علت ابتلا به هپاتیت سی

علت ابتلا به هپاتیت سی
علت ابتلا به هپاتیت سی

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

همرسانی در

ایمیل

فیسبوک

Messenger

Messenger

علت ابتلا به هپاتیت سی

توییتر

بالاترین

واتس‌اپ

لینک را کپی کنید

این لینک‌ها خارج از بی‌بی‌سی است و در یک پنجره جدید باز می‌شود

بیماری هپاتیت سی، یک مشکل جهانی با پیآمدهای آزار‌دهنده و باعث مرگ فزاینده در سراسر جهان است.

۹۵ درصد ناقلان این بیماری از ابتلا به هپاتیت خبر ندارند به همین جهت آزمایش به منظور آگاه شدن، نقش مهمی دارد. از پروژه‌هایی که در هلند، مغولستان و استرالیا به همین منظور به اجرا در آمده، به دلیل افزایش آگاهی مردم تقدیر شده.

پزشکان، هپاتیت سی، را “اپیدمی خاموش” می‌خوانند چون نزدیک به ۹۵ درصد مبتلایان به آن از این که ناقل این بیماری هستند بی‌خبرند.

در سراسر جهان نزدیک به ۱۵۰ میلیون نفر آلوده به هپاتیت سی، هستند ولی بیشتر آنان تحت درمان قرار نمی‌گیرند و سالانه حدود ۷۰۰ هزار نفر از این بیماری تلف می‌شوند. هپاتیت سی، جدی‌ترین نوع از پنج نوع این بیماری کبدی است و تنها نوعی است که واکسن ندارد.

ممکن است مردم سال‌ها بدون مشاهده عوارض این بیماری زندگی کنند. ولی هنگامی که متوجه می‌شوند به ویروس هپاتیت سی (اچ سی وی) آلوده شده‌اند، غالبا برای معالجه بسیار دیر شده و صدمه‌ای که به کبد وارد شده می‌تواند به سرطان یا سیروز کبد تبدیل شود.

در حالی که در طی ۱۵ سال گذشته میزان مرگ و میر ناشی از سایر بیماری‌های جهانی مانند ایدز، سل و مالاریا کاهش یافته، شمار تلفات ناشی از ویروس اچ سی وی، رو به افزایش است.

ویروس این بیماری که در خون است، می‌تواند از طریق ضد عفونی نکردن کافی تجهیزات پزشکی یا با تزریق خون بدون دقت لازم، به شخص منتقل شود، بیشتر آلودگی به این ویروس از راه استفاده مشترک از سرنگ است.

در سراسر جهان دو سوم موارد جدید آلودگی به ویروس اچ سی وی در معتادانی است که از سرنگ مشترک استفاده می‌کنند.

دکتر گوتفرید هیرنزچال، مدیر برنامه جهانی هپاتیت در سازمان بهداشت جهانی می‌گوید: “ما باید همین حالا برای جلوگیری از مرگ ناشی از هپاتیت مردم وارد عمل شویم.”

از آنجا که در صورت تشخیص ویروس، داروهای ضد ویروس هپاتیت می‌توانند به درمان ۹۰ درصد موارد کمک کند، کشورهای جهان در جستجوی بهترین راه برای آگاه کردن مردم و افزایش موارد تشخیص این بیماری‌اند.

یکی از برنامه‌هایی که سازمان جهانی بهداشت از آن استقبال کرده در مانیپور، که ایالت کوچکی در شمال شرق هند است پیاده شده. در اینجا هپاتیت سی، در میان معتادان به وفور دیده می‌شود. تا ۹۸ درصد معتادان به ویروس این بیماری آلوده‌اند. اگر چه معاینه آنان از نظر ویروس اچ آی وی، که می‌تواند به بیماری ایدز منتهی شود رایگان صورت می‌گیرد، تسهیلات مشابه برای ویروس اچ سی وی، وجود ندارد.

به همین جهت شبکه‌ای به نام شبکه جامعه با اختیار تام، درست شد تا مراکز آزمایش اچ سی وی، را در سراسر این ایالت دایر کند.

راجکومار نالینیکانتا، رئیس این برنامه می‌گوید: “ما با یک شرکت دارویی ژنتیکی، که کیسه‌های مخصوص برای آزمایش سریع پادتن (آنتی بادی) را فراهم می‌کند، آزمایش‌های گروهی ترتیب می‌دادیم.

“قریب یک هزار و صد نفر در این برنامه شرکت کردند و معلوم شد پنجاه درصد آنان آلوده به ویروس هپاتیت سی هستند.

“همچنین ما این موقعیت را داشتیم که بتوانیم با شرکت‌های دارویی برای دریافت داروهای ارزانتر برای مداوا وارد مذاکره شویم. قبل از اجرای این پروژه داروهای ضد ویروس در این منطقه بسیار گران بود ولی حالا این داروها در اینجا ارزانتر از از سایر نقاط هند است.”

در هلند دستگاهی که شخص می‌تواند با آن خود را از نظر آلودگی به ویروس هپاتیت آزمایش کند، از طریق اینترنت در دسترس مردم قرار می‌گیرد.

کارشناسان برای این که مردم را تشویق به مراجعه به اینترنت کنند، به منظور تبلیغ، برای زین دوچرخه‌ها روکش قرمز توزیع می‌کردند.

یانک شینکل، از بخش بهداشت عمومی آمستردام به بی بی سی گفت: “اینجا مردم خیلی سوار دوچرخه می‌شوند. ما باید توجه آنان را جلب کنیم و به همین جهت از زین دوچرخه شان استفاده می‌کنیم.

“ما به ایستگاه‌های قطار می‌رفتیم تا در حد امکان دوچرخه‌های زیادی را (که پارک شده) ببینیم. از آنجا که مردم با این دوچرخه‌ها به جاهای بسیاری می‌روند، پیام ما هم به این وسیله پخش می‌شود.”

کسانی که معلوم می‌شود در “معرض خطر” قرار دارند پرسشنامه‌ آنلاینی را پر می‌کنند و بعد می‌توانند یک معرفی نامه مجانی و بدون اسم را برای آزمایش خون دانلود کنند. یک هفته بعد نتیجه آزمایشات برایشان از طریق آنلاین ارسال می‌شود.

از طریق وبسایت ۴۱ هزار بیمار تماس گرفته‌اند در حالی که بدون این تسهیلات دسترسی به آنان مشکل بود.

دکتر شینکل می‌گوید: “ناشناس بودن در اینترنت، کمک فوق العاده‌ای کرده.”

“هدف ما کاهش تعداد مبتلایان جدید است. در هلند بیشتر مبتلایان جدید معتادان نیستند، مردان همجنس‌گرا هستند. هپاتیت سی، در زمره بیماری‌هایی که با رابطه جنسی منتقل می‌شوند، قرار ندارد، برای همین بودجه‌ای برای آزمایش آن منظور نشده و پزشکان هم به آن آگاهی ندارند.”

جمهوری مغولستان دارای بالاترین نرخ مبتلایان به سرطان کبد در سراسر جهان است یعنی ۶ برابر حد متوسط نرخ بین المللی.

این کشور همچنین بعد از مصر و گابن، بالاترین آلودگی به ویروس هپاتیت را دارد.

از سال ۲۰۱۱ در مناطق روستایی یک روش آزمایش موسوم به متد آتش، را در درمانگاه‌های ابتدایی پیاده کرده‌اند که با اشخاصی که در “معرض خطر بسیار” قرار دارند- مانند کسانی که در اعضای خانواده‌شان کسی مبتلا به سرطان است- تماس می‌گیرند و از آنها درخواست نمونه خون می‌کنند.

نتیجه حاصل از این برنامه این بود که از طریق پزشکان خانواده بهتر می‌توان با جوامع محلی تماس گرفت. مردیت پاتس، مدیر اجرایی این پروژه می‌گوید گام بعدی پیاده کردن آن در تمام ۲۱ ایالت کشور خواهد بود.

-هپاتیت سی در هر نقطه جهان دیده می‌شود ولی مبتلایان به آن در مناطقی در آسیای شرقی و مرکزی و آفریقا بیشترند.

-مصر بالاترین نرخ شیوع هپاتیت سی را در جهان دارد یعنی هفت ممیز هشت درصد کل جمعیت. (مرکز تحلیل بیماری، ۲۰۱۳)

-از نظر شیوع هپاتیت سی، پس از مصر، گابن، مغولستان، کامرون، سیرا لئون، توگو، چاد، نیجریه، نیجر، پاکستان، سنگال، غنا، لیبریه و ازبکستان قرار دارند.

علت ابتلا به هپاتیت سی

– به طور کلی چین، نیجریه، پاکستان، مصر، هند و روسیه بیشترین مبتلایان به هپاتیت سی را دارند.

-بیشترین مرگ‌های ناشی از هپاتیت در اقیانوسیه، کشورهای جنوب صحرای آفریقا و آسیای مرکزی است.

-برخلاف ویروس اچ آی وی، که عمدتا در کشورهای کم درآمد دیده می‌شود، سازمان جهانی بهداشت می‌گوید ۵۸ درصد مرگ‌های ناشی از هپاتیت، در کشورهای با درآمد متوسط یا پردرآمد اتفاق می‌افتد.

امروزه اکثر افراد نام بیماری “هپاتیت” را شنیده اند و با آن آشنایی دارند، ولی متاسفانه بسیاری از آن ها، انواع این بیماری را نمی شناسند و نحوه انتقال آن ها را نمی دانند.

التهاب کبد را هپاتیت می گویند.

عوامل مختلفی می توانند باعث التهاب کبد و در نتیجه هپاتیت شوند. از این عوامل می توان به غذا و بعضی از داروها اشاره کرد. بیماری های ژنتیکی خاصی نیز می توانند باعث ایجاد التهاب کبدی شوند. همچنین هپاتیت می تواند به علت آلودگی میکروبی یا ویروس ها بروز کند.

انواعی از هپاتیت که امروزه بیشتر در جامعه شایع هستند، هپاتیت های ویروسی می باشند.

ویروس های مختلفی در ایجاد هپاتیت ویروسی نقش دارند، مانند ویروس هپاتیت های A و B و C و D و E .

علت ابتلا به هپاتیت سی

از بین این هپاتیت ها، هپاتیت های B و C ، بیماری های جدی تر و وخیم تری می باشند. بقیه هپاتیت ها مثل هپاتیت A و E در اغلب مواقع، بیماری جدی ایجاد نمی کنند و مزمن نمی شوند، ولی هپاتیت B و C مزمن می شوند.

ویروس هپاتیت C از طریق خون آلوده منتقل می شود. وقتی خون آلوده به ویروس هپاتیت C وارد بدن یک فرد شود، در آن صورت امکان ایجاد هپاتیت C فراهم خواهد شد.

معمولا راه انتقال از طریق یک سرنگ (سوزن) آلوده می باشد که به صورت مشترک استفاده می شود که این حالت بیشتر در معتادان تزریقی دیده می شود.

 

تزریق خون آلوده در بیمارستان ها نیز از راه های دیگر ابتلا به این بیماری است، مثلا بیماران تالاسمی که هر ماه و حتی هر هفته بایستی یک بار به آن ها خون ترزیق شود، ممکن است به این هپاتیت مبتلا شوند. البته اکنون سال هاست که سازمان انتقال خون، تمام خون ها را از نظر هپاتیت B و C بررسی می کند و امکان انتقال این بیماری ها از طریق انتقال خون، بسیار نادر است، ولی حدود 30 سال پیش که هنوز هپاتیت C شناخته نشده بود، بسیاری از افراد از طریق خون های آلوده، مبتلا می شدند. تماس جنسی هم تا حدی می تواند باعث انتقال هپاتیت C گردد، ولی نه تماس جنسی که بین زن و شوهر وجود دارد.

آلوده شدن تیغ های اصلاح در آرایشگاه های عمومی توسط فرد مبتلا به هپاتیت C و استفاده آن توسط یک فرد سالم نیز در بسیاری از موارد می تواند باعث انتقال هپاتیت C شود.

در مراکز دندان پزشکی ، پزشکی و جراحی اگر وسایل مورد استفاده تمیز و استریل نباشند می توانند عامل انتقال هپاتیت C باشند. البته موارد معمولا بسیار نادر می باشد.

همچنین فرآورده های خونی آلوده به هپاتیت C ، مانند سرم های خونی یا فاکتورهای تغلیظ شده نیز از عوامل انتقال این بیماری هستند که البته این مواد در شرایط کنونی کاملا بررسی می شوند و انتقال از طریق این عوامل دیده نمی شود.

توجه به این نکته حایز اهمیت است که تماس معمولی باعث انتقال بیماری نمی شود؛ مثلا دست دادن، رو بوسی کردن و سر و کار داشتن با فردی که هپاتیت C دارد، عامل انتقال نیست و حتی مادری که هپاتیت دارد و باردار می شود، بعید است که نوزادش هپاتیت C بگیرد و احتمال مبتلا شدن نوزاد به این هپاتیت کمتر از 5 درصد می باشد، بنابراین انتقال هپاتیت C از طریق تماس های معمولی بسیار نادر و تقریبا غیرممکن است.

در ادامه ی این مطلب، علایم این بیماری و راه های تشخیص آن را برای شما خواهیم گفت.

دکتر شاهین مرآت- فوق تخصص بیماری های گوارش و کبد

رییس واحد تحقیقات هپاتیت C مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه تهران

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

ادامه دارد…

هپاتیت، معضل جهانی

داوری ایرانی پگافرون برای بیماران مبتلا به هپاتیت C

هپاتیت C

كبد ، پالایشگاه بدن

عوامل مخرب کبد

مواد غذایی مفید برای کبد

رژیم درمانی در هپاتیت

کبد و بیماری های آن

 

علت ابتلا به هپاتیت سی
علت ابتلا به هپاتیت سی
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *