علائم کمبود سدیم در گیاهان

علائم کمبود سدیم در گیاهان
علائم کمبود سدیم در گیاهان

آهن یکی از مهم‌ترین عناصر غذایی مورد نیاز گیاهان است که طی چند دهه اخیر لزوم وجود آن در تغذیه گیاهان اثبات شده است. در این مقاله آموزشی از پایگاه آموزش فروشگاه دایان به علائم کمبود آهن در گیاه و نقش آن پرداخته می‌شود.

آهن یکی از اجزاء مهم سیستم آنزیمی گیاه است همچنین این عنصر یکی از اجزاء پروتئین فردوکسین است که برای احیاء نیترات و سولفات و آسیمیلاسیون نیتروژن و تولید انرژی لازم است. آهن کاتالیز کننده یا قسمتی از سیستم آنزیمی تولید کلروفیل است. در سنتز کلروفیل، آهن در سه مرحله اساسی به عنوان کوآنزیم ایفای نقش می­‌کند. در محیط­‌های کنترل شده حدود 80 درصد آهن گیاه در کلروپلاست برگ متمرکز است. در شرایط کمبود آهن در گیاه تعادل توزیع آن در کلروپلاست بهم می‌خورد. بنابراین کمبود این عنصر موجب کاهش سنتز کلروفیل و در نهایت زردی برگ می‌شود. امروزه نتایج مطالعات نشان می‌دهد که آهن در سنتز پروتئین و رشد نوک ریشه نقش دارد.

به هنگام کمبود آهن در گیاه ظهور رگبرگ‌های سبز کم رنگ و زردی سایر قسمت­های برگ گیاه را شاهد خواهیم بود. در کمبودهای شدید برگ‌ها کاملا زرد می‌شوند. به این علت که آهن داخل گیاه غیر متحرک است علائم کمبود آن در ابتدا در قسمت‌های انتهایی و جوان گیاه ظاهر می‌شود و در صورت شدید بودن این کمبود، زردی تمام برگ‌های گیاه را فرا خواهد گرفت.

کمبود آهن در توت فرنگی

علائم کمبود سدیم در گیاهان

توجه شود که زردی برگ‌ها همیشه در اثر کمبود آهن رخ نمی‌دهد بلکه ممکن است این زردی به دلایل دیگری مانند کمبود منیزیم، گوگرد، ازت و یا سایر عناصر غذایی رخ دهد. عوامل دیگری نیز هستند که با اختلال در جذب و متابولیسم عناصر غذایی باعث زردی می‌شوند از جمله آنها می‌توان شوری خاک، غلظت بالای فسفر خاک، رقابت گیاهی ویا آسیب‌های ناشی از علف‌کش‌ها را نام برد. در اثر حمله برخی آفات و بیماری‌ها و یا کمبود نور نیز ممکن است زردی برگ‌ها حادث شود. در ادامه به علائم کمبود آهن در برخی از گیاهان پرداخته می‌شود.

از علائم کمبود آهن در این گیاهان می‌توان رنگ پریدگی بین رگبرگ‌ها و ظهور نوارهای زرد رنگ در تمام طول برگ اشاره کرد. کلروز در این گیاهان از برگ‌های بالایی و جوان شروع می‌شود. در صورتی که کمبود شدید باشد برگ‌ها سفید شده و از بین می‌روند.

کمبود آهن در ذرت – همانطور که در شکل پیداست، علائم کمبود از برگ‌های جوان و انتهایی شروع می‌شود

کمبود آهن در سویا

کلروز آهن در سویا با زرد شدن بین رگبرگ‌ها شروع می‌شود. با تشدید کمبود رگبرگ‌ها نیز زرد شده و در نهایت کل برگ سفید می‌شود. نقاط نکروزه قهوه‌ای نیز نزدیک لبه برگ‌ها ظاهر می‌شود.

کمبود آهن در سویا – تصویر اول از سمت چپ در شرایط نرمال قرار دارد و رفته رفته به سمت راست شدت کمبود زیاد می‌شود.

به هنگام کمبود آهن در سبزی و گیاهان صیفی ابتدا نقاطی زرد در نواحی بین رگبرگ برگهای جوان ایجاد می شود. با ادامه شرایط کمبود، رنگ این نواحی زرد، روشن تر شده، در نهایت رگبرگها را نیز شامل می شود. کل برگ، زرد کم رنگ تا سفید شده؛ در شرایط خاص ممکن است نقاط لکه مردگی ایجاد شود.

کمبود آهن در گوجه فرنگی

کمبود آهن در درختان به صورت کلروز و رنگ پریدگی بین رگبرگها ظاهر می شود. در شرایط کمبود شدید، برگ‌های جدید به طور کامل باز نشده، بین رگبرگ‌ها زرد می‌شود ولی رگبرگ‌ها، سبز باقی می‌ماند. با افزایش سن برگ، رنگ سبز توسعه یافته، معمولا شبکه بسیار نازک و سبز رگبرگ‌ها در پیش زمینه زرد برگ‌ها نمایان می‌شود. ارتفاع شاخسار و اندازه برگ‌ها کوچکتر از اندازه معمولی می‌شود و برگ‌های مسن‌تر، سبز می‌ماند.

کمبود آهن در سیب (تصویر سمت چپ) و لیمو (تصویر سمت راست)

مشخص‌ترین علامت کمبود آهن در گیاه، ممانعت از تکامل کلروپلاست برگ است. اما درباره ریشه کمبود آهن بسته به گونه گیاه سبب بروز یکسری تغییرات ظاهری و فیزیولوژیکی می‌شود. در گیاهان تک لپه و دلپه به جز علوفه کمبود آهن سبب کاهش طویل شدن ریشه، افزایش قطر منطقه نوک آن و تشکیل تعداد زیادی ریشه موئین می‌شود.

عوامل متعددی باعث بروز کمبود این می‌شود که در ادامه به مهمترین آنها می‌پردازیم:

برای کنترل کمبود آهن در گیاهان راه‌های زیر توصیه می‌شود:

رفتن به : خرید کود آهن

رفتن به : خرید کود زیستی باکتریایی

مقاله جامع و عالی بود. ممنون از شما

عالیه. لطفا در مورد کمبود سایر عناصر هم مطلب بذارید

سلام خدمت شما، طی روزهای آتی پست‌های بیشتری منتشر خواهیم کرد

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.


فروشگاه کشاورزی دایان متعلق به شرکت دانش‌بنیان خوشه پروران زیست فناور با هدف معرفی و فروش محصولات تولیدی این شرکت راه‌اندازی شده است. در این سایت بستر خرید اینترنتی کودهای شیمیایی ، کودهای زیستی ، کود آمینو اسید ، کود گیاهان آپارتمانی ، کودهای ضد تنش ، کودهای کشاورزی و کودهای محرک رشد گیاهان  برای شما عزیزان فراهم شده است.

از طریق راه‌های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید. مشتاقانه منتظر شنیدن صدای گرم شما عزیزان هستیم.


کد تایید *

تغذیه بهینه گیاه شرط اصلی بهبود کمی و کیفی محصولات است. در تغذیه گیاه و درخت نه تنها باید هر عنصر به اندازه کافی در دسترس آن قرار گیرد، بلکه ایجاد تعادل و رعایت تناسب میان همه عناصر غذایی از اهمیت زیادی برخوردار است. عناصر غذایی مورد نیاز گیاهان به سه دسته کلی تقسیم می­شوند.الف- عناصر غذایی مضرعناصری هستند که برای رشد و نمو گیاهان زیان آور هستند. حتی در برخی موارد غلظت هایی کم این عناصر می تواند موجب کاهش قابل توجهی در عملکرد و رشد گیاه گردد. از جمله این عناصر می توان به سرب، کادمیوم، جیوه و نیکل اشاره کرد.

ب- عناصر غذایی مفیدعناصری هستند که درصورت وجود در محیط سبب بهبود رشد گیاه و یا گیاهان خاصی می شوند. برای مثال سدیم برای چغندر قند، سیلیس برای برنج وجو و یا کبالت و مولیبدن برای تثبیت بیولوژیکی نیتروژن مفید می باشند.

ج- عناصر غذایی لازم یا ضروری سه معیار برای ضروری بودن وجود دارد که عبارتند از:۱- گیاه بدون آن عنصر قادر به تکمیل چرخه حیات خود نباشد.۲- وظیفه آن عنصر توسط عنصر دیگری قابل انجام و جایگزینی نباشد.۳- عنصر مستقیماً در متابولیسم و تغذیه گیاه نقش داشته باشد.عناصر لازم یا ضروری عبارتند از: ۱- عناصر پرمصرف:۱- کربن اکسیژن و هیدروژن: ۶۰ تا ۹۰ درصد ماده خشک گیاهی را تشکیل می دهند و جز در موارد کمبود آب کمبود آنها دیده نمی شود. و عمدتا از طریق آب و هوا تامین می شوند. ۲- عناصر کودی شامل نیتروژن فسفر و پتاسیم ۳-عناصر آهکی شامل کلسیم و منیزیم ۴- گوگرد۲- : عناصر غذایی کم مصرف: لازم به ذکر است همانطور یکه گیاهان بدون عناصر غذایی پرمصرف قادر به ادامه حیات نیستند بدون عناصرکم مصرف نیز قادر به ادامه حیات نخواهند بود. تفاوت عمده ای که با عناصر پر مصرف دارند به مقدار بسیار کمتر مورد نیاز می باشند. میزان مصرف آنها بر حسب قسمت در میلیون می باشد در حالی که میزان مصرف عناصر غذای پرمصرف بر اساس درصد می باشد.این عناصر عبارتند ازآهن ، روی، مس، بر، ، منگنز ، مولیبدن و کلر می باشند.

‌‌🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌾اموزش و ترویج کشاورزی🌾@keshavarzgiyahshenasi#مهمترین_علائم_کمبود_عناصر_غذایی_در_درختان_میوه🌷نیتروژن:در صورت کمبود ازت از برگ های پیر به برگ های جوان منتقل شده و علایم کمبود اکثر در برگ های پیر مشاهد می شود توقف رشد و زردی برگ های پایین درخت از علایم کمبود ازت است.🌷فسفر:توقف رشد برگ ها، کوچک شدن برگ ها و ارغوانی شدن برگ های پایینی🌷پتاسیم:رنگ پریدگی سوختگی حاشیه برگ ها و زرد شدن حاشیه برگ های پایینی در درخت انگور سبب خشک شدن نوک خوشه های انگور می گردد.🌷گوگرد:توقف رشد و زرد شدن برگ های پایینی🌷آهن:زرد شدن پهنک برگ های جوان و سبز باقی ماندن رگ برگ های آن، برگ های تازه روئیده زردی بیشتری نشان می دهند و در نهایت لکه های نارنجی بر روی برگ های انتهای توسعه می یابند.🌷روی:بارز ترین مشخصه کمبود روی ریز شدن برگ ها و جارویی شدن برگ های جوان در سرشاخه ­های درخت می­باشد وجود نقاط زرد کرمی در زمینه سبز تیره برگ های میانی کمبود روی سبب غیر همزمان رسیدن میوهای انگور می شود.🌷منگنز:کمبود منگنز شبیه سایر ریز مغذی ها در خاک های آهکی اتفاق می افتد. برگ ها زرد کمرنگ می شوند و این زردی از حواشی برگ شروع شده و به سمت رگ برگ میانی توسعه می باد.🌷بر:کمبود بر در درختان میوه سبب کاهش رشد و نمو پرچم ها، کاهش مدت گرده افشانی، سیاه شدن وسط میوه سیب و بد شکلی میوه می شود.🌷مس:کمبود مس در درختان میوه سبب ایجاد شاخه های پر رشد با برگ های درشت به رنگ سبز تیره و با لکه های زرد رنگ می­شود. در صورت تشدید کمبود تمام شاخه­ های جوان خشکیده می شوند.🌷کلر:خشکی برگ ها مخصوصا حواشی آنها از علائم عمومی کمبود کلر در درختان میوه است. در مقایسه با کمبود کلر سمیت آن گستردگی جهانی 

🌷🌷🌷‍ 🔆 سولفات اهن🔆

علائم کمبود سدیم در گیاهان

✅ سولفات آهن ماده ای به رنگ سبز و دارای آنالیز 20% و 30 % می باشد. ✅ آهن یکی از ریز مغذی های مهم و مفید و ضروری کشاورزی می باشد.✅ وجود آهن در ایجاد و نگهداری کلروفیل در گیاهان و تولید کربوهیدراتها حیاتی بوده و فقدان آن در گیاهان، باعث از بین رفتن کلروفیل و در نتیجه زردی برگها و کاهش فتوسنتز می شود.✅ سولفات آهن یا ریز مغذی زاج سبز برای برطرف کردن زردی برگها، افزایش کلروفیل و فتوسنتز گیاه بسیار مؤثر و کارائی مهمی دارد و استفاده از آنموجب باروری بیششتر و افزایش تولید محصلات کشاورزی می شود.✅ مصرف زاج سبز بعنوان کود به همراه گوگرد و باکتری تیوباسیلوس باعث بهبود شرایط تغذیه ای گیاهان شده و در طولانی مدت می تواند کمبودآهن را برطرف سازد.

🐞باماهمراه باشید🐞https://telegram.me/joinchat/BaD1dTyTnrXXgUg5Jj1ZwQ

🌷🌷🌷🌷

#غذای_گیاه_حاوی_چه_موادی_است؟

غذای گیاه دارای 3 ترکیب اصلی است:

🌱نیتروژن (N) برای رشد برگ‌ها و سبز کردن گیاهان در حال زرد شدن

🌱فسفات (P2O5) برای رشد برگ‌ها

🌱پتاس (K2O) برای رشد گل‌ها. سایر عناصر موجود غذای گیاه، عناصر Trace (به آن‌ها ریز مغزی هم می‌گویند) هستند، این عناصر عموماً در بیشتر کودهای مرکب موجود هستند.

✅چه موقع باید به گیاهانتان غذا بدهید؟

اگر گیاه شرایط خیلی بدی دارد، همین حالا لازم است این کار را بکنید. در غیر این صورت تغذیه فقط به طور کلی در فصل رشد انجام می‌شود که دفعات بیشتری به گیاه آب می‌دهیم. اگر تازه گلدان گیاه‌تان را عوض کرده‌اید، چند ماه تا تمام شدن غذای درون کمپوست فرصت دارید. اکثر گیاهان هر 2 تا 4 هفته یکبار به غذا نیاز دارند. توجه کنید که نباید گیاه خود را فراموش کرده و سپس کلی غذا به آن بدهید، زیرا این مساله باعث بروز مشکلات بیشتری می شود، از قبیل پژمرده شدن برگ‌ها و بدشکل شدن برگ‌های جدید. فقط به اندازه‌ای به آن‌ها غذا بدهید که روی برچسب غذای گیاه ذکر شده است. اغلب دادن غذای کمتر در دفعات کمتر بهتر از دادن غذای زیاد در فواصل زمانی نامنظم است.

🐞باماهمراه باشید🐞https://telegram.me/joinchat/BaD1dTyTnrXXgUg5Jj1ZwQ

🌾اموزش و ترویج کشاورزی🌾@keshavarzgiyahshenasi#کمبود_نیتروژن :

فقدان نیتروژن نخست به شکل زرد شدن برگها ی پیر تر گیاه بروز می کند اما سر انجام برگهای جوانتر را نیز بی رنگ می کند . همچنین برگ های جدید کوچک می مانند و ساقه نازک می شود .

 

#کمبود_فسفر :

نخستین نشانه های کمبود فسفر ، توقف رشد و تولید برگ های جدید کوچکتر از اندازه است . سپس برگ ها به سبز کم رنگ و زرد ارغوانی ، تغییر رنگ می دهند .

 

#کمبود_پتاسیم :

کمبود پتاسیم اغلب سبب قهوه ای شدن حاشیه و نوک برگ ها می شود .

 

#کمبود_آهن :

شایعترین کمبود عنصر غذایی کم مصرف بویژه در گیاهان خانگی است . نخستین نشانه بیماری ، زرد شدن بین رگبرگ های برگ های جوان است . سر انجام زردی تمام برگ را فرا می گیرد .

نیاز گیاه به عناصر غذایی را می توان با کاربرد کود های حاوی عناصر پر مصرف ( نیتروژن ، فسفر ، پتاس ) و کم مصرف ( آهن ، منیزیم ، منگنزو … ) مرتفع کرد .

‍ 🍁❄️❄️❄️❄️❄️🍁ترویج و اموزش کشاورزی🍁❄️ #مدیریت_باغ_در_زمستان

1⃣ تخليه كامل آب از لوله هاى اصلى و فرعى و فيلترهاى سيستم آبيارى قطره اى جهت جلوگيرى از يخ زدن و تركيدگى

2⃣ پوشش مناسب تنه درختان بخصوص درختان جوان جهت جلوگيرى از خسارت جوندگان (خرگوش و …)

3⃣أجراى يخآب زمستانه جهت ایجاد پوكى و افزايش خلل فرج خاك و مبارزه با جوندگان و آفات خاكزى (موش و …)

🍁🍁🍁🍁❄️💦 #محاسن_یخ_اب

آبیاری زمستانه در قدیم الایام مرسوم بوده و ایرانیان قدیم از علم بالایی برخوردار بوده اند . ❄️ آبیاری زمستانه در سالهایی که بارندگی کافی نیست و کم است برای حفظ گیاه و هم چنین حفظ جوانه از مرگ در سالهایی با زمستانهای نسبتا گرمتر و کم بارش تر الزامی است .

❄️ آبیاری زمستانه باعث از بین رفتن لارو و تخم آفاتی است که در سطح کم عمقی از خاک زمستان گذارنی میکنند. ❄️ با آبیاری خاک در زمستان و یخ زدن آب بالطبع حجم خاک افزایش می یابد و با آب شدن در اواخر زمستان ایجاد یک لایه اسفنجی در سطح خاک شده و مانع از دست رفتن رطوبت قسمتهای عمقی خاک میشود .

❄️با یخ آب و گرمای حاصل از گرمای نهان یخ لایه های زیرین سطح یخی محافظت میگردند . لازم به ذکر است آبیاری بی رویه در زمستان نیز که در برخی شهرستانها شایع است بنظرم نه تنها مفید نیست بلکه ایراد هم دارد .

❄️ يك فايده بسيار مهم ديگر يخ اب اين است كه چون در اين فصل تعرق و تبخير از گياه خيلي پايين است و تقريبا نزديك به صفر است و از طرفي ديگر در سال هاي خشك هم اب كمتري وأود گياه ميگردد ارتباطات سلولي و ميان سلولي از ريشه به درخت و به اتمسفر كمتر و تقريبا در حد قطع است لذا بر مبناي قوانين فيزيكي فشار اسمزي گياهي داخل گياه Osmotic potential و water Potentialپايبن ميايد و درخت درمعرض قرار گرفتن براي پذيرش سرماي بيروني ميگردد كه با دادن اب این اثرات بر عکس میگردد و از سرمازدگی محافظت میگردد .🍂🍂🍂🍂🍂

❄️یخ آب زمستانه درمدیریت تلفیقی کنترل آفات زیر بسیار کاربرد دارد

1- سرخرطومی های گیلاس و آلبالو 2- زنبور گلابی3- زنبور گوجه4- کرم خوشه خوار انگور5- زنجره مو6- سرخرطومی جالیز7- بید سیب زمینی8- پروانه پوستخوارپسته9- پروانه های برگخوار پسته10- کرم های طوقه بر11- سرخرطومی دمبرگ چغندرقند12- پروانه گاما13- خرطوم کوتاه چغندرقند14- مینوز برگ نارون. 🍁🍁🍁🍁🌱جمع آوری برگهای کف باغ درپاییز و زمستان باعث کاهش چشمگیر بیماریهای زیر در باغ می شود.

1-لکه سیاه سیب 2- لکه سیاه(آنتراکنوز) گردو 3- لکه آجری بادام 4- سنک صنوبر5- بید انجیر🍂🍂🍂🍂🌱جمع آوری میوه های آلوده نیز درکاهش آفات ذیل بسیار موثر است.

علائم کمبود سدیم در گیاهان

1- مگس میوه مدیترانه ای 2- زنبور مغزخوارپسته 3- زنبورطلایی مغزخوار پسته4- مگس زیتون

🐞باماهمراه باشید🐞

علائم کمبود سدیم در گیاهان
علائم کمبود سدیم در گیاهان
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *