مقالات ترجمه شده
ترجمه
سيستم تعليق (1)
ترجمه
سيستم تعليق (2)
ترجمه
ترمزهاي ديسكي
علائم کمبود روغن ترمز
ترجمه كلاچ
و فلايويل
ترجمه كاركرد ياتاقان
ترجمه علل
صداي دنده عقب
مشخصات فني اتومبيل ها
مشخصات فني اتومبيل بنز
مشخصات فني
لگسز ls460
مشخصات فني
لگسز GS110
مشخصات فني
لگسز IS300
مشخصات فني
لگسز rx350
مشخصات فني
پرادو
مشخصات فني
مورانو
مشخصات فني
ماكسيما
مشخصات فني
سانتافه
مشخصات تويوتا
كمري
مشخصات فني
تويوتا اريون
مشخصات فني
سوناتا
مشخصات فني
زانتيا
مشخصات فني
سوزوكي
مشخصات هيوندا
جنسيس
مشخصات فني
هيونداي ازرا
مشخصات
هيونداي توسان
مشخصات
هيونداي وراكروز
مشخصات كيا
اپتيما
مشخصات
كيا سورنتو
مشخصات كيا
اوپيرتوس
مشخصات كيا
اسپورتيج
مشخصات فنی
مزدا 3
مشخصات فني صبا
مشخصات فني
سمند
مشخصات فني سرير
مشخصات سه ات
لئون
مشخصات فني ريو
مشخصات فني
پيكاپ
مشخصات فني
تندر 90
علائم کمبود روغن ترمز
مشخصات فني كوپه
مشخصات فنی
سافاری
مشخصات پژو
405 GLX
مشخصات پژو 206
مشخصات فني پژو
407
مشخصات فني
C5
مشخصات
فني پارس
مشخصات فنی
MVM 110
مشخصات
نیسان قشقائی
مشخصات
نیسان تینا
مشخصات فني
پرايد
مشخصات فنی نیو
پراید
مشخصات فنی پراید هاچ بگ
مشخصات فني پيكان
مشخصات خودروی
مینیاتور
مشخصات
مزدا B2000
مشخصات فنی نارون
مزدا
تک کابین و دو کابین
وانت
دو کابین کاپرا
مشخصات وانت بار دوگانه
سوز
سوز
مشخصات زامیاد Z 24nb
مشخصات فني روا
مشخصات ون
c11v50
مشخصات
ون s11v35
مشخصات هارد
تاپ
مشخصات فنی دوو سیلو
مشخصات فنی دوو ماتیز
مشخصات فنی دوو ماتیز
مشخصات فنی
جیپ صحرا
مشخصات فنی
سرانزا
مشخصات فنی
رونیز
مشخصات فنی پاجرو
suv
مشخصات فنی
پاریز
مشخصات فنی پاژن V63000
مشخصات فنی
سپند
مشخصات فنی
سیناد 2
مشخصات فني
مگان 1600
مشخصات فني
کشنده
زامياد
مشخصات فني كاميون
FH
مشخصات volvo FH 6*4
کمپرسی
Renault Midlum
مشخصات
باری budsun cng
مشخصات فني
ايسوزوNKR
مشخصات تراكتور
ITM299
مشخصات Yutong Midibus F33
اتوبوس برقی6061EG
مشخصات فني
ژيان
مشخصات
موتورسیکلت
مشخصات
موتورسیکلت v6
مشخصات
موتورسیکلت ارین
مشخصات نامی cg125
مشخصات نامی cg125
سمند
سمند
مشخصات نامی cg125پیکان
مشخصات نامی cg125c
مشخصات نامی cg200
مشخصات نامی bd125
اخبار خودرو
مزدا 2 خودروی
سبز
نمایشگاه
خودرو لس انجلس
موتور سیکلت
نوری
نوری
خودرويي بهسبك فرانسوي
اینده و
موتورسیکلت های خورشیدی و برقی
خودروی
هوشمند اینتل
سبزی و
شکلات در خودروسازی
خودرویی
برای خانواده
بوگاتي گاليبيه
بی ام و
ویژن bmv
بی ام و 328
پورشه هیبریدی
تازه ترین محصول
دوج
مشخصات
گیربکس ها
مشخصات
گیربکس 206
گیربکس 206
مشخصات
گیربکس 405
گیربکس 405
مشخصات گیربکس RD
تاريخچه
تاريخچه
پيل سوختي
تاريخچه
لاستيك
تاريخچه
گاز طبيعي
تاريخچه جيپ
تاريخچه
لندرور
تاریخچه
رولزرویس
تاریخچه فولكس
تاریخچه فورد
تاريخچه بنز
تاریخچه
فولوکس بیتل
تاریخچه
خودرو بنزین سوز
تاریخچه
برف پاکن
تاریخچه
هلیکوپتر
تاریخچه
هواپیما
دوچرخه
سواری کوهستان
پيوست
تیک آف
ارم
خودروهاي جهان
دستگاه هاي معاينه فني
سوخت جی تی ال
سایتهای
معتبر مکانیک
ارگونومی
كيسه هوا
انواع گازها
الکل
بیو مکانیک
خودرو سازی
ژاپن
موتور سيكلت
شيشه
گرم كن عقب
اتومبيل
هاي اينده
دوده و لجن سياه
سيستم
اتومبيل مزدا 3
ازمايش
گريس خودرو
ايروديناميك اتومبيل
تازهاي
صنعت خودروسازي
تولید سوخت با موریانه
كمپرسور تهويه مطبوع
اصطلاحات
اجزاي خودرو
اصطلاحات مخفف خودرو
اصطلاحات مخفف اتومبيل
اصطلاحات صنعت خودرو
سایتهای
مهندسی مکانیک
سيستم
خودروي BMW
طبقه
بندي انواع تراكتور
علائم
جلوي داشبورد
بازديد دوره اي
اتومبيل
كليات
سيستم خودرو
عيب يابي
اتومبيلهاي بنزيني
خروج خودرو
از باتلاق
طريقه
رانندگي در كوير
رانندگي در هواي
مه الود
توصیه زمستانی
کردن خودرو
اختراع
شیشه ایمنی
فهرست قطعات
خودرو
فولاد
ضد زنگ در خودروسازی
بازدید
های قبل از مسافرت
هوندا چگونه
متولد شد
متولد شد
متفرقه
انواع
پمپ ها و اصول کارشان
مقایسه
هیدرولیک و نیوماتیک
سيستم
ترمز هواپيماه
سيستم
موتورهاي جت (1)
سيستم
موتورهاي جت (2)
سيستم و قطعات
تانك
قطارهاي
مغناطيسي
قسمت هاي
دوچرخه
شيرهاي
كنترل جهت
موتورهاي
توربين گاز
اصطلاحات دوچرخه
استانداردهاي
ايزو
كمپرسور
پيستوني
ميكرومتر
و كوليس
ازمایشگاه
متالوگرافی
كوپلينگ ها
دماسنج
سيستم جت (1)
سيستم جت (2)
كمپرسورها (1)
كمپرسورها (2)
كمپرسورها (3)
فروشگاه خودرو
مجموعه بی نظیر آموزشی مکانیک خودرو
استاد دانشمند
استاد دانشمند
منوي اصلي
صفحه اصلي
مديريت سايت
مجموعه موتور
موتور اتومبيل
پيستون موتور
رينگ پيستون
سرسيلندر موتور
بلوكه سيلندر
سوپاپ موتور
شاتون و
گژنپين
ياتاقان موتور
ميل سوپاپ
ميل لنگ
و فلايويل
خرابي سوپاپ
تايمينگ متغير
سوپاپ
تايمينگ و
قيچي
منيفولد و
سوپاپ (1)
منيفولد و سوپاپ
(2)
توربو شارژ
موتور وانكل
قطعات
سرسیلندر
شبه
توربين كالسكه اي
خودروي
هيبريدي
خودروهاي
هيبريدي
ترجيح موتور
ديزل بر بنزيني
هيبريدي و باطري
دو قطبي
اسب بخار چيست
روشن
و خاموش کردن خودکار
سوپاپ کنترل تهویه کارتر
حرارت موتور و کاهش سوخت
حرارت موتور و کاهش سوخت
خنك كاري و روغن كاري
روغنكاري موتور
وظايف
روغن
تعويض فيلتر
روغن
روغن
موتور و ترمز
سيستم خنك
كاري موتور
سيستم خنك كاري
خودرو
مایعات
خنک کننده موتور
رادياتور و انتقال حرارت
كولر خودرو
اویل پمپ
تعویض فیلتر و روغن موتور
زمان
مناسب تعویض روغن
سوخت رساني
اتانول به عنوان سوخت
سوخت
هيدروژن
سوخت و
احتراق
روشهاي
كاهش سوخت
اثر ميدان مغناطيسي بر سوخت
سيستم
مديريت سوخت
پمپ بنزين
كاربراتور
سنسور
اكسيژن
مبدل
كاتاليستي
انواع گازها
كنترل
الكترونيكي با ECU
سیستم ریل مشترک
عیب
یابی سیستم سوخت
یابی سیستم سوخت
نحوه کارکردن انژکتور
سوخت رساني
HEUI
HEUI
انتقال قدرت
كلاچ خودرو
انواع
كلاچ خودرو (1)
انواع
كلاچ خودرو (2)
انواع
كلاچ خودرو (3)
انواع
چرخ دندها
گيربكس مكانيكي
جعبه دنده (1)
جعبه دنده (2)
سيستم پمپ ها
سيستم
هيدروليك
مباني
هيدروليك
پمپ
در سيستم هيدروليك
هيدروليك گيربكس اتوماتيك
انتقال قدرت
اتوماتيك
ميل گاردان
ديفرانسيل
کلاج
اتوماتیک هوشمند
اتوماتیک هوشمند
برق اتومبيل
باتري خودرو
(1)
باتري خودرو
(2)
باتري خودرو
(3)
باتري خودرو
(4)
الكتريسيته
نوترون و …..
خازن
چیست
ديود
چیست
مقاومت
چیست
اسيلوسكوپ
پيل سوختي
استارت موتور
دينامهاي الترناتور
شمع چيست (1)
شمع چيست
(2)
سيستم جرقه
انواع
سيستم جرقه
جرقه
زني بي دلكو
مالتي پلكس
مالتي
پلكس پژو 206
سيستم
چراغهاي جلو
جاسوسی زیر
کاپوت خودرو
بررسی شمع خودرو
سر شمع های موتور
سر شمع های موتور
سیستم های امنیتی
سیستم های امنیتی
سیستم جرقه زنی اتومبیل
سیستم جرقه زنی اتومبیل
قفل مرکزی و بالابر برقی
قفل مرکزی و بالابر برقی
سيستم ترمز
تعاريف ترمز
سيلندر اصلي و چرخ
ترمزهاي كاسه
اي
بوسترهاي ترمز
ترمز دستي
عوامل
موثر بر صداي لنت
سوپاپ هاي
هيدروليكي
ترمز
ABS
روغن ترمز
صدای
ترمز بر اساس فرکانس
شاسي و
جلوبندي
شاسي هاي خودرو
سيستم تعليق
(1)
سيستم تعليق
(2)
زاويه چرخ ها
فنرهاي تعليق
كمك فنرها
فرمان هاي مكانيكي
سيستم
فرمان برقي
سپرهاي خودرو
تاير و چرخ
تایر خود بادشونده
تاير بدون
هوا و پنچري
نانو در لاستيك
سازي
كاهش وزن تاير
تنظيم باد
تاير
نشانگر
دهنده فشار تایر
دهنده فشار تایر
روش
عيب يابي كمك فنر خودرو
عيب يابي كمك فنر خودرو
روش
عيب يابي كمك فنر خودرو
عيب يابي كمك فنر خودرو
چرا باید
دوبار کلاچ بگیرید
دوبار کلاچ بگیرید
چرا باید
دوبار کلاچ بگیرید
دوبار کلاچ بگیرید
شاسی مونوکوک
شاسی مونوکوک
مجموعه ديزل
پمپ سه گوش
پمپ انژكتور
اسيابي
رگلاتور
وزنه اي
رگلاتور
خلائي
دستگاه
اوانس تزريق
اتاق احتراق
ديزل
عيب يابي موتور
ديزل
رله تبديل ديزل
نرم افزار
حل
مساله با نرم افزار adams
معرفی نرم افزار
solid works
تاریخچه کتیا
طراحی
فنر در کتیا
میانبرها در کتیا catia
نکات
جالب در کتیا
خودروهای گاز سوز
بررسی تفاوت بنزین و CNG
خودرو
گاز طبیعی سوز
سوخت رساني
CNG
سوخت رساني
LPG
مخازن
CNG
توزیع کننده
خشک کن
افت قدرت
خودروهای گازسوز
چرا LPG رفت و CNG
امد
امد
ضرورت استفاده اسی ان جی
انواع کیتهای
تبدیل
صنعت
خودروهای گازسوز
الایندگی خودروهای گازسوز
طبقه
بندی خودرو گازسوز
سوخت
رساني گازي
گاز سوز
كردن خودرو
LNG گاز طبيعي فشرده
مطالب به
روز شده
گارد
وینچ
و نحوه کارکرد
و نحوه کارکرد
شخصيت فردي و
رانندگي
رانندگي
سنسور ها و استپ
موتور
موتور
سیستم کنترل پایداری
الايندهاي اتومبيل
(1)
الايندهاي
اتومبيل (2)
الايندهاي
اتومبيل(3)
الايندهاي
اتومبيل (4)
الايندهاي خودرو
(5)
منيفولد ساده و
متغير
سيستم
ESP
انواع سوختها
انژكتور (1)
انژكتور (2)
مولتي پلكس
206 (1)
مولتي پلكس
206 (2)
مولتي پلكس
206 (3)
مولتي
پلكس 206 (4)
سيستم توربو شارژ
(1)
سيستم توربو شارژ
(2)
موتورهاي
وانكل يا دوراني
سوخت رساني
زانتيا (1)
سوخت
رساني زانتيا (2)
سوخت
رساني زانتيا (3)
سوخت رساني زانتيا (4)
سنسورها (1)
سنسورها (2)
سيستم سوپاپ
VVT
اتومبيل و كنترل الودگي
اتومبيلهاي انژكتوري1
اتومبيلهاي انژكتوري2
افزايش
توان (تيونينگ)
كمك فنر
توليد كننده توانpgsa
سیستم
GDI بخش اول
سیستم
GDI بخش دوم
مبدل کاتالیستی (1)
مبدل کاتالیستی (2)
دسته موتور
اتومبیل
اتومبیل
ماشین
مسابقه ای
تزریق
GDI بخش اول
تزریق
GDI بخش دوم
تزریق
GDI بخش سوم
مهندسی
مکانیک
تونل باد
سیستم
GPS
فرمول یک
سرعت سنج
اتومبیل
hy-wire
کمک فنر MR
اصطلاحات
موتور
داشبوردهای
پیشرفته
مدارهای
الکترونیکی خودرو
گیربکس
AL4 بخش اول
گیربکس
AL4 بخش دوم
نرم
افزارهای مهندسی مکانیک
سیستم ارتباطی و صوتی اتومبیل
زنجیر
چرخ پارچه ای
چرخ پارچه ای
زنجیر
چرخ پارچه ای
سیستم وفقی کنترل نویز
سیستم وفقی کنترل نویز
سیستم وفقی کنترل نویز
کمربندهای پیش کشنده
کمربندهای پیش کشنده
کمربندهای پیش کشنده
کمربندهای پیش کشنده
كنترل باد تاير
TPMS
روغن ترمز
خواص:
مايعي غير قابل تراكم.به راحتي در آب حل ميشود.رنگ را به سرعت از بين ميبرد
.قابليت جذب رطوبت دارد
گاهي از دست دادن اين خواص باعث از بين رفتن كارايي ترمز ميشود
يكي از دلايل مهم كند بودن عكس العمل سيستم ترمز فساد روغن ترمز است
خيلي وقتها ما به اين موضوع توجه نميكنيم و فقط به چك كردن ميزان روغن ترمز
و نگه داشتن آن در حد ليميت بسنده ميكنيم چون اگر سطح آن از ليميت پايينتر
بره ممكنه هوا وارد سيستم شود و باعث ايجاد حالت اسفنجي در پدال و عمل
نكردن به موقع ترمز بشه
تعويض روغن ترمز در عمر و عملكرد سيستم ترمز بسيار مهمه ولي خيليها به اين
موضوع توجه نميكنن
مثلا يه بار خودم رفتم پيش مكانيك گفتم برم روغن ترمز رو عوض كن اما اون
گفت نيازي به اين كار نيست و كاريه كه كثيف كاري توش زياده و …. خلاصه
1000 دليل آورد كه زير بارش در بره
*دليل فساد روغن ترمز و نياز به تعويض ؟
روغن ترمز ها چون پايه ي گليكول دارن خاصيت جذب آب و رطوبت درشون وجود داره
تا بتونن رطوبت موجود تو سيستم رو جذب كنن تا مانع از پوسيدن سيستم ترمز و
از بين رفتن مدارها بشه اما هر ماده اي كه چنين قابليتي داره بلاخره به
نقطه ي اشباع هم ميرسه و در اين زمان رطوبتي كه وارد سيستم ميشه براي روغن
ترمز قابل جذب نيس و اين رطوبت ممكنه تو قسمتهاي مختلف سيستم جمع بشع و
باعث بروز اشكال بشه بسياري از قسمتها رو آسيب بزنه و بعد از مدتي باعث
فاسد شدن روغن ترمز ميشه كه در اون صورت دماي جوش روغن پايين مياد و در
شرايطي كه ترمزهاي پي در پي يا شديد گرفته ميشه وقتي ترمزها گرم ميشن روغن
ترمز به جوش مياد و باعث به اصطلاح خالي شدن ترمز ميشه و ترمز ماشين ضعيفتر
عمل ميكنه
*هر چند مدت اقدام به تعويض روغن ترمز كنيم ؟
سازندگان پيشنهاد ميكنن هر دو سال يك بار يا با طي هر 40 تا 50 هزار
كيلومتر اقدام به تعويض روغن ترمز كنيد و اگر در جاهاي گرم مرطوب زندگي
ميكنيد هر سال يكبار و يا هر 20تا 25 هزار كيلومتر اين عمل را انجام دهيد
*چگونه تشخيص دهيم كه روغن ترمز نياز به تعويض دارد ؟
خيلي راحت و با چشم ميتوان تشخيص داد كه روغن ترمز اشباع شده
روغن ترمز تازه بسيار شفاف است اما روغن اشباع شده كدر به نظر ميايد
اما بهترين راه استفاده از دستگاه
Bft
است كه نقطه ي جوش روغن ترمز را تعيين ميكند
يك روغن ترمز تازه حد اقل نقطه ي جوشي معادل 205 سانتيگراد است اما روغن
ترمز فاسد نقطه ي جوشي كمتر از
165.5
درجه دارد
چه روغن ترمزي براي خودرو مناسب است ؟*
روغن ترمزهاي گليكولي دو دسته هستند
Dot4, Dot3
روغنهاي
Dot4
داراي دماي جوشي بالا تر هستند و با توجه به توصيه هاي سازنده ي اتومبيل و
يا سازنده ي روغن ترمز و همينطور با در نظر گرفتن نحوه ي استفاده ميتوان
آين دو مدل را با هم تركيب كرد
برخي شركتها نوعي روغن ترمز رو وارد بازار كرده اند كه قابلت جذب رطوبت
كمتري دارد و دماي جوش آن نيز بالاتر است در نتيجه عمر آن بيشتر است كه با
نام
Lam
شناخته ميشوند
نوع ديگري روغن ترمز هم در بازار وجود دارد با نام
Dot5
اين نوع روغن ترمز اصلا قابليت جذب رطوبت را ندارد و دماي جوش بسيار بالايي
را دارد و بر پايه ي سيليكون ساخته شده و همچنين قابليت ادغام با انواع
ديگر
Dot4, Dot3
را ندارد
اين نوع كه رنگش بنفش است براي اتومبيلهاي معمولي اصلا توصيه نميشود زيرا
همانطور كه گفته شد روغن ترمز بايد خاصيت جذب رطوبت داشته باشد تا مانع از
از بين رفتن سيستم شود
و همنطور قيمت بسيار بالايي دارد
***براي عملكرد بهتر ترمز اتومبيل :
هيچگاه چند مارك مختلف روغن ترمز را با هم تركيب نكنيد
از ريختن روغن هاي هيدروليك و روغن موتور يا هر ماده ي ديگري در سيستم
اجتناب كنيد زيرا به سرعت به سيستم ترمز آسيب ميزند و همچنين به خاطر
نداشتن خواص روغن ترمز عملكرد خوبي نخواهد داشت
هميشه سعي كنيد از روغن ترمز تازه و نو براي پر كردن روغن ترمز استفاده
كنيد و سعي كنيد به مقدار مورد نياز و در قوطي هايي با حجم كم خريداري كنيد
زيرا روغن ترمزي كه براي مدتي در معرض هوا قرار گرقته باشد اشباع شده و
خاصيت خود را از دست ميدهد
از روغن ترمزهايي كه مدت طولاني در جايي نگه داري شده است نيز استفاده
نكنيد
پس از هر بار تعويض روغن ترمز حتما براي امنيت خود اقدام به هواگيري كنيد
www.navandco.com
برای اینکه راننده بتواند با نیروی کمتر و سرعت بیشتری ترمز کند. از
وسیله ای بنام بوستر ترمز استفاده می شود. بوستر از نیروی مکش موتور
استفاده کرده باعث افزایش قدرت ترمز می شود. بدیهی است بوستر ترمز فقط
زمانی این کمک را انجام می دهد. که موتور بایستی روشن باشد. پس هنگامی که
موتور خاموش که موتود خاموش است. مثلاً زمانی که اتومبیل بکسل شده است.
برای ترمز کردن نیروی بیشتری لازم خواهد بود.
به همین سبب توصیه می شود هیچگاه در سرازیریها موتور را خاموش نکنید.
زیرا خاموش کردن موتور باعث ضعیف عمل کردن ترمز و ایجاد خطرات جدی خواهد
شد.
علاوه بر ترمز پایی در اتومبیل از ترمز دستی نیز استفاده می شود. که در
هنگام توقف اتومبیل مورد استفاده قرار می گیرد. ترمز دستی علاوه بر این در
مواقع از کارکنان ترمز پایی می تواند برای دفع خطرات احتمالی مفید باشد. با
کسیرن ترمز دستی لنتهای چرخهای عقب درگیر می شوند. ارتباط بین دسته و
لنتهای ترمز بوسیله سیم انجام گرفته و ارتباطی با لوله ها و روغن ندارد.
میزان سطح روغن ترمز از علامت حداقل (MIN) پایین تر برود. و چراغ ترمز دستی روشن شود.(P) روغن ترمز کاهش یافته است
روغن ترمز از موارد مهم مورد بحث در محافل فني خودرويي است، زيرا بسياری از مردم نمیدانند كه چرا بايد روغن ترمز را عوض كرد؟ آيا میدانستيد كه به طور ميانگين راننده ای كه 10,000 تا 15,000 مايل را در سال طی میكند حدود 75,000 دفعه از پدال ترمز استفاده میكند؟ يكی از نظر سنجی هایی كه در مركز مراقبت های خودرویی در آمريكا انجام شد، نشان داد كه نيمی از رانندگان ايرادات احتمالي ناشی از سيستم ترمز را به عنوان خطرناكترين تهديد براي خودشان میدانند، به طور متوسط نيمی از خودروها و كاميون های سبك در آمريكا براي 10 سال يا بيشتر هرگز روغن ترمز خود را عوض نكرده اند. در بسياری از كشورهای اروپایی بازرسی دوره ای روغن ترمز از ضروريات است و نيمی از خودروها تست هايی را به طور مرتب انجام میدهند. اينها میتواند دلايل خوبی باشد برای تعويض به موقع روغن ترمز.
روغن ترمز يكی از مهمترين مايعاتی است كه امروزه مورد بی توجهي قرار میگيرد، در حالي كه به طور غير قابل انكاری از نيازمندی های يك رانندگي ايمن است؛ در نتيجه تكنسين های حرفه ای و مكانيك های با تجربه بايد بازرسی و تعويض كلي روغن ترمز را به دارندگان خودرو سفارش كنند. نكته مهم ديگر اين است كه روغن را بايد هم از نظر سطح و مقدار بازديد كنند و هم ميزان كاركرد و لزوماً سطح كافی نشان دهنده سلامت و بازدهی روغن نمیتواند باشد.
علائم کمبود روغن ترمز
بسياری از متخصصان توصيه مؤكدی بر تعويض هر ساله و يا هر 2 سال يك بار روغن دارند تا بتوان از تعميرات سنگين ديگر جلوگيری نمود. دليل آنها هم بر اين اساس است كه روغن ترمز با پايه گليكول در طی كاركردش، آلودگی ها و رطوبت سيستم را در خود جذب میكند. مايع، رطوبت را از بين درزهای ميان لوله های پلاستيكی جذب میكند، به خصوص نشتی های گذشته و جاهایی كه ممكن است از قبل در معرض هوا قرار گرفته باشند نيز، بسيار مهم است؛ از طرفی مشكل نشتی به طور واضحی در آب و هوای مرطوب تشديد خواهد شد. پس از گذشت يك سال از سرويس، روغن ترمز به طور متوسط دارای 2 درصد آب میشود و پس از گذشت 18 ماه سطح نشان دهنده میتواند تا سه درصد افزايش پيدا كند و پس از چند سال از آخرين سرويس، بعيد نسيت كه 7 تا 8 درصد از مايع شما آب باشد! يك نظر سنجی سازمان ترافيك آمريكا نشان داد كه روغن ترمز در 20 درصد از 1,720 وسيله نقليه به طور نمونه دارای 5 درصد يا بيشتر آب بوده است!
زمانیكه ميزان رطوبت و آلودگی ها افزايش پيدا كند، تاثير بسزايی بر روی نقطه جوش مايع میگذارد. يك روغن ترمز نو با استاندار DOT3 خشك (بدون هيچ رطوبتی) نقطه جوشش حداقل 401 درجه فارنهايت است و در مقابل، يك مايع مرطوب (اشباع شده از رطوبت) دارای نقطه جوشی حداقل كمتر از 284 درجه است. بيشتر روغن های آكبند و نو DOT3 برای تامين اطمينان دارای نقطه جوشی در بازه 460 تا بالای 500 درجه هستند. فقط يك درصد آب در روغن میتواند درجه نقطه جوش مايع را تا 396 درجه بكاهد؛ به همين نسبت 2 درصد 320 درجه و 3 درصد آب تا 293 درجه كه طبق استاندارد DOT و توليدكنندگان قطعات اصلی خودرو OEM میتواند بسيار خطرناك عمل كند. روغن ترمز DOT4 هم كه دارای نقطه جوش مينيمم بيشتری است (نقطه خشك 446 درجه و مرطوب 311 درجه فارنهایت است) و در نتيجه ديرتر در رطوبت نفوذ میكند و سه درصد آب در آن میتواند تا 50 درصد نقطه جوش را كم كند. با توجه به اينكه سيستم های ترمز جلو محرك امروزی با لنت های نيمه فلزی بطور چشمگيري داغ تر از خودروهايی كه چرخ عقبشان محرك است، میباشند (يعنی در واقع ترمز خودروهايی كه محرك جلو هستند، علاوه بر اينكه بايد چرخی با دور بيشتر را متوقف كند بايد بار انتقال وزن عقب به جلو را هم با نيروی ترمز بيشتر جبران كند). ترمزهای داغ تر نيازمند روغن با دامنه گرمايی بيشتر هستند، زيرا گرمای بيشتری دريافت میكنند. همانطور كه قبلا گفته شد، روغن ترمز در خودروهای امروزی بسيار نقش پر اهميتی را ايفا میكنند. جبران سطح مايع مخزن با رطوبت های دريافت شده از سيستم، خطر بروز مشكل را افزايش میدهد؛ زيرا میتواند حجمی از بخار را در شرايط بسيار داغ بوجود آورد. بخار میتواند مايع را جابه جا كرده و قابليت تراكم را در آن زياد كند. در نتیجه زمانی كه شما پدال را میفشاريد، ممكن است خودرو همچنان به حركت ادامه بدهد بدون اينكه فشار موثری در سيستم داشته باشيد! علاوه بر مشكلات امنيتی، روغن دارای رطوبت میتواند موجب زنگ زدگی و خوردگی در کالیپر ترمز، مجاری عبوری، سيلندر چرخ، سيلندر اصلی، لوله های فولادی و مدولاتور ABS نيز گردد.
بارها و بارها ما در مورد تصادفاتی شنيده ايم كه دليل اصلی آنها مشكلات غير قابل توصيف ترمزی بوده است. هنگام بازدید ترمزها مشكل مكانيكی ظاهر نشده است، سطح مايع نرمال است، لنت ها طبق مشخصات كارخانه استاندارد هستند، سيستم هيدروليك به نظر خوب كار میكند و پدال هم به خوبی و صلابت خود كار میكند. تا اينكه ترمزها در يك سانحه تصادف اولين عامل بروز مشكل تشخيص داده میشوند؛ چرا؟ زيرا چيزی دمای ترمزها را بالا برده و داغی بيش از حد باعث جوشيدن مايع شده است! درحاليكه يك عامل ساده دليل اصلي اين ماجرا بوده است. راننده با وجود عدم آزاد كردن ترمز دستی شروع به حركت كرده و باعث افزايش دمای لنت ها شده، در نتيجه دمای روغن ترمز هم بيشتر شده و در پايان عدم عملكرد به موقع ترمزها را شاهد بوده ايم. اين تنها نمونه ای از اتفاقاتی ساده اما سرنوشت ساز است كه موجب تصادف میشوند. انواع ديگری از عيب های پيش آمده مانند اين، ناشی از به جوش آمدن روغن ترمز بوده است كه در هر شرايط رانندگی كل سيستم ترمز را تحت تنش قرار داده است، مانند: كشيدن ترمز دستی و يا فشردن پدال بطور ناگهانی و تحت يك حالت عصبی از سوی راننده و يا ديگری، رانندگی در جاده های كوهستانی، يدك كشيدن يك تريلر و يا خودروی ديگر و يا رانندگی در شرايط سخت.
به تنهايی و از روی ظاهر نمیتوان كيفیت روغن را تشخيص داد (حتی اگر انبوهی از آلودگی ها و ذرات را به خود جذب كرده باشد و يا رنگش قهوه ای باشد). برای همين روغن بايد تست شود و در غير اينصورت به كلی عوض شود. سه راه برای تعيين وضعيت روغن وجود دارد كه البته در ايران متاسفانه اين گونه تست ها از سوی مكانيك ها و كارشناسان رايج نيست.
راه اول استفاده از يك رفركتومتر (Refractometer) است كه با تغیير و عبور جهت نور به روشنی میتواند مقدار آلودگی ها را در مايع نمايان كند. يك قطره از روغن در تستر ريخته میشود، سپس نور را در آن انداخته و مقدار مواد زائد را میخواند. دقت اين تستر بسيار بالا است و میتواند ميزان آلودگی ها (رطوبت) و نقطه جوش مايع را معلوم سازد.
روش شيمايی با استفاده از نوار: اين روش تست توسط سيستم فونيكس ساخته شده و Strip Dip خوانده میشود و میتواند ميزان مواد خورنده مايع را نمايان سازد؛ مواد شيميايی موجود در روغن در اثر واکنش با نشان دهنده مسی، سبب تغییر رنگ نوارهای تست و تعیین وضعیت روغن میشوند. وقتی كه نمايانگر مسی به 100 میرسد، نشان میدهد كه مقدار رسوبات نزديك به پايان انقضای عمر كاری خود است و اگر اين مقدار 200 و يا بيشتر بود، بايد حتما روغن تعويض شود.
تستر الكترونیكی: اين تستر دقیقا مقدار نقطه جوش را اندازه گیری میكند و تنھا در يك دقیقه كاملا كالیبره میشود. اگر نقطه جوش به مرز خطر رسیده باشد، تعويض را پیشنھاد میكند. شایان ذکر است، این مقاله توسط آقای سینا سَیِدَنا، کارشناس خودرو، ترجمه و بازنویسی شده است. شما نیز میتوانید در صورت تمایل به جمع نویسندگان افتخاری سایت “یک خودرو” بپیوندید.
copyright ©2019 All right reserved.
9