه ی مصرف آن اطمینان حاصل می کند.

لوتیراستام ممکن است باعث تغییرات خلق و خوی یا رفتاری، مشکلات هماهنگی، خستگی و یا ضعف غیر معمول شود.  احساس افسردگی، اضطراب، خشم، به سرعت آشفته شدن، بی قراری، و یا داشتن افکاری جهت صدمه به خود به معنای مراجعه سریع به پزشک است. هر گونه فکر یا رفتار غیر معمول و آزاردهنده، به خصوص تغییرات جدید و یا آنهایی که بدتر شده اند، را با پزشک معالج درمیان بگذارید.

این دارو ممکن است باعث تاری دید، دو بینی ، بی دست و پایی ، بی ثباتی، سرگیجه، و خواب آلودگی شود. از عوارض جانبی این دارو کامل آگاه باشید _ یعنی کم کردن هشیاری و سرگیجه_ در انجام کارهایی مانند رانندگی، استفاده از ماشین آلات، و یا هر چیزی که نیاز به هوشیاری دارد. در صورت دردسر ساز بودن این عوارض، با پزشک خود مشورت کنید.

این دارو ممکن است باعث واکنشهای پوستی جدی شود. با مشاهده تاول، پوسته پوسته شدن، شل شدن پوست، ضایعات پوستی قرمز رنگ، آکنه و یا بثورات جلدی شدید، زخم یا جراحت پوستی، تب یا لرز سریع به پزشک مراجعه کنید.

بدون مشورت با پزشک معالج، مصرف لوتیراستام را متوقف نکنید . توقف ناگهانی دارو ممکن است باعث برگشت یا تکرر تشنج شود.  پزشک ممکن است به طور تدریجی دوز دارو را تا توقف کامل کم کند.

این دارو ممکن است باعث افزایش فشار خون در کودکان 1 ماه تا 4 سال شود. هر گونه تغییر در فشار خون طبیعی کودک به معنای مراجعه سریع به پزشک است.

 

 

عليرغم تاثيراتی كه یک دارو دارد، امكان بروز برخي عوارض جانبي ناخواسته نيز وجود دارد. بروز هريك از این عوارض نيازمند مراقبتهای پزشكی و مراجعه به پزشک است.

در صورت مشاهده ی هر یک از عوارض زیر سریع به پزشک مراجعه کنید:

علایم رایج

 

عوارض جانبی لوبل

دلیل ناشناخته

 

در صورت مشاهده ی علایم اوور دوز، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید:
 

علایم مصرف بیش از حد

 

تعدادی از عوارض جانبی نیاز به توجه پزشکی ندارد. این عوارض به مرور و با عادت بدن به دارو از بین می روند. درمانگر می تواند راه هایی برای جلوگیری و یا کاهش برخی از این عوارض جانبی ارایه دهد. چنانچه این عوارض طولانی و آزار دهنده شدند، و یا ابهامی در موردشان داشتید به پزشک مراجعه کنید:

علایم رایج

 

علایم کمتر رایج

 

دلیل ناشناخته

 

ممکن است عوارض دیگری که در این لیست نیامده در برخی بیماران رخ دهد. در این خصوص به پزشک معالج مراجعه شود.

 

برای پرسیدن سوالات پزشکی خود، می توانید به ربات تلگرام هوشمند سبزوسالم مراجعه کرده و سوالات خود را از پزشکان متخصص بپرسید.
آدرس ربات تلگرام سبزوسالم:

محققان با مطالعه بروی امواج مغزی متوجه نحوه واکنش مغز به صداهای موسیقیایی شدند

نقص های مادرزادی شکاف لب و شکاف کام هنگام تولد رخ می دهد زیرا لب و دهان دردوران بارداری شکل نگرفته است.
این نقص بطورکلی شکاف کام یده می شود.
 

تشنج عبارت است از حرکات و رفتارغیر طبیعی که به دلیل فعالیت های الکتریکی غیرمعمول در مغز رخ می دهد یکی از نشانه های صرع می باشد. اما همه افرادی که دچار تشنج می شوند، لزوما مبتلا به صرع نیستند، بلکه گروهی از اختلالات با تشنج همراه هستند. 

زنانی که مبتلا به صرع هستند و باردار می شوند، در معرض خطراتی هستند که مربوط به پیامدهای صرع می باشند.

تشنج عبارت است از حرکات و رفتارغیر طبیعی که به دلیل فعالیت های الکتریکی غیرمعمول در مغز رخ می دهد یکی از نشانه های صرع می باشد. اما همه افرادی که دچار تشنج می شوند، لزوما مبتلا به صرع نیستند، بلکه گروهی از اختلالات با تشنج همراه هستند. 

داروی مورد نظرتان را جستجو کنید و همه چیز را در مورد آن مطالعه کنید.

آشنایی با بیماری ها و اختلالات طبی و روش های درمان و پیشگیری

در صورت که سوال و یا مشکل پزشکی خاصی دارید به راحتی می توانید سوالات خود را از پزشکان متخصص ما بپرسید و به سرعت پاسخ تخصصی دریافت کنید. برای این منظور می توانید از ربات تلگرامی ما با @askq_bot استفاده کنیبد.

تمامی حقوق مادی و معنوی این وب‌گاه برای گروه سبز و سالم محفوظ می باشد.

© All Rights Reserved

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *