طریقه مصرف قرص کلومیفن برای دوقلوزایی

خواص دارویی و گیاهی


بسياري از پزشكان رشد فوليكول ( تخمك) را با سونوگرافي كنترل مي كنند. اندازه فوليكول (تخمك) مناسب بنظر پزشكان مختلف متفاوت است اما اكثر پزشكان در صورتيكه بيمار دارو مصرف نكرده يا تنها كلوميفن مصرف كرده باشد 2 تا 24 ميلي متر در نظر مي گيرند و اگر FSH به تنهائي مصرف كرده باشد 17 يا 18 ميلي متر و اگر FSH+LH استفاده كرده باشد 16 يا 17 ميلي متر را اندازه فوليكول بالغ در نظر مي گيرند. البته اين امكان دارد كه فوليكولهاي تا حد 14 تا 15 ميلي متر نيز حاوي تخمك طبيعي نيز باشند. بعلاوه فوليكولها تا زمان آزاد سازي حدود يك تا دو ميلي متر روزانه رشد مي كنند. يك خانم ممكن است در يك سيكل بيش از يك تخمك آزاد كند و وقتي به اندازه آنها به حد طبيعي رسيد در صورتيكه hCG استفاده نكرده باشند تا 24 ساعت بعد تخمكها در بدنش آزاد خواهند شد. تزريق hCG در 95% خانمها باعث آزاد سازي تخمكها در 36 ساعت بعد خواهد شد.


تخمک گذاری نظم و قرص کلومیفن 

اگر تخمک گذاری در شما نظم است یا اصلا وجود ندارد ،خصوصا اگر شما سندرم تخمدان پلی کیستیک دارید کلومیفن می تواند به باروری شما کمک کند. (اگر شماسندرم تخمدان پلی کیستیک دارید و به نظر می رسد که کلومیفن در شما اثر نمی کند، ممکن است پزشکتان، متفورمین را به عنوان داروهای حساس کننده به انسولین تجویز کندتا به پاسخ دهی شما به کلومیفن کمک کند)

همچنین ممکن است شما کلومیفن ودیگر داروهای باروری را قبل از انجام تکنیک های پیشرفته کمکی باروری مثل آی وی اف مصرف کنید تا باعث تولید چندین تخمک در شما برای این روش شود.
کلومیفن همچنین در مردانی که عدم تعادل هورمونی با منشا هیپوفیز یا هیپوتالاموسی دارندوباعث شمارش وکیفیت وحرکت پایین در آنها گردیده است ،مصرف می شود.


از درمان با کلومیفن چه انتظاری می رود؟

کلومیفن معمولا به شکل قرص در یک دوره پنج روزه مصرف می شود.که به تولید هورمونهایی که باعث آزاد شدن تخمک می شوند مثل اف اس اچ
کمک می کند و تخمدانها را وادار به تولید یک یا تخمک می کند.
بعد از پایان مصرف یک دوره کلومیفن ،هیپوتالاموس ،،،قسمتی از مغز که اعمال حیاتی بدن مثل درجه حرارت را تنظیم می کند،،،هورمون ال اچ را آزاد می کند واین هورمون به تخمدانها فرمان می دهد که یک یا تخمک رسیده شده را به داخل لوله های رحمی آزاد کنند.اگر یک تخمک در مسیر خود به سمت حفره رحمی با یک اسپرم سالم برخورد کند ،شما شانس حامله شدن خواهید داشت.


طول درمان:

اگر عادت ماهیانه شما منظم است ،شما مصرف کلومیفن را در روز سوم یا چهارم پریود شروع می کنید وپنج روز به مصرف آن ادامه می دهید.

اگر عادت ماهیانه در شما نظم است ،پزشک ابتدا مطمئن خواهد شد که شما باردار نیستید و سپس با تجویزدارویی به پروورا (مدروکسی پرژسترون استات) عادت ماهیانه را در شما ایجاد خواهد کرد، سپس احتمالا پس از پنج تا دوازده روز بعد از مصرف آخرین قرص ،تخمک گذاری می کنید.پزشک به دقت شما ار تحت نظر خواهد داشت ونظارت می کندکه چگونه تخمدانها برای آزاد کردن یک تخمک آماده می شوند.
♀اغلب زنان اوقات سه تا شش دوره درمان دریافت می کنند.یک یا دو ماه دارودرمانی برای منظم شدن تخمک گذاری لازم است) اگر دوره دریافت دارو افزایش یابد شانس باردار شدن بهبود پیدا نمی کند،بنابراین اگر بعد از سه دوره، موفق نشدید،پزشک ممکن است دوز دارو را افزایش دهد یا داروی دیگری را تجویز کند.


اثرات جانبی :

داروهای باروری حیطه وسیعی از اثرات جانبی کوچک راشامل می شوندکه شامل تورم خفیف تخمدانها،درد معده،حساسیت پستانها،بی خوابی ،تهوع واستفراغ،تاری دید،سردرد،خستگی ،بی حوصلگی ،افسردگی ،بالا رفتن وزن ،ودر موارد نادر کیست های تخمدانی می باشد.

همچنین شما 1درصد احتمال بارداری دو قلویی را با این داروها دارید.(گاهی اوقات زنان سه قلو حامله می شوند)با اینکه خیلی از زن وشوهر ها این مسئله را نعمتی خدادادی تصور می کنند،در جنین های چند قلویی
خطر سقط جنین ودیگر مشکلات وجود دارد.

زنانی که کلومیفن راهمراه با دیگر داروها دریافت می کنند گاهی اوقات دچار سندرم تحریک پزیری تخمدان می شوند.
شرایطی که با زیادشدن وزن واحساس نفخ شکم مشخص میشود . بعضی بیماران کوتاهی تنفس ،گیجی ،دردلگن ،تهوع واستفراغ،دارند. سندرم تحریک پزیری تخمدان زمانی اتفاق می افتد که آنچنان پاسخ شما به داروها خوب است وتعدادزیادی تخمک آزاد کرده اید.،تخمدانهای شما به سرعت به چند برابر اندازه طبیعی بزرگ می شوندومایع به ذاخل حفره شکمی نشت می کند.به طور طبیعی این مایع خود به خود با نظارت دقیق توسط پزشک تحلیل می رود.اما در مواردی نادر این وضعیت مخاطره آمیز است وباید برای مراقبت خیلی در بیمارستان بستری شوید.

به عبارتی واضح تر ،محققان اخیرا نتایج هشت مطالعه مختلف را که بین سالهای 1989 تا 1999 انجام شده است را بررسی کرده اند ودریافته اند که داروهای باروری خطر توسعه سرطان تخمدان را افزایش نمی دهند حتی اگر برای از یک سال مصرف شوند. قبلا این موضوع باعث بحث وجدال ونگرانی شده بود.


درصد موفقیت بارداری با کلومیفن:

داروهای باروری در تحریک تخمدان بسیار موفقیت آمیزند:حدود 8درصداز زنان در اولین سه ماهه درمان تخمک گذاری می کنند. ازآنهایی که تخمک گداری می کنند،4 درصد حامله می شوند (میزان بارداری وابسته به همه فاکتورهای دخیل در حاملگی هستند، از سنتان گرفته تا سرعت وچابکی اسپرم همسرتان) اطلاعات خیلی کمی در مورد میزان تولد نوزاد زنده در دسترس است اما مطالعات کمی این میزان را بین 3 تا 6 درصد ذکر می کنند.


“لطفاً درباره این مطلب نظر بدهید”

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج و لينک سايت مجاز است.

من دوتا بچه دارم الان. قرص ال دی استفاده می کنم که اگه پریود بشم می خوام قرص کلومفین بخورم احتمال داره دوقلو بشه بچم؟ امپولشم باید بزنم یا نه ممنون راهنمایم کنید.


پاسخ مشاور نی نی نما:

احتمال دوقلویی با مصرف قرص کلومیفن پنج درصد است بنابراین نگران نباشید باید زیر نظر پزشک دارو مصرف کنید.



***

کلومیفن معمولاً به شکل قرص برای یک دوره پنج روزه در ماه تجویز می‌شود. این دارو به شما کمک می‌کند تا به میزان بیشتری از هورمونی را تولید کنید که موجب تخمک‌گذاری می‌شود (هورمون محرک فولیکول (FSH))، این امر باعث می‌شود تا تخمدا‌‌ن‌ها یک یا تعدادی از تخمک‌های بالغ را تولید کنند.
پس از به اتمام رسیدن یک دوره از مصرف کلومیفن، هیپوتالاموس (بخشی از مغز شما که توابع پایه مانند دما را تنظیم می‌کند) هورمون جسم زرد (LH) را ترشح می‌کند، و به این وسیله به تخمدا‌‌ن‌ها دستور می‌دهد که تخمک بالغ را به لوله‌های فالوپ آزاد کنند. اگر تخمک آزاد شده در راه خود در رحم به یک اسپرم سالم برخورد کند، شما شانس این را خواهید داشت که باردار شوید.

طول مدت درمان
اگر دوره شما منظم است، به مدت سه تا پنج روز در چرخه قاعدگی ماهانه خود شروع به مصرف کلومیفن خواهید کرد.
اگر دوره شما نظم یا غایب است، پزشکتان ابتدا اطمینان حاصل می‌کند که باردار نیستید و سپس با تجویز یک دارو به پروورا (مدروکسی پروژسترون استات) قاعدگی را القاء می‌کند، سپس می‌توانید شروع به مصرف کلومیفن کنید.
شما به احتمال زیاد پنج تا ۱۲ روز بعد از مصرف آخرین قرص تخمک‌گذاری خواهید کرد. پزشک شما را به طور مرتب بررسی می‌کند تا ببیند که آیا تخمدا‌‌ن‌ها برای آزادسازی تخمک آماده است یا خیر. بسیاری از زنان حداکثر سه تا شش چرخه درمانی را می‌گذرانند (ممکن است ۱ تا ۲ ماه از دارودرمانی بگذرد تا تخمک‌گذاریتان منظم شود). شانس بارداری با طولانی شدن دوره‌های مصرف بهبود نمی‌یابد، به خصوص اگر ۳ دوره دارو درمانی را با کلومیفن گذرانده و هنوز موفق نشده‌اید. در این صورت پزشک ممکن است دوز مصرف دارو را افزایش داده یا درمان دیگری را پیشنهاد کند.

عوارض جانبی
داروهای باروری می‌توانند طیف گسترده‌ای از عوارض جانبی جزئی، از جمله تورم خفیف تخمدان، درد معده، حساسیت به لمس پستان، بی‌خوابی، تهوع و استفراغ، تاری دید، سردرد، خستگی، تحریک‌پذیری، افسردگی، افزایش وزن و در موارد نادر، کیست‌های تخمدانی را ایجاد کنند.

با مصرف دارو‌های باروری احتمال باروری چندقلو افزایش می‌یابد. اگرچه بسیاری از زوج‌ها این را برکت و رحمت می‌دانند و خوشحال می‌شوند اما باید بگوییم این مسأله ریسک سقط و دیگر مشکلات را افزایش می‌دهد.
این درمان همچنین می‌تواند بسیار از نظر هیجانی و عاطفی سخت باشد، زیرا شما باید برای بررسی مکرر مدام نزد پزشک بروید. یافتن یک دوست مشتاق، گروهی پشتیبان یا یک فرد حرفه‌ای قبل درمان، در طول درمان و بعد از درمان می‌تواند برای شما از نظر روانی التیام بخش باشد.

زنانی که کلومیفن را به همراه دیگر داروهای باروری مصرف می‌کنند، گاهی اوقات دچار سندرم تحریک بیش از حد تخمدان (OHSS) می‌شوند، که یک بیماری با افزایش وزن، نفخ و احساس پُف‌کردگی است. همچنین برخی از بیماران تنگی نفس، سرگیجه، درد لگن، تهوع و استفراغ دارند. این مسأله زمانی رُخ می‌دهد که بیش از اندازه خوب به درمان پاسخ داده و چندین تخمک بالغ تولید کنید. در این صورت تخمدا‌‌ن‌ها به طور ناگهانی چندین برابر اندازه اصلی‌شان بزرگ شده و مایعی را به حفره شکمی‌ ترشح می‌کنند. به طور معمول این مسأله با نظارت دقیق توسط پزشک برطرف می‌شود. اما در موارد نادر می‌تواند تهدید‌کننده زندگی باشد، و شما باید برای نظارت شدید در بیمارستان بستری شوید.
پژوهشگران که اخیراً نتایج هشت مطالعه مختلف انجام شده را مورد بررسی قرار داده‌اند، نشان داده‌اند که داروهای باروری خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش نمی‌دهند، حتی اگر درمان دارویی بیش از یک سال طول بکشد. پیش از این، این مسئله یک منبع اصلی از جنجال و نگرانی بود.

درصد موفقیت
داروهای باروری معمولاً در تحریک تخمک‌گذاری موفق هستند: حدود ۸۰ درصد از زنان، معمولاً در سه ماهه اول درمان، تخمک‌گذاری می‌کنند و از میان آنها ۴۰ درصد باردار می‌شوند (البته احتمال بارداری به فاکتور‌های دیگری نظیر سن، میزان تحرک و کیفیت اسپرم همسر بستگی دارد). اطلاعات بسیار کمی در مورد میزان تولد نوزاد زنده بر اثر مصرف این داروهای باروری در دسترس است، اما مطالعات چند عدد را در میان ۳۰ تا ۶۰ درصد اعلام کرده‌اند.


لطفاً درباره این مطلب نظر دهید!

تمامي حقوق مادي و معنوي سايت براي ني ني نما محفوظ مي باشد و استفاده از مطالب فقط بادرج و لينک سايت مجاز است.

 

چگونه شانس دو قلوزایی خویش را افزایش دهیم

بسیاری از زوجین در تلاش اند که فرزاندان دوقلو داشته باشند، آنان دلایل متفاوتی دارند از جمله اینکه دوست دارند فرزندان آنها خواهر یا برادر همسن داشته باشند و یا اینکه تمایل دارند خانواده ای بزرگ داشته باشند. از طرفی احتمال دوقلوزایی بسیار اندک است (3%) در ایالت متحده حدود 3% از کل حاملگی های سالانه را چند قلویی به خود اختصاص می دهد. در صورتیکه شما یکی از ویژگیهای زیر را داشته باشید شانس دو قلو زایی شما نسبت به سایرین افزایش خواهد یافت:

روشهای آسان برای افزایش احتمال دو قلویی:

یوگا در آب به زبانی ساده تر انجام دادن تمرین های سنتی یوگا، درون آب است و به آن آب درمانی هم گفته شده است. واژه Yoga در اصل از واژه هندی “یوج گرفته شده که در زبان سانسکریت معنی یکپارچگی و هماهنگی میدهد و آکوا نيز به معناي آب است.

اطلاعات بیشتر

ناباروری یک بیماری شایع با پیامدهای مهم روانشناختی، اقتصادی، جمعیت شناختی و پزشکی است و یکی از مشکلات بزرگ در جامعه پزشکی است و در تمام فرهنگها به عنوان یک تجربه استرس زا شناخته می شود..

اطلاعات بیشتر

تعیین ریز مغذی های مهم و موثر در مرحله اقدام برای بارداری، نازایی، دوران بارداری

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی7% از زنان متاهل 15 تا 44 سال از نازایی رنج می برند. تغذیه و وزن از مهم ترین فاکتورهای موثر در نازایی می باشد..

اطلاعات بیشتر

تاثیر توپ زایمانی بر شدت درد مرحله فعال زایمان فیزیولوژیک

زمینه و هدف: درد زایمان که دردي طبیعی، منحصر به فرد و چند فاکتوري است، قسمت اعظمی از اضطراب زنان سنین بارداري را متوجه خود کرده است. براي کاهش این درد دو روش کلی دارویی و غیر دارویی وجود دارد. از آنجاییکه روشهاي دارویی عوارض جانبی به همراه دارد، اخیراً توجه زیادي به روشهاي غیر دارویی شده است؛ از جمله آنهامیتوان به استفاده از توپ زایمانی اشاره کرد که شامل نشستن بر روي توپ و حرکت لگن میباشد. هدف از این تحقیق بررسی اثرات توپ زایمانی بر درد، طول مدت فاز فعال و انقباضات در طول زایمان میباشد.

 مواد و روش ها: در این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی 6 خانم حامله نخست زاي 18 تا 35 ساله انتخاب شدند که به طور تصادفی به دوگروه توپ زایمانی و کنترل تقسیم شدند. شدت درد از طریق مقیاس سنجش بینایی درد اندازه گیري شد و شدت درد، انقباضات و فاصله انقباضات فاز فعال در دو گروه مقایسه شدند.

 یافته ها: میانگین نمره شدت درد در گروه توپ به طور معنی داري از گروه کنترل کمتر بود(5/&gtp). میانگین طول مدت انقباضات رحمی، فاصله انقباضات و طول مدت فاز فعال در دو گروه تفاوت معنی داري نداشت.

 نتیجه گیري: اگرچه استفاده از توپ زایمانی بر روي طول مدت فاز فعال، انقباضات رحمی و فاصله انقباضات و نزول سر جنین به لگن تاثیري نداشت، این روش درمانی مکمل توانست موجب کاهش شدت درد فاز فعال زایمان فیزیولوژیک گردد. بنابراین پیشنهاد میشود که از این روش مطمئن در تمام طول زایمان طبیعی واژینال و فیزیولوژیک استفاده شود.

 توصیه مرکز مشاوره مامایی مهرآسا: توپ زایمانی یا همان توپ ورزشی وسیله مفید برای تقویت عضلات شکم و لگن در دوران بارداری –زمان زایمان- بعد زایمان می باشد که ورزش منظم با این توپ می تواند منجر به کاهش دردهای کمر- وزن گیری مناسب حین بارداری و کاهش وزن بعد زایمان گردد. با خرید یک توپ و آموزش توسط مربی می توانید تکنیکها را در خانه انجام دهید.

—————————————————————

کـانال تلگـرام

برای دیدن فیلمها و مطالب آموزشی کلیک کنید

بدن خانم باردار در طول 9 ماه بارداری دچار تغییر و تحولات عمده ای از نظر فیزیولوژی و آناتومی می شود که تعداد زیادی از این تغییرات بلافاصله بعد از لقاح شروع می شوند و در سرتاسر حاملگی ادامه می یابند، از جمله تغییرات در دستگاه تناسلی و هورمونها، پستانها، سیستم قلبی و عروقی، دستگاه گوارش، سیستم عضلانی و اسکلتی و سیستم اعصاب مرکزی است.

هرچند در شرایط طبیعی زن باردار پس از زایمان و شیردهی تقریبا بطور کامل به وضعیت پیش از حاملگی خود برمی گردد ولی بسیاری از این تغییرات اجتناب ناپذیر در طول بارداری منجر به بروز عوارض ناخواسته جسمی و روحی می شوند و در مواردی ممکن است بیماریهای زمینه ای و موجود از قبل را نیز آشکار و یا بدتر کنند مانند ابتلا به دیابت حاملگی و یا فشار خون حاملگی.

دردهای لگنی و کمر، یبوست، عدم کنترل ادرار، افزایش بی رویه وزن مادر، احساس خستگی، افسردگی، اضطراب و بی خوابی از جمله پیامدهای شایع بارداری هستند که شکایات و ناراحتی هایی را برای مادر باردار بوجود می آورند و می توانند این دوران شیرین را به تجربه ای سخت و ناخوشایند مبدل سازند.

——————————————————————

 معاینه سینه با دستگاه برست لایت و معاینه تخصصی پستان

یک غربالگری کم هزینه و بدون درد

 

همانطور که می دانید خانمها باید معاینه ماهیانه پستانهای خود را انجام بدهند که این معاینه تنها با لمس انجام می گردد

در معاینه کامل سینه با دستگاه برست لایت علاوه بر لمس می توان عروق و بافت سینه را هم مشاهده کرد لازم به ذکر است که این دستگاه جایگزین سونوگرافی سینه یا ماموگرافی نمی باشد بلکه در مرحله ابتدایی با لمس و دستگاه برست لایت معاینه ماهیانه انجام می گردد و در صورت مشکوک شدن توصیه به انجام اقدامات بعدی می گردد.

هزینه کم برست لایت در مقابل هزینه های زیاد سونوگرافی و ماموگرافی  این روش را به روش غرتبلرگی ماهیانه تبدیل کرده است

حتما یک بار امتحان کنید ویزیت تخصصی سینه در مرکز مشاوره مامایی مهرآسا  

دستورالعمل نحوه استفاده از قرص آهن واسيد فوليك درخصوص مادران باردار مبتلا به تالاسمي مینور:۱- به مادران مبتلا به تالاسمي مينور نيز بايد مصرف روزانه ۶۰ ميلي گرم قرص آهن و يك ميلي گرم اسيد فوليك را تجويز نمود. اگر مادري حاضر به مصرف قرص آهن نيست بايد درفواصلي (بنابر نظر پزشك معالج وميزان هموگلوبين )ميزان آهن و فرتنين وي اندازه گيري شود.۲- انتظار مي رود ميزان هموگلوبين در خانم هاي مبتلا به تالاسمي دربارداري، ۱۰-۸ ميلي گرم در دسي ليتر درسه ماهه دوم و۱۱-۹ ميلي گرم در دسي ليتر درزمان ترم باشد. براي بررسي آنمي فقر آهن اندازه گيري TIBC ،آهن سرم و فريتين لازم است .در نهايت اگر خانمي مبتلا به تالاسمي با Hgb پايين ترازحد انتظار مي باشد ومتخصص زنان علت آنمي ايشان راكشف نكرده باشد بايد مشاوره داخلي هماتولوژي انجام شود كه علت پايين بودن هموگلوبين با بررسي هاي تخصصي مشخص و براي رفع آن اقدام گردد.

——————————————-

دلايل مختلفي براي نگرفتن سينه مادر توسط شيرخوار وجود دارد:- تغيير ظاهر مادر و تغيير در عطر بدن مادر – واكنش عصبي مادر حين شيردهي- بد جابجا كردن شيخوار حين شيردهي- شرايط روحي نا آرام و استرس مادر- موقعيت شلوغ و نا آرام محيط شيردهيچند راهكار كاربردي:- مادر بايد صبور باشد و به مرور علت را پيدا كند.- موقع شير دادن بدن و گردن نوزاد كاملا با دست مادر بايد ساپورت شود.- مادر با ارامش و صبر كامل بدون استرس و نگراني سعي در بازگرداندن نوزاد به سينه هاي خود كند و هيچ اجباري در اين كار به نوزاد تحميل ننمايد.- مادر ميتواند چند قطره از شيرش را ارام روي نوك سينه ريخته تا نوزاد به مكيدت مجدد ترغيب شود.- مادر بايد پوزيشن شيردهي را تغيير بدهد – سينه ها قبل از شيردهي بايد كامل تميز بشوند و قبل از شير دادن با دست مادر كمي سينه ها ماساژ داده شود.- مادراني كه تجربه اول شيردهي دارند بايد آموزش هاي لازم را در اين زمينه ببيند- مادران بايد از تغذيه خود در دوران شيردهي اطلاعات مناسب كسب كنند چراكه بعضي از غذاها طعم و بوي طلوبي در شير مادر ايجاد ميكند

آدرس١: تهران- جلال آل احمد- بلوار جانبازان- نبش اطاعتی جنوبی- مهدی اول – پلاک ٢١٥ – واحد ٢     

آدرس ٢ :تهران – مرزداران – خیابان اطاعتی جنوبی – کوچه مهدی اول – پلاک ٢١٥ – واحد ٢

ساعت کاری : روزهای زوج از ساعت ۳ الی ٧ بعدازظهر

مشاوره تلفنی: ( تماس از خط ثابت تهران و شهرستانها ) ٩٠٩٩٠٧٢٠٥٦ – ( تماس از خط ثابت تهران )  ٩٠٩٢٣٠٥١٥٢

تلفن تماس جهت وقت دهی: ٨٨٤٨٥٥٢٨

 

    

کلیه حقوق متعلق به مرکز مشاوره مامایی مهر آسا می باشد – طراحی از شرکت موج آفرینان کویر1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *