علائم کمبود ویتامین د در زنان

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

ویتامین D برای سلامت استخوان و تعدادی دیگر از اندام‌های بدن مانند ماهیچه‌ها، دندان‌ها و حتی تقویت سیستم ایمنی بدن، اهمیت بسیار زیادی دارد. اما مشکلی که وجود دارد این است که ویتامین دی به سختی از منابع غذایی معمولی به دست می‌آید و تامین اندازه مورد نیاز بدن، تنها از طریق مصرف منابع ویتامین D امکان پذیر نیست و باید از فرآورده‌هایی مثل شیر یا غلاتی که با این ویتامین غنی شده‌اند، استفاده نمود. اگر بدن شما این ویتامین را به مقدار کافی دریافت نکند، با طیف وسیعی از مشکلات سلامتی ناشی از کمبود ویتامین دی مواجه خواهد شد که برخی از آن‌ها را در این مقاله ذکر کرده‌ایم. پس با ما همراه باشید تا با عوارض کمبود ویتامین D و راه‌های درمان آن آشنا شوید.علائم کمبود ویتامین د در زنان

ماهیچه‌ها برای داشتن عملکرد درست، به مقادیر معینی از ویتامین D نیاز دارند. کمبود ویتامین D می‌تواند منتهی به دردناک و ضعیف شدن ماهیچه‌ها شود. این همان حسی است که اغلب، زمانی آن را تجربه می‌کنید که به عفونتی ویروسی مانند آنفولانزا دچار شده‌اید. شدت این درد از نسبتا ملایم تا شدید متغیر است و اگر کمبود ویتامین دی جبران نشود، در طول زمان بدتر می‌شود.

سردرد و سرگیجه به‌عنوان یکی از علائم فشار خون بالا رایج است و معمولا کسانی که کمبود ویتامین D دارند، از فشار خون بالا شکایت می‌کنند. فشار خون بالا، یکی از «قاتلان خاموش» یده می‌شود، زیرا با وجود اینکه عامل خطری برای سکته قلبی و مغزی است، ولی در برخی افراد هیچ علائم هشداردهنده‌ای وجود ندارد و آنها متوجه بالا بودن فشار خون خود نمی‌شوند. اگر سردرد و سرگیجه دارید و گمان می‌کنید که شاید فشار خون‌تان بالا باشد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر متوجه شده‌اید که به طور مکرر به عفونت ادراری یا مشکلات تنفسی مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا دچار می‌شوید، این احتمال وجود دارد که سیستم ایمنی بدن شما به اندازه‌ی کافی قوی نباشد. یکی از دلایل ضعف سیستم ایمنی بدن کمبود ویتامین D است که در سلول‌های سیستم ایمنی، در غلظت بالا یافت می‌شود و برای عملکرد مناسب آنها ضروری است. در مطالعه‌ای مشخص شد که احتمال مبتلا شدن به سرماخوردگی یا آنفولانزا در کودکانی که ویتامین D به میزان زیاد در سیستم ایمنی بدن آنها وجود دارد، کمتر است.

اگر وضعیت پزشکی خاصی مانند بیماری سلیاک یا بیماری التهاب روده (IBD) در مورد شما تشخیص داده شده است، یا اگر مشکلاتی مانند سوزش معده یا یبوست دارید، ویتامین D می‌تواند موجب کاهش سرعت عبور مواد غذایی در بدن شما شود. همچنین به خاطر داشته باشید که میان بیماری های گوارشی مانند سلیاک و سایر مشکلات سلامت، رابطه‌ای قطعی وجود دارد.

یکی از علایم کمبود ویتامین دی عرق کردن است. اگر متوجه شده‌اید که بیش از حد عرق می‌کنید، و هیچ دلیل واضحی مانند تب، هوای گرم یا تمرین ورزشی شدید، برای آن وجود ندارد، این مسئله را نیز باید با پزشک خود در میان بگذارید. هنوز مشخص نشده است که چرا کمبود ویتامین D منجر به این مشکلات می‌شود، ولی با این حال، این مسئله در تحقیقات پزشکی، تثبیت شده و قطعی است.

یکی دیگر از علائم کمبود ویتامین D، افسردگی است. از علائم افسردگی می‌توان به وجود احساس ناراحتی، بی‌ارزش بودن یا صرفا افسردگی ساده اشاره کرد. اما خبر خوب این است که با جبران کمبود ویتامین دی در موارد این مشکلات از میان می‌روند و می‌توانید دوباره به زندگی عادی بازگردید.

بین کمبود ویتامین D و ریزش مو ارتباطی قوی وجود دارد. اگر سطوح ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن شما برای مدت زیادی کمتر از حد معمول باشد، مواد غذایی حیاتی مورد نیاز برای طی شدن یک چرخه طبیعی رشد به فولیکول‌های مو نمی‌رسد. کمبود این مواد غذایی باعث می‌شود موهای شما شکننده و حساس شوند یا دچار ریزش شوند، چرا که بدن شما توانایی کامل کردن چرخه‌ی رشد موها را ندارد.

ویتامین دی یکی از مواد مغذی است که روی رشد مو تاثیر می‌گذارد. اما در کنار آن ویتامین C و بیوتین هم نقش مهمی در تغذیه مو دارند و باعث می‌شوند مو قوت خود را حفظ کند و ریزش موها کاهش یابد. به طور خلاصه،‌ نگه داشتن سطح این ویتامین‌ها در اندازه‌ی طبیعی خود، یکی از بهترین راه‌های مبارزه با ریزش مو بنا به دلایل تغذیه‌ای است.

اگر تردید دارید که شاید دچار کمبود ویتامین دی باشید، این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید. با یک آزمایش خون ساده متوجه خواهید شد که آیا کمبود ویتامین D موجب مشکلات شما شده است یا خیر. خبر خوب این است که با تغییراتی ساده‌ در سبک زندگی، می‌توانید سطح این ویتامین خود را بالا ببرید، از جمله:

اگر می‌خواهید با عوارض کمبود ویتامین D به شکل تصویری آشنا شوید، می‌توانید ویدیوی زیر را ببینید.

به طور خلاصه، کمبود ویتامین D یکی از شایع‌ترین موارد کمبود ویتامین است که می‌تواند عواقبی جدی برای سلامتی داشته باشد. خبر خوب این است که داشتن رژیم غذایی غنی از این ویتامین، و چند بار در هفته قرار گرفتن در معرض نور خورشید، اغلب می‌تواند به بازیابی سطح این ویتامین کمک کند.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

من خودم بخاطر کمبود این ویتامین دچار مشکلات زیادی شدم بعد از چند آزمایش متوجه شدم دچار پیش دیابت، کبدچرب، رماتیسم و آرتروز مهره های ۴و۵ شده ام، گویا ویتامین دی همانند یک دیواره محکم در مقابل بیماریهاست که با کمبود آن، انواع بیماریها به بدن حمله میکنند ، توصیه من به دوستان و همکاران این بوده و هست که حتما در آزمایشات خود بخصوص در فصل زمستان آزمایش ویتامین دی گنجانده شود، ممنون

خیلی ممنون از بیان تجربیات و نظرات مفیدتون. کاملا درسته این ویتامین، اهمیت زیادی برای بدن داره.

با سلام من چهار ساله ریزش مو دارم و نمیتونستم دلیلش رو پیدا کنم . که در نهایت در ازمایش تون معلوم شد ک ویتامین دی کم دارم و الان ک در حال بهبود هستم موهام به حالت عادی برگشته خیلیم خوب مرسی مقاله خوبی بود

عالی بود با توجه به اینکه دیابت دارم لطفا تاثیر ان روی این بیماری بیان کنید.

عالی و بی نظیر

علائم کمبود ویتامین د در زنان

خیلی ممنون. خوشحالیم که این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته.

خیلی هم بدرد ام خورد ممنونم ازتون .

من به شخصه تشکر میکنم. امیدوارم که هیچ کس مریض نشه و برای شما نیز ارزوی موفقعیت میکنم.

خواص خوراکی ها

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌


قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

بارداری دوقلو؛ ۱۱ نکته برای مراقبت از مادر و جنین‌های دو یا چندقلو

نوروفیدبک چیست و چطور به درمان اختلالات روانی کمک می‌کند؟

کتاب قاف، بازخوانی زندگی آخرین پیامبر از سه متن کهن فارسی

ماتریس بازخورد؛ چطور از بازخوردها نهایت استفاده را ببریم؟

سردرد سینوسی؛ نشانه ها و راه‌های درمان آن

باهوش ترین نژاد سگ ها در دنیا و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آنها


برترین فوتبالیست های جهان در طول تاریخ


ارزان ترین کشورهای جهان برای مهاجرت


بهترین کشورها برای زندگی در سال ۲۰۱۹

خنده دارترین جوایز نوبل در سال ۲۰۱۸ برای دستاوردهای علمی مضحک

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

نبض ما- مطالعات اخیر نشان می دهد که درصد قابل توجهی از جمعیت جهان را دچار کمبود ویتامین D هستند. ویتامین D محلول در چربی است و در زمان تابش خورشید مواد شیمیایی موجود در پوست شما فرمی از ویتامین D تولید می کنند که سپس به ویتامین D فعال تبدیل می شود.

بر خلاف ی که ویتامین D دارد، این ماده یک پرو هورمون در نظر گرفته می شود و ویتامین نیست. ویتامین ها مواد مغذی هستند که بوسیله ی بدن ساخته نشده و بنابراین باید از طریق مواد غذایی این ویتامین را جذب کرد. اگرچه ویتامین D را می توان طبق فرایند سنتز بوسیله تابش خورشید به بدن جذب نمود.علائم کمبود ویتامین د در زنان

تخمین زده شده است که قرار گرفتن پوست بدن بدون پوشش در معرض نور خورشید بمدت ۵ الی ۱۰ دقیقه ۲ الی ۳ بار در هفته مقدار کافی از ویتامین D را تولید کرده و جذب بدن می شود. ویتامین D به راحتی شکسته می شود، بدین معنی که ذخایر ویتامین D بویژه در فصل زمستان کاهش می یابد.

اگر چه بدن شما قادر است تا ویتامین D تولید کند، دلایل زیادی برای این کمبود وجود دارد. برای مثال در پوست های تیره رنگ استفاده از کرم های ضد آفتاب توانایی جذب تابش فرابنفش خورشید مورد نیاز برای تولید ویتامین D را در بدن کاهش می دهد.

یک کرم ضد آفتاب با   S.P.F 3 می تواند توانایی بدن برای سنتز ویتامینD  تا ۹۴ درصد کاهش دهد. برای شروع تولید ویتامین D پوست شما باید مستقیما تحت تابش خورشید قرار گرفته و پوششی نداشته باشد.

افرادی که در عرض جغرافیای شمالی و مناطقی که آلودگی زیادی دارند زندگی می کنند و یا شب کار بوده و در طی روز در خانه می مانند و یا در سرتاسر شبانه روز در خانه هستند، ویتامین D بیشتری از منابع غذایی باید جذب کنند.

نوزادانی که تنها از شیر مادر تغذیه می کنند نیاز به مکمل ویتامین D دارند بویژه اگر آن ها پوست تیره داشته و یا تحت تابش حداقلی خورشید قرار بگیرند.

موسسه ی آمریکا اطفال پیشنهاد می کند که تمامی نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند ۴۰۰ واحد ویتامین D خوراکی بصورت روزانه دریافت می کنند، که این مقدار در قطره هایی که ویژه ی کودکان ساخته شده است وجود دارد.

اگرچه می توان از مکمل های ویتامین D استفاده کرد، اما بهترین روش دریافت ویتامین ها و مواد معدنی از منابع طبیعی ممکن است.

علائم کمبود ویتامین D عبارتند از:

اگر کمبود ویتامین D برای مدت طولانی ادامه یابد می تواند منجربه موارد زیر شود:

کمبود ویتامین D ممکن است به پیشرفت بعضی سرطان های خاص نظیر سرطان سینه، پروستات و سرطان کولون کمک کند.

نور خورشید معمول ترین و پر بازده ترین منبع ویتامین D است. منابع غذایی غنی از ویتامین D، روغن ماهی و ماهی های چرب است. در این قسمت لیستی از مواد غذایی که حاوی مقدار بالایی ویتامین D است را برای شما تدارک دیده ایم.

دلایل اصلی کمبود ویتامین D عبارتند از:

– منابع تغذیه ای فقیر نظیر گیاه خواری، حساسیت به لاکتوز و آلرژی شیر، گیاه خواری

– جذب ضعیف، سندرم جذب نابهنجار مواد خوراکی در دستگاه گوارشی نظیر اسهال چرب و یرقان انسدادی

– افزایش نیاز به ویتامین D در نوجوانی

– افزایش دفع

– کمبود مصرف غذا در طولانی مدت

– تابش ضعیف خورشید

– عدم تبدیل هیدروکسی ۲۵ کلکلسیفرول(ویتامین D۳) به دی هیدروکسی ۱٫۲۵ دی هیدروکسی کلکلسیفرول کبد

– بیماری کبد و کلیه که با فعال سازی ویتامین D تداخل می کند و جذب کلسیم فسفات

نرمی و پوکی استخوان بیماری های اولیه و مرسومی است که بر اثر کمبود ویتامین D رخ می دهد.

نرمی استخوان معمولا به علت نارسایی مواد معدنی به استخوان ها روی می دهد و در نهایت باعث تغییر شکل استخوان می شود. این بیماری معمولا در کودکانی که تغذیه ی مناسبی ندارند روی می دهد و در سنین ۳ تا ۱۸ ماهگی دیده می شود. علائم ظاهری کمبود ویتامین D در کودکان معمولا قبل از علائم استخوانی روی می دهد.

– استفاده از کرم های ضد آفتاب

– کمبود فعالیت های خارج از خانه و یا بازی با دیگر کودکان و بره های مهد کودک

پوکی استخوان

این بیماری بر اثر کمبود ویتامین D در بزرگسالان روی می دهد. این بیماری همراه با ضعف عضلانی و درد استخوانی است و معمولا در اوایل بیماری علائم حسوسی دارد. این بیماری به علت کمبود مواد معدنی و ویتامین ها نظیر کلسیم و فسفات روی می دهد.

– کاهش جذب کلسیم از روده، تقریبا ۳۵ درصد جذب کلسیم به ۱۵ درصد کاهش می یابد.

– به علت کمبود ویتامین D ترشح PTH افزایش می یابد.

– کاهش کلسیم استخوانی و در نتیجه ی آن کاهش جرم استخوانی و در نهایت منجربه افزایش ریسک شکستگی استخوان می شود.

– نرمی و پوکی استخوان

– عملکرد غیر طبیعی سیستم ایمنی بدن

– کاهش استخوان به علت ترشحات بالای غدد پارا تیروئید که باعث تخلیه کلسیم از بافت استخوانی می شود.علائم کمبود ویتامین د در زنان

نقش ویتامین D بر روی بارداری هنوز جای بحث و تحقیق دارد و این موضوع را به یکی از موضوعات داغ تحقیقاتی تبدیل کرده است. تحقیقات انجام شده بر روی ویتامین D و تاثیرات آن بر روی بارداری در مراحل اولیه است. کمبود ویتامین D در زنان باردار تاثیرات منفی بر روی رشد جنین می گذارد.

مقدار مناسب ویتامین D در دوران بارداری برای تنظیم رشد مناسب مادر و فرزند افزایش می یابد. رشد جنین و استخوان سازی جنین به ویتامین D وابسته است به همین علت است که در دوران بارداری حد مناسب ویتامین D به ۴ الی ۵ برابر قبل می رسد.

جنین تا زمانی که در رحم مادر قرار دارد نیاز خود را به ویتامین D از مادر دریافت می کند. شواهدی موجود است که کمبود ویتامین D تاثیرات منفی بر روی جنین و مادر می گذارد. این تاثیرات عبارتند از:

اگرچه ریزش کمتر از ۱۰۰ عدد تار مو از سر طبیعی است، اما ممکن است ریزش از این مقدار علت جدی داشته باشد. ویتامین D ماده غذایی مهمی است که در زمان کمبود آن می تواند منجر به مشکلات سلامتی زیادی شود. در میان این مشکلات ریزش مو هم وجود دارد.

ریزش مو امری طبیعی است. اما بعضی بیماری های خاص نظیر دیابت، مشکلات تیروئیدی و لوپوس می تواند ریزش مو را شدیدتر کند.

عوامل دیگری وجود دارد که می توانند در ریزش مو نقش داشته باشند، نظیر دارو ها، استرس، تغذیه ی ناسب، ژنتیک و رژیم غذایی کم پروتئین. طبق موسسه درماتولوژی آمریکا مرسوم ترین علت ریزش مو وراثتی است که ۸۰ میلیون نفر از جمعیت آمریکا دچار این مشکل هستند.

تلوژن افلوویوم ریزش مویی است که بسیار شدید است، تقریبا روزانه بین ۱۰۰ الی ۲۰۰ تار مو. در میان دلایل ممکن این نوع ریزش مو، طبق تحقیقی که در سال ۲۰۱۱ به چاپ رسیده بود کمبود ویتامین D هم موجود است.

طبق یکی از تحقیقات انجام شده ای که در مجله ی فارماکولوژی و فیزیولوژی پوست در سال ۲۰۱۳ به چاپ رسیده بود رابطه ی بین سطح سرمی ویتامین D و فریتین (پروتئینی که در سلول ها یافت شده و اجازه ی ذخیره سازی آهن را به سلول می دهد) در ریزش موی شدید را بررسی کرد.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که فریتین پایین و ویتامین D پایین هم در ریزش مردانه و هم در ریزش زنانه تاثیر گذار است. این مطالعه مکمل ها را به عنوان درمان ریزش مو معرفی می کند.

ریزش مو پدیده ای است که تا به حال بطور کامل بررسی و درک نشده است. درحالیکه کمبود ویتامین D همراه با برخی انواع ریزش مو در تحقیقات انجام شده، دیده شده است. این رابطه، ارتباط علت و معلولی مستقیمی را اثبات نمی کند.

برای افرادی که بطور منظم در معرض تابش خورشید قرار نمی گیرند و از ویتامین D کافی در رژیم غذایی خود بهره نمی برند، می توانند از مکمل های ویتامین D بهره ببرند. همیشه طبق دستور پزشک از دارو ها و مکمل ها استفاده کنید.

مصرف بیش از اندازه ی مکمل های ویتامین D می تواند باعث عوارض زیر شود:

نبض ما- ترجمه: محمد مهدی مغازه ای

منبع:

www.medicalnewstoday.com

تمام نکات مهم در رابطه با “قرص آلوپورینول

قرص مجسترول برای چه بیماری هایی است؟

نکاتی درباره ماینوکسیدیل داروی ریزش مو

قرص زغال برای چه استفاده می شود؟

۱۱ نکته مهم که درباره شربت و قرص زادیتن باید بدانید

تداخلات دارویی با قرص آهن چیست؟

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

راه های مقابله با ابتلا به زگیل تناسلی +ویدئو

تاثیر چاقی در فشار خون بالا

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟

عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

جشنواره فجر

اعلام اسامی زدهای سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر

جشنواره ۳۷/ معرفی و گزارش نشست خبری فیلم سرخپوست

جشنواره ۳۷/ معرفی فیلم متری شش و نیم به کارگردانی سعید

جشنواره ۳۷/ معرفی فیلم شبی که ماه کامل شد اثر نرگس آبیار

جشنواره ۳۷/ معرفی فیلم طلا به کارگردانی پرویز شهبازی

جشنواره ۳۷/ معرفی فیلم ناگهان درخت به کارگردانی صفی یزدانیان

ویدیو های سلامت

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

عوامل موثر در افزایش قد بعد از بلوغ

شایع ترین سرطان در بین زنان

آیا اعتیاد به پورنوگرافی قابل درمان است؟

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

مطالب پیشنهادی

بهترین بره رژیم لاغری برای کاهش وزن

عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!

مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟

هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟

گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید

هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟

چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟

زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو

روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *