علائم عفونت دهانه رحم در بارداری

علائم عفونت دهانه رحم در بارداری
علائم عفونت دهانه رحم در بارداری

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

دهانه رحم، پایین‌ترین قسمت رحم است و در انتهای واژن قرار دارد. هنگام زایمان، دهانه رحم باز می‌شود و به نوزاد اجازه می‌دهد از کانال تولد یا اندوسرویکال خارج شود. مانند سایر بافت‌های بدن، رحم نیز امکان ملتهب‌شدن دارد. به این التهاب «سرویسیت» نیز گفته می‌شود. التهاب دهانه رحم دلایل متعددی دارد. برای اینکه بیشتر درباره‌ی این مشکل بدانید، مقاله را تا انتها مطالعه بفرمایید:علائم عفونت دهانه رحم در بارداری

برخی از زنان به‌رغم وجود التهاب در این ناحیه هیچ‌گونه علامتی احساس نمی‌کنند اما در صورت وجود، علائم به قرار زیر خواهند بود:

هرقدر سرویسیت شدیدتر شود، التهاب بیشتر و بیشتر خواهد شد تا آنجا که در برخی موارد این مشکل می‌تواند به زخم باز منجر شود. ترشحات چرکی از نشانه‌های التهاب شدید دهانه رحم است.

رایج‌ترین علت این مشکل، عفونت است. عفونت ممکن است نتیجه‌ی فعالیت‌های جنسی باشد اما این تنها علت التهاب نیست. التهاب دهانه رحم ممکن است حاد یا مزمن باشد. التهاب حاد، مجموعه‌ای از علائم ناگهانی را به همراه دارد و در حالت مزمن، مشکل چندین ماه به طول می‌انجامد.

التهاب شدید و حاد دهانه رحم معمولا در نتیجه‌ی عفونت‌های منتقله آمیزشی (STI) است، مانند:

التهاب دهانه رحم ممکن است ناشی از عفونت در اثر عوامل دیگری مانند حساسیت به اسپرم‌کُش‌ها، کاندوم‌های پلاستیکی، کلاهک‌های دهانه رحم برای پیشگیری از بارداری یا حساسیت به مواد شیمیایی موجود در تامپون‌ها باشد. باکتری‌های معمول واژن نیز می‌توانند موجب التهاب دهانه رحم بشوند. التهاب مزمن بعد از زایمان نیز رایج است. این مشکل در خلال بارداری نیز ممکن است رخ بدهد زیرا سطح بالای هورمون‌ها باعث افزایش گردش خون در دهانه رحم می‌شود.

اگر علائم التهاب را در خود احساس می‌کنید، برای تشخیص صحیح حتما باید به پزشک مراجعه کنید. دقت کنید که علائم التهاب با علائم برخی دیگر از مشکلات واژینال مشترک است. اگر علائم خاصی ندارید، امکان تشخیص التهاب دهانه رحم با انجام آزمایش‌های ساده‌ای وجود دارد. روش‌های تشخیص التهاب دهانه رحم عبارتند از:

در این آزمایش، پزشک متخصص ناحیه واژن را به‌صورت دستی و بصری و با واردآوردن فشار به شکم معاینه می‌کند. با این روش پزشک می‌تواند ناهنجاری‌های لگنی را شناسایی و وضعیت دهانه رحم را ارزیابی کند.

در روش پاپ‌اسمیر پزشک از سلول‌های واژن و دهانه رحم نمونه‌برداری می‌کند. سپس این سلول‌ها برای ملاحظات بیشتر در آزمایشگاه بررسی می‌‌شوند تا موارد غیرعادی تشخیص داده شوند.

این آزمایش زمانی صورت می‌گیرد که در نتیجه‌ی آزمایش پاپ‌اسمیر موارد غیرعادی دیده شود. برای بیوپسی دهانه رحم که کولپوسکوپی نیز نامیده می‌شود، پزشک یک ذره‌بین طبی داخل واژن قرار می‌دهد و سپس گوش‌پاک‌کنی را به مخاط موجود در آن قسمت آغشته می‌کند. پزشک به‌کمک کولپوسکوپ که نوعی میکروسکوپ است، آن ناحیه را معاینه می‌کند و اگر بافت قسمتی به‌نوعی غیرعادی به‌نظر برسد، از آن نمونه‌برداری می‌کند.

راه دیگر تشخیص التهاب، بررسی ترشحات دهانه رحم است. پزشک پس از نمونه‌برداری از ترشحات، نمونه‌ را در آزمایشگاه و به‌کمک میکروسکوپ بررسی می‌کند تا از میان مشکلات مختلف محتمل، علائم عفونت قارچی مهبل که کاندیداز، واژینوز یا تریکومونا نامیده می‌شود، تشخیص داده شود.

ممکن است فرد ازنظر عفونت‌های STI نیز معاینه شود. هر گونه مشکلی که ازطریق رابطه جنسی منتقل و ایجاد شده باشد و به التهاب دهانه رحم مرتبط باشد باید بررسی شود.

هیچ درمان استانداردی برای التهاب دهانه رحم وجود ندارد. پزشک معالج براساس عواملی به شرح زیر مراحل درمان را پیش می‌برد:

ازجمله درمان‌های رایج برای مشکل التهاب دهانه رحم می‌توان به تجویز آنتی‌بیوتیک برای ازبین‌بردن هرگونه عفونت اشاره کرد. روش دیگر درمان، زمان‌دادن به بیماری برای بررسی اوضاع است. بعضی اوقات مرور زمان به رفع مشکلات و بیماری‌ها کمک می‌کند. در دوره‌ای که درمان آغاز نشده، آزمایش‌هایی برای بررسی شرایط و وضعیت بیمار صورت می‌گیرد. این رویکرد به‌ویژه در التهاب‌های بعد از زایمان استفاده می‌شود.

در موارد حاد ممکن است پزشک متخصص از روش کرایوسرجری (cryosurgery) یا نیترات نقره استفاده کند. منظور از موارد حاد مواردی است که در آنها سلول‌های دهانه رحم تخریب می‌شوند. در روش کرایوسرجری از دمای انجماد برای منجمدکردن سلول‌های غیرعادی دهانه رحم استفاده می‌شود که این سلول‌ها پس از انجماد تخریب می‌شوند. نیترات نقره نیز می‌تواند سلول‌های غیرعادی را از بین ببرد. پزشکان پس از تشخیص علت التهاب قادر به درمان هستند. اگر اقدامی در جهت درمان التهاب دهانه رحم صورت نگیرد، این مشکل می‌تواند سال‌ها ادامه پیدا کند و با وخیم‌ترشدن علائم و درد در هنگام آمیزش جنسی همراه باشد.

التهاب دهانه رحم ناشی از سوزاک یا کلامیدیا ممکن است به داخل رحم و لوله‌های فالوپ راه پیدا کند و باعث التهاب لگن (PID) شود. التهاب لگن با درد در این ناحیه، تب و ترشحات همراه است و اگر درمان نشود مشکلات ناباروری به‌وجود می‌آورد.

پرهیز از آمیزش جنسی موجب پیشگیری از التهاب ناشی از بیماری‌های جنسی است. استفاده از کاندوم تا حد زیادی از انتقال این بیماری‌ها ممانعت می‌کند. پرهیز از مواد شیمیایی مانند تامپون‌های عطری یا دوش‌های واژینال نیز از احتمال واکنش‌های توأم با حساسیت کم می‌کند. اگر تامپون یا دیافراگم در واژن قرار می‌گیرد، نکات بهداشتی، شیوه‌ی قراردادن و استفاده باید به‌خوبی لحاظ شود.

چه نوع آزمایش‌هایی برای تشخیص اینکه التهاب ناشی از بیماری‌های مقاربتی است یا خیر وجود دارد؟

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

تربیت کودک را باید بیست سال پیش از تولدش آغاز كرد

7000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

سلامت زنان

علائم عفونت دهانه رحم در بارداری

لاغری شکم بعد از زایمان؛‌ ۹ حرکت ورزشی مؤثر در خانه


جلوگیری از سرطان سینه با ۱۵ خوراکی سالم

علت تکرر ادرار در زنان؛ تشخیص و درمان خانگی تکرر ادرار در زنان

قرص اورژانسی چیست؛ روش مصرف و عوارض قرص اورژانسی ضد بارداری

رژیم لاغری در دوران شیردهی و نکاتی که باید بدانید

آخرین مطالب

راهنمای جامع راه اندازی سایت در ۵ مرحله

اسهال صبحگاهی؛ علت، روش‌های پیشگیری و درمان آن

آموزش ماساژ کف دست به روش صحیح و اصولی

اورژانس اجتماعی و همه چیز دربارهٔ خدمات و مأموریت‌های آن

درمان خشکی بینی با ۵ روش مؤثر خانگی

ترین های جهان

عجیب ترین میوه های دنیا چه خواصی دارند؟

بهترین فیلم های رازآلود جهان که ذهن شما را ساعت‌ها درگیر خود می‌کنند

بهترین کشورها برای بزرگ کردن فرزندان‌ کدام‌اند؟

زیباترین گلهای جهان که مبهوت زیبایی‌شان می‌شوید

زیباترین شهرهای جهان که هر گردشگری را شیفته خود می‌کنند

قهرمانان شطرنج جهان؛ با ۱۰ نابغه شطرنج دنیا آشنا شوید

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

التهاب گردن رحم یا همان دهانه رحم (cervicitis) که بعضا آن را با نام سرویسیت غیراختصاصی می ­شناسند با ترشحات واژینال همراه است. سرویسیت (cervicitis) در میان بانوان متداول بوده و از باکتری­ ها و عفونت­ های منتقله جنسی ناشی می­ شود.

علت ابتلا به سرویسیت یا التهاب دهانه رحم باید مشخص شود چرا که اگر التهاب ناشی از عفونت باشد، این عفونت در دستگاه تناسلی گسترش یافته و از دهانه رحم به رحم و لوله­ های فالوپ می ­رسد. این عفونت می­ تواند مشکلاتی برای باروری و در صورت بارداری برای جنین مشکلاتی ایجاد نماید.

گاهی گردنۀ رحم یا همان دهانه رحم بر اثر عفونت، تحریک،آسیب سلول­ های بیرونی دهانه رحم و یا مشکلات دیگر دچار التهاب می شود که در علم پزشکی سرویسیت (cervicitis) نام دارد. 

سلول­ های تحریک شده یا آلوده دهانه رحم ممکن است قرمز، متورم و چرکی شده و ترشح داشته باشند. حتی ممکن است در صورت لمس، خونریزی کنند.علائم عفونت دهانه رحم در بارداری

 

موارد شدید التهاب معمولا ناشی از عفونت­ هایی است که در خلال فعالیت جنسی منتقل می­ شوند.

عفونت های منتقله از راه جنسی (STIs) که سبب ایجاد التهاب دهانه رحم یا سرویسیت (cervicitis) می ­شوند عبارتند از:

اما آزمایش عفونت در بسیاری از بانوان مبتلا به التهاب دهانه رحم مثبت نیست. سایر عوامل بروز این التهاب عبارتند از:

 

بسیاری از بانوان مبتلا به التهاب دهانه رحم هیچ نشان ه­ای ندارند. ابتلای بیماری ممکن است فقط با آزمایش یا معاینات معمول مشخص گردد:

اما بطور کلی نشانه­ ها و علائم التهاب دهانه رحم عبارتند از:

 

در صورت احراز شرایط زیر، ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به التهاب دهانه رحم باشید:

مطالعات نشان می ­دهند که التهاب دهانه رحم در 8 تا 25 درصد بانوان مبتلا به این بیماری، مجدداً عود خواهد کرد.

 

اگر پزشک مشکوک به التهاب دهانه رحم باشد، معاینه داخلی انجام می­ دهد تا بتواند دقیقا وضعیت دهانه رحم را مورد بررسی قرار دهد. احتمالا با استفاده از میله نازک بلندی به نام سوآپ دهانهرحم را تحریک کند تا ترشحات واژینال را جمع آوری کرده یا ببیند با چه اندازه تحریک خونریزی اتفاق می افتد.

پزشک احتمالا سوالاتی در مورد نحوه روابط جنسی نیز خواهد پرسید. سوالاتی از قبیل:

حتی اگر بیمار علائم خاص ابتلا به التهاب دهانه رحم را نداشته باشد اما در معرض خطر ابتلا به (STI) عفونت های منتقله جنسی بوده و یا علائم سایر بیماری­ های زنان در او مشاهده شود، پزشک در معاینات معمول، مسئله التهاب دهانه رحم را مورد بررسی قرار می­ دهد.

 

پزشک نمونۀ ترشحات واژینال را برای بررسی وجود باکتری­ های مضر یا ویروس ­ها مورد آزمایش قرار می­ دهد. وضعیت دهانه رحم از نظر ترشحات، تورم، حساسیت و خونریزی با استفاده از سواپ بررسی می­ شود.

 

اگر عامل بروز التهاب چیزی غیر از عفونت­ های منتقله جنسی باشد، نیازی به درمان نیست. چنانچه احتمال عفونت وجود داشته باشد، هدف اصلی درمان جلوگیری از انتقال آن به رحم و لوله­ های فالوپ و در صورت بارداری رسیدن آن به جنین است.  

بسته به اینکه عفونت از کدام ارگانیزم ناشی شده است، پزشک داروهای زیر را تجویز خواهد نمود:

ممکن است پزشک برای جلوگیری از بازگشت مجدد بیماری از همسر بیمار بخواهد تا او برای درمان اقدام کند. به بیمار توصیه می­ شود تا اتمام درمان از برقرار هرگونه رابطه جنسی خودداری نماید. درمان التهاب دهانه رحم در صورت ابتلا به ایدز و HIV مثبت بسیار مهم است. چرا که التهاب دهانه رحم موجب افزایش ویروس­ هایی می­ شود که از دهانۀ رحم گسترش می­ یابند. بنابراین احتمال سرایت عفونت به همسر بیشتر می­شود. همچنین، التهاب دهانه رحم موجب انتقال آسان­تر ایدز HIV از مرد HIV مثبت به خانم می­ شود.

اگر علی­رغم دریافت درمان مناسب، علائم همچنان ادامه داشته باشد، پزشک باید وضعیت را ارزیابی و بررسی نماید.

 

 نکته: درمان­ های غیر دارویی مانند دوش واژینال، شستشوی واژن، یا درمان با ماست که یکی از فرآورده ­های مهم در درمان عفونت قارچی واژن است، در درمان التهاب دهانه رحم مؤثر واقع نمی­ شود.

 

التهاب دهانه رحم بر اثر نوعی عفونت مقاربتی ایجاد می شود و گاهی نیز می تواند به سادگی و خودبخود درمان شود، اما اگر درمان و تشخیص آن به تاخیر بیفتد، ممکن است موجب بروز  پلیپ دهانه رحم، عفونت رحم، عفونت تخمدان و همه دستگاه تناسلی و در برخی موارد منجر به سرطانی شدن سلول های درگیر شود، به همین دلیل این بیماری ساده می تواند در برخی موارد خطرناک باشد. باید سعی کنید به تمامی تغییرات ناچیز دستگاه تناسلی و ترشحات خود بیشتر توجه کنید. 

 

با رعایت نکات زیر می­ توان از التهاب دهانه رحم یا سرویسیت جلوگیری کرد:

 

 مطالعات بیشتر:

1. سرطان دهانه رحم درمان دارد؟

2. نارسایی دهانه رحم یا نارسایی سرویکس چیست و چه علائمی دارد؟

 

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

منبع: نی نی پلاس

مراقبت های پیش از بارداری در زنان و مردان

علائم عفونت دهانه رحم در بارداری

سلامت زنان

سلامت زنان

سلامت زنان

سلامت زنان

سلامت زنان

سلامت زنان

این بخش در حال طراحی می باشد



متاسفانه محتوای مورد در خواست شما در دانشنامه فرزند موجود نیست، البته ممکن
است آدرس محتوای درخواستی تغییر کرده باشد. لطفاً در مطالب دانشنامه جستجو کنید.

رجوع به صفحه نخست دانشنامه

عفونت واژینال (عفونت ناحیه تناسلی) در خانم‌ها یک بیماری بسیار شایع بوده و از هر 10 زن 8 زن در طول عمر خود به آن مبتلا می‌شوند. واژن سالم حاوی باکتری‌ها و برخی از سلول‌های مخمر است. اما هنگامی که تراز باکتری‌ها و مخمرها بالا می‌رود باعث خارش و قرمزی و تحریک‌پذیری خواهد شد. با درمان صحیح می‌توانید عفونت را  ظرف چند روز کاهش دهید. در موارد شدیدتر، ممکن است دو هفته طول بکشد. عفونت واژن یک عفونت منتقله از نظر جنسی (STI) نیست. تماس جنسی می‌تواند آن را گسترش دهد، اما زنانی که از نظر جنسی فعال نیستند نیز به آن گرفتار می‌شوند.

عامل اصلی عفونت قارچ کاندیدا Candida است که باعث تجمع باکتری‌ها می‌شود. عوامل متعددی می‌توانند باعث عفونت دهانه واژن شوند، از جمله:

 تشخیص عفونت‌های باکتریایی واژن ساده هستند. پزشک درباره سابقه پزشکی شما سوال خواهد کرد. گام بعدی معاینه واژن است. دکتر دیواره‌های واژن و رحم شما را بررسی خواهد کرد. در این حالت کمی از ترشحات شما را بر روی لام می‌گذارد و به آزمایشگاه می‌فرستد. البته گاهی تشخیص عفونت بدون آزمایش امکان‌پذیر است و آنقدر واضح است که نیازی به آزمایشات بعدی ندارد.

برای عفونت‌های ساده، پزشک معمولا یک درمان یک تا سه روزه‌ی پماد، قرص یا شیاف تجویز می‌کند. این داروها می‌توانند به صورت نسخه و یا بدون نسخه باشد. داروهای رایج درمان عفونت واژن عبارتند از:علائم عفونت دهانه رحم در بارداری

اگر علائم عفونت ظرف دو ماه بازگردد، این درمان باید ادامه پیدا کند. 

نکته: ممکن است که این عفونت‌ها مداوم بازگشت داشته باشند. در این صورت همسر شما باید تحت آزمایش قرار بگیرد که آیا عفونت از اوست یا خیر. در طی این مدت سعی کنید از روابط جنسی کنترل شده (کاندوم) استفاده کنید.

در زیر چند داروی موضعی گیاهی را برای درمان عفونت به شما معرفی می‌کنیم، سعی کنید هر مرحله از یکی از آن‌ها استفاده کنید و همه‌ی آن‌ها را با هم استعمال نفرمایید. برخی از داروهای محبوب طبیعی عبارتند از:

نکته: قبل از استفاده از کرم‌ها یا روغن‌ها به واژن خود، دست‌ها را ضدعفونی کنید.

اگر علائم شما به علت چیزی غیر از یک عفونت مخمر ساده باشد، پزشک شما می‌تواند به تشخیص وضعیت شما کمک کند.

اغلب شما احتمالا می‌دانید دقیقا چه چیزی منجر به عفونت واژن می‌شود. برای مثال، برخی از زنان هر بار که آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند، این عفونت را تجربه می‌کنند و یا زمانی که موارد بهداشتی را در روابط جنسی رعایت نمی‌کنید شدیدا به این بیماری مبتلا می‌شوید. پس بهتر است با شناسایی عوامل خطر، از عفونت‌های آینده جلوگیری کنید.

تریتا را در جهت رسیدن به اهدافش حمایت کنید:

اشتراک گذاری:

معصومه راهی هستم،کارشناس مترجمی زبان انگلیسی،مدت ۴ سال سابقه ترجمه دارم و اعتقاد دارم تنها راه رسیدن به موفقیت انجام کاریست که بهش علاقه داری

I m masoomeh rahi and im bachelors degree in english translation.i translated in 4 years and i believe that the only way to success is to love what to do

طراحی و پشتیبانی:
گروه توسعه نرم افزاری تیکا

علائم عفونت دهانه رحم در بارداری
علائم عفونت دهانه رحم در بارداری
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *