علل افزایش استروژن در زنان

علل افزایش استروژن در زنان
علل افزایش استروژن در زنان

نیره ولدخانی – بخش سلامت تبیان

تمام هورمون های بدن به طور مرتب در نوسان هستند. زمانی که این هورمون ها در تعادل کامل باشند بدن آنچنان که باید به فعالیت های خود ادامه می دهد. مشکل زمانی بروز می کند که هورمون ها در حد لازم و متعادل خود نیستند. 

استروژن نیز یکی از هورمون های شناخته شده است که به هورمون زنانه شهرت دارد. بر خلاف آن تستوسترون هم به عنوان هورمون مردانه مشهور است. میزان بالای استروژن می تواند در آقایان نیز بروز کند. 

استروژن هورمون جنسی در خانم ها است، سیکل قاعدگی را تنظیم می کند و بر دستگاه تولید مثل اثر می گذارد. میزان بالای استروژن هم در خانم ها و هم در آقایان مشکل ساز می شود. در ادامه علائم افزایش این هورمون را عنوان می کنیم.

افزایش میزان استروژن می تواند به صورت اتفاقی بروز کند و یا نتیجه عادت های نادرستی مانند زیاده روی در مصرف الکل، مصرف زیاد فست فود و مصرف برخی داروها باشد. البته این افزایش می تواند عوامل دیگری نیز داشته باشد از جمله:علل افزایش استروژن در زنان

بیماری های قلبی عروقی

پیری( که باعث کاهش تستوسترون میشود)

چاقی مفرط 

کاهش میزان پروژسترون

مشکل با انسولین در افراد دیابتی

داروهای حاوی استروژن

داروهای استروئیدی

مصرف مواد مخدر

مصرف قرص های ضدبارداری 

مشکلات دستگاه گوارش

قرار داشتن در معرض ترکیبات شیمیایی مانند آفت کش های موجود در مواد غذایی

استروژن باعث رشد بافت پستانی در آقایان می شود و میزان بالای این هورمون باعث بزرگ شدن سینه مردها خواهد شد

از جمله عامل افزایش میزان استروژن می توان به برخی بیماری ها مانند بیماری های کلیوی، پرکاری تیروئید، تومورهای بیضه و سیروز کبدی اشاره کرد.

علائم متعددی نشان دهنده افزایش سطح استروژن در بدن است که در ادامه اشاره می شود:

التهاب

التهاب و حساسیت سینه ها

رشد فیبروکیستیک در سینه ها

افزایش علائم سندروم پیش از قاعدگی و کاهش میل جنسی

قاعدگی نامنظم

سردرد و کاهش حافظه

بدخلقی

افزایش وزن

ریزش موها

دست و پای سرد

احساس خستگی یا کمبود انرژی

مشکلات خواب

بالا بودن استروژن در مردها نیز مشکلاتی به بار می آورد.

مشکلات باروری 

استروژن تاحدودی در رشد اسپرماتوزوئیدهای باکیفیت تاثیر دارد. با افزایش استروژن، سطح منی دانه های موجود در اسپرم کاهش پیدا می کند و این مسئله نیز منجر به کاهش باروری در آقایان می شود.بنابراین در صورت بروز تاخیر در باروری حتما باید میزان استروژن آقایان بررسی شود.

ژنیکوماستی

استروژن باعث رشد بافت پستانی در آقایان می شود و میزان بالای این هورمون باعث بزرگ شدن سینه مردها خواهد شد. امروزه مشکل بزرگی سینه آقایان را با جراحی پلاستیک برطرف می کنند.در هر حال لازم است میزان استروژن بدن مردها بررسی شود.

اختلالات نعوظی

در عملکرد جنسی آقایان و همچنین خانم ها تعادل بین استروژن و تستوسترون از اهمیت بالایی برخوردار است. بروز هر نوع خللی در این تعادل باعث بروز مشکلات جنسی می شود. بالا بودن میزان استروژن در مردها باعث بروز اختلالات نعوظی می شود.

خانم ها باید توجه داشته باشند که میزان استروژن علاوه بر تنظیم سیگل قاعدگی تاثیر زیادی در احساسات و خلق و خوی آنها نیز دارد. بنابراین تنظیم آن به دلیل اهمیت خلق و خو در زندگی روزانه بسیار مهم است

پزشک متخصص برای تشخیص میزان استروژن درخواست آزمایش خون می دهد. این روش بهترین و مطمئن ترین روش برای تشخیص میزان استروژن بالا، پایین یا میزان متعادل است. بعد از تشخیص مشکل پزشک می تواند با تجویز دارو به کنترل میزان استروژن کمک کند. ایجاد تغییراتی در سبک زندگی نیز به کنترل میزان آن کمک می کند.علل افزایش استروژن در زنان

روش های متعددی برای کنترل میزان بالای استروژن وجود دارد. به این ترتیب که باید سبک زندگی تان را اصلاح کنید. برای این کار لازم است موارد زیر را در نظر داشته باشید: 

خودداری از مصرف الکل

افزایش مصرف میوه و سبزیجات

پرهیز از مصرف مواد غذایی چرب

کاهش استرس

مصرف بیشتر فیبرهای غذایی

ورزش به مدت حداقل سه جلسه در هفته

یادتان باشد که میزان بالای استروژن می تواند باعث بروز مشکلات دیگری مانند سرطان پستان شود. میزان بالای استروژن همچنین ممکن است باعث بروز سرطان آندومتر (سرطان دیواره رحم) شود.

اگر علائمی که در مطلب اشاره شده را در بدن تان مشاهده می کنید به پزشک مراجعه کنید. لازم است که اختلالات هورمونی تشخیص و درمان شود. البته یادتان باشد اگر عادت های نادرستی دارید درمان این مشکل سخت می شود و به طور کامل نمی توانید بر مشکل اختلال هورمونی غلبه کنید.

خانم ها باید توجه داشته باشند که میزان استروژن علاوه بر تنظیم سیگل قاعدگی تاثیر زیادی در احساسات و خلق و خوی آنها نیز دارد. بنابراین تنظیم آن به دلیل اهمیت خلق و خو در زندگی روزانه بسیار مهم است، چون در غیر این صورت احساساتی مانند آشفتگی، افسردگی و تشویش بیشتری خواهید داشت.


 


 

آدرس مطب: تهران، اشرفی اصفهانی، بالاتر از پونک، نبش کوچه نوزدهم، ساختمان بانک سامان، پلاک 24، طبقه 4، واحد 7

زمینه های تخصصی دکتر ذاکرین:
• جراحی لابیاپلاستی و جوان سازی واژن
• جراحی های ترمیمی و پرینورافی
• انجام لیزر مونالیزا و جوانسازی واژن
• تشخیص زودهنگام سرطان در بانوان
• انجام سزارین و زایمان بدون درد
• درمان فوق تخصصی نازایی
• مشاوره قبل از بارداری و انجام مراقبتهای بارداری



شنبه ها
11 صبح تا 5 عصر

علل افزایش استروژن در زنان


یکشنبه ها
3 بعدازظهر تا 8:30 شب


سه شنبه ها
3 بعدازظهر تا 8:30 شب


پذیرش تنها و تنها با دریافت وقت قبلی



نوبت دهی با تلفن گویا


021-42198555


تماس با منشی و نوبت دهی فوری


(شنبه تا چهارشنبه ساعت 10 تا 18)


021-44463475


پیجی مفید با بیش از 100 هزار فالوئر


لطفا خطاهای ورودی زیر را تصحیح کنید :

لطفا خطاهای ورودی زیر را تصحیح کنید :

آدرس مطب: اشرفی اصفهانی، بالاتر از پونک، نبش کوچه نوزدهم، ساختمان بانک سامان، پلاک 24، طبقه 4، واحد 7


تلفن گویا جهت نوبت دهی:         021-42198555


تماس با منشی جهت نوبت دهی فوری:     44463475-021


استروژن هورمون طبیعی موجود در مردان و زنان است. نگه داشتن استروژن در سطح سالم برای هر دو جنس مهم است، اما زنان برای انجام وظایف عادی بدن مانند باردار شدن نیاز به استروژن بیشتری دارند. در طول یائسگی، میزان استروژن در زنان به میزان قابل توجهی کاهش می یابد. در مورد چگونگی ایجاد تغییرات ساده در سبک زندگی و رژیم غذایی خود برای افزایش استروژن با ما همراه باشید.

۱- دنبال علائم بگردید

اگر علائمی را تجربه می کنید که نشان می دهد که میزان هورمون شما نامتعادل است و یا علائمی که با سلامت شما در تداخل است، به دکتر مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که تغییرات هورمونی کاملا رایج هستند، خصوصا در زنان یائسه. با این حال، اگر شما در محدوده سنی طبیعی یائسگی یا perimenopause  نیستید یا علائم شدید دارید، شاید لازم باشد به دکتر بروید. علائم ممکن عبارتند از:

۲- دکتر خود را ببینید

علل افزایش استروژن در زنان

قبل از شروع یک برنامه درمان استروژن، از پزشک خود در مورد اثرات استروژن بر بدنتان بپرسید. در حالی که کمبود استروژن می تواند منجر به مشکلاتی شود، سطوح استروژن  بیش از حد بالا  (یا بالا بودن طولانی مدت در زمان نادرست) می تواند منجر به اختلالات قاعدگی، کیست تخمدان و سرطان سینه شود.

۳- سطح استروژن خود را آزمایش کنید

انواع آزمایش ها برای تعیین سطح هورمون وجود دارد. پزشک شما احتمالا از شما آزمایش خون می گیرد. خون شما نیز ممکن است برای FSH (فولیکول هورمون تحریک کننده)، که مسئول تنظیم استروژن و تولید پروژسترون در تخمدان است، آزمایش شود.

۴- درمان استروژن را امتحان کنید

انواع درمان های استروژن موجود، از جمله قرص ها، چسب های پوستی، و ژل ها و کرم های موضعی وجود دارد. استروژن های واژن نیز به شکل قرص ها، حلقه ها یا کرم هایی که به طور مستقیم به واژن وارد می شوند موجودند. با پزشک خود در مورد گزینه ای که برای شما مناسب است، صحبت کنید.

۱- سیگار را ترک کنید

سیگار کشیدن ممکن است اثرات منفی بر سیستم غدد درون ریز داشته باشد، توانایی بدن را برای تولید استروژن به طور موثر محدود میکند. سیگار کشیدن در زنان پیش از یائسگی با اختلال قاعدگی، ناباروری و یائسگی زودرس مرتبط است.

۲- شروع به ورزش کنید

ورزش با کاهش سطوح استروژن ارتباط دارد. از ورزش بیش از حد اجتناب کنید، اما تمرینات منظم انجام دهید. ورزش نه تنها ورزش متعادل سالم است، بلکه ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان را کاهش و طول عمر را افزایش دهد.

۳- رژیم غذایی سالم را حفظ کنید

سیستم غدد درون ریز شما به بدن سالم نیاز دارند تا به درستی کار و سطوح طبیعی استروژن را تولید کنند. زنان نمی توانند از رژیم غذایی خود از استروژن بدست آورند، اما خوردن انواع غذاهای تازه به سیستم شما بهترین فرصت طبیعی برای تولید استروژن را می دهد.

۴- سویا و شیر سویا مصرف کنید

محصولات سویا، به ویژه توفو، حاوی ژنیستین یک محصول گیاهی است که اثرات استروژن را تقلید می کند. در مقادیر زیاد، ممکن است باعث کاهش علائم یائسگی شود، اما سویا ممکن است تفاوت محسوسی در میزان هورمون ها ایجاد نکند. اگر میخواهید محصولات سویا را در رژیم غذایی خود جای دهید، می توانید موارد زیر را امتحان کنید:

۵- مصرف قند خود را کاهش دهید

شکر می تواند منجر به عدم تعادل هورمون  ها در بدن شود. از کربوهیدرات ساده به یک رژیم غذایی با میزان کلسترول کمتر روی بیاورید .

۶- قهوه بنوشید

زنانی که بیش از دو فنجان قهوه (۲۰۰ میلی گرم کافئین) در روز مصرف میکنند ممکن است سطوح بالاتری از استروژن را نسبت به زنان دیگر داشته باشند. در حالی که کافئین ممکن است سطوح استروژن را افزایش دهد، به نظر نمی رسد که باروری افزایش یابد. اگر شما در تلاش برای افزایش استروژن به منظور تخمک گذاری هستید، قهوه و کافئین ممکن است خیلی کمک نکند.

۱- مکمل chasteberry مصرف کنید

این گیاه را می توان در اکثر فروشگاه های بهداشتی به صورت قرص یافت. دستورالعمل های روی بسته بندی برای دوزهای به خصوص را دنبال کنید.   Chasteberry  ممکن است به کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی کمک کند، اگر چه شواهد علمی در حال حاضر بسیار محدود است. با این حال ثابت نشده که باعث کاهش علائم یائسگی ، افزایش شیردهی یا افزایش باروری شود.

۲- غذاهایی را انتخاب کنید که میزان فیتواستروژن بالایی دارند

فیتواستروژن ها مانند جایگزین استروژن در بدن عمل می کنند و به طور طبیعی در نهال ها و گیاهان مختلف وجود دارند. اگر سعی در کاهش نشانه های سطوح پایین استروژن و یا یائسگی دارید، مصرف فیتواستروژن ها را در نظر بگیرید. فیتواستروژن ها را متعادل مصرف کنید. اگر سعی در بارداری دارید، در حقیقت باید از فیتواستروژن ها اجتناب کنید. فیتواستروژن با ناباروری و مشکلات رشدی در ارتباط اند، همچنین شما به مصرف مقادیر زیادی از این مواد غذایی برای سطوح بالینی قابل توجهی از فیتواستروژن نیاز دارید.  غذاها و گیاهان حاوی فیتواستروژن عبارتند از:

۳- چای گیاهی درست کنید

چندین چای گیاهی ممکن است سطوح استروژن شما را افزایش دهند یا علائم یائسگی یا سندرم پیش از قاعدگی، بدون تأثیر بر میزان استروژن ، امراض را تسکین دهند. گیاهان را در یک فنجان آب گرم برای مدت پنج دقیقه خیس کنید.علل افزایش استروژن در زنان

۴- دانه های کتان بخورید

دانه های کتان یکی از بالاترین تغلظ فیتواستروژن ها را دارا هستند. بیشتر از ۱/۲ فنجان دانه های کتان را برای تاثیر بیشتر بریزید. همچنین دارای اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که ممکن است خطر بیماری قلبی، سرطان، سکته مغزی و دیابت را کاهش دهد.

نکات مهم:

بسیاری از علایم بالقوه دیگری مانند گرگرفتگی، از دست دادن میل جنسی و غیره وجود دارد. تصور نکنید که سطح استروژن دلیل این علائم است. این ارزیابی را به دکتر خود بسپارید. در صورتی که علائمی دارید که نگرانتان کرده است ، با پزشک خود مشورت کنید.

اخطارها:

رسانه دکتر سلامت

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟

نام

آدرس ایمیل


Current ye@r *


Leave this field empty

اگزما، یک التهاب پوستی است که می تواند موجب علائم گوناگون از راش قرمز خارش دار تا زخم های تکه…

کف لگن، به مجموعه ای از عضلات گفته می شود که یک زنجیر یا حلقه در میان لگن ایجاد می…

قاعدگی نامنظم، به عدم وقوع قاعدگی یا وقوع 6 تا 8 قاعدگی در سال اطلاق می گردد. عدم وقوع قاعدگی…

سنگ مثانه، توده سختی از مواد معدنی در مثانه شما است و زمانی ایجاد می شود که مواد معدنی موجود…

علل افزایش استروژن در زنان
علل افزایش استروژن در زنان
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *