علائم کمبود کلسیم در گیاهان

علائم کمبود کلسیم در گیاهان
علائم کمبود کلسیم در گیاهان

به آموزشگاه زراعت یار خوش آمدید.

گیاهان برای رشد سالم و شاداب به ترکیبی شامل نیتروژن (N)، فسفر (P)، پتاسیم (K) و سایر مواد مغذی نیاز دارند. بسیاری از این مواد مغذی بطور طبیعی در خاک وجود دارند، اما در طی سال های متمادی بدلیل کاشت گیاهان مختلف، مواد مغذی خاک کاهش و یا از بین می روند و نیاز به مواد جایگزین دارند. با انتخاب یک کود مناسب و مصرف آن کود در زمان مناسب، می توانید براحتی به برداشت چشمگیری دست پیدا کنید. مشاورین ما در این راه در کنار شما هستند.

لیست تمام کودها

برای داشتن یک عملکرد مناسب در برداشت، مهمترین عامل بعد از خاک و آب، انتخاب یک بذر مناسب است.بنابراین سعی کنید هزینه های سنگین کاشت داشت و برداشت را روی یک بذر مطمئن انجام دهید. مشاورین ما در این راه در کنار شما هستند.

لیست تمام بذرها

علائم کمبود کلسیم در گیاهان

در میان بیش از دو هزار مطلب آموزشی منتشر شده در زراعت یار جستجو کنید …

کلسیم در گیاه، به صورت کاتیون جذب می شود.

دانشمندان کشاورزی، نقش کلسیم را در گیاه بسیار متعدد می دانند. اما در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:

چنانچه در زمینه کشاورزی نیاز به مشاوره دارید، با ما تماس بگیرید. 

شماره های تماس: 02156538412

02156538413 – 02156538414

مدیر فروش: 09127696306

علائم کمبود کلسیم در گیاهان

 

جهت آشنایی بیشتر با محصولات شرکت آرکا کود پردیس میتوانید کاتالوگ محصولات این شرکت را دانلود کنید.

+

+

+

+

+

+

+

+

+

کلسیم (Ca)

کلسیم از عناصری است که در تغذیه گیاهی کمتر به آن پرداخته شده است. این عنصر به عنوان تنظیم کننده تعادل و تناسب مواد غذایی در گیاه و نیز عنصری حیاتی برای تولید محصولات با کیفیت کشاورزی است. نیتروژن ، فسفر و پتاسیم که تقریباً به طور منظم در باغات و کشتزارها استفاده میشوند پایه تولید را تشکیل میدهند و استفاده از کلسیم به شکل نیترات کلسیم میتواند کمک زیادی به ایجاد تعادل در مصرف ازت و فسفر و پتاسیم مصرفی داشته و باعث افزایش میزان محصول در کنار افزایش کیفیت آن شود. کلسیم در گیاه تقریبا بی حرکت است. این عنصر در برگهای پیر تجمع یافته و به برگهای جوان یا میوه های در حال رشد ، غده ها و یا ریشه ها ممنتقل نمیشود.

اگر محلول پاشی ترکیبات معمولی کلسیم فقط روی برگها انجام شود ممکن است میوه ها و اندام های تازه روییده علائم کمبود کلسیم را نشان دههند زیرا کلسیم در برگهای محلول پاشی شده باقی مانده و منتقل نشده است. در سیب زمینی موثرترین راه برای حرکت دادن کلسیم به سمت غده های در حال رشد استفاده از نیترات کلسیم همراه آبیاری است. کلسیم به دلیل تحرک کم در گیاه با سلول های گیاهی مزدوج میشود تا همراه آنها بماند. بنابراین تامین کلسیم برای سلول های در حال تولد بسیار مهم است . اگر در این مرحله کلسیم تامین نشود به زودی علائم کمبود کلسیم در بافت های جدید دیده خواهد شد. بنابراین استفاده ترکیبی که بتواند به عنوان یک منبع مطمئن تامین کلسیم ایفا نقش کند در زمان رشد رویشی گیاهان و رشد میوه بسیار مهم است.

بخشی از کلسیم به جای مولکول های سدیم در خاک نشسته و خاک را از شوری زیاد سله بستن و بی ساختاری رها میسازد. در این حالت ریشه ها به خوبی در خاک نفوذ میکنند، خاک سله نمی بندند و در کشت گیاهان ریشه ای و گیاهان غده از ایجاد خسارت به محصول به طور چشمگیری کاسته خواهد شد. همچنین مصرف کلسیم در گیاهان باعث کاهش خسارت ناشی از :

-بیماری پوسیدگی گلگاه در گوجه فرنگی ، فلفل ، خیار

-بیماری پیسک در گوجه رنگیی

-نکروزه برگی در خانواده کلم

-سیاه شدگی وسط چغندر قند

-تلخک سیب

-پوسیدگی گلگاه زیتون

-شکافتن در گیلاس و شلیل

با توجه به شرایط اقلیمی ایران و قدرت تحرک کم کلسیم در گیاه ، محلول پاشی با دز های بالا برای نیترات کلسیم عموماً توصیه نمیشود ولی در صورت نیاز میتوان نیترات کلسیم را حداکثر با دز 2 در هزار بر روی میوه ها در شرایطی که هوا خنک باشد محلول پاشی نمود. لازم به ذکر است که جهت کاهش ریسک باید شرایط رطوبتی مناسب برای ریشه تامین شده باشد.

برچسب ها: کود, کود مایع کلسیم , بیماری پوسیدگی گلگاه

آرکا کود پردیس ، واردکننده و تولید کننده انواع کودهای ارگانیک و شیمیایی کشاورزی در ایران

میزبان صدای گرم شما هستیم.

شماره های تماس: 

02156538412 / 02156538413

02156538414 / 02156538415

مدیر فروش:

09127696306

تلفکس: 

02156538391

علائم کمبود کلسیم در گیاهان

ایمیل:

pardisarka@gmail.com

info@arka-fertilizer.com

عضویت در خبرنامه:

عضویت

علائم کمبود کلسیم در گیاهان
علائم کمبود کلسیم در گیاهان
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *