درمان گیاهی برای هضم غذا

خواص دارویی و گیاهی

اپک تایمز

21 شهریور 1393

Temps de lecture : [est_time]

(Shutterstock)

 

مشکلات گوارشی هرگز موضوعی نیست که بخواهیم با آن کنار بیاییم. نه تنها دردناک است، بلکه گاهی ممکن است خجالت‌آورنیز بشود. خوشبختانه تعدادی از گیاهان هستند که غالبا‌ً در آشپزی روزانه به کار می‌روند که همچنین به دلیل قابلیت آنها در آرام کردن دستگاه گوارش، باارزش قلمداد می‌شوند.

مریم گلی

درمان گیاهی برای هضم غذا

مریم گلی یک گیاه ضد ویروس قدرتمند است و همچنین به دستگاه گوارش کمک می‌کند که به طور یکنواخت کار کند. علاوه بر کمک کردن به معده در هضم پروتئین، مریم گلی به برطرف کردن گاز نیز کمک می‌کند. این گیاه به عنوان یک گیاه آرام‌بخش و تسکین‌دهنده، در آرام کردن اعصاب و کنترل اضطراب فوق‌العاده است. مریم گلی زمینی، طعمی دارد که ممکن است کمی تلخ باشد، در حالی‌که نوع تازه‌ی این گیاه به سرعت کپک می‌زند. مریم گلی ساییده و پاک شده نوع فراگیر این گیاه می‌باشد.

پونه‌ی کوهی

یک قاشق چایخوری پونه‌ی کوهی دارای قدرت آنتی اکسیدان بیشتری از یک پیمانه‌ی کامل زغال‌اخته است؛ که همچنین باعث می‌شود وقتی که آرام کردن مشکلات دستگاه گوارش مطرح باشد یکی از نیرومندترین گیاهان باشد. پونه‌ی کوهی یک گیاه شدیداً قلیایی است که آن را یک انتخاب ایده‌آل برای مقابله با التهاب و حالت اسیدی می‌کند. بعلاوه، این گیاه می‌تواند دستگاه گوارش را تحریک کرده و از یبوست جلوگیری می‌کند.

رزماری

رزماری یا اکلیل کوهی به دلیل عطر مطبوع آن یک گیاه محبوب است. رشد بیش از اندازه‌ی مخمرها در معده و روده می‌تواند منجر به مشکلاتی شود که رزماری با آن مقابله می‌کند. آن همچنین درمان خوبی برای سوء هاضمه، نفخ، گاز، درد و یبوست می‌باشد. با اینکه مکمل‌هایی برای آن وجود دارد، خوردن تازه و خشک این گیاه بسیار مؤثرتر می‌باشد.

اسطوخودوس

اسطوخودوس به دلیل خواص تسکین‌دهنده‌‌ی آن در جهان شناخته شده است. درواقع وقتی فردی دچار اضطراب و تنش می‌شود، گوارش او شروع به کند شدن می‌کند. این کندی ممکن است باعث بروز برخی ناراحتی‌ها شود. استفاده از اسطوخودوس در غذا به آرام کردن روده کمک کرده و باعث می‌شود حرکتی که باید داشته باشد را نگه دارد. به عنوان یک غذای قلیایی اسطوخودوس همچنین به کاهش حالت اسیدی و التهاب کمک می‌کند.

نعناع

زمانی که مسأله‌ی تحریک دستگاه گوارش مطرح باشد، نعناع به عنوان یکی از بهترین گیاهان مطرح می‌‌‏شود. اسید موجود در معده را آرام می‌کند و واکنش‌های کلی آن را نیز مهار می‌کند. با اینکه نعناع تازه، انتخاب اول در درمان یبوست، اسهال، نفخ، گاز و سوء هاضمه است، استفاده از آن به صورت چای نیز بسیار مفید می‌باشد.

آویشن

این گیاه خواص تسکین‌بخشی طبی دارد که آن را در زمان ناراحت بودن معده تبدیل به یک افزودنی ایده‌آل برای غذا می‌کند. از آنجایی‌که دارای خواص ضد ویروسی می‌باشد، افزوده شدن آن به غذا، به معده در از بین بردن اسید کمک می‌کند. آویشن همچنین با رشد بیش از اندازه‌ی مخمر و باکتری‌های بد که معده را ناراحت می‌کند، مقابله می‌کند.

قبل از اینکه به دنبال دارو در داروخانه بگردید و یا از داروهای تجویز شده که اثرات جانبی بدی می‌تواند داشته باشد استفاده کنید، سعی کنید تعدادی از گیاهان ذکر شده در بالا را به غذای خود اضافه کنید تا به داشتن سیستم گوارشی سالم کمک کند.

اپک تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‌شود.



:

 

 

(اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

درمان گیاهی برای هضم غذا

مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

تصویر امنیتی جدید

All Rights Reserved – © 218 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

اگر فکر می کنید که مقدار پروبیوتیک و مواد خوراکی فیبردار مصرفی شما برای داشتن هضم غدا کافی نیست و مرتبا دچار نفخ و گاز معده بعد از صرف غذا می شوید، بهتر است به فکر کمک گرفتن از گیاهان و مکمل ها باشید.

به نظر می رسد گیاهان دارویی زیادی وجود دارد که می توانند به دستگاه گوارش شما کمک کنند تا از مشکلاتی مانند گرفتگی عضلات شکم، حالت تهوع، گاز، اسهال و یبوست پیشگیری کنید.

در این مقاله 5 گزینه اصلی که مورد تایید متخصصین هستند را به شما معرفی می کنیم:

 

 

درمان گیاهی برای هضم غذا

دستگاه گوارش شما از یک حرکت پمپاژ به پریستالسیس peristalsis برای حرکت مواد غذایی در روده ها استفاده می کند. و اگر این ریتم حرکتی به هم بریزد شما با مشکلات گوارشی روبرو می شوید. به گفته دکتر علی میلر Ali Miller, متخصص تغذیه و نویسنده کتاب  Naturally Nourished: Food-As-Medicine for Optimal Health : ” اگر این حرکات بیش از حد باشند می توانند منجر به تهوع، استفراغ و اسهال شود در حالیکه کمبود این حرکات باعث ایجاد یبوست می شود. ” اینجاست که زنجبیل وارد می شود. این ریشه تند و تیز حاوی جینجرول  gingerol و شوگول shogaol است که به ثبات این حرکات پمپی کمک می کنند بنابراین غذایتان به خوبی هضم می شود.

به پیشنهاد میلر، کمی از ریشه زنجبیل تازه را در آب داغ رنده کنید و روی فنجان را برای مدت کوتاهی با درپوش بپوشانید تا کمی بعد یک دمنوش زنجبیل طبیعی و درمانگر میل کنید و یا مقداری از آن را به عنوان چاشنی به غذا، شیرینی و یا اسموتی که آماده می کنید اضافه کنید.

 

پوست درخت نارون آمریکایی هم تسکین دهنده گلودرد است و هم به معده شما کمک میکند. بافت نرم و ژل مانند آن به مناطق ملتهب روده چسبیده و با ایجاد یک مانع فیزیکی روی دیواره دستگاه گوارش از سایش ناشی از عبور خوراکی ها و مواد زائد از آن محافظت می کند. به گفته دکتر مانیشا جی Manisha Ghei, بنیانگذار مجتمع و مرکز سلامت پرانا، ” فکر کنید یک پانسمان است که از داخل، دیواره روده را می پوشاند تا شانس ترمیم دوباره پیدا کند. “

پوست درخت نارون به خصوص برای مشکلات التهابی دستگاه گوارش مانند اسهال، ریفلاکس معده، بیماری روده التهابی، IBS (سندروم روده تحریک پذیر) و بیماری کرون مورد استفاده قرار می گیرد. خیلی راحت می توانید یک قاشق چایخوری از پودر پوست این درخت را به یک لیوان آب هم دما با اتاق اضافه کرده و روزانه 3 بار مصرف کنید. این مخلوط در عرض 3 تا 4 دقیقه لعاب داده و ژله ای می شود. یا این که می توانید پودرش را به بلغور جو دوسر اضافه کرده و میل نمایید.

 

در برخی از فرهنگ ها به طور سنتی بعد از یک وعده غذای سنگین برای تحریک هضم دانه رازیانه می جوند. و دلیل خوبی هم دارد: به گفته میلر، این دانه ها حاوی روغن های فراری هستند که گاز معده، گرفتگی و نفخ را کاهش می دهند.

ولی اگر از سوزش سر دل رنج می برید حواستان باشد: همین ترکیبات می تواند باعث اتساع (گشاد شدن) مری شده و ریفلاکس شما را افزایش دهد.

دانه های رازیانه را در تابه ای برشته کنید (مثل بو دادن تخمه ) تا عطرشان بلند شود و بعد از غذا مصرف نمایید. نصف قاشق چایخوری یا باید برایتان کافی باشد.

 

معده شما از اسید هیدروکلروریک hydrochloric acid برای تجزیه خوراکی ها به مولکول های کوچک استفاده می کند تا مواد مغذی توسط روده کوچک جدب شوند. ولی اگر سطح اسید معده خیلی پایین بیاید ( در اثر بالا رفتن سن، استرس یا مصرف آنتی اسیدها )، غذا به درستی هضم نمی شود. در شرایط بدتر، اسید خیلی کم باعث می شود دستگاه گوارش شما تبدیل به محیطی مناسب برای رشد باکتری های بد باشد. سرکه سیب به دلیل خاصیت اسیدی بالایی که دارد می تواند از سلامت سطح اسید معده حمایت کند.

یک قاشق چایخوری سرکه سیب ارگانیک را با 1 اونس ( 28 میلی لیتر ) آب هم دما با اتاق مخلوط کرده و صبح ناشتا میل نمایید یا قبل از مصرف یک وعده غذایی سنگین برای تحریک اسید معده، نوش جان کنید.

 

مطمئنا این مکمل شبیه چیزهایی است که در آزمایشگاه دانشمندان دیوانه پیدا می کنید. ولی بتائین هیدروکلراید فقط فرم تکمیلی اسید هیدروکلریک است – اسید گوارشی که در معده شما وجود دارد. این مکمل مانند سرکه سیب با به تعادل رساندن سطح اسیدیته معده به هضم سالم کمک می کند.

بتائین هیدروکلراید یک مکمل قوی است و می تواند باعث سوزش سر دل یا تخریب دیواره معده شود – به خصوص اگر زخم های گوارشی داشته باشید. پس فقط باید با تجویز و راهنمایی پزشک از آن استفاده کنید. پزشکتان می تواند تشخیص دهد که آیا این مکمل مناسب شما هست یا نه و مقدار مناسب این مکمل گوارشی را بدون این که آسیبی به معده شما وارد کند برایتان تجویز نماید.تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغseemorgh.com/healthاختصاصی سیمرغ

(اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

مرا برای دیدگاه‌های بعدی به یاد بسپار

تصویر امنیتی جدید

All Rights Reserved – © 218 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.




خانه

موبایل

سوء هاضمه یک درد گوارشی بدون زخم است و با علائمی چون احساس درد هنگام خوردن

 

درمان گیاهی برای هضم غذا

سوءهاضمه چیست؟

سوءهاضمه یکی از ناراحتی‌ها و بیماری‌هایی است که از نظر پزشکی هیچ علت ارگانیک مشخصی برای آن پیدا نشده است اما مبتلایان به آن احساس ناراحتی شدید هنگام یا بعد از غذاخوردن پیدا می‌کنند.از نظر پزشکی سوء هاضمه به احساس ناراحتی مبهم در شکم یا قفسه سینه گفته می‌شود که طی آن معده ، مری و روده کوچک فرد مبتلا درگیر می‌شود. سوء هاضمه یک درد گوارشی بدون زخم است و با علائمی چون احساس درد هنگام خوردن یا سوزش شکم ، نفخ، احساس گاز زیاد در شکم، تهوع، استفراغ خونی و ترش کردن همراه است.هنگام داشتن علائم سوءهاضمه بهترین کار مراجعه به پزشک متخصص است که ضمن معاینه و تجویز دارو می‌توان به پیشنهاد‌های گیاه درمانگران نیز در این زمینه توجه کرد

 

از جمله دلایل شایع سوء هاضمه عبارتند از پرخوری، تند خوردن غذا، مصرف غذاهای چرب، مصرف زیاد کافئین، مصرف زیاد شکلات، عصبانیت و شوک عاطفی.تمامی این موارد منجر به سوء هاضمه و بروز علائمی نظیر آروغ زدن، سوزش و درد سر دل ، نفخ و حالت تهوع می‌شوند.

علل سوء هاضمه عبارت است از :1. تند خوردن و نجویدن2. پرخوری3. نه بندی کردن در اواسط غذا4. خوردن غذاهای سنگین5. خوردن ادویه – سرکه – چای – قهوه – شراب زیاد6. خوردن غذاهای ناسازگار مانند خوردن چای روی غذای گوشتی چرب7. نوشیدن آب در موقع غذا خوردن

 

از جمله گیاهان موثر برای درمان سوء هاضمه عبارتند از:1- رازیانه ، تخم رازیانهخاصیت درمانی این گیاه از زمان‌های قدیم مورد توجه بوده است. از برگ این گیاه می‌توان به عنوان دم کرده استفاده کرد. این گیاه از ترکیبات اصلی داروهای مربوط به سوء هاضمه است.رازیانه حاوی ماده‌ای موسوم به “آنتول” است که در تحریک ترشحات معده و دستگاه گوارش نقش دارد.رازیانه همچنین حاوی اسید اسپارتیک است که به عنوان یک ماده ضد نفخ عمل می‌کند و به همین خاطر برخی افراد عادت دارند که بعد از هر وعده غذا، دانه‌های رازیانه را بجوند.

 

رازیانه، از ترکیبات اصلی داروهای مربوط به سوء هاضمه است

   2- نعناگیاه دیگری که برای مشکلات گوارشی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، نعنا است. نعنا به عنوان درمانی موثر برای سوء هاضمه، سوزش سردل ، نفخ و درد معده و دستگاه گوارش مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه مفید همچنین اشتها را تحریک می‌کند و در درمان حالت تهوع و سردرد موثر است. 

نعنا به عنوان درمانی موثر برای سوء هاضمه، سوزش سردل و نفخ  مورد استفاده قرار میگیرد

 

  3- زنجبیلاین گیاه از 2 سال قبل تا کنون برای درمان کلیه اختلالات هضم مورد استفاده بوده است. زنجبیل حاوی یک ماده فعال به “جینگرول” است که طعم گرم و تند این چاشنی را ایجاد می‌کند و خواص تحریک کننده و درمانی دارد. این چاشنی با بهبود عملکرد آنزیم‌های گوارشی به بهبود عملکرد سیستم هاضمه بدن کمک می‌کند.

زنجبیل از قدیم برای درمان کلیه اختلالات هضم مورد استفاده بوده است

  4- زردچوبهزردچوبه برای درمان درد معده، اسهال، گاز‌های روده‌ای و نفخ معده بسیار مناسب است.

 

زردچوبه برای درمان درد معده و سوء هاضمه بسیار موثر است

  5- بادرنجبویهاین گیاه از خانواده نعنا است و از زمان‌های قدیم برای درمان استرس، بی‌خوابی، کم‌اشتهایی و تسهیل در هضم غذا استفاده می‌شده است.  

بادرنجوبه گیاهی موثر برای درمان سوء هاضمه است

  6- برگ کنگراین گیاه موجب تحریک کبد و صفرا می‌شود که این دو عضو به نوبه ی خود نقش موثری در گوارش دارند.   

برگ کنگر برای درمان بیماری های گوارشی موثر است

  7- دارچیندارچین به هضم مواد غذایی کمک می کند. سایر موارد مصرف این گیاه عبارتند از درمان سردرد، التهابات پوستی، اضطراب و تهوع، اسهال ، دردهای قاعدگی و نفخ.   

دارچین به هضم مواد غذایی کمک می کند و سوئ هاضمه را درمان میکند

  8- فلفل هندیکمی گیج کننده به نظر می‌رسد که یک چاشنی نتیجه عکس داشته باشد. تا آنجا که تحقیقات نشان می‌دهد اغلب چاشنی‌جات موجب تحریک دستگاه گوارش می‌شوند، ولی فلفل هندی موردی استثنا به نظر می‌رسد و بر عکس ادویه‌جات تند، نقش موثری در از بین بردن نفخ، درد و حالت تهوع دارد.

فلفل هندی، نقش موثری در از بین بردن نفخ، درد و حالت تهوع دارد

  9- برگ بوگیاه بعدی برگ بو است که برای درمان سردردهای میگرنی و کاهش استرس و اضطراب کاربرد مفید دارد. به علاوه به دستگاه هاضمه هم کمک می‌کند و خاصیت سم زدایی دارد.

 

برگ بو، به دستگاه هاضمه هم کمک می‌کند و خاصیت سم زدایی دارد

درمان گیاهی برای هضم غذا

 

  * نکته :علی رغم تمامی فواید ذکر شده، مصرف این گیاهان باید به میزان مناسب و در حد متعادل باشد، به خصوص برای زنان باردار، شیرده و یا افرادی که در حال مصرف دارو هستند. منابع:

isna.ir

salamatnews.comtebyan.net


باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *