عفونت واژن در زنان؛ علل و علائم

عفونت واژن در زنان؛ علل و علائم
عفونت واژن در زنان؛ علل و علائم




دو نوع میکروب به‌طور طبیعی در واژن زنان همواره وجود دارد. یک دسته از این میکروب‌های دفاعی (غیر بیماری زا) از دستگاه تناسلی در برابر عفونت‌های بیماری‌زا هستند و دسته دیگر میکروب‌هایی‌ که در حالت عادی در بدن زندگی می‌کنند و در صورتی که میکروب‌های دفاعی کار خود را درست انجام دهند، موجب بیماری نمی‌شوند. اما همین میکروب‌ها در صورت ضعیف یا کم شدن میکروب‌های دفاعی، ایجاد بیماری می‌کنند.

مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک توسط خانم‌هایی که مبتلا به یک بیماری عفونی ساده مثل سرماخوردگی هستند باعث می‌شود میکروب‌های غیر بیماری‌زای بدن‌شان از بین ‌برود و زمینه ابتلا به عفونت واژن (واژینیت) فراهم شود.

عفونت واژن در زنان؛ علل و علائم

دسته‌ای از میکروب‌های بیماری‌زا هم در بدن همسر بیماران وجود دارند و با وجود اینکه در بدن مرد، تولید بیماری یا علامت خاصی نمی‌کنند، ولی پس از انتقال به بدن زن بیماری‌زا می‌شوند، به همین دلیل در بعضی از انواع عفونت‌ها، برای زوجین به طور همزمان دارو داده می‌شوند.

 

نشانه‌های کلی عفونت واژنطیف علائم عفونت‌های زنانه از خارش و سوزش و ترشحات شدید تا یک عفونت کاملا بی‌علامت و بی‌سروصدا متغیر است.

 

در صورتی که عفونت محدود به واژن باشد، علائم شامل ترشحات بدبو، سوزش و خارش واژن و پوست ناحیه تناسلی، التهاب و ورم ناحیه و حتی علائم ادراری مثل سوزش هنگام دفع ادرار می‌شود. البته گاهی سایر علائم عفونت ادراری مثل تکرر ادرار را هم باید به نشانه‌های فوق افزود که در این صورت، فقط معاینه داخلی و انجام آزمایش ادرار به تشخیص درست عفونت کمک می‌کند.

در صورت درگیری مناطق بالاتر، مثل گردن رحم و خود رحم علائمی مثل درد هنگام نزدیکی، درد زیاد زمان پریود، افزایش خونریزی پریود یا خونریزی غیرطبیعی و لکه بینی بعد از نزدیکی دیده می‌شود.

البته متاسفانه عفونت رحم و دهانه رحم گاهی کاملا بدون علامت است، بویژه وقتی شدید باشد و لوله‌های رحمی را درگیر کند، یا در فضای شکم پخش شود و نیز زمانی که عفونت مزمن گردن رحم منجر به زخم دهانه رحم شود. به همین دلیل توصیه می‌شود خانم‌ها به‌طور مرتب به پزشک متخصص زنان مراجعه کنند.

انواع عفونت واژنسه نوع عفونت واژن وجود دارد: عفونت قارچی، عفونت باکتریایی و عفونت انگلی. ولی باید گفت از آنجا که محیط مجاری تناسلی به‌طور طبیعی دارای شرایطی خاص می‌باشد، عوامل عفونی زیر در حالت عادی، قادر به رشد و تکثیر در این محیط نیستند، مگر اینکه مشکلی وجود داشته باشد.

در اینجا هر یک از این عفونت ها را برایتان شرح می دهیم.

عفونت قارچی واژنمنشأ عفونت‌های قارچی اندام تناسلی زنان، عمدتا نوعی قارچ به نام کاندیدا آلبیکنس است. این قارچ معمولا به طور طبیعی در محیط واژن وجود دارد و تنها زمانی که بیش از حد معمول رشد کند، می‌تواند بیماری‌زا شود.

البته به روشنی نمی‌توان علت عفونت قارچی را توضیح داد، اما آ‌نچه مسلم است قارچ‌ها در بدن ما حیات داشته و با ما هم‌زیست‌اند. قارچ ها در محل زیست ما، در غذاها و خوراکی‌ها وجود دارند و به نوعی می‌توان گفت ما را احاطه کرده‌اند، ولی اکثر ما گرفتار عفونت ناشی از قارچ‌ها نمی‌شویم.

علایم اصلی واژینیت قارچی عبارت از خارش و ترشحات واژینال می‌باشد. خارش معمولا شدید است و ممکن است باعث التهاب نواحی مربوطه گردد. ترشحات به صورت سفید رنگ و غلیظ است که در عین حال دارای چسبندگی کمی بوده و سست می‌باشد. این ترشحات معمولا فاقد بو و یا دارای بوی کپک بوده، ولی به هیچ‌وجه متعفن نیست، مگر آنکه سایر عوامل عفونت‌زا همراه قارچ باعث بروز واژینیت شده باشند.

 

عفوت باکتریایی واژن

عفونت‌های باکتریایی دستگاه تناسلی بیشتر توسط باکتری به نام گاردنلا واژینالیس ایجاد می‌شود. این میکروب به‌طور طبیعی در محیط دستگاه تناسلی موجود است، ولی در شرایط خاص ممکن است رشد کرده و باعث بروز بیماری شود.

این بیماری می‌تواند از طریق تماس جنسی نیز منتقل شود. در واژینیت میکروبی، ترشحات واژینال موجود است، ولی خارش و التهاب یا اصلا موجود نیست و یا بسیار خفیف‌تر از عفونت قارچی می‌باشد.

ترشح ایجاد شده در این بیماری به رنگ سفید مایل به خاکستری و یا زرد رنگ بوده و حالت آبکی دارد. خصوصیت بارز این ترشح، بوی مخصوص آن است که شبیه بوی ماهی و ناخوشایند می‌باشد.

تشخیص این بیماری ممکن است با توجه به علایم حاصل از آن و یا انجام نمونه‌برداری از ترشحات اندام تناسلی توسط پزشک و انجام آزمایش روی نمونه به دست آمده صورت گیرد.

 

عفونت انگلی واژنعفونت‌های انگلی مجاری تناسلی در بیشتر اوقات به واسطه نوعی انگل تک‌سلولی ایجاد می‌شود. این انگل به طور طبیعی در مجاری تناسلی زندگی نمی‌کند و ابتلا به آن ممکن است از طریق استخر یا حوله آلوده و نیز تماس با فرد آلوده حاصل گردد.

این بیماری از طریق تماس جنسی و یا برخی لوازم و محیط‌های آلوده وارد مجرای تناسلی شده و ایجاد عفونت می‌کند. در بسیاری از موارد ممکن است این عفونت فاقد علایم و یا توأم با علایم خفیفی باشد.

از بارزترین خصوصیت آن وجود ترشح واژینال بیش از حد است. این ترشح دارای رنگ خاکستری یا سبز رنگ بوده و بوی آن زننده می‌باشد. روی آن حباب‌های هوا مشاهده می‌شود که باعث ایجاد ظاهری کف مانند می‌گردد.

 

هر ترشحی، عفونی نیست

خوب است بدانید دستگاه تناسلی خانم‌ها در  حالت طبیعی نیز ترشحاتی دارد که باعث مرطوب ماندن این ناحیه می‌شود و به‌طور دوره‌ای کم و زیاد می‌شود. البته ترشحات طبیعی، هیچ رنگ و بویی ندارد و اگرچه غلیظ است، ولی بدبو نیست و سبب خارش و سوزش هم نمی‌شود.

ترشحات طبیعی اگر در لباس باقی بماند، می‌تواند تغییر رنگ بدهد و بدبو شود، ولی این ترشحات با شست‌وشوی صحیح دستگاه تناسلی ازبین می‌رود، در حالی که ترشحات عفونی به جز با درمان از بین نخواهد رفت.

فراموش نکنید که استفاده از دوش واژینال و بتادین برای شستشوی ناحیه تناسلی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود و بهترین ماده برای تمیز کردن ناحیه تناسلی، استفاده از آب معمولی یا ژل‌های مخصوص شستشوی واژن (در صورت لزوم)است که در همه داروخانه‌ها موجود بوده و باعث می‌شود محیط واژن برای رشد میکروب‌های غیر بیماری‌زا مناسب و برای رشد میکروب‌های بیماری‌زا نامناسب باشد.

 

عفونت زنانه طی بارداریدر دوران بارداری هم ممکن است عفونت‌ها رخ دهد و از آنجا که در این زمان محدودیت مصرف دارویی وجود دارد و محیط واژن نیز تغییر می‌کند، درمان عفونت مشکل‌تر می‌شود. این عفونت‌ها ممکن است سبب سقط جنین یا زایمان زودرس شود، ولی به‌طور معمول عارضه‌ای برای جنین ندارد.

در مطلب بعدی راه های درمان و پیشگیری از عفونت واژن را برایتان خواهیم گفت. 

منابع:جام جم – دکتر آمنه لاهوتی، متخصص زنان و نازاییسلامتیران

مطالب مرتبط:ترشحات زنانه طبیعی است یا نه؟علل بوی غیرطبیعی زنانهاستخر باعث عفونت قارچی زنان می‌شود؟18 علت ترشحات غیرطبیعی زنانحقایقی درباره عفونت قارچی زنانهعفونت قارچی زنان باردارکدام ترشحات زنانه خطرناک است؟ 9 روش برای کاهش بوی نامطبوع ناحیه تناسلی12 توصیه برای بهداشت قاعدگی 

عفونت واژینال (عفونت ناحیه تناسلی) در خانم‌ها یک بیماری بسیار شایع بوده و از هر 10 زن 8 زن در طول عمر خود به آن مبتلا می‌شوند. واژن سالم حاوی باکتری‌ها و برخی از سلول‌های مخمر است. اما هنگامی که تراز باکتری‌ها و مخمرها بالا می‌رود باعث خارش و قرمزی و تحریک‌پذیری خواهد شد. با درمان صحیح می‌توانید عفونت را  ظرف چند روز کاهش دهید. در موارد شدیدتر، ممکن است دو هفته طول بکشد. عفونت واژن یک عفونت منتقله از نظر جنسی (STI) نیست. تماس جنسی می‌تواند آن را گسترش دهد، اما زنانی که از نظر جنسی فعال نیستند نیز به آن گرفتار می‌شوند.

عامل اصلی عفونت قارچ کاندیدا Candida است که باعث تجمع باکتری‌ها می‌شود. عوامل متعددی می‌توانند باعث عفونت دهانه واژن شوند، از جمله:

 تشخیص عفونت‌های باکتریایی واژن ساده هستند. پزشک درباره سابقه پزشکی شما سوال خواهد کرد. گام بعدی معاینه واژن است. دکتر دیواره‌های واژن و رحم شما را بررسی خواهد کرد. در این حالت کمی از ترشحات شما را بر روی لام می‌گذارد و به آزمایشگاه می‌فرستد. البته گاهی تشخیص عفونت بدون آزمایش امکان‌پذیر است و آنقدر واضح است که نیازی به آزمایشات بعدی ندارد.

برای عفونت‌های ساده، پزشک معمولا یک درمان یک تا سه روزه‌ی پماد، قرص یا شیاف تجویز می‌کند. این داروها می‌توانند به صورت نسخه و یا بدون نسخه باشد. داروهای رایج درمان عفونت واژن عبارتند از:

عفونت واژن در زنان؛ علل و علائم

اگر علائم عفونت ظرف دو ماه بازگردد، این درمان باید ادامه پیدا کند. 

نکته: ممکن است که این عفونت‌ها مداوم بازگشت داشته باشند. در این صورت همسر شما باید تحت آزمایش قرار بگیرد که آیا عفونت از اوست یا خیر. در طی این مدت سعی کنید از روابط جنسی کنترل شده (کاندوم) استفاده کنید.

در زیر چند داروی موضعی گیاهی را برای درمان عفونت به شما معرفی می‌کنیم، سعی کنید هر مرحله از یکی از آن‌ها استفاده کنید و همه‌ی آن‌ها را با هم استعمال نفرمایید. برخی از داروهای محبوب طبیعی عبارتند از:

نکته: قبل از استفاده از کرم‌ها یا روغن‌ها به واژن خود، دست‌ها را ضدعفونی کنید.

اگر علائم شما به علت چیزی غیر از یک عفونت مخمر ساده باشد، پزشک شما می‌تواند به تشخیص وضعیت شما کمک کند.

اغلب شما احتمالا می‌دانید دقیقا چه چیزی منجر به عفونت واژن می‌شود. برای مثال، برخی از زنان هر بار که آنتی بیوتیک مصرف می‌کنند، این عفونت را تجربه می‌کنند و یا زمانی که موارد بهداشتی را در روابط جنسی رعایت نمی‌کنید شدیدا به این بیماری مبتلا می‌شوید. پس بهتر است با شناسایی عوامل خطر، از عفونت‌های آینده جلوگیری کنید.

تریتا را در جهت رسیدن به اهدافش حمایت کنید:

اشتراک گذاری:

معصومه راهی هستم،کارشناس مترجمی زبان انگلیسی،مدت ۴ سال سابقه ترجمه دارم و اعتقاد دارم تنها راه رسیدن به موفقیت انجام کاریست که بهش علاقه داری

I m masoomeh rahi and im bachelors degree in english translation.i translated in 4 years and i believe that the only way to success is to love what to do

طراحی و پشتیبانی:
گروه توسعه نرم افزاری تیکا

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

عفونت واژن چیست؟ عفونت واژن از شایع‌ترین بیماری های زنان است. عفونت واژن، نوعی التهاب است که موجب ترشح، خارش واژن و درد در این ناحیه می‌شود. علت این عفونت هم معمولا تغییر در تعادل طبیعی باکتری‌های واژن یا عفونت است. در این مقاله شما را با علائم عفونت واژن، علت عفونت واژن و انواع آن و همچنین تشخیص، پیشگیری، خطرات احتمالی، درمان عفونت واژن آشنا خواهیم کرد.

عفونت واژن در زنان؛ علل و علائم

عفونت واژن، انواعی دارد که رایج‌ترین آنها به شرح زیر است:

درمان عفونت‌های واژنی به نوع عفونت وابسته است.

علائم و نشانه‌های عفونت در ناحیه واژن هم از قرار زیر خواهد بود:

اگر ترشحات واژنی‌تان مشابه ترشحات معمول زنانه نیست، نوع این ترشحات می‌تواند به تشخیص عفونت واژن کمک کند. برای مثال:

درصورتی‌که در ناحیه‌ واژن احساس ناراحتی می‌کنید، حتما به پزشک مراجعه کنید. مخصوصا اگر:

البته هر زمانی که دچار ناراحتی یا ترشحات واژنی شدید، مراجعه به پزشک نیازی نیست. گاهی‌اوقات باید صبر کنید و ببینید که علائم چه اثراتی خواهند گذاشت. مثلا در موارد زیر:

علت و ریشه عفونت واژن وابسته به نوع عفونت است:

عواملی که خطر ابتلا به عفونت واژن را افزایش می‌دهند به شرح زیر هستند:

زنانی که به تریکومونیازیس یا واژینوز باکتریال مبتلا هستند به‌خاطر التهاب ناشی از این اختلالات بیشتر در معرض ابتلا به سایر بیماری های مقاربتی هستند. زنان بارداری هم که دچار عفونت‌های نام‌برده هستند، درمعرض خطر زایمان زودتر از موعد یا نوزادنی با وزن کم خواهند بود.

رعایت نکات بهداشتی از وخیم‌شدن برخی از انواع عفونت جلوگیری می‌کند و در کاهش علائم هم نقش دارد:

سایر اقدامات برای جلوگیری از عفونت واژن هم به قرار زیر است:

برای تشخیص عفونت واژن، پزشک باید به بررسی موارد زیر بپردازد:

شرایط و ارگانیسم‌های زیادی می‌توانند موجب عفونت واژنی شوند. به‌همین‌دلیل برای درمان باید به علت عفونت توجه کرد:

برای درمان واژینوز باکتریال، تریکومونیازیس و سندروم تناسلی ادراری یائسگی (آتروفی واژنی) نیاز به مراجعه به پزشک دارید، اما برای درمان عفونت های قارچی واژن می‌توانید از روش‌های زیر کمک بگیرید:

پزشک عمومی، خانواده یا متخصص زنان کار معاینه و تشخیص در این زمینه را برعهده دارند. بیمار هم قبل از مراجعه به پزشک باید به شکل زیر آماده باشد. قبل از مراجعه به مطب باید فهرستی از موارد زیر تهیه کند:

برای اینکه پزشک بهتر بتواند بیمار را معاینه کند، بهتر است قبل از مراجعه به مطب از هر گونه دوش واژینال، رابطه جنسی و تامپون پرهیز شود. تعدادی از پرسش‌های رایج درباره‌ی عفونت واژن از این قرار هستند:

پزشک هم در جلسه‌ی معاینه پرسش‌هایی به شرح زیر مطرح خواهد کرد.

از صحبت کردن درباره علائم عفونت واژن خجالت نکشید. برای پرهیز از به تعویق افتادن درمان سریعا به پزشک مراجعه کنید.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

تربیت کودک را باید بیست سال پیش از تولدش آغاز كرد

7000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

عفونت واژن در زنان؛ علل و علائم

سلامت زنان

لاغری شکم بعد از زایمان؛‌ ۹ حرکت ورزشی مؤثر در خانه


جلوگیری از سرطان سینه با ۱۵ خوراکی سالم

علت تکرر ادرار در زنان؛ تشخیص و درمان خانگی تکرر ادرار در زنان

قرص اورژانسی چیست؛ روش مصرف و عوارض قرص اورژانسی ضد بارداری

رژیم لاغری در دوران شیردهی و نکاتی که باید بدانید

آخرین مطالب

راهنمای جامع راه اندازی سایت در ۵ مرحله

اسهال صبحگاهی؛ علت، روش‌های پیشگیری و درمان آن

آموزش ماساژ کف دست به روش صحیح و اصولی

اورژانس اجتماعی و همه چیز دربارهٔ خدمات و مأموریت‌های آن

درمان خشکی بینی با ۵ روش مؤثر خانگی

ترین های جهان


با خاص ترین ماشین های دنیا آشنا شوید

۲۴ کشور جهان با بیشترین نرخ امید به زندگی را بشناسید


پردرآمدترین ورزشکاران جهان را بشناسید

بهترین برد گیم های دنیا؛ ۳۰ بازی جذاب برای تقویت هوش و ذهن

۱۰ عبارتی که بهتر است هرگز در گوگل جستجو نکنید

عجیب ترین قوانین دنیا که با شنیدن آن‌ها بهت‌زده خواهید شد

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

عفونت قارچی واژن یا کاندیدیازیس، نوعی بیماری شایع در زنان است. این بیماری به‌ دلیل نامتعادل شدن میزان باکتری‌های مفید واژن و افزایش سلول‌های قارچی ایجاد می‌شود. خارش شدید، تورم و تحریک، از نشانه‌های عمومی این بیماری هستند. در موارد خفیف، این علائم پس از چند روز بهبود می‌یابند، اما در شرایط حاد ممکن است که بیماری تا دو هفته به طول بینجامد. عفونت قارچی واژن، جزو عفونت‌های منتقله‌ی جنسی (STI) نیست، چرا که حتی بدون تماس جنسی نیز انتقال می‌یابد. در این مطلب، به علائم این بیماری، روش‌های پیشگیری و درمان آن خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

عفونت واژن در زنان؛ علل و علائم

یکی دیگر از نشانه‌های مهم این بیماری، ترشحات واژینال به رنگ خاکستری مایل به سفید است. این ترشحات در برخی از افراد پنیری‌شکل و در برخی دیگر رقیق و آبکی هستند.

هرچه درمان عفونت قارچی بیشتر به تأخیر بیفتد، نشانه‌های آن شدیدتر خواهد شد

باکتری مفیدی به نام لاکتوباسیلوس در واژن زندگی می‌کند که از رشد و نموِ نوعی قارچ موسوم به کاندیدا (که نوعی میکروارگانیسم طبیعی در ناحیه‌ی واژن است) جلوگیری می‌کند. در صورت بهم ریختن تعادل در نسبت این قارچ و باکتری‌ مفید واژن، باکتری نمی‌تواند وظیفه‌اش را به‌خوبی انجام دهد؛ درنتیجه، رشد بیش‌ازحد قارچ، باعث بروز نشانه‌های عفونت قارچی واژینال می‌شود.

عوامل متعددی در بروز عفونت قارچی واژن نقش دارند که از میان آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عامل اصلی بسیاری از عفونت‌های قارچی، نوع خاصی از قارچ به نام کاندیدا آلبیکنس است. عفونت ناشی از این نوع کاندیدا به‌راحتی قابل‌درمان است. اما اگر عفونت قارچی به‌طور مداوم عود کند یا با درمان‌های شناخته‌شده‌ی معمول قابل‌درمان نباشد، این احتمال وجود دارد که عفونت، ناشی از انواع دیگر قارچ کاندیدا باشد. برای تشخیص نوع قارچ کاندیدا باید آزمایش بدهید.

تشخیص عفونت قارچی بسیار ساده است. در مرحله‌ی اول، معمولا پزشک درمورد سابقه‌ی ابتلا به عفونت قارچی و حتی سایر بیماری‌های منتقله‌ی جنسی سؤال می‌کند. در مرحله‌ی بعد، پزشک لگن، دیواره‌ی واژن، رحم و همچنین ناحیه‌ی اطراف آنها را معاینه می‌کند.

گاهی پزشک با توجه به مشاهدات، ترشحات واژن را جمع‌آوری می‌کند و به آزمایشگاه می‌فرستد. معمولا این کار برای زنانی که به‌طور مداوم دچار عفونت قارچی می‌شوند یا عفونت‌‌شان با درمان‌های معمول بهبود نمی‌یابد، انجام می‌شود.

عفونت قارچی واژن، با توجه به شدت علائم، روش‌های درمانی متفاوتی را می‌طلبد. پزشک می‌داند که کدام نوعِ درمان برای عفونت شما بهتر است، اما گاهی می‌توان این بیماری را در منزل و با درمان‌های خانگی نیز درمان کرد.

معمولا پزشک برای درمان عفونت‌های ساده، مصرف کرم ضدقارچ، پماد، قرص یا شیاف را برای یک تا سه روز توصیه می‌کند. برای عفونت‌های ساده می‌توان از داروی‌های بدون نسخه هم استفاده کرد. برخی از این داروها عبارتند از:

اگر پس از مصرف این داروها، علائم عفونت را مشاهده کردید (مثلا دو ماه بعد)، حتما به پزشک مراجعه کنید.

در صورتی که نشانه‌های عفونت قارچی شدید یا پیچیده را داشته باشید، پزشک‌تان در موارد زیر حتما درمان شما را آغاز خواهد کرد:

برای درمان عفونت قارچی شدید، می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد:

درصورتی‌ که عفونت قارچی‌تان طی مدت کوتاهی مجددا عود کند، ممکن است همسرتان نیز به این بیماری مبتلا باشد. بهتر است از او بخواهید تا برای معاینه به پزشک مراجعه کند. استفاده از روش‌های ایمنی و پیشگیری‌کننده درهنگام آمیزش جنسی از اهمیت زیادی برخوردار است.

تقریبا همه‌ی ما می‌دانیم که پیشگیری بهتر از درمان است. شما می‌توانید با رعایت نکات ساده‌ای که در ادامه آمده است، از ابتلا به عفونت قارچی واژن جلوگیری کنید:

مواردی که هرگز نباید انجام بدهید:

بسیاری از زنان قادرند تا دلیل عفونت قارچی‌شان را پیدا کنند. مثلا برخی از آنها می‌دانند که پس از مصرف آنتی‌بیوتیک دچار خارش یا قرمزی واژن می‌شوند. به تغییرات رفتار بدن‌تان دقت کنید. اگر بتوانید دلیل عفونت را بفهمید، می‌توانید از عود احتمالی آن در آینده جلوگیری کنید.

در بسیاری از موارد می‌توان این بیماری را با درمان‌های خانگی برطرف کرد. با این‌ حال، اگر طی چند روز علائم بیماری بدتر شد یا نشانه‌های جدیدی مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید.

بهترین درمان خانگی، مصرف ماست ساده‌ی یونانی است. ماست حاوی مواد پروبیوتیک و باکتری‌های مفید و ضروری مانند لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس است که محیط واژن را سالم نگه می‌دارند. برخی از پروبیوتیک‌ها در جلوگیری از کاندیدا آلبیکنس مؤثر هستند. بهتر است از ماست ساده و فاقد شکر افزودنی استفاده کنید، چرا که شکر قارچ‌های کاندیدا را تغذیه و رشد آنها را تسریع می‌کند.

اسیدبوریک نوعی ضدعفونی‌کننده‌ی قوی است. بسیاری از زنان ادعا می‌کنند که این دارو برای درمان برخی از عفونت‌های قارچی واژن که دربرابر درمان‌های دیگر مقاوم هستند، مفید است. مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۹، نتایج امیدوارکننده‌ای را از تأثیر اسیدبوریک موضعی در درمان عفونت قارچی به نمایش گذاشت. برخی وب‌سایت‌ها ادعا می‌کنند که شیاف اسیدبوریک نیز در درمان این بیماری مؤثر است.

مقادیر زیاد اسیدبوریک می‌تواند به آسیب کلیوی، نارسایی‌ حاد سیستم گردش خون و حتی مرگ منجر شود. از مصرف اسیدبوریک به‌صورت خوراکی خودداری کنید و آن را روی پوست آسیب‌دیده نمالید. در دوران بارداری تحت هیچ شرایطی از این دارو استفاده نکنید. همیشه قبل از مصرف موضعی، اسیدبوریک را با آب رقیق کنید.

روغن پونه‌ی کوهی (گیاه مرزنگوش) که در درمان عفونت قارچی واژن مؤثر است، با ادویه‌ی پونه‌ی کوهی که در فروشگاه‌های موادغذایی وجود دارد متفاوت است. این روغن از پونه‌ی وحشی به دست می‌آید و حاوی تیمول و کارواکرول است که هر دو ضدقارچ‌هایی قوی هستند.

براساس پژوهشی، این روغن می‌تواند رشد کاندیدا آلبیکنس را متوقف یا سرعت رشد آن را کند نماید. روغن پونه‌ی کوهی، نوعی رقیق‌کننده‌ی طبیعی خون است. افرادی که به‌ دلیل بیماری دیگری از رقیق‌کننده‌های خون استفاده می‌کنند یا مشکل انعقاد خون و کمبود ویتامین K دارند نباید از این روغن استفاده کنند.

هرگز از روغن‌های اسانسی به‌شکل خوراکی استفاده نکنید. بهترین روش برای مصرف روغن پونه‌ی کوهی، استنشاق آن به‌شکل بخور است. برخی از مطالعات، در حال بررسی روش‌های دیگری برای استفاده از این روغن هستند؛ بنابراین درحال‌حاضر بهتر است آن را به‌صورت مخلوط با روغن زیتون یا روغن بادام شیرین استفاده کنید. سه تا پنج قطره از این روغن را با حدود ۳۰ گرم از روغن زیتون یا روغن بادام مخلوط کنید. آن را روی پوست بگذارید و ماساژ بدهید یا اینکه مانند بخور استنشاق کنید. روغن اسانسی را کاملا به واژن نزدیک نکنید.

پروبیوتیک‌ها به برقراری تعادل بین باکتری و قارچ کمک می‌کنند. مواد پروبیوتیکیِ حاوی انواع باکتری‌های خانواده‌ی لاکتوباسیلوس را در رژیم‌غذایی‌تان بگنجانید.

مکمل‌های خوراکی مفید هستند، اما تأثیر کامل آنها بر عفونت قارچی ۱۰ روز طول می‌کشد. برای دستیابی به نتایج سریع‌تر، بهتر است که از شیاف پروبیوتیک استفاده کنید.

روغن نارگیل بسیار چرب است و مزایای زیادی برای سلامتی دارد. روغن نارگیل خواص ضدقارچی دارد و براساس مطالعات برای مقابله با کاندیدا آلبیکنس مؤثر است.

قبل از مصرف روغن نارگیل، اطمینان حاصل کنید که خالص و طبیعی است. می‌توانید این روغن را مستقیم روی محل مورد نظر بمالید.

روغن درخت چای نیز جزو روغن‌های اسانسی است و برای از بین بردن قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها مؤثر است. تحقیقات نشان می‌دهند که شیاف واژینالِ حاوی روغن درخت چای نیز می‌تواند در بهبود قارچ مؤثر باشد. روغن درخت چای می‌تواند تعادل باکتری‌های واژن را حفظ کند.

روغن درخت چای فوق‌العاده قوی است، پس بهتر است که برای مصرف، آن را با روغن‌های پایه‌ای همچون روغن جوجوبا یا روغن نارگیل رقیق کنید. هرگز آن را به‌صورت خوراکی مصرف نکنید. مصرف مداوم این روغن خطرناک است.

یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان عفونت قارچی واژن، حمام سرکه‌ی سیب است. سرکه خواص دارویی زیادی دارد. اجزای اسیدی سرکه می‌توانند تمام انواع میکروارگانیسم‌های مضر را از بین ببرند. نصف فنجان سرکه‌ی سیب را با آب نیمه گرم در وان حمام مخلوط کنید و ۲۰ دقیقه در آن غوطه‌ور شوید.

عفونت واژن در زنان؛ علل و علائم

برای این‌ کار از دوش واژینال استفاده نکنید، زیرا تمام باکتری‌ها (هم مفید هم مضر) را از بین می‌برد.

مطالعات آزمایشگاهی نشان داده‌اند که سیر در نابود کردن قارچ کاندیدا مؤثر است. با این‌ حال، هنوز به‌طور کامل روشن نیست که آیا در شرایط غیرآزمایشگاهی نیز اثربخش است یا خیر. گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهند استفاده‌ی موضعی از سیر در ناحیه‌ی واژن با سوزش و درد شدید همراه است. بنابراین برای استفاده از مزایای سیر، بهتر است تا مقدار آن را در رژیم‌غذایی افزایش دهید.

براساس مطالعات آزمایشگاهی، پراکسیدهیدروژن ضدباکتری و نابودکننده‌ی قارچ است. با اینکه این ماده برای همه‌ی گونه‌های قارچ کارساز نیست، اما برخی زنان به‌طور موضعی از آن استفاده می‌کنند و ادعا دارند که مؤثر است. قبل از مصرف پراکسیدهیدروژن روی دستگاه تناسلی، آن را رقیق کنید و مصرف آن را بیشتر از ۵ روز متوالی ادامه ندهید.

ویتامین C تقویت‌کننده‌ی سیستم ایمنی بدن است و داشتن سیستم ایمنی قوی می‌تواند بدن شما را به حالت تعادل برگرداند. ویتامین C (اسید آسکوربیک) خوراکی، خواص ضدمیکروبی دارد و می‌تواند رشد قارچ کاندیدا را متوقف کند.

استفاده‌ی موضعی از این قرص ممکن است موجب سوزش پوست حساس واژن شود. پس به جای استفاده‌ی موضعی از آن، بهتر است که مصرف خوراکی ویتامین C را افزایش دهید. این ویتامین سیستم ایمنی بدن‌تان را تقویت می‌کند و آن را برای مقابله با عفونت قارچی توانمند می‌سازد.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

تربیت کودک را باید بیست سال پیش از تولدش آغاز كرد

7000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

سلام خسته نباشید ممنون بابت مطالب مفیدتون.من دو ساله پیش قارچ داشتم به پزشک مراجعه کردم درمان شدم ولی گاهی دیواره های واژنم دونه های ریز بهم چسبیده بوجود میاد همراه با سوزش ادرار.میخواستم بدونم اینم بیماری قارچ محسوب میشه با تشکر

بسیار هم عالی ، استفاده کردیم

سلامت زنان

قرص اورژانسی چیست؛ روش مصرف و عوارض قرص اورژانسی ضد بارداری

علت تکرر ادرار در زنان؛ تشخیص و درمان خانگی تکرر ادرار در زنان

رژیم لاغری در دوران شیردهی و نکاتی که باید بدانید

لاغری شکم بعد از زایمان؛‌ ۹ حرکت ورزشی مؤثر در خانه


جلوگیری از سرطان سینه با ۱۵ خوراکی سالم

آخرین مطالب

راهنمای جامع راه اندازی سایت در ۵ مرحله

اسهال صبحگاهی؛ علت، روش‌های پیشگیری و درمان آن

آموزش ماساژ کف دست به روش صحیح و اصولی

اورژانس اجتماعی و همه چیز دربارهٔ خدمات و مأموریت‌های آن

درمان خشکی بینی با ۵ روش مؤثر خانگی

ترین های جهان

مرگ‌بارترین بیماری های دنیا که قربانیان زیادی می‌گیرند


ارزانترین کشور برای تحصیل کدام است؟


گران ترین کشورهای جهان برای زندگی

بهترین کشورها برای مهاجرت از طریق سرمایه‌ گذاری کدام‌اند؟

۲۴ کشور جهان با بیشترین نرخ امید به زندگی را بشناسید

بانمک ترین حیوانات دنیا که می‌توانند واقعا خطرناک باشند

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

عفونت واژن در زنان؛ علل و علائم
عفونت واژن در زنان؛ علل و علائم
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *