کمبود ویتامین b6 در بارداری

کمبود ویتامین b6 در بارداری
کمبود ویتامین b6 در بارداری

مجله اینترنتی فارسیلو – مجله آنلاین برای فارسی زبانان


طرز تهیه اشکنه ساده


طرز تهیه اشکنه عدس


طرز تهیه اشکنه آلبالو


طرز تهیه اشکنه الو بخارا و به

کمبود ویتامین b6 در بارداری


حمله خرس به مرد مرودشتی

موافقت روحانی با پیشنهاد افزایش حقوق کارمندان


شرایط جدید معافیت سربازی


تصادف مرگبار در محور ازنا- اراک


عوارض داد زدن سر کودک + درمان داد زدن

شخصیت شناسی بر اساس نوع لباس پوشیدن افراد


چه زمانی برای ازدواج مناسب است؟ + ویدئو

درباره دلفین و انواع نژاد آن بیشتر بدانید؟


ماستیت چیست؟ علایم ماستیت + درمان


سرطان لوکمی یا سرطان لوسمی چیست؟


Myeloma | سرطان میلوما چیست؟


نقش ویتامین c در ورزش و بدنسازی


تکنیک های رفع استرس


نقش ویتامین b6 در دوران بارداری و جنین


نقش ویتامین c در پیشگیری از سرطان


عواقب غیر قابل جبران تنبلی چشم در کودکان


چه زمانی برای ازدواج مناسب است؟ + ویدئو


قیمت دلار چگونه تعیین می‌شود؟


دیرین دیرین | این قسمت: گناه ناکار

ویتامین b6 برای بارداری ضرر دارد؟ خیر، ویتامین B6 از دیگر ویتامین‌های ضرورری بدن است که در زنان باردار برای جنین و نوزاد شیرخوار حتی برای رفع تهوع نقش مهمی دارد. اگر تصمیم به باردار شدن گرفته‌اید، باید بدانید که زمان مصرف ویتامین b6 در بارداری دقیقاً چه موقع است یا مقدار مصرف ب6 در بارداری چه اندازه است و از عوارض قرص ویتامین b6 در بارداری نیز باید مطلع شوید. کمبود ویتامین b6 در بارداری خطرات جدی برای مادر و جنین به همراه دارد، این ویتامین را می‌توان در منابع غذایی یا به صورت قرص و آمپول ب۶ در بارداری مورد استفاده قرار داد. از تاثیرات ویتامین b6 در دوران بارداری و جنین بیشتر بدانید.

در این مطلب می‌خوانید:

مصرف ویتامین b6 در دوران بارداری مفید است؟ ب شش نقش مهم و اساسی در زمینه سنتز آمینواسیدها، متابولیزه کردن پروتئین، کربوهیدرات‌ها، چربی و … دارد. ویتامین ب ۶ در باردری به ساخته شدن سلول‌های خونی، بهبود عملکرد مغزی و بسیاری از علائم نامطلوب دیگر کمک می‌کند. در ادامه به برخی از فواید ویتامین b6 برای زنان باردار اشاره کرده‌ایم ۱. نقش مهمی در بهبود عملکرد مغز و تقویت سیستم عصبی دارد.

تنها شما نیستید که علائمی تهوع دارید، یکی از مشکلات زنان باردار تهوع صبحگاهی است. ویتامین B6 ضد تهوع است و مصرف مرتب آن به تهوع کمک می‌کند، اما لازم است قبل از مصرف حتماً با پزشک مربوطه مشورت کنید، ممکن است حالت تهوع شما دلیلی بر کمبود این ویتامین نباشد، پزشک با بررسی شرایط و آگاهی از سلامت شما در صورت تشخیص مناسب ترین دوز مصرف ویتامین b6 را به شما پیشنهاد می‌دهد. بهترین جایگزین ویتامین ب۶ برای رفع تهوع زنجبیل است، گیاه دارویی زنجبیل سرگیجه و تهوع را برطرف می‌کند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، دوره بارداری است، اگر در سه ماه آخر باردری هستید، نباید از دمنوش زنجبیل استفاده کنید، چراکه محققان بر این باورند مصرف این گیاه دارویی در ۳ ماه آخر باردری منجر به افزایش ریسک زایمان زودرس می‌شود.

آیا مصرف ویتامین b6 در دوران شیردهی برای کودک نقش موثری دارد؟ مصرف ویتامین ب۶ فقط در بارداری نیست، بلکه در دوران شیردهی هم باید مقدار تجویز شده را مصرف کنند. مادرانی که در دوران شیردهی هستند، ویتامین b6 مصرف کنند. مصرف پیریدوکسین کافی به انتقال سیگنال‌های عصبی بدن و ایجاد رفلکس کمک می‌کند. کمبود این ویتامین و سایر ویتامین‌ها موجب کاهش منابع شیر مادر شده و نوزاد شیرخوار نیاز به پیریدوکسین کافی برای توسعه مغز و نخاع دارد، پزشکان برای مادران مصرف ب۶ را تا پایان دوره شیردهی پیشنهاد می‌کنند، یکی دیگر از نقش‌های مهم این ویتامین تشکیل هورمون ملاتونین (Melatonin) است که باعث تنظیم چرخهٔ خواب می‌شود.

نتها ویتامین b6 در دوران بارداری نیاز است، بلکه ویتامین‌های گروه B از جمله: ویتامین B1 ویتامین B2 ویتامین B3 ویتامین B5 ویتامین B6 ویتامین B7 ویتامین B9 یا اسید فولیک ویتامین B12 به همان اندازه باید مصرف شوند، بهترین گزینه برای تامین منابع کافی ویتامین گروه b و b6 داشتن رژیم غذایی مناسب است. بهترین منابع چه فراورده‌هایی هستند؟

ویتامین ب۶ چگونه به جنین کمک می‌کند؟ همانطور که اشاره کردیم ویتامین پیریدوکسین در بهبود عملکرد مغزی و تقویت سیستم عصبی مادر باردار نقش موثری دارد و از این رو به رشد جنین کمک فراوانی می‌کند، با مصرف مقدار کافی ویتامین ب شش سیستم ایمنی بدن مادر تقویت شده و جنین بدون تداخل و بیماری‌ها به رشد خود ادامه می‌دهد.

آیا این مولتی‌ویتامین بر آینده نوزاد متولد شده هم تاثیر دارد؟ نیازی به نگرانی نیست که حتماً بایستی مقادیر زیادی ویتامین b6 در بارداری مصرف کنیم تا از نوزاد مراقبت کنیم، ویتامین ب شش در فراورده‌های غذایی روزانه ما وجود دارد، این مورد فقط به دستور پزشک باید مصرف شود. کمبود پیریدوکسین ممکن است نوزاد متولد شده به صداهای اطراف خود حساس شود و با کوچکترین صدا واکنش منفی (بدخلقی) از خود نشان دهد.

از عوارض قرص ویتامین b6 در بارداری هم بدانید؛ هرچیزی اندازش خوبه، درسته ب۶ از ویتامین‌های محلول در آب هست و مصرف زیاد آن از طریق مجاری ادراری دفع میشه، اما مصرف بیشتر از حد مقدار آن، که دستگاه ادراری توان دفع آن‌را نداشته باشد باعث صدمات شدید برای مادر و حتی جنین در حال رشد دارد، از مهم‌ترین عوارض ب۶ در بارداری بر اثر مصرف زیاد می‌توان به: آسیب‌های عصبی، علائم درماتیت یا اگزما (التهاب پوستی)، آلرژی به نور (allergy حساسیت)، سوزش معده، سرگیجه و حالت تهوع اشاره کرد.

عوارض گفته شده بیشتر بر اثر مصرف زیاد مکمل‌ها یا قرص ویتامین B6 رخ می‌دهد و تاکنون عوارضی مبنی بر مصرف بیش‌از اندازه منابع غذایی حاوی ویتامین ب۶ گزارش نشده است. مصرف زیاد ویتامین b6 برای جنین نیز عوارض دارد. بهترین راه یا اولین قدم برای دریافت ویتامین مواد غذایی هستند، قرص و دارو فقط با دستور پزشک با دوز مشخص شده به عنوان قدم دوم گزینه بعدی است.

بهترین زمان برای مصرف ویتامین b6 در بارداری چه موقع است؟ و چه مقدار باید مصرف کنیم؟ بهتر است زیاده روی نکنیم، اول از همه اگر لازم به مصرف به صورت قرص و مکمل بود، به دستور پزشک گوش کنید، حتماً دوز مصرفی مناسبی با شرایط شما تجویز می‌کند، 3 تا 4 بار در روز به میزان 10 میلی‌گرم مجاز است، برای شروع بهتر است روزی ۱ یا ۲ عدد ویتامین مصرف شود و در حالت تهوع هر 8 ساعت توصیه شده است. مولتی ویتامین های بارداری به مقدار ده میلی‌گرم ویتامین ب۶ دارند که بیشتر به صورت روزانه مصرف می‌شوند، در صورتی که از مولتی‌ویتامین‌ها استفاده می‌کنید، دیگر نیاز به مصرف ویتامین b6 خالص ندارید.

هشدار! مطالب ارائه شده صرفاً جنبه افزایش اطلاعات عمومی داشته و به هیچ وجه توصیه نمی‌شود در دوران بارداری یا از ویتامین b6 در دوران شیردهی بدون دستور پزشک استفاده شود، تنها مصرف ویتامین‌ها با دستور پزشک متخصص یا ماما بوده و بهترین جایگزین ویتامین ب۶ منابع غذایی و مولتی ویتامین‌ها هستند.

در صورت وجود هرگونه سوال یا ابهام در قسمت نظرات اطلاع رسانی کنید، در اسرع وقت پاسخ گو هستیم.

منبع: مجله زنان / فارسیلو

کمبود ویتامین b6 در بارداری

ویتامین D چیست؟ منابع غذایی، فواید و عوارض

10 نکته طلایی از اقدامات قبل از بارداری

ویتامین C | ال-آسکوربات یا اسکوربیک اسید چیست؟

ویتامین هایی ضروری بعد از زایمان و دوران شیردهی کدامند؟

نقش ویتامین D در بارداری و جنین

ویتامین های دوره بارداری برای مادر و جنین

مجله سلامت


نقش ویتامین c در ورزش و بدنسازی


تکنیک های رفع استرس


نقش ویتامین c در پیشگیری از سرطان


ماستیت چیست؟ علایم ماستیت + درمان


24 خواص روغن و دمنوش زنجبیل


آشنایی با آویشن؛ 27 خواص شگفت‌انگیز


خواص مریم گلی برای جوش صورت


خواص مریم گلی پنبه ای + عوارض

خواص مریم گلی برای مو / درمان سفیدی و ریزش مو


تریپتوفان؛ منابع غذایی، خواص و عوارض


ویتامین B6؛ منابع غذایی، فواید و عوارض


مقدار مصرف ویتامین c مجاز بدن


10 راه طبیعی مراقبت از چشم


نقش اسید فولیک در بارداری و جنین


5 واکسن مهم؛ واکسن های قبل از بارداری


اهمیت سلامت دندان در بارداری چیست؟


آمادگی جسمی قبل از بارداری


تاثیر ویتامین c در بارداری و جنین


آشنایی با شیرین بیان و 30 خواص دارویی


24 خواص روغن و دمنوش گل گاوزبان

آموزش آشپزی

طرز تهیه اشکنه ساده

طرز تهیه اشکنه عدس

طرز تهیه اشکنه آلبالو

طرز تهیه اشکنه الو بخارا و به

طرز تهیه آش انار

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

ویتامین b6 با نام پیریدوکسین نیز شناخته می‌شود و جزو ویتامین‌های گروه B است. تمام ویتامین‌های این گروه نقش مهمی در عملکرد فیزیکی و روانی فرد دارند. مهمترین نقش آنها کمک به سوخت‌وساز، عملکرد عصبی، عملکرد کبد، سلامت پوست، سلامت چشم و افزایش سطح انرژی است. حتما بخوانید:ویتامین b3 یا نیاسین چیست و در چه غذاهایی یافت می‌شود؟منابع ویتامین B؛ کمبود ویتامین B چه عوارضی در پی دارد؟علائم کمبود ویتامین در صورت شما
کمبود ویتامین b6 در بارداری

پیریدوکسال، پیریدوکسال ۵-فسفات و پیریدوکسامین از مشتقات ویتامین b6 هستند. این ترکیبات در فعالیت‌های زیستی بدن نقش مهمی ایفا می‌کنند. ویتامین B۶ به‌خاطر تأثیرش در فعالیت‌های مهمی مانند حرکت، حافظه، صرف انرژی و جریان خون هر روز در بدن مصرف می‌شود. کمبود ویتامین b6علائم مختلفی بر جای می‌گذارد. با اینکه برخی علائم کمبود ویتامین B۶ موقتی‌اند، اما برخی دیگر از آنها می‌توانند بسیار جدی باشند.

ویتامین B۶ به سلامت دستگاه عصبی، ساخت هموگلوبین (که اکسیژن را به کمک گلبول قرمز در بدن پخش می‌کند)، تبدیل غذای مصرفی‌ به انرژی، تنظیم قند خون، تسکین درد، ساخت پادتن‌هایی که از بدن‌مان محافظت می‌کنند و بهبود حال روحی کمک می‌کند.

کمبود ویتامین b6 در جوامع غربی نادر است. زیرا در این کشورها اکثر مردم کالری کافی دریافت می‌کنند و مشکل سوء‌تغذیه به‌ندرت مشاهده می‌شود. برخی متخصصین معتقدند مصرف بیش‌از‌حد ویتامین b6 نسبت به کمبود آن شیوع بیشتری دارد.

مقدار مناسب مصرف این ویتامین برای بزرگ‌سالان زیر ۵۰ سال ۱٫۳ میلی‌گرم در روز است. معمولا این مقدار از ویتامین b6 با تغذیه‌ی طبیعی و دریافت کالری کافی تأمین می‌شود. متخصصین معتقدند پس از ۵۰ سالگی مقدار دریافت این ویتامین برای بهره‌مندی از تمام فوایدش باید به ۱٫۷ میلی‌گرم در روز برسد. این امر باعث می‌شود افراد سالخورده بیش از دیگران در معرض کمبود ویتامین b6 قرار داشته باشند.

با اینکه کمبود ویتامین B۶ چندان شایع نیست، ولی بر اساس مطالعات کمبود آن احتمال بروز مشکلات و اختلالات گوناگون را افزایش می‌دهد. کمبود ویتامین b6 در بلندمدت ممکن است موجب بروز علائم زیر شود:

ویتامین b6 در عملکرد دستگاه عصبی نقش مهمی ایفا می‌کند و کمبود آن می‌تواند باعث اختلالات عصبی روان‌پزشکی (نوروسایکیاتریک) مانند تشنج، میگرن، درد مزمن و اختلالات روحی مانند افسردگی شود.

کمبود ویتامین B۶ می‌تواند احتمال بروز بیماری‌های قلبی و روماتیسم مفصلی را افزایش دهد. بر اساس تحقیق دیگری که در این رابطه صورت گرفت کمبود ویتامین B۶ در افراد مسن شیوع بیشتری دارد و نتیجه‌ی آن می‌تواند افزایش خطر بیماری آلزایمر و سایر شکل‌های زوال عقل باشد.

با توجه به اینکه افراد مسن بیش از دیگران در معرض کمبود ویتامین B۶ قرار دارند، توصیه می‌شود این افراد در صورت از دست دادن اشتها، کمتر شدن غذای مصرفی‌، کاهش وزن و مشکلات ناشی از سوءجذب مواد مغذی به پزشک مراجعه کنند تا کمبود ویتامین b6 در آنها مورد بررسی قرار بگیرد.

ویتامین b6 در بسیاری از غذاهایی که در طی روز می‌خوریم، وجود دارد. این غذاها شامل مغزها، دانه‌ها، بعضی از گوشت‌ها و طیور، آووکادو و بعضی از حبوبات است.

همچنین ویتامین b6 در ویتامین ب‌‌کمپلکس و مولتی‌‌ویتامین‌ها نیز وجود دارد. مصرف این مکمل‌ها زمانی که استرس شدید، کمبود انرژی، تغییرات خلق‌وخو، فعالیت‌های شدید فیزیکی، بیماری‌های قلبی، سندروم پیش‌قاعدگی، درد مزمن یا سردردهای منظم میگرنی را تجربه می‌کنید و نیز برای افراد بالای ۵۰ سال مفید است.

مقدار مناسب مصرف ویتامین b6 با توجه به سن و جنسیت به شکل زیر است:

تمام ویتامین‌های گروه B محلول در آب هستند؛ به این معنا که مقدار اضافی آنها از طریق ادرار از بدن دفع می‌شود. به همین دلیل مصرف زیاد ویتامین b6 معمولا عوارضی به دنبال ندارد. با این‌حال در برخی موارد مصرف زیاد این ویتامین می‌تواند موجب بروز واکنش‌هایی در بدن شود.

عوارض مصرف بیش از حد ویتامین B۶ معمولا در اثر مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین b6 و مواد غذایی غنی‌شده با ویتامین b6 مصنوعی مانند نوشابه‌های انرژی‌زا بروز می‌کند. مصرف زیاد ویتامین B۶ ممکن است باعث بروز واکنش‌هایی در بدن مانند خواب‌رفتگی عضلات، کنفوزیون و سایر علائم ناخوشایند موقتی شود.

از آنجا که ویتامین b6 محلول در آب است، بدن قادر نیست مقدار اضافی آن را برای نیاز آینده‌اش ذخیره کند. بنابراین برای تأمین ویتامین b6 موردنیاز، باید آن را روزانه از طریق غذاها یا مکمل‌ها دریافت کرد.

با اینکه مصرف مکمل‌های ویتامین b6 برای برخی افراد سودمند است، ولی بهتر است آن را از طریق غذاها و به‌طور طبیعی تأمین کنید. برخلاف مواد مغذی‌ای که به‌طور مصنوعی به غذاها اضافه می‌شود، بدن به‌خوبی می‌تواند ویتا‌مین‌هایی را که به‌طور طبیعی در مواد غذایی وجود دارند، مورد استفاده قرار دهد.

زمانی که ویتامین‌ها بیشتر از یک نوع باشند بدن بهتر از آنها استفاده می‌کند. فعل و انفعالات و تأثیرات متقابل ویتامین‌ها و مواد مغذی به گونه‌ای است که وقتی با هم مصرف شوند، تأثیر بیشتری دارند. بنابراین برای بهره‌مندی حداکثری از فواید ویتامین‌ها و مواد معدنی بهتر است آنها را از مواد طبیعی و غذاهای مغذی تأمین کنید.

اگر برای تأمین ویتامین b6 مجبورید از مکمل‌ها استفاده کنید، بهتر است از مکمل‌های باکیفیتی که از منابع غذایی طبیعی تهیه شده‌اند و فاقد مواد سمی و پرکننده‌ها (موادی که برای افزایش حجم دارو به‌کار می‌رود) هستند، استفاده کنید. مصرف مکمل‌های B کمپلکس باکیفیت که از ترکیب چندین ماده‌ی مغذی تهیه شده‌اند، باعث می‌شود بدن‌تان مواد مغذی و ویتامین‌های موجود در آنها را بهتر شناسایی کند و آنها را مانند ویتامین‌ها و مواد مغذی طبیعی مصرف کند.

غذاهای زیر بهترین منابع غذایی برای تأمین ویتامین b6 هستند. درصدهای موجود بر مبنای نیاز بزرگ‌سالان زیر ۵۰ سال یعنی ۱,۳ میلی‌گرم در روز است.

ویتامین b6 برای تنظیم ترکیبی به‌نام «هموسیستئین» در خون موردنیاز است. هموسیستئین نوعی اسیدآمینه است که با مصرف غذاهای پروتئینی به‌خصوص گوشت به‌دست می‌آید. بالا بودن مقدار هموسیستئین در خون می‌تواند موجب بروز التهابات، پیشرفت بیماری‌های قلبی، بیماری‌های رگ‌های خونی و در نهایت حملات قلبی شود.

در نبود مقدار کافی ویتامین b6، هموسیستئین تولیدشده در بدن به لایه‌ی پوششی رگ‌های خونی صدمه می‌زند. این امر ممکن است باعث تولید پلاک‌های خطرناک و در نهایت موجب حملات قلبی و سکته‌های مغزی شود.

بر اساس مطالعات دریافت ویتامین b6 و فولات در بیماران به طرز چشمگیری از غلظت هموسیستئین می‌کاهد. ویتامین B۶ می‌تواند مشکل هموسیستئین بالا را درمان کند و در درمان آسیب‌های وارده به رگ‌های خونی مؤثر باشد.

ویتامین B۶ در کنترل فشار خون و کلسترول نیز مؤثر است. فشار خون و کلسترول بالا از عوامل مهم ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند.

کمک به رشد و عملکرد مغز از فواید ویتامین B۶ است. بر اساس مطالعات کمبود ویتامین B۶ می‌تواند عملکرد حافظه را تغییر بدهد و منجر به بروز اختلالات شناختی، بیماری آلزایمر و زوال عقل ناشی از افزایش سن شود.

یکی از راه‌هایی که ویتامین B۶ به عملکرد مغز کمک کند، کنترل سطح هموسیستئین است. هموسیستئین علاوه بر ضررهایی که برای سلامت قلب دارد، می‌تواند به نورون‌های دستگاه عصبی مرکزی هم آسیب وارد کند.

ویتامین b6 در تولید هورمون‌های سروتونین و نوراپی‌نفرین نقش مهمی دارد. این دو هورمون به‌عنوان «هورمون‌های شادی» شناخته می‌شوند و به بهبود حال روحی، افزایش انرژی و تمرکز کمک می‌کنند. محققان معتقدند کمبود سروتونین در کودکان ممکن است باعث برخی اختلالات رفتاری مانند اختلال کم‌توجهی-‌بیش‌فعالی شود. مصرف ویتامین b6 در کودکانی که دچار اختلالات رفتاری و یادگیری هستند، می‌تواند مفید باشد.

برخی از داروهای ضدافسردگی با افزایش سروتونین مغز عملکردی مشابه ویتامین b6 دارند. بر اساس تحقیقات ویتامین B۶ بر تولید سروتونین و پیام‌رسان عصبی گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) در مغز مؤثر است. اینها هورمون‌های ضروری برای ثبات حال روحی فرد و پیشگیری از افسردگی، درد، خستگی و اضطراب هستند. بنابراین ویتامین B۶ در بهبود حالت روحی فرد و پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با آن مؤثر است.

با توجه به نقشی که ویتامین b6 در تولید این هورمون‌ها دارد، مصرف آن در درمان اختلالات روحی و مشکلات ناشی از کمبود آن مؤثر است. بر اساس تحقیقات مصرف مکمل‌های ویتامین B۶ در بیماران موجب بهبود حال روحی، کاهش درد، جلوگیری از کمبود انرژی و افزایش تمرکز می‌شود.

ویتامین b6 برای ساخت هموگلوبین در خون ضروری است. هموگلوبین به کمک گلبول‌های قرمز در بدن حمل می‌شود و در انتقال اکسیژن به سلول‌ها ضروری است. کم‌خونی نتیجه‌ی کاهش گلبول‌های قرمز است. خستگی و درد از علائم کم‌خونی هستند. بر اساس مطالعات، مصرف ویتامین B۶ علائم کم‌خونی را بهبود می‌بخشد و در بعضی موارد از بروز آن پیشگیری می‌کند.

در بسیاری از موارد رژیم غذایی نامناسب و کمبود مواد مغذی باعث بروز بیماری‌های چشم می‌شوند. بر اساس مطالعات دریافت ویتامین b6 به همراه سایر ویتامین‌ها مانند فولات در پیشگیری از اختلالات چشم و از دست دادن بینایی مؤثر است. ویتامین B۶ می‌تواند شروع بسیاری از بیماری‌های چشم مانند «دژنراسیون ماکولا» وابسته به سن را به تأخیر بیندازد.

کمبود ویتامین B۶ می‌تواند علائم روماتیسم مفصلی مانند درد را تشدید کند. بر اساس مطالعات اولیه افرادی که به بیماری روماتیسم مفصلی مبتلا هستند بیشتر از افراد عادی به ویتامین b6 نیاز دارند. دلیل این امر دردهای عضلانی و مفصلی ناشی از التهابات مزمن است. مکمل‌های ویتامین B۶ در کنترل دردهای عضلات و مفاصل ناشی از التهاب مفصل مؤثر است.

بر اساس مطالعات مصرف مکمل‌های ویتامین b6 می‌تواند موجب کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا شود. ویتامین B۶ جریان خون را افزایش می‌دهد، انسداد رگ‌های خونی را کاهش می‌دهد و با عوامل مؤثر بر بیماری‌های قلبی مبارزه می‌کند.

کمبود ویتامین b6 در بارداری

مصرف زیاد ویتامین b6 یا ویتامین B کمپلکس در پیشگیری یا درمان علائم سندروم پیش‌قاعدگی مؤثر است. بر اساس مطالعات ویتامین B۶ با دردهای سینه، حالت تهوع، گرفتگی عضلات، خستگی، سردرد و حتی جوش‌هایی که پیش از قاعدگی به‌وجود می‌آیند، مبارزه می‌کند.

ویتامین B۶ به خاطر تأثیری که بر روی پیام‌رسان‌های کنترل درد در مغز دارد، در کاهش علائم سندروم پیش‌قاعدگی مؤثر است. علاوه بر این با افزایش جریان خون و مدیریت هورمون‌ها به تسکین علائم آن کمک می‌کند. به زنانی که به‌طور مداوم سندروم پیش‌قاعدگی را تجربه می‌کنند، مصرف منظم ویتامین B کمپلکس از ۱۰ روز پیش از شروع قاعدگی توصیه می‌شود.

مطالعات نشان می‌دهند ویتامین b6 در کاهش شدت حالت تهوع و تهوع زمان بارداری مؤثر است. در مطالعه‌ای به گروهی از زنان باردار ویتامین b6 و به گروه دیگر پلاسیبو (دارونما) داده شد. نتیجه‌ی این مطالعه نشان داد گروهی که ویتامین B۶ مصرف کرده بودند نسبت به گروه دیگر در ۲۴ ساعت آینده بسیار کمتر دچار حالت تهوع شدند.

برخی از مطالعات از تأثیر مثبت ویتامین B۶ در کاهش حملات آسم حکایت دارند. این ماده‌ی مغذی به کاهش خس‌خس سینه‌ی ناشی از حملات آسم کمک می‌کند. علاوه بر این ویتامین b6 توانست شدت و دفعات تکرار حملات آسم را کاهش بدهد.

ویتامین B۶ به بدن کمک می‌کند هورمون ملاتونین بسازد. این هورمون به ما کمک می‌کند بخوابیم. ملاتونین مسئول تنظیم ساعت زیستی بدن است. بنابراین بدن ما خواهد توانست به‌موقع بیدار شود و به‌موقع به خواب برود.

برخی شواهد حاکی از آن است که مصرف ویتامین b6 به همراه برخی مواد معدنی مانند منیزیم در پیشگیری و درمان سنگ کلیه مؤثر است. از این رو مصرف آن به افراد مبتلا به بیماری‌هایی که احتمال بروز سنگ کلیه را در آنها افزایش می‌دهد، توصیه می‌شود.

ویتامین b6 زمانی که در مقادیر بالا مصرف شود، می‌تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد. بنابراین اگر داروهای زیر را مصرف می‌کنید، بهتر است قبل از مصرف هر گونه مکمل حاوی ویتامین B۶ با پزشک مشورت کنید.

برخی از داروهایی که با ویتامین b6 تداخل دارند عبارتند از:

برگرفته از: draxe

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

با نکات ورزشی و تغذیه‌ای این مجموعه، اندامی متناسب و جذاب داشته باشید.

17000تومان

14000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

خوب

نامعلوم

عالی

رژیم و تغذیه

خواص سمنو؛ طرز تهیه و خواص شگفت‌انگیز آن برای بدن

ویتامین ب کمپلکس چیست؛ فواید، موارد مصرف و عوارض احتمالی آن

رژیم فستینگ یا روزه داری متناوب چگونه به ‌تر کمک می‌کند

افزایش متابولیسم بدن و تر با ۱۰ راهکار علمی

رژیم غذایی برای سیکس پک شدن شکم در ۶ قدم علمی و کاربردی

آخرین مطالب

اسهال صبحگاهی؛ علت، روش‌های پیشگیری و درمان آن

راهنمای جامع راه اندازی سایت در ۵ مرحله

آموزش ماساژ کف دست به روش صحیح و اصولی

درمان خشکی بینی با ۵ روش مؤثر خانگی

اورژانس اجتماعی و همه چیز دربارهٔ خدمات و مأموریت‌های آن

ترین های جهان

بهترین فیلم های ترسناک دنیا که دلهره و ترس را به جان‌تان می‌اندازند


بهترین دانشگاه های کانادا کدام‌اند؟


با خاص ترین ماشین های دنیا آشنا شوید


عجیب ترین میوه های دنیا چه خواصی دارند؟

زیباترین شهرهای جهان که هر گردشگری را شیفته خود می‌کنند

باهوش ترین نژاد سگ ها در دنیا و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آنها

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

 

ویتامینB6 فقط در مواردی موثر است که واقعا کمبود وجود داشته باشد و گرنه جنبه درمانی ندارد بیشتر جنبه روانی داشته و در بعضی از بیماران می تواند باعث کاهش حالت تهوع در دوران بارداری شود. ولی چون داروی بی ضرری است مصرف آن هم اشکالی ندارد.

 اما برای اثر بهتر از داروهای ضد تهوع و استفراغ بسته به نظر پزشک شما استفاده کنید.

ویتامین ب6 در بسیاری از میوه ها و سبزیجات و غذاها وجود دارد. این ماده از ابتدای روده جذب خون می شود. و کمبود آن اختلالات عصبی ، ضعف و بی حالی ایجاد می کند.سبوس غلات، جوانه گندم، جگر ، سویا ، زرده تخم مرغ ، شیر ، بادام زمنی و میوه هایی مثل موز، انگور، خربزه، انجیر و تره فرنگی حاوی ویتامین B6 هستند.کمبود ویتامین b6 در بارداری

 

مطالب بیشتر:

1- باید ها و نباید های مصرف مکمل در دوران بارداری!

2- 4 روش کاهش حالت تهوع در دوران بارداری

منبع: نی نی پلاس

پرسش و پاسخ بارداری

پرسش و پاسخ بارداری

پرسش و پاسخ بارداری

پرسش و پاسخ بارداری

پرسش و پاسخ بارداری

پرسش و پاسخ بارداری

پرسش و پاسخ بارداری

این بخش در حال طراحی می باشد




اگرچه در برخی بارداری‌ها که جنین و جفت رشد مناسبی ندارند و سطح هورمون‌های بارداری پایین است خانم‌ها دچار تهوع و استفراغ نمی‌شوند اما بسیاری از آن‌ها هم بدون ابتلا به تهوع و استفراغ، دوران بارداری را پشت سر می‌گذارند و صاحب فرزندی سالم می‌شوند. متخصصان می‌گویند هنوز درمانی قطعی برای بیماری صبحگاهی (تهوع و استفراغ 3 ماهه اول بارداری) کشف نشده و راه‌حل‌های موجود در برخی خانم‌ها موثر و در بعضی دیگر بی‌نتیجه‌اند اما به طور کلی این ناراحتی برای جنین خطری ندارد و خانم‌ها بعد از پایان 3 ماهه اول می‌توانند از تمام لحظه های خاطره‌انگیز بارداری لذت ببرند. گفت‌وگوی زیر با دکتر شیرین نیرومنش متخصص زنان و زایمان و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره روش‌های مقابله با این بیماری صبحگاهی است.

 

کمبود ویتامین b6 در بارداری

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانم‌های باردار این است که تهوع و استفراغ مانع دریافت مواد غذایی به وسیله جنین شود. این نگرانی تا چه اندازه صحت دارد؟

این نگرانی بی مورد است. برخی خانم‌های باردار مدام خود را وزن می‌کنند و از اینکه باردارند اما افزایش وزن نداشته‌اند، نگران می‌شوند اما در 3 ماهه اول، جنین کوچک است و قرار نیست وزن خانم باردار بیشتر از 1 کیلوگرم زیاد شود اما اگر خانمی مشکل تهوع و استفراغ داشته باشد، باید مراقب وزنش باشد و اگر ناگهان چند کیلوگرم وزن کم کرد، حتماً به متخصص زنان مراجعه کند تا با تجویز مکمل و سرم آب و الکترولیت‌های از دست رفته بدنش جبران شود.

 

حالا اگر خانمی با بیشتر مواد غذایی مشکل داشته باشد چه کند؟

حتماً باید به متخصص زنان مراجعه کند تا مکمل‌های غذایی لازم برایش تجویز شود. غذاهای بی‌بو و بی‌مزه بخورد حتی می‌تواند هنگام غذا خوردن چشم‌هایش را ببندد.

 

به غیر از مهم‌ترین علت تهوع که همان هورمون‌های بارداری است چه عوامل دیگری می‌توانند این واکنش را تحریک کنند؟

گرما، خفقان‌آور بودن محیط، کوچکی یا به‌هم‌ریختگی اتاق، بوی تند و سنگین عطر، تکان‌های شدید در خودرو و نورهای زننده و چشمک‌زن می‌توانند باعث تحریک تهوع و استفراغ خانم باردار شوند.


تهوع در حالت خستگی، شدیدتر می‌شود بنابراین اگر خسته‌اید، استراحت کنید. می‌توانید یک فیلم خوشایند و انرژی دهنده تماشا کنید البته بهتر است فیلم در مورد غذا، رستوران یا چیزی که به آن حساسیت دارید، نباشد.


 

این روزها هوای تهران به شدت آلوده است. آیا این آلودگی می‌تواند باعث تشدید بیماری صبحگاهی خانم‌های باردار شود؟

تحقیق یا سندی علمی درباره تأثیر آلودگی هوا بر شدت بیماری صبحگاهی وجود ندارد اما مسلماً کاهش غلظت اکسیژن و میزان بالای آلاینده‌ها در هوای شهرهای صنعتی ایجاب می‌کند زنان باردار کمتر از منزل خارج شوند نه فقط برای کاهش تهوع بلکه این وضعیت هوا اصلاً برای سلامت زن باردار و جنینش مناسب نیست.

 

گاهی در فضای پر ازدحامی مثل مترو یا به طور کلی فضاهایی که غلظت اکسیژن آن پایین است، یک فرد عادی هم احساس ناخوشایندی پیدا می‌کند، آیا درست است که در این موارد خانم باردار برای پیشگیری از تهوع از اسپری‌های اکسیژن که در داروخانه‌ها عرضه می‌شود، استفاده کند؟

نه. هیچ نیازی به استفاده از این اسپری‌ها نیست. خانم باردار بهتر است در محل‌هایی که هوای مناسبی ندارد رفت و آمد نداشته باشد. اگر هم هوای محیط‌های پرازدحام مثل مترو، بانک یا… برای او سنگین است، سعی کند در ساعت‌های خلوت روز به آن مکان‌ها برود. این محیط‌ها می‌تواند باعث تشدید تهوع خانم باردار شود نه کمبود اکسیژن.

 

درمان طبی تهوع و استفراغ زنان باردار چیست؟

معمولاً ویتامین 6‌B باعث کاهش حالت تهوع می‌شود. البته این ویتامین و دیگر داروها نباید خودسرانه مصرف شوند زیرا مقادیر بیش از حد آن‌ها در دوران بارداری باعث کرختی و آسیب‌رسانی به بافت‌های عصبی بدن و جنین در حال رشد می‌شود.

 

درمان‌های گیاهی برای رفع تهوع و استفراغ بارداری وجود دارد؟

بله. مصرف زنجبیل در رفع حالت تهوع بسیار موثر است و می‌توان از انواع صنعتی، خشک یا تازه زنجبیل استفاده کرد. البته دمنوش زنجبیل تازه اثر بهتری دارد. این اثر زنجبیل در تمام منابع علمی درج شده اما در مورد تأثیر گیاهان دیگر چون اسطوخودوس، آویشن و رازیانه چیزی در منابع علمی ذکر نشده است.

مصرف زنجبیل در رفع حالت تهوع بسیار موثر است و می‌توان از انواع صنعتی،

خشک یا تازه زنجبیل استفاده کرد. البته دمنوش زنجبیل تازه اثر بهتری دارد


حالا اگر خانمی با هیچ‌یک از این درمان‌ها بهبود نیافت چه کند؟


تهوع و استفراغ درصد کمی از خانم‌های باردار آنقدر شدید است که مهار آن با روش‌های موجود به راحتی مقدور نیست. در این موارد متخصص زنان برای سنجش سطح الکترولیت‌های بدن خانم باردار از او آزمایش می‌گیرد و ممکن است در بیمارستان بستری‌اش کند.

 

آیا نکته‌های تغذیه‌ای می‌تواند این مشکل را تسکین دهد؟

بله، مثلاً با مصرف وعده‌های غذایی سبک و متعدد در طول روز به طوری که معده اصلاً خالی نماند، مصرف کربوهیدرات یا مواد غذایی پروتئینی، داشتن بیسکویت ساده کنار تخت و خوردن تکه‌ای از آن هنگام تهوع شبانه یا به محض بیداری صبحگاه و قبل از بلند شدن، اجتناب از مصرف خوراکی‌های بودار و محرک حالت تهوع، پرهیز از خوردن غذاهای چرب زیرا هضم آن‌ها طول می‌کشد، مصرف کافی مایعات (روزی 5/1 لیتر مایعات) و در صورت شدید بودن استفراغ، مصرف نوشیدنی‌های حاوی الکترولیت (قند، نمک و پتاسیم) تا تعادل آب و الکترولیت‌های بدن برقرار شود اما خانم باردار نباید آنقدر آب بخورد که معده‌اش پر شود و حتی میل به غذا خوردن را هم از دست بدهد. مصرف مکمل‌ها همراه غذا نیز از تهوع پیشگیری می‌کند. مصرف مرکبات تازه با غذا و اجتناب از مصرف مکمل آهن در 3 ماهه اول نیز که باعث یبوست، تهوع و استفراغ می‌شود، تأثیر بسیاری دارد.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: هفته نامه سلامت – مهتاب کرلو

کمبود ویتامین b6 در بارداری

 

تهوع دوران بارداری: مفید یا مضر؟

پیکا یا تمایلات نامعمول غذایی در بارداری

بهترین برخورد با ویار بارداری

3 خوراکی برای سه ماه اول بارداری

16 ماده ضد تهوع

بیماری صبحگاهی یا ویار – Morning Sickness

نقش تغذیه در کاهش عوارض دوران بارداری

8 توصیه‌ی تغذیه‌ای در دوران بارداری

9 سۆالی که زنان باردار می‌پرسند…

ضد تهوع‌های طبیعی را بشناسیم

راه های کاهش تهوع بیماری صبحگاهی

کمبود ویتامین b6 در بارداری
کمبود ویتامین b6 در بارداری
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *