علایم عفونت گوش میانی و درمان

علایم عفونت گوش میانی و درمان
علایم عفونت گوش میانی و درمان

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

%PDF-1.5
%
1 0 obj
>>>
endobj
2 0 obj
>
endobj
3 0 obj
>/Pattern>/Font>/XObject>/ProcSet[/PDF/Text/ImageB/ImageC/ImageI] >>/MediaBox[ 0 0 841.68 595.44] /Contents 4 0 R/Group>/Tabs/S/StructParents 0>>
endobj
4 0 obj
>
stream
x][o%q~’0`APMKV
U}m5ˇo->zGV*BVR
]}Ua;^”nMN̪ѕfofKg`Ƽf5mdV+ߥŋR-o2E]KV


اغلب عفونت های گوش از نوع باکتریایی و یا ویروسی هستند و بر گوش میانی تاثیر می گذارند. گوش میانی در پشت پرده صماخ قرار دارد که دارای استخوان های کوچک لرزاننده گوش می باشد.




علایم عفونت گوش میانی و درمان

کودکان بیشتر از بزرگسالان دچار عفونت گوش می شوند.

 

غالبا عفونت گوش دردناک است، زیرا گوش میانی ملتهب می شود و مایعات در گوش میانی تجمع می یابند.

 

از آنجایی که عفونت گوش به خودی خود از بین می رود، درمان بر اساس شدت درد و مشکلات ناشی از عفونت آغاز می گردد. عفونت شدید گوش توسط آنتی بیوتیک ها بهبود می یابد.

 

علائم عفونت گوش

علائم شایع در کودکان عبارتند از:

– گوش درد، مخصوصا هنگامی که دراز می کشند.

– کشیدن گوش با دست ها

– سخت خوابیدن

– گریه کردن بیش از حد

– زودرنجی و تحریک پذیرتر از حد معمول

– سخت شنیدن و پاسخ دادن

– از دست دادن تعادل بدن

– تب 38 درجه سانتیگراد و یا بیشتر

– ترشحات گوش

– سردرد

– کاهش اشتها


علائم در بزرگسالان عبارتند از:


– گوش درد

– ترشحات گوش

– کاهش شنوایی

 

در چه شرایطی باید به پزشک مراجعه کرد؟

– اگر علائم بیشتر از یک روز طول کشید.

– اگر شدت درد گوش بدتر شود.

– بعد از یک سرماخوردگی و یا دیگر عفونت های تنفسی، نوزاد و یا کودک نتواند بخوابد و یا تحریک پذیر شود.

– مایع، چرک و یا ترشح خونی از گوشتان بیرون بیاید.

– بزرگسالان دچار درد گوش و یا ترشح مایع از گوش، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند.

 

علل عفونت گوش

علایم عفونت گوش میانی و درمان

همانطور که گفته شد، عفونت گوش به دلیل باکتری و یا ویروس در گوش میانی بوجود می آید.

 

این عفونت در اثر برخی بیماری ها از قبیل: سرماخوردگی، آنفلوانزا و یا آلرژی که باعث انسداد و ورم راه های هوایی، شیپور استاش و گلو می شود، نیز بوجود می آید.

 

– انسداد شیپور استاش : این شیپور، یک لوله باریک است که از گوش میانی به پشت گلو و راه های هوایی راه دارد.

شیپور استاش برای تنظیم فشار هوا در گوش میانی، تجدید هوا در گوش و تخلیه ترشحات طبیعی از گوش میانی باز و بسته می شود.

یک عفونت تنفسی فوقانی و یا آلرژی باعث ورم و التهاب شیپور استاش شده و آن را می بندد و باعث تجمع مایعات در گوش میانی می شود.

عفونت مایعات در گوش میانی توسط باکتری و یا ویروس باعث عفونت گوش می گردد.

عفونت گوش در کودکان شایع تر می باشد، زیرا شیپور استاش آنها باریک تر و افقی تر می باشد و باعث می شود سخت تر مایعات را تخلیه کند و بیشتر مسدود شود.

 

– بزرگی لوزه سوم : لوزه سوم در پشت بینی قرار دارد و در فعالیت سیستم ایمنی بدن دخالت دارد.

از آنجایی که لوزه سوم نزدیک دهانه شیپور استاش قرار دارد، التهاب و یا بزرگی لوزه سوم ممکن است این شیپور را ببندد، در نتیجه باعث عفونت گوش میانی گردد.

از آنجایی که کودکان دارای لوزه سوم فعال تر و بزرگتری هستند، التهاب و بزرگ شدن لوزه سوم در کودکان نقش اصلی را در عفونت گوش میانی بازی می کند.

 

– اوتیت گوش میانی به همراه التهاب و تجمع مایع در گوش میانی بدون عفونت باکتریایی و یا ویروسی.

اوتیت گوش میانی ممکن است به علت عدم عملکرد و یا انسداد غیرعفونی شیپور استاش بوجود آید.


عوامل خطر عفونت گوش


– سن: کودکان از شش ماهگی تا دو سالگی، به علت اندازه و شکل شیپور استاش و به علت عدم تکامل سیستم ایمنی، بیشتر مستعد عفونت گوش می باشند.

 

– کودکان در مهدکودک ها: این کودکان نسبت به کودکانی که در خانه هستند، بیشتر در معرض سرماخوردگی و عفونت گوش قرار دارند.

 

– غذای نوزاد: نوزادانی که از بطری شیر می نوشند، به خصوص آنهایی که در حالت درازکشیده از بطری می نوشند، نسبت به نوزادانی که از پستان مادر شیر می نوشند، بیشتر به عفونت گوش دچار می شوند.

 

– عوامل فصلی: در پاییز و زمستان، هنگامی که سرماخوردگی و آنفلوانزا وجود دارد، عفونت گوش نیز شایع است. افرادی که دچار آلرژی فصلی هستند، در طی فصولی که گرده گیاهان در هوا پخش می شوند، بیشتر دچار این عفونت می شوند.

 

– نبود اکسیژن کافی: تماس با دود سیگار و یا آلودگی هوا، احتمال عفونت گوش را زیادتر می کند.

 

عوارض عفونت گوش

– کاهش شنوایی: کاهش شنوایی با عفونت گوش می آید و می رود. عفونت و یا وجود مایع در گوش میانی ممکن است باعث کاهش شنوایی گردد.

اگر تخریب دائمی در پرده صماخ و یا دیگر ساختارهای گوش میانی رخ دهد، کاهش شنوایی دائمی بوجود خواهد آمد.

 

– تاخیر در تکلم و یا رشد: اگر در نوزادان و کودکان، به طور موقتی و یا دائمی، شنوایی دچار اختلال شود، ممکن است باعث تاخیر در مهارت های گفتاری، اجتماعی و تکاملی گردد.

 

– انتشار عفونت در بدن: عفونت درمان نشده و یا عفونتی که به درمان پاسخ نمی دهد، به بافت های مجاور پخش می شود. عفونت ماستوئید (برآمدگی استخوانی پشت گوش) می تواند باعث تخریب استخوان و تشکیل کیست های چرکی گردد.

به ندرت، عفونت گوش میانی به بافت های دیگر از جمله، مغز می تواند منتقل شود.

 

– پارگی پرده گوش: بیشتر این پارگی در عرض 72 ساعت التیام می یابد. در برخی موارد نیاز به عمل جراحی برای ترمیم پارگی پرده گوش وجود دارد.

 

تشخیص عفونت گوش

معمولا پزشک بر اساس توضیحات بیمار و با وسیله ای به نام اتوسکوپ می تواند عفونت گوش را تشخیص دهد.


درمان عفونت گوش


– کمپرس گرم: کمپرس گرم و مرطوب (مثل حوله گرم و نمدار) را روی گوشتان قرار دهید تا درد آن کم شود.

– داروهای مسکن: استامینوفن و ایبوپروفن را برای کاهش درد می توانید مصرف کنید. داروی آسپیرین هرگز به نوزاد و یا کودک ندهید.

– قطره گوش: این قطره ها را برای کودکان زیر دو سال استفاده نکنید و بیشتر از مقداری که پزشک تجویز کرده، در گوشتان نریزید.

– آنتی بیوتیک ها

– لوله های گوش: اگر کودکتان دچار عفونت گوش به همراه ترشحات شد، پزشک ممکن است مایع را از گوش میانی بیرون بکشد. طی یک عمل جراحی سرپایی به نام  Myringotomy، جراح یک  سوراخ کوچک در پرده گوش ایجاد می کند که بتواند مایعات را از گوش میانی بیرون بکشد. برخی از این لوله ها شش ماه تا یک سال در گوش می مانند و سپس خود به خود می افتند، اما برخی دیگر از این لوله ها توسط جراح باید برداشته شوند.

 

جلوگیری از عفونت گوش

– از سرماخوردگی و دیگر عفونت ها جلوگیری کنید.

– اغلب اوقات دست های خود را با آب و صابون بشویید.

– از وسایل غذا خوردن و آشامیدن دیگران استفاده نکنید.

– به کودکان یاد بدهید که موقع عطسه و یا سرفه، جلوی دهان خود را با دستمال یا لباس خود بگیرند.

– کودک خود را برای مدت طولانی در مهدکودک نگذارید و اگر بیمار است، از بردن او به مهدکودک خودداری کنید.

– در خانه سیگار نکشید.

– شیر مادر دارای آنتی بادی هایی است که ممکن است از عفونت گوش جلوگیری کند، لذا بهتر است تا شش ماه، شیر خود را به نوزادتان بدهید.

– اگر کودک از شیشه شیر می خورد، کودک را در حالت نشسته قرار دهید یا سر او را کمی بالا بیاورید.

– تزریق واکسن آنفلوانزا و واکسن ذات الریه می تواند از عفونت گوش جلوگیری کند.

مریم سجادپور

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

عفونت گوش، درد دارد

هر گوش دردی، عفونت گوش نیست

علایم و تشخیص التهاب گوش

عوامل ایجاد التهاب در گوش

پارگی‌ پرده‌ گوش‌

خطر پاك كردن گوش

درمان عفونت و درد گوش

گوش شناگر یا عفونت گوش خارجی

Otitis media (OM) واژه پزشکی برای عفونت گوش میانی است. گوش میانی درست در پشت پرده گوش شما قرار دارد. عفونت گوش و وجود مایع در گوش نوزادان و کودکان کوچکتر از بزرگسالان شایع تر است. این به این دلیل است که لوله های باریک (لوله های Eustachian) که از گوش میانی تا بالا در پشت گلو ادامه دارند که باعث تخلیه ترشحات طبیعی گوش می شوند، در کودکان کوتاه تر و افقی تر هستند. در نتیجه، این لوله ها احتمال بیشتری دارند که اشباع شده و آلوده به باکتری ها و ویروس ها شوند. در اکثر موارد، عفونت های گوش خودشان را از بین می برند – این معمولا به این دلیل است که عفونت ویروسی است و با آنتی بیوتیک ها درمان نمی شود. مهم است توجه داشته باشید که اگر گوش درد دارید، هیچ گونه درمانی را که شامل داخل کردن هر چیزی به کانال گوش می شود انجام ندهید، تا زمانی که پزشک قادر به بررسی کانال گوش شما با اتوسکوپ خود نباشد، نمی توان اطمینان حاصل کرد که غشای تیپنیک آسیبی ندیده است .

۱- از روش منتظر بمانید و ببینید چه چیزی پیش می آید استفاده کنید

بیشتر اوقات، سیستم ایمنی بدن انسان می تواند با صرف کردن کمی زمان (معمولا در دو تا سه روز) عفونت گوش را بهبود بخشد. این که اکثر عفونت های گوش می توانند در حقیقت خودشان را بهبود ببخشند موجب شده است تعدادی از پزشکان از روش “منتظر بمانید و ببینید چه چیزی پیش می آید” حمایت کنند که به معنای تسکین دادن درد با استفاده کردن از مسکن ها و استفاده نکردن از آنتی بیوتیک هاست.

۲- آنتی بیوتیک مصرف کنید

علایم عفونت گوش میانی و درمان

اگر عفونت به تنهایی برطرف نشود، پزشک شما احتمالا یک دوره ۱۰ روزه آنتی بیوتیک را تجویز می کند، که می تواند عفونت را درمان کند و بعضی علائم را کوتاه کند. معمولا آنتی بیوتیک های تجویز شده عبارتند از آموکسی سیلین و همچنین زیتروماکس (اگر شما به پنی سیلین حساسیت دارید). آنتی بیوتیک ها اغلب برای افرادی که از عفونت های مکرر رنج می برند یا برای کسانی که عفونت های شدید و بسیار درد آور دارند، تجویز می شود. در اکثر موارد، آنتی بیوتیک ها باید عفونت را از بین ببرند. عوارض جانبی بالقوه شامل بثورات پوستی، تهوع، استفراغ و اسهال است.

۳- از دکونژستانت استفاده کنید

از ضد احتقان ها یا داروهایی که بتواند مایع انباشته شده به وسیله عفونت را از بین ببرد استفاده کنید. شما می توانید آنها را به شکل اسپری بینی یا داروهای خوراکی دریافت کنید و می توانید آن ها را در اکثر داروخانه ها خریداری کنید. اطمینان حاصل کنید که هر دستورالعمل روی برچسب را دنبال کنید. توجه داشته باشید که شواهد کمی وجود دارد که ضد احتقان هاعفونت گوش را بهبود می بخشند و به همین دلیل معمولا مصرف آن ها توصیه نمی شود.

۴- عمل میرینگوتومی انجام دهید

جراحی گوش ممکن است در موارد عفونت های گوش مکرر که از طریق مصرف آنتی بیوتیک ها از بین نمی رود یک گزینه خوب باشد. جراحی به نام میرینگوتومی، شامل تخلیه مایع از گوش میانی و وارد کردن لوله تهویه به پرده گوش است. معمولا برای تعیین اینکه آیا این جراحی مناسب شما است یا نه، باید به متخصص گوش، حلق و بینی (ENT) مراجعه کنید.

۱- از کمپرس گرم استفاده کنید

بر روی گوش آسیب دیده، یک دستمال مرطوب و گرم برای کاهش درد و خارش و خفقان قرار دهید. شما می توانید از هر نوع کمپرس گرم استفاده کنید، مانند یک حوله گرم پیچیده شده در آب گرم و یا داغ

۲- از مسکن استفاده کنید

پزشک شما ممکن است از استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کند تا درد و احساس ناراحتی را کاهش دهد. مطمئن شوید که دوز مشخص شده در برچسب رامصرف کنید.

۳- از قطره های گوش استفاده کنید

اگر درد قابل توجهی دارید، پزشک ممکن است قطره های گوش مانند آنتی پییرین – بنزوکائین – گلیسیرین (آودورکس) را برای از بین بردن درد تا زمانی که پرده گوش سالم است و آسیبی ندیده تجویز کند. تجویز متداول پزشکان این است که سه یا چهار قطره دارو در کانال گوش خود دو بار در روز به مدت هفت روز بریزید. برای یک دقیقه به پهلو دراز بکشد تا قطره زمان این را داشته باشد که در جای مناسب قرار بگیرد.

۴- حالت خوابیدن خود را تغییر دهید

برای از بین بردن درد و کمک به تخلیه مایعاتی که در گوش شما است، می توانید موقعیتی را که شب ها درآن حالت می خوابید، تغییر دهید. چند بالش را زیر سر خود بگذارید تا سر خود را بالا بیاورید تا مایعات از لوله گوش شما تخلیه شوند.

۱- قبل از مصرف کردن هرگونه مرهم گیاهی پزشکتان را ملاقات کنید

بعضی از افراد قبل از ملاقات کردن یک پزشک از داروهای ضد میکروبی طبیعی استفاده می کنند. این کار در واقع می تواند بسیار خطرناک باشد، زیرا نمی توانید بگویید که آیا کودک واقعا از یک پرده گوش سوراخ شده رنج می برد یا خیر، یک تومور در کانال گوش، یک برش در پوست گوش یا یک چیز شدیدتر دیگری از یک عفونت گوش ساده است. اعمال یک درمان خانگی می تواند این شرایط را تشدید کند و یا ممکن است پزشکان توانایی تشخیص آنها را هنگامی که به داخل گوش نگاه می کنند، نداشته باشند. اگر کودک دارای پرده گوش سوراخ شده باشد، انجام این کار نیز می تواند به طور جدی باعث ایجاد ناشنوایی در آن گوش شود.

۲- از روغن سیر یا نارگیل خانگی استفاده کنید

هر دو روغن سیر و نارگیل خواص ضد ویروسی و ضد باکتری دارند و برای درمان عفونت خانگی به مدت طولانی مورد استفاده قرار گرفته اند. روغن سیر را می توان در خانه از چندین حبه سیر و روغن نارگیل تهیه کرد و برای رسیدن به بهترین نتایج، باید روغن نارگیل بکر و با فشار سرد تهیه شده باشد.

۳- آدامس زایلیتول بجوید

زایلیتول یک شیرین کننده طبیعی یا جایگزین شکر است. مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد که زایلیتول ممکن است تعداد عفونت های گوش را به حداقل برساند زیرا با با باکتری که می تواند در گوش شما رشد کند و باعث عفونت شود مبارزه می کند. دو قطعه آدامس حاوی زایلیتول پنج بار در روز بخورید .

۴- از سرکه سیب استفاده کنید

یکی دیگر از داروهای ضد میکروبی طبیعی، سرکه سیب است. برخی شواهد بی نظیر – گرچه بدون هیچ گونه حمایت علمی وجود دارد که سرکه ممکن است در کمک به از بین بردن عفونت گوش مفید باشد. سرکه را با استفاده از یک بخش سرکه به یک بخش آب رقیق کنید، سپس کانال گوش را با محلول پر کنید، آن را با یک توپ پنبه یا لیف بپوشانید و بر روی طرف دیگرتان دراز بکشید. پس از پنج دقیقه با خم کردن گوش آسیب دیده گوش را خالی کنید.

۵- از لبنیات در رژیم غذایی تان کمتر استفاده کنید

اگر چه اخیرا تحقیقات نشان می دهد که محصولات لبنی احتمالا تولید موکوس را افزایش نمی دهند، مطالعات موردی وجود دارد که در آن افراد گزارش می کنند که لبنیات این کار را انجام می دهد. اگر تولید موکوس افزایش یابد، می تواند لوله های Eustachia را مسدود کند و خطر رشد باکتری را افزایش دهد.

علایم عفونت گوش میانی و درمان

۱- علائم مشخص و مربوط به گوشتان را یادداشت کنید

شایع ترین علائم عفونت گوش میانی عبارتند از: درد گوش یا کشیدن گوش (اگر کودک هنوز نمی تواند درد را بیان کند)، سرگیجه، تب و حتی استفراغ. علاوه بر این، یک کودک ممکن است نتواند به طور معمول غذا بخورد و یا به طور نرمال بخوابد، زیرا دراز کشیدن، جویدن و مکیدن می تواند درد و فشار در گوش را ایجاد کند. بزرگسالان نیز درد، احساس فشار و ناراحتی در هنگام دراز کشیدن را تجربه می کنند.

با توجه به اینکه گروه سنی سه ماهه تا دو سال مورد تاثیر عفونت های گوش و پیدایش مایع در گوش قرار می گیرند، والدین یا مسئولین بهداشت باید اطلاعات و تاریخچه کودک را به طور دقیق به پزشک کودک بدهند. بنابراین، مهم است که پیگیر باشید و به علائم ذکر شده به دقت توجه کنید.

۲- به علائم شایع سرماخوردگی توجه کنید

عفونت های گوش به عنوان عفونت های ثانویه در نظر گرفته می شوند که از “سرماخوردگی” یا عفونت های اولیه پیروی می کنند. شما باید انتظار ترشحات بینی یا گرفتگی آن، سرفه، گلودرد و تب پایین، علائم معمولی که به همراه سرماخوردگی به وجود می آیند را داشته باشید.

۳- به دنبال مشکلات شنوایی بگردید

گوش میانی معمولا با هوا پر می شود که امواج صوتی را می فرستد. هنگامی که گوش میانی در طی یک عفونت با مایع پر شود،‌ صداها متفاوت خواهند بود یا کاهش خواهند یافت. بعضی از مردم از این شکایت دارند که به نظر می رسد به صداها در زیر آب گوش می دهند. علائمی که ممکن است نشان دهنده این باشند که شنوایی سالم شما تحت تاثیر قرار گرفته عبارتند از:

۴- عوارض بالقوه را بشناسید

اکثر عفونت های گوش باعث ایجاد عوارض درازمدت نمی شود و اغلب طی دو تا سه روز خودشان بهبود می یابند. با این حال، عفونت های مکرر می تواند منجر به عوارض جدی مانند این ها شوند:

۵- با پزشکتان یک قرار ملاقات تعیین کنید

اگر در حین کار به داشتن یک عفونت گوش مشکوک شده اید،‌ برای تایید تشخیص به یک پزشک مراجعه کنید. پزشک با استفاده از یک اتوسکوپ، یک ابزار کوچک که مانند یک چراغ قوه به نظر می رسد، گوش شما را بررسی می کند. این به پزشک کمک می کند تا داخل پرده گوش را نگاه کند.

رسانه دکتر سلامت

نظر شما در مورد این مطلب چیست ؟

نام

آدرس ایمیل


Current ye@r *


Leave this field empty

قاعدگی نامنظم، به عدم وقوع قاعدگی یا وقوع 6 تا 8 قاعدگی در سال اطلاق می گردد. عدم وقوع قاعدگی…

سنگ مثانه، توده سختی از مواد معدنی در مثانه شما است و زمانی ایجاد می شود که مواد معدنی موجود…

زخم معده، اغلب در اثر عفونت هلیکوباکتر پیلوری و یا مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ایجاد می شود. این…

کلسترول، یک ماده چربی است که برای عملکرد طبیعی بدن ضروری است و معمولا در کبد ساخته می شود، اما در…

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

عفونت گوش به‌علت عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی‌ِ اثرگذار روی گوش میانی (قسمت‌هایی از گوش که در پشت پرده‌ی گوش قرار دارند) بروز می‌کند. این بیماری شایع، با التهاب و تجمع مایعات در گوش میانی همراه است و ممکن است بسیار دردناک باشد. عفونت‌ گوش به دو دسته‌ی حاد و مزمن تقسیم می‌شود. دوره‌ی عفونت حاد گوش، کوتاه اما دردناک است. عفونت‌های مزمن گوش به دفعات مکرر بروز می‌کنند یا اصلا رفع نمی‌شوند. این نوع عفونت‌های مزمن ممکن است صدماتی دائمی به گوش میانی و داخلی وارد کنند. در این مطلب قصد داریم به بررسی علل، علائم و روش‌های درمان عفونت گوش بپردازیم.

علایم عفونت گوش میانی و درمان

عفونت گوش زمانی بروز می‌کند که قسمتی از گوش به نام «شیپور استاش» متورم یا مسدود شده باشد و مایعاتی در گوش میانی جمع شده باشد. شیپور استاش به لوله‌های کوچکی گفته می‌شود که از هردو گوش مستقیما به پشت گلو راه دارند. علل انسداد شیپور استاش عبارتند از:

عفونت گوش در کودکان خردسال شایع‌تر است، چرا که شیپورهای استاش در این گروه سنی کوتاه‌تر و باریک‌ترند. نوزادانی که با شیشه‌شیر تغذیه می‌شوند، در مقایسه با دیگر همسالان‌شان که از سینه‌ی مادر شیر می‌خورند، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت گوش قرار دارند. همچنین کسانی که اخیرا عفونت گوش را تجربه کرده‌اند، احتمال دارد باز هم به آن دچار شوند. سایر عواملی که خطر ابتلا به عفونت گوش را افزایش می‌دهند، عبارتند از:

برخی از شایع‌ترین علائم عفونت گوش عبارتند از:

این علائم ممکن است پایدار یا مقطعی باشند و در یک یا هردو گوش حس شوند. شدت درد معمولا در عفونت‌هایی که هردو گوش را درگیر می‌کنند، بیشتر است. همچنین این احتمال نیز وجود دارد که علائم عفونت حاد گوش نسبت به علائم عفونت‌های مزمن، بیشتر قابل شناسایی باشند. ضمنا مشاهده‌ی تب یا علائم عفونت گوش در کودکان زیر ۶ ماه نیازمند معاینات پزشکی است. هرگونه تبِ بالای ۱۰۲ درجه‌ی فارنهایت (معادل ۳۸٫۹ درجه‌ی سلسیوس) و درد شدید گوش در کودکان، باید مورد بررسی پزشکی قرار بگیرد.

پزشک معالج با وسیله‌ای به نام اُتوسکوپ که دارای چراغ و لنز بزرگ‌نمایی است، گوش بیمار را معاینه خواهد کرد و ممکن است موارد زیر را مشاهده کند:

چنانچه عفونت در مرحله‌ی پیشرفته باشد، پزشک معالج ممکن است از مایع داخل گوش نمونه‌برداری کند تا تشخیص بدهد که آیا بیمار به انواع خاصی از باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها آلوده شده است یا نه. همچنین پزشک معالج ممکن است سی‌تی اسکن از سر را تجویز کند تا ببیند که آیا عفونت از گوش میانی فراتر رفته است یا خیر. درنهایت، شاید بیمار به‌ویژه درصورت ابتلا به عفونت مزمن گوش به انجام تست شنوایی نیاز پیدا کند.

بسیاری از موارد ابتلا به عفونت‌های خفیف گوش بدون دخالت پزشکی بهبود می‌یابند. برخی راهکارهای زیر می‌توانند درصورت بروز عفونت خفیف مؤثر واقع شوند:

دقت داشته باشید که از مصرف خودسرانه‌ی دارو بپرهیزید و چنانچه پس از مصرف دارو (البته طبق توصیه‌ی پزشک) بهبود پیدا نکردید، وضعیت‌تان را مجددا به اطلاع پزشک معالج برسانید تا درصورت نیاز برای‌تان آنتی‌بیوتیک تجویز کند. پزشک درصورت تشخیص علائم عفونت گوش در کودکان زیر دو سال نیز ممکن است آنتی‌بیوتیک تجویز کند. چنانچه آنتی‌بیوتیک دریافت کردید، حتما باید دوره‌ی درمان را بدون قطع خودسرانه‌ی دارو ادامه بدهید.

اما در مواردی که عفونت گوش با راهکارهای درمانی معمول برطرف نشود یا فرد در طول مدتی کوتاه به دفعات زیاد به عفونت گوش مبتلا شود، شاید انجام جراحی ضروری شود. اغلب اوقات، مایع جمع‌شده را به‌وسیله‌ی لوله‌هایی که در گوش کار گذاشته می‌شوند، تخلیه می‌کنند. در مواردی نیز که مشکل از آدنوئیدهای بزرگ‌شده باشد، جراحی برداشتن آدنوئید انجام خواهد شد.

عفونت‌های گوش به‌ندرت ممکن است مشکلات جدی در پی داشته باشند:

احتمال ابتلا به عفونت گوش را می‌توان به‌ کمک راهکارهای زیر تا حدودی کاهش داد:

برگرفته از: healthline

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

مترجم گروه دانش و سلامت روزنامه‌ی جام جم. دانش آموخته‌ی ادبیات انگلیسی. علاقه‌مند به نقد روانکاوانه. بی‌نهایت عاشق نقاشی.

خواص خوراکی ها

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است


قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

علایم عفونت گوش میانی و درمان

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

آخرین مطالب

راهنمای جامع راه اندازی سایت در ۵ مرحله

اسهال صبحگاهی؛ علت، روش‌های پیشگیری و درمان آن

آموزش ماساژ کف دست به روش صحیح و اصولی

اورژانس اجتماعی و همه چیز دربارهٔ خدمات و مأموریت‌های آن

درمان خشکی بینی با ۵ روش مؤثر خانگی

ترین های جهان

مرگ‌بارترین بیماری های دنیا که قربانیان زیادی می‌گیرند

بهترین کشورها که پذیرای متقاضیان مهاجرت از طریق کار هستند

بهترین فیلم های تاریخی جهان که حقیقت را به شما نمایش می‌دهند

۱۰ عبارتی که بهتر است هرگز در گوگل جستجو نکنید

بهترین شهرهای کانادا برای مهاجرت کدام‌اند؟

بلندترین آبشار دنیا؛ ۱۰ آبشار حیرت‌انگیز دنیا

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

علایم عفونت گوش میانی و درمان
علایم عفونت گوش میانی و درمان
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *