علائم سقط جنین در هفته های اول بارداری

راهنمای بارداری هفته به هفته

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

بارداری دوره‌ی حساسی است و به مراقبت‌های مختلفی نیاز دارد. اگر می‌خواهید فرزند دلبندتان در نهایتِ آرامش به دنیا بیاید و شرایط جسمانی خودتان هم ایده‌آل باشد، باید با مشکلات احتمالی بارداری و مراقبت‌های مربوط به آنها آشنا باشید. سقط جنین یکی از این مشکلات است. همراه ما باشید، در این مقاله می‌خواهیم شما را با دلایل و علائم سقط جنین و نیز کارهایی که بعد از سقط جنین باید انجام بدهید، آشنا کنیم.علائم سقط جنین در هفته های اول بارداری

هیچ بانوی بارداری دوست ندارد راجع به سقط جنین فکر کند اما متأسفانه این مشکل بسیار رایج است. بنابراین دانستن نکاتی درباره‌ی آن تا حدودی ضروری است. به گزارش ACOG (یک کالج آمریکایی)، ۱۵ تا ۲۰ درصد بارداری‌ها به سقط جنین ختم می‌شوند. متخصصان معتقدند سقط‌ها در میان زنانی رخ می‌دهد که از بارداری خود مطلع نشده‌اند. براساس برآوردها، ۳۰ تا ۴۰ درصد از باروری‌ها با مشکل روبه‌رو می‌شود و نهایتا زایمانی شکل نمی‌گیرد. هلن لَندی، استاد ارشد کالج ACOG می‌گوید: «خانم‌ها قبل از اینکه خود متوجه بشوند یا پزشک به آنها اطلاع بدهد، جنین خود را سقط می‌کنند.»

فهمیدن اینکه جنین خود را سقط کرده‌اید، چالش‌برانگیز است. زیرا بسیاری از علائم سقط جنین مانند دردهای شکمی و لکه‌بینی در حالت عادی هم رخ می‌دهد. اما خبر خوب این است که زنانی که سقط را تجربه کرده‌اند، بعدا می‌توانند بدون هیچ مشکلی باردار بشوند. پس اگر علائم سقط جنین را در خود دیدید، وحشت نکنید. هر مشکلی چاره‌ای دارد. باید یاد بگیرید که علائم سقط جنین چیست و چگونه باید وضعیت را مدیریت کنید.

سقط‌ها در ۱۳ هفته‌ی اول بارداری رخ می‌دهند. یعنی در سه ماهه اول بارداری. به همین دلیل است که خانم‌ها ترجیح می‌دهند پس از گذشت سه ماهه اول، خبر بارداری خود را به دیگران بدهند. علائم سقط جنین زودهنگام عبارتند‌ از:

خون‌ریزی در طول بارداری یکی از اصلی‌ترین علائم سقط جنین است و با مشاهده‌ی آن حتما باید به پزشک مراجعه کنید. پزشکان متخصص توصیه می‌کنند که خون‌ریزی را جدی بگیرید. آنها معتقدند هر نوع خون‌ریزی نشانه‌ای از سقط جنین نیست اما لازم است این موضوع به‌دقت پیگیری بشود. زیرا در بسیاری از موارد، خون‌ریزی شروع سقط است. البته قبل از مراجعه به پزشک باید نوع خون‌ریزی ارزیابی بشود. باید از خود بپرسید، خونی که مشاهده می‌شود، خونی کهنه و قهوه‌ای‌رنگ است یا خونی تازه و پُررنگ که تمام سطح نوار بهداشتی را پوشانده است؟ (به بیان دیگر، آیا خون‌ریزی‌تان مشابه خون‌ریزی قاعدگی است؟) این پرسش‌ها برای تعیین وضعیت فرد بسیار مهم‌اند. خون‌ریزی شدید و در حجم زیاد نگران‌کننده است.

درد نیز نشانه‌ی دیگری از وجود مشکل است. این درد می‌تواند در ناحیه‌ی شکمی، لگن، قسمت تحتانی پشت کمر احساس بشود. شدت آن نیز از حالتی مختصر تا دردی شبیه درد قاعدگی متنوع است. تشخیص عادی‌بودن دردهای این‌چنینی کمی دشوار است زیرا نمی‌توان آنها را از دردهای رباطی یا حتی انقباض‌های شکمیِ رایج در طول بارداری که به‌علت بزرگ‌شدن جنین در رحم صورت می‌گیرد، تمییز داد.

برخی از زنان در طول بارداری احساس بارداری ندارند. مثلا آنها در ابتدا تهوع بارداری را تجربه می‌کردند اما با گذشت زمان دیگر احساسات و علائم بارداری را تجربه نمی‌کنند. هورمون‌های بارداری بعد از سقط جنین، کاهش پیدا می‌کنند. پس ممکن است به‌دلیل کم‌شدن هورمون‌ها، دیگر در ناحیه‌ی پستان احساس درد و ناراحتی وجود نداشته باشد یا مشکل حالت تهوع حل بشود. البته نباید فراموش کنید که کم‌شدن علائم بارداری نیز بخشی کاملا طبیعی از بارداری است. علائمی همچون درد پستان‌ها و حالت تهوع صبحگاهی با ورود به سه ماهه دوم بارداری از بین می‌رود.

سقط جنین در سه ماهه دوم بارداری یعنی از هفته‌ی ۱۴ تا هفته‌ی ۲۰، سقط جنین دیرهنگام دارد. سقط در این مدت کمتر از سه ماهه اول بارداری رایج است. با وجود این، دو درصد از بارداری‌ها در سه ماهه دوم به چنین نتیجه‌ای ختم می‌شوند. نشانه‌ها و علائم سقط جنین در این دوران مشابه علائم سقط جنین در سه ماهه اول بارداری است. اما درد و خون‌ریزی است و لخته خون به‌طور محسوسی در خون‌ریزی‌ها دیده می‌شود.

یکی دیگر از علائم سقط جنین، حرکت نکردن و کاهش فعالیت جنین درون شکم است. باید به سطح حرکت و فعالیت‌های جنین دقت کنید. اگر دیدید که جنین به‌طور محسوسی بی‌حرکت شده است، حتما برای بررسی‌ها و معاینات به پزشک مراجعه کنید.

در صورت مشاهده‌ی هرکدام از علائم سقط جنین به پزشک مراجعه کنید. با تماس و مراجعه به پزشک، خیال‌تان از بابت عدم وجود مشکل یا پیگیری‌های لازم راحت خواهد شد. خون‌ریزی و درد حتما باید پیگیری بشوند. در بسیاری از موارد به‌ویژه در سقط‌هایی که در سه ماهه اول بارداری رخ می‌دهند، کشف علت کمی دشوار است.

باید دقت کنید که شکل‌گیری جنینی ظریف و کوچک در شکم مادر چیزی شبیه معجزه است که گاهی با مشکل مواجه می‌شود. دو مجموعه‌ی ژنتیکی متفاوت در کنار هم قرار می‌گیرند تا مخلوقی جدید پا به این دنیا بگذارد. گاهی‌اوقات، در این مسیر اوضاع به‌خوبی پیش نمی‌رود. با نگاهی منطقی و زیبا به این داستان پی می‌برید که سقط جنین نباید همراه با غم باشد زیرا نشانه‌ای است برای اینکه جنین آمادگی ورود به این دنیا را نداشته و نمی‌توانسته سازگاری لازم را با این دنیا پیدا کند.

بسیاری از زوج‌ها خود را در سقط مقصر می‌دانند. درحالی‌که این اصلا درست نیست و در موارد، عواملی که باعث سقط می‌شوند، کاملا از کنترل خارج هستند. بنابراین پزشکان به زوج‌ها توصیه می‌کنند قبل از اقدام به بارداری، وضعیت سلامت جسمانی خود را به بهترین شرایط ممکن برسانند.

توصیه می‌شود که قبل از اقدام به بارداری زنان وضعیت و پیشینه‌ی سلامت خود را نزد پزشک زنان و زایمان بررسی کنند و از لحاظ وجود بیماری‌های مزمن و آگاهی‌های لازم را به‌دست بیاورند. دو تا سه ماه قبل از بارداری نیز شروع به مصرف ویتامین‌های قبل از بارداری کنند. ضمن اینکه تمام واکسن‌های لازم را بزنند، الکل و کافئین را از رژیم غذایی خود حذف کنند. زنانی که سیگار می‌کشند یا به‌طور تفریحی مواد مخدر مصرف می‌کنند نیز باید نسبت به ترک سیگار و ترک اعتیاد خود اقدام کنند اما حتی با رعایت اینها نیز همیشه نمی‌توان جلوی سقط را گرفت.

رایج‌ترین دلیل سقط جنین بازمی‌گردد به مشکلات ژنتیکی کروموزو‌م‌های اسپرم یا تخمک در حین تشکیل جنین. بعضی از اختلالات ژنتیکی مانند «تریزومی ۲۱» امکان تولد را فراهم می‌کنند. تریزومی ۲۱ رایج‌ترین شکل سندرم داون است. سایر اختلالات کروموزومی امکان تولد جنین را سلب می‌کنند و از نظر ژنتیکی رشد جنین متوقف می‌شود.

مشکلات ژنتیکی در سقط جنین در زنان بالای ۳۵ سال دیده می‌شود. علت این است که ذخیره‌ی تخمک کاهش پیدا می‌کند و تخمک‌ها پیر می‌شوند. سن والدین نقش مهمی در شکل‌گیری جنین دارد. بسامد سقط جنین در زنان زیر ۲۰ سال حدود ۱۲ تا ۱۵ درصد است و با رسیدن به ۴۰ سالگی، این نرخ دو برابر می‌شود. هیچ راه‌حلی برای جلوگیری از سقط‌های ناشی از اختلالات کروموزومی وجود ندارد. وقتی چنین مشکلی شروع می‌شود، جلوگیری از آن ممکن نیست.

پرکاری تیروئید و کم کاری تیروئید، هردو می‌توانند باعث ناباروری و سقط جنین‌های مکرر بشوند. وقتی تیروئید زنی کم‌کار باشد، بدن سعی می‌کند هورمون‌هایی تولید کند که مانع از تخمک‌گذاری می‌شوند. به‌طور معکوس نیز، پرکاری تیروئید باعث ایجاد هورمون‌هایی می‌شود که در فعالیت‌های استروژن به‌شدت مداخله و محیط رحم را برای جنین طلوب می‌کنند و موجب خون‌ریزی‌های غیرعادی می‌شوند.

زنانی که به دیابت مبتلا هستند باید تحت نظارت پزشک یا متخصص غدد درون‌ریز قرار بگیرند تا میزان قند خون خود را کنترل کنند. اگر در دیابت‌هایی که با تغییر سطح انسولین همراه هستند، کنترل‌های لازم در سه ماهه اول بارداری صورت نگیرد، نرخ سقط جنین بالا می‌رود و ممکن است تولدهایی با ایراد و نقص عضو نوزاد به‌وقوع بپیوندد.

اگر دیابت دارید، برای حفظ سلامتی خود قبل از بارداری باید به پزشک مراجعه کنید. اختلالات پزشکی مزمن مانند: دیابت، کم‌کاری تیروئيد، فشار خون و بیماری های خودایمنی قبل از بارداری باید به‌دقت مورد بررسی قرار بگیرند. زنانی که مشکلات پزشکی ویژه دارند باید حتما قبل از بارداری تحت نظارت پزشک قرار بگیرند تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

برخی از عادت‌های موجود در سبک زندگی مانند مصرف مواد مخدر و الکل، کشیدن سیگار و در افزایش سقط جنین نقش دارند و موجب سقط در سه ماهه دوم بارداری می‌شوند. بالا بردن سطح سلامت قبل از بارداری، احتمال سقط را کاهش می‌دهد. بیش از نیمی از بارداری‌ها بدون بره ریزی قبلی و ناگهانی صورت می‌گیرد به همین دلیل مادران از قبل آمادگی لازم برای بارداری را ندارند.

زنان زمانی متوجه بارداری خود می‌شوند که چند هفته پریودشان جابه‌جا می‌شود و دچار عادت ماهانه نمی‌شوند. در این مدت که مادر از وجود جنین باخبر نشده است، نخاع جنین شکل می‌گیرد و قلب او ضربان پیدا می‌کند. برای گذراندن دوران بارداری به بهترین شکل ممکن لازم است به موارد مختلفی توجه بشود: اصلاح رژیم غذایی، ورزش کردن، کاهش استرس، مصرف ویتامین‌های بارداری، بهینه‌سازی اختلالات مزمن پزشکی. با وجود اینها، اختلالات ژنتیکی‌ای که باعث سقط می‌شوند همچنان غیرقابل کنترل هستند.

این علت از شیوع کمتری برخوردار است اما بااین‌حال، مشکلات جسمانی مادر شامل اختلالات رحمی مانند: سِپتوم، پولیپ رحم یا بی‌کفایتی دهانه رحم (نارسایی دهانه رحم) می‌تواند موجب سقط بشود. اوقات، این مشکلات موجب سقط در سه ماهه دوم یا سه ماهه سوم بارداری می‌شوند.

اختلالات انعقاد خون مانند فاکتور ۷ لیدن (یکی از پروتئین‌های خون که موجب انعقاد خون می‌شود) نیز مشابه مشکلات جسمانی به‌ندرت باعث سقط جنین می‌شوند اما گاهی رخ می‌دهند. البته این اختلالات بسیار کمتر از سایر دلایل باعث ایجاد مشکلات بارداری می‌شوند.

اختلالات دستگاه ایمنی بدن زنان، موضوع بسیار بحث‌برانگیزی در میان متخصصان است. علت این است که هنوز به دستاوردها و کشفیات بسیار بیشتری درمورد نقش این اختلالات در سقط جنین نیاز است. با وجود این، تحقیقات دانشگاهی نشان می‌دهد که این اختلالات در سقط‌های مکرر نقش مهمی ایفا می‌کنند. البته علت همچنان کاملا مشخص نیست ولی پزشکان معتقدند که این اختلال نشان می‌دهد که بدن بارداری را نمی‌پذیرد.

تحقیقات حاکی از آن است که برخی از آنتی‌بادی‌ها موجب سقط می‌شوند. لوپوس نوعی بیماری خودایمنی است که نرخ سقط جنین را بالا می‌برد. علت هم حمل آنتی‌بادی‌های آنتی‌فسفولیپیدی است که زنان مبتلا به لوپوس در بدن خود حمل می‌کنند. بیش از ۵ درصد از دیگر زنان نیز ممکن است چنین آنتی‌بادی‌هایی در بدن داشته باشند. اگر زنی بعد از ۱۰ هفتگی یا قبل از ۳۴ هفتگی دچار سقط‌های مکرر می‌شود، باید از نظر ابتلا به سندروم آنتی‌فسفولیپید معاینه بشود. شما نمی‌توانید متوجه بشوید که این آنتی‌بادی‌ها را دارید یا خیر؟ در هر حال، درمان‌هایی برای کاهش خطر سقط جنین ناشی از وجود این آنتی‌بادی‌ها وجود دارد که می‌توانید پیگیری بفرمایید.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

تربیت کودک را باید بیست سال پیش از تولدش آغاز كرد

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

علائم سقط جنین در هفته های اول بارداری

جلوگیری از سرطان سینه با ۱۵ خوراکی سالم

رژیم لاغری در دوران شیردهی و نکاتی که باید بدانید

علائم عفونت واژن؛ علت، انواع و درمان عفونت واژن

علت تکرر ادرار در زنان؛ تشخیص و درمان خانگی تکرر ادرار در زنان

قرص اورژانسی چیست؛ روش مصرف و عوارض قرص اورژانسی ضد بارداری

چطور بازخوردهای مؤثرتری ارائه دهیم؟

آفت دهان کودکان؛ علت، درمان و نکات مهمی که باید بدانید


معرفی کتاب انسان در جستجوی معنا

ارتودنسی و ۱۰ نکته مهمی که باید درباره آن بدانید


گندم سیاه چیست و چه خواصی دارد؟

بهترین فیلم های ۲۰۱۷ که در ذهن شما ماندگار خواهند شد

بهترین کشورها برای مهاجرت در سال ۲۰۱۹ کدام‌اند؟

خنده دارترین جوایز نوبل در سال ۲۰۱۸ برای دستاوردهای علمی مضحک


با خاص ترین ماشین های دنیا آشنا شوید

عجیب ترین مکان های دنیا که شما را شگفت‌زده خواهند کرد

موفق‌ترین زنان کارآفرین جهان را بشناسید

علائم خبردهنده درباره سقط جنین

 

 

دردهای مبهم لگنی,احساس فشار در لگن,دردهای شکمی,کمردرد,پارگی و خونریزی جفت انقباض های پی در پی,,انقباض های پی در پی,حاملگی خارج رحمی,سرفه و عطسه,پارگی و خونریزی جفت

علائم سقط جنین در هفته های اول بارداری

 

ببا چه نوع علائمی میی توانیم بفهمیم دچار سقط جنین شده ایم و علائم آن را داریم؟

 

دبیر انجمن علمی مامایی ایران گفت: دردی که با سرفه و عطسه شدت می یابد، درد نوک شانه، دردهایی که می تواند علامت شروع سقط جنین باشد، دردهای مبهم لگنی، احساس فشار در لگن، دردهای شکمی یا کمردرد جزو علل دردهای شکمی در بارداری است.

 ماریا صادقی درباره علل دردهای شکمی در بارداری، اظهار داشت: حاملگی خارج رحمی جایگزینی جنین در محل خارج از رحم است که معمولاً در یکی از لوله های فالوپ و به ندرت تخمدان ها اتفاق می افتد. این نوع حاملگی در هفته اول بارداری یا حتی قبل از اینکه فرد از بارداری خود مطلع شود رخ می دهد و در صورت عدم تشخیص به موقع می تواند منجر به پارگی لوله فالوپ و گاهی مرگ شود. این عامل می تواند یک از دلایل دردهای شکمی باشد.

وی افزود: پس از مثبت شدن تست بارداری بدون مشاهده جنین در رحم، درد و حساسیت شکمی، لکه بینی، خونریزی که می تواند مستمر یا متناوب باشد، دردی که با سرفه و عطسه شدت می یابد، درد نوک شانه یا هر علامتی مربوط به شوک مانند نبض ضعیف، رنگ پریدگی، ضعف و بی حالی است و همچنین دردهایی که می تواند علامت شروع سقط جنین باشد جزو دیگر علل دردهای شکمی است که معمولاً به دنبال این دردها خونریزی های سقط اتفاق می افتد.
دبیر انجمن علمی مامایی ایران ادامه داد: درد ممکن است انقباضی و ریتمیک باشد در برخی بیماران درد به صورت کمردرد و در برخی دیگر به صورت دردهای مبهم لگنی یا احساس فشار در لگن حس می شود.

صادقی گفت: در صورت بروز این علایم سقط محتمل است. در واقع این دردها تا هفته 2 بارداری می تواند نشانگر سقط جنین باشد همچنین دردهایی که می تواند موجب شروع انقباض های زایمانی باشد و بین هفته 2 تا 37 بارداری اتفاق می افتد به عنوان شروع زودرس دردهای زایمانی تلقی می شود.
وی ادامه داد: دردهای مبهم لگنی، احساس فشار در لگن، دردهای شکمی یا کمردرد در صورتی که بیمار سابقه قبلی کمردرد نداشته باشد، لکه بینی و خونریزی و افزایش ترشحات نیز جزو دردها جدی هستند و باید حتماً به پزشک مراجعه شود.

دبیر انجمن علمی مامایی ایران اظهار داشت: دردهای شکمی و کمردرد و انقباض های پی در پی می تواند از علایم پارگی و خونریزی جفت باشد که باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه شود.

وی گفت: برخی دردها مانند فرو رفتن جسم تیز در بدن هستند این دردها به ویژه هنگام تغییر وضعیت مانند بلند شدن از تخت یا صندلی یا جابجایی در رختخواب اتفاق می افتد از طرفی ممکن است بیمار درد را به صورت مبهم بعد از فعالیت های روزانه یا به دنبال راه رفتن زیاد احساس کند این دردها معمولاً خفیف، ناگهانی، تیز، مستمر و مبهم است و معمولاً در سه ماهه دوم شروع می شود.

ابربرچسب : آمپول سقط جنین در هفته دوم ، سقط جنین در هفته اول با دارو ، سقط جنین در هفته ی اول بارداری ، روش روشهای سقط جنین در هفته اول بارداری ، راههای سقط جنین در ماه اول بارداری ، قانون آمار قوانین هزینه سقط جنین در ایران ، روش سقط جنین با داروهای گیاهی ، سقط جنین در هفته های اول بارداری ، روش های سقط جنین با داروهای گیاهی ، داروهای سقط جنین در هفته های اول بارداری ، احکام شرایط سقط جنین در فقه اسلامی ، روشهای سقط جنین با داروهای گیاهی ، روش سقط جنین با گیاهان دارویی ، سقط جنین در ماه اول با قرص ، سقط جنین با طب سنتی ، سقط جنین در ماه اول با زعفران ، قرص برای سقط جنین سه ماهه ، قرص سقط جنین سه ماه اول ، راههای روش علائم روشهای سقط جنین در هفته های اول بارداری ، دیه حکم روش راههای داروهای سقط جنین دو ماهه ، روش سقط جنین با داروی گیاهی ، روش راههای سقط جنین با داروهای گیاهی ، علائم سقط جنین در هفته های اول بارداری ، روش سقط جنین در ماه اول حاملگی ، سقط جنین در ماه اول با دارو ، سقط جنین در ماه اول با آمپول ، داروهای سقط جنین در ماه اول بارداری ، سقط جنین در ماه اول با گیاهان دارویی ، روشهای سقط جنین در هفته اول بارداری ، سقط جنین در ماه اول حاملگی ، جلوگیری از سقط جنین با طب سنتی ، دلایل علائم سقط جنین در هفته های اول بارداری ، سقط جنین دو ماهه ، روش های سقط جنین در هفته اول بارداری ، سقط جنین در ماه اول با دارو گیاهی ، روش سقط جنین با دارو گیاهیu2e ، سقط جنین در ماه اول بارداری ، علائم سقط جنین در هفته اول بارداری ، نحوه سقط جنین در ماه اول بارداری ، روش سقط جنین در هفته های اول بارداری ، سقط جنین با آمپول پروستاگلندین قرص و شیاف ، راه های سقط جنین در ماههای اول بارداری ، روشهای سقط جنین در هفته های اول بارداری ، چگونگی سقط جنین در ماه اول بارداری ، روش های سقط جنین با داروی گیاهی ، درمان سقط جنین با طب سنتی ، راههای سقط جنین در هفته اول بارداری ، سقط جنین دو ماهه با قرص ، سقط جنین با قرص در ماه اول ، سقط جنین در هفته اول با داروهای گیاهی ، روشهای سقط جنین در ماه اول بارداری ، روشهای راههای علائم روش دلایل سقط جنین در ماه اول بارداری ، علائم سقط جنین در ماه اول بارداری ، دلایل سقط جنین در هفته های اول بارداری ، سقط جنین در ماه اول بارداری چگونه است ، سقط جنین با آمپول پروستاگلاندین قرص و شیاف ، روش سقط جنین در ماه اول با قرص ، سقط جنین در ماه اول چگونه است ، روش سقط جنین در ماه اول بارداری ، روش های سقط جنین در ماه اول بارداری ، روشهای سقط جنین در ماه اول حاملگی ، راه های سقط جنین در هفته اول بارداری ، سقط جنین در ماه اول ، سقط جنین با قرص ، راه های سقط جنین در ماه اول حاملگی ، راههای سقط جنین در هفته های اول بارداری ، نشانه های سقط جنین در ماه اول بارداری ، سقط جنین در دو هفته اول بارداری ، روش سقط جنین در هفته دوم بارداری ، روشهای مقاله سقط جنین غیرقانونی در ایران ، سقط جنین ، سقط جنین با قرص در ماه دوم ، سقط جنین در سه هفته اول بارداری
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *