علائم بالا بودن فشار خون چیست

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

آیا می‌دانید علائم فشار خون بالا چیست؟ فشار خون بالا بیماری‌ای است که امروزه به دلیل سبک زندگی کم‌تحرک و رژيم‌های غذایی ناسب به شدت در جوامع مختلف رواج پیدا کرده است. همه‌ی ما معمولا در خانواده‌هایمان با این بیماری از نزدیک برخورد داشته‌ایم و می‌دانیم با اینکه بیماری خاموشی به نظر می‌رسد اما بسیار خطرناک است و اگر درست کنترل نشود می‌تواند عوارض جدی در بر داشته باشد. همراه ما باشید، در این مقاله می‌خواهیم شما را با علائم فشار خون بالا آشنا کنیم.علائم بالا بودن فشار خون چیست

فشار خون بالا یا پُرفشاری خون، یک بیماری مزمن است که معمولا با چند علامت و گاهی هم بدون هیچ نشانه‌ای بروز می‌کند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که فشار خون به صورت ناگهانی بالا می‌رود و وضعیتی به وجود می‌آورد که بیمار باید تحت مراقبت‌های فوری پزشکی قرار بگیرد.

علائمی که معمولا به ندرت دیده می‌شوند شامل سرگیجه، سردرد و خونریزی بینی هستند.

علائم فشار خون بالا عموما محدود هستند و گاهی هیچ نشانه‌ای از این بیماری در فرد دیده نمی‌شود. خیلی از افراد بدون آنکه اطلاعی از آن داشته باشند، سال‌ها دچار این بیماری هستند. در حقیقت، فشار خون بالا اگر کنترل نشود، به سرخرگ‌ها آسیب می‌رساند و همچنین عاملی خطرناک برای بروز سکته قلبی و مغزی و بیماری های قلبی و عروقی است.

فشار خون بالا معمولا شرایطی حاد و مزمن است. دو دسته‌بندی اصلی در فشار خون بالا وجود دارند: پُرفشاری خون ثانویه و پُرفشاری خون اولیه

معمولا تنها راه تشخیص این بیماری، آزمایش خون است.

خیلی به ندرت پیش می‌آید افرادی که فشار خون بالا دارند این علائم را داشته باشند:

معمولا علائم زمانی دیده می‌شوند که فشار خون به صورت ناگهانی و به شدت افزایش پیدا می‌کند. به این موقعیت «بحران پُرفشاری خون» گفته می‌شود.

بحران پُرفشاری خون که معمولا به دلیل پُرفشاری خون ثانویه رخ می‌دهد، زمانی اتفاق می‌افتد که فشار خون سیستولی (عدد اول) ۱۸۰ به بالا و دیاستولی (عدد دوم) ۱۱۰ به بالا باشد. اگر خودتان فشار خون‌تان را اندازه گرفته‌اید و این اعداد را بر روی فشار‌سنج دیده‌اید، ابتدا چند دقیقه صبر کنید و بعد دوباره فشارتان را اندازه بگیرید تا مطمئن شوید که عدد مشاهده شده‌ی اول درست بوده است. بعد از اینکه چند دقیقه صبر کردید، اگر عدد مشاهده شده‌ی دوم فشار خون‌تان، هنوز هم از ۱۸۰ است، منتظر کاهش فشار خون نباشید و در اسرع وقت خودتان را به مرکز اورژانس برسانید. دیگر علائم بحران پُرفشاری خون شامل موارد زیر هستند:

به این حالت فوریت پُرفشاری خون گفته می‌شود و می‌تواند باعث بروز عوارض جدی از جمله تجمع مایعات در ریه‌ها، تورم مغزی، پارگی سرخرگ اصلی قلب، سکته مغزی و در زنان باردار بروز تشنج شود.

در بعضی موارد، فشار خون بالا در دوران بارداری رخ می‌دهد که می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد، از جمله:

اگر فشار خون بالا بعد از هفته بیستم بارداری ادامه داشته باشد، ممکن است مشکلاتی مانند پره اکلامپسی به وجود بیاید. پره اکلامپسی باعث بروز آسیب‌هایی به اندام‌ها و مغز می‌شود و می‌تواند منجر به تشنج‌های خطرناک و حتی مرگ شود.

علائم این پُرفشاری خون، دیده شدن پروتئین در نمونه‌ی ادرار، سردردهای مداوم و تورم پاها و دست‌ها به میزان زیاد است. فشار خون بالا در بارداری باعث تولد نوزاد نارس، سقط جنین و یا زایمان سزارین می‌شود.

در بسیاری از موارد بعد از تولد نوزاد، فشار خون به حالت عادی برمی‌گردد.

فشار خون اگر مداوا نشود، در طول زمان باعث بروز بیماری‌های قلبی مانند سکته‌ و نارسایی‌های قلبی خواهد شد و حتی ممکن است به سکته‌ی مغزی هم منجر شود.

مشکلات دیگری که ممکن است بروز کنند شامل:

درمان‌های متنوعی برای فشار خون بالا وجود دارند، از تغییرات در سبک زندگی گرفته تا کاهش وزن و درمان‌های دارویی. پزشکان معمولا بسته به اینکه دچار فشار خون بالا یا پُرفشاری خون هستید، برای درمان شما بره ریزی می‌کنند.

تغذیه سالم یکی از مؤثرترین راه‌ها برای کاهش فشار خون است. توصیه می‌شود غذاهایی که حاوی مقادیر کمتری نمک و سدیم هستند و پتاسیم بیشتری دارند مصرف شوند.

رژیم غذایی «روشی برای توقف فشار خون» که به اختصار DASH یده می‌شود، یک بره‌ی غذایی‌ برای پایین نگه داشتن فشار خون است که پزشکان تجویز کرده‌اند. تمرکز این رژیم غذایی بر غذاهایی مانند میوه‌ها، سبزیجات و غلات سبوس‌داری است که دارای میزان سدیم و کلسترول پایینی هستند. غذاهای زیر برخی از این مواد غذایی مفید برای سلامت قلب هستند:

و خوراکی‌هایی که باید از‌ آن‌ها دوری شود، شامل:

همچنین توصیه می‌شود از مصرف نوشیدنی‌های الکلی خودداری شود.

یکی دیگر از تغییرات مهم سبک زندگی برای مدیریت فشار خون بالا، تحرک و ورزش است. انجام ورزش هوازی (ایروبیک) چند بار در هفته برای داشتن قلبی سالم، بسیار مفید است چون باعث بهبود جریان خون می‌شود.

با تغذیه‌ی سالم و ورزش منظم، می‌توان به کاهش وزن نیز کمک کرد. مدیریت وزن باعث کاهش کلسترول و فشار خون می‌شود و در نتیجه خطراتی که ممکن است در صورت اضافه وزن رخ دهد نیز کاهش پیدا می‌کنند.

یکی دیگر از راه‌های پایین آوردن فشار خون، جلوگیری و از بین بردن استرس است. استرس باعث افزایش فشار خون می‌شود. برای این کار می‌‌توانید روش‌های مختلف کاهش استرس مانند ورزش، تمرکز ذهن (مدیتیشن) و موسیقی را امتحان کنید.

اگر تغییر در سبک زندگی بی‌فایده‌ بود، داروهای مختلفی وجود دارند که می‌توان برای درمان فشار خون بالا از آن‌ها استفاده کرد. در اکثر موارد بیش از دو دارو مورد نیاز است.

اگر بعد از درمان‌هایی که در بالا ذکر شد هنوز هم فشار خون‌تان تغییری نکرد، حتما به پزشک مراجعه کنید. پایین نیامدن فشار خون نشان دهنده‌ی دلیل دیگری برای افزایش فشار خون شما است.

اگر هر کدام از علائم زیر را هم مشاهده کردید فورا به پزشک مراجعه کنید:

ممکن است موارد بالا، علائم مشکل دیگری یا عوارض منفی داروها باشند. در این حالت، شاید نیاز باشد که داروی دیگری برای شما تجویز شود که عوارض کمتری برای‌تان داشته باشد.

وقتی متوجه شدید که فشار خون بالا دارید، باید برای همیشه فشار خون‌تان را کنترل و درمان کنید. این احتمال وجود دارد که فشار خون شما به حالت عادی برگردد، ولی خیلی به ندرت این اتفاق رخ می‌دهد. داروها و تغییراتی که در سبک زندگی به وجود می‌آورید باید ادامه‌دار باشند تا بتوانید همیشه فشار خون‌تان را ثابت نگه دارید. این روش‌های درمانی همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته‌ مغزی را نیز کاهش می‌دهند.

شما می‌توانید با مراقبت و کنترل دائمی، یک زندگی سالم داشته باشید.

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39) علائم بالا بودن فشار خون چیست

سلامتی ارزشمندترین دارایی انسان است

9تومان

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

مدرک کارشناسی زبان‌های مدرن دارم و در حال حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی هستم، انگلیسی و ایتالیایی تدریس می‌کنم و بسیار علاقمند به ترجمه، نوشتن و ادبیاتم. کلا هر چیزی که به زبان مربوط بشه رو دوست دارم و منظورم از زبان فقط انگلیسی نیست.

من پنجاه وهفت ساله گاهی به خونریزی بینی مبتلا می شوم آیا می تواندبه خاطر فشارخون باشه ؟

سلام
بله امکانش هست.

سلام من ۱۷ سالمه فشارم همیشه بالاست حدود ۱۶ نمک هم خیلی مصرف نمیکنم دلیلش چیه

سلام دوست گرامی
برای اطمینان از وضعیت سلامتی‌تون بهتره به پزشک مراجعه کنید.

سلام دوست عزيز مقاله جالب و عالي بود. اين مقاله را همه اجباري بايد مطالعه كنند . چون پرفشاري بيماري پنهان است و هر كسي ممكن است داشته باشد. خدا همه شفا دهد، بخصوص پر فشاري خون را . مرسي از زحمات شما..

خواص خوراکی ها

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌


قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

بارداری دوقلو؛ ۱۱ نکته برای مراقبت از مادر و جنین‌های دو یا چندقلو

نوروفیدبک چیست و چطور به درمان اختلالات روانی کمک می‌کند؟

کتاب قاف، بازخوانی زندگی آخرین پیامبر از سه متن کهن فارسی

ماتریس بازخورد؛ چطور از بازخوردها نهایت استفاده را ببریم؟

سردرد سینوسی؛ نشانه ها و راه‌های درمان آن

زیباترین شهرهای جهان که هر گردشگری را شیفته خود می‌کنند


ارزانترین کشور برای تحصیل کدام است؟

بهترین کشورها برای مهاجرت از طریق سرمایه‌ گذاری کدام‌اند؟

ثروتمندترین سلبریتی های جهان و میزان دارایی خالص آنها

پردرآمدترین شغل های جهان؛‌ ۲۰ شغل با بیشترین درآمد در دنیا


ثروتمندترین کشورهای جهان کدام‌اند؟

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

فشار خون از جمله بیماری هایی است که به دلیل نداشتن علائم خاص، قاتل خاموش یده می‌شود.  هنگامی که قلب شما مي تپد، خون را در بدن شما پمپ مي كند تا انرژی و اکسیژن مورد نیازش را به او بدهد. همانطور که خون در رگ ها جريان مي بايد، به طرف دو طرف رگ های خونی فشار می آورد. قدرت این فشار دادن فشار خون شماست. اگر فشار خون شما بیش از حد بالا باشد، فشار خون بالا بر روی شریان ها (و قلب شما) قرار می گیرد و این ممکن است به حملات قلبی و سکته مغزی منجر شود.

به گزارش اینفوسلامت به نقل از سازمان بهداشت جهانی میزان مرگ و میر ناشی از فشار خون بالا در جهان  7.5 میلیون نفر است که حدود 12.5 درصد از کل مرگ و میر در جهان را شامل می‌شود. فشار خون بالا جزو بیماری هایی است که می‌تواند منجر به بیماری های خطرناک دیگری مانند سکته مغزی، بیماری های قلبی، بیمار های کلیوی حتی ایجاد عوارض در طی دوران بارداری شود.

زمانی که قلب در حال پمپاژ خون به سمت شریان ها است، فشار خون بالا است. زمانی که قلب در حال استراحت می باشد نیز فشار خون پایین است. فشار خون شما هر روز با روز دیگر، حتی هر لحظه با لحظه دیگر متفاوت است. اکثر پزشکان فشار خون نرمال را از  9.6 mm/Hg و کمتر  از 14.9  mm/Hg می‌دانند. فشار خون نرمال 12.8 mm/Hg است.

به طور کلی اگر در فردی فشار خون خوانده شده حداقل دوبار بالای 14.9 باشد، آن فرد دارای فشار خون بالا است. فشار خون بالا معمولاً در افراد با سن بالا اتفاق می‌افتد، زمانی که خون به دیواره های رگ های خونی فشار وارد می‌کند.علائم بالا بودن فشار خون چیست

مرحله 1: اگر شما تنها یک بار عدد بالا بخوانید، ممکن است واقعا فشار خون بالا نداشته باشید. چه چیزی تشخیص پرفشاری خون در هر مرحله را تعیین می کند؟ اگر عدد بالای فشار خون شما، در یک دوره زمانی باقی بماند.

مرحله 2: فشار خون بالا در مرحله 2 نشان دهنده یک وضعیت جدی تر است. اگر فشار خون شما یک عدد بالاتری از 16 یا و یا یک عدد کمتر از 1 یا را نشان می دهد، آن را فشار خون بالا مرحله 2 در نظر بگیرید. در این مرحله، پزشک شما یک یا چند دارو برای کنترل فشار خون به شما توصیه می کند. اما شما نباید تنها به داروها برای درمان فشارخون اکتفا کنید. عادت های زندگی در مرحله دوم به همان اندازه در مراحل دیگر اهمیت دارند.
مرحله محدوده خطر: فشار خون بالای 18/11 میلی متر جیوه یک مشکل جدی را نشان می دهد. انجمن قلب آمریکا به این اندازه گیری های بالا به عنوان “بحران فشار خون بالا” اشاره می کند. فشار خون در این محدوده به درمان فوری نیاز دارد حتی اگر نشانه هایی همراه نداشته باشد.

اگرچه علت ایجاد فشار خون ناشناخته است اما واضح است که رفتارها و عوامل متعددی احتمال ایجاد فشار خون بالا را افزایش می‌دهند.

این عوامل عبارت‌اند از:

در برخی افراد نیز علت فشار خون بالا باریک شدن شریان های کلیه یا شرایط هورمونی خاص می باشد.

افراد داری فشار خون بالا هیچ نشانه ای ندارند و ممکن است فکر کنند حال آن‌ها بسیار خوب است. تقریباً یک سوم افراد دارای فشار خون بالا از بیماری خود مطلع نیستند، به همین دلیل است که شما باید معمولاً میزان فشار خون خود را چک کنید، مخصوصاً زمانی که دارای علائم خطرناک احتمالی باشید. 

سعی نکنید که فشارخون را خودتان تشخیص دهید. تشخیص بالینی باید توسط یک متخصص انجام شود. شماره فشار خون خود را بشناسید و تغییراتی را که برای حفظ سلامتی شما مهم است، انجام دهید. 

در اغلب موارد، فشار خون بالا باعث سردرد یا خونریزی بینی نمی شود. بهترین شواهد نشان می دهد که فشار خون بالا، به جز در مورد بحران پرفشاری خون؛ باعث ایجاد سردرد یا خونریزی بینی نمی گردد. یک اورژانس پزشکی برای فشار خون زمانی است که شماره فشار خون 18/12 mmHg یا بالاتر است. اگر فشار خون شما غیرعادی بالا باشد و شما سردرد یا خونریزی بینی دارید و احساس ناتوانی می کنید، پنج دقیقه صبر کنید و مجددا آزمایش کنید. اگر دوباره شماره فشار خون شما مجددا 18/12 mm Hg یا بالاتر باشد ، با 115 تماس بگیرید.

علائم مختلف ممکن است به طور غیر مستقیم با فشار خون بالا مرتبط باشد،  اما همیشه ناشی از فشار خون بالا نیستند. از جمله:

لکه های خون در چشم

لکه های خون در چشم (خونریزی زیرکونیونتیک) در افراد مبتلا به دیابت یا فشار خون بالا رایج است، اما هیچ یک از این شرایط باعث ایجاد نقاط خون نمی شود. شناور در چشم همچنین با فشار خون بالا ارتباط ندارد. با این حال، چشم پزشک (چشم پزشک) ممکن است قادر به تشخیص آسیب به عصب بینایی ناشی از فشار خون بالا درمان نشده است.
 
سوزش صورت

سوزش صورت زمانی رخ می دهد که رگ های خونی در صورت پدیدار شوند. این می تواند غیر قابل پیش بینی و یا در پاسخ به برخی از عوامل مانند آفتاب، هوای سرد، غذاهای تند، باد، نوشیدنی های گرم و محصولات مراقبت از پوست اتفاق بیفتد. سوزش صورت نیز می تواند با استرس های احساسی، قرار گرفتن در معرض گرما یا آب گرم، مصرف الکل و ورزش مواجه شود که این نیز می تواند به طور موقت فشار خون را افزایش دهد. 
 
سرماخوردگی

در حالی که سرگیجه می تواند یک اثر جانبی بعضی از داروهای فشار خون باشد، این امر به دلیل فشار خون بالا نیست. با این حال، سرگیجه نباید نادیده گرفته شود، به خصوص اگر شروع ناگهانی داشته باشد. سرگیجه ناگهانی، از دست دادن تعادل یا هماهنگی، راه رفتن در معرض خطر، نشانه های هشدار دهنده سکته است. فشار خون بالا عامل اصلی خطر سکته مغزی است.

مهمترین قدم برای درمان فشار خون بالا و پایین آوردن فشار خون، تغییر سبک زندگی است که شامل موارد زیر می‌شود:

فعالیت روزانه منظم داشته باشید

سیگار کشیدن را ترک کنید. نیکوتین موجود در سیگار  می‌تواند موقتاً فشار خون را افزایش دهد و سیگار کشیدن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را نیز بالا می‌برد.

نمک را از رژیم غذایی خود حذف کنید. پیشنهاد می‌شود که روزانه کمتر از 4 گرم نمک مصرف شود که معادل یک قاشق چای خوری است.

وزن خود را کاهش دهید. ورزش و تغذیه سالم به شما کمک می‌کند که وزن خود را کم کنید.

میزان الکل مصرفی خود را کاهش دهید .

البته تغییر سبک زندگی ممکن است کافی نباشد. برخی افراد ممکن است برای درمان به داروی کاهش فشار خون نیاز داشته باشند. اگرچه دارو ها معمولاً بسیار تأثیر گذار هستند اما در برخی افراد دارای عوارض جانبی نیز هستند.

معمولاً پزشکان با یک داروی دوز پایین برای یک بیمار شروع می‌کنند تا ببینند چگونه پیش می‌رود که اگر کارساز نبود، داروهای دیگری تجویز می‌شود یا ترکیبی از دارو ها استفاده می‌شود ، تا فشار خون کنترل شود.

برای درمان خانگی این بیماری راه حل های کوتاه مدتی وجود دارند که شامل موارد زیر می‌شوند:

خوردن میوه هایی مانند زالزالک، خرمالوی نارس، انگور، فندق

جوشاندن عناب و نوشیدن آب گرفته شده از آن

نوشیدن آب گریپ فروت

استفاده از پرتقال و سیب درختی و زغال اخته

داشتن فشار خون بالا نشانه قوی از افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته قلبی است. این دلیل محکمی است که فشار خون را باید حداقل سالی یک بار تحت نظر پزشک چک کنید.

در حال حاضر تحقیقات مداومی  در مورد رابطه میان سردرد و فشار خون بالا در حال انجام است.

یکی از مهم ترین سوالات در مورد فشار خون این است که آیا فشار خون بالا می تواند باعث ایجاد سردرد شود یا خیر. برخی مطالعات نشان می دهد که هیچ ارتباطی وجود ندارد، در حالی که برخی دیگر همبستگی قوی بین این دو را نشان می دهند.

انجمن قلب آمریکا (AHA) از تحقیقاتی حمایت می کند که نشان می دهد سردرد نشانه ای از فشار خون بالا نیست. در حقیقت، AHA نشان می دهد در افرادی که فشار خون بالا دارند احتمال این که سردرد های مکرر دچار شوند کمتر است.

بسیاری از افراد مبتلا به فشار خون بالا تقریبا علامتی ندارند و تنها با رفتن به پزشک فشار خون خود را بررسی می کنند و شرایط خود را متوجه می شوند. سردرد فقط یک نشانه یا علامت فشار خون بالا است. متأسفانه، سردرد علامت چندین بیماری دیگر نیز هست و با داشتن سردرد صرف نمی توان فشار خون را تشخیص داد. اگر از علت سردرد شما مطمئن نیستید، باید به پزشک توجه کنید.
اگر سردرد شما جدید است یا غیر معمول است، یعنی متفاوت از سردرد های دیگر است که ممکن است تجربه کنید، ایده خوبی است که دکتر را ببینید و حداقل فشار خونتان را بررسی کنید.

پزشکان معتقدند که اگر در فردی فشار خون خوانده شده، حداقل دوبار زیر 9.6 باشد، آن فرد دارای فشار خون پایین است.علائم بالا بودن فشار خون چیست

برای برخی افراد فشار خون پایین نشانه ای از سلامتی است. این افراد معمولاً افرادی هستند که دارای اندام بسیار مناسب و دارای ضربان قلب پایین هستند. اما برای افراد دیگر فشار خون پایین یک مشکل محسوب می‌شود.

فشار خون پایین بهتر از فشار خون بالاست و افراد دارای فشار خون پایین معمولاً انتظار می‌رود از افراد دارای فشار خون بالا عمر کنند.

اگرچه افرادی که علائم فشار خون پایین را مشاهده می‌کنند هم باید به دکتر مراجعه کنند.

معمولاً افرادی دچار فشار خون پایین می‌شوند که:

-در گرمای شدید هستند و بدن آن ها آب زیادی از دست داده است.

-بارداري

-در حال مصرف انواع مختلفی از داروها هستند.

-مصرف الکل و مواد مخدر زیادی دارند.

– حساسیت آلرژیکی دارند.

-شدیداً بوسیله یک عفونت بیمار هستند.

-مشکلات قلبی خاصی دارند.

-متحمل درد شدید هستند.

تپش قلب شدید

سرگیجه

تاری دید

تنگی نفس

پوست رنگ پریده

سبکی سر

تشنگی شدید

اگر یک دلیل اساسی برای فشار خون پایین شما وجود دارد و شما را دچار مشکلاتی می‌کند؛ ممکن است شما برای آن مشکل، تحت درمان قرار بگیرید. اما اگر برای شما مشکلی ایجاد نمی‌کند نیاز به درمان ندارید.

مصرف چای دارچین باعث افزایش فشار خون شما می‌شود.

نوشیدنی های حاوی کافئین به صورت موقت باعث افزایش فشار خون می‌شوند.

مصرف آب زیاد

همان گونه که گفته شد فشار خون از مهمترین عوامل در تعیین سلامتی است. لذا لازم است در صورت مشاهده هرگونه علائم از نابسامانی فشار خون به پزشک مراجعه و اقدامات لازم را برای درمان آن انجام دهید .

شما باید به صورت مرتب فشار خون خود را کنترل کرده و اکثرا این اتفاق باید توسط یک پزشک انجام بگیرد. اما خود شما نیز می توانید با خواندن این مطلب، فشار خون را محاسبه کرده و در صورت مشاهده ی مورد مشکوکی سراغ پزشک بروید.

فشار خون بالا می تواند برای افرادی که پوست تیره دارند مشکل جدی تری به حساب بیاید! در تحقیقاتی که در آمریکا انجام شده است، مشخص شد افراد با پوست تیره و سیاه پوستان در معرض ابتلا به فشار خون می شوند.

با این حال هر کسی می تواند به فشار خون مبتلا شود. پس از اندازه‌گیری فشار خون برای مشخص شدن غیرطبیعی بودن فشار خون باید این موارد را بدانید:

اولین یا عدد را عدد سیستولیک می ند. همچنین دومین یا عدد پایینی را عدد دیاستولیک گذاری کرده اند.

فشار خون معمولی باید بدین گونه باشد؛ عدد سیستولیک باید کمتر از 12 mmHg و عدد دیاستولیک نیز باید کمتر از 8 mmHgباشد.

فشار خون تقریبا بالا را مقادیر 12 تا 139 mmHg در عدد سیستولیک و 8 تا 89 در عدد دیاستولیک در نظر می گیرند.

اما اگر عدد سیستولیک از 14 mmHg و عدد دیاستولیک نیز از 9 mmHg بود، فرد به بیماری فشار خون بالا مبتلا است.

اگر فشار خون شما عادی است، حداقل هر دو سال یکبار آن را چک کنید. اما اگر فشار خون شما از حالت معمول بود، باید با پزشک مشورت کرده و برای کنترل کردن فشار خون خود، توصیه های پزشک را مو به مو رعایت کنید. در این صورت شاید نیاز به اندازه‌گیری فشار خون به صورت روزمره باشد.

 

بعدی

قبلی

فشارخون “عبارت است از نیرویی که خون در هربار ضربان قلب بر دیواره های سرخرگ ها وارد می آورد.” فشار خون بالا چیست؟ بسیاری از افراد در سراسر جهان مبتلا به پر فشاری (هیپرتانسیون؛ hypertension) یا افزایش فشار خون هستند

به وجود آمدن اسکار و فیبروز در مجرای ادرار می تواند باعث باریک کردن مجرا شود. “تنگی مجرای ادرار” موجب محدود کردن جریان ادرار از مثانه به سمت بیرون شده و در نتیجه باعث به وجود آمدن مشکلات بسیاری در

استرس چیز مضری برای سلامتی است اگر تنها مقدار زیادی از آن را داشته باشید. با استفاده از نکات ضروری زیر، استرس خودتان را در حد متعادلی نگه دارید: اولویت های زندگی تان را مشخص نمایید و ببینید که واقعا

هنگامی که شما در “دوران بارداری” به سر می برید تغییرات عمده ای در بدن شما رخ میدهد و این تغییرات نهایتا منجر به این میشوند که مجبور باشید برخی عادات را ترک کنید. نحوه صحیح خوابیدن در دوران بارداریعلائم بالا بودن فشار خون چیست

سوزش ادرار یکی از بدترین احساس ها می باشد. در صورتی که “سوزش ادرار” به صورت دائمی باشد و تحمل آن برای فرد غیر قابل تحمل باشد برای درمان آن باید اقدام گردد. برای درمان این عارضه در ابتدا باید

اینداکشن (تحریک تخمک گذاری) در مواردی که در زن اختلال تخمک گذاری وجود دارد، در این روش با استفاده از هورمون درمانی (کلومیفن سیترات، HCG, HMG و) تخمدان را تحریک نموده و به تعداد کافی تخمک آزاد می شود. آی

بی اختیاری ادرار چیست؟ از دست دادن کنترل مثانه به چه معناست؟ آیا بی اختیاری ادراری یک مشکل شایع و خجالت اور می باشد؟ شدت این بیماری متفاوت است. ما در این مقاله قصد داریم که به علائم بی اختیاری

در اندازه گیری فشار خون “دو عدد مشخص ثبت می شود. نخستین عدد : فشار سیستولی و عدد دوم : فشار دیاستولی” فشار سیستولی (فشار سیستولیک؛ systolic pressure) نشان دهنده نیروی حاصل از انقباض ها (ضربان ها)ی قلبی است که

بلاگ پزشکی و سلامت کلینیک مجازی (ویکلینیک) شامل مطالب تخصصی و عمومی پزشکی، تازه های سلامت، دارو ها، متخصصین، ورزش و بهداشت

کلیه حقوق این سایت متعلق به کلینیک مجازی است.

کلیه حقوق این سایت متعلق به کلینیک مجازی است.

لیست مطالب :

خون در رگ‌ها جریان دارد و اصطلاح فشار خون، عبارت است از مقدار فشاری که خون به رگ‌ها وارد می‌کند. اگر یک فرد به فشار خون بالا مبتلا باشد، بدین معنی است که دیواره رگ‌های خونی فرد، فشار زیادی را تحمل می‌کنند.

فشار خون بالا ، حالتی بسیار شایع است و بیشتر، بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. براساس آمار‌های جهانی، از هر 3 بزرگسال بالای 2 سال، یک نفر آنها به فشار خون بالا مبتلا می‌شوند. بر اساس آمار‌های کشور ایران: ایران در رتبه 67 جهان در آمار مرگ و میر به دلیل فشار خون بالا قرار دارد. همچنین 12 میلیون ایرانی به فشار‌ خون بالا مبتلا هستند.

فشار خون بالا ، علاوه بر شیوع زیاد، خطرناک است. بالا بودن فشار خون، باعث بیماری های قلبی و عروقی، تصلب شرایین، بیماری‌های کلیوی، نارسایی قلبی و حتی سکته قلبی و مغزی می‌شود. توجه زیاد به این بیماری، نیازمند کسب اطلاعات راجع به فشار خون بالا است. با این مقاله از دکترنیم همراه باشید تا به این خواسته برسید.

از آنجا که علل دقیقی برای رخ دادن فشار خون بالا مشخص نشده است، نمی‌توان موارد زیر را در دسته علل بیماری آورد اما عوامل زیر، در ایجاد فشارخون بالا نقش مهمی دارند:علائم بالا بودن فشار خون چیست

فشار خون بالا با (سیستولیک) و فشارخون پایین با (دیاستولیک) شناخته می‌شود. محدوده‌های فشار خون عبارتند از :

در این طبقه بندی، ملاک سنی، افراد بالای 18 سال (بزرگسالان) هستند.

اکثر مبتلایان به فشار خون بالا ، اکثر علائم بالینی را حتی تا مرز 18 میلی‌متر جیوه نیز حس نمی‌کنند اما به طور کلی، یک فرد مبتلا به فشار خون بالا ، ممکن است علائم زیر را تجربه کند:

اگر این علائم را مشاهده کردید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

کودکان مبتلا به فشار خون بالا نیز ممکن است علائم زیر را در خود ببینند:

نوزادان تازه متولد شده، به دلیل اینکه بدن نحیفی که دارند، خیلی حساس هستندو از این رو علائم فشارخون بالا در آنان رنگ زیادی دارد. علائم عبارتند از:

افرادی که به فشار خون بالا مبتلا هستند، باید به صورت مداوج فشار خون خود را کنترل کنند. در حداقل ترین حالت، 5 بار در هر 5 سال، فشار خون خود را چک کنید.

اگر فشار خون بالا درمان نشود، فشار بیش از حد به دیواره رگ های شریانی، باعث ایجاد مشکلاتی در ارگان های بدن می‌شود. میزان این خسارات، به دو عامل بستگی دارد. میزان شدت فشار خون و مدت زمان درمان نشده بیماری. به طور کلی عوارض جانبی این بیماری، شامل گزینه های زیر است:

با انسداد و شکستن شریان‌ها، جریان خون به مغز آسیب رسانده و باعث مرگ سلولهای مغزی می‌شود. در صورتی که سلولهای مغزی بمیرند، سکته مغزی رخ می‌دهد که از عوارض خطرناک فشار خون بالا است.

به دلیل کاهش جریان خون، عضلات قلب می‌میرند و حمله قلبی رخ می‌دهد. حملات قلبی بسیار خطرناک هستند و می توانند حتی باعث مرگ افراد شوند.

قلب تلاش بر این دارد تا کل خون را برای پاسخگویی به تمام نقاط بدن، پمپ کند. نارسایی قلبی نیز در این هنگام رخ می‌دهد چرا که فشار خون بالا ، سبب ضخیم شدن عضله قلب می‌شود.

اصطلاح لخته خون به معنای زمانی است که خون از حالت مایع به حالت جامد (ترومبوز) تبدیل شود. لخته های خون به دلیل اینکه می‌توانند عوارض جدی ایجاد کنند خطرناک هستند.

فشار خون بالا، اغلب رگ های خونی کوچک در کلیه‌ها را خنثی کرده و باعث ایجاد کلیه های نارسا و حتی مرگ کلیه ها می‌شود. نارسایی کلیوی و بیماری هایی که به تبعات آن ایجاد می‌شوند، از جمله عوارض فشار خون بالا است.

فشار خون شدید درمان نشده، منجر به پاره یا ضخیم شدن رگ‌های خونی در داخل چشم شده و می‌تواند بینایی افراد را از آنها بگیرد. از دست دادن بینایی به خاطر یک بیماری کوچک و قابل درمان بسیار سخت است!

افرادی که به فشار خون بالا مبتلا هستند، ممکن است سایر مولفه های سندرم متابولیک خود را تشدید کنند. اختلالات متابولیک بدن مانند دیابت، سکته مغزی و بیماری‌های قلبی می توانند به سبب سندرم متابولیک ناشی از بالابودن فشار خون ایجاد شوند.

بالا بودن فشار خون، سبب کندی حافظه و سختی در به یاد آوردن چیزها می‌شود. مشکلات مغزی، می‌توانند این عارضه را ایجاد کنند و باعث فراموش افراد نیز شوند.

مطالب بالا، به اندازه کافی، میزان خطرناک بودن فشار خون بالا را بیان نمود. در اینجا به ارائه راه‌های پیشگیری از فشار خون بالا می‌پردازیم:

اگر یادتان باشد، در علل فشار خون بالا ، اضافه وزن و چاقی ذکر شد. سعی کنید این عامل را برطرف کرده و به دنبال راهی برای کاهش وزن خود باشید. از رژیم غذایی مدیترانه ای استفاده کنید. ورزش کنید و تحرک داشته باشید تا چربی هایتان بسوزند.

مصرف نمک زیاد در طبخ غذا، منجر به داشتن یک رژیم غذایی ناسالم می‌شود. سعی کنید نمک را از سفره خود حذف کنید یا خیلی کم از آن استفاده کنید. از مهمترین دلایل شیوع زیاد فشار خون بالا، مصرف بیش از حد نمک است.

مصرف بیش از حد به الکل، هم باعث اختلال حافظه و آسیب های مغزی و هم باعث فشار خون بالا می‌شود. سعی کنید الکل مصرف نکنید و اگر هم مصرف می‌کنید، به اندازه بنوشید. البته طبیعی است که در دین ما، مصرف الکل حرام اعلام شده است.

سیگار کشیدن نیز از علل شایع بروز فشار خون است. شما با سیگار کشیدن، هم ریه خود و هم ریه اطرافیان را نابود می‌کنید و به بیماری های مختلفی دچار می‌شوید. از جمله بالا بودن فشار خون.

همیشه استرس و روحیه ناسب، می‌تواند در ایجاد بیماری های مختلف نقش داشته باشد. از این رو، سعی داشته باشید تا استرس را از خود دور و روحیه ای شاد و خرم داشته باشید تا به بیماری هایی همچون فشار خون بالا مبتلا نشوید.

نظر

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *