عوارض استفاده از قرصهای ضد بارداری hd

خواص دارویی و گیاهی

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است
[[رده:نمادهای
نوشتار]]

سلام و ممنون از توجهتون

برای طرح سوال و گرفتن پاسخ فقط از لینک
زیر استفاده کنید

https://ninisoal.com/

طبقه بندی مارتیندل : هورمون های جنسیطبقه بندی درمانی : هورمون ها و جایگزین های سنتزی &gt داروهای ضد بارداری

قرص ضد بارداری اچ دی (با ‌های تجاری OVOCEPT – HD وContraceptive HD-IH) معمولاً به عنوان داروی خوراکی پیشگیری از بارداری استفاده می‌شود اما مصرف‌های دیگر نیز دارد. این فراورده دارای هر دو ترکیبات استروژنی و پروژستینی است.

قرص ضد بارداری HD عمدتاً به منظور جلوگيري از بارداري به كار مي رود، ولي براي پيشگيري از بروز سرطان تخمدان يا آندومتر، كاهش كيست هاي تخمداني، بيماري خوش خيم فيبروكيستيك پستان، منظم ساختن دوره قاعدگي، كاهش فشارهاي روحي قبل از قاعدگي و كاهش تعداد دفعات قاعدگي دردناك نيز مفيد مي باشد.


تركيبات استروژني(اتينيل استراديول) و پروژستيني(لوونورژسترل) موجود در اين فرآورده با مهار ترشحLH و FSH و حذف پيك LH در ميانه سيكل، سطوح استروئيدهاي آندروژن را كاهش داده و مانع رها شدن تخمك مي گردند. درضمن مانع لانه گزيني تخمك و انتقال تخمك بارور شده در لوله هاي رحمي مي گردند. در عين حال با تغيير ضخامت مخاط گردن رحم، عبور اسپرم را مكن مي سازند.

اين تركيب به‌خوبی از راه خوراكي جذب شده، تركيبات استروژني و پروژستيني موجود در آن عمدتاً در كبد متابوليزه و از طريق ادرار دفع مي گردند. نيمه عمر لوونورژستر حدود 16 ساعت و اتينيل استراديول 27-13 ساعت مي باشد.



مصرف این دارو در حاملگی اکیداً ممنوع است و جزء داروهای گروه X است. ممکن است منجر به مرگ یا نقص عضو جنین شود.

اين دارو در صورت وجود يا سابقه بيماري هاي ترومبوآمبليك، بيماري هاي عروقي مغز، سكته قلبي، بيماري شريان كرونر، بالا بودن مادرزادي چربي هاي خون، سرطان پستان شناخته شده يا قابل پيش بيني، سرطان دستگاه تناسلي زنانه و يا ساير سرطان هاي وابسته به هورمون، خونريزي مهبلي تشخيص داده نشده يا غير عادي، تومورهاي كبدي و نارسايي عملكرد كبد نبايد مصرف شود.

افزایش احتمال سرطان سینه ,بروز ترومبوآمبوليسم وريدي، زيادي فشار خون، بروز لكه هاي قهوه اي يا بی‌رنگ در پوست بدن، ورم ، افزايش حساسيت پستان‌ها ، افزايش شيوع بيماري هاي صفراوي و تشكيل سنگ كيسه صفرا، تهوع، استفراغ، سردرد ملايم يا سردردهاي ميگرني شديد، افزايش وزن، خونريزي هاي نظم طي دوره قاعدگي، آكنه و پرمويي از عوارض جانبي اين دارو هستند.





گردآوری توسط بخش سلامت


مجله دلگرم

برای مطرح کردن سوالات پزشکی خود ، اینجا کلیک کنید

با دلگرم همراه باشید تا با فواید و عوارض استفاده از قرص اچ دی آشنا شوید.

معمولاً به عنوان داروی خوراکی پیشگیری از بارداری استفاده می‌شود اما مصرف‌های دیگر نیز دارد. این فراورده دارای هر دو ترکیبات استروژنی و پروژستینی است.این دارو در زنان جوان زیر ۲۰ سال و یا کسانی که می‌خواهند پیش از نخستین بارداری، مدتی طولانی دارو مصرف کنند توصیه نمی‌شود بلکه قرص ال دی توصیه می‌شود.

مصرف این دارو به مدت طولانی احتمال خطر بروز سرطان پستان را افزایش می‌دهد.امروزه مصرف نوع ال دی به دلیل داشتن هورمون کم‌تر دارای عوارض کمی است، متداول‌تر است. قرص HD به دلیل داشتن هورمون زیاد عوارض ومشکلات بیشتری دارد و غیر از موارد خاص تجویز نمی‌شود.

جلوگیری اورژانسی از حاملگی معمولاً دو صورت دارند:

مصرف قرص

قرص‌های پیش‌گیری اضطراری (ECPs) که در اصطلاح قرص فشار یا قرص صبح روز بعد (به انگلیسی: Morning-after Pill) یده می‌شوند، قرص‌هایی هستند که از لقاح و تخمک‌گذاری جلوگیری می‌کنند.انواع قرص‌ها

ترکیبات قرص ال دی : :Ethinyl Estradiol .3 mg+ Levonorgestrel .15 mgترکیبات قرص اچ‌دی : :Ethinyl Estradiol .5 mg+ Levonorgestrel .25 mg

مزايای مصرف اچ دی

هر بسته حاوی ۲۱ قرص می‌باشد. اولین قرص را از روز سوم تا پنجم قاعدگی آغاز نمایید. در صورت اتمام خونریزی و یا ادامه خونریزی، در هر دو حال روزانه یك قرص مصرف كنید، تا بسته قرص تمام شود. بهتر است قرص را پس از شام و پیش از خواب میل نمایید تا عوارض گوارشی ایجاد نكند. پس از اتمام بسته قرص، هفت روز كامل قرص نخورید و در روز هشتم بسته بعدی را بدون توجه به‌روز شروع قاعدگی آغاز نمایید.

نكات مهم مصرف قرص جلوگیری از بارداری

• دو هفته‌ی اول از ماه اول قرص ، یک روش جلوگیری کمکی داشته باشید.• قرص‌های ضدبارداری را به‌صورت ناپیوسته، مثلاً یک ماه در میان یا دو ماه در میان مصرف نكنید.

در موارد زیر همزمان با مصرف قرص ال دی و اچ‌دی احتمال حاملگی وجود دارد :• ابتلا به اسهال و استفراغ شدید.• مصرف داروهای ضد سل و یا ضد تشنج.• مصرف آنتی‌بیوتیک‌هایی،‌مثل آمپی‌سیلین و تتراساسكلین.در هر یك از موارد فوق همزمان با مصرف قرص باید از یك روش پیشگیری دیگر، مثل كاندوم، استفاده كرد.

نکات مهم

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

برای مطرح کردن سوالات پزشکی خود ، اینجا کلیک کنید

دانشه فرزند: یکی از روش های مطمئن در پیشگیری از بارداری مصرف قرص های خوراکی ترکیبی است، که به دو شکل LD و HD در بسته های 21 عددی در دسترس عموم می باشند. مقدار هورمون های استروژن و پروژسترون قرص های HD از قرص های LD می باشد.

این مطلب به عنوان زیرمجموعه در
مطلب
دیگری تعریف شده است.
برای مطالعه پیرامون این موضوع می‌توانید به
مقاله
جلوگیری از بارداری: قرص های خوراکی
رجوع نمایید.

اولین قرص از اولین بسته را از روز پنجم قاعدگی شروع کنید و تا 21 روز ادامه دهید و سپس به مدت یک هفته مصرف را قطع نموده و از روز هشتم بسته بعدی را شروع کنید. در واقع 21 روز قرص مصرف شود و 7 روز مصرف نشود و این سیکل را ادامه دهید.

اینکه در کدام روز از دوره هفت روزه قاعده شده اید و اینکه هنگام شروع بسته بعدی قاعدگی به اتمام رسیده یا خیر اهمیتی ندارد. مهم این است که بین دو بسته قرص نباید بیش از 7 روز فاصله بیفتد، زیرا احتمال بارداری وجود دارد.

در صورتی که ابتدای مصرف قرص دچار لکه بینی، سردرد، تهوع و استفراغ شدید مصرف قرص را قطع نکنید، این عوارض پس از سه ماه برطرف می شوند. بهتر است قرص ها را بعد از شام و قبل از خواب میل کنید.

اگر یک شب مصرف قرص را فراموش کردید تا شب بعد هر گاه به یاد آوردید قرص فراموش شده را بخورید و اگر تا شب بعد به یاد نیاوردید شب بعد دو قرص را یک جا بخورید.

اگر دو شب پشت سر هم خوردن قرص را فراموش کردید در دو شب بعد، هر بار دو قرص بخورید و تا آخر بسته قرص از روش دیگری مانند کاندوم استفاده کنید.

اگر سه شب پشت سر هم خوردن قرص را فراموش کردید از مصرف بقیه قرص ها صرف نظر کنید و از کاندوم استفاده نمایید تا قاعده شوید و از روز پنجم قاعدگی مصرف بسته جدید قرص را شروع کنید.

متخصصین معتقدند که هر 2 تا 3 سال برای مدت 3 ماه باید استفاده از قرص را قطع کرد تا به هیپوفیز و تخمدان ها اجازه داده شود عمل طبیعی خود را انجام دهند و برای چند ماه تخمک گذاری انجام شود.

در صورت تمایل به بارداری بهتر است به مدت سه ماه از خوردن قرص خودداری کرده و از روش دیگری استفاده کنید و پس از گذشت این سه ماه اقدام برای بارداری را آغاز نمایید.

مصرف داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد صرع و ابتلا به اسهال و استفراغ شدید، اثر قرص را کم می کند. در این موارد باید علاوه بر قرص از روش دیگری مانند کاندوم استفاده کنید.

قرص های جلوگیری از بارداری LD را بلافاصله پس از سقط جنین یا کورتاژ، بعد از اتمام دوران شیردهی و بعد از هفته سوم پس از زایمان (در صورت عدم شیردهی) می تواند مصرف کرد.

در کسانی که از لنز چشمی استفاده می کنند ممکن است همزمان با مصرف قرص، قرمزی و ناراحتی چشمی پدید آید. اگر با کم کردن مقدار نمک در رژیم غذایی این عوارض رفع نشود باید مصرف قرص را قطع نمود.

پس از شروع مصرف قرص برای اولین بار باید 3 ماه، 6 ماه و سپس سالیانه برای کنترل از نظر عوارض به پزشک مراجعه نمایید.

در هنگام مراجعه به پزشک در هر موردی باید مصرف قرص را به او اطلاع دهید.

اثر قرص پیشگیری از بارداری یک هفته پس از شروع اولین بسته قرص ظاهر می شود. در صورت انجام نزدیکی در این فاصله باید علاوه بر مصرف قرص از روش دیگری مانند کاندوم استفاده کنید.

قرص های ضد بارداری را به صورت ناپیوسته مثلا یک ماه در میان یا دو ماه در میان استفاده نکنید.

در مدتی که قرص مصرف می شود حجم خون قاعدگی به نسبت قبل از مصرف کاهش می یابد که در صورت کم شدن بیش از حد و لکه بینی یک در میان و یا قطع کامل باید به پزشک مراجعه کنید.

مطلبی که مطالعه نمودید، پیرامون موضوع
«روابط»
واقع در بخش
«خانواده»
می‌باشد.

در ادامه مطالعه
تعدادی از مطالب
مشابه از لحاظ محتوا و موضوع را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

همچنین شما می توانید با عضویت در

کانال تلگرام دانشه فرزند

هر روز مطالب مفید و معتبر ما را دنبال نمایید.

در ادامه، مطالعه این مطالب را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

کپی‌رایت © دانشه فرزند. ۱۳۸۸-۱۳۹۷ کلیه حقوق مادی و معنوی
این دانشه طبق قوانین حق تکثیر محفوظ بوده و متعلق به
پدید آورندگان می‌باشد. دانشه فرزند کاملاً مستقل است و وابسته
به هیچ سازمان، نهاد و یا ارگان دولتی نمی‌باشد و توسط
گروه فرزند مدیریت می‌شود. این دانشه شامل کلیه اطلاعات مورد
نیاز برای بچه دار شدن بوده و تنها در راستای اهداف آموزشی
طراحی گردیده‌است. اگر شما هر گونه نگرانی در مورد سلامتی
خود و یا فرزندتان دارید، بهتر این است مستقیما با یک پزشک
حرفه‌ای و یا یک متخصص بهداشت و درمان مشورت کنید. لطفاً قبل
از استفاده از مطالب این سایت کلیه قوانین، مقررات و شرایط استفاده
از آن را مطالعه نمایید، استفاده شما از مطالب این
سایت نشان دهنده توافق شما با کلیه
قوانین و مقررات
می باشد.

استفاده از مطالب و محتوای دانشه فرزند در دیگر سایت‌ها و
رسانه‌های الکترونیکی تنها با ذکر منبع و درج لینک مستقیم مجاز بوده و
استفاده از مطالب دانشه فرزند در رسانه‌های چاپی تنها با کسب
موافقت‌ه کتبی مجاز می‌باشد.
کلیه مطالب و محتوای تولید شده در دانشه فرزند تحت مجوز
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4. در دسترس است.

All contents copyright ©
Farzand Encyclopedia.
21-218 All rights reserved.

This Internet site provides information of a general nature and is designed
for educational purposes only. If you have any concerns about your own health
or the health of your child, you should always consult with a physician or other
healthcare professional. Please review the Terms of Use before using this site.
Your use of the site indicates your agreement to be bound by the
Terms of Use.
This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.
International License.

Click here

to view a copy of this license.

For contact us, send email to info[a]farzand.net
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *