خواص داروی گیاهی زوفا

خواص دارویی و گیاهی




خانه

موبایل

خواص گیاه زوفا

مشخصات گياه زوفا

  زوفا گیاهی است پایا از تیره نعناعیان که به حالت خودرو می‌روید. ریشه اش ضخیم و منشعب و ساقه‌هایش نسبتاً چوبی و برگ‌هایش کوچک و متقابل و نوک تیز و بسیار معطر می‌باشد. گل‌هایش زیبا و معطر است. اسانس این گیاه مشابه اسانس نعناع است و مصرف طبی دارد.

  گیاه زوفا Hyssop علمی Hyssopus Officinalis  درختچه‌ای است که ارتفاع آن تا ۶۰ سانتیمتر می‌رسد این گیاه بحالت خودرو در نواحی جنوب اروپا، ایران، هند، ترکیه و شوروی می‌روید. برگهای آن کوچک، خط در، نوک تیز و سبزرنگ است . گلهای آن آبی و گاهی سفید اند که در انتهای ساقه ظاهر می‌شود.ريشه زوفا مستقيم است و انشعابات فراواني دارد ساقه چهارگوش، مستقيم دارد . قسمت تحتاني (پاي ساقه) چوبي و قهوه اي رنگ و از انشعابهاي فراواني برخوردار است ولي قسمت فوقاني آن نرم و سبز رنگ مي باشد. برگهاي صاف، فاقد دندانه، باريک، کشيده و کم و بيش نيزه اي شکل و رنگ آن سبز روشن است.زوفا يکي از مهمترين گياهان دارويي و ادويه اي به شمار مي رود . از دم کرده پيکر رويشي اين گياه براي درمان بيماريهاي مربوط به دستگاه تنفس مانند سرفه، سياه سرفه، برونشيت و آسم استفاده مي شود. مواد موثره اين گياه سبب افزايش فشارخون، هضم غذا و همچينين کاهش تورم مي شود. زوفا اگر چه تلخ مزه است ولي به عنوان طعم دهنده مواد غذايي و همچنين در تهيه سس مورد استفاده قرار مي گرد.اسانس زوفا :خاصيت ضد قارچي و باکتريايي دارد. اين اسانس در صنايع کنسروسازي ، نوشابه سازي و همچنين در صنايع آرايشي و بهداشتي کاربرد فراواني دارد. به علت نوش فراواني که در گلهاي اين گياه به وجود مي آيد در رديف گياهان مولد عسل قرار دارد. عسل حاصله از آن کيفيت بسيار مطلوبي دارد. خواص داروئی زوفازوفا از نظر طب قديم ايران گرم و خشك است1) سرفه و ناراحتي هاي ريوي را برطرف مي كند .2) نرم كننده سينه است3) خلط آور است4) معده را تقويت مي كند5) نفخ شكم را برطرف مي كند6) ادرار آور است7) داروي مفيدي براي مداواي آسم است8) اشتها را زياد مي كند9) براي رفع كم خوني مفيد است1) افسردگي را برطرف مي كند11) براي درمان صرع مفيد است12) براي التيام زخم برگهاي زوفا را له كرده و روي زخم بگذاريد13) براي درمان تب خال مفيد است و كسانيكه تب خال مي زنند بايد از دم كرده زوفا استفاده كنند .14) در قديم از زوفا براي سقط جنين استفاده مي كردند .15) درد شكستگي را مي توان با كمپرس زوفا آرام كرد. 

 گیاه زوفا

  نوشيدن زوفاي جوشيده با عسل و گياه سداب به کساني کمک مي کند که به سرفه هاي شديد، تنگي نفس، افراد مبتلا به رماتيسم وکساني که نفسشان با خس خس همراه است کمک مي کند . اين گياه همراه با عسل کرمهاي داخل شکم را مي کشد و کوبيده شده آن با انجير تازه به از خشکي در آمدن مزاج کمک ميکند اثر آن قويترهم مي شود.

 

اگر گل زنبق يا سوسن يا شاهي به آن اضافه شود اين گياه دارويي عالي براي ورم يا آماس لوزه در گلو است و اين تحت شرايطي است که به عنوان غرغره ازآن استقاده شود ماليدن پماد آن به سر شپش را از بين مي برد اين گياه براي کاهش بيماري خلط بسيار مناسب است و در تمام مشکلات ناشي از سرما يا بيماريهاي قفسه سينه و يا ريه مناسب است و اين تاثير هنگامي است که مثل شربت استفاده شود.طرز استفاده از زوفا :دم كرده : مقدر 5گرم برگ وشاخه هاي گلدار زوفا را در يك ليتر آب جوش ريخته و بمدت 15 دقيقه دم كنيد . مقدر مصرف اين دم كرده يك فنجان سه بار در روز است .جوشانده  زوفا : مقدر 5 گرم برگ و سرشاخه هاي گلدار زوفا را در يك ليتر آبجوش دم كرده و بمدت نيم ساعت بگذاريد بآرامي بجوشد اين جوشانده را براي كمپرس استفاده كنيد .تنطور زوفا ك اين تنطور را مي توانيد از فروشگاههاي گياهان دارويي و يا برخي از داروخانه ها خريداري كنيد . مقدار مصرف آن5-1 قطره سه بار در روز مخلوط با آب است .

مضرات  زوفا:مصرف بيش از اندازه اين گياه براي كبد مضر است و همچنين چون اثر سقط جنين دارد بنابراين زنان حامله بايد از خوردن آن پرهيز كنند .

 

گرد آوری: بخش سلامت بیتوته

 

منابع:

wikipedia.orgparsiteb.comirteb.com


باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

با عرض پوزش ، هیچ برگه ای برای درخواست شما پیدا نشد.شاید اگر جست و جو کنید به نتیجه برسید.

19 ساعت پیش

3 روز پیش

6 روز پیش

7 روز پیش

“پارسی طب” یک وبگاه عمومی با موضوع سلامتی و پزشکی است. این وبگاه به شدت به طب سنتی و گیاهی اعتقاد داشته و از این موضوع حمایت میکنند.
ما همواره در تلاشیم که اطلاعات مفیدی در اختیار بینندگان خود قرار داده و اسباب رضایت ایشان را جلب نماییم.



آرایش

مدل مو

مدل لباس

اخبار

سبزی خردکن

خواص گل زوفا زوفا درختچه ای است با ساقه های منشعب که ارتفاع آن تا 6 سانتیمتر می رسد این گیاه بحالت خودرو در نواحی جنوب اروپا، ایران ، هند ،ترکیه و شوروی می روید

نحوه استفاده : در جوشانده های سرما خوردگی استفاده میشود و خواص دیگری هم دارد که در زیر به آن اشاره خواهد شد خواص : گیاه زوفا Hyssop علمی Hyssopus Officinalisگیاه شناسیزوفا درختچه ای است با ساقه های منشعب که ارتفاع آن تا 6 سانتیمتر می رسد این گیاه بحالت خودرو در نواحی جنوب اروپا، ایران ، هند ،ترکیه و شوروی می روید . برگهای آن کوچک، خط در ، نوک تیز و سبزرنگ است که بسیار معطر می باشد .گلهای آن آبی و گاهی سفید اند که در انتهای ساقه ظاهر می شود .خواص داروئی:

زوفا از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است 1)سرفه و ناراحتی های ریوی را برطرف می کند .2)نرم کننده سینه است 3)خلط آور است4)معده را تقویت می کند5)نفخ شکم را برطرف می کند6)ادرار آور است 7)داروی مفیدی برای مداوای آسم است 8)اشتها را زیاد می کند9)برای رفع کم خونی مفید است1)افسردگی را برطرف می کند11)برای درمان صرع مفید است12)برای التیام زخم برگهای زوفا را له کرده و روی زخم بگذارید13)برای درمان تب خال مفید است و کسانیکه تب خال می زنند باید از دم کرده زوفا استفاده کنند .14)درد شکستگی را می توان با کمپرس زوفا آرام کرد.منبع : کتب طب سنتی

سلامت ، درمان بیماری ها ، مقالات پزشکی ، اطلاعات دارویی ، تغذیه ، رژیم درمانی

گل زوفا چیست خواص دارویی گل زوفا خواص گیاه گل زوفا خواص دمنوش گل زوفا زوفا گیاهی پایا از تیره نعناییان است که به حالت خودرو می‌روید. های دیگر این گیاه گل زوفا، گل پونه و زوفای یابس است. زوفا دارای گلهایی زیبا، معطر، آبی و گاهی سفید و صورتی است که در انتهای ساقه ظاهر می‌شوند. اسانس این گیاه شبیه نعنا است.


 


 


 


گیاه زوفا چیست؟


 

زوفا گیاهی پایا از تیره نعناییان است که به حالت خودرو می‌روید. های دیگر این گیاه گل زوفا، گل پونه و زوفای یابس است. زوفا دارای گلهایی زیبا، معطر، آبی و گاهی سفید و صورتی است که در انتهای ساقه ظاهر می‌شوند. اسانس این گیاه شبیه نعنا است. زوفا بومی کشور فرانسه، یونان و ایتالیا است و در مناطق اطراف دریای مدیترانه می‌روید و در ایران به حالت خود رو در نواحی جنوب یافت می‌شود. قستهای مورد استفاده این گیاه اندام رویشی آن شامل گل، برگ و میوه است و برگهای زوفا دارای طعمی تند و مطبوع هستند. از گیاه زوفا میتوان به شکل دم کرده، تنتور و جوشانده استفاده کرد. 


 

گیاه زوفا Hyssop علمی Hyssopus Officinalis  درختچه ای است که ارتفاع آن تا 6 سانتیمتر می رسد این گیاه بحالت خودرو در نواحی جنوب اروپا، ایران، هند، ترکیه و شوروی می روید. برگهای آن کوچک، خط در، نوک تیز و سبزرنگ است . گلهای آن آبی و گاهی سفید اند که در انتهای ساقه ظاهر می شود. ریشه زوفا مستقیم است و انشعابات فراوانی دارد ساقه چهارگوش، مستقیم دارد . قسمت تحتانی (پای ساقه) چوبی و قهوه ای رنگ و از انشعابهای فراوانی برخوردار است ولی قسمت فوقانی آن نرم و سبز رنگ می باشد. برگهای صاف، فاقد دندانه، باریک، کشیده و کم و بیش نیزه ای شکل و رنگ آن سبز روشن است.


 


مشخصات گل زوفا


 

زوفا گیاهی خشبی و چند ساله است. منشا این گیاه آسیای صغیر گزارش داده شده و همچنین زوفا در سطح وسیعی در مرکز و جنوب اروپا، عمدتا در روسیه، بلغارستان، مجارستان، ایتالیا و اسپانیا، فرانسه و کشمیر و هند کشت میشود. واز دریای خزر تا دریای سیاه همچنین درمناطق شنی نواحی مدیترانه می روید.


 

ریشه زوفا مستقیم است و انشعابات فراوانی دارد ساقه چهارگوش، مستقیم ارتفاع آن cm7- 5 است. قسمت تحتانی (پای ساقه) چوبی و قهوه ای رنگ و از انشعابهای فراوانی برخوردار است ولی قسمت فوقانی آن نرم و سبز رنگ می باشد. برگهای صاف، فاقد دندانه، باریک، کشیده و کم و بیش نیزه ای شکل و رنگ آن سبز روشن است.


 


 


خواص بی نظیر گل زوفا


 


۱) سرفه و ناراحتی های ریوی را برطرف می کند .


 


۲) نرم کننده سینه است


 


۳) خلط آور است


 


۴) معده را تقویت می کند


 


۵) نفخ شکم را برطرف می کند


 


۶) ادرار آور است


 


۷) داروی مفیدی برای مداوای آسم است


 


۸) اشتها را زیاد می کند


 


۹) برای رفع کم خونی مفید است


 


۱۰) افسردگی را برطرف می کند


 


۱۱) برای درمان صرع مفید است


 

۱۲) برای التیام زخم برگهای زوفا را له کرده و روی زخم بگذارید


 

۱۳) برای درمان تب خال مفید است و کسانیکه تب خال می زنند باید از دم کرده زوفا استفاده کنند .


 

۱۴) درد شکستگی را می توان با کمپرس زوفا آرام کرد.


 


 


نوشیدنی گل زوفا به چه کاری می آید؟


 

نوشیدن زوفای جوشیده با عسل و گیاه سداب به کسانی کمک می کند که به سرفه های شدید، تنگی نفس، افراد مبتلا به رماتیسم وکسانی که نفسشان با خس خس همراه است کمک می کند . این گیاه همراه با عسل کرمهای داخل شکم را می کشد و کوبیده شده آن با انجیر تازه به از خشکی در آمدن مزاج کمک میکند اثر آن قویترهم می شود.  اگر گل زنبق یا سوسن یا شاهی به آن اضافه شود این گیاه دارویی عالی برای ورم یا آماس لوزه در گلو است و این تحت شرایطی است که به عنوان غرغره ازآن استقاده شود مالیدن پماد آن به سر شپش را از بین می برد این گیاه برای کاهش بیماری خلط بسیار مناسب است و در تمام مشکلات ناشی از سرما یا بیماریهای قفسه سینه و یا ریه مناسب است و این تاثیر هنگامی است که مثل شربت استفاده شود.


 


طرز استفاده از گل زوفا


 

دم کرده: مقدر 5گرم برگ وشاخه های گلدار زوفا را در یک لیتر آب جوش ریخته و بمدت 15 دقیقه دم کنید . مقدر مصرف این دم کرده یک فنجان سه بار در روز است .


 

جوشانده زوفا : مقدر 5 گرم برگ و سرشاخه های گلدار زوفا را در یک لیتر آبجوش دم کرده و بمدت نیم ساعت بگذارید بآرامی بجوشد این جوشانده را برای کمپرس استفاده کنید.


 

تنطور زوفا ک این تنطور را می توانید از فروشگاههای گیاهان دارویی و یا برخی از داروخانه ها خریداری کنید . مقدار مصرف آن5-1 قطره سه بار در روز مخلوط با آب است .


 


 


مضرات گل زوفا


 

مصرف بیش از اندازه این گیاه برای کبد مضر است و همچنین چون اثر سقط جنین دارد لذا، زنان حامله باید از خوردن چای یا استعمال روغن زوفا پرهیز کنند، همچنین افراد مبتلا به فشار خون بالا باید از مصرف این گیاه اجتناب کنند، زیرا این گیاه فشار خون را افزایش می‌دهد. لازم به ذکر است استفاده از گیاه زوفا در کودکان کمتر از ۵ سال، ممکن است باعث تب و تشنج شود و مصرف زیاد این گیاه خصوصا روغن آن باعث مسمومیت شده، در مصرف آن بایستی اعتدال را رعایت نمود.


 


 


 


 


فواید گل زوفا , مضرات گل زوفا


فواید گل زوفا , مضرات گل زوفا


فواید گل زوفا , مضرات گل زوفا


فواید گل زوفا , مضرات گل زوفا


 


 

کلیه حقوق مادی و معنوی برای روزگار محفوظ است. هرگونه کپی از مطالب با ذكر منبع و لینک فعال بلامانع است



 

گیاه زوفا که در مناطق اطراف دریای مدیترانه می‌روید و از جمله گیاهان بومی کشور فرانسه، یونان و ایتالیا است؛ به صورت گل‌هایی به رنگ‌های آبی، ارغوانی، بنفش و سفید با برگ‌هایی کوچک می‌باشد.

از این گیاه، روغنی استخراج می‌شود که اثرات درمانی فراوانی دارد. همچنین می‌توان گل و برگ‌های خشک شده این گیاه را جوشاند و به صورت دمنوش مصرف نمود. در زیر به خواص این گیاه اشاره می‌کنیم.

زوفا علیه سرماخوردگیگیاه زوفا سرشار از رزین‌ها، تانن، هیسوپین و فلاوونوئیدها است. این ترکیبات برای عملکرد سیستم تنفسی مناسب هستند و از عفونت‌های تنفسی، آسم و برونشیت پیشگیری می‌کنند. همچنین برای تخفیف علایم سرماخوردگی و آنفلوانزا مانند سرفه، گلودرد، گوش درد و تب مناسب می‌باشد. روغن زوفا از زمان‌های بسیار قدیم برای کاهش دمای بدن و تب کاربرد داشته است.

افراد مبتلا به فشار خون بالا باید از مصرف این گیاه اجتناب کنند. زیرا این گیاه فشار خون را افزایش می‌دهد

زوفا گیاهی تحریک کنندهاسانس زوفا برای دستگاه‌های متعدد بدن تحریک کننده است. در حقیقت روغن زوفا باعث تحریک سیستم عصبی، سیستم هورمونی، گردش خون و سیستم دفع می‌شود. به عنوان مثال دستگاه گوارش را تحریک می‌کند و در نتیجه باعث افزایش متابولیسم و جذب مواد غذایی می‌شود. به همین علت می تواند باعث بهبود افسردگی شود.

 

اثرات آنتی بیوتیکی روغن زوفا روغن زوفا دارای اثرات ضد باکتریایی و ضد قارچی است. زوفا به عنوان یک ضد عفونی کننده شناخته شده است و برای درمان عفونت های خفیف کاربرد دارد. مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد روغن‌های گیاهی دارای اثرات ضدمیکروبی بر علیه میکروب‌هایی چون استافیلوکوکوس پیوژنز، استافیلوکوکوس اورئوس، اشرشیاکلی و کاندیدا آلبیکنز هستند.

 


بهبود مشکلات پوستی توسط زوفاروغن زوفا برای برطرف کردن مشکلات پوستی وابسته به سن مانند چین و چروک‌ها کاربرد دارد. این روغن را روزی دوبار بر روی پوست صورت خود بمالید و از اثرات درمانی و معجزه آسای آن بهره مند شوید. همچنین این گیاه برای سایر مشکلات پوستی مانند نیش حشرات، خراش‌ها، سوختگی‌ها و   کارآمد است و باعث محو شدن اثر این زخم‌ها بر روی پوست می‌شود. وقتی بر روی زخم‌ها از این گیاه استفاده می‌شود از ایجاد عفونت در محل زخم جلوگیری می‌کند. اسانس این گیاه باعث بهبودی سریع‌تر در زخم‌ها، بریدگی‌ها و می‌شود.

سایر اثرات درمانی1. ضد اسپاسم: روغن زوفا برای متوقف کردن اسپاسم در سیستم تنفسی، سیستم عصبی، سیستم ماهیچه ای و روده ها کاربرد دارد.2. ضد خستگی: روغن زوفا را در آب موجود در وان حمام بچکانید تا خستگی و کوفتگی را از بدن شما بزداید و دردهای شما را تسکین دهد .3. مشکلات گوارشی: زوفا برای بهبود اسپاسم ماهیچه ای، کرامپ، دردهای شکمی حاد، کمبود اشتها، نفخ و سوء هاضمه کاربرد دارد.

گیاه زوفا سرشار از رزین‌ها، تانن، هیسوپین و فلاوونوئیدها است. این ترکیبات برای عملکرد سیستم تنفسی مناسب هستند و از عفونت‌های تنفسی، آسم و برونشیت پیشگیری می‌کنند

4. مشکلات مفصلی: در زمینه بیماری‌های مفصلی مانند آرتریت، روماتیسم، نقرس و انواع التهابات مفصلی زوفا بسیار مفید است.5. افزایش دهنده فشار خون: افرادی که از افت ناگهانی فشار خون خود می‌نالند. می‌توانند از اثرات درمانی این گیاه بهره ببرند.6. مشکلات مربوط به قاعدگی: زوفا برای تسکین دردهای قاعدگی، نظم بودن قاعدگی و بهبود علایم ناشی از یائسگی موثر است.7. بهبود مشکلات عصبی: زوفا برای آرام کردن اضطراب و عصبانیت مناسب است و در زمینه بهبود افسردگی کارآمد می‌باشد.


طرز استفاده از زوفااز گیاه زوفا به دو صورت می توان استفاده کرد:به صورت روغن: روغن این گیاه که به صورت اسانس می‌باشد؛ به اشکال متعددی کاربرد دارد. به عنوان مثال می‌توانید روغن زوفا را روی پوست خود بمالید یا آن را استنشاق کنید.به صورت چای زوفا: یک قاشق زوفای خشک را درون یک لیوان آب در حال جوش بریزد و بگذارید برای مدت 1 دقیقه بجوشد. از این چای می‌توانید 2-3 بار در روز استفاده کنید.

آیا روغن زوفا ایمن است؟ترکیبات تشکیل دهنده گیاه زوفا بسته به محل رشد و رویش آن متفاوت هستند از ترکیبات اصلی موجود در روغن زوفا می‌توان مونوترپن‌ها و سکوترپن‌ها را برد. مقادیر بسیار زیاد این مواد می‌تواند باعث سمیت شود. در نتیجه حتما باید در مصرف این گیاه جانب احتیاط رعایت شود.استفاده از اسانس‌های گیاهی به صورت رقیق نشده و خالص می‌تواند احتمال واکنش‌های آلرژیک و التهاب‌های پوستی را افزایش دهد. پیش از استفاده از روغن زوفا، آن را با یک روغن حامل مانند روغن بادام، روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کنید. اگر احساس می‌کنید ممکن است به روغن زوفا حساسیت داشته باشید ابتدا یک قطره از آن را بر روی قسمت خاصی از پوست خود بریزید و هر گونه عکس العمل شدید را با دقت مشاهده کنید.

اثرات جانبی روغن زوفاافراد مبتلا به فشار خون بالا باید از مصرف این گیاه اجتناب کنند. زیرا این گیاه فشار خون را افزایش می‌دهد. همچنین ممکن است باعث تب و تشنج در کودکان کمتر از 5 سال شود. لازم به ذکر است که مادران باردار و شیرده نباید از روغن یا چای زوفا مصرف کنند. برای مصرف این گیاه حتما با پزشک خود مشورت کنید. 

منابع:Livestrongarticles.mercola

 

مطالب مرتبط:اهوازی ها بخوانند: گیاهان مفید برای ریه ها1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *