عوارض آمپول پنی سیلین در کودکان

پنی‌سیلین از آنتی‌بیوتیک‌هایی است که باعث ایجاد واکنش حساسیتی شدید به شوک آلرژیک در برخی افراد می‌شود. به همین علت متخصصان تاکید می‌کنند که آمپول پنی‌سیلین حتما باید در یک مرکز درمانی تزریق شود و از تزریق آن در منزل باید بشدت خودداری شود. همچنین پیش از تزریق آن ضروری است که تست پوستی انجام شود تا اگر بدن حساسیت نشان داد، از تزریق آن خودداری شود.

اما سوال اینجاست که چرا در مواردی حتی در کودکان شاهد تزریق آمپول پنی‌سیلین بدون انجام تست پوستی هستیم و حاصل این بی‌توجهی، بویژه در این گروه سنی چه می‌تواند باشد.

دکتر فریبا شیروانی، متخصص اطفال در گفت‌و‌گو با جام‌جم در پاسخ می‌گوید: عواملی که در حساسیت به پنی‌سیلین نقش دارد معطوف به سن افراد می‌شود و بر این اساس، این نوع حساسیت بین دوازده تا چهل و نه سالگی بیشترین شیوع را دارد. به بیان دیگر، احتمال بروز شوک حساسیتی ناشی از تزریق پنی‌سیلین در سنین زیر 12 سال بسیار کم است. به همین دلیل، انجام تست پوستی پیش از تزریق پنی‌سیلین در سنین زیر 12 سال در صورت وجود نداشتن سابقه آلرژی در فرد و خانواده وی لازم نیست.

این فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی توضیح می‌دهد: در روش خوراکی حساسیت کمتری نسبت به روش تزریقی وجود دارد و به همین دلیل به کودکان زیر 12 سال پنی‌سیلین خوراکی تجویز می‌شود. گرچه نباید فراموش کرد که اگر تست پنی‌سیلین بدرستی انجام شود یعنی این دارو ابتدا بسیار رقیق و سپس تزریق شود، احتمال بروز شوک آلرژی از بین می‌رود.

همچنین نباید از خاطر برد که اگر بیماری به داروی دیگری حساس است زمینه حساسیت در او وجود دارد و ممکن است به پنی‌سیلین نیز حساس باشد. در بیماری‌های آلرژیک مانند آسم نیز احتمال شدیدتر بودن واکنش حساسیت است.عوارض آمپول پنی سیلین در کودکان

حساسیت به پنی‌سیلین

حساسیت به پنی‌سیلین معمولا به صورت عوارض پوستی مانند اگزما، ضایعات جلدی و انواع حساسیت‌های پوستی بروز پیدا می‌کند و عوارض دیگر مانند عوارض کبدی، انواع کم خونی حاد، تشنج، کاهش سیستم ایمنی نسبت به عفونت‌ها و اختلالات و نارسایی‌های انعقاد خون بروز پیدا می‌کند. البته به گفته دکتر شیروانی، این عوارض در افرادی که سابقه آلرژی با مصرف داروهای دیگر را دارند دیده می‌شود و در افراد مبتلا به عفونت اچ‌آی‌وی نیز شایع‌تر است.

اما به گفته دکتر عبدالمجید چراغعلی، متخصص داروشناسی، پنی‌سیلین از نظر بروز عوارض جانبی، در مقایسه با داروهای دیگر، داروی بسیار سالمی است و عوارض بسیار کمی ایجاد می‌کند، اما دو عارضه مهم دارد؛ درد هنگام تزریق و بروز شوک آلرژیک که در تعداد معدودی از افراد بروز پیدا می‌کند. البته در بسیاری از موارد، این واکنش‌ها خطرناک نیست و به خارش و کهیر منجر می‌شود، اما این واکنش‌ها زمانی خطرناک می‌شود که شوک آلرژیک بدهد.

این متخصصان تاکید می‌کنند که هیچ راهی برای تشخیص و شناسایی این حساسیت وجود ندارد تا بتوانیم بگوییم که به طور مثال، در کودکان از بزرگسالان بروز می‌کند یا خیر .یعنی همه افراد در معرض خطر ابتلا به حساسیت و شوک ناشی از پنی‌سیلین قرار دارند، ولی تعداد افرادی که به این شوک مبتلا می‌شوند خیلی کم است.

تست پنی‌سیلین؛ چرا و چگونه؟

برای انجام تست پنی‌سیلین بین صد تا هزار واحد پنی‌سیلین به صورت زیرپوستی استفاده می‌شود. البته بنا بر نظر دکتر چراغعلی، تست قبل از تزریق، ارزش تشخیصی زیادی ندارد، زیرا بررسی‌های جدید علمی نشان می‌دهد همان میزانی از دارو هم که برای تست استفاده می‌شود، می‌تواند واکنش آلرژیک ایجاد کند. به این علت، امروزه تست قبل از تزریق، در کودکان انجام نمی‌شود. پس آنچه اهمیت دارد انجام تزریق در مراکز درمانی مجهز به تجهیزات و داروهای مقابله‌ای با بروز شوک حساسیتی احتمالی است.

البته دکتر شیروانی در باره نحوه صحیح انجام تست پنی‌سیلین که متاسفانه در کشورمان رعایت نیز نمی‌شود، توضیح می‌دهد: انجام تست پنی‌سیلین، ابتدا باید با مقادیر بسیار کم انجام شود و 2 دقیقه بعد این تست دوباره تکرار شود، پس از گذشت 2 دقیقه از تست دوم، تست سوم با غلظت بیشتری باید انجام شود، اما در ایران، همان بار اول مقداری از پنی‌سیلین را رقیق و زیر پوست تزریق می‌کنند و براساس آن تصمیم می‌گیرند که بیمار نسبت به پنی‌سیلین حساسیت دارد یا خیر.

این متخصص اطفال تاکید می‌کند: در مراکز درمانی که تست پنی‌سیلین انجام می‌شود، لازم است وسایلی مانند کپسول اکسیژن و امکانات احیای تنفسی و قلبی بیمار، داروهای ضدآلرژی و آنتی‌هیستامین‌، استروئیدها و اپی‌نفرین وجود داشته باشد، زیرا گاهی حتی با تزریق مقادیر بسیار کم پنی‌سیلین، فرد دچار شوک می‌شود.

اگر قرار باشد با تست پنی‌سیلین، نوع فوری آلرژی بروز کند، چند ثانیه تا چند دقیقه زمان کافی است، اما گاهی علائم دیررس، ظرف 2 دقیقه تا نیم ساعت بعد از تزریق بروز می‌کند. بنابراین ده دقیقه زمان کم است و بهتر است بعد از انجام تست، بیمار زمان طولانی‌تری را در مرکز درمانی حضور داشته باشد.

علائم شوک حساسیتی

شوک حساسیتی یک واکنش حاد حساسیتی است که معمولا طی 3 دقیقه و در بسیاری از موارد بلافاصله پس از تماس با یک ماده حساسیت‌زا بوجود می‌آید و با علائمی شامل کهیر، ورم حنجره، پلک، زبان، زبان کوچک، التهاب بینی، عطسه، خس‌خس سینه، تولید مخاط یا کاهش فشار خون و شوک بروز می‌کند. بی‌قراری و معمولا به دنبال آن غش و بیهوشی نیز ممکن است رخ بدهد.

به گفته دکتر شیروانی، علائم شوک حساسیتی معمولا به صورت خارش و سو زش پوست، بخصوص پوست صورت، سینه و پشت، انقباض دردناک سینه و سختی تنفس، سرگیجه، بیقراری و آشفتگی، تهوع، دل‌درد یا اسهال، سردرد، عطسه، خارش و خشونت صدا بروز پیدا می‌کند.

نجات پس از بروز شوک، ممکن است

اقدامات اولیه برای نجات جان بیمار مبتلا به شوک حساسیتی پس از تزریق پنی‌سیلین یا دیگر داروهایی که شوک آلرژیک می‌دهد شامل اقدامات اصول احیا می‌شود. اقداماتی که بر اساس آن مجرای تنفسی بیمار را باز و اقدام به تنفس مصنوعی به وی می‌کنند.

دکتر شیروانی با اشاره به این اقدامات می‌گوید: در چنین شرایطی ابتدا باید اکسیژن خالص با غلظت بالا را به مصدوم رساند و سپس اقدام به درمان شوک کرد. اگر مصدوم بیهوش نیست باید او را به حالت طاقباز یا به پهلو خواباند. اولین داروی تزریقی برای درمان شوک حساسیتی، آمپول اپی‌نفرین است که به صورت زیر جلدی تزریق می‌شود. داروهای بعدی عبارتند از آمپول‌های آنتی‌هیستامین که داخل رگ تزریق می‌شود. داروهای گشادکننده راه‌های هوایی نیز در چنین شرایطی باید مورد استفاده قرار بگیرد.

پونه شیرازی / گروه سلامت

ارسال نظر


نظرات شما ( 14 نظر )

آکنه کیستیک، نوع شدیدی از آکنه است که به صورت برآمدگی های حساس، بزرگ و قرمز رنگی در عمق پوست ظاهر می شوند. آکنه کیستیک دردناک است و به سختی درمان می شود و در صورت ماندگاری طولانی به مدت چند ماه، باعث بروز لکه هایی بر روی پوست می شوند. درمان های موثر عبارتند از ایزوترتینوئین خوراکی، قرص های ضدبارداری و رتینوئید موضعی. در این مقاله از بخش زیبایی، پوست و موی دکتر سلام به بررسی آکنه کیستیک می پردازیم و راه های درمان

در این مقاله از بخش دندانپزشکی دکتر سلام،  بعضی از راه های طبیعی سفید کردن دندان را که شما شنیده اید، پیشنهاد می کنم. همچنین بررسی می کنیم هر متد شامل چه چیزهایی می شود، چطور روی دندان هایتان اثر می گذارد و ریسک های ممکن آن را چک می کنیم. اگر شما دنبال این نوع سفید کردن هستید، احتمالا دلایلی وجود داشته است: می خواهید بدانید که جایگزین طبیعی به جای استفاده از مواد شیمیایی مثل هیدروژن پراکسید وجود دارد یا خیر. می خواهید

علائم لوسمی یا سرطان خون ممکن است در ابتدا بسیار خفیف بوده و شامل خستگی، تب غیر قابل توضیح، درد شکم،  سردرد، خونریزی زیاد (مانند خونریزی بینی)، کاهش ناخواسته وزن و عفونت ‌های مکرر باشد. با این حال، این علائم ممکن است به دلیل طیف وسیعی از علل رخ دهند. اگر مرتبط با سرطان خون باشد، علائم ممکن است به نوعی از بیماری که در حال حاضر وجود دارد اشاره کند، اما علائم بسیاری با هم تداخل دارند و نشان دهنده این مورد خاص نیستند.

در مورد جراحی پلک یا بلفاروپلاستی  چه می دانید؟ چه کسانی کاندید مناسبی برای این جراحی هستند؟ با عوارض این جراحی آشنایی دارید؟ آیا می دانید پس از جراحی چه کارهایی باید انجام دهید و چه مراقبت هایی لازم است؟ عمل جراحی پلک یا بلفاروپلاستی ، یک روش جراحی است که به وسیله اصلاح پوست، چربی یا ماهیچه در آن ناحیه، ساختار پلک را تغییر می دهد.  در این مقاله از بخش زیبایی و چشم پزشکی دکتر سلام، تمام چیزهایی را که شما باید قبل

در مورد روش های درمانی جوش های سرسیاه چه می دانید؟ چگونه میتوان جوش های سرسیاه بینی، چانه و حتی کمر را از بین برد؟ جوش های سرسیاه برآمدگی های کوچکی روی پوست هستند که به هنگام بسته شدن منافذ به وجود می آیند. هر کدام از منافذ بدن دارای یک کیسه مویی بسیار ریز و غده ای می باشد که چربی ترشح می کند، ماده ای که به آبرسانی و نرمی پوست کمک می کند. در این مقاله از بخش زیبایی، پوست وموی دکتر عوارض آمپول پنی سیلین در کودکان

آکنه کیستیک، نوع شدیدی از آکنه است که به صورت برآمدگی های حساس، بزرگ و قرمز رنگی در عمق پوست ظاهر می شوند. آکنه کیستیک دردناک است و

بیماری سپسیس (مسمومیت خون) یک وضعیت تهدید کننده زندگی است که به علت پاسخ بدن به سم عفونت ایجاد می شود. این اتفاق زمانی رخ می دهد که

سرطان کبد یک بیماری خاموش و خطرناک است که در مراحل اولیه هیچ علامتی ندارد. اولین علائم سرطان کبد معمولا با گسترش بیماری ظاهر می‌شوند اما علائمی مبهم

در مورد خیریه کودکان فرشته‌ اند چه می دانید؟ این خیریه به تازگی اردویی در سیستان و بلوچستان دائر کرده بود که گزارش این عمل خیرخواهانه را در

در صورت داشتن نارسایی قلبی ، اینکه بدانید در معرض چه نشانه ها و علائمی قرار دارید، مهم است. با توجه به علائم خود، می توانید به پزشک

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

آلوئه ورا به علت خواص ضد باکتری و ضد التهابی، برای درمان زخم ها به طور طبیعی مفید است. همچنین باعث آبرسانی به پوست شده و چربی بیش از حد پوست را از بین می برد. علاوه بر این، یک نرم کننده طبیعی است که مرمت پوست آسیب دیده کمک می کند.

آیا امکان بزرگ کردن سینه ها وجود دارد؟ از افتادگی و شل بودن سینه های خود خسته شده اید؟ ما یک راه حل ساده

چگونه میتوان باعث افزایش قد در نوجوانان شد؟ هر کسی، خواهان یک اندام متناسب با قدی ایده آل می باشد، به ویژه نوجوانان. اگرچه

تزریق پنی سیلین برای درمان عفونتهای باکتریایی بدن صورت می گیرد. پنی‌ سیلین‌ها گروهی از داروهای آنتی‌بیوتیک هستند که در برابر ارگانیسم‌های آسیب‌پذیر به خصوص باکتریهای گرم مثبت به کار می‌روند. پنی‌ سیلین‌ها اولین گروه از دسته آنتی ‌بیوتیکهای بتالاکتام هستند. این دارو را می‌توان هم به شکل خوراکی و هم به شکل تزریقی مصرف کرد و با توجه به مقدار ماده موثره به کار رفته در آن و ترکیبش با مواد دیگر در انواع و اشکال مختلفی وجود دارد؛ برای مثال در مورد پنی‌ سیلین تزریقی می‌توان به پنی‌ سیلین8 هزار، پنی ‌سیلین 6.3.3 و پنی ‌سیلین یک میلیون و 2 اشاره کرد. یکی از تفاوت‌های عمده این پنی‌سیلین‌ها در مدت زمان اثرگذاری‌شان است؛ برای مثال پنی‌ سیلین 6.3.3 و A یک میلیون و 2 به گونه‌ای فرموله شده‌اند که به صورت آهسته اثر داشته و یا به عبارت دیگر در طولانی مدت متابولیزه شوند؛ بنابراین اثر پنی‌سیلین یک میلیون و 2 برای 2 هفته تا یک ماه باقی می‌ماند اما پنی‌سیلین 8 هزار در همان 12 تا 24 ساعت اولیه تاثیر می‌گذارد. طیف اثر پنی‌ سیلین محدود است اما هنوز برای درمان عفونت های ناشی از میکروارگانیسم های زیر مورد استفاده قرار می گیرد:
1. استرپتوکوک، شامل پنوموککهای حساس (۳۰-۳۵٪)
2. مننگوکوک
3. باسیلهای گرم مثبت حساس (کلوستریدیا، اکتینومایسس)
4. اسپیروکت شامل عامل ایجاد سیفلیس
5. انواع استافیلوککی که بتالاکتاماز تولید نمی‌کنند.
6. بیهوازیها به جز انواع تولید کننده بتالاکتاماز همچون باکترویید فراژیلیس

آمپول پنی سیلین از آنتی بیوتیک هایی است که باعث ایجاد واکنش حساسیتی شدید به شوک آلرژیک در برخی افراد می شود. به همین علت متخصصان تاکید می کنند که آمپول پنی سیلین حتما باید در یک مرکز درمانی تزریق شود و از تزریق آن در منزل باید بشدت خودداری شود. همچنین پیش از تزریق آن ضروری است که تست پوستی انجام شود تا اگر بدن حساسیت نشان داد، از تزریق آن خودداری شود.

برای اجتناب از بروز واکنش آنافیلاکسی هنگام تزریق پنی‌سیلین که می‌تواند کشنده باشد توصیه می‌شود عدم حساسیت سریع بیمار به دارو تست شود. نحوه تست به این گونه است که با چکاندن یک قطره از محلول پنی سیلین در داخل چشم این کار را انجام می دهند و چند دقیقه صبر می کنند تا ببینند علایم قرمزی چشم و سوزش رخ می دهد یا نه اگر این علائم دیده نشد فرد نسبت به پنی سیلین حساسیت نداشته در غیر این صورت و بروز موارد فوق فرد نسبت به پنی سیلین حساسیت دارد. آنافیلاکسی جدی‌ترین عارضه دارو است که در ۰٫۵ درصد بیماران روی می‌دهد. مرگ برآمده از آنافیلاکسی در ۰٫۰۰۲ درصد بیماران (یک در پنجاه هزار) به چشم می‌خورد. در هر صورت عمل تست دارو برای کسانی که اولین بار پنیسیلین مصرف می‌کنند الزامی است.

عواملی که در حساسیت به پنی سیلین نقش دارد معطوف به سن افراد می شود و بر این اساس، این نوع حساسیت بین دوازده تا چهل و نه سالگی بیشترین شیوع را دارد. به بیان دیگر، احتمال بروز شوک حساسیتی ناشی از تزریق پنی سیلین در سنین زیر 12 سال بسیار کم است. به همین دلیل، انجام تست پوستی پیش از تزریق پنی سیلین در سنین زیر 12 سال در صورت وجود نداشتن سابقه آلرژی در فرد و خانواده وی لازم نیست.عوارض آمپول پنی سیلین در کودکان


الف) عفونتهای حساس خفیف تا متوسط. بزرگسالان: مقدار 5-125 میلی گرم (8-2 واحد) هر شش ساعت مصرف می‌ شود.
کودکان: مقدار mg/kg/day 5/62-15 (واحد 9-25) در مقادیر منقسم هر 8-6 ساعت مصرف می‌ شود.
ب) ژنژیویت نکروزه اولسراتیو :
بزرگسالان : mg 5 خوراکی هر 8-6 ساعت.
پ) پیشگیری از عفونتهای پنوموکوکی :
بزرگسالان : mg 25 خوراکی دو بار در روز.
کودکان زیر 5 سال: mg 125 خوراکی دو بار در روز.
ت) پیشگیری از تب روماتیسمی یا عود کرده:
بزرگسالان و کودکان بالای 12 سال: mg 25-125 دو بار در روز.
ث) مواجهه (یا احتمال مواجهه ) با باسیلوس آنتراسیس:
بزرگسالان: mg/kg 5/7 خوراکی هر 6 ساعت.
کودکان زیر 9 سال: mg/kg/day 5 خوراکی به صورت منقسم هر 6 ساعت.

حساسیت به پنی‌سیلین تزریقی معمولا با احساس خارش، گزگز، کهیر و طعم فلزی در دهان آغاز می‌شود و در نهایت باعث تنگی نفس، بیهوشی و در صورت عدم توجه، باعث مرگ می‌شود.

اگر یک بیمار به داروی دیگری حساس است، زمینه حساسیت در او وجود دارد و ممکن است به پنی سیلین نیز حساس باشد. در بیماری های آلرژیک مانند آسم نیز احتمال شدیدتر بودن واکنش حساسیتی است.

حساسیت به آمپول پنی سیلین معمولا به صورت عوارض پوستی مانند اگزما، ضایعات جلدی و انواع حساسیت های پوستی بروز پیدا می کند و عوارض دیگر مانند عوارض کبدی، انواع کم خونی حاد، تشنج، کاهش سیستم ایمنی نسبت به عفونت ها و اختلالات و نارسایی های انعقاد خون بروز پیدا می کند.


اقدامات اولیه برای نجات جان بیمار مبتلا به شوک حساسیتی پس از تزریق پنی سیلین یا دیگر داروهایی که شوک آلرژیک می دهد، شامل اقدامات اصول احیا می شود. اقداماتی که بر اساس آن مجرای تنفسی بیمار را باز و اقدام به تنفس مصنوعی به وی می کنند.

در چنین شرایطی ابتدا باید اکسیژن خالص با غلظت بالا را به مصدوم رساند و سپس اقدام به درمان شوک کرد. اگر مصدوم بیهوش نیست، باید او را به حالت طاقباز یا به پهلو خواباند.

اولین داروی تزریقی برای درمان شوک حساسیتی، آمپول اپی نفرین است که به صورت زیر جلدی تزریق می شود. داروهای بعدی عبارتند از آمپول های آنتی هیستامین که داخل رگ تزریق می شود. داروهای گشاد کننده راه های هوایی نیز در چنین شرایطی باید مورد استفاده قرار بگیرد.

در گذشته دستورالعملی درباره تزریق پنی‌ سیلین ابلاغ شد که می گفت برای افراد زیر شش ‌سال و یا نوجوانان زیر 14 سال به‌دلیل اینکه هنوز سیستم ایمنی بدنشان کاملا مجهز نشده و تکامل نیافته است و واکنش شدیدی نخواهند داشت، می‌توان تست پنی‌سیلین را انجام نداد.

اما در حال حاضر گفته می شود برای همه افرادی که لازم است تزریق پنی‌ سیلین داشته باشند، حتما باید تست انجام داد، حتی اگر قبلا پنی‌سیلین تزریق کرده باشند. فقط کودکان زیر شش ‌سال از این قضیه مستثنی هستند و نیازی به تست کردن نیست.

بهترین روش برای تست حساسیت به پنی سیلین روش تست خراش پوستی skin prick test است. در این روش ابتدا خراش های ظریفی روی پوست داده می شود. سپس مقداری از ماده مورد بررسی (مثلا پنی سیلین) را روی خراش ایجاد شده می گذارند.

کسی که حتی یک‌بار و به شکل بسیار ضعیف هم به پنی ‌سیلین حساسیت نشان داده باشد، نباید این دارو را تزریق کند و نباید حتی تست آن را انجام دهد.

در صورتی که علائم حساسیت به شکل قرمزی پوست، خارش و تورم در اطراف خراش ایجاد شود، حساسیت مثبت گزارش می شود. تست های این چنینی معمولا در مراکز آلرژی و با مقاصد ریشه یابی حساسیت بیمار انجام می شوند.

یک روش دیگر برای انجام تست حساسیت به پنی سیلین، تست داخل پوستی است. در این روش با استفاده از سرنگ انسولین، مقدار مشخصی از محلول تست پنی سیلین را در سطح جلویی ساعد به صورت داخل جلدی تزریق می کنند .پس از 15 تا 2 دقیقه در صورت عدم ایجاد كهیر و ورم و قرمزی پوست، و با نظارت پزشک تست منفی خواهد بود. این روش در اکثر مراکز درمانی انجام می شود.

بهتر است بدانید که اگر فردی به ماده ای حساسیت داشته باشد، شدت علائم حساسیت هیچ ارتباطی با مقدار ماده دریافتی ندارد و حتی سر سوزنی از آن ماده هم می تواند باعث واکنش مرگ آور شود.


کسی که حتی یک‌بار و به شکل بسیار ضعیف هم به پنی‌سیلین حساسیت نشان داده باشد، نباید این دارو را استفاده کند و نباید حتی تست آن را انجام دهند. برای این افراد می‌توان از داروهای جایگزین و مشابه استفاده کرد.

به‌علاوه کسی که قبلا نسبت به پنی‌سیلین حساسیت نشان داده است، به برخی داروهای دیگر که ساختاری مشابه پنی‌سیلین دارند هم ممکن است حساسیت نشان دهد.

پنی سیلین برای درمان عفونت های فوقانی مثل بیماری های تنفسی و سرماخوردگی، گلودرد چرکی و عفونت راه های هوایی فوقانی مثل حنجره، حلق و بینی تجویز می شود. متاسفانه در برخی موارد پنی سیلین نابجا تجویز میشود و بیش از ۹۵ درصد بیماری ها به دلایل ویروسی ایجاد شده اند که پنی سیلین در درمان آنها نقشی ندارد. بهترین درمان برای بیماریهای ویروسی گذر زمان است و رعایت توصیه های عمومی، بهتر است بدانید پنی سیلین هیچ نقشی در تسریع درمان شما ندارد و حتی ممکن است مشکلاتی را هم برای شما ایجاد کند. اگر دچار ابریزش بینی و گلودرد ساده همراه با تب خفیف شدید، پنج تا هفت روز استراحت کنید و تا می توانید غذاهای سالم و مقوی بخورید و خودتان را ببندید به مایعات.


بخوانید:


حساسیت به پنی سیلین و راههای درمان آن


کشف پنی سیلین توسط الكساندر فلمينگ (1928م)

تزریق آمپول و مواردی که باید هنگام تزریق رعایت شود



گردآوری توسط بخش سلامت


مجله دلگرم

پاسخ به سوالات پزشکی ، مامایی و جنسی شما (توسط پزشک و ماما مجله دلگرم)

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

“),t.close},t.write(‘

آمپول پنی سیلین (Penicillin) از آنتی بیوتیک هایی است که برای درمان عفونت هایی مثل عفونت گوش توسط پزشک تجویز می شود. سرگیجه از عوارض پنی سیلین است. ادامه خبر

جستجوگر خبر فارسی، بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویری است (قانون تجارت الکترونیک). برای مشاهده متن خبری که جستجو کرده‌اید، “ادامه خبر” را زده، وارد سایت منتشر کننده شوید (بدانید )

عوارض آمپول پنی سیلین در کودکان

3

نیز باید با پزشک مشورت کنید. احساس نفس تنگی در دوران بارداری امری طبیعی است. اما در صورت تجربه ی هر گونه علائم جدی دیگر باید بلافاصله جهت درمان توسط پزشک معاینه شوید. علائم احتیاطی می توانند شامل موارد زیر باشند: -تنگی نفس شدید همراه با تنفس سریع، درد قفسه سینه یا ضربان قلب سریع -درد شدید در قفسه سینه در هنگام نفس عمیق کشیدن -اثر خفیفی از رنگ مایل به آبی در لب ها و نوک

است که بر خلاف تصوری که نسبت به این نوع بارداری ها در زنان وجود دارد و آنان را نسبت به امکان بارداری های بعدی شان دچار تردید می کند، نه تنها خانم ها پس از طی دوره درمان کامل این بیماری می توانند باردار شوند، بلکه حتی به دنبال بدخیم شدن این بیماری و طی دوره شیمی درمانی نیز امکان بارداری مجدد در اکثر موارد وجود دارد. دکتر عشوری مقدم، متخصص زنان و زایمان در این باره می گوید: بررسی

منتقله از راه جنسی نشانه های کلامیدیا یکی از شایع ترین عفونت هایی که از راه جنسی منتقل می شود خونریزی بین دوره های قاعدگی و یا در طول و بعد از رابطه جنسی است. اگر فکر می کنید در خطر ابتلا به کلامیدیا یا هر گونه عفونت منتقله از راه جنسی دیگری هستید حتما خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید تا مورد آزمایش قرار بگیرید. این عفونت ها را می توان با یک دوره مصرف آنتی بیوتیک درمان کرد.

. ** انزوای اجتماعی و بی قراری از جمله عوارض تلفن همراه در سن پایین است وی اضافه کرد: وابستگی روانی، افسردگی، اضطراب و بی قراری، افت عملکرد تحصیلی، انزوای اجتماعی، اختلال در روابط اجتماعی، علاقه نداشتن به امور طبیعی و خوشایند زندگی مانند ورزش و روابط با دیگران، تفریحات، اختلال در خواب، اشتها، ایجاد چاقی و بی تحرکی و احتمال گرایش به عادات بد دیگر همچون مصرف سیگار و قلیان از جمله

حتی مفید هستند. دفاع طبیعی بدن و رعایت بهداشت دهان و دندان مثلا مسواک زدن روزانه و نخ دندان کشیدن، می تواند باکتری های مضر را کنترل کند. اما بدون رعایت بهداشت دهان و دندان، باکتری ها می توانند به سطحی برسند که منجر به عفونت های دهانی بشوند، مانند پوسیدگی دندان و بیماری های لثه. همچنین این احتمال وجود دارد که این باکتری های خشن، همراه با التهاب ناشی از بیماری شدید لثه که به آن پریودونتیتیس

انسداد روده های اطفال را رفع می کند؛ برای درمان سنگ مثانه موثر است همچنین خواب آور و درمان بی خوابی است؛ مالیدن روغن بادام به مفاصل و مهره های کمر، درد آنها را می کاهد همچنین روغن بادام، ضداگزما و کاهنده خارش پوستِ گرم و خشک است. شیربادام برای رفع سرفه، ناراحتی حنجره و تنگی نفس و خوش آواز شدن مفید بوده و خاصیت خلط آوری دارد و برای درمان دردهای کبدی مفید است. بادام بوداده

قیمت دارو را ندارند، تصریح کرد: برای افزایش قیمت دارو باید یارانه حمایتی در بودجه سنواتی به این موضوع اختصاص پیدا کند، به طور حتم باید 5 درصد از 48 هزار میلیارد اعتبار حاصل از یارانه باید صرف موارد حمایتی از جمله کاهش پرداخت ها از جیب مردم درحوزه سلامت شود. خضری با تاکید براینکه در صورت افزایش قیمت دارو از سوی شورای اقتصاد باید اختلاف هزینه را به صورت یارانه به بیمه ها و شرکت های تامین

در سن کمتر از 45 سال ، زنان یائسه ای که بدنبال صدمات خفیف دچار شکستگی می شوند یا به دلایل دیگری در معرض خطر پوکی استخوان هستند و مردان بالای 7 سال، و افرادی که سابقه بیش از سه ماه مصرف داروهای استروئیدی (کورتون) دارند، توصیه می شود. رئیس السادات افزود: ورزش های مفید در پیشگیری و درمان کاهش تراکم استخوان بر حسب شدت کاهش تراکم، ویژگی های فردی و جسمی، وجود بیماری های زمینه ای و همراه و علاقه

-ضایعه مسدود کننده دهانه رحم البته گاهی می توان کورتاژ را علی رغم وجود این موارد عدم استعمال انجام داد. برای مثال اگر در ام آر آی (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی) ناهنجاری کالبدشناسی رحم یا دهانه رحم تشخیص داده شود، امکان بررسی ایمن آندومتریوم و اندوسرویکس وجود دارد. عوارض کورتاژ تشخیصی عوارض کورتاژ تشخیصی در صورت انجام دقیق عمل توسط متخصص به حداقل می رسد. عوارض احتمالی

، سعی کنید خیلی نگرانی به دل راه ندهید. تحقیقات نشان می دهد که برخی از زنان چاق با وجود اضافه وزن، بارداری و زایمان راحتی دارند. اضافه وزن خطر ابتلا به برخی از عوارض بارداری را در مادر و نوزاد افزایش می دهد. زنانی که دارای اضافه وزن هستند، در دوران بارداری باید به طور منظم برای چکاپ به پزشک مراجعه کنند، آزمایش دیابت بارداری بدهند و همچنین در مورد نحوه زایمان با پزشک خود مشاوره کنند.

تا 15 عدد استفاده شود، نه تنها کمکی به درمان می کند بلکه سردردها را به سمت سردردهای روزانه وابسته به مسکن می برد و در بسیاری موارد در تشخیص صحیح پزشک خلل ایجاد کرده و درمان را با مشکل مواجه می کند. نبوی با تاکید بر اینکه همه سردردها باید جدی گرفته شود، گفت: در اکثر موارد، مشکل سردرد تنشی ساده اپیزودیک است ولی ممکن است این هشدارها ناشی از وجود یک تومور خطرناک در سر باشد که هوشیاری و حساسیت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از 8دی ؛ این دارو به عنوان مرطوب کننده برای درمان پوست خشک، سفت، زبر، دارای خارش و ناراحتی های جزئی پوستی استفاده می شود. نرم کننده ها موادی هستند که پوست را مرطوب و نرم می کنند و موجب کاهش خارش و پوسته پوسته شدن می گردند. برخی محصولات (مانند اکسید زینک، وازلین سفید) برای حفاظت در مقابل ناراحتی استفاده می شوند. پوست خشک با نبود آب در لایه های

. اگر این بارداران، علائم نارسایی قلبی چون سرفه، تنگی نفس یا تنگی نفس شبانه، سرماخوردگی و عفونت در هر جای بدن داشته باشند به مراقبت ویژه نیاز خواهند داشت و باید در بیمارستان،تحت مراقبت قرار بگیرند.برخی بیماری های مادرزادی قلب وجود دارد که فرد را با مقداری کمبود اکسیژن مواجه می کند،جنین مادر مبتلا به این نوع بیماری قلبی، به دلیل تنگی نفس مادر، دچار کم وزنی می شود. خودداری از مصرف

. همچنین افراد بعد از خوردن غذا های نمکی از بهم ریختگی معده خود شکایت می کنند مخصوصا اگر این مقدار نمک با غذایی سرشار از چربی یا قند ترکیب شده باشد. آثار بلند مدت مصرف بیش از حد نمک عبارتند از: فشار خون بالا، سرطان معده، پوکی استخوان و سنگ کلیه. وقتی مقدار زیادی سدیم دریافت می کنیم در بلند مدت باعث می شود مقدار زیادی مایعات در بدن نگه داشته شود و فشار بالایی به قلب و رگ های خونی وارد شود

سوال مخاطب نی نی بان: دختر چهار ماهه ام که شش کیلو است، عفونت ادراری گرفته و دکتر سفکسیم تجویز کرد. اما ناخواسته پنج بار بیش از حد معمول شاید سه چهار برابر به او دارو دادیم. آیا ممکن است عوارض داشته باشد؟ تا الان که عوارضی نشان نداده است. پاسخ دکتر منوچهر عسگری، متخصص اطفال: بستگی به دز اولیه دارد. تا دو برابر اولیه می توانید دارو دهید. اما اگر بعد از مصرف دارو مشکلی پیش نیامده و کودک علامتی نشان نداده است، مشکلی ندارد. اما برای اطمینان خاطر می توانید به متخصص اطفال مراجعه کنید.

فقط باید توسط پزشک در یک دوره خاص تجویز شود. مصرف خود سرانه روی ممنوع است. وی با بیان اینکه افراد سالمند به مکمل ویتامین B12 نیاز دارند، گفت: معده این افراد قادر به جذب ویتامین B12 نیست، هم چنین مصرف مکمل با تجویز پزشک باید صورت گیرد. این داروساز با توجه به اینکه کمبود ویتامین D3 در کشور ما وجود دارد، مصرف این مکمل را لازم دانست و افزود: مصرف خودسرانه آن توصیه نمی شود. بهتر

اعتیاد در بین جوانان نیز به 18 سال کاهش پیدا کرده است. تقی نصیری با بیان اینکه استان ها از نظر استفاده از مواد مخدر به 3 دسته الف ، ب و ج تقسیم می شوند، گفت: زنجان جزو استان های کم خطر و در دسته ج قرار دارد. وی ادامه داد: با توجه به اینکه از ابتدا اقدامات بسیاری در زمینه پیشگیری از استعمال مواد مخدر و درمان افراد مصرف کننده صورت می گرفت، از 3 سال گذشته این اقدامات به صورت جدی تر و تخصصی تری

بروز خطای پزشکی تاثرگذار است. وی افزود: در حوزه دارویی نیز خطاهایی وجود دارد که در این زمینه نیز تیم ارائه کنده دارو اعم از پزشک، دکتر و متصدی داروخانه نقش دارند. این نماینده مردم در مجلس دهم درباره آمار منتشر شده مبنی بر وجود 12 هزار پرونده خطای پزشکی، گفت: این آمارها اثبات شده نیست بلکه آمار پرونده هایی است که در آنها طرح شکایت صورت گرفته و ممکن است در آنها خطای پزشکی تایید نشود، بنابراین در این خصوص تنها آمار هیئت انتظامی نظام پزشکی مستند است.

یکی از ترکیبات فعال این ادویه است نقش بسزایی در کاهش قند خون دارند. تحقیقات محققان تایلندی که شامل 24 داوطلب مبتلا به پیش دیابت بود نشان داد افرادی که به مدت 9 ماه کورکومین مصرف می کردند در مقایسه با کسانی که فقط دارو می گرفتند، هیچکدام دچار پیشرفت دیابت نشدند در صورتی که 15 درصد از گروه مصرف کنندگان دارو دیابتشان پیشرفت کرد. 6- مریم گلی توسط پزشکان طب گیاهی برای درمان خونریزی

های منتشر در مردان علل دیگری داشته باشد نسبت به زنان هست. داشتن سابقه فامیلی و وجود علائم مشابه در سایر اعضای خانواده و والدین برای رسیدن به تشخیص فیبرومیالژی در مردان کمک کننده است . وی اظهار داشت: علاوه بر درمان های دارویی، مشارکت فعالانه در مراحل درمان و تغییر در سبک زندگی از نظر نحوه خواب و خوراک، ورزش و مدیریت استرس در بهبودی و تسریع کاهش علایم سودمند است. مردان مبتلا به

. بهتر است دارو قبل از اینکه عمر دانه ها به 72 ساعت برسد، مصرف شود تا زمان و شدت بیماری کاهش یابد. مصرف این داروی آنتی ویروس مانند داروی زگیل تناسلی، در دوران بارداری و شیردهی بلامانع است. آیا می توان از ابتلا به بارداری و زونا در بارداری پیشگیری کرد؟ اگر مطمئن نیستید که نسبت به آبله مرغان ایمن هستید یا خیر می توانید با یک آزمایش خون ساده متوجه شوید. اگر قبل یا بعد از

خونریزی در 3 ماهه اول بارداری دکتر آزیتا صفارزاده کرمانی درخصوص این عوارض توضیح داد: اگر احتمال بارداری خارج رحمی باشد، جنین در ناحیه ای غیر از حفره رحم مانند لوله رحمی یا روی تخمدان یا داخل شکم لانه گزینی می کند. از آنجا که در این شرایط، احتمال خونریزی داخل شکمی و در پی آن مرگ مادر وجود دارد، درصورت درد مادر حتما باید به پزشک مراجعه کند. متاسفانه یکی از مهم ترین عوامل مرگ و میر مادران در 3

متعادل و سالم و افزایش فعالیت فیزیکی و ورزش است. یزدانی افزود: کاهش وزن در زمینه سلامت عمومی فواید بسیاری از جمله کاهش خطر ابتلا به دیابت ، فشار خون بالا و بیماری قلبی و همچنین افزایش اعتماد به نفس و احساس روانی بهتر را به دنبال دارد. وی تاکید کرد: در صورت بالا بودن وزن در یک خانم نابارور ،کاهش وزن ممکن است یکی از مهمترین عوامل کمک کننده به درمان باشد. به گزارش

سایت پزشکان بدون مرز: برای درمان پرخاشگری در کودکان اولین گام این است که نوع پرخاشگری آنها و علت آن را براساس توضیحاتی که ارائه شد شناسایی کنیم؛ و پرخاشگری را به صورت موردی برطرف نماییم . – در مورد کودک پرخاشگری که الگو پذیری عامل این گونه رفتار او بوده، باید روی الگوی کودک کار کرد و راه های دیگری جز پرخاشگری را به آن الگو آموخت . – اگر پرخاشگری در اثر ناکامی به وجود آمده

نشانه هایی مانند سوزش و تکرر ادرار، بی اشتهایی، تهوع و استفراغ، تب و لرز و قطع ادرار بروز می کند. گاهی با یک بار درمان دارویی بیماری ریشه کن می شود؛ ولی در برخی خانم های باردار، بیماری عودکننده است و لازم می شود درمان دارویی تا پایان بارداری ادامه یابد. عفونت های ادراری باید بسرعت ریشه کن شوند، زیرا احتمال گسترش میکروب به دستگاه ادراری فوقانی یعنی کلیه ها وجود دارد. همه خانم ها

بدن و از آن برای شستن ظرفها ضروری است، زیرا اگر ظرفها نشسته و کثیف باقی بمانند، باقیمانده غذایی که در آنها می ماند، فاسد شده و وقتی همراه با غذای جدید مصرف شود، باعث ایجاد عفونت و التهاب در معده می شود با استفاده صابون، چریکها می توانند، شرایط ناسب و سخت زندگی در کوه را تا زمانی که لازم باشد، با آرامش خاطر و به سلامت پشت سر گذراند. وسایل جانبی دیگری نیز وجود دارند که ممکن است

سلامانه : محققان آلمانی بر این باورند استفاده از پمپ انسولین جایگزین مناسبی برای تزریق روزانه انسولین در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 است. به گزارش ایرنا ، بیماران مبتلا به دیابت نوع یک باید روزانه یک یا دو بار انسولین تزریق کنند. در مورد کودکان، سالمندان یا بیماران عادی ممکن است بر اثر مصرف دوز اشتباه دارو یا فراموش کردن تزریق انسولین حالت های خطرناکی به هیپوگلیسمی یا کتواسیدوز

پزشک را به تعویق می اندازد. به همین دلیل دکتر سمامی می گوید: همین دیر مراجعه کردن به پزشک باعث می شود که بیمار بعدا با خونریزی شکمی و هموگلوبین پایین به پزشک مراجعه کند. خطرناک ترین عارضه ای که بارداری خارج از رحم می تواند داشته باشد، مرگ مادر است چون خونریزی به قدری در داخل شکم پیشرفت می کند که نمی توان جلوی آن را گرفت. بعضی از بارداری های خارج از رحم در جاهای بدی اتفاق می افتند برای مثال

مونتگمری اطراف آنها که معمولا از هفته هشتم بارداری ظاهر میشود. – بروز عوارض عصبی مثل سرگیجه و گاهی سردرد که نتیجه اختلال عمل و به هم خوردن تعادل دستگاه عصبی نباتی است که معمولا این عوارض در پایان ماه چهارم برطرف میشود. – در دوران بارداری رنگدانه های پوست در بعضی قسمتها ( هاله اطراف و نوک پستانها و فرج ) زیادتر و رنگ آن قسمتهارا تیره تر می نماید. این رنگدانه ها روی پوست صورت

، التهاب مخاط، مسیر گوارشی و غذا خوردن همراه با خشکی دهان از شایع ترین عوارض ابتدایی این بیماری هستند. کاظمیان گفت: بسته به محل و شدت بیماری عوارض متفاوت است، اما یک قانون کلی داریم که هر چه سرطان زودتر تشخیص داده شود، درمان بهتری برای آن در نظر گرفته می شود. این متخصص آنکولوژی گفت: خوشبختانه با توجه به رادیوتراپی و دارو درمانی و توانمندی کشور در مداوای سرطان، امید درمان در مراحل

“),t.close},t.write(‘

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *