عوارض تزریق بتامتازون

تزریق بتامتازون برای درمان علائم آلرژی ، آسم ، مشکلات غده آدرنال ، مشکلات خونی ، حساسیت ها و تورم پوست و مورد استفاده قرار می گیرد. بتامتازون برای درمان جایگزینی در نارسایی غده فوق کلیوی استفاده می‌شود. این دارو همچنین در درمان علامتی اختلالات التهابی و آلرژیک در جهت سرکوب کردن سیستم ایمنی، هیپرپلازی مادرزادی غده فوق کلیوی و تحریک بلوغ ریوی جنین در زایمانهای زودرس و ادم مغزی نیز مؤثر است. از این دارو به شکل تزریق اینتراتکال یا اپیدورال برای کاستن از دردهای ناشی از متاستازهای استخوانی در بدخیمی‌ها یا مواردی که دردهای کمر به شکل رادیکولر هستند نیز استفاده شده‌ است.

بتامتازون برای درمان خارش، قرمزی، خشکی و پوسته پوسته شدن ، التهاب و ناراحتی پوست استفاده می شود. تزریق این دارو در کودکان باید حتما با تجویز پزشک باشد . تزریق آمپول بتامتازون می تواند باعث اختلال در رشد کودک شود و از رشد کودک جلوگیری کند .

عملکرد این دارو به این صورت است که پاسخ ایمنی بدن را در برابر شرایط مختلف تغییر می دهد و منجر به کاهش التهاب می شود. بتامتازون در درمان بیماری های مرتبط با کاهش عملکرد غده آدرنال استفاده می شود. همچنین این دارو جهت درمان التهابات شدید ناشی از برخی موارد خاص از جمله آسم و آلرژی شدید, آرتریت روماتوئید، کولیت اولسراتیو، اختلالات خاص خون، لوپوس، اسکلروز متعدد و برخی از شرایط پزشکی چشم و پوست تجویز می شود. علاوه بر این, بتامتازون ممکن است در طول درمان برخی از سرطان ها از جمله سرطان خون استفاده شود.

در حقیقت این دارو با عبور از غشاء سلولی به گیرنده های خود در سیتوپلاسم متصل شده و کمپلکس دارو-گیرنده وارد هسته سلولی می شود. این کمپلکس با اتصال به نواحی خاصی از DNA موجب تحریک روند رونویسی mRNA و به دنبال آن ساخت آنزیم هایی می گردد که درنهایت مسئول اثرات سیستمیک کورتیکواستروئیدها می باشند. این دارو با جلوگیری از تجمع سلول های التهابی درناحیه التهاب، مهار فاگوسیتوز و آزاد شدن آنزیم های مسئول در التهاب و مهار ساخت و آزاد شدن واسطه های شیمیایی التهاب اثرات ضدالتهابی خود را اعمال می کند.عوارض تزریق بتامتازون




تزریق داخل مفصلی این دارو در مواردی مثل:

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با آمپول بتامتازون مقدار زیادی از این دارو تزریق کرده اید ، سریعا با اورژانس تماس بگیرید . اوردوز و مسمومیت با آمپول بتامتازون می تواند عوارض جانبی خطرناک و حتی مرگ در پی داشته باشد . خودکشی نمایشی با این آمپول روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست .

اثرات این آمپول در دوران بارداری بر روی جنین و مادر به صورت کامل مشخص نیست . قبل از تزریق آمپول بتامتازون ، به پزشک ، باردار بودن خود را اطلاع دهید

انتقال این دارو از طریق شیر مادر به بدن نوزاد به صورت کامل مشخص نیست . در دوران شیردهی قبل از تزریق این آمپول ، به پزشک خود اطلاع دهید .


درمان دراز مدت با بتامتازون، بیمار را از جهت ابتلا به بیماریهای عفونی مستعد می کند و از طرفی علائم عفونت نیز پنهان می شود. مصرف مقادیر زیاد بتامتازون می تواند اختلالات روانی را تشدید کند. آب مروارید کاهش یا تاری دید و تکرار ادرار و پرنوشی، قرحه گوارشی، علائم شبه کوشینگ، آکنه، درد در ناحیه سرینی، افزایش فشار خون، ادم ریوی در مادر و سردرد از عوارض جانبی دارو هستند.

تمام داروها دارای عوارض جانبی مختلفی می باشند. بتامتازون دارای عوارض جانبی جزئی است و اغلب افرادی که این دارو برای آن ها تجویز شده هیچ گونه عوارض جانبی جدی نداشته اند. برخی از عوارض جانبی شایع این دارو به شرح زیر می باشد. در صورت مشاهده هر یک از این علائم به پزشک مراجعه کنید.

و از جمله عوارض خطرناک آمپول بتامتازون :
واکنش های شدید آلرژیک مانند: ایجاد جوش, کهیر, خارش, مشکلات تنفسی, تنگی قفسه سینه, تورم دهان و صورت و لب ها و زبان


آمپول بتامتازون می تواند با برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کند . در زمان تجویز آمپول بتامتازون تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک گزارش دهید . برخی از داروهایی که با آمپول بتامتازون تداخل دارند عبارتنداز :



بخوانید:


همه چیز در مورد آمپول دگزامتازون

موارد مصرف و مکانیسم اثر آمپول دپو مدرول depo-medrol


مضرات آمپول دگزامتازون



گردآوری توسط بخش سلامت


مجله دلگرم

پاسخ به سوالات پزشکی ، مامایی و جنسی شما (توسط پزشک و ماما مجله دلگرم)

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

‎بتامتازون چیست؟
‎بتامتازون از دسته داروهای کورتیکواستروئیدی (در اصطلاح عامیانه کورتون) می باشد. این داروی استروئیدی در اشکال متنوع دارویی خوراکی، تزریقی و موضعی تولید می شود و در موقعیت های مختلفی تجویز می گردد.
‎فرم خوراکی و تزریقی بتامتازون به علت اثرات کاهش دهنده ایمنی که دارد، در درمان برخی بیماری های خود ایمنی (که سیستم دفاعی بدن به بخش هایی از نقاط بدن آسیب می رساند) مانند لوپوس، هپاتیت ناشی از بیماری های خود ایمنی، بیماری های عضلانی و مفصلی مانند رماتیسم، آلرژی و آسم تجویز می گردد.
‎این دارو همچنین در درمان برخی سرطان ها به عنوان داروی کمکی استفاده می شود.
‎بتامتازون با مهار آزاد سازی برخی ناقل های شیمیایی که مسئول ایجاد التهاب می باشند منجر به فروکش علائم التهابی و حساسیتی می گردد.
‎این دارو همچنین برای افرادی که مبتلا به اختلالات غده ی فوق کلیوی هستند و در بدن آن ها کورتیکواستروئید ها (کورتون) به مقدارکافی تولید نمی شود، به عنوان درمان جایگزین استفاده می شود.

‎پیش از شروع مصرف بتامتازون
‎-در صورتی که فشار خون بالا دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.
‎-در صورت سابقه ی حمله قلبی یا هرگونه ناراحتی قلبی، اختلال در عملکرد کبد یا کلیه پزشک خود را در جریان قرار دهید.
‎-در صورتی که نیاز به مصرف طولانی مدت بتامتازون دارید و در خانواده ی نزدیکتان سابقه ی ابتلا به دیابت یا بیماری چشمی گلوکوم (آب سیاه) وجود دارد، پزشک خود را مطلع نمایید.
‎-در صورت ابتلا به کم کاری تیروئید، پوکی استخوان، صرع، بیماری ضعف عضلانی میاستنی گراویس، زخم معده یا هرگونه بیماری گوارشی و اختلالات ذهنی پزشک خود را مطلع نمایید.
‎-اگر باردار یا شیرده می باشید و یا قصد بارداری دارید، حتما پیش از شروع مصرف این دارو پزشک خود را مطلع نمایید.
‎-بدلیل این که دارو سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کند می تواند منجر به عود مجدد عفونت ها یا تشدید آن ها در بدن گردد لذا سابقه ی ابتلا به هرگونه عفونت در چند ماه اخیر و سابقه ی ابتلا به بیماری سل را حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
‎-در صورتی که سابقه ی تشکیل لخته خون در عروق یا سابقه ی آنژیوگرافی داشته اید حتما پزشک خود را مطلع نمایید.
‎-اگر قصد واکسیناسیون دارید یا اخیرا واکسنی دریافت نموده اید حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید.
‎-لیست کاملی از دارو ها (حتی داروهایی که بدون نسخه مصرف می نمایید) و فرآورده های مکمل و گیاهی مصرفی خود تهیه کنید و در اختیار پزشک و داروسازتان قرار دهید تا در صورت وجود تداخل با بتامتازون، اقدامات لازم صورت گیرد.
‎-در صورت سابقه ی حساسیت به این دارو یا سایر داروهای استروئیدی (همچون دگزامتازون و پردنیزولون) و یا درد عضلانی پیش رونده پس از مصرف این دارو ها، به پزشک خود اطلاع دهید.

‎نحوه ی صحیح مصرف بتامتازون 
‎-نحوه ی صحیح مصرف این دارو را از پزشک یا داروساز خود سوال کنید. بتامتازون با توجه به شرایط و نوع بیماری شما در مقدار و نوبت های متفاوتی تجویز می شود. در صورت مصرف قرص خوراکی به عنوان ضد التهاب، بهتر است آن را صبح ها بعد از صبحانه مصرف نمایید و اگر جهت نقص غده ی فوق کلیوی و کمبود استروئید در بدن این دارو برایتان تجویز شده باشد، بهترین زمان مصرف آن شب ها می باشد.
‎-قرص های بتامتازون به راحتی در آب قابل حل می باشند با این وجود بهتر است قرص را به صورت کامل همراه با یک وعده غذای اصلی یا میان وعده مصرف نمایید.
‎-در صورت فراموشی یک نوبت مصرف دارو، به محض یادآوری آن را مصرف نمایید اما در صورتی که به اندازه ی یک روز کامل مصرف دارو را فراموش کرده‌ اید، نوبت فراموش شده را مصرف ننموده و نوبت بعدی را طبق زمان بندی سابق مصرف نمایید و از دو برابر کردن مقدار دارو در یک نوبت خودداری نمایید.
‎-ممکن است با توجه به نوع بیماری، این دارو بصورت روزانه برای یک دوره کوتاه درمانی برایتان تجویز شود. در این صورت مصرف منظم دارو در روند بهبودی شما بسیار موثر می باشد.
‎-در صورت مصرف بتامتازون از ۳ هفته، قطع دارو باید به صورت تدریجی و تحت نظر پزشک صورت گیرد زیرا قطع ناگهانی این دارو می تواند عوارضی ایجاد نماید به همین دلیل پزشک برای قطع مصرف، مقدار داروی شما را به مرور کم خواهد کرد.

‎توصیه های بتامتازون
‎-در صورتی که دوره ی درمان شما با این دارو طولانی تر از ۳ هفته باشد، بهتر است کارتی تهیه نموده و روی آن اطلاعاتی در مورد مصرف این دارو و مقدار مصرف و نوع بیماری خود یادداشت نمایید و در وسایل شخصی یا کیف پول خود نگهداری کنید تا در مواقع اضطراری بتوان از این اطلاعات جهت اقدامات لازم استفاده کرد.
‎-همچنین در صورتی که قرار است تحت عمل جراحی یا درمان های دندان پزشکی قرار بگیرید یا هرگونه درمانی جهت آسیب دیدگی های جسمی نیاز داشتید حتما درمانگر خود را در جریان مصرف این دارو قرار دهید و کارت تهیه شده را به ایشان نشان دهید زیرا در چنین مواقعی ممکن است نیاز به تنظیم مجدد مقدار مصرف این دارو داشته باشید.
‎-در مدت درمان با این دارو، تحت نظر پزشک خود باشید و آزمایشات ومعاینات دوره ای را بصورت منظم انجام دهید تا روند بهبود و احتمال بروز عوارض ناخواسته دارویی در شما تحت بررسی قرار گیرد.
‎-از آنجا که این دارو سیستم ایمنی بدن را سرکوب می نماید، احتمال ابتلا به عفونت ها در مدت درمان با این دارو افزایش می یابد و لازم است بهداشت فردی را رعایت کنید و از تماس نزدیک با افراد مبتلا به بیماری های عفونی (آبله مرغان، سرماخوردگی ،آنفولانزا، سرخک و) تا جای ممکن خودداری نمایید و در صورت مشاهده ی علائم این بیماری ها سریعا به پزشک خود مراجعه نمایید.
‎-برخی واکسن ها جهت مصرف در دوره ی درمانی با بتامتازون مناسب نمی باشند لذا پیش از هرگونه واکسیناسیون پزشک یا فرد مسئول را در جریان مصرف بتامتازون قرار دهید.
‎-در صورتی که نیاز به مصرف هرگونه داروی بدون نسخه داشتید حتما با داروساز خود مشورت نمایید و مطمئن شوید که مصرف آن دارو در مدت درمان با داروهای استروئیدی بدون اشکال است.

‎عوارض جانبی بتامتازون 
‎-درد شکمی، سؤهاضمه و احساس تهوع از عوارض شایع در مصرف کنندگان بتامتازون خوراکی می باشد. در صورت وقوع این علائم با مصرف وعده غذایی سبک همراه دارو می توانید از شدت این عوارض بکاهید اما در صورتی که استفراغ حاوی خون داشتید حتما به پزشک خود مراجعه نمایید.
‎-مصرف این دارو می تواند در بدن شما ضعف و خستگی عضلانی ایجاد نماید لذا تا زمانی که اثرات دارو برطرف نشده از رانندگی و کار با ابزار هایی که به احتیاط نیاز دارد بپرهیزید.
‎-در صورت تغییر در خلق و خو، خصوصا در ابتدای درمان با این دارو، احساس گیجی، افزایش حساسیت های روحی، افکار ناخوشایند یا ناسب، سریعا به پزشک خود مراجعه نمایید.
‎-مصرف این دارو ممکن است موجب مشکل در خوابیدن، سردرد، افزایش وزن یا اختلالات قاعدگی در خانم ها گردد در صورتی که این علائم شدید شد یا موجب آزارتان شد، به پزشک مراجعه نمایید.
‎-مصرف این دارو احتمال ابتلا به عفونت را افزایش می دهد لذا در صورت بروز علائم عفونت(تب،لرز،علائم سرماخوردگی چک ی،اسهال و) حتما به پزشک مراجعه نمایید.
‎-در صورت مصرف طولانی مدت این دارو چنانچه علائمی مشاهده کردید که احساس نمودید مرتبط با مصرف این دارو می باشد حتما با پزشک خود در مورد آن ها مشورت نمایید تا توصیه های لازم را دریافت کنید.
‎-بدلیل تاثیر دارو های استروئیدی بر روی توده ی استخوانی، آزمایشات بالینی مورد نیاز جهت بررسی استحکام استخوان ها را در مدت درمان با این دارو انجام دهید و از آن جا که در مصرف طولانی مدت این دارو آسیب پذیری استخوان ها افزایش می یابد، احتیاطات لازم را بنمایید.عوارض تزریق بتامتازون

Reference1: www.medscape.com
Reference2: www.drugs.com

بتامتازون یکی از داروهای شناخته شده برای عموم افراد است. این دارو جهت درمان طیف وسیعی از بیماری ها استفاده می شود. سرطان خون یکی از بیماری هایی است که در طول درمان آن ممکن است بتامتازون برای فرد تجویز شود.

بتامتازون یکی از داروهای درمانی برای مشکلات مختلف پوستی می باشد. این دارو در درمان خارش, قرمزی, پوسته پوسته شدن, التهاب و دیگر اختلالات پوستی استفاده می شود. در این مطلب با این دارو و عوارض و اطلاعات دارویی آن آشنا می شویم.

بتامتازون یک کورتیکواستروئید است. عملکرد این دارو به این صورت است که پاسخ ایمنی بدن را در برابر شرایط مختلف تغییر می دهد و منجر به کاهش التهاب می شود. بتامتازون در درمان بیماری های مرتبط با کاهش عملکرد غده آدرنال استفاده می شود. همچنین این دارو جهت درمان التهابات شدید ناشی از برخی موارد خاص از جمله آسم و آلرژی شدید, آرتریت روماتوئید، کولیت اولسراتیو، اختلالات خاص خون، لوپوس، اسکلروز متعدد و برخی از شرایط پزشکی چشم و پوست تجویز می شود. علاوه بر این, بتامتازون ممکن است در طول درمان برخی از سرطان ها از جمله سرطان خون استفاده شود. عوارض تزریق بتامتازون

در صورت حساسیت به هر عنصر موجود در بتامتازون, نباید از این دارو استفاده نمود. همچنین اگر فرد مبتلا به اختلال خونریزی خاصی می باشد نباید از بتامتازون استفاده کند. به علاوه از این دارو نباید به مدت طولانی استفاده شود چرا که موجب مهار رشد می شود.

تمام داروها دارای عوارض جانبی مختلفی می باشند. بتامتازون دارای عوارض جانبی جزئی است و اغلب افرادی که این دارو برای آن ها تجویز شده هیچ گونه عوارض جانبی جدی نداشته اند. برخی از عوارض جانبی شایع این دارو به شرح زیر می باشد. در صورت مشاهده هر یک از این علائم به پزشک مراجعه کنید.

در صورت مشاهده ی هر یک از این علائم, باید سریعا به پزشک مراجعه شود.

بتامتازون در اشکال متنوعی موجود است. آمپول, قرص, قطره و پماد بتامتازون از اشکال این دارو می باشند. هر یک از این اشکال دارویی جهت درمان برخی از بیماری ها به کار برده می شود. مصرف بیش از حد این دارو جهت درمان افراد مسن و به خصوص خانم های یائسه, خطر ابتلا به پوکی استخوان و فشار خون بالا را افزایش می دهد.

با توجه به مطالب بیان شده, اگرچه بتامتازون ممکن است عوارض جانبی جدی نداشته باشد اما در طول مصرف این دارو نیاز به مراقبت های جدی می باشد. استفاده بیش از حد از این دارو و بدون تجویز پزشک ممکن است آسیب های جبران ناپذیری بر بدن وارد کند.

منبع : آرگا










قالی شویی ارزان و باکیفیت برای عید نوروز


نشانی شما منتشر نخواهد شد.

 بتامتازون به شکل آمپول قرص و پماد در بازار عرضه می شود. در مورد عوارض این دارو و طریقه مصرف آن در این مطلب به طور کامل بحث می کنیم

بتامتازون موضعی به شکل پماد، کرم و ژل موجود است و برای موارد زیر تجویز می شود.

این دارو باعث کاهش التهاب، خارش و قرمزی می شود و متعلق به گروهی از داروها به کورتیکواستروئیدها Corticosteroids است. بتامتازون یک کورتیکواستروئید با قدرت متوسط است. داروی بتامتازون به شکل کف نیز موجود است و با عنوان کف بتامتازون والریت Betamethasone Valerate Foam در بازار وجود دارد و برای بیماری های پوست سر مورد استفاده قرار می گیرد. قبل از استفاده از این محصول راهنمای دارویی را با دقت مطالعه کنید. بتامتازون فقط برای استعمال خارجی است. آن را طبق دستور پزشک بر روی پوست سر مورد استفاده قرار دهید و معمولا دو بار در روز (صبح و شب) از آن استفاده کنید.کف را به طور مستقیم روی پوست سر اسپری کنید و از اسپری کردن آن به کف دست ها اجتناب کنید، زیرا گرمای کف دست باعث ذوب شدن سریع این کف می شود.با استفاده از انگشتان خود کف را به بخش آسیب دیده به آرامی ماساژ دهید تا اینکه کف به طور کامل جذب شود. این کار را تا زمانی انجام دهید که بخش آسیب دیده به طور کامل درمان شود. از وارد شدن این دارو به چشم ها، بینی و دهان خود جلوگیری کنید.

اگر به بتامتازون یا هر دارو و یا غذایی حساسیت دارید به پزشک خود اطلاع دهید. حساسیت خود را به طور کامل برای پزشک توضیح دهید، شدت آن و علائمی را که در زمان بروز حساسیت مشاهده می کنید، به پزشک اطلاع دهید.اگر در محل استفاده از دارو پوست شما نازک شده حتما با پزشک خود در میان بگذارید. به علاوه اگر دارو یا مکمل دیگری استفاده می کنید (از جمله داروهای با نسخه، بدون نسخه، مکمل ها، ویتامین ها و داروهای گیاهی) حتما قبل از شروع مصرف بتامتازون به پزشک اطلاع دهید. لازم است مطمئن شوید این دارو با هیچ یک از داروهای مصرفی دیگر تداخل ندارد. به علاوه قبل از شروع مصرف دارو سوابق پزشکی و بیماری خود را به پزشک اطلاع دهید، به ویژه اگر دچار هر یک از بیماری های زیر هستید:

اگر دچار عفونت های پوستی هستید، به هیچ عنوان از بیتامتازون استفاده نکنید، داروهای کورتیکواستروئید عفونت های پوستی را بدتر کرده و درمان آنها را سخت تر می کنند. در دوره مصرف این دارو اگر شرایط پوستی شما بهبود پیدا نکرد و یا بدتر شد، حتما به پزشک معالج خود اطلاع دهید. گاهی مصرف داروهای کورتیکواستروئید برای مدت طولانی یا بر روی بخش های وسیع بدن واکنش مناسب به فشارهای فیزیکی را برای بدن سخت می کند؛ بنابراین قبل از هر گونه جراحی یا درمان های اورژانسی یا اگر دچار بیماری یا جراحت جدی شدید، به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید که در حال مصرف داروی بتامتازون هستید یا در چند ماه اخیر از آن استفاده کرده اید.داروی بتامتازون در موارد خیلی کم و اگر مدت طولانی استفاده شود، باعث کم شدن رشد کودک می شود. تاثیر نهایی آن بر روی بزرگسالان هنوز مشخص نشده است. بنابراین اگر مصرف بتامتازون برای کودک شما لازم است، بهتر است به طور منظم به پزشک مراجعه کنید تا از رشد کودک مطمئن شوید.عوارض تزریق بتامتازون

– بتامتازون را طولانی تر از زمان تعیین شده مصرف نکنید.- اگر دارو را برای بخش های بزرگی از بدن استفاده می کنید، احتیاط بیشتری داشته باشید و زیر نظر پزشک این کار را انجام دهید.- برای برطرف کردن قرمزی و سوختگی ناشی از پوشک در کودکان از بتامتازون استفاده نکنید.- این دارو را برای کودکان با احتیاط بیشتری مورد استفاده قرار دهید.- اگر باردار هستید و یا قصد باردار شدن دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. لازم است در مورد خطرات و مزایای استفاده از بتامتازون در دوران بارداری اطلاعات کافی داشته باشید. – اگر در حال شیردهی به نوزاد هستید، حتما قبل از استفاده از بتامتازون با پزشک خود مشورت کنید.

دارو را درست طبق دستور پزشک مصرف کنید و اطلاعات دارویی مربوط به آن را مطالعه کنید. به نکات زیر توجه داشته باشید:

گرچه به ندرت این مشکل بروز می کند، اما برخی افراد در زمان مصرف یک دارو ممکن است دچار عوارض خطرناک و حتی گاهی کشنده شوند. اگر از بتامتازون استفاده می کنید و هر یک از علائم زیر را مشاهده کردید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

عوارض دیگر این دارو که خطرناک نیستند، اما ممکن است آزاردهنده باشند، عبارتند از:

بدانید : پوکی استخوان در کمین طرفداران امپرازول, رانیتیدین,فاموتیدین و

بدانید : چگونه علایم آلرژی فصلی را کاهش دهیم؟

گردآوری : گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthاختصاصی سیمرغ

(اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

تصویر امنیتی جدید

تحریک نقاط فشاری خاص می تواند روی فیبرهای نورون در مغز و سیستم عصبی محیطی اثر بگذارد و تنش و فشاری که باعث ایجاد سر درد می شوند را از بین ببرد

در بیماری كه كیست تخمدان دارد، اگر علایم غیرعادی رخ دهد، ممكن است كار به جراحی بكشد، مثلاً كیست پاره شود و یا دردهای شكمی و لگنی حاد و علایم خونریزی داخل شكمی پیدا شود

All Rights Reserved – © 219 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *