رژیم لاغری پروتئین سریع

رژیم لاغری پروتئین سریع
رژیم لاغری پروتئین سریع

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

رژیم لاغری نظامی یا رژیم لاغری یک هفته ای در حال حاضر یکی از معروف‌ترین رژیم‌های لاغری در دنیاست. گفته می‌شود که این رژیم به شما کمک می‌کند تا فورا وزن کم کنید، چیزی حدود ۴٫۵ کیلوگرم در عرض یک هفته! رژیم لاغری نظامی یک رژیم بدون هزینه است و لازم نیست کتابی بخرید یا غذا و مکمل گران‌قیمتی تهیه کنید. اما آیا این رژیم واقعا فایده‌ای دارد؟ و آیا چیزی هست که بتوانید امتحانش کنید؟رژیم لاغری پروتئین سریع

همراه ما باشید، در این مطلب هرچیزی را که نیاز است درمورد رژیم لاغری یک هفته ای بدانید، برای‌تان توضیح می‌دهیم.

رژیم لاغری نظامی که به آن رژیم سه‌روزه هم می‌گویند، یک رژیم کاهش وزن است که به شما کمک می‌کند در عرض یک هفته، حدود ۴٫۵ کیلوگرم از وزن‌تان کم کنید و چربی دور شکمی خود را کاهش دهید. برنامه‌ی رژیم لاغری نظامی سه روز برنامه‌ی غذایی دارد و چهار روز بدون برنامه و آزاد است و این چرخه‌ی هفتگی دوباره و دوباره تکرار می‌شود تا زمانی که به وزن دلخواه‌تان برسید. طرفداران این رژیم ادعا می‌کنند متخصصین تغذیه‌‌ی ارتش ایالات متحده‌ی آمریکا این برنامه‌ی رژیمی را طراحی کرده بودند تا سربازان سریع‌تر به اندام ایده‌آل برسند. اما واقعیت این است که این رژیم لاغری غذایی، به هیچ مؤسسه‌‌ی حکومتی یا نظامی وابسته نیست. رژیم لاغری نظامی، اسامی گوناگونی دارد، مانند رژیم نیروی دریایی (navy diet)، رژیم ارتشی (army diet) و حتی رژیم بستنی (ice cream diet).

رژیم سه‌روزه‌ی نظامی، طی یک دوره‌ی ۷ روزه به ۲ قسمت تقسیم می‌شود. در سه روز اول، شما یک برنامه‌ی از پیش تعیین‌شده و کم‌کالری برای صبحانه، ناهار و شام دارید و هیچ میان‌وعده‌ای میل نمی‌کنید. مجموع کالری دریافتی در این سه روز تقریبا ۱۱۰۰ تا ۱۴۰۰ کالری در روز است، که این میزان، بسیار پایین‌تر از مقدار کالری دریافتی روزانه برای یک فرد بزرگ‌سال محسوب می‌شود.

در چهار روز باقی‌مانده‌‌ی هفته، تغذیه‌‌ سالم خواهید داشت و دریافت کالری‌تان را به اندازه‌‌ی همان سه روز اول حفظ می‌کنید. طبق ادعای هواداران این رژیم، شما می‌توانید این چرخه را هر چندبار که لازم است تکرار کنید تا به وزن مطلوب‌تان برسید.

صبحانه:

ناهار:

شام:

صبحانه:

ناهار:

شام:

صبحانه:

ناهار:

شام:

در نوشیدن قهوه یا چای آزاد هستید چون شکر و خامه به این نوشیدنی‌ها اضافه نمی‌کنید. به مقدار زیاد هم آب بنوشید.

چهار روز باقی‌مانده‌ی هفته هم در رژیم هستید. خوردن میان‌وعده آزاد است و هیچ گروه غذایی‌ای برای‌تان ممنوع نیست. اما باید مقدار هر وعده را محدود کنید تا میزان کالری دریافتی روزانه‌تان، کمتر از ۱۵۰۰ باشد.

قانون دیگری برای این چهار روز وجود ندارد.

کسانی که محدودیت‌های غذایی دارند می‌توانند به جای غذاهای پیشنهادی، غذاهای دیگری را در سه روز اول مصرف کنند، اما این غذاهای جایگزین باید به همان اندازه‌ی گفته‌شده کالری داشته باشند. مثلا اگر شما به بادام‌زمینی حساسیت دارید، می‌توانید به جای آن کره‌ی بادام مصرف کنید. همچنین اگر گیاهخوار هستید می‌توانید به جای یک تنِ ماهی، چند عدد بادام میل کنید. درنهایت هدف این است که میزان کالری دریافتی شما به همان اندازه باقی بماند. اگر هر وعده‌ی گفته‌شده در برنامه را به هر دلیلی تغییر می‌دهید، باید کالری آن را حساب کنید. طرفداران رژیم لاغری یک هفته ای توصیه می‌کنند آب‌لیموی گرم بنوشید اما از نوشیدنی‌هایی که شیرین‌کننده‌های مصنوعی دارند، اجتناب کنید. البته هیچ دلیل علمی وجود ندارد که ثابت کند این ایده‌ی خوبی است!

هیچ مطالعه‌ای روی رژیم لاغری یک هفته ای انجام نشده است. اما احتمال اینکه یک فرد معمولی به خاطر محدودیت مصرف کالری در یک هفته، چند کیلوگرم از وزنش کم شود، زیاد است. اگر کالری ورودی به بافت چربی، کمتر از کالری خروجی آن باشد، چربی‌سوزی روی خواهد داد. طرفداران این رژیم عقیده دارند ترکیبات غذایی متنوع در این برنامه باعث می‌شود این رژیم لاغری، سودمند باشد چون ترکیبات غذایی تعیین‌شده در رژیم غذایی لاغری، متابولیسم و چربی‌سوزی را افزایش می‌دهد، اما حقیقتی پشت این ادعا وجود ندارد.

قهوه و چای سبز حاوی ترکیباتی هستند که می‌توانند متابولیسم را تا حدودی افزایش بدهند، اما تاکنون هیچ ترکیب غذایی که بتواند چنین اثری داشته باشد شناخته نشده است. اگر شما هم نگاهی به غذاهای موجود در این برنامه بیندازید خواهید دید که شباهتی به خوراکی‌ های چربی سوز ندارد.

غذاهایی که حاوی پروتئین بالایی هستند، بیشتر از هر غذای دیگری، متابولیسم را افزایش می‌دهند. اما بیشتر غذاهای رژیم لاغری نظامی، کم‌پروتئین و پُرکربوهیدرات هستند که ترکیب مناسبی برای کاهش وزن نیست.

همچنین عده‌ای ادعا می‌کنند که این رژیم، فوایدی مشابه روز‌ه‌‌ی متناوب دارد. اما هیچ نوع شباهتی بین روزه و رژیم لاغری نظامی مشاهده نمی‌شود، پس این ادعا نادرست است.

رژیم لاغری یک هفته ای برای یک فرد عادی خطری ندارد چون کوتاه‌تر از آن است که آسیبی ماندگار وارد کند. اما اگر بخواهید این رژیم را به‌مدت چند ماه ادامه بدهید، محدودیت مصرف کالری آن ممکن است شما را درمعرض کمبود مواد مغذی قرار بدهد، مخصوصا اگر در روزهای آزادتان، به‌طور مرتب سبزیجات و سایر غذاهای مغذی مصرف نکنید.

ضمنا خوردن هات‌داگ، بیسکویت ترد و نمکی و بستنی آن هم هر هفته، احتمال بروز مشکلات متابولیسمی را ایجاد می‌کند. هله‌هوله نباید پای ثابت تغذیه‌تان باشد.

درمورد قابل پیگیری بودن این رژیم هم باید بگوییم رژیم لاغری نظامی نسبتا راحت است و نیازی به ایجاد تغییرات بلندمدت در عادات ندارد و تنها باید برای مدت کوتاهی اراده داشته باشید. یعنی، احتمالا برای حفظ وزن در طولانی‌مدت کمکی نخواهد کرد، زیرا برای تغییر عادت‌ها و سبک زندگی کمکی به شما نمی‌کند.

رژیم لاغری نظامی به شهرت رسیده است چون ادعا دارد که می‌توانید در عرض یک هفته، چهار و نیم کیلوگرم از وزن‌تان را کم کنید. از نظر تئوری، این میزان کاهش وزن برای افراد دارای اضافه‌وزن که مصرف کالری‌شان را به‌شدت محدود می‌کنند، امکان‌پذیر است. اما بخش عمده‌ی این کاهش وزن به‌دلیل از دست دادن آب بدن است، نه چربی!

با کاهش ذخیره‌ی گلیکوژن بدن، وزن آب فورا افت می‌کند و این اتفاقی است که وقتی مصرف کربوهیدرات و کالری را محدود می‌کنید روی می‌دهد. این حالت، شاید وقتی روی ترازو می‌روید خوشایند باشد اما زمانی که مجددا به تغذیه‌ی عادی‌تان برگردید، این وزن از دست رفته، دوباره برمی‌گردد.

اگر قصد دارید سریع‌تر چند کیلوگرم از وزن خود کم کنید، پس رژیم لاغری نظامی برای‌تان مناسب است. اما باید بدانید که وزنِ کم‌شده، خیلی زود برمی‌گردد. به همین دلیل ساده، رژیم لاغری یک هفته ای برای اهداف بلندمدت‌تان خوب نیست. اگر واقعا می‌خواهید وزن کم کنید و بعد از رسیدن به وزن مطلوب‌تان آن را حفظ کنید، شیوه‌های کاهش وزن زیادی وجود دارند که بسیار بهتر و سودمندتر از رژیم لاغری نظامی هستند.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

با نکات ورزشی و تغذیه‌ای این مجموعه، اندامی متناسب و جذاب داشته باشید.

17000تومان

14000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);
رژیم لاغری پروتئین سریع

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

رعایت این رژیم غذائی برای افرادی که درگیر کار و ماموریت در سفر هستند قدری مشکل است به اعتقاد من اراده لازم برای کاهش وزن اولین قدم برای لاغری است پس از ان خودبخود خودمان را با شرایط جدید منطبق خواهیم کرد. موفق باشید.

خوب هست اما چون دوباره بخواد برگرده اصلا دوستش ندارم …ترجیع میدم رژیمی رو دنبال کنم که ماندگار باشه …و این فقط برای رفتن به مهمونی که وقت کافی برای کم کردن وزن و نداریم خوبه …همین

به احتمال قوی این رژیم‌های غذایی ماندگار نیستند. دلیل آن این است که فرد با حجم کم غذایی که در طول روز دریافت می‌کند بعید است که ریزمغذی‌ها را به اندازه‌ی کافی دریافت کند. این محرومیت از بسیاری از مواد غذایی باعث افت متابولیسم شده و سوخت‌و‌ساز کاهش مي‌یابد. در دراز‌مدت ممکن است به علت سوخت‌و‌ساز پایین ورن برگردد و حتی از قبل هم بالاتر برود. کار درست این است که رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی باشد و درجه‌ي دوم کم‌کالری بودن آن مهم است.

سلام مقاله جالب و دوست داشتني بود.

تناسب اندام

لاغری شکم بعد از زایمان؛‌ ۹ حرکت ورزشی مؤثر در خانه

بهترین مکمل های افزایش وزن و افزایش حجم عضلات

رژیم لاغری در دوران شیردهی و نکاتی که باید بدانید

افتادگی شانه؛ ۷ ورزش مفید برای کمک به رفع افتادگی شانه


ورزش بادی ریتم و فواید آن برای بدن

آخرین مطالب

خواص زنجبیل در صبحانه؛‌ چرا باید صبح‌تان را با زنجبیل شروع کنید‌؟

معرفی کتاب زندگی نامه نلسون ماندلا به قلم خودش


غلبه بر استرس با ۵ حرکت ساده یوگا

اضطراب سخنرانی چیست و چطور می‌توان آن را کنترل کرد؟

خواص آب پیاز برای مو؛ آب پیاز چگونه به رشد مو کمک می‌کند؟

ترین های جهان

قهرمانان شطرنج جهان؛ با ۱۰ نابغه شطرنج دنیا آشنا شوید

بهترین فیلم های تاریخ سینما که حداقل یک بار باید ببینید


بهترین دانشگاه های کانادا کدام‌اند؟

بهترین کشورها برای مهاجرت در سال ۲۰۱۹ کدام‌اند؟

بلندترین برج های جهان در کدام کشورها قرار دارند؟

زیباترین شهرهای جهان که هر گردشگری را شیفته خود می‌کنند

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

رژیم شیک پروتئین یک از رژیم‌هایی است که در آن وعده‌های غذایی را با شیک پروتئین جایگزین می‌کنید. دنبال کردن این رژیم باعث افزایش سوخت‌و‌ساز و کاهش وزن در میان‌مدت می‌شود. با ما باشید تا با نحوه گرفتن این رژیم آشنا شوید.رژیم لاغری پروتئین سریع

مفهوم رژیم شیک پروتئین خیلی ساده است. طرفداران این رژیم ادعا می‌کنند که با مصرف روزانه دو وعده شیک پروتئین، در طی چند هفته با افزایش سوخت‌وساز، شاهد کاهش وزن خواهید بود. جایگزینی وعده‌های غذایی با شیک پروتئین باعث ایجاد فرایندی به نام ترموژنز می‌شود. وقتی این اتفاق رخ دهد، بدن شروع به سوزاندن کالری می‌کند.

پروتئین‌هایی که میزان چربی یا کربوهیدرات پایینی دارند، باعث کاهش کالری دریافتی می‌شوند و شما را سیر نگه می‌دارند. رژيم پروتئین شیک نباید بیشتر از یک هفته طول بکشد؛ مگر اینکه بخشی از یک رژیم غذایی پزشکی باشد.

هر نوع کاهش وزنی ناشی از این نوع رژیم می‌تواند موقتی باشد و حفظ آن هم مشکل است.

این رژیم را می‌توان سه روز یا یک هفته کامل ادامه داد. هر نوع رژیم شیک پروتئینی که بخواهد بیشتر از این طول بکشد، باید دارای تعدادی وعده‌ی غذایی باشد. در غیر این صورت، بدن وارد حالت خواب زمستانی می‌شود که روش سالمی برای کاهش وزن نیست.

در طول این رژیم، فقط مواد غذایی سالم و پرفیبر را انتخاب کنید. مواد غذایی سرشار از پروتئین که شما را کمتر گرسنه می‌کند، شامل:

وقتی این رژیم را دنبال می‌کنید مصرف الکل، غذاهای چرب، غلات فراوری‌شده، شکرهای مصنوعی و آردهای تصفیه‌شده را قطع کنید. این غذاها می‌توانند اثرات مثبت رژیم شیک پروتئین را خنثی کنند.

حتما در طی رژیم، آب زیادی مصرف کنید. بعضی از انواع این رژیم، شامل روزهایی برای تخلیه‌ی چربی یا سم‌زدایی هستند.

ساعت ۸ صبح: در روز مصرفِ شیک پروتئین، برنامه‌ی غذایی شامل جایگزینی صبحانه با شیک پروتئین است. این شیک از مکمل وی یا کربوهیدرات و مخلوط پودر پروتئین همراه با آب و یخ است. گاهی‌اوقات چربی هم به این ترکیب اضافه می‌شود.

ساعت ۱۰ صبح: می‌توانید بین وعده‌ی صبحانه و نهار یک میان‌وعده داشته باشید. میوه‌ی تازه، سبزیجات خام همراه با حمص یا آجیل و دانه از گزینه‌های توصیه شده است.

۱۲ ظهر: اغلب برنامه‌‌های غذایی توصیه می‌کنند، نهار کاملی بخورید تا انرژی خود را به‌دست آورید. سالاد همراه با اسفناج، آواکادو، بادام، نخود، کرن‌بری و تکه‌های مرغ یا ماهی سالمون همراه با سرکه بالزامیک از دیگر انتخاب‌های شما هستند.

۳ بعدازظهر: می‌توانید از خوردن یک میان‌وعده‌ی دیگر لذت ببرید. کمی بادام، ماست بدون قند یا تخم‌مرغ آب‌پز هم انتخاب‌های خوبی هستند.

۶ بعدازظهر: اغلب توصیه می‌شود که یک وعده را با شیک پروتئین جایگزین کنید. این وعده را با یک میان‌وعده‌ی کم‌شکر و پرفیبر مثل سیب، کمی تمشک و لوبیا ترکیب کنید. این گزینه می‌تواند گرسنگی شما را برطرف کند و به بهبود کیفیت خواب کمک کند. چراکه کربوهیدرات‌ها باعث تولید سروتونین و ملاتونین می‌شوند. این هورمون‌ها برای یک خواب شبانه ضروری هستند.

بهتر است شیکی را انتخاب کنید که عوارض جانبی ناخواسته‌ای نداشته باشند. وقتی این رژیم را می‌گیرید ممکن است این عوارض را حس کنید:

اگر شما از مکمل وی خالص استفاده کنید، ممکن است دچار سنگ‌کلیه شوید؛ هر چند احتمال آن خیلی کم است.

شیک پروتئین حاوی ترکیبات مختلفی است و بعضی‌ها از آنها نگه‌دارنده‌های مصنوعی، مشتقات شیر یا شیرین‌کننده‌های مصنوعی هستند.

پودرهای گیاهی پروتئینی از نخود، برنج و کنف تهیه می‌شوند. این مکمل‌ها برای افرادی که به پروتئین وی حساسیت دارند، مناسب است.

محققان شواهدی را درمورد مفید بودن این رژیم ارائه می‌کنند. در سال ۲۰۰۵ تحقیقی مشخص کرد که رژیم با پروتئین بالا و کم‌کربوهیدرات در برابر شیک‌های کم‌پروتئین و با کربوهیدرات بالا بهتر عمل می‌کنند. سایر تحقیقات هم نشان می‌دهند که مکمل‌های حاوی سویا از انواع تهیه‌شده از شیر تأثیرگذارتر هستند.

اگر می‌خواهید وزن از دست بدهید و در آماده کردن مواد غذایی سالم مشکل دارید یا می‌خواهید باشگاه بروید، شیک پروتئین می‌تواند راهکاری آسان باشد. البته کاهش وزن از طریق این رژیم نمی‌تواند پایدار باشد. پایدار بودن این کاهش وزن به تیپ بدنی، برنامه‌ی تمرینی و هدف شما برای کاهش وزن بستگی دارد. اگر خیلی گرسنه باشید و در کنار این رژیم، مواد غذایی همیشگی خود را نیز مصرف کنید ممکن است وزن اضافه کنید.

عارضه‌ی جانبی مثل سرگیجه و افزایش ادرار می‌تواند شما را در موقعیت بدی قرار بدهد.

اگر به‌جای یک وعده در روز، چند وعده را با شیک پروتئین جایگزین کنید ممکن است از دریافت مواد مغذی لازم مثل فیبر و آنتی‌اکسیدان محروم شوید. این مواد در غلات کامل وجود دارند و می‌توانند جلوی کمبود مواد مغذی را بگیرند و شما را در برابر ریسک ابتلا به بیماری محافظت کنند.

شیک پروتئین برای کاهش وزن به‌صورت موقتی مفید است؛ البته این را درمورد ورزش کردن و رژیم غذایی هم می‌توان گفت. یک رژیم سختگیرانه فقط باید زیرنظر پزشک و کارشناس تغذیه اجرا شود.

قبل از شروع هر برنامه و دانستن عوارض جانبی و حساسیت‌های احتمالی، بهتر است برچسب روی هر مکمل کاهش وزنی را بخوانید. اگر به‌شدت احساس سرگیجه یا حالت تهوع می‌کنید یا دیدتان تار شده است، بهتر است برنامه را متوقف کنید. در این حالت بهتر است نوشیدنی پرکربوهیدراتی مثل آب‌میوه یا مقداری میوه مصرف و سپس با پزشک خود مشورت کنید.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

با نکات ورزشی و تغذیه‌ای این مجموعه، اندامی متناسب و جذاب داشته باشید.

17000تومان

14000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

عاشق بدنسازی و تناسب اندام

رژیم لاغری پروتئین سریع

رژیم و تغذیه

۱۵ غذای مفید که هنگام سرماخوردگی باید بخورید

رژیم لاغری در دوران شیردهی و نکاتی که باید بدانید


پیشگیری از سرطان با مصرف ۱۳ خوراکی سالم

رژیم خام خواری برای لاغری؛ آیا رژیم خام خواری سالم است؟

خواص سمنو؛ طرز تهیه و خواص شگفت‌انگیز آن برای بدن

آخرین مطالب

خواص زنجبیل در صبحانه؛‌ چرا باید صبح‌تان را با زنجبیل شروع کنید‌؟

معرفی کتاب زندگی نامه نلسون ماندلا به قلم خودش


غلبه بر استرس با ۵ حرکت ساده یوگا

اضطراب سخنرانی چیست و چطور می‌توان آن را کنترل کرد؟

خواص آب پیاز برای مو؛ آب پیاز چگونه به رشد مو کمک می‌کند؟

ترین های جهان

گران ترین تصادف های دنیا؛ ۱۰ خودروی لوکس که در چند لحظه از بین رفتند

محبوب‌ ترین نژاد گربه؛ ۱۰ گربه پرطرفدار در سراسر دنیا

بهترین کشور برای مهاجرت در سال ۲۰۱۸ کدام است؟

خنده دارترین جوایز نوبل در سال ۲۰۱۸ برای دستاوردهای علمی مضحک

عجیب ترین شغل های دنیا که شما را در سرگرمی و لذت غرق می‌کنند

بهترین فیلم های رازآلود جهان که ذهن شما را ساعت‌ها درگیر خود می‌کنند

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

مجله دلگرم | وقتی به دیگران می گویم از داشتن «رژیم غذایی سالم» لذت ببرند معمولاً توصیه های عمومی خود را نیز به آن ها می گویم- مصرف تکه های گوشت قرمز و ماهی، میوه ها و سبزیجات تازه و غیره را توصیه می کنم اما گاهی، مثلاً وقتی که هدف اصلی کاهش وزن است، باید میزان مصرف را به طور دقیق بگویم مثلا کمی از این بیشتر میل کنید و از آن یکی کمتر بخورید. پروتئین نوعی درمان خانگی طبیعی برای کاهش وزن است.

در مقایسه با کربوهیدرات ها و چربی ها، پروتئین می تواند باعث شود حس سیری زودتر به سراغتان بیاید و مدت زمان بیشتری طول بکشد تا دوباره احساس گرسنگی کنید. در نتیجه وقتی پروتئین مصرف می کنید در مقایسه با دیگر درشت مغذ ها زودتر از خوردن دست می کشید و دیرتر گرسنه می شوید.

در یک تحقیق به بیست زن مبتلا به اضافه وزن یا چاقی یکی از این موارد داده شد:


– غلات صبحانه که حاوی 13 گرم پروتئین بود یا

رژیم لاغری پروتئین سریع

– صبحانه ای شامل تخم مرغ و گوشت گاو که در کل 35 گرم پروتئین داشت یا


– اصلاً صبحانه ای داده نشد

نتیجه چه شد؟ صبحانه شامل تخم مرغ و گوشت گاو که بیشترین میزان پروتئین را داشت:

– در مقایسه با صبحانه هایی که میزان پروتئین کمتری داشتند حس سیری را زودتر القا کرد.

– تولید هورمون «گرلین» که پیغام «گرسنگی» را به مغز می رساند کاهش داد.

– تولید هورمون «لپتین» که پیغام «سیری» را به مغز می رساند کاهش افزایش داد.

نتایج تحقیقی که روی مردان چاق صورت گرفت نشان داد افزایش پروتئین به میزان 25 درصد کالری دریافتی روزانه منجر به کاهش میل به خرده خواری شب هنگام را تا 50 درصد و افکار وسواس گونه در مورد غذا را تا 60 درصد کاهش داد.

تحقیقاتی که به آن ها اشاره کردیم فقط تأثیر پروتئین روی ایجاد حس سیری را نشان دادند؛ یعنی مصرف پروتئین باعث می شود کمتر بخورید و در نتیجه وزن کم کنید.

اما آیا چنین برداشتی درست است؟ اجازه دهید زود قضاوت نکنیم.

اینجاست که به ثابت کردن این نظریه می پردازیم. آیا پروتئین صرفاً با این ساز و کار منجر به کاهش وزن می شود؟

نتایج تحقیقی که به مدت شش ماه روی شرکت کنندگان چاق صورت گرفت به این صورت بود:

– رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات زیاد: 4.9 کیلوگرم کاهش وزن

– رژیم غذایی حاوی پروتئین زیاد: 9 کیلوگرم کاهش وزن

میزان کاهش وزن با مصرف پروتئین دو برابر شده است! یعنی می توان سالانه 18 کیلوگرم وزن کم کرد؟ بدون تغییرات زیاد یا فرمول های پیچیده؟ فقط با مصرف پروتئین بیشتر؟


اینکه خیلی خوب است!


اما این همه ماجرا نیست…

در گروهی که پروتئین زیادی در رژیم غذایی داشتند کاهش چربی به میزان بیشتری مشاهده شد و نسبت به گروهی که کربوهیدارت بیشتری مصرف کردند تری گلیسیرید و اسیدهای چرب آزادشان بیشتر کاهش پیدا کرد.

در یک تحقیق دیگر، به زنانی که اضافه وزن داشتند یا چاق محسوب می شدند به مدت سه ماه رژیم غذایی با پروتئین بالا و پروتئین معمولی دادند اما میزان کالری رژیم غذایی هر دو دسته پایین بود.


نتیجه چه شد؟


– تمام شرکت کنندگان چربی و وزن کم کردند

– کسانی که پروتئین معمولی مصرف کردند توده ی بدون چربی بیشتری (عضلاتی که باید در بدن باقی بمانند و از میزان آن ها کاسته نشود) از دست دادند

– کسانی که پروتئین زیاد مصرف کردند اظهار داشتند زودتر سیر می شدند و بیشتر از وعده های غذایی که میل می کردند لذت می بردند.

البته شخصاً از شنیدن آخرین نتیجه شگفت زده نشدم. در هرحال وقتی می دانید کار درستی انجام می دهید از انجام آن لذت می برید.

می توانم بیشتر در این مورد توضیح دهم اما فعلاً فکر می کنم بهتر باشد به آن ادامه ندهیم.

نتیجه کلی بحث ما این شد: اگر می خواهید وزن کم کنید پروتئین مصرف کنید. نقطه سر خط!


نکات عملی


خیلی ساده است…

حتماً هر وعده غذایی که میل می کنید شامل پروتئین (یا پروتئین مکمل- موارد زیر را مطالعه کنید) باشد.

اگر می خواهید خیلی ساده اما به طور مؤثر شروع کنید می توانید پروتئین را به خصوص در صبحانه جایگزین کربوهیدرات کنید. با این کار در اولین وعده غذایی روز غذای کمتری مصرف می کنید، پروتئین وارد شده به بدنتان انرژی مورد نیاز را برای کار در طول روز فراهم می کند و پس از ناهار و شام کمتر دچار حس گرسنگی می شوید.

پروتئین زنجیره ای متشکل از 20 آمینو اسید است که در آن:

– 9 تای آن ها «ضروری» نام دارند و فقط در غذا یافت می شوند

– 11 تای آن ها «غیرضرروی» نام دارند و توسط بدن ما تولید می شوند

پروتئین های حیوانی معمولاً تمام یا بخش اعظم آمینو اسیدهای ضروری را با قابلیت جذب بالا در بدن تأمین می کنند. به آن ها «پروتئین های کامل» می گویند.

مثلاً تخم مرغ در صدر جدول پروتئین های کامل قرار دارد؛ حاوی هر 20 آمینو اسید است و در هر تخم مرغ 6 گرم پروتئین وجود دارد.

گوشت- مرغ، بره، گوساله، گاومیش، گوزن- منابع غنی از پروتئین هستند اما فقط وقتی که به طور ارگانیک و بدون تزریق هورمون یا آنتی بیوتیک پرورش داده شوند.رژیم لاغری پروتئین سریع

برخی هم سراغ ماهی سالمون، قزل آلا و میگو می روند تا از پروتئین بالایی که دارند بی نصیب نمانند و همزمان از منابع اسیدهای چرب امگا3 هم استفاده کنند.

شیر و دیگر محصولات لبنی هم منابعی سرشار از پروتئین هستند.

«غلات فوق العاده» به این دلیل اینگونه نامیده می شوند که حاوی پروتئین های کامل هستند؛ پس گیاه خواران هم از دریافت پروتئین های کامل بی بهره نمی مانند- مثلاً کوینولا، گندم سیاه و تاج خروس حاوی تمام 9 آمینو اسید ضروری هستند.

به علاوه آن ها سرشار از فیبر ( فیبرهای غذایی برای کاهش وزن ضروری هستند و سلامت بدن را نیز حین کاهش وزن حفظ می کنند) هستند؛ با این وجود در دسته کربوهیدرات ها قرار می گیرند پس لازم است با توجه به رژیم غذایی شخصی تان میزان مصرف آن ها را محدود کنید.

غذاهای گیاهی که شامل برخی و نه همه آمینو اسیدها هستند، پروتئین های ناکامل نامیده می شوند اما این به معنی ناکارآمدی آنها نیست بلکه با این خصوصیات به وجود آمده اند.

پروتئین های ناکامل می توانند مکمل یکدیگر باشند یعنی هر کدام کاستی های دیگری را جبران کند تا به همراه یکدیگر تبدیل به پروتئین کامل شوند. مثلاً نتیجه ترکیب کمی برنج، عدس و بادام هندی یک پروتئین کامل خواهد بود.

به همین ترتیب حتی اگر شما در طول یک یا دو روز و در وعده های غذایی مختلف پروتئین های ناکامل مختلفی را میل کنید، می توانند با مکمل های خود ترکیب شوند. بدن ما تمام آمینو اسیدهایی را که مصرف می کنیم به صورت ذخیره نگاه می دارد و به طور خودکار آن ها را با مکمل هایشان ترکیب می کند؛ مثلاً نان گندم کاملی که صبح میل کردید را با نخودهایی که شام خوردید و بادام هایی که در صبحانه فردا صبح بوده ترکیب می کند.

بهتر از این نمی شود: پروتئین های کامل را می توانید با مصرف بی نهایت ترکیب خوشمزه در بدن خود تشکیل دهید.

پزشکان توصیه می کند هر مرد 40 ساله با 72.5 کیلوگرم وزن، روزانه 56 گرم پروتئین مصرف کند. همچنین زنان 40 ساله با 63.5 کیلوگرم وزن بهتر است روزانه 46 گرم پروتئین مصرف کنند. یعنی به ازای هر 453 گرم لازم است روزانه 0.36 گرم پروتئین مصرف شود.

وعده های غذایی که شامل گوشت، لبنیات یا غلات کامل هستند بدون نیاز به وعده غذایی مکمل می توانند میزان پروتئین مورد نیاز بدن را تأمین کنند. چند گرم، یک کف دست کوچک، از هر پروتئین مکمل می تواند همین کار را برای گیاهخواران انجام دهد.

اما اجازه دهید با حقیقت رو به رو شویم- میزان پروتئین موجود در غذاهای مختلف به شدت متفاوت است و عادت های غذایی ما هم همیشه قابل پیش بینی نیستند.

اگر خیلی گوشت نمی خورید اما می خواهید میزان دریافت روزانه پروتئین را افزایش دهید؛ استفاده از آب پنیر راه حل مناسبی است. این پروتئین، قسمت محلول در آب شیر است که ارزش غذایی بالایی دارد- قابل جذب بوده و سریع تر از انواع دیگر پروتئین عمل می کند. همچنین مقدار قابل توجهی ال- سیستین و آمینو اسید ضد پیری تولید می کند.

در یک تحقیق که طی آن شرکت کنندگان نوشیدنی آب پنیر مخصوصی را میل کردند چربی بدن بیشتری از دست دادند اما عضلات بدون چربی به میزان کمتری کاهش پیدا کرد.
بسیار عالی است.

دقیقاً به همین دلیل است که به تمام بیمارانم توصیه می کنم در رژیم غذایی روزانه خود آب پنیر را به صورت مکمل، نوشیدنی، اضافه شده به ماست، سالاد یا هر غذای دیگری بگنجانند.

این کار باعث می شود بدنتان مقدار مورد نیاز پروتئین را دریافت کند حتی اگر رژیم غذایتان به گونه ای باشد که این میزان را تأمین نکند. انجام این کار برای کسانی که می خواهند چند کیلو وزن کم کنند مهم است و برای کسانی که باید وزن زیادی کم کنند، برای نجات جانشان ضروری است.

مشتقات آب پنیر در تمام فروشگاه ها و همچنین به صورت آنلاین در دسترس است. با دیدن بسته بندی هایی که نوید تبدیل شدن ظاهرتان به ورزشکاران بدنسازی پر عضله را می دهند گول نخورید! حتی اگر نخواهید عضلانی هم شوید آب پنیر به دردتان می خورد.

امیدوارم از کاهش وزن با افزایش میزان پروتئین دریافتی لذت ببرید.

چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.

© تمامی حقوق این سایت برای شرکت آرادپرداز محفوظ است ؛ هر گونه استفاده از مطالب دلگرم با رعایت شرایط بازنشر امکان پذیر است.

رژیم لاغری پروتئین سریع

رژیم لاغری ۱۰ روزه برای آب کردن چربی های اضافه

 

اگر قصد دارید خیلی سریع وزن و چربی های اضافه خود را کم کنید این مقاله کامل و معجزه گر را از دست ندهید .

 

هر روز تعداد آگهی هایی که مدعی هستند لاغری بیش از 10 کیلو ظرف کمتر از یک ماه با متد آنها امکان پذیر است بیشتر می شود. آنهایی که بعضا فریب این دسته از آگهی ها را خورده اند می گویند که تنها مقدار کمی از وزن آنها کاهش پیدا کرده و پزشکان متخصص تغذیه هم کاملا با آن مخالف هستند.

 

 

اگر روی ترازو رفتید و با دیدن درجه آن چشمانتان مثل توپ تخم‌مرغی گرد شدند، یعنی اینکه اضافه وزن به سراغ شما هم آمده! یک ماه گذشته لابد به خیال اینکه در طول روز گرسنه بودید، توقع داشتید که الان حسابی وزن کم کرده باشید، اما زهی خیال الکی! یادتان باشد بدن انسان کاملا هوشمند است. هر چه کمتر غذا بخورید، کمتر مصرف می‌کند!

 

تازه خودتان هم در این یک ماه از ساعت هشت تا 12 شب که بدترین ساعات برای خوردن هستند هر چه دم دستتان آمده را به سمت معده فلک‌زده روانه کرده‌اید و به خیال اینکه قند خونتان پایین آمده، بیشتر از روزهای عادی مواد قندی مصرف کرده‌اید. برای اینکه متوجه شوید چقدر بدموقع چاق شده‌اید، نگاهی هم به تقویم روی میزتان بیندازید. از 20 شهریور که ماه رمضان تمام می‌شود تا اواسط آذر که ماه محرم از راه می‌رسد، روزهایی هستند که هر جا را نگاه می‌کنید، ماشین عروس می‌بینید!

 

چه خودتان عروس یا داماد این روزها باشید و چه مهمان این عروسی‌ها فرقی نمی‌کند. به هر حال با این هیکل کج و کوله و شکمی که از خودتان جلوتر حرکت می‌کند، نه این مجالس بهتان می‌چسبد و نه کلا از زندگی لذت می‌برید. پس دست بجنبانید و با گرفتن یک رژیم مناسب و کوتاه مدت، هر چه زودتر چربی‌های اضافه‌تان را آب کنید.

 

 

نکش و لاغرم کن
بهترین راه برای کاهش اضافه وزن این است که تمام میان وعده‌ها و چاشنی‌هایتان را حذف کنید. از شیرینی و شربت بگیرید تا سس و دلستر و نوشابه. در وعده شام هم کلا بی‌خیال غذاهای برنجی بشوید. در کنار این رعایت‌های غذایی، باید فعالیت‌های جسمی‌تان را هم زیاد کنید. زمین به آسمان رسید، آسمان به زمین رسید، باید روزی نیم‌ساعت پیاده‌روی کنید.

 

اما اگر می‌خواهید خیلی زودتر از اینها به نتیجه برسید، باید به رژیم غذایی کوتاه‌مدت رو بیاورید. این رژیم غذایی کوتاه مدت کمکتان می‌کند تا در عرض یک هفته تا ده روز به صورت کاملا اصولی چند کیلو وزن کم کنید:

 

صبحانه
اسم صبحانه رویش است. باید صبح خورده شود، نه لنگ ظهر!
2 عدد تخم مرغ آب‌پز
قهوه یا چای
1 عدد سیب

حواستان باشد که تخم‌مرغ‌ها را حتما باید با زرده بخورید. اگر کلسترول دارید، یعنی بیمار هستید، اصلا نباید این رژیم را بگیرید. فکر نکنید که می‌توانید به راحتی زرده‌های تخم‌مرغ را نخورید و آب از آب تکان نخورد! در این رژیم روی چربی زرده‌ها حساب شده.

 

از خودتان ابتکار به خرج ندهید و به جای سیب، میوه‌های دیگر را جایگزین نکنید. سیب‌ خاصیت آنتی‌باکتریال دارد و در مقابل بیماری‌ها بیمه‌تان می‌کند. تازه حسابی سرحال و شادابتان می‌کند و باعث می‌شود تا خود ظهر انرژی داشته باشید.

 

 

رژیم ناهار برای لاغر شدن

درست است که گرسنه هستید، اما خودتان را کنترل کنید و تا مرز انفجار نخورید! ناسلامتی می‌خواهید لاغر شوید.

گوشت قرمز یا ماهی کبابی یا آب‌پز
سالاد فصل بدون مایونز
2/1 لیوان آب کرفس

 

*سالاد فصل یعنی سالادی که در آن همه سبزی‌های آن فصل پیدا شود؛ مثلا الان که در فصل تابستان هستیم، سالادتان باید متشکل از خیار، گوجه، کاهو، کلم، قارچ و ذرت باشد. اینکه در این رژیم، سالاد به اندازه کافی گنجانده شده، حتما حکمتی دارد. معمولا رژیم‌دارها بعد از مدتی دچار بیماری یبوست می‌شوند اما با گرفتن این رژیم که کلی سبزی و میوه‌جات دارد، عمرا اگر این بیماری به سراغ شما بیاید.

 

*به جای آب کرفس نمی‌توانید کرفس بخورید. اولا اینکه اگر بخواهید آن همه کرفس بخورید، نفخ می‌کنید! دوما اینکه خود کرفس فیبر دارد و در این رژیم این فیبر محسوب نشده است. وقتی آب کرفس را می‌گیرید، در بافت آن شکست انجام می‌شود و فیبرش را از دست می‌دهد و این دقیقا همان چیزی است که برای گرفتن رژیم به آن نیاز داریم.رژیم لاغری پروتئین سریع

 

شام رژیم

از قدیم گفته‌اند شام را به دشمنت بده! اما شما عجالتا تا زمانی که رژیم دارید، این توصیه را جدی نگیرید و از وعده شامتان نگذرید.

 

گوشت قرمز یا ماهی یا مرغ (کبابی یا آب‌پز) سبزیجات تازه و جوانه‌ها
چای یا قهوه
لیمو ترش تازه

 

*تعادل بین گوشت‌ها را رعایت کنید. اگر برای ناهار گوشت‌قرمز می‌خورید، سعی کنید برای شام ماهی یا مرغ بخورید. یا اگر یک شب گوشت قرمز می‌خورید، یک شب مرغ، شب سوم حتما ماهی بخورید، اگر ماهی دوست ندارید، نمی‌شود آن را از برنامه غذایی‌تان حذف کنید. الکی که نیست! روی امگا3 ماهی هم حساب شده.

 

*بعضی از آدم‌ها را دیده‌اید که بعد از تمام شدن رژیمشان علاوه بر لاغر شدن از ریخت و قیافه هم افتاده‌اند؟ دلیلش این است که پروتئین در این رژیم‌ها کم است و بدن مجبور می‌شود از عضلاتش هم استفاده کند تا سرپا بمانید. اما این رژیم به دلیل داشتن پروتئین کافی که از طریق گوشت، مرغ و تخم مرغ به دست می‌آورید، باعث می‌شود که فقط چربی‌تان بسوزد ولی برای عضله‌تان اتفاقی نیفتد.

 

*بهتر است برای سبزیجات تازه‌تان، از سبزیجات رنگی استفاده کنید؛ مثل گوجه، هویج، فلفل دلمه‌ای و…


میان وعده ، حذف نمی شود اما قطره چکان است!

اگر توقع دارید زمانی که رژیم می‌گیرید، آب توی دلتان تکان نخورد و گرسنه نشوید، یعنی یا برای لاغر شدن خیلی مصمم نیستید یا کلا تعریف درستی از رژیم ندارید! سلامتی و زیبایی حق افرادی است که اراده بهتر و قوی‌تری دارند. همین یک میان وعده را بخورید و شکر خدا را کنید این میان وعده را یا در فاصله صبحانه تا ناهار بخورید، یا در فاصله ناهار تا شام.

1 لیوان آب گوجه فرنگی یا
شیر کم‌چرب یا
یک عدد موز کوچک

 

هشدارها
*اسم این رژیم، رژیم شوک است و با گرفتن آن روزانه فقط 1000 کالری به بدنتان می‌رسد. این رژیم در دهه 30 و بین هنرپیشه‌های هالیوودی خیلی پرطرفدار بود. چون در مدت زمانی کوتاه، حسابی باربی می‌شدند!

 

*این رژیم فقط مخصوص 7 تا 10 روز است. تحت هیچ شرایطی بیشتر از این نگیرید که خونتان پای خودتان است!

 

*همراه کردن این رژیم با ورزش الزامی است. اگر حس پیاده‌روی روزانه ندارید، دنبال نتیجه درست و حسابی هم نباشید.

 

*در این رژیم فقط نوع غذاهایی که باید بخورید مشخص شده است. میزانش دست خودتان است. فقط یادتان باشد که قرار نیست خودتان را گول بزنید. قرار است لاغر شوید، پس فقط به اندازه‌ای بخورید که سیر شوید نه بیشتر.

 

*کفشتان مناسب باشد، با کفش پاشنه‌بلند پیاده‌روی نکنید. همین روزهاست که از شدت کمردرد نتوانید از جایتان تکان بخورید!

*وسیله سنگین نداشته باشید، این وسیله سنگین را نه در دستتان بگیرید، نه روی شانه‌هایتان بیندازید. تا می‌توانید سبک پیاده‌روی کنید.

*پیاده‌روی باید مستمر باشد، جلوی هر مغازه‌ای میخکوب نشوید و دوباره به راهتان ادامه بدهید! اگر قرار است نیم ساعت پیاده‌روی کنید، دقیقا تمام این نیم‌ساعت را به طور مفید پیاده‌روی کنید.

* با نظم قدم بردارید، اول جوگیر نشوید و تند تند قدم برندارید که آخر پیاده‌روی یک لاک‌پشت هم بتواند ازتان جلو بزند! از همان اول با یک ریتم خاص قدم بردارید.

ضد توصیه
*این درست که در زمان ابوعلی‌سینا به چاقی «ام‌الامراض» می‌گفتند. اما این دلیل نمی‌شود که برای از بین بردن این ام‌الامراض، هزار و یک مرض دیگر هم بگیرید! آن هم با این نسخه‌های نامعقول!

 

*قرص‌های ضد اشتها: این قرص‌هایی که مثل نقل و نبات می‌خورید تا اشتهایتان کم شود، دمار از روزگار تان در می‌آورند. افزایش ضربان قلب، فشار خون، یبوست، کم‌خونی، تشنگی زیاد، اضطراب، گیجی، خشکی دهان و سردرد علائم این قرص‌ها هستند. این قرص‌ها را حتما باید یک پزشک یا یک رژیم‌درمان توصیه کند.

 

*بالن معده: این هم یک راه برای کم کردن اشتهاست. به این ترتیب که یک کیسه به اندازه تخم‌مرغ در معده می‌گذارند تا فضای معده را پر کند و اشتها را کم کند. اما این روش هم برای هر کسی توصیه نمی‌شود.

 

تست BMI
برای اینکه بدانید بدنتان در چه وضعی است و از نظر علمی وزن نرمال دارید یا دچار اضافه وزن یا چاقی هستید، باید تست Body mass index یا همان BMI را انجام بدهید. فقط یادتان باشد این فرمول برای گروه سنی بالای 18 سال است. اگر BMIتان:

بین 15 تا 19 باشد، لاغر هستید.

بین 19 تا 25 باشد، وزنتان نرمال است.

بین 25 تا 30 باشد، اضافه وزن دارید.

بین 30 تا 35 باشد، چاقی درجه یک (متوسط) دارید.

بین 35 تا 40 باشد، چاقی درجه دو (شدید) دارید.

نبض ما مرجع پزشکی و سلامت – دانستنیهای سلامت و مشاوره پزشکی

نبض ما– در مرحله اول رژیم  دوکان تا ۷۲ نوع مواد غذایی، می توانید انتخاب کنید. مصرف کربوهیدرات در این رژیم جایی ندارد ، حتی اگر به عنوان میوه و سبزی مصرف شود. رژیم غذایی دوکان، شبیه رژیم غذایی کتوژنیک است که در هر دو، تاکید برحذف چربی و کربوهیدرات و مصرف پروتئین است.

رژیم های کتوژنیک اساسا بدن را مجبور می کنند تا با سوختن کربوهیدرات به چربی، انرژی تولید کند. این کار تقریبا نتیجه داده و اثر مطلوبی بر کاهش وزن دارد. گرچه سطح بالای کتون ها در بدن می تواند مشکل ساز باشد و ممکن است  حالت کتوز برای بدن فرد ایجاد شود.رژیم لاغری پروتئین سریع

رژیم دوکان مبتنی بر این تئوری است که، پروتئین می تواند در کاهش وزن موثر باشد، زیرا میزان کالری آن کم است؛ این کار باعث می شود تا فرد در رژیم غذایی خود موفق باشد، پروتئین، انرژی بیشتری مصرف می کند و بنابراین کالری بیشتری می سوزد. محدود کردن مصرف کربوهیدرات ها و چربی ها باعث می شود که در بدن، حالت گرسنگی ایجاد شده و باعث می شود بدن از ذخایر چربی برای انرژی استفاده کند.

چهار مرحله در رژیم غذایی دوکان وجود دارد. رژیم غذایی دوکان در این چهار فاز، شامل مواد غذایی طبیعی و غیر منجمد شده است. همچنین فعالیت فیزیکی در این چهار مرحله، انجام می شود. در فازاول که به فاز حمله هم معروف است، کاهش وزن بیشتری صورت می گیرد و شامل مصرف مواد غذایی بدون چربی یا با چربی خیلی کم و با پروتئین زیاد است و تقریبا ده روزه است.

در این رژیم غذایی می توانید ۶۸ پروتئین را انتخاب کنید. هیچ شمارش کالری انجام نمی شود و می توانید  مواد غذایی مانند گوشت گاو، ماهی، مرغ، تخم مرغ، سویا و پنیر مصرف کنید ، اما باید کاملا کم چرب باشد. به طور کلی در چهار فاز رژیم دوکان مصرف هر نوع چربی کاملا ممنوع است و نقش پروتئین در این رژیم زیاد است.

در رژیم غذایی دوکان و در هر مرحله حداقل ۱.۵ قاشق غذاخوری سبوس جو می توانید مصرف کنید که تنها منبع کربوهیدرات در این مرحله است. سبوس جو دارای فیبر بسیار زیاد است، بنابراین مقدار زیادی از کربوهیدرات ها شکسته وهضم نمی شوند.

همچنین سبوس جو دوسر به مهار گرسنگی کمک می کند، زیرا حجم آن، تا حدود ۲۰ برابر  زیاد می شود و احساس گرسنگی را از بین می برد. هر روز باید حداقل ۱.۵ لیتر آب مصرف کنید  و۲۰ دقیقه تمرین بدنی داشته باشید.

در مرحله دوم ، مرحله اول باید ثابت شود. در این مرحله ، که مدت آن ده روز است می توان از سبزیجات هم استفاده کرد. در پنج روز اول مواد غذایی با پروتئین بالا و بدون چربی مصرف می شود و در پنج روز دوم هم می توان از سبزیجات و سبوس جو استفاده کرد.

در این مرحله، برای رسیدن به وزن دلخواه خود، به تدریج و با اضافه کردن ۳۲ سبزی خاص به رژیم غذایی، پیش می روید. اما مصرف میوه در این مرحله، مجاز نیست.  مصرف سبوس، ویتامین کلیدی در رژیم دوکان است. در این مرحله، غذاهای مختلفی را می توان مصرف کرد ، اما اگر سبب افزایش وزن شود، ممنوع خواهند شد.

شما می توانید مقدار نامحدودی پروتئین کم چربی مصرف کنید و مصرف سبزی هایی اسفناج، بامیه، کاهو و لوبیا سبز، مانعی ندارد. با این وجود،  مصرف پروتئین فاقد چربی و سبزیجات کم کربوهیدرات بیشتر می شود. اما به طور کلی این روند باید حفظ شود و پروتئین ها همراه با سبزیجات کم نشاسته به صورت نامحدودی مصرف خواهد شد.

در فاز دوم، روزانه مصرف ۱.۵ لیتر آب و یک قاشق غذاخوری سبوس جو را ادامه دهید.  مصرف هویج، ذرت و نخود که از سبزیجات نشاسته ای  هستند، مجاز نیست.  در فاز دوم، هر روز ۳۰ دقیقه تمرین کند.

مرحله سوم یا مرحله تثبیت، مانند فاز اول است. در این مرحله ، تمرکز فرد هم بر کاهش وزن است و هم تلاش می کند تا وزن اولیه بازگشت نکند. در این مرحله، می توانید هر روز، مقادیر نامحدودی پروتئین و سبزیجات مصرف کنید.

در فاز سوم، میوه های کم قند ، پنیر کم چربی، دو برش نان، یک یا دو بار مواد غذایی نشاسته دار در هر هفته ، مصرف می شود.

در یک وعده غذایی، می توانید با رعایت اصول، مواد غذایی مورد نظر خود را مصرف کنید. در طول این مرحله ، مصرف مواد غذایی اصلی با پروتئین خالص یک روز در هفته، شروع می شود. در فاز سوم، ترجیحا ۲۵ دقیقه تمرین بدنی  در روز انجام می شود.

در فاز چهارم، کاهش وزن به ثبات می رسد و شامل حفظ  طولانی مدت برنامه رژیم غذایی است. در این مرحله فرد نباید انتظار داشته باشد که وزن زیادی را از دست بدهد. در فاز چهارم، می توانید با رعایت قوانین ساده رژیم دوکان، هر نوع مواد غذایی را مصرف کنید.

یک روز در هفته می توانید از مواد غذایی با پروتئین کامل  استفاده کنید. همچنین مصرف  سه قاشق غذاخوری سبوس جو در روز و ۲۰ دقیقه تمرین بدنی در هر روز  در نظر گرفته می شود.

در فاز چهارم، شما مجاز به مصرف میوه های کم قند، سرکه، آدامس بدون قند و ادویه ها هستید. همچنین توصیه می شود در این مرحله، مکمل های مولتی ویتامین و مواد معدنی ، مصرف شود.

در رژیم غذایی دوکان با اینکه مصرف بسیاری از مواد غذایی محدود می شوند، اما فرد می تواند رژیم غذایی خوشمزه ای داشته باشد.  به طور کلی در رژیم غذایی دوکان همه نوع مواد غذایی مصرف می شود اما بدون مصرف چربی و کربوهیدرات بالا.

برخی از این مواد غذایی عبارتند از:

گوشت قرمز بدون چربی، ماهی و مرغ، به صورت کبابی. سیر، پیاز، سس سویا، آب لیمو، استفاده از ادویه ها و گیاهان برای عطر و طعم، به عنوان مثال، میگو با زنجبیل، مرغ با دارچین و پنیر کم چرب.

در رژیم غذایی دوکان،  شمارش کالری و کربوهیدرات انجام نمی شود اما اصول اولیه آن در نظر گرفته می شود. در رژیم غذایی دوکان،  لیستی از ۱۰۰  مواد غذایی  به همراه برخی مواد دیگر ارائه می شود.

رژیم دوکان متمرکز بر پروتئین کم چرب، از جمله محصولات لبنی غیر چربی است و مصرف چربی های لبنی یا هر چربی اشباع شده، محدود بوده و مجاز نیست. مصرف اقلام غذایی در لیست ۱۰۰ پروتئین و سبزیجات، به طور نامحدود است و شما می توانید به صورت روزانه بر روند پیشرفت خود  نظارت داشته باشید.

همانند بسیاری از روش های رژیم غذایی، رژیم دوکان هم عوارض جانبی دارد. در فاز اول، مصرف مقدار فیبر محدود است.

همین موضوع می تواند منجر به یبوست شود. بعضی افراد در رژیم دوکان، دچار ضعف بدنی ناشی از حالت کتوز می شوند. یکی دیگر از عوارض رژیم دوکان، احتمال آسیب رسانی به  کلیه است.

سایر عوارض جانبی هم شامل القا علائم آنفلوانزا است که بر اثر مشکلات ناشی از عدم مصرف کربوهیدرات ها ایجاد می شود. خستگی و ضعف هم می تواند مشکل ساز شده و علاوه بر این، این رژیم برای همه افراد مناسب نیست. در رژیم دوکان باید مصرف آب زیاد باشد.

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

www.medicalnewstoday.com

اصول رژیم لاغری برای دختران نوجوان

زردچوبه برای لاغری؛ آیا زردچوبه برای کاهش وزن مفید است؟

رژیم لاغری پروتئین سریع

۷ خاصیت درمانی نارنج و تداخل آن با داروها

نکاتی درباره تغذیه پیش از بارداری که باید بدانید

طرز تهیه قهوه‌ ترک و خواص درمانی آن

۵ خواص درمانی خرمالو که نمی دانید

درصورتی‌که نیاز به مشاوره و یا طرح پرسش از پزشک را دارید، فقط در بخش «از دکتر بپرسید» مطرح کنید.

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

دکتر سلام

زیبایی و جوانسازی به کمک فیلرها یا ژل ها+ فیلم (دکتر صمیمی)

راه های مقابله با ابتلا به زگیل تناسلی +ویدئو


تاثیر چاقی در فشار خون بالا


زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو

برای چه بیماری هایی به متخصص اورولوژی مراجعه کنیم؟


عوارض و علل گذاشتن باطری قلب +ویدئو

ویدیو های سلامت


فیستول مقعدی چگونه درمان می شود؟


بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو


عوامل موثر در افزایش قد بعد از بلوغ


شایع ترین سرطان در بین زنان

آیا اعتیاد به پورنوگرافی قابل درمان است؟

مطالب پیشنهادی


بهترین برنامه رژیم لاغری برای کاهش وزن


عمل لابیاپلاستی برای این زنان ممنوع است!


مزایا و عوارض لیزر موهای زائد چیست؟


هزینه اصلاح طرح لبخند چقدر است ؟


گردشگری سلامت یا توریسم درمانی چیست؟

آنچه را که باید درباره کاربرد اسکن استخوان بدانید


هزینه آزمایش ایدز چقدر است؟


چه زمانی تست پاپ اسمیر انجام شود؟


زگیل تناسلی از تشخیص تا درمان +ویدئو


بهترین روش کاشت مو sut است یا fut + ویدئو


روش های خانگی رفع چین و چروک صورت +ویدیو

رژیم لاغری پروتئین سریع
رژیم لاغری پروتئین سریع
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *