زمان مصرف قرص ضد بارداری یاسمین

خواص دارویی و گیاهی

آیا می دانستید که بسیاری از نشانه های قابل مشاهده پیری را می توان به کاهش میزان حجم ربط داد، در حالی که بافت چهره تحليل مي رود و خطوط در اطراف بینی، دهان و گونه ها ظاهر مي شوند. پرکننده های پوستی می توانند اين حجم كم را جبران كنند و باعث بهتر شدن چين هاي پوستي و حجم دار شدن لب ها و ايجاد ظاهري جوانتر شوند. پرکننده های پوستی تزریقی چیست؟ پرکننده های پوستی مواد ژل مانندی هستند که در زیر پوست

سخن گفتن در مورد حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی بسیار جذاب است، اما اگر این حمایت‌ها در حد صحبت باشد به نظر شما فایده‌ای دارد؟! مقام معظم رهبری بار‌ها برای حمایت از حرکت علمی در کشور تاکید کرده اند، دولتمردان هم حرف‌های امیدوار کننده‌ای زده اند، اما متاسفانه در عمل و در برخی دستگاه‌ها این حمایت بسیار کمرنگ است و بسیار افسوس که گاهی مشاهده می‌کنیم که برخی دستگاه‌ها چونان سنگ اندازی میکنند انگار که از لغزیدن و زمین خورد شما لذت

آبا می دانید ترنس چیست ؟ آیا ترنس همان تراجنسی است؟ تا چه حد با ترنسکشوال (Transsexual)، آشنایی دارید؟ تفاوت بین ترنسکشوال را با همجنسگرایی می دانید یا شما هم فکر می کنید این دو مسئله، یکی هستند؟ جالب است بدانید که ترنس ها در چه شرایطی زندگی می کنند  و روحیات آنها چگونه است. در این مقاله از دکتر سلام می خواهیم به بررسی ترنس ، انواع آن ، درمان هورمونی آن و شرایط لازم برای انجام عمل جراحی تغییر جنسیت بپردازیم. اگر می

این زائده گوشتی نرم که بر روی اندام تناسلی ظاهر می شود، زگیل تناسلی خفیف دارد. یک عفونت منتقله از راه جنسی ( STI ) ناشی از ویروس پاپیلوم انسانی یا همان HPV می باشد که این روزها زیاد به گوش تان خورده است. زگیل تناسلی خفیف ممکن است باعث درد، ناراحتی و خارش شود. زگیل تناسلی خفیف چیست؟ زگیل های تناسلی به خصوص برای زنان بسیار خطرناک هستند چرا که برخی انواع اچ پی وی می توانند باعث ایجاد سرطان واژن و سرطان

در چند وقت اخیر در شبکه های اجتماعی اینفلوئنسرهای آرایشی و بهداشتی مژه هایی را تحت عنوان مژه مگنتی یا مژه مغناطیسی یا حتی مژه آهنربایی معرفی کرده اند. در این پست قصد داریم ببینیم که مژه های مگنتی که افرادی مثل صدف بیوتی یا هدی بیوتی به شدت این روزها در حال معرفی اونها هستن، دقیقا چی هستن و چه کاربردی دارند. مژه مگنتی (مژه مغناطیسی) چیست؟ یکی از مشکلات مژه های مصنوعی استفاده نسبتا دشوار و برخی عوارض اونهاست. مژه های برای

آیا می دانید علت بوجود امدن درد معده در نوزادان چیست؟ چه عواملی باعث بروز این درد می شود؟ آیا با علائم آن آشنا هستید و می دانید

آیا شما از رفتارهای بی ادبانه کودک خود در مسیر رشد اجتماعی او رنج می برید؟ آیا به نظر می آید که کودک نوپای شما به طور مداوم

در مورد خواب های روشن چه می دانید؟ خواب روشن چیست؟ آیا در مورد، خواب روشن چیزی شنیده اید؟ چه عواملی باعث می شوند که شما خواب های

تپش قلب، ضرب آهنگی ریتمیک و ریتمی شبیه به لوب- دوب دارد. معمولا، بین ضربات قلب، صدایی شنیده نمی شود اما گاهی اوقات صداهایی اضافی وجود دارد که

صدای مفاصل به صداهای خش خش یا ترق توروقی که از مفاصل شنیده می ‌شود، می گویند. علاوه بر این، به صدای خس خس ریه ها که به

دوران بارداری یکی از مهمترین بخش های زندگی زناشویی است. در این عرصه از زندگی، زنان باردار دچار تغییراتی در جسم و روان خود

یکی از شایع ترین علائمی که اکثر زنان در سه ماهه اول دوران بارداری، تجربه می کنند، کسالت و بی حالی صبحگاهی است. تهوع

آش اسفناج با گشنیز، برای سردردهایی كه ناشی از سوء هاضمه و اختلال دستگاه گوارشی است، مفید می باشد.

نوشیدن نوشابه ‌درهنگام تشنگی یک اشتباه برای جبران آب از دست رفته بدن است زیرا آسیب فراوانی به کلیه‌ها وارد می‌کند و به مرور از کار افتادگی کلیه‌ها می شود.

یک چرت 2 دقیقه ای برای بدن لازم است.
خواب کوتاه نیمروزی علاوه‌ بر کاهش استرس و افزایش شادابی در فرد، احتمال مرگ و میرناشی ازسکته قلبی را کاهش میدهد.

روزانه 3 دقیقه داخل وان حمام با محلول سرکه سیب و اب وارم بنشینید.
برای درمان مشکلات زنانه مفید است.

جالب است بدانید جنین در داخل رحم مادر نسبت به نور محیط واکنش دارد، همچنین مزه غذاها را نیز احساس می‌کند و همراه با مادر نگران می‌شود

یکی از مهمترین و قدرتمندترین عضلات بدن،عضله های قسمت چهار سر ران هستند که نقش باز و بسته کردن زانو را نیز دارند،در این

مفصل ها محل اتصال دو استخوان به یکدیگر هستند. مفصل زانو یکی از مهم ترین مفصل ها در بدن به شمار می آید. به

نحوه ی مصرف قرص های ضد حاملگی به طریق زیر است:

* شروع قاعدگی را روز اول خونریزی در نظر بگیرید.

* قرص های LD و HD را از روز پنجم قاعدگی شروع کنید. سعی کنید هر شب و در ساعت معینی مصرف کنید تا زمانی که 21 عدد قرص موجود در بسته تمام شود.

* در هر نوع پس از اتمام 21 قرص هر بسته، یک هفته استراحت کرده و قرصی مصرف نکنید. سپس از روز 8، مصرف بسته ی بعدی را آغاز کنید.

* بهتر است قرص ها پس از شام و قبل از خواب خورده شوند تا عوارض گوارشی ایجاد نکنند.

* اگر پس از اتمام اولین بسته ی قرص در طی 7 روز استراحت، قاعدگی ایجاد نشود، به شرط آن که همه ی قرص ها را مرتب مصرف کرده باشید و اسهال و استفراغ شدید نداشته باشید و از داروی دیگری هم به طور هم زمان استفاده نکرده باشید، مشکلی وجود ندارد و از روز 8 بسته ی دیگر را مصرف کنید. در غیر این صورت با پزشک یا ماما مشورت کنید.

قرص های LD و HD:

– اگر مصرف قرص را در روز مقرر فراموش کردید، تا نوبت بعد هر موقع که یادتان آمد، قرص را بخورید و در غیر این صورت، روز بعد باید دو قرص را با هم میل کنید و از روزهای بعد طبق دستور قبلی، روزی یک عدد قرص مصرف شود.

– چنانچه مصرف قرص برای دو روز متوالی فراموش شود، روزی دو قرص برای مدت دو روز مصرف کنید (در مجموع 4 عدد) و از روز سوم طبق دستور قبلی یعنی روزی یک قرص مصرف شود.

– چنانچه مصرف قرص برای سه روز متوالی فراموش شود، توصیه می شود که قرص را قطع کرده و در آن دوره تا شروع قاعدگی از روش دیگری استفاده کنید و بعد از شروع قاعدگی طبق دستور قبلی از روز پنجم، بسته ی جدید را مصرف کنید.

قرص های تری فازیک:

در صورت فراموش کردن مصرف یک قرص، اگر در مدتی کمتر از 12 ساعت از زمان همیشگی به خاطر آوردید، بلافاصله مصرف کنید (گذشت زمان کمتر از 12 ساعت از زمان معمول خوردن قرص، اثر پیشگیری از بارداری را کاهش نمی دهد).

اگر پس از 12 ساعت به خاطر آوردید، باید به محض به یاد آوردن، مصرف بقیه ی قرص ها را ادامه دهید و قرص های فراموش شده را مصرف نکنید. در این گونه موارد حتماً باید از یک روش دیگر مانند کاندوم، تا شروع بسته ی بعدی استفاده شود.

1- به دنبال سقط های کمتر از 12 هفته، بلافاصله قرص را مصرف کنید.

2- به دنبال سقط های 12 تا 2 هفته، 1-7 روز بعد از سقط مصرف کنید.

3- به دنبال زایمان، 3 هفته پس از زایمان مصرف کنید.

مصرف قرص با سه روش زیر از بارداری پیشگیری می کند:

1- مهار تخمک گذاری

2- جلوگیری از نفوذ اسپرم، با ایجاد موکوس غلیظ سرویکس

3- ایجاد محیط ناسب برای لانه گزینی

نکاتی که در هنگام استفاده از این قرص ها باید رعایت شود:

1- سه ماه پس از شروع مصرف قرص، بهتر است برای کنترل وزن، فشار خون، قند، تری گلیسیرید خون و آزمایش ادرار به پزشک مراجعه کنید و در صورت سالم بودن، سالیانه کنترل شوید. در کنترل دوره ای بهتر است، معاینه پستان و لگن نیز انجام شود.

2- اگر به دلایلی مجبور به مصرف هم زمان آنتی بیوتیک هایی نظیر آمپی سیلین و تتراسایکلین هستید، بهتر است از یک روش کمکی ضد بارداری نیز استفاده کنید.

3- در اولین دوره ی مصرف قرص، در ماه اول و ترجیحاً 2 هفته اول، از یک روش دیگر مانند کاندوم استفاده کنید.

4- در صورت بروز عوارض جدی مانند: تاری دید ، تنگی نفس ، درد ناگهانی سینه که با دَم شدیدتر می شود، تورم و درد ساق پا و سریعاً  به پزشک مراجعه کنید.

5- در صورت ابتلا به اسهال و استفراغ حتما جهت انتخاب روش مناسب دیگر همراه با آن، با پزشک خود مشورت کنید.

زهره محمودی- کارشناس ارشد مامایی

انواع قرص های ضد بارداری

عوامل تهدید کننده سلامت قلب در زنان

توصیه های ورزشی در خانم های باردار

تغذیه دوران بارداری (قسمت اول) و (قسمت دوم) 

نقش تغذیه در کاهش عوارض دوران بارداری 

نشان‌گذاری

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است
[[رده:نمادهای
نوشتار]]

قرص ضدبارداری، حاوی هورمون‌هایی است که مانع آزاد شدن تخمک از تخمدان می‌شود. مطالعات نشان می‌دهد، در بسیاری از زنان مصرف این قرص‌ها عوارض جانبی کوتاه‌مدتی چون قاعدگی منقطع و لکه‌بینی به دنبال دارد که معمولا در دوره‌های اول مصرف است، اما به مرور زمان برطرف خواهد شد.

از سوی دیگر، مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری ممکن است با عوارضی چون تهوع، سردرد، درد سینه، جوش پوستی، کاهش میل جنسی، افسردگی، تغییرات خلق وخو و افزایش وزن همراه باشد. خوب است بدانید، بسیاری از این علائم به دلیل استروژن موجود در قرص‌هاست.

دکتر طاهره اشرف گنجویی، متخصص زنان و مامایی با اشاره به این‌که قرص‌های ضدبارداری دو دسته‌اند، توضیح می‌دهد: دسته‌ای از این قرص‌ها حاوی پروژسترون هستند که به قرص شیردهی معروفند. قرص‌های حاوی هورمون استروژن و پروژسترون نیز به عنوان قرص‌های ترکیبی شناخته می‌شوند که معمولا این دسته از قرص‌ها تجویز می‌شوند. این قرص‌ها (معروف‌ترین این قرص‌ها شامل قرص‌های LD، HD، Yasmin و Yaz می‌شود) با مهار تخمک‌گذاری، اثر خود را اعمال می‌کنند.

مراقب قند خون‌تان باشید

شاید بسیاری از زنان ندانند، مصرف قرص جلوگیری از بارداری در افراد مبتلا به بیماری دیابت و فشارخون بالا می‌تواند موجب تشدید بیماری شود.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این باره به جام‌جم می‌گوید: افرادی که مبتلا به دیابت و فشار خون‌بالا هستند، لازم است قبل از مصرف قرص ضدبارداری با پزشک مشورت کنند. باید توجه داشت در زنان بالای 35 سال، بخصوص زنان سیگاری یا افراد باسابقه بیماری‌های زمینه‌ای ازجمله دیابت، بیماری قلبی و فشار خون بالا مصرف قرص جلوگیری از بارداری علاوه‌بر تشدید بیماری با خطر بیماری‌های قلبی ـ عروقی نیز همراه است که با افزایش مدت مصرف، این خطر نیز می‌شود.

عوارض، گذرا یا ماندگار

عوارض مصرف قرص ضد بارداری دو دسته است؛ عوارض گذرا و جدی.

به گفته این فلوشیپ نازایی، عوارض زودرس مصرف این قرص عبارت است از تهوع، نفخ و درد سینه که معمولا طی چند ماه اول از بین می‌رود. عوارض جدی قرص‌های جلوگیری هم شامل سکته قلبی و خطر لخته شدن خون در سیاهرگ‌ها می‌شود که در زنان چاق، سیگاری و بالای 35 سال دیده می‌شود.

وی درباره این‌که احتمال بروز چاقی با مصرف این قرص‌ها چقدر است، اظهار می‌کند: این احتمال کم است و میزان اضافه وزن ناشی از آن جزئی است. در واقع، افزایش وزن افراد ناشی از زیاد شدن اشتها و تجمع چربی است.

این متخصص زنان هشدار می‌دهد: مصرف قرص ضدحاملگی، خطر سرطان تخمدان و رحم را کم می‌کند، اما ممکن است به دلیل تأثیرات هورمونی باعث افزایش خطر سرطان دهانه رحم و سرطان پستان شود.

عوارضی که نباید نگران آنها باشید

احتمال به تعویق افتادن باروری و بروز ناباروری پس از مصرف طولانی‌مدت این قرص‌ها چقدر است؟

دکتر اشرف گنجویی در این باره می‌گوید: این قرص‌ها باعث نازایی نمی‌شوند، اما ممکن است باعث تأخیر موقت عادت ماهانه شوند. بعلاوه از آنجا که قرص ضدحاملگی ترکیبی، باعث تغییرات متابولیک در بدن می‌شود، می‌تواند در افراد مستعد ازجمله افراد چاق، مبتلا به دیابت یا فشار خون بالا و نیز سیگاری به افزایش فشار خون یا بیماری قلبی ـ عروقی منجر شود، اما در زنان سالم غیرسیگاری که کمتر از 35 سال دارند، این تغییرات جزئی است و به بیماری منجر نمی‌شود.

شما هرگز از قرص ضدبارداری استفاده نکنید

چه کسانی نباید از قرص‌های ضدبارداری استفاده کنند؟

به گفته دکتر اشرف گنجویی، زنان بالای 35 سال و سیگاری، زنان مبتلا به فشارخون بالا و کنترل نشده یا افرادی که دارای سابقه لخته شدن خون در سیاهرگ‌ها، بیماری قلبی یا سکته مغزی هستند و کسانی که مبتلا به سرطان پستان یا بیماری شدید کبدی‌ هستند نباید از قرص ضدبارداری استفاده کنند، زیرا مصرف این قرص‌ها باعث تشدید بیماری در این افراد می‌شود. همچنین زنان بالای 35 سال مبتلا به میگرن به دلیل خطر سکته مغزی نباید از این ترکیبات استفاده کنند و زنان مبتلایی که کمتر از 35 سال دارند نیز باید بعد از مشاوره با متخصص اعصاب، اقدام به مصرف این قرص‌ها کنند.

وی تاکید می‌کند: مصرف بعضی داروها ازجمله داروهای ضدتشنج و ضدسل نیز تأثیر قرص ضدحاملگی را کم می‌کند. بهتر است بیماران مصرف‌کننده این داروها از این روش پیشگیری استفاده نکنند یا با پزشک خود در این باره مشورت کنند.

پونه شیرازی‌ – ‌دانش و سلامت

ارسال نظر


نظرات شما ( 1 نظر )

شنبه 27 دی 1393 9:2

دوشنبه 13 بهمن 1393 16:37

شنبه 31 مرداد 1394 9:27

یکشنبه 8 شهریور 1394 12:7

چهارشنبه 11 شهریور 1394 1:28

سه شنبه 31 شهریور 1394 14:57

دو1394 9:58

دو1394 16:25

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *