عوارض تتراسایکلین 250

‎تتراسایکلین خوراکی 
‎تتراسایکلین یک داروی آنتی بیوتیک است که جهت درمان برخی عفونت های باکتریایی توسط پزشک تجویز می شود.
‎این دارو در درمان عفونت های مربوط به قفسه ی سینه، دهان، دستگاه تناسلی و عفونت های ناشی از بعضی گزش ها و گاز گرفتگی حیوانات استفاده می شود.
‎تتراسایکلین همچنین گاهی جهت درمان ناراحتی های پوستی مزمن مانند آکنه (جوش های چرکی) و رزاسه (جوش های قرمز) تجویز می شود.
‎پیش از مصرف تتراسایکلین 
‎-در صورتی که باردار یا شیرده می باشید، مصرف این دارو برای شما مجاز نمی باشد.
‎-مصرف این دارو برای کودکان زیر ۱۲ سال عوارض دندانی و شنوایی در پی دارد که می توانند برگشت ناپذیر باشند.
‎-در صورتی که سابقه ی نقص عملکرد کبدی و کلیوی را دارید حتما پیش از شروع این دارو پزشک خود را مطلع نمایید.
‎-در صورتی که مبتلا به بیماری های التهابی نظیر لوپوس یا بیماری های عضلانی مانند میاستنی گراویس می باشید، مصرف این دارو ممکن است موجب تشدید علائم بیماری شما گردد.
‎-بدلیل این که تتراسایکلین با بسیاری از داروها می تواند تداخل ایجاد نماید، لذا پیش از مصرف هرگونه دارو، فرآورده مکمل یا گیاهی حتما با پزشک یا داروساز خود مشورت نمایید.
‎-در صورت سابقه ی حساسیت به تتراسایکلین یا سایر داروهای آنتی بیوتیک، پزشک خود را مطلع نمایید.
‎نحوه مصرف تتراسایکلین 
مقاومت میکروبی یکی از مشکلات جهانی می باشد که با سرعت زیادی رو به افزایش است ودر صورتی که مصرف بی رویه و ناسب آنتی بیوتیک ها در دنیا ادامه یابد با مشکلات تهدید کننده ی حیات مواجه خواهیم شد.زماني كه اين داروها بدون تجويزپزشك ، با مقدار ناسب يا طول درمان ناسب مصرف شوند، نه تنها اثرات مطلوب براي خود فرد ندارند بلكه منجر به عدم ريشه كن شدن باكتري هاي موجود در بدن آن فرد مي شوند و علاوه بر اين، باكتري هايي كه در معرض دارو قرار گرفته اند اما از بين نرفته اند، نسبت به اين دارو مقاومت پيدا مي كنند.اين مسأله منجر به ايجاد نسل جديد و مقاومي از ميكروب ها مي شود كه ديگر به سادگي به داروهاي آنتي بيوتيكي موجود، پاسخ نمي دهند.
از آنجا كه عموماً عفونت ها مسری می باشند مصرف بي رويه ی آنتی بیوتیک ها نه تنها براي خود فرد بيمار بلكه براي ساير افراد جامعه نیز مشکل آفرین می باشد.
‎-این دارو را دقیقا طبق دستور پزشک و بصورت منظم، مصرف نمایید. با توجه به میزان و نوع عفونت، ممکن است لازم باشد ۳ تا ۴ نوبت در روز دارو مصرف نمایید.
‎-در صورتی که از تتراسیکلین جهت درمان آکنه یا رزاسه (قرمزی صورت) استفاده می نمایید احتمالا این دارو بصورت دو نوبت در روز برای شما تجویز خواهد شد.
‎-دارو را در ساعات مشخصی از روز مصرف نمایید تا نوبت مصرف دارو را فراموش نکنید.
‎-کپسول خوراکی تتراسیکلین رانیم تا یک ساعت پیش از غذا یا دو ساعت پس از غذا (با معده خالی) همراه با یک لیوان آب ببلعید.
‎-شیر یا سایر فرآورده های لبنی، مکمل آهن و کلسیم را حداقل با ۲ ساعت فاصله از زمان مصرف تتراسیکلین مصرف نمایید.
‎-از آنجایی که این دارو می تواند موجب تحریک مری و گلو گردد، حداقل نیم تا یک ساعت پس از مصرف دارو، دراز نکشید و خم نشوید و از مصرف دارو پیش از خواب خودداری نمایید.
‎-در صورت فراموشی یک نوبت مصرف دارو، به محض بخاطر آوردن، دارو را مصرف کنید و سعی نمایید در تعداد کپسول تجویز شده در هر روز را مصرف نمایید اما از مصرف دو نوبت دارو در یک زمان خودداری نمایید.
‎نکات مهم در مورد تتراسایکلین 
‎-در صورت مصرف طولانی مدت آزمایشات کلیوی و کبدی بصورت دوره ای انجام شود.
‎-ممکن است دوره ی درمان شما با این دارو، یک هفته یا در عفونت های حاد طول بکشد. در صورتی که این دارو برای عفونت های پوستی (آکنه و رزاسه) تجویز شده باشد ممکن است دوره ی درمان شما یک ماه طول بکشد. لذا مصرف دارو را تا زمانی که پزشکتان توصیه می کند، حتی در صورت احساس بهبودی ادامه دهید.
‎-پیش از مصرف دارو تاریخ مصرف آن را کنترل نمایید زیرا مصرف تتراسیکلین تاریخ گذشته احتمال بروز عوارض کلیوی را افزایش می دهد.
‎-این دارو اثر دارو های ضد انعقاد خوراکی را افزایش می دهد. لذا در صورتی که دارو هایی مانند انوکساپارین، وارفارین، هپارین، کلوپیدگرل و مصرف می نمایید حتما پزشک خود را جریان قرار دهید.
‎-مصرف دارو های معده مانند شربت های ضد اسید معده و فرآورده های حاوی آهن، منیزیم و زینک را حداقل ۲ ساعت با مصرف این دارو فاصله دهید و یا در مورد فاصله ی زمانی مناسب، با داروساز خود مشورت نمایید.
‎-مصرف این دارو در برخی از خانم ها ضایعات خارش دار و قرمز کهیر مانند در دهان و نواحی تناسلی ایجاد می کند. در صورتی که این اتفاق برای شما رخ داد با پزشک یا داروساز خود مشورت نمایید.
‎-در مدت درمان با این دارو حساسیت بدن شما به نور افزایش می یابد لذا تا جای ممکن از قرار گرفتن در معرض آفتاب مستقیم خود داری نمایید واز کرم های ضد آفتاب و عینک آفتابی مناسب استفاده کنید.
‎-پیش از هرگونه واکسیناسیون پزشک یا درمانگر خود را از مصرف این دارو مطلع نمایید.
‎عوارض دارویی تتراسایکلین 
‎-سؤهاضمه، دل درد و مشکلات گوارشی از عوارض مصرف این دارو می باشد که با مصرف وعده های غذایی سبک و پرهیز از غذاهای پر چرب و پر ادویه تا حدودی کنترل  می شود. در صورتی که مشکلات گوارشی کاهش نیافت می توانید دارو را همراه با غذا مصرف نمایید.
‎-در صورت بروز اسهال در مدت مصرف این دارو، مصرف مایعات به مقدار کافی توصیه می شود اما در صورت طولانی و یا شدید شدن اسهال، حتما به پزشک خود مراجعه نمایید.
‎-جهت تسکین سردرد ناشی از مصرف این دارو نیز لازم است مایعات به مقدار کافی مصرف کنید و از داروساز خود در مورد داروی ضد درد مناسب شرایط خود سوال بفرمایید.
‎در صورت طولانی شدن سردرد به پزشک خود اطلاع دهید.
‎-به دلیل این که مصرف این دارو می تواند موجب تاری دید گردد، از رانندگی و کارهایی که نیاز به احتیاط بیشتری دارند تا زمانی که اثر دارو از بین نرفته خودداری نمایید و در صورت طولانی شدن این عارضه، به پزشک خود اطلاع دهید‎(اوج اثر این دارو ۲ تا ۴ ساعت پس از مصرف آن می باشد.)
‎-این دارو در برخی بیماران می تواند موجب بروز واکنش های حساسیتی گردد لذا در صورت بروز علائم حساسیت (قرمزی و خارش پوستی، تنگی نفس و) به پزشک خود اطلاع دهید.
‎-تغییر رنگ ناخن ها و دندان ها در اثر مصرف این دارو در کودکان شایع می باشد لذا مصرف آن در کودکان زیر ۲ سال توصیه نمی شود.
‎-در صورت بروز بیماری کلیوی، عفونت ثانویه یا اسهال شدید مصرف دارو را قطع و به پزشک خود مراجعه نمایید.
‎-در صورت بروز علائم عفونت های ثانویه مانند تیرگی و تغییر ظاهر زبان، خارش و ترشحات واژینال، اسهال طولانی و بدبو به پزشک خود اطلاع دهید.
-کپسول تتراسیکلین به علت این که آنتی بیوتیک وسیع الطیفی است در صورت مصرف طولانی باعث از بین رفتن باکتری های مفید گوارش و دهان می گردد و ممکن است باعث رشد قارچ در دهان و روده گردد.


پماد سوختگی تتراسایکلین (Tetracycline) برای بهبود و درمان سوختگی‌های خفیف تا متوسط کاربرد دارد. حساسیت‌های پوستی از عوارض پماد سوختگی است.


تتراسایکلین ها خانواده ای از آنتی بیوتیکهای باکتریو استاتیک هستند که در مقابل باکتری های مختلف گرم منفی و گرم مثبت، مایکو پلاسماها، کلامیدیاها و ریکتزیاها فعال می باشند. تتراسیکلین برای درمان آکنه نیز استفاده می شود. همچنین به دلیل جذب آن توسط استخوان ازآن به عنوان نشانگر در بررسی های رشد استخوان ها در بیوپسی های انسانی استفاده می شود. این داروها با اتصال به ریبوزوم از پروتیین سازی جلوگیری می کنند. تتراسایکلین های گوناگون (مثل داکسی سایکلین، مینوسایکلین، اکسی تتراسایکلین و) فعالیت ضد میکروبی مشابه ولی خواص فارماکولوژیک متفاوت دارند.

عوارض تتراسایکلین 25



• کپسول تتراسایکلین، در درمان عفونت های ناشی از ارگانیسم های حساس استفاده می شود. همچنین در عفونت های بدون عارضه مجرای ادرار، اندوسرویکال و رکتال کاربرد دارد.

• کپسول تتراسایکلین، برای درمان بیماری های بروسلوز یا تب مالت، درمان جوش یا آکنه و شیگلوز یا اسهال خونی باسیلی نیز استفاده می شود. همچنین در درمان بیماران مبتلا به گونوره و سیفلیس که به پنی سیلین حساس هستند نیز کاربرد دارد.

• پماد موضعی تتراسیکلین 3 درصد، در درمان موضعی عفونت های چرکی سطح پوست ناشی از ارگانیسم های حساس مصرف می شود (همچنین پماد تتراسایکلین 3 درصد برای زخم، سوختگی، ختنه و سایر آسیب های پوستی استفاده می شود تا از عفونت های چرکی پیشگیری نماید). همچنین پماد تتراسایکلین 3 درصد در درمان موضعی جوش های پوستی یا آکنه کاربرد دارد.

• پماد چشمی تتراسیکلین یا تتراسایکلین، در عفونت های سطحی چشم ناشی ار ارگانیسم های حساس کاربرد دارد و همچنین درمان کمکی (همراه با داروهای سیستمیک) در بیماری تراخم محسوب می شود.



مصرف تتراسایکلین در بالغین: با توجه به نوع و شدت عفونت از دوز 25 میلی گرم تا 2.5 گرم هر 6 ساعت یک بار از راه خوراکی استفاده می شود.

مصرف تتراسایکلین در کودکان بالای 8 سال: با توجه به نوع و شدت عفونت از دوز 25 تا 5 میلی گرم بر کیلوگرم هر 6 ساعت یک بار از راه خوراکی استفاده می شود.

نحوه مصرف کپسول تتراسایکلین در درمان جوش یا آکنه در بالغین و نوجوانان: ابتدا 25 میلی گرم (یک کپسول) از راه خوراکی هر 6 ساعت یک بار؛ سپس 5 میلی گرم (دو کپسول) هر 6 ساعت مصرف می شود.

مصرف پماد موضعی تتراسایکلین: بالغین و کودکان: یک یا دو بار در روز بر روی موضع مالیده می شود

مصرف پماد چشمی تتراسایکلین: بالغین و کودکان: یک لایه نازک از پماد تقریبا به طول یک سانتیمتر هر 2 تا 4 ساعت بر بروی ملتحمه قرار داده می شود.


مکانیسم اثر تتراسیکلین :

تتراسیکلین یا تتراسایکلین یک آنتی بیوتیک باکتریواستاتیک است که بعد از انتقال فعال به درون باکتری، به صورت برگشت پذیر به زیر واحد 3S ریبوزوم باکتری متصل شده و باعث مهار سنتز پروتئین توسط باکتری می گردد.


فارماکوکینتیک تتراسیکلین

75 درصد دارو از راه جذب خوراکی جذب می شود که این مقدار در حضور غذا کاهش می یابد. غلظت سرمی دارو 3-2 روز پس از مصرف به حد درمانی می رسد. پس از جذب به خوبی در اغلب بافت ها و مایعات بدن منتشر می شود. دفع دارو عمدتاً کلیوی است، اما از راه صفرا نیز دفع می شود. نیمه عمر دارو 11-6 ساعت است که در بیماران آنوریک ممکن است تا 1 ساعت نیز افزایش یابد.


همچنین بخوانید:


موارد مصرف و فواید پماد كلوتريمازول


موارد مصرف شیاف آنتی هموروئید


فواید پماد کلوبتازول (Clobetasol) برای پوست


مصرف “تتراسایکلین” در 5 ماه آخر دوران بارداری یا سنین کودکی نیز می تواند سبب تغییر رنگ دندان ها شود. در این شرایط باید با یک دندانپزشک برای حل این مشکل مشورت کنید. مصرف تتراسیکلین در سالهای اولیه زندگی کودک تا هفت سالگی تأثیر مستقیم بر جای می گذارد .این دارو سبب تغییر رنگ و متخلخل شدن دندان ها می شود و دندانها را در مقابل پوسیدگی آسیب پذیر می کند.

مصرف آنتی بیوتیک تتراسایکلین در دوران بارداری ممنوع است چون تغییر رنگ های قهوه ای و نازیبایی را در دندان های کودک به وجود می آورد. جذب خوراکی تتراسایکلین ها در صورت مصرف همزمان با شیر (به جز دوکسی سیکلین) آنتی اسیدها، املاح کلسیم، منیزیم و آهن کاهش می یابد.همچنین دارو برای کودکان زیر 12سال و همچنین در زنان باردار نباید مصرف شود.



مصرف آنتی بیوتیک ها که هیچ گونه اثرات جانبی قابل توجهی را ایجاد نمی کند، می تواند یک روش درمانی موثر برای خلاص شدن از بروز بیماری ناخوشایند جوش صورت باشد. در این جا با بهترین آنتی بیوتیک ها برای درمان مشکلات جوش صورت آشنا می شویم.آکنه وولگاریس یا آکنه ی ساده، یک بیماری پوستی بسیار مایوس کننده برای بسیاری از نوجوانان می باشد. بروز ناخوشایند جوش بر روی صورت، پشت و دیگر مناطق بدن به واسطه ی تولید بیش از حد چربی توسط غده های چربی دار ایجاد می گردد. تجمع چربی بیش از حد باعث گرفتگی منافذ پوست می گردد. این ها در ترکیب با سلول های مرده محیط پرورش برای باکتری ها ایجاد می کنند که منجر به قرمزی پوست، درد و علائم التهابی می گردد. نوجوانانی که آکنه و جوش صورت دارند اغلب به دنبال روشی ساده برای از بین بردن جوش می باشند.



برخی آنتی بیوتیک های خوب وجود دارد که همراه با نکاتی در رابطه با مراقبت پوست برای جوش صورت استفاده می شود. اثر بخشی و مناسب بودن آنتی بیوتیک ممکن است از یک فرد به فرد دیگر، بر اساس حساسیت بدن به یک داروی خاص، شدت جوش و شرایط پوست شخص متفاوت باشد. بنابراین، تصمیم گیری در رابطه با یک آنتی بیوتیک قوی و مقدار غلظت آن توسط متخصص پوست انجام می گیردداروی تتراسایکلین احتمالا محبوب ترین آنتی بیوتیک خوراکی توصیه شده برای جوش صورت می باشد. این دارو برای درمان آکنه، جوش صورت و بیماری التهاب پوستی استفاده می شود. برای حصول بهترین نتایج، این دارو باید بین غذاها زمانی که معده خالی است، مصرف گردد. دوز دارو باید به تدریج به محض بهبود علائم پوستی کاهش یابد.این دارو باید یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از صرف غذا مصرف شود.



موارد احتیاط:


تداخلات دارویی:



عوارض تتراسایکلین 25

هر دارو به موازات ایجاد اثرات درمانی مورد نظر، ممکن است سبب بروز عوارض ناخواسته نیز بشود. اگرچه کلیه این عوارض در یک فرد مشاهده نمی شود ولی در صورت بروز هر یک از عوارض زیر با پزشک معالج مشورت نمایید.


از جمله عوارض جانبی تتراسایکلین می توان به موارد زیر اشاره کرد:



توصیه‌ها و نکات

پاسخ به سوالات پزشکی ، مامایی و جنسی شما (توسط پزشک و ماما مجله دلگرم)

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *