علت ابتلا به پروستات

علت ابتلا به پروستات
علت ابتلا به پروستات

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

نبض ما-پروستات، غده ای درسیستم تناسلی مردان و دراطراف مجرای ادراری و خروجی مثانه است.  این غده شبیه یک عدد گردو است. سرطان پروستات برغده پروستات تأثیر می گذارد، این غده مایع منی را تولید کرده و نقش مهمی در کنترل ادرار در مردان دارد.

غده پروستات در زیر مثانه و در مقابل راست روده قرار دارد. در صورتی که سرطان پروستات زود تشخیص داده شود درهمان مراحل اولیه، درمان می شود.

علت ابتلا به پروستات

این سرطان می تواند آزاری نداشته باشد و تا مدت ها اثراتی نیز بروز ندهد اما در موارد وخیم تر می تواند علائمی را بروز داده و بی توجهی به آن، سبب پخش سرطان شود.

در سال های اخیر انجمن سرطان آمریکا، پیش بینی کرده است که تقریبا ۱۶۱،۳۶۰ تشخیص جدید سرطان پروستات صورت گرفته و حدود ۲۶۷۳۰ نفر، مرگ و میر ناشی از آن خواهیم داشت.

رشد آرام سرطان پروستات منجر می شود که اغلب علائمی نداشته باشد اما اگر علائمی نیز در زمان پیشرفتگی این بیماری نمود کند این نشانه خوش خیم بودن پروستات نیز هست. پس جای نگرانی نیست! این سرطان از نوع Adenocarcinomas- آدنوکارسینوما مانند سرطان سینه در زنان است یعنی فقط در سلول هایی ایجاد می شود که موکوس و مایعات بدن را تولید می کند. از این رو این سرطان، ناحیه تناسلی مردان را نشانه می گیرد.

پروستات از غدد درون ریز به شمار می رود؛ این بدان معنی است که مایعات و ترشحات آن به خارج می ریزد. مایع تولید شده از پروستات در هنگام جفت شدن با تخمک تاثیرگذاراست. این پروتئین منتقل شده توسط پروستات، یعنی آنتی ژن خاص پروستات (PSA) کمک می کند تا اسپرم حالت مایع خود را حفظ کند. اما وارد شدن این پروتئین در خون یکی از اولین نشانه های سرطان پروستات است.

مجرای ادرار لوله ای است که از طریق آن اسپرم و ادرار از بدن خارج می شوند. به این ترتیب می توان گفت که پروستات مسئول کنترل ادرار است. زمانی که در پروستات مشکل ایجاد شود، این مشکل می تواند جریان ادرار را در مجرای ادرار با استفاده از هزاران الیاف کوچک عضلانی محدود کند.

پروستات می تواند از طریق ژنتیک نیز منتقل شود یعنی اگر یکی از اعضای خانواده شما دچار پروستات شده است شما باید از بعد از ۵۰ سالگی بیشتر حواس تان را جمع کنید و با پزشک خود در خصوص چکاب و معاینه لازم، صحبت کنید.

پروستات هایی که بعد از ۵۰ سالگی و بعد از ۷۰ سالگی ایجاد می شوند اغلب جزء پروستات های خطرآفرین هستند. داشتن یک پدر یا برادری که پروستات را پشت سر گذاشته است این خطر را در فرد بالا می برد. تحقیقات نشان می دهد؛ در گروه سیاه پوستان بالاترین میزان پروستات جهان را دارند.

سرطان پروستات در سنین جوانی زیاد در مقالات مختلف پزشکی مورد بحث قرار نگرفته است. در نتیجه به دلیل کمبود اطلاعات، پژوهشگران نسبت به این موضوع علاقه بیشتری از خود نشان داده اند.

سرطان پروستات زودرس در ۳۰ سال اخیر ۶ برابر بیشتر نسبت به گذشته مشاهده شده است. این افزایش ۶ برابری می تواند ناشی از موارد مختلفی باشد. از جمله عوامل محیطی مانند سیگار کشیدن و رژیم غذایی و یا گسترده شدن روش های غربالگری در تشخیص سرطان.

سرطان پروستات زودرس به سرطانی اشاره می شود که فرد پیش از سن ۵۵ سالگی به آن دچار می شود و بیشتر عوامل ژنتیکی را در ابتلا به آن دخیل می دانند. با این حساب ۲ درصد از مرگ و میرهای ناشی از سرطان پروستات مربوط به سنین ۳۵ تا ۵۴ سالگی می باشد.

برآوردهای معمول نشان می دهند که سرطان پروستات زودرس، تقریبا ۱۰٪ از همه موارد ابتلا به سرطان پروستات است. همانطور که قبلا ذکر شد، تعداد موارد ابتلا به سرطان پروستات زودرس رو به افزایش است و از سال ۱۹۸۶ تاکنون حدود ۶ برابر ( از ۵.۶ مورد تا بیش از ۳۰ مورد در هر ۱۰۰،۰۰۰ نفر در سال ) افزایش یافته است.

البته این افزایش مشاهده می تواند به دلیل دامنه وسیعی از آزمایش های غربالگری برای تشخیص شرایط سرطانی باشد، روش هایی از قبیل آزمایش تشخیص PSA (آنتی ژن خاص پروستات) در خون. همچنین لازم به ذکر است که بیشترین تعداد افرادی که تشخیص داده می شوند، مردان آمریکایی آفریقایی هستند.

در بسیاری موارد، پروستات خوش خیم است یعنی از تشخیص تا درمان، راه زیادی نیست. بعضی موارد پروستات خوش خیم می تواند با بروز دانه گردو بزرگ تری در زیر مثانه باشد که سبب تب، التهاب و عفونت می شود. این نوع خوش خیم را BPH-Benign Prostatic Hyperplasia می گویند که با درمان دارویی رفع می شود.

یا عفونت های مزمن پروستات (پروستاتیت باکتری های حاد و مزمن) و التهاب مزمن پروستات به وجود می آید که با نفوذ باکتری ها ارتباط ندارد و به آن پروستاتیت مزمن غیر باکتریایی می گویند.

در حال حاضر سرطان پروستات زودرس در حال مطالعه و بررسی می باشد تا بتوان تعریف دقیق تر و بهتری راجع به افراد مبتلا در این گروه ارائه داد.

به طور معمول، کسانی که در سن کمتر مبتلا به سرطان پروستات تشخیص داده می شوند، دارای اختلاف ژنتیکی بیشتر یا جهش های ژنتیکی هستند که می تواند به سرطان کمک کند.

این افراد معمولا در سابقه فامیلی خود هم شرایط مشابهی را دارند. این در حالی است که در صورتی که در فامیل درجه یک خود فرد مبتلا به سرطان پروستات داشته باشند، ریسک ابتلا برای فرد بیشتر خواهد شد.

یافته های تحقیقات نشان می دهد که سرطان پروستات زودرس به بیشتر به عوامل ژنتیکی ارتباط دارد تا به عوامل محیطی مانند سیگار کشیدن و رژیم غذایی.

با این وجود تحقیق در ارتباط بین رژیم غذایی و سرطان پروستات ادامه دارد و شواهدی وجود دارد که بیان می کند رژیم غذایی با کلسیم بالا موجب افزایش احتمال ابتلا به سرطان پروستات می شود.

همچنین تحقیقات اخیر نشان می دهد ممکن است ارتباطی بین چاقی و سرطان پروستات وجود داشته باشد و یک رژیم متعادل و ورزش منظم می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد.

میزان بقا و آمارهای موجود نشان داده است که مدت زمان زندگی افراد مبتلا به سرطان پروستات، بعد از تشخیص، (معمولا ۵ سال) است. این به آن معنی است که مردان مبتلا به این سرطان، به طور متوسط ​​حدود ۹۰٪ احتمالا و حداقل تا ۵ سال پس از تشخیص زندگی خواهند کرد. بهرحال سرطان پروستات به خودی خود کشنده نبوده و در مراحل اولیه به راحتی درمان می شود.

تحقیقات نشان داده اند که خودارضایی مکرر در جوانان با ریسک بالاتر ابتلا به سرطان پروستات ارتباط دارد. به طور کلی بالا بودن سطح هورمون های جنسی در مردان موجب بالارفتن خطر ابتلا به سرطان پروستات می شود. تحقیقات مختلفی راجع به این موضوع از جنبه های مختلفی انجام شده است و هرکدام نتایج متفاوتی داشته است.

تحقیقاتی در دانشگاه ناتینگهام انگلستان صورت گرفت تا بررسی شود که آیا ارضای شدید جنسی رابطه ای با سرطان پروستات دارد یا خیر. با این سوال، ۸۴۰ نفر مورد بررسی قرار گرفتند که نیمی از آن ها در سن ۶۰ سالگی دچار سرطان پروستات شده و نیمی دیگر مبتلا نشده اند.

نتایج تحقیقات نشان می داد که رابطه جنسی بر میزان ابتلا به سرطان پروستات تاثیر نداشته است ولی خودارضایی مکرر در بازه های زمانی مختلف عمر و از طرق مختلف بر میزان ابتلا به سرطان پروستات تاثیر داشته است.

این تحقیقات نشان داد که خود ارضایی مکرر در افرادی با سنین ۲۰ الی ۳۰ سال موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات در آن ها می شود و احتمال ابتلا به سرطان در سنین ۶۰ سالگی را در این افراد ۷۹ درصد افزایش می دهد.

پژوهشگران این ارتباط را این گونه توضیح دادند که خودارضایی بیشتر به معنی تمایل جنسی بیشتر در فرد بوده و این بدین معناست که آندروژن بیشتری بافت پروستات را تحت تاثیر قرار می دهد.

با این حساب افراد جوان تر که بدن آن ها به طور طبیعی تمایل بیشتری به تولید هورمون های جنسی دارد، ریسک بالاتری در ابتلا به سرطان پروستات دارند، همان طور که این هورمون ها باعث افزایش تحرکات جنسی در آن ها می شود.

برخلاف تصور عموم گاهی تشخیص زودهنگام پروستات و درمان های مختلف آنها می تواند عوارض جانبی مخربی روی فرد بگذارد. بنابراین از سه گروه زیر بهتر است در آزمایشات غربال گری شرکت کنند:

– افراد دارای ریسک متوسط ابتلا: ۵۰ ساله ها

علت ابتلا به پروستات

– افراد دارای ریسک بالا: دارای سابقه خانوادگی پروستات، پدر یا برادر دارای پروستات، آفریقایی- آمریکایی ها

– ۴۰ ساله ها: افرادی که بستگان درجه یک نسل قبل شان دچار سرطان پروستات بوده اند یا اگر یکی از علائم آن را دارند به پزشک مراجعه کنند.

پزشک شما برای تشخیص سرطان پروستات، یک معاینه فیزیکی را انجام خواهد داد وهر گونه سابقه پزشکی را بررسی می کند. در صورتی که  بیمار علائمی داشته باشد یا اگر آزمایش خون معمولی غلظت بالای PSA را نشان  دهد، ممکن است بررسی های بیشتری صورت گیرد. اسکن تصویربرداری می تواند در تشخیص سرطان پروستات به کاررود.

معاینه رکتوم دیجیتال  (DRE) که در آن دکتر به صورت دستی، هرگونه ناهنجاری پروستات را چک می کند. یک آزمون بیومارکر نیز برای تست خون، ادرار و یا بافت های بدن فرد مبتلا به سرطان  صورت می گیرد.

چنانچه این آزمایشات نتایجی غیر طبیعی را نشان دهند، آزمایش های بیشتری صورت می گیرد.

تست PSA گرفتن آزمایش خون از خون بازو است که در این آزمایش سطح پروتئین خون، تشخیص داده می شود. اگر میزان پروتئین بالا باشد احتمال وجود پروستات نیز بالاتر است.

 تستPCA3  وبررسی ادرار برای ژن PCA3 در سلول های سرطانی پروستات انجام می شود. اسکن اولتراسوند  Trans Rectal  و ارائه تصویربرداری از منطقه آسیب دیده با استفاده از یک پروب، صورت می گیرد.

بیوپسی، یا حذف ۱۲ تا ۱۴ قطعه کوچک از بافت مناطق مختلف پروستات برای معاینه از طریق میکروسکوپ و پس ازآن آزمایشی به منظور تأیید صحت سرطان که نشان می دهد سرطان تا چه اندازه پیشرفت کرده و چه درمانی مناسب است. برای ردیابی و بررسی هر گونه گسترش یا متاستاژ، ممکن است پزشکان از سی تی اسکن یا اسکن MRI  نیزاستفاده کنند پس از بررسی های لازم روند درمان انجام می شود.

جراحی، کریوتراپی، شیمی درمانی، درمان هورمونی، اشعه درمانی برای درمان پروستات درنظر گرفته می شود.

چه زمانی نیاز به عمل جراحی دارید؟

اگر گره های لنفاوی نیز سرطانی شده باشند بهترین گزینه حذف آنها، جراحی است. حذف پروستات و یا پروستاتکتومی رادیکال نام دارد. در این جراحی پروستات را با روش های جدید پزشکی با شکاف های بسیار ریز، بدون آسیب به بافت عصبی، خارج می کنند.

بعد از جراحی عملکرد ادراری و جنسی تا مدت زمانی مختل می شود. اما با گذر زمان این اختلال نیز بهبود می یابد.

مردم فکر می کنند برخی موارد مانند رابطه جنسی بیش از حد، استمناء و وازکتومی سبب ایجاد پروستات می شود. این در صورتی است که پزشکان این موارد را در ابتلا به پروستات دخیل نمی دانند. اگر شما هم پروستات بزرگ شده BPH دارید این بر این معنا نیست که شما به طور صد درصدی سرطان پروستات دارید. محققان در حال بررسی نقش مصرف مواد مخدر، الکل و نقش هورمون استروژن در ابتلا به پروستات هستند.

به منظور پیشگیری از سرطان پروستات اقدامات زیر موثر است:

سعی کنید مصرف چربی را به حداقل رسانده  و مصرف گوشت قرمز و محصولات لبنی را کاهش دهید.مصرف مواد غذایی حاوی کلسیم به طور روزانه اما به مقدار مناسب .البته مصرف کلسیم توصیه می شود اما از مصرف بیش از ۱۵۰۰ میلی گرم کلسیم در روز جلوگیری کنید

شواهد و تحقیقات نشان می دهد که مصرف زیاد ماهی می تواند در برابر سرطان پروستات، بسیار سودمند باشد زیرا ماهی حاوی امگا ۳ و اسیدهای چرب است. البته بهتر است از مصرف اسیدهای چرب ترانس (موجود در مارگارین)، اجتناب کنید.

مصرف ترکیب گوجه فرنگی پخته شده با روغن زیتون و سبزیجات (مانند کلم بروکلی و گل کلم) و اضافه کردن آنها به وعده های غذایی، توصیه می شود. همچنین، سویا و چای سبز نیز از اجزای رژیمی بالقوه ای هستند که در پیشگیری از سرطان پروستات مفید هستند.

بهتر است که یک رژیم غذایی سالم را که حاوی  میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، ماهی و روغن های سالم است، دنبال کنید. در این صورت شما نیازی به مکمل های افزوده نخواهید داشت. در مورد مصرف مکمل های گیاهی نیز با پزشک خود مشورت کنید.

آرامش و لذت بردن از زندگی، کاهش استرس در محل کار و خانه، این موارد باعث می شود که زندگی طولانی تر و شادتری داشته باشید. در نهایت می توان اضافه کرد که تفاوتی نداره که چه سنی دارید، در صورتی که در خانواده شما سابقه خانوادگی سرطان پروستات باشد، بهتر است ازیک رژیم غذایی مناسب پیروی کنید و توصیه می شود که معاینه رکتال سالانه و آزمایش PSA را به طور مرتب انجام داده و درباره خطرات و مزایای روش های غربالگری با پزشک خود مشورت کنید.

جراح پروستات ،کلیه ، مجاری ادرار و ناباروری مردان

پزشک ها متخصص مرتبط

علت پر ادراری در زنان و مردان

آیا بی اختیاری ادراری قابل درمان است؟

درمان پروستات با حنا و عسل

علل و درمان خانگی سوزش ادرار

علائم ورم پروستات در مردان

روش های تشخیص هرپس تناسلی یا HSV

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

راه های مقابله با ابتلا به زگیل تناسلی +ویدئو

تاثیر چاقی در فشار خون بالا

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟

عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

ویدیو های سلامت

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

عوامل موثر در افزایش قد بعد از بلوغ

شایع ترین سرطان در بین زنان

آیا اعتیاد به پورنوگرافی قابل درمان است؟

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

مطالب پیشنهادی

بهترین برنامه رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

با سلام باید یک female urologist شما را ببینه از بهترینها در ایران : خانم دکتر شریفی اقدس و خانم دکتر امامی در تهران و خانم دکتر حاج ابراهیمی در تبریز

سرطان پروستات؛ علل و علائم آن

همه ی داستان زیر سر غده ‌ای است که نامش را پروستات گذاشته‌ اند و فقط در مردان می ‌توان پیدایش کرد. این ‌که پروستات چه قدر برای بدن آقایان اهمیت دارد، جای خود دارد، اما آن چه کمتر مردی به آن فکر می‌ کند این است که پروستات، پتانسیل بالایی برای سرطانی شدن دارد و اگر این گونه نبود، عنوان دومین سرطان شایع را بعد از سرطان ریه در آقایان به خود اختصاص نمی ‌داد. این در حالی است که خیلی از مردان حتی نمی ‌دانند پروستات چیست!

پروستات را غده ‌ای صنوبری شکل می ‌دانند که با ترشح مایعی در منی محیطی را فراهم می کند که اسپرم ‌ها در آن بتوانند زنده بمانند و همچنان تا زمان لقاح فعالیت کنند. این غده که در زیر مثانه قرار دارد با بالا رفتن سن تغییراتی پیدا می‌ کند که در ادامه به آن اشاره خواهد شد.

همان ‌طور که گفته شد، پروستات پتانسیل بالایی برای سرطانی شدن دارد و این حالت ارتباطی مستقیم با بالا رفتن سن دارد. از این‌ رو بر هر مردی واجب است تا اولا با ماهیت این غده در بدن خود آشنا شود و سپس مراقب آن باشد تا در دام این سرطان نیفتد. هم ‌اکنون در ایالات متحده، سرطان پروستات، رایج‌ ترین بیماری در مردان محسوب می ‌شود و در دنیا دومین علت مرگ و میر بعد از سرطان ریه به شمار می ‌آید. حال با این تفاسیر باز هم می ‌خواهید نسبت به این غده ی پُر رمز و راز در بدن تان بی تفاوت باشید؟

همه می ‌خواهند بدانند سرطان پروستات از کجا آغاز می‌ شود و دقیقا این همان نکته ‌ای است که تمام پزشکان این روزها روی آن مانور می‌ دهند. به این معنا که نه تنها سرطان پروستات، بلکه بسیاری از سرطان‌ های دیگر اگر در مراحل اولیه تشخیص داده شوند، به راحتی قابل درمان هستند و نباید اصلا نگران باشید، اما سرطان پروستات از جمله سرطان‌ هایی است که تشخیص دیررس بیماری، بسیاری از امیدهای درمانی را از بین می‌ برد و به همین دلیل است که شناخت علائم زودرس این بیماری از اهمیت فوق ‌العاده ‌ای برخوردار است.

علت ابتلا به پروستات

علائمی ‌که باید جدی‌ گرفته شوند

اگر می‌ خواهید علائم هشدار دهنده ی سرطان پروستات را بشناسید، بهتر است با موارد زیر آشنا شوید.

1- اگر از جمله مردانی هستید که به تازگی دچار ادرار کردن پیاپی می ‌شوید یا به سختی ادرار می‌ کنید و مخصوصا سن شما هم از 60 بالا رفته حتما پروستات خود را زیر نظر یک اورولوژیست بررسی کنید.

2- بیمار عنوان می‌ کند که جریان ادرارش ضعیف شده و دیگر با فشار نمی ‌تواند ادرار را دفع کند یا عنوان می ‌کند که کالیبر ادرارش کاهش یافته است و ادراری باریک دفع می ‌کند.

3- بی ‌اختیاری ادرار نیز از جمله علائم هشدار دهنده برای سرطان پروستات است که ‌باید حتما علت آن مشخص شود.

4- بند آمدن ادرار که خود به عنوان بارزترین علامت تغییرات پروستات است، یعنی بیمار که عموما فردی است مُسن عنوان می‌ کند از چندی پیش ادرارش به سختی دفع می‌ شده و حال یک شب به دنبال یک استرس روحی دچار انسداد ادراری شده و با نگرانی بسیار به پزشک مراجعه و از درد شدید ناشی از بند آمدن ادرار شکایت می‌ کند.

5- وجود خون در ادرار نیز یکی از علائم هشدار دهنده ی مهم به شمار می ‌رود. گاهی این خون در مایع منی دیده می‌ شود و باید در اسرع وقت بررسی شود.

6- دردهای مبهم در پایین شکم آقایان اهمیت دارد و ‌باید حتما از جهت پروستات بررسی شود.

7- ناتوانی‌ های حاد جنسی و درد شدید هنگام مقاربت نیز از علائم هشدار دهنده ی سرطان پروستات است.

8ـ علائم عمومی سرطان نیز اهمیت زیادی دارند که در برخی اوقات تنها علامت بیماری محسوب می ‌شوند. در این بین ضعف و بی‌ حالی شدید، کاهش اشتها و کاهش وزن شدید به طوری که اطرافیان از آن تعجب کنند، از جمله علائم مهم بروز سرطان محسوب می ‌شود.

 

عواملی که باعث بروز سرطان پروستات می‌ شوند

شاید نتوان گفت که بارزترین علت بروز این نوع سرطان چیست، اما تحقیقات آماری نشان داده همیشه مجموعه ‌ای از علل سبب بروز سرطان پروستات در مردان شده که مهم ‌ترین آن ها به قرار زیر است:

سن بیمار: پروستات را سرطان افراد مُسن می دانند و توصیه اکید می‌ شود که افراد بالای 60 سال همه ساله بررسی ‌های لازم را انجام دهند. در افرادی که سابقه ی این سرطان را در اقوام درجه یک خود دارند، این رده ی سنی، پایین ‌تر می ‌آید و توصیه می ‌شود از 50 سال به بعد این بررسی ‌ها به طور منظم هر ساله انجام شود.

عوامل ژنتیکی: ابتلای پدر، برادر و حتی عمو در یک خانواده می ‌تواند احتمال بروز این نوع سرطان را در فرد تا حد زیادی بالا ببرد. از این ‌رو، ارث و ژنتیک نیز به عنوان یکی دیگر از علل بروز سرطان پروستات محسوب می ‌شود.

هورمون ‌های اگزوژن: این عامل قابل توجه کسانی است که برای بدنسازی هورمون‌ های تزریقی تستوسترون و ناندرولون و… استفاده می‌ کنند. هورمون ‌های استروئیدی و آندروژن‌ ها که منظورمان انواع اگزوژن آن ها است(انواعی که از خارج وارد بدن می ‌شوند) از جمله مواردی هستند که در سنین بالا ریسک بروز سرطان پروستات و همچنین سرطان بیضه را بالا می ‌برند.

عوامل تغذیه ‌ای: نقش تغذیه بدون شک در پیشگیری و حتی درمان همه بیماری ها اثبات شده است، اما تحقیقات اخیر پزشکان نشان داده کسانی که در رژیم غذایی ‌شان میزان ویتامین ‌های C و E کم است، بدن شان در مقابل ابتلا به سرطان پروستات مستعدتر است. به تازگی پزشکان اعلام کرده ‌اند کسانی که گوجه فرنگی زیاد مصرف می ‌کنند، احتمال ابتلا به سرطان پروستات در آن ها کمتر است.

بیماری ‌های مقاربتی: بیماری‌ های مقاربتی هم از جمله علل زمینه ساز بروز سرطان پروستات به شمار می ‌رود. بیماری ‌هایی از قبیل سوزاک، سیفلیس و عفونت‌ های هرپسی، امروز اثبات شده که تنها دیگر یک بیماری ساده عفونی نیستند، بلکه با اثرات مخربی که روی پروستات می ‌گذارند، راه را برای پیدایش این سرطان کشنده در بدن باز می ‌کنند.

دکتر کیوان رضوانی – جام جم

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید. 

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید. 

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

 

* مطالب مرتبط:

کار غده پروستات در آقایان

نقش تغذیه در پیشگیری از سرطان پروستات

به بهانه روز ملی سلامت مردان

آقایان بالای 40 سال مراقب باشند

قابل توجه آقایان

نقش رژیم غذایی در سرطان ها

عفونتی شایع در مردان

20 ماده غذایی ضد سرطان

علت ابتلا به پروستات

خوراکی‌های فوق‌العاده برای آقایان

روز ملی سلامت مردان

6 نگرانی مردان درباره وازکتومی

بخش تغذیه و سلامت تبیان

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

سرطان پروستات در بعضی از آقایان به‌صورت پنهان پیشرفت می‌کند و زمانی علائم خود را نشان می‌دهد که بیماری وارد مراحل پیشرفته شده است. بنابراین شناخت این بیماری و نشانه‌های آن و انجام تست‌های سرطان در تشخیص به‌موقع بیماری اهمیت دارد. پزشک متخصص بهترین کسی است که شما را در مورد لزوم و نحوه‌ی انجام تست‌ها راهنمایی می‌کند. در حال حاضر روش‌های درمانی متفاوتی برای غلبه بر این بیماری وجود دارد و بدون شک روش‌های موجود برای درمان سرطان پروستات همگام با پیشرفت علم در حال پیشرفت است.

علت ابتلا به پروستات

در این مقاله به بررسی نشانه‌ها، روش‌های تشخیص و درمان‌های موجود برای سرطان پروستات می‌پردازیم.

پروستات غده‌ی کوچکی در بدن آقایان است که دقیقا در زیر مثانه قرار دارد. تمام سلول‌های بدن ما با سرعت مشخصی رشد می‌کنند و تقسیم می‌شوند و بعد از مدتی از بین می‌روند. سرطان پروستات زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های پروستات با سرعت غیرعادی رشد ‌کنند و برخلاف سلول‌های عادی بعد از پایان عمر خود از بین نروند و تجمع سلول‌ها باعث به‌وجود آمدن تومور در پروستات شود. تومور به‌وجود آمده با گذشت زمان می‌تواند به سایر بافت‌ها، غدد لنفاوی و در نهایت به استخوان‌ها سرایت کند.

سرطان پروستات دومین سرطان رایج در آمریکا و دومین دلیل مرگ‌های ناشی از سرطان در میان مردان است. در آمریکا از هر ۷ مرد ۱ نفر به سرطان پروستات مبتلاست. حدود ۲,۵ میلیون نفر در آمریکا درگیر این بیماری هستند. طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا سالانه ۳۰۰۰۰ مرد بر اثر سرطان پروستات جان خود را از دست می‌دهند.

رایج‌ترین نشانه‌های سرطان پروستات عبارتند از:

توجه کنید که گاهی ممکن است سرطان به‌صورت پنهان و بدون هیچ نشانه‌ای پیشرفت کند و ماه‌ها یا حتی سال‌ها بعد نشانه‌های خود را بروز دهد، بنابراین انجام آزمایش‌های منظم در پیش‌گیری و درمان به موقع سرطان پروستات نقش مهمی دارد.

آزمایش آنتی‌ژن اختصاصی پروستات (PSA): در این آزمایش میزان PSA خون اندازه‌گیری می‌شود. PSA نوعی پروتئین است که توسط غده‌ی پروستات تولید می‌شود و با یک آزمایش خون ساده می‌توان میزان این ماده را در خون اندازه‌گیری کرد. مشکلاتی از قبیل التهاب، بزرگی پروستات یا سرطان باعث می‌شوند مقدار این ماده در خون از حد نرمال آن بیشتر شود.

در برخی موارد به تشخیص پزشک، آقایان بالای ۵۰ سال یا جوان‌تر که احتمال ابتلا به سرطان پروستات در آنها وجود دارد مورد معاینه‌ی دیجیتال مقعد (DRE) قرار می‌گیرند. همچنین ممکن است از سونوگرافی برای بررسی وجود تومور استفاده شود. چنانچه در معاینات اولیه مورد مشکوکی مشاهده شود، در مرحله‌‌ی بعد برای معاینه‌ی دقیق‌تر، بیوپسی یا همان نمونه‌برداری تجویز می‌شود. در نمونه‌برداری قسمتی از بافت پروستات توسط سوزن مخصوص نمونه‌گیری و زیر میکروسکوپ بررسی می‌شود.

پزشک بعد از نمونه‌برداری و بررسی سلول‌های نمونه، نمره‌ای به نمونه‌‌ی موردنظر می‌دهد که معیار گلیسون (Gleason score) نام دارد. هرچه عدد این معیار بزرگ‌تر باشد، توده‌ی موردنظر بدخیم‌تر است. پاتالوژیست به کمک این معیار و آزمایش‌ها و معاینات انجام‌ شده، تشخیص می‌دهد که سرطان در چه مرحله‌ای است و تا چه حد به بافت‌ها و ارگان‌های اطراف خود سرایت کرده است.

درجدول زیر مفهوم هریک از مقادیر معیار گلیسون را می‌بینیم:

عوامل زیر احتمال ابتلا به سرطان پروستات را در آقایان افزایش می‌دهد:

در پاسخ به این سؤال باید بدانید که با توجه به نتایج آزمایش‌ها پزشک‌تان تصمیم می‌گیرد که شما به بررسی بیشتر و درمان نیاز دارید یا خیر. فراموش نکنید که سطح بالای PSA همیشه نشانه‌ی ابتلا به سرطان پروستات نیست. مشکلاتی مانند التهاب، عفونت و بزرگی پروستات هم ممکن است علت افزایش سطح این ماده در خون باشند. بنابراین بهتر است پیش از انجام این آزمایش با پزشک خود مشورت کنید.

برای درمان سرطان پروستات از روش‌های زیر استفاده می‌شود:

سازمان غذا و داروی آمریکا در سال ۲۰۱۰ اولین واکسن درمان سرطان را تأیید کرد. این واکسن پروونج (Provenge) نام دارد و با استفاده از سلول‌های بنیادی به بیمارانی که در مرحله پیشرفته‌ی سرطان پروستات قرار دارند، کمک می‌کند.

دانشمندان در حال ابداع روش‌های جدید برای درمان سرطان پروستات هستند. روش‌ اولتراسوند متمرکز با شدت بالا جهت نابود کردن سلول‌های سرطانی و درمان‌های دارویی هدفمند برای متوقف کردن رشد این سلول‌ها جزو روش‌های جدید درمان سرطان به حساب می‌آیند. RFA نیز روش نوینی است که از فرکانس‌های رادیویی برای کاهش درد در مردان مبتلا به سرطان از آن استفاده می‌کنند.

سرطان پروستات هرچه زودتر تشخیص داده شود شانس بیشتری برای درمان خواهد داشت. در اغلب موارد این بیماری در مراحل اولیه قابل درمان است. چنانچه بیماری وارد مراحل بالاتر شود، درمان آن نیز دشوارتر خواهد بود. علاوه بر این، روش‌های درمانی که در مراحل پیشرفته‌ی سرطان پروستات مورد استفاده قرار می‌گیرند گاهی عوارضی از قبیل بی‌اختیاری ادرار و مشکل در نعوظ را به‌ همراه دارند.

پزشک متخصص با توجه به شرایط فرد، سبک زندگی و سن شخص تصمیم می‌گیرد که آزمایش‌های مربوط به سرطان پروستات از چه سنی و به چه صورت باید انجام شود.

برگرفته از: healthline.com

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

علت ابتلا به پروستات

با عرض سلام و خسته نباشید.نوشته ی شما بسیار عالی بود.یه سوال ازتون دارم.خیلی ها میگن که اگه فرد به صورت ایستاده دستشویی کنه دچار این بیماری میشه.این موضوع صحتی داره؟

بسیارمفیدبود

واقعا ممنونم از سایت خوبتون

ممنون از توجه و لطف شما.

خواص خوراکی ها

خواص سیاه دانه و عوارض جانبی آن برای سلامتی

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است


قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

آخرین مطالب

نشانه‌های سوء استفاده عاطفی چیست و درمقابل آن چه باید کرد؟

علائم بیماری چند شخصیتی چیست؛ تشخیص و درمان آن

ناپروکسن؛‌ انواع، عوارض و نحوه مصرف آن

درمان نفخ شکم با حرکات ورزشی در ۵ دقیقه

با قطع ناگهانی رابطه عاطفی چه کنیم؟

ترین های جهان


بهترین رمان های جهان؛ ۹۹ رمان خواندنی


شادترین کشورهای جهان در سال ۲۰۱۸


برترین فوتبالیست های جهان در طول تاریخ

قهرمانان شطرنج جهان؛ با ۱۰ نابغه شطرنج دنیا آشنا شوید


ثروتمندترین زنان جهان در سال ۲۰۱۸

مرگ‌بارترین بیماری های دنیا که قربانیان زیادی می‌گیرند

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

همرسانی در

ایمیل

فیسبوک

Messenger

Messenger

علت ابتلا به پروستات

توییتر

بالاترین

واتس‌اپ

لینک را کپی کنید

این لینک‌ها خارج از بی‌بی‌سی است و در یک پنجره جدید باز می‌شود

آمار نشان می‌دهد در بریتانیا برای اولین بار تعداد مردانی که از سرطان پروستات می‌میرند بیشتر از تعداد زنانی است که به خاطر سرطان پستان جان خود را از دست می‌دهند.

با پیر شدن جمعیت تعداد بیشتری از مردان به این سرطان دچار می‌شوند و به دلیل ابتلا به آن می‌میرند.

بنیاد سرطان پروستات بریتانیا گفته است پیشرفت در تشخیص و درمان بیماری سرطان پستان جواب داده و افزایش بودجه برای تحقیق در باره سرطان پروستات هم می‌تواند مثمر ثمر واقع شود.

سرطان ریه و سرطان روده بزرگ در بریتانیا کماکان بیشترین قربانی را می‌گیرند و سرطان پروستات هم اکنون در جای سوم است.

آمار سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که در این سال ۱۱ هزار و ۸۱۹ نفر از سرطان پروستات و ۱۱ هزار و ۴۴۲ نفر از سرطان پستان درگذشته‌اند.

اگرچه مرگ ناشی از سرطان پروستات طی ده سال گذشته افزایش یافته اما میزان مرگ و میر یا نسبت مرگ ناشی از این بیماری در حد فاصل سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ شش درصد کاهش داشته است.

میزان مرگ و میر ناشی از سرطان پستان در زنان در همین مدت ۱۰ درصد کاهش یافته است که نشان می‌دهد کاهش میزان مرگ و میر در میان زنان سریع‌تر است.

آزمایش‌های مربوط به تشخیص سرطان پروستات در میان مردان هنوز تابو به شمار می‌رود و بیشتر مردان از انجام چنین آزمایش‌هایی احساس شرم می‌کنند و مایل به انجام این آزمایش‌ها و صحبت در باره آن نیستند.

مدیران بنیاد خیریه پروستات بریتانیا می‌گوید این بیماری نیمی از بودجه‌ای که برای تحقیقات در باره سرطان پستان اختصاص داده می‌شود را دریافت می‌کند.

آنها می‌گویند به وجود آوردن راه‌های بهتر برای کشف بیماری باید به اولویت تبدیل شود.

در حال حاضر هیچ آزمایش تکی و قابل اعتمادی برای تشخیص سرطان پروستات وجود ندارد و از آزمایش‌های پی‌اس آ، بافت‌برداری و معاینات بالینی برای کشف ابتلا به سرطان پروستات استفاده می‌شود.

مردانی که سرطان پروستات دارند، می‌توانند برای دهه‌ها بدون نیاز به درمان یا بدون نشانه‌های بیماری به زندگی خود ادامه دهند. دلیلش این است که پیشرفت این بیماری بسیار کند است.

در مراحل اولیه نشانه‌های کمی از این بیماری دیده می‌شود و بیشتر نشانه‌ها مربوط به ادرار می‌شوند.

مردانی که قوم و خویشانشان سرطان پروستان داشته‌اند، مردان سیاهپوست و مردان بالای ۵۰ سال با خطر بیشتر ابتلا به بیماری مواجه هستند.

مایکل چپمن، از مدیران بنیاد تحقیقات سرطان بریتانیا می‌گوید شمار مردانی که به سرطان پروستات مبتلا می‌شوند و به خاطر آن جان خود را از دست می‌دهند در حال افزایش است و دلیل عمده آن افزایش جمعیت و افزایش طول عمر مردان است.

علت ابتلا به پروستات
علت ابتلا به پروستات
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *