عوارض آمپول بتامتازون ال آ در بارداری

‎بتامتازون چیست؟
‎بتامتازون از دسته داروهای کورتیکواستروئیدی (در اصطلاح عامیانه کورتون) می باشد. این داروی استروئیدی در اشکال متنوع دارویی خوراکی، تزریقی و موضعی تولید می شود و در موقعیت های مختلفی تجویز می گردد.
‎فرم خوراکی و تزریقی بتامتازون به علت اثرات کاهش دهنده ایمنی که دارد، در درمان برخی بیماری های خود ایمنی (که سیستم دفاعی بدن به بخش هایی از نقاط بدن آسیب می رساند) مانند لوپوس، هپاتیت ناشی از بیماری های خود ایمنی، بیماری های عضلانی و مفصلی مانند رماتیسم، آلرژی و آسم تجویز می گردد.
‎این دارو همچنین در درمان برخی سرطان ها به عنوان داروی کمکی استفاده می شود.
‎بتامتازون با مهار آزاد سازی برخی ناقل های شیمیایی که مسئول ایجاد التهاب می باشند منجر به فروکش علائم التهابی و حساسیتی می گردد.
‎این دارو همچنین برای افرادی که مبتلا به اختلالات غده ی فوق کلیوی هستند و در بدن آن ها کورتیکواستروئید ها (کورتون) به مقدارکافی تولید نمی شود، به عنوان درمان جایگزین استفاده می شود.

‎پیش از شروع مصرف بتامتازون
‎-در صورتی که فشار خون بالا دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.
‎-در صورت سابقه ی حمله قلبی یا هرگونه ناراحتی قلبی، اختلال در عملکرد کبد یا کلیه پزشک خود را در جریان قرار دهید.
‎-در صورتی که نیاز به مصرف طولانی مدت بتامتازون دارید و در خانواده ی نزدیکتان سابقه ی ابتلا به دیابت یا بیماری چشمی گلوکوم (آب سیاه) وجود دارد، پزشک خود را مطلع نمایید.
‎-در صورت ابتلا به کم کاری تیروئید، پوکی استخوان، صرع، بیماری ضعف عضلانی میاستنی گراویس، زخم معده یا هرگونه بیماری گوارشی و اختلالات ذهنی پزشک خود را مطلع نمایید.
‎-اگر باردار یا شیرده می باشید و یا قصد بارداری دارید، حتما پیش از شروع مصرف این دارو پزشک خود را مطلع نمایید.
‎-بدلیل این که دارو سیستم ایمنی بدن را سرکوب می کند می تواند منجر به عود مجدد عفونت ها یا تشدید آن ها در بدن گردد لذا سابقه ی ابتلا به هرگونه عفونت در چند ماه اخیر و سابقه ی ابتلا به بیماری سل را حتما به پزشک خود اطلاع دهید.
‎-در صورتی که سابقه ی تشکیل لخته خون در عروق یا سابقه ی آنژیوگرافی داشته اید حتما پزشک خود را مطلع نمایید.
‎-اگر قصد واکسیناسیون دارید یا اخیرا واکسنی دریافت نموده اید حتما پزشک خود را در جریان قرار دهید.
‎-لیست کاملی از دارو ها (حتی داروهایی که بدون نسخه مصرف می نمایید) و فرآورده های مکمل و گیاهی مصرفی خود تهیه کنید و در اختیار پزشک و داروسازتان قرار دهید تا در صورت وجود تداخل با بتامتازون، اقدامات لازم صورت گیرد.
‎-در صورت سابقه ی حساسیت به این دارو یا سایر داروهای استروئیدی (همچون دگزامتازون و پردنیزولون) و یا درد عضلانی پیش رونده پس از مصرف این دارو ها، به پزشک خود اطلاع دهید.

‎نحوه ی صحیح مصرف بتامتازون 
‎-نحوه ی صحیح مصرف این دارو را از پزشک یا داروساز خود سوال کنید. بتامتازون با توجه به شرایط و نوع بیماری شما در مقدار و نوبت های متفاوتی تجویز می شود. در صورت مصرف قرص خوراکی به عنوان ضد التهاب، بهتر است آن را صبح ها بعد از صبحانه مصرف نمایید و اگر جهت نقص غده ی فوق کلیوی و کمبود استروئید در بدن این دارو برایتان تجویز شده باشد، بهترین زمان مصرف آن شب ها می باشد.
‎-قرص های بتامتازون به راحتی در آب قابل حل می باشند با این وجود بهتر است قرص را به صورت کامل همراه با یک وعده غذای اصلی یا میان وعده مصرف نمایید.
‎-در صورت فراموشی یک نوبت مصرف دارو، به محض یادآوری آن را مصرف نمایید اما در صورتی که به اندازه ی یک روز کامل مصرف دارو را فراموش کرده‌ اید، نوبت فراموش شده را مصرف ننموده و نوبت بعدی را طبق زمان بندی سابق مصرف نمایید و از دو برابر کردن مقدار دارو در یک نوبت خودداری نمایید.
‎-ممکن است با توجه به نوع بیماری، این دارو بصورت روزانه برای یک دوره کوتاه درمانی برایتان تجویز شود. در این صورت مصرف منظم دارو در روند بهبودی شما بسیار موثر می باشد.
‎-در صورت مصرف بتامتازون از ۳ هفته، قطع دارو باید به صورت تدریجی و تحت نظر پزشک صورت گیرد زیرا قطع ناگهانی این دارو می تواند عوارضی ایجاد نماید به همین دلیل پزشک برای قطع مصرف، مقدار داروی شما را به مرور کم خواهد کرد.

‎توصیه های بتامتازون
‎-در صورتی که دوره ی درمان شما با این دارو طولانی تر از ۳ هفته باشد، بهتر است کارتی تهیه نموده و روی آن اطلاعاتی در مورد مصرف این دارو و مقدار مصرف و نوع بیماری خود یادداشت نمایید و در وسایل شخصی یا کیف پول خود نگهداری کنید تا در مواقع اضطراری بتوان از این اطلاعات جهت اقدامات لازم استفاده کرد.
‎-همچنین در صورتی که قرار است تحت عمل جراحی یا درمان های دندان پزشکی قرار بگیرید یا هرگونه درمانی جهت آسیب دیدگی های جسمی نیاز داشتید حتما درمانگر خود را در جریان مصرف این دارو قرار دهید و کارت تهیه شده را به ایشان نشان دهید زیرا در چنین مواقعی ممکن است نیاز به تنظیم مجدد مقدار مصرف این دارو داشته باشید.
‎-در مدت درمان با این دارو، تحت نظر پزشک خود باشید و آزمایشات ومعاینات دوره ای را بصورت منظم انجام دهید تا روند بهبود و احتمال بروز عوارض ناخواسته دارویی در شما تحت بررسی قرار گیرد.
‎-از آنجا که این دارو سیستم ایمنی بدن را سرکوب می نماید، احتمال ابتلا به عفونت ها در مدت درمان با این دارو افزایش می یابد و لازم است بهداشت فردی را رعایت کنید و از تماس نزدیک با افراد مبتلا به بیماری های عفونی (آبله مرغان، سرماخوردگی ،آنفولانزا، سرخک و) تا جای ممکن خودداری نمایید و در صورت مشاهده ی علائم این بیماری ها سریعا به پزشک خود مراجعه نمایید.
‎-برخی واکسن ها جهت مصرف در دوره ی درمانی با بتامتازون مناسب نمی باشند لذا پیش از هرگونه واکسیناسیون پزشک یا فرد مسئول را در جریان مصرف بتامتازون قرار دهید.
‎-در صورتی که نیاز به مصرف هرگونه داروی بدون نسخه داشتید حتما با داروساز خود مشورت نمایید و مطمئن شوید که مصرف آن دارو در مدت درمان با داروهای استروئیدی بدون اشکال است.

‎عوارض جانبی بتامتازون 
‎-درد شکمی، سؤهاضمه و احساس تهوع از عوارض شایع در مصرف کنندگان بتامتازون خوراکی می باشد. در صورت وقوع این علائم با مصرف وعده غذایی سبک همراه دارو می توانید از شدت این عوارض بکاهید اما در صورتی که استفراغ حاوی خون داشتید حتما به پزشک خود مراجعه نمایید.
‎-مصرف این دارو می تواند در بدن شما ضعف و خستگی عضلانی ایجاد نماید لذا تا زمانی که اثرات دارو برطرف نشده از رانندگی و کار با ابزار هایی که به احتیاط نیاز دارد بپرهیزید.
‎-در صورت تغییر در خلق و خو، خصوصا در ابتدای درمان با این دارو، احساس گیجی، افزایش حساسیت های روحی، افکار ناخوشایند یا ناسب، سریعا به پزشک خود مراجعه نمایید.
‎-مصرف این دارو ممکن است موجب مشکل در خوابیدن، سردرد، افزایش وزن یا اختلالات قاعدگی در خانم ها گردد در صورتی که این علائم شدید شد یا موجب آزارتان شد، به پزشک مراجعه نمایید.
‎-مصرف این دارو احتمال ابتلا به عفونت را افزایش می دهد لذا در صورت بروز علائم عفونت(تب،لرز،علائم سرماخوردگی چک ی،اسهال و) حتما به پزشک مراجعه نمایید.
‎-در صورت مصرف طولانی مدت این دارو چنانچه علائمی مشاهده کردید که احساس نمودید مرتبط با مصرف این دارو می باشد حتما با پزشک خود در مورد آن ها مشورت نمایید تا توصیه های لازم را دریافت کنید.
‎-بدلیل تاثیر دارو های استروئیدی بر روی توده ی استخوانی، آزمایشات بالینی مورد نیاز جهت بررسی استحکام استخوان ها را در مدت درمان با این دارو انجام دهید و از آن جا که در مصرف طولانی مدت این دارو آسیب پذیری استخوان ها افزایش می یابد، احتیاطات لازم را بنمایید.عوارض آمپول بتامتازون ال آ در بارداری

Reference1: www.medscape.com
Reference2: www.drugs.com

با سلام من هفته ى ٣٣ باردارى هستم دكترم برام ٤ تا آمپول بتامتازون هر ١٢ ساعت تجويز كرده بود من امروز ٢ تا زدم الان دچار تنگى نفس شدم مى دونم از عوارض آمپوله فقط اين تنگى نفس تا كى ادامه داره؟ ٢ تاهم فردا بايد تزريق كنم ممنون مى شم اگر لطف كنيد جواب بديد


پاسخ مشاور:

سلام این مسئله طبیعی است تا زمانی که اثر بتامتازون در بدن شما باشد.


***

عوارض جانبي هر دارو به موازات اثرات مطلوب درماني ممكن است باعث بروز بعضي عوارض ناخواسته نيز بشود، اگر چه همه اين عوارض در يك فرد ديده نمي شود، در صورت بروز هر يك از عوارض ذيل با پزشك مشورت نمائيد:
عوارض شايع: تظاهرات پوستي ، خارش، کهير، خس خس سينه و اشکال در تنفس .
ساير عوارض جانبي به مرور زمان و تطبيق بدن با دارو رفع مي شوند در صورت ادامه عوارض زير با پزشک تماس بگيريد.
خونريزي معده، زخم دهان و زبان، دانه هاي پوستي ، گيجي، بيقراري ، توهم، اختلالات رواني و علائم بروز يرقان.
با تزريق وريدي دارو امکان ایجاد شوک ، کاهش فشار خون، تنگي نفس، آريتمي قلبي، گر گرفتگي سر و صورت و تشنج وجود دارد. عوارض آمپول بتامتازون ال آ در بارداری

راهنماييهاي عمومي قبل از مصرف اين دارو در موارد زير با پزشك خود مشورت كنيد:
در صورت سابقه حساسيت به هر نوع دارو از جمله كورتيكواستروييدها ، غذا ، ماده رنگي يا ماده محافظ
در صورت ابتلا به عفونتهاي قارچي، ايدز،بيماريهاي قلبي، ديابت، ازوفاژيت، گاستريت، سايكوز، نارسايي كليوي، سل، بيماريهاي ويروسي حاد .
در صورت مصرف هر گونه دارو از جمله داروهاي آمفوتريسين بي، ضد ديابتها، انسولين، آنتي اسيدها، سيكلوسپورين، ديگوگسين، مكملهاي پتاسيم، ريتودرين، داروهاي حاوي سديم، سوماتروپين .
مصرف در دوران بارداري و شير دهي:
مصرف دارو در دوران بارداري و شير دهي بايد با نظر پزشک باشد ( گروه C )  


لطفاً درباره این مطلب نظر بدهید

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج و لينک سايت مجاز است.

موزه محلی برای نگهداری اشیاء و وسایل تاریخی و به قولی عتیقه جات است. برخی از موزه های جهان هستند که نسبت به بقیه موزه های کشورهای دیگر معروف تر و مهم تر هستند.

قرص سیلدنافیل یکی از داروهایی جنسی است که برای درمان ناتوانی جنسی آقایان از آن استفاده می شود. اما در مورد تاثیر آن ابهاماتی وجود دارد که گهر در این بخش در مورد موارد

سیب زمینی از مواد غذایی اصلی اکثر کشورها از جمله ایران است که می توان با استفاده از آن غذاهای خوشمزه و مختلفی را تهیه کرد. گهر در این بخش دو روش متفاوت طرز

در فصل بهار و تابستان معمولا به دلیل وجود انواع حشرات مانند زنبور، برخی از افراد دچار گزیدگی می شوند. ما در این بخش گهر به معرفی روش های سریع و آسان برای درمان

سقراط فیلسوف مشهور و بسیار دانایی است که همه مردم در جهان او را می شناسند. حتما شما هم تا به حال در مورد راز موفقیت سقراط چیزهایی شنیده اید. برای جزئیات اینعوارض آمپول بتامتازون ال آ در بارداری

آیا می دانید خودشناسی چیست ؟ آیا می دانید از چه روش هایی می توان به خودشناسی دست یافت؟ اصلا برای چه باید خودمان را بشناسیم؟ برای یافتن پاسخ این سوالات این بخش گهر

حتما شما هم تا به حال از ضرب المثل سرو گوش آب دادن استفاده کرده اید و یا از دیگران شنیده اید. اما آیا حکایت آن را می دانید؟ گهر در این بخش معنی

سینما در ایران به دو بخش سینمای قبل از انقلاب و سینمای بعد از انقلاب تقسیم می شود که هر کدام با یکدیگر تفاوت های بسیار زیادی دارند. گهر در این بخش در مورد

کسانی که موهای کم پشتی دارند و یا کاملا موهای خود را از دست داده اند به دنبال روشی برای کاشت مو هستند. اما بهترین روش کاشت مو کدام روش است؟ گهر در این

 صفحه اول روزه های امروز کشور  روزه های  آرمان امروز ، آفتاب یزد ، ابرار ، ابرار اقتصادی ، ابتکار ، اعتماد ، افکار  ، اقتصاد پویا ، اطلاعات ، ایران ، بانی فیلم

 قیمت دلار ۵ اسفند ۹۷  قیمت و و ارز   قیمت دلار امروز ۹۷ در بازار آزاد  و قیمت آنلاین دلار  و قیمت دلار ازاد امروز در بازار بروزرسانی ساعت ۰۰:۰۳

قیمت روز سکه و طلا    قیمت طلا ۵ اسفند ۹۷  –  قیمت طلا اتحادیه طلا و جواهرات تهران و مزنه طلا  قیمت لحظه ای طلا در تلگرام قیمت خرید طلا از مشتری انلاین بروزرسانی ساعت

افزایش وام میزان وام ازدواج تا ۳۰ میلیون تومان مورد تصویب دولت و بانک مرکزی قرار گرفت. شرایط دریافت وام ازدواج ۳۰ میلیونی با جزییات کامل را در مطلب زیر خدمتتان می گذاریم. شرایط

برای تبریک روز مادر و روز زن ۹۷ با بهترین عکس ها و بهترین پیام تبریک روز زن ۹۷ با ما در مطلب زیر همراه باشید. و با پیام های جذاب و زیبا قدردان

امروزه شرایط ناسب اقتصاد کشور و پایین آمدن قدرت خرید باعث شده تا مردم به هنگام خرید کالا به تمام ویژگی ها و کیفیت کالا توجه داشته و با بررسی و اطمینان کامل به

مراسم اکران مردمی فیلم هت‌تریک با حضور مردم و عوامل فیلم در پردیس آزادی برگزار شد. در ادامه عکسهای ماهور الوند را در این مراسم مشاهده می کنید ماهور الوند در اکران مردمی هت‌تریک

الیکا عبدالرزاقی و همسرشامین زندگانی روز گذشته در اکران خصوصی فیلم قرارمون پارک شهر حضور یافتند. این مراسم با حضور هنرمندان و عوامل فیلم در پردیس سینمایی باغ کتاب تهران برگزار شد. امین زندگانی

با توجه به اینکه به فصل بهار نزدیک می شویم در این بخش گهر تعدادی اشعار دوبیتی در مورد بهار از شاعران معروف را منتشر می کنیم. اشعار دوبیتی در مورد بهار از شاعران

ریاضی یکی از بهترین سرگرمی های دنبا محسوب می شود به ویژه برای کسانی که به ریاضی علاقه دارند. گهر در این بخش چند سرگرمی ریاضی را منتشر می کند. سرگرمی ریاضی (بازی و

گهر در این بخش برای آن دسته از عزیزانی که در محیط اینترنت به دنبال سرگرمی هستند، به معرفی چند سرگرمی اینترنتی جالب و مهیج می پردازد. معرفی چند سرگرمی اینترنتی جالب و مهیج

ازدواج مجدد بهنوش طباطبایی / عکس

عکس دیدنی از دنیا مدنی سوار بر موتور

معماهای محسن افشانی برای جذب فالور ، لای

عکس های لاکچری جشن تولد سحر قریشی

عکسهای الناز شاکردوست با چکمه های عجیب د

عکسهای بازیگران زن در کنسرت به بانی ب

عکس خاص تیپ فریبا طالبی و همسرش

ازدواج و مراسم عقد پرستو صالحی بهم خورد

بیوگرافی دختران امام خمینی (ره)

تغییر چهره و افزایش وزن محمدرضا گلزار در

مهم ترین و معروف ترین موزه های جهان

موارد مصرف و اثر قرص سیلدنافیل

طرز تهیه خوراک سیب زمینی آکاردئونی به دو

درمان نیش زنبور به روش های سریع و ساده

داستان راز موفقیت سقراط چه بود؟

خودشناسی چیست ؟ چگونه باید خودمان را بشن

معنی و داستان ضرب المثل سرو گوش آب دادن

9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *