درمان و پیشگیری کم خونی

درمان و پیشگیری کم خونی
درمان و پیشگیری کم خونی

آرشیو موضوعی وبسایت

شما در حال حاضر اینجا هستید :

تغذیه و سلامتی

سلامت زنان

سلامت مردان

درمان و پیشگیری کم خونی

سلامت کودکان

سلامت میانسالان

سلامت روان

سلامت جنسی

اعتیاد و سیگار

پوست و مو

دهان و دندان

تناسب اندام

ویتامین و مکمل

انواع دارو ها

انواع بیماری

کم خونی در زنان ، انواع مختلف و شیوع زیادی دارد . شایع ترین آن از نوع فقر آهن و درمان آن ساده است . کم خونی ، حتما باید درمان شود چون میتواند در سال های بعد ، تاثیر منفی روی اندام های بدن داشته باشد . اما واقعا چرا زنان بیشتر در معرض کم خونی اند ؟ با مجله راستینه همراه شوید .

 

به طور طبیعی هر خانم باید ماهیانه یکبار دچار خونریزی عادت ماهیانه شود . مقدار خونریزی و روزهای عادت ماهانه در زنان متفاوت است . حداکثر میزان خونی که در یک دوره ماهانه از دست می رود ، حدود ۸۰ سی سی است و طول دوره ی عادت ماهیانه نیز حداکثر باید ۱۰ روز باشد . در صورتی که میزان خونریزی و روزهای عادت ماهانه بیشتر باشد ، فرد دچار کم خونی خواهد شد درواقع این روند باعث می شود بدن طی یک ماه فرصت جبران خون از دست رفته را پیدا نکند و فرد دچار کم خونی فقر آهن شود . این نوع از کم خونی معمولا با مصرف مواد غذایی حاوی آهن جبران نمی شود .

 

عامل بعدی که موجب کم خونی زنان می شود ، بارداری است . در طول بارداری ، جنین آهن بدن مادر را مصرف می کند و به طور معمول زن باردار در نیمه بارداری دچار کاهش هموگلوبین خون می شود . احتمال بروز کم خونی در زنانی که قبل از بارداری کم خونی داشتند یا بارداری دوقلویی دارند ، افزایش پیدا می کند . عوامل دیگری مانند خونریزی در طول بارداری به علت وجود جفت سر راهی یا کنده شدن زودرس جفت هم کم خونی را تشدید می کند .

 

زایمان هم عامل مهم دیگری است که باعث کم خونی مادر می شود . در زایمان طبیعی مادر حدود ۵۰۰ سی سی خون از دست می دهد . این مقدار خون در زایمان سزارین به هزار سی سی می رسد . در زایمان های دوقلویی و چند قلویی میزان خونریزی بیشتر است . پارگی مجرای زایمان ، شل ماندن یا آتونی رحم و اتفاق های اینچنینی خونریزی را افزایش می دهد و منجر به فقر آهن می شود . در کم خونی مادر باید به تعدد زایمان ها و فواصل کم بین آنها هم توجه داشت .

 

کم خونی های خفیف ممکن است علائم زیادی نداشته باشند ولی هر چه کم خونی بیشتر می شود ، علایم آن هم بیشتر ظاهر می شوند . علائم کم خونی شامل : رنگ پریدگی ، سفید شدن مخاط زیر چشم ، کبود شدن ناخن ها ، خستگی زودرس ، ضعف ، بیحالی و تپش قلب است .

 

زنان بیشتر از مردان در معرض کم خونی قرار دارند . بهتر است همه زنان هر سال یا هر دو سال یکبار آزمایش خون از نظر هموگلوبین و آهن ، چربی و قند خون انجام دهند به خصوص زنانی که خونریزی زیادی دارند حتما باید تحت نظر پزشک باشند . اگر در آزمایش فریتین و آهن سرم کم باشد ، نشانه این است که فرد کم خون است . برای تشخیص کم خونی آزمایش سی بی سی درخواست می شود که در آن غلظت خون ، گلبول های قرمز ، میزان پلاکت بررسی می شود . از روی این آزمایش نوع و شدت کم خونی تشخیص داده میشود و درمان بر اساس آن آغاز خواهد شد .

 

خانم هایی که دچار کم خونی هستند باید قرص آهن مصرف کنند . ممکن است لازم باشد فرد کم خون ، چند قرص آهن در روز مصرف کند . بسیاری از افراد با مصرف قرص آهن دچار حالت تهوع می شوند . بهتر است قرص آهن با آبمیوه که حاوی ویتامین C است میل شود تا جذب آن هم بهتر انجام گیرد . همچنین بعد از مصرف قرص آهن ، استفاده از مواد کافئین دار ممنوع است .

مقاله مرتبط : خودسرانه قرص آهن نخورید!

 

سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

منبع تصاویر 

درمان و پیشگیری کم خونی

 

تغذیه و تناسب اندام

اطلاعات پزشکی

تغذیه و سلامتی

تغذیه و سلامتی

اطلاعات دارویی

اطلاعات دارویی

تغذیه و سلامتی

تغذیه و سلامتی

اطلاعات پزشکی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

وبسایت

درمان و پیشگیری کم خونی
درمان و پیشگیری کم خونی
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *