علائم ديابت نوع دو

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است


دیابت نوع 2 (دیابت بزرگسالان یا دیابت غیر وابسته به انسولین) در نتیجه عدم توانایی بدن در تولید انسولین کافی و یا ناتوانی از استفاده ی بهینه از انسولین تولیدی رخ می دهد. این نوع دیابت اغلب در بزرگسالان رخ می دهد.




علائم ديابت نوع دو



در بیماری دیابت، بدن نمی تواند قند موجود در غذاها را به انرژی تبدیل کند و در نتیجه قند خون زیاد می شود.

 

با گذشت زمان، مقدار اضافی قند خون باعث افزایش خطر بیماری های قلبی، از دست دادن بینایی، تخریب اعصاب و ارگان ها و دیگر مشکلات جدی می شود.

 

علائم هشداردهنده

1- تشنگی زیاد : بیماران دیابتی نوع 2 غالبا هیچ علامتی ندارند. هنگامی که علائم ظاهر شود، یکی از اولین آنها عبارت است از تشنگی زیاد.

تشنگی همراه با مشکلات دیگری بوجود می آید که عبارتند از:

– خشکی دهان

– افزایش اشتها

– تکرر ادرار (غالبا هر ساعت نیاز به تخلیه ادرار دارند)

– افزایش یا کاهش وزن غیرعادی

 

2- سردرد : میزان بالای قند خون باعث سردرد، تاری دید و خستگی می گردد.

 

3- عفونت : عفونت از راه های مختلفی وارد بدن می گردد، از جمله:

– بریدگی و یا زخم هایی که به کندی ترمیم می شوند.

– عفونت قارچی مکرر و یا عفونت های دستگاه ادراری

– خارش پوست به خصوص در ناحیه کشاله ران



4- اختلال در عملکرد جنسی : دیابت باعث تخریب رگ های خونی و اعصاب در ناحیه اندام تناسلی می شود.


خشک شدن واژن در زنان و ناتوانی جنسی در مردان از جمله عوارض بیماری دیابت می باشند.

حدود یک نفر از سه نفر زن مبتلا به دیابت، دارای اختلال عملکرد جنسی می باشد.

 

انسولین چگونه کار می کند؟

هورمون انسولین کمک می کند تا غذا به انرژی تبدیل شود. به این صورت که معده، کربوهیدرات های غذایی را می شکند و به قند ساده (گلوکز) تبدیل می کند.

سپس قند وارد جریان خون می گردد و لوزالمعده (پانکراس) را تحریک می کند تا هورمون انسولین ترشح کند.

 

انسولین، به قند اجازه ورود به سلول ها را می دهد و سلول ها از قند درون خود، به عنوان سوخت استفاده می کنند.

 

اگر کربوهیدارت زیادی هم مصرف کنید، کربوهیدارت در کبد تبدیل به قند زیادی می شود و قند وارد جریان خون شده و به مقداری که سلول ها نیاز دارند، به درون سلول می رود و باقیمانده آن، در کبد ذخیره می شود.

 

علائم ديابت نوع دو


در دیابت نوع 2، سلول های پانکراس انسولین تولید می کنند، اما به دلایلی قابل استفاده نیست و درست به کار نمی رود. در این نوع دیابت، سلول های بدن به طور کامل قند را جذب نمی کنند و باعث افزایش مقدار قند خون می گردند.

 

اگر شما دارای بیماری‌ای به مقاومت به انسولین باشید، بدن انسولین زیادی را می سازد، اما عضلات، کبد و سلول های چربی از انسولین استفاده نمی کنند و یا پاسخ درستی به انسولین نمی دهند.

 

اگر دیابت نوع 2 را کنترل نکنید، پانکراس (لوزالمعده)، تولید انسولین را کاهش خواهد داد.

 

راه های تشخیص دیابت نوع 2

– با یک آزمایش خون ساده می توانید دیابت را تشخیص دهید.

– آزمایش A1c (هموگلوبین گلیکوزیله) نشان دهنده میزان قند خون در 2 تا 3 ماه گذشته است. اگر میزان A1c، 5/6 درصد و یا باشد، نشان دهنده دیابت می باشد.

– اگر میزان قند خون ناشتا از 126 باشد، نشان دهنده دیابت می باشد.

– پزشک ممکن است به شما یک ماده قندی بدهد و دو ساعت بعد آزمایش خون را انجام دهد. اگر سطح قند خون بعد از دو ساعت از 2 باشد، نشان دهنده دیابت می باشد.

 

انسولین های غیرتزریقی

داروهای جدیدی برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 در دسترس می باشد.

این داروها عبارتند از: Pramlintide، Exenatide، Liraglutide و انسولین های غیرتزریقی.

در حالی که انسولین باعث می شود که قند وارد سلول گردد، این داروها باعث آزاد شدن انسولین برای کنترل قند خون می شوند.

مریم سجادپور

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

مطالبی درباره بیماری دیابت

نوع چهارم دیابت یا دیابت ثانویه

چه كسانی در معرض دیابت هستند؟

قند خون دیابتی ها چقدر باید باشد؟

چرا پایش روزانه قند خون مشکل است؟

نکات مربوط به انسولین در دیابتی ها

14 توصیه درباره قند خون به دیابتی ها

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

هنگامی‌ که بدن توانایی ذخیره‌ی گلوکز یا استفاده از آن را نداشته باشد، این ماده به جای تبدیل شدن به انرژی لازم برای فعالیت‌های بدن، به جریان خون بازمی‌گردد و بدن عکس‌العمل نشان می‌دهد. در این حالت فرد به دیابت نوع ۲ یا همان دیابت بزرگسالان مبتلاست که دیابت غیروابسته به انسولین هم گفته می‌شود. در این بیماری بدن توانایی لازم برای تولید انسولین یا استفاده‌ی درست از آن را ندارد. قبلا درباره‌ی رابطه چاقی و دیابت صحبت کردیم، بد نیست بدانید که دیابت معمولا در افراد بالای ۴۰ سال یا دارای سوابق وراثتی بروز می‌کند و فاکتورهای مختلفی مثل اضافه‌وزن، کم‌تحرکی، چربی یا فشار خون بالا در ابتلا به این بیماری مؤثر هستند. اما موضوع بحث ما در این نوشته روی نشانه های دیابت نوع ۲ متمرکز است، متأسفانه نشانه های دیابت در تشنگی مفرط، تکرر ادرار، بی‌حسی و خواب رفتن دست و پا خلاصه نمی‌شود. دیابت نوع ۲ نشانه های پنهانی دارد که بعضی از آنها ممکن است گمراه‌کننده باشند.

علائم ديابت نوع دو

با این نوشته همراه باشید؛ می‌خواهیم درباره‌ی تعدادی از نشانه های دیابت نکات جدیدی بیاموزیم. حتما بخوانید: رابطه چاقی و دیابت چیست؟

هنگام بروز این تغییرات فرد متوجه قسمت‌هایی تیره‌ و ضخیم‌تر روی پوستش می‌شود و لکه‌های زبر و مخملی روی سطح پوست به‌خصوص در نواحی چین‌خوردگی‌ها یا جاهایی که پوست بدن تا می‌شود، مثل نواحی پشت گردن، آرنج، قوزک پا یا پنجه‌ها‌ی دست به چشم می‌خورند. این ضایعات پوستی اغلب، هشدار می‌دهند که سطح قندخون بیش از حد بالا رفته است و در واقع علامت بروز دیابت هستند. البته این اختلالات پوستی که اکانتوزیس نیگریکانس (Acanthosis nigricans) یده می‌شوند ممکن است ریشه‌ی وراثتی داشته باشند یا به دلیل مشکلات هورمونی به‌وجود بیایند. سنجیو ساینی (Sanjiv Saini) متخصص پوست در مریلند درباره‌ی این بیماری می‌گوید: «هر زمان که فردی با علائم این بیماری پوستی به من مراجعه می‌کند، اولین اقدامی که صورت می‌گیرد انجام تست قندخون برای فرد مبتلاست.»

زمانی که فرد مبتلا به دیابت می‌شود، انسولین بالا، رشد سلول‌های پوست و ملانین (رنگدانه‌ها‌ی طبیعی) پوست را افزایش می‌دهد. تراکم رنگدانه‌های تولید شده، باعث به‌وجود آمدن لکه‌های تیره‌تر و مخملی‌شکل روی پوست می‌شوند.

وقتی این علائم دیده شدند و تست قندخون انجام شد، ممکن است دو حالت اتفاق بیفتد:

اگر فرد کمتر از ۵ کیلوگرم وزن از دست داده باشد، یعنی به تازگی به دیابت مبتلا شده است و این احتمال وجود دارد که بیماری خفیف‌تر باشد و بتوان این ضایعات پوستی را مداوا کرد. در غیر این‌صورت متخصص پوست می‌تواند با استفاده از لیزردرمانی یا درمان‌های موضعی آنها را از بین ببرد.

با عرض پوزش، در این‌ مورد اگر ناگهان متوجه شُدید می‌توانید عینک‌تان را کنار بگذارید چون دور از جان‌تان مثل یک عقاب تیزبین شده‌اید، اصلا چیز خوبی نیست! پس هیجان‌زده و خوشحال نشوید. هوارد باوم (Howard Baum)، استادیار پزشکی بخش دیابت دانشگاه واندربیت (Vanderbilt) در این‌باره معتقد است: «هرچند همه‌ فکر می‌کنند تاری دید یا کم شدن بینایی یکی از نشانه های دیابت است، اما در حقیقت بهبود بینایی فرد هم می‌تواند یکی از نشانه های دیابت باشد.»

او می‌گوید: «من تا به حال بیماران زیادی داشته‌ام که وقتی قند خون‌شان بالا می‌رود، دیدشان قوی‌تر می‌شود و زمانی که مراحل درمانی را آغاز می‌کنند، دوباره‌ باید عینک بزنند.»

به نظر شما چه اتفاقی می‌افتد؟ دیابت در واقع سطح مایعات بدن را تغییر می‌دهد و آنها را در اطراف بدن و اندام‌های دیگر پخش می‌کند، چشم‌ها هم یکی از این اندام‌ها هستند که چون سطح مایعات در آنها ثابت نیست، بینایی دچار نوسان می‌شود.

می‌دانم که این یک مطلب علمی و پزشکی است و اینکه فردی با شکایت از خارش شدید نزد پزشک برود کمی احمقانه به‌نظر می‌رسد، اما در واقع این‌طور نیست. از آنجایی‌ که دیابت موجب اختلال گردش خون می‌شود، بدن خشکی و درد را تجربه خواهد کرد.

باوم در این‌باره این‌طور توضیح می‌دهد: «از آنجایی‌ که تعدادی از بیمارانی که دیابت آنها تازه تشخیص داده شده بود، از خارش اندام‌های انتهایی بدن‌شان مثل انگشتان دست و پا شکایت داشتند، پزشکان این علامت را هم در کنار سایر نشانه های دیابت قرار دادند.»

چنانچه استفاده‌ی منظم از مرطوب‌کننده‌ها این مشکل را برطرف نکند، توصیه می‌شود حتما فرد مبتلا در مراجعه‌ی بعدی خود به پزشک، موضوع را با او در میان بگذارد.

اگر خدایی نکرده به خودتان آمدید و دیدید که مدام در حال زیاد کردن صدای تلویزیون هستید یا هنگام گفت‌وگو با دیگران تا زمانی که چندبار حرف‌‌هایشان را با صدای بلند تکرار نکنند چیزی از مکالمه‌تان نمی‌فهمید، حتما از پزشک‌تان بخواهید برای‌تان یک آزمایش قندخون بنویسد.

در مطالعه‌ای که توسط مؤسسه‌ی ملی بهداشت آمریکا انجام شد، مشخص شد که از دست دادن شنوایی یا کم شدن آن می‌تواند از اولین علائم بروز دیابت باشد. افراد مبتلا به قندخونِ بالا‌تر از سطح نرمال که هنوز نشانه های دیابت در آنها مشاهده نشده است، ۳۰ درصد از کسانی که سطح گلوکوز خون‌شان نرمال است ممکن است دچار آسیب شنوایی شوند.

محققان بر این باورند که دیابت رگ‌های خونی و اعصاب گوشِ داخلی را دچار آسیب می‌کند و این آسیب، شنوایی فرد را کمتر از حد معمول می‌کند.

اسامه حمدی (Osama Hamdy) مدیر بخش دیابت مرکز بوستون می‌گوید: «حدود نیمی از بیماران دیابتی نوع ۲ هنگام خواب، اختلال تنفسی دارند.» بنابراین اگر فردی فهمید که در خواب با صدای بلند خروپف می‌کند یا در طول روز خیلی خواب‌آلود است، هر چه زودتر بهتر است تست قندخون بدهد. مطالعه‌ای که به تازگی در کانادا انجام شده است نشان می‌دهد ۲۳ درصد از بیماران مبتلا به آپنه‌ی انسدادی خوابِ خفیف یا متوسط که مشکل رایجی است، احتمالا طی ۵ تا ۶ سال آینده ممکن است مبتلا به دیابت شوند. هرچند نمی‌توان این دو را دقیقا بهم ربط داد، اما یک رابطه‌ی مهم بین این اختلال تنفسی خواب و دیابت وجود دارد؛ بدن بیماران مبتلا به این اختلال تنفسی، هنگام خواب هورمون استرس منتشر می‌کند و سطح قندخون را بالا می‌برد.

می‌توانید با دیدن ویدیوی زیر نیز با این نشانه‌ها به شکل تصویری آشنا شوید.

برگرفته از: prevention

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

کارشناسی ارشد، ادبیات نمایشی خوندم. نمایشه و فیلمه می نویسم و عاشق هنر و روانشناسی ام. خوش شانس بودم که با «چطور» آشنا شدم و حالا عضوی از تحریریه این مجموعه و در خدمت مخاطبین درجه یک این نشریه هستم.

مطالب خوبي بود و كاملآ صدق مي كند متشكر از مقاله مفيدتان.

سلام
ممنونم از توجهتون و خوشحالم که همراه ما هستید

علائم ديابت نوع دو

قبول ندارم چیزایی ک شما نوشتید

سلام
ممنونم که نظرتون رو به ما هم منتقل کردید، چون مطالب جنبه علمی دارند، اظهار نظر شخصی نیستند بنابراین فقط می تونم تشکر کنم و خوشحالم که جزو همراهان ما هستید.

سلام خسته نباشید
بابت پست عالی که تهیه کردید بسیار متشکرم.
حین خوندن مطلب بدنم به شدت می خارید که به شماره ۳ رسیدم حقیقتش خیلی ترسیدم!

سلام
خوشحالم که مطالب براتون مفید بوده و از اینکه همراه ما هستید ممنونم
درباره خارش هم نگران نباشید حتما چیز خاصی نبوده 🙂

سلامتی

قرص رانیتیدین چیست؛ نحوه مصرف و عوارض رانیتیدین

قرص لوراتادین چیست؛ موارد مصرف و عوارض لوراتادین

قرص ضد استرس؛ معرفی داروهای ضد اضطراب و روش‌های جایگزین برای کاهش

قرص اورژانسی چیست؛ روش مصرف و عوارض قرص اورژانسی ضد بارداری

چطور در تعطیلات عید، از ماندن در خانه لذت ببریم؟

ماساژ گردن؛‌ دو روش صحیح و اصولی برای ماساژ گردن

آنچه باید دربارهٔ بیمه دانشجویی تأمین اجتماعی بدانیم

ماست یونانی؛ خواص بی‌شمار و طرز تهیه آن

مقابله با افسردگی؛ بدون مصرف دارو با افسردگی مبارزه کنید

بیشترین فالوور در اینستاگرام در سال ۲۰۱۸ به کدام سلبریتی‌ها اختصاص دارد؟

خوشمزه ترین غذاهای دنیا که هر گردشگری را شیفته خود خواهند کرد

بهترین کشورها برای راه اندازی کسب و کار در سال ۲۰۱۹

موفق‌ترین زنان کارآفرین جهان را بشناسید

بهترین شهرهای کانادا برای مهاجرت کدام‌اند؟


ارزان ترین کشورهای جهان برای مهاجرت

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *