رژیم غذایی کتونی

رژیم غذایی کتونی
رژیم غذایی کتونی

نشانه‌های سجاوندی

عجب سازنده ی این علامت عرب دولاب است

در رژیم لاغری کتوژنیک چه کار کنیم؟ برای شروع رژیم غذایی کتو، باید برنامه زیر را دنبال کنید. این یعنی یک رژیم غذایی قابل اعتماد آماده و منتظر شماست. در ادامه نکاتی را قبل از شروع رژیم غذایی کتوژنیک بخوانید.

این یعنی یک رژیم غذایی قابل اعتماد آماده و منتظر شماست. اینکه چه چیزی بخورید بستگی به این دارد که با چه سرعتی بخواهید به رژیم لاغری کتو عادت کنید. هرچه کربوهیدرات مصرفی خود را محدود تر کنید، زودتر به رژیم کتوژنیک عادت خواهید کرد.

شما می خواهید کربوهیدرات مصرفی خود را محدود کنید که بیشتر از طریق سبزیجات، آجیل و لبنیات بدست می آید. هیچ کربوهیدرات تصفیه شده ای مانند گندم (نان، پاستا، غلات و حبوبات)، نشاسته (سیب زمینی، لوبیا، حبوبات) یا میوه نخورید. استثنا کوچکی در این مورد وجود دارد که عبارت اند از: آواکادو، میوه ستاره و توت ها که می توانند با اعتدال مصرف شوند.

به یاد داشته باشید که رژیم کتوژنیک چربی بالا، پروتئین متوسط، و کربوهیدرات کمی دارد.رژیم غذایی کتونی

مواد غذایی شما باید دربرگیرنده 70 درصد چربی، 25 درصد پروتئین و 5 درصد کربوهیدرات باشند. معمولاً در همه جا بین 20 تا 30 گرم کربوهیدرات خالص در رژیم روزانه توصیه شده است. اما هرچه شما کربوهیدرات و گلوکز کمتری مصرف کنید، نتیجه بهتری می گیرید.

اگر شما رژیم کتو را برای کاهش وزن می گیرید، بهتر است هم کربوهیدرات کل مصرفی و هم کربوهیدرات خالص مصرفی را کنترل کنید. پروتئین و باقیمانده چربی روزانه شما باید به اندازه نیاز مصرف شود.

ممکن است بپرسید ” کربوهیدرات خالص چیست؟ “. این واقعا ساده است. کربوهیدرات خالص مجموع کربوهیدرات غذایی منهای مجموع فیبر است. توصیه می کنیم مصرفی کربوهیدرات کل خود را زیر 35 گرم و کربوهیدرات خالص را زیر 25 گرم نگه دارید.

اگر در طول روز احساس گرسنگی کردید، می توانید به عنوان میان وعده از آجیل، انواع دانه ، پنیر یا کره بادام زمینی برای محدود کرد رژیم غذایی خود استفاده کنید (اگرچه استفاده از میان وعده ها در دراز مدت می تواند روند کاهش وزن را کند نماید). گاهی ممکن است نیاز به یک وعده غذایی مختصر را با یک وعده غذایی سنگین اشتباه بگیریم. اگر تحت فشار هستید و به یک رژیم لاغری کتو سریع نیاز دارید، چنین امکانی وجود دارد.

بهترین سبزیجات، سبزی های برگدار و سبز تیره هستند. بیشتر وعده های غذایی شما باید شامل پروتئین و سبزیجات باشد. سینه مرغ با روغن زیتون و بروکلی و پنیر. استیک با کره و طرف دیگر اسفناج سوته در روغن زیتون. اگر شما همچنان نمی دانید کربوهیدرات خالص چیست، نگران نباشید. در ادامه مثالی برای شما بیان می کنیم.

برای مثال فرض کنید می خواهید کمی بروکلی بخورید (که خوش مزه ترین سبزی است):

شنبه

یکشنبه

دوشنبه

سه شنبه

چهارشنبه

پنج شنبه

جمعه

سعی کنید در دراز مدت انواع گوشت ها و سبزیجات موجود در برنامه ی غذایی تان را عوض کنید. زیرا مواد غذایی مختلف، خواص و فواید متفاوتی برای سلامتی دارند.

اگر در بین وعده های غذایی تان احساس گرسنگی کردید، در زیر نمونه های خوبی از میان وعده های مناسب برای کاهش وزن متناسب با رژیم کتوژنیک آمده است:

در این بخش قصد داریم به سوالاتی که بسیاری از شما در بخش نظرات از ما پرسیده اید را پاسخ دهیم تا با این رژیم لاغری بیشتر آشنا شوید. [به نقل از gymito]

پاسخ: تقریبا در تمام رژیم های لاغری احتمال کاهش عضلات وجود دارد، اما با انتخاب یک رژیم با پروتئین بالاتر می‌توانید روند کاهش عضله را کم کنید.

پاسخ: با خوردن آدامس بدون شکر میتوانید این مشکل را که یکی از عوارض جانبی این رژیم است را حل کنید. و این مساله جدی نیست.

پاسخ: این مساله طبیعی است و یکی از عوارض جانبی  رژیم کتوژنیک است و بعد از حدود یکماه از بین خواهد رفت.

پاسخ: اگر دائما احساس خستگی و ضعف دارید، شاید به طور کامل وارد حالت کتوزی نشده اید یا بدنتان نمیتواند به خوبی از چربی ها و کتون ها استفاده کند. برای مقابله با این وضعیت مقدار کربوهیدرات مصرفی تان را کاهش بدهید و نکات بالا را دوباره بررسی کنید. مصرف مکمل هایی مانند روغن MCT و کتون ها نیز میتواند به خارج شدن از این وضعیت کمک کند.

سلام خدمت همه دوستان، من انوشا شکوهی مدتهاست سبک زندگیم سبک کتوژنیک است و یک نکته کلی رو به همه دوستان میگم که شاید بهتر کمک کنه خیلی خودتون رو عذاب ندید که حتما دستور غذایی خاصی رو استفاده کنید کافیه از چربی های سالم مثل کمی گردو کمی بادام روغن زیتون تخم مرغ کمی مرغ کمی گوشت حتی همبرگر و سوسیس و ژامبون با کیفیت پنیر چدار همه این چیزهای خوشمزه رو میتونید استفاده کنید.

مثلا من صبحانه یه وقتهایی یک قاشق کره بادام زمینی و یک قاشق خامه استفاده میکنم و ناهار 100 گرم فیله یک کدو با روغن زیتون سرخ میکنم و یک برگ چدار میزارم روش و میخورم. میخوام بگم سخت نگیرید فقط مطالعه کنید راجع به میزان چربی و پروتئین و کربوهیدرات کم کم دستتون میاد.

اما من واقعا راضیم دوهفته اول کمی سخت خواهد بود مخصوصا سستی بدن و البته نکته دیگه اینکه مثلا خیلی جاها خوندم که از عوارضش بوی بد تنفس هست اما من این عوارض رو نداشتم و فقط صبح ها به شدت دهانم تلخ بود که بعد از مسواک و صبحانه به حالت طبیعی برمیگرده. امیدوارم همه موفق باشید ارزش سختیه دوهفته اول رو داره.

توجه: قبل از شروع رژیم لاغری کتوژنیک حتماً با متخصص تغذیه مشورت کنید.

نکته‌ آخر:

رژیم کتوژنیک برای افرادی که اضافه وزن دارند، مبتلایان به دیابت و کسانی که می خواهند سلامت متابولیک شان را بهبود بدهند، فوق العاده است. اما ممکن است این رژیم برای ورزشکاران حرفه ای و کسانی که می خواهند حجم عضلات و وزن شان را بالا ببرند، مناسب نباشد.

مانند تمام رژیم ها و انواع روش های لاغری، این رژیم تنها زمانی می تواند ثمربخش باشد که در اجرای آن ثابت قدم باشید و برای مدتی طولانی آن را دنبال کنید.

10 نکته برای شروع یک رژیم غذایی عالی

25 نکته برای از بین بردن چربی شکم

آشنایی با رژیم غذایی کتوژنیک

آیا خواندن این مطلب برای شما مفید بود؟

سلام ممنون از مطالب مفیدتون، توی این رژیم نیازی به کالری شماری نیست؟

با سلام ممكن متخصص تغذيه اي معرفي كنيد كه رژيم غذايي كتوژنيك ارايه دهد و مارا بيشتر واهنمايي نمايد؟ سپاسرژیم غذایی کتونی

سلام وقت بخیر خدمت عزیزان

سوال اول اینکه این رژیم غذایی ظاهراً قبل از گرانی گوشت تنظیم شده الان واقعا گوشن جایگاهی در رژیم غذایی ندلرد

دوم اینکه بنده چربی بالای خون در حد تری‌گلیسیرن ۴۰۰ و کاستروک ۴۰۰دارم بازهم می توانم از این رژیم غذایی پر چرب استفاده کنم

با سلام خدمت همگی. میخواستم بگم حتما چربی های سالم استفاده کنید. اینکه پنیر پیتزا یا … استفاده کنید ممکنه ایراد نداشته باشه ولی سلامتی روده رو بخطر میندازه و باعث سرطانه. پس سالم چربی ها رو انتخاب کنید. مثل روغن حیوانی. 

با سلام- مطلبتون خیلی مفید بود. تو این رژیم خوردن میوه چطوره؟

من نمیتونم میوه رو حذف کنم

میشه در خصوص مصرف میوه ها یکم توضیح بدین

من ورزش هم میکنم. خیلی اضافه وزن ندارم. فقط میخوام یکم سایز بالاتنه کمتر و جمع تر بشه و کمی دور شکم و کمرم سفت تر بشه

ممنون میشم راهنماییم کنین

سلام من یک ماه هست این رژیم گرفتم 4 کیلو کم کردم بعد یک ماه روند کم کردن وزنم خیلی کمه ولی خیلی سایز کم کردم و رژیم خیلی خوبی هست که اصلا اذیت نمی شید 

سلام من میخواستم این رژیم را شروع کنم باید چه کار کنم 

میخوام هرچه سریع تر وزن کم کنم

سلاممطالبی که در رابطه با رژیم کتوژنیک منتشر شده را مطالعه کنید.قبل از شروع رژیم غذایی حتماً به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید تا بعد از معاینه، مشخص شود که آیا این رژیم برای شما مناسب است یا خیر.

سلام ببخشید من ۱ ماه دیگه یه فرصت خیلی خوب برای ورود به تیم ملی رو دارم پدرم این رژیم رو گرفته و خیلی راضی بوده منم تصمیم گرفتم حتما بگیرم میخواستم بدونم چجور میشه تو ۱ ماه بیشترین بهره رو برد؟ با تشکر

با سلام

کره بادام زمینی مقداری کربوهیدرات و قند دارد

چقدر مجازیم در روز استفاده کنیم؟؟

سلامپنیر پیتزا کالری بسیار زیاد اما کربوهیدرات بسیار کمی دارد و در رژیم غذایی کتوژنیک، مناسب است.

سلام اين ميلك شيك هايي كه براي صبحانه درست مي كنيم داخلش بستني ميريزيم يا فقط شير و كره بادوم زميني هستش؟

با سلام 

میخواستم بدونم حجم غذایی که در هر وعده باید بخوریم چه مقدار است؟؟

با سلام منم مدت چهار ماه اين رژيم رو گرفتم البته شايد چهار  كيلو بيشتر وزن كم نكردم  اما سايزم خيل كم شده بود و  چيزي كه خيلي جالب بو د جواب ازمايشام بود كه در كمال ناباوري چربي خونم پايين اومده بود و نرمال شده بود در صورتي كه من خيل هم جربي مصرف مي كردم البته چربي طبيعي مثل كره حيواني روغن زيتون و چربي گوشت حتي چند ماه بعد از شكستن كتو هنوز چربي خونم پايينه

سلام رخساره عزیز، خوشحالم که رژیم کتوژنیک بهت کمک کرده تا حدودی به چیزی که می خواستی برسی.ممنونم از اینکه نتیجه استفاده از این رژیم رو برای ما ارسال کردی.

خیلی خنده داره! این رژیم تمام چیزایی که علم تغذیه گفته رو زیر سوال میبره! این رژیم های بدون پایه علمی از کجا میاد؟!!!!!!!!!

سلام، اگر دلیل و یا منبع موثقی برای این حرفتون دارید؟شما کافیه ketogenic diet را در گوگل جستجو کنید و ببینید منابع معتبری این رژیم کم کربوهیدرات را معرفی کرده اند.لینک گوگلاین مطلب نیز ترجمه ای از همان منابع معتبر خارجی است

سلام؛اگر رژیم غذایی کتوژنیک در دستور کار شما قرار ندارد، می توانید برای رفع یبوست موز استفاده کنید.توضیح بیشتر در این مطلب: موز بخورید، قرص نخورید!اگر صبح ها می تونید کشمش بخورید، فوق العاده است و به رفع مشکل یبوست بسیار کمک می کند.توضیح بیشتر: 6 دلیل برای خوردن کشمش در صبح

کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب زوم لایف تنها با رعایت شرایط استفاده از مطالب، امکان‌پذیر است.

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

رژیم کِتوژنیک یک رژیم غذایی با کربوهیدرات کم و چربی بالاست که فواید بسیاری برای سلامتی دارد. تأثیر این رژیم در کاهش وزن و بهبود سلامتی، در بیش از ۲۰ مطالعه‌ی مختلف اثبات شده است. ممکن است رژیم کتوژنیک در بهبود بیماری‌هایی مانند دیابت، سرطان، صرع و آلزایمر نیز مفید باشد. اگر می‌خواهید با این رژیم لاغری بیشتر آشنا شوید، با ادامه‌ی این مطلب همراه شوید.رژیم غذایی کتونی

رژیم کتوژنیک تشابهات زیادی با رژیم کم کربوهیدرات و رژیم اَتکینز دارد (رژیم اتکینز یک رژیم است). این رژیم لاغری با کاهش شدید کربوهیدرات و جایگزینی آن با چربی همراه است. نتیجه‌ی این امر ایجاد یک حالت متابولیکی در بدن به نام «کِتوز» است.

با ایجاد حالت کتوزی، توانایی بدن برای چربی سوزی و تأمین انرژی، به‌طور فوق‌العاده‌ای افزایش می‌یابد. رژیم کتوژنیک باعث می‌شود چربی‌ها در کبد به «کِتون‌» تبدیل شوند. این رژیم غذایی موجب کاهش قند خون و سطح انسولین می‌شود. این امر به‌همراه افزایش کتون‌ها فواید بی‌شماری برای سلامتی دارد.

با اینکه بیشتر مطالعات بر روی رژیم کتوژنیک استاندارد و رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا صورت گرفته‌ است، ولی رژیم‌های کتوژنیک هدفمند و دوره‌ای روش‌های پیشرفته‌تری هستند و عمدتا توسط ورزشکاران و بدنسازان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بیشتر اطلاعات موجود در این مطلب، حول رژیم کتوژنیک استاندارد می‌چرخد. بااین‌حال بسیاری از اصول رژیم کتوژنیک استاندارد با سایر رژیم‌های کتوژنیک مشابه است.

بله! رژیم‌های کتوژنیک راه مؤثری برای کاهش وزن و کاهش خطر بیماری‌های مختلف هستند. در واقع تحقیقات نشان می‌دهند که رژیم کتوژنیک بسیار بهتر از رژیم‌های توصیه‌شده‌ی کم‌چربی هستند.

رژیم کتوژنیک با قابلیت سیرکنندگی‌اش موجب می‌شود بدون نیاز به کالری‌شماری یا وسواس درمورد غذای مصرفی، وزن کم کنید. یک مطالعه نشان می‌دهد که رژیم کتوژنیک نسبت به رژیم غذایی کم‌چربی با محدودیت کالری، در کاهش وزن ۲٫۲ برابر موفق‌تر عمل می‌کند. علاوه بر این رژیم کتوژنیک موجب کاهش تری‌گلیسرید و افزایش کلسترول خوب خون (HDL) نیز می‌شود.

یک مطالعه‌ی دیگر نشان می‌دهد کسانی که رژیم کتوژنیک را دنبال می‌کنند، ۳ برابر کسانی که رژیم توصیه‌شده‌ی انجمن دیابت بریتانیا را دنبال می‌کنند، وزن کم می‌کنند.

برتری رژیم کتوژنیک بر رژیم کم‌چربی، چندین دلیل دارد. یکی از این دلایل، افزایش پروتئین مصرفی است که این امر به‌نوبه‌ی خود فواید زیادی برای سلامتی دارد. علاوه بر این، افزایش کتون‌ها، کاهش قند خون و بهبود حساسیت به انسولین نیز در تأثیرگذاری رژیم کتوژنیک نقشی کلیدی دارند.

رژیم کتوژنیک می‌تواند ابزار مؤثری برای درمان بیماری‌های عصبی مانند صرع باشد. مطالعات زیادی فواید رژیم کتوژنیک را برای گستره‌ی وسیعی از بیماری‌ها به اثبات رسانده‌اند. این بیماری‌ها عبارتند از:

البته برای اثبات قطعی برخی از موارد بالا به مطالعات بیشتری نیاز است.

به‌طورکلی باید مصرف غذاهای سرشار از کربوهیدرات‌، محدود شود. موارد زیر خوراکی‌هایی هستند که باید مصرف‌شان را محدود یا قطع کنید:

سعی کنید در درازمدت انواع گوشت‌ها و سبزیجات موجود در برنامه‌ی غذایی‌تان را عوض کنید. زیرا مواد غذایی مختلف، خواص و فواید متفاوتی برای سلامتی دارند.

اگر در بین وعده‌های غذایی‌تان احساس گرسنگی کردید، در زیر نمونه‌های خوبی از میان‌وعده‌های مناسب برای کاهش وزن متناسب با رژیم کتوژنیک آمده است:

حفظ رژیم کتوژنیک در رستوران‌ها کار خیلی سختی نیست. در منوی بسیاری از رستوران‌ها گوشت یا ماهی وجود دارد. این غذاها را سفارش بدهید و هرگونه غذایی را که محتوی مقدار زیادی کربوهیدرات است، با سبزیجات اضافه جایگزین کنید.

غذاهای حاوی تخم‌مرغ نیز گزینه‌های مناسبی به‌عنوان وعده‌ی غذایی هستند. به‌عنوان مثال املت یا تخم‌مرغ به‌همراه گوشت، گزینه‌های مناسبی هستند.

گزینه‌ی دیگری که برای انتخاب دارید، همبرگر بدون نان یا کباب بدون برنج است. همچنین بهتر است به‌جای برنج، نان و سیب‌زمینی سرخ‌شده، از سبزیجات استفاده کنید. مقدار بیشتری آووکادو، پنیر، گوشت و تخم‌مرغ مصرف کنید.

معمولا رژیم کتوژنیک برای افراد سالم مشکلی ایجاد نمی‌کند، ولی ممکن است در برخی مواقع تا زمانی که بدن به آن عادت کند، عوارضی ایجاد کند. یکی از این عوارض آنفولانزای کِتو (آنفولانزای کربوهیدرات کم) نامیده می‌شود و پس از چند روز از شروع رژیم بروز می‌کند.

آنفولانزای کتو موجب کاهش انرژی، تضعیف عملکرد ذهنی، افزایش گرسنگی، مشکلات خواب، حالت تهوع، اختلالات گوارشی و کاهش عملکرد ورزشی افراد می‌شود.

برای کاهش این عوارض بهتر است چند هفته رژیم کم‌کربوهیدرات را دنبال کنید تا بدن‌تان یاد بگیرد چگونه چربی بیشتری بسوزاند و سپس کربوهیدرات را از رژیم غذایی‌تان حذف کنید.

رژیم کتوژنیک ممکن است تعادل آب و مواد معدنی را در بدن‌تان برهم بزند. بنابراین به وعده‌های غذایی‌تان کمی نمک اضافه کنید یا از مکمل های غذایی استفاده کنید. مصرف روزانه ۳ تا ۴ گرم سدیم، یک گرم پتاسیم و ۳۰۰ میلی‌گرم منیزیم می‌تواند عوارض احتمالی ناشی از رژیم کتوژنیک را به حداقل برساند.

حداقل در شروع رژیم کتوژنیک باید تا جایی غذا بخورید که سیر شوید و مصرف کالری‌تان را محدود نکنید. معمولا رژیم کتوژنیک به خودی‌خود موجب کاهش وزن می‌شود و نیازی به ایجاد محدودیت در کالری دریافتی نیست.

دیابت موجب تغییراتی در سوخت‌وساز، افزایش قند خون و اختلالاتی در عملکرد انسولین می‌شود. رژیم کتوژنیک در کاهش چربی اضافی مؤثر است. وجود چربی اضافه در بدن، با ابتلا به دیابت نوع ۲، پیش‌دیابت و نشانگان سوخت‌وسازی ارتباط نزدیکی دارد.

نتایج مطالعه‌ای حاکی از آن است که رژیم کتوژنیک می‌تواند مقاومت به انسولین را تا ۷۵٪ بهبود ببخشد. در مطالعه‌ی دیگری که بر روی مبتلایان به دیابت صورت گرفت، مشاهده شد ۷ نفر از ۲۱ نفری که رژیم کتوژنیک را دنبال می‌کنند، می‌توانند مصرف تمام داروهایشان را متوقف کنند.

در مطالعه‌ی دیگری کسانی که رژیم کتوژنیک را دنبال کردند، توانستند ۱۱٫۱ کیلوگرم وزن کم کنند. درحالی‌که کسانی که رژیم غذایی با کربوهیدرات بالاتر داشتند، توانستند تنها ۶٫۹ کیلوگرم وزن کم کنند. اهمیت این موضوع به‌خاطر تأثیری است که اضافه وزن بر دیابت نوع ۲ دارد.

همچنین ۹۵٫۲% از مبتلایان به دیابت که رژیم کتوژنیک را دنبال کردند، توانستند مصرف داروهای دیابت‌شان را قطع کنند یا کاهش بدهند. این عدد برای کسانی که رژیم‌های با کربوهیدرات بیشتر را دنبال می‌کردند، ۶۲٪ بود.

معمولا مکملی برای رژیم کتوژنیک ضروری نیست، ولی مصرف مکمل‌های زیر می‌تواند سودمند باشد:

بله. بهتر است اوایل رژیم کربوهیدرات را حذف کنید. پس از ۲ تا ۳ ماه می‌توانید در موقعیت‌های خاص کربوهیدرات مصرف کنید، ولی دوباره باید به رژیم‌تان برگردید.

خطر کاهش عضلات در تمام رژیم‌های غذایی‌ وجود دارد. بااین‌حال افزایش مصرف پروتئین‌ها و سطح کتون بالا می‌تواند احتمال کاهش عضلات را به حداقل برساند. (مخصوصا اگر با وزنه‌ها کار می‌کنید.)

بله. اما ممکن است این رژیم برای عضله سازی به‌خوبی رژیم‌های با کربوهیدرات متوسط نباشد.

خیر. بااین‌حال ممکن است مصرف کالری بیشتر در برخی روزها سودمند باشد.رژیم غذایی کتونی

مصرف پروتئین باید در حد متوسط باشد. مصرف زیاد پروتئین ممکن است موجب جهش سطح انسولین و کاهش کتون‌ها شود. حداکثر می‌توانید ۳۵٪ از کل کالری مصرفی‌ روزانه‌تان را از پروتئین‌ها دریافت کنید.

اگر دائما احساس خستگی و ضعف دارید، شاید به‌طور کامل وارد حالت کتوزی نشده‌اید یا بدن‌تان نمی‌تواند به‌خوبی از چربی‌ها و کتون‌ها استفاده کند. برای مقابله با این وضعیت مقدار کربوهیدرات مصرفی‌تان را کاهش بدهید و نکات بالا را دوباره بررسی کنید. مصرف مکمل‌هایی مانند روغن MCT و کتون‌ها نیز می‌تواند به خارج شدن از این وضعیت کمک کند.

نگران نباشید. دلیل این امر به‌خاطر دفع محصولات جانبی حاصل از کتوز است.

این امر جزو عوارض جانبی رایج رژیم کتوژنیک است. برای مقابله با این وضعیت آب‌های طعم‌دار و آدامس بدون شکر استفاده کنید.

برخی کتوز را با کتواسیدوز اشتباه می‌گیرند. کتوز طبیعی است، ولی کتواسیدوز در اثر دیابت رخ می‌دهد. کتواسیدوز خطرناک است. اما کتوز در رژیم کتوژنیک کاملا طبیعی است و ضرری برای سلامتی ندارد.

اختلال هضم و اسهال جزو عوارض جانبی رایج رژیم کتوژنیک هستند که به‌طور طبیعی پس از ۳ تا ۴ هفته از بین می‌روند. اگر این وضعیت ادامه پیدا کرد، از خوراکی‌های حاوی فیبر بالا بیشتر استفاده کنید. مکمل‌های منیزیم نیز می‌تواند به درمان یبوست کمک کند.

رژیم کتوژنیک برای افرادی که اضافه وزن دارند، مبتلایان به دیابت و کسانی که می‌خواهند سلامت متابولیک‌شان را بهبود بدهند، فوق‌العاده است. اما ممکن است این رژیم برای ورزشکاران حرفه‌ای و کسانی که می‌خواهند حجم عضلات و وزن‌شان را بالا ببرند، مناسب نباشد.

مانند تمام رژیم‌ها و انواع روش های لاغری، این رژیم تنها زمانی می‌تواند ثمربخش باشد که در اجرای آن ثبات‌قدم داشته باشید و برای مدتی طولانی آن را دنبال کنید.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

با نکات ورزشی و تغذیه‌ای این مجموعه، اندامی متناسب و جذاب داشته باشید.

17000تومان

14000تومان

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

سلام من عاشق شیرینی هستم و برام مهم بود هنگام گرفتن این رژیم بتونم شیرینی مناسب این رژیم رو بخورم که کلی دنبال دستور چخت گشتم ولی یه پنکیک که با پروتئین وی درست میشه رو پیدا کردم که بی نظیر هست.

این پنیری که عنوان میکنید چه پنیری مد نظر هست؟ ممنون میشم با جزیات راجع به پنیر توضیح بدید

سلام
از مقالات مفید و کامل سایت تون کمال تشکرو دارم
موفق باشید

متشکر از لطفتون دوست عزیز

رژیم و تغذیه

رژیم خام خواری برای لاغری؛ آیا رژیم خام خواری سالم است؟

خواص سمنو؛ طرز تهیه و خواص شگفت‌انگیز آن برای بدن

۱۵ غذای مفید که هنگام سرماخوردگی باید بخورید

رژیم لاغری در دوران شیردهی و نکاتی که باید بدانید


پیشگیری از سرطان با مصرف ۱۳ خوراکی سالم

آخرین مطالب

درمان ورم لوزه؛‌ علائم، علت و راه‌های درمان آن

فواید روغن گل سرخ برای سلامتی؛ ۱۹ خاصیت مؤثر که باید بدانید

گیاهان تصفیه کننده هوا؛ ۲۰ گیاهی که سموم هوا را از بین می‌برند

یادگیری سخنرانی؛ چطور سخنران بهتری شویم؟


املش؛ گنجی در دل گیلان هیشه سرسبز

ترین های جهان

بلندترین برج های جهان در کدام کشورها قرار دارند؟

بهترین رمان های عاشقانه که حس عشق را در شما زنده می‌کنند


پرفروش ترین خودروهای جهان در سال ۲۰۱۷

بهترین شهرهای کانادا برای مهاجرت کدام‌اند؟


برترین فوتبالیست های جهان در طول تاریخ

بلندترین آبشار دنیا؛ ۱۰ آبشار حیرت‌انگیز دنیا

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

در مورد تکنیک افلوراژ چه می دانید؟ اگر در مورد تکنیک های ماساژ سوئدی اطلاعاتی داشته باشید بدون شک، نام افلوراژ نیز به گوشتان خورده است. در این مقاله از بخش پزشکی دکتر سلام به آموزش نحوه انجام افلوراژ می پردازیم. افلوراژ فشار بسیار بیشتری را نسبت به لمس کردن وارد می کند که می تواند بر بافت های زیر پوستی اثر بگذارد و به عنوان تغییر شکل نیز تعریف می شود. گفته می شود که افلوراژ تأثیر کلی بر گردش خون دارد و درمانگر در بیشتر …

در مورد جوانسازی واژن چه می دانید؟ برای بسیاری از خانم ها با افزایش سن و گذراندن مراحل خاصی از زندگی، تجربه تغییر در بدن از جمله تغییرات در ناحیه واژن کاملاً طبیعی است. هرچند، بسیاری از خانم ها با تغییر در ظاهر و احساس، احساس خجالت و ناراحتی می کنند. تغییرات در ناحیه واژن ممکن است توسط عوامل بسیاری از جمله بارداری، زایمان، تغییرات وزن و روند پیری طبیعی به ایجاد شود. خانم هایی که با اين تغييرات ناراحت هستند اغلب خواهان جوانسازی واژن …

چه نوعی از درمان زیبایی غیر تهاجمی برای آقایان وجود دارد؟ همانطور که درمان های  زیبایی غیر تهاجمی در بین افراد مختلف پرطرفدار تر می شود تقاضای آن در میان مردان هم زیاد شده است. درمان های غیر تهاجمی می توانند نتایج فوق العاده ای هم برای زنان و هم برای مردان داشته باشند. اما مردان نگرانی های زیبایی مختص خودشان را دارند. اغلب مردان دوست دارند علامت های پیری آنها از بین رفته و در عین حال ظاهر مردانه خود را حفظ کنند. بعضی …

آیا می دانید چگونه خاصیت کشسانی پوست خود را بهبود ببخشیم؟ کلاژن و الاستین دو پروتئین طبیعی هستند که با هم کار می کنند تا پوست را صاف و انعطاف پذیر نگه دارند. تجزیه این پروتئین یکی از ویژگی های رایج در پیری است که باعث ایجاد تغییرات ساختاری در اپیدرم و درم می شود. در حالی که بعضی از روش های آرایشی و بهداشتی با شل شدن بیش از حد پوست، اثری نمی گذارند، درمان های مختلفی ممکن است انجام شود تا پوست به …

شایع ‌ترین علامت شپش، خارش است. اگرچه شپش بیماری خاصی ایجاد نمی ‌کند اما گزش آن باعث ایجاد حساسیت روی پوست می ‌شود. شپش‌ ها می‌ توانند باعث ایجاد حس قلقلک روی سر یا بدن شوند طوری که احساس می‌ کنید چیزی درحال راه رفتن روی پوستتان است! در این مطلب از بخش عمومی دکتر سلام، راه های طبیعی از بین بردن شپش توضیح داده شده که در صورت انجام آن ها نیازی به مصرف داروهای شیمیایی نخواهید داشت. راه های از بین بردن شپش …رژیم غذایی کتونی

بیماری چشم صورتی یا ورم ملتحه، معمولا موقتی است و علل مختلفی مانند عفونت باکتریایی، عفونت ویروسی و یا حساسیت باعث بروز آن می شود. افراد می توانند …

اگرچه داروهای ضد افسردگی همانند گروه های دیگر از داروهای تجویز شده هستند، تحقیقات پژوهشی نشان می دهد که درصد زیادی از بیماران مبتلا به افسردگی با مصرف …

تست بارداری خانگی چیست؟ شاید در مورد کیت های تست حاملگی خانگی شنیده بوده باشید، اما زمانی که می شنوید می تواند بارداری تان را بدون وجود این …

آیا سم زدایی مو واقعیت دارد؟ در مورد سم زدایی مو چه اطلاعاتی دارید؟ ممکن است به این موضوع فکر کرده باشید که تمیز کردن پوست سر، به …

احتمالا تا به حال در مورد فواید بسیار زیاد روغن CBD برای سلامتی انسان شنیده اید، اما آیا می ­دانستید ماده شیمیایی کانابینویید می ­تواند تاثیرات مثبتی روی …

وظایف و آماده شدن پدرها در ماه نهم چیست؟ پدر بودن یک مسیر طولانی و هیجان انگیز است. زن و شوهر، زمانی که نتیجه …

علت زیاد شدن ترشح بزاق دهان در دوران بارداری چیست؟ آیا شما باردارید و ترشح بزاق دهان شما بیش از حد معمول است؟ افزایش …

لوبیا و دانه های کامل مانند برنج قهوه ای، کینوا و گندم کامل، دارای فیبر زیادی هستند و سطح قند خون شما را افزایش نمی دهند. این مواد کلسترول را پایین می آورند و به شما احساس خوبی می دهند.

سرکه سیب برای خشک کردن زگیل ها و کشتن ویروس ها مفید است. خواص ضد میکروبی قوی دارد که در از بین بردن زگیل های تناسلی موثر است. اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند برخی از ویروس ها و باکتری ها را از بین ببرد.

روغن بابونه رومی یک ضد التهاب معروف است که هم برای انسان و هم برای سگ در صورت داشتن مشکلات پوستی مشابه مانند سوزش، سوختگی، جراحات، زخم یا اگزما بسیار عالی می باشد. این یک روغن بسیار ملایم است که به آرام کردن استرس سگ نیز کمک می کند.

روغن اسطوخودوس یک درمان مهم  موضعی برای مشکلات پوستی سگ مانند آلرژی و سوختگی است. این روغن  یک انتخاب رایج در بین روغن های ضروری  برای زخم ها و خارش پوست سگ می باشد.

برای درمان افسردگی و بد اخلاقی، صبح یک عدد موز بخورید. این میوه سروتونین مغز را افزایش داده و خوش اخلاقی بیشتر را برایتان به ارمغان می آورد.

برای افزایش سوخت و ساز بدن، ناشتا آب بنوشید. نوشیدن آب لیمو ناشتا، باعث چربی سوزی می شود و میل کردن آب هویج ناشتا، کبد چرب را درمان می کند. همچنین خوردن آب سیب ناشتا، باعث درمان جوش و آکنه می شود.

جوشانده شنبیله می تواند خارش پوست سر را درمان کند. برای این منظور کمی شنبیله را در آب در حال جوش ریخته و پس از 15 دقیقه آن را صاف کنید و موهای خود را با این مایع بشویید. شما همچنین شاهد خوش حالتی موهای خود خواهید بود.

اثبات شده است که رژیم پالئو برای بهبود عدم تحمل گلوکز مفید است و به طور خاص، رژیم غذایی پالئو بیش از یک رژیم غذایی مدیترانه ای به منظور بهبود تحمل گلوکز در افراد مبتلا به بیماری های قلبی اثر بخش بوده است.

هر دو رژیم غذایی اتکینز و پالئو، افراد را به مصرف تمام غذاهای مغذی، از جمله گوشت تازه، ماهی، غذاهای دریایی، سبزیجات تازه، چربی های سالم و … تشویق می کنند.

گزینه سالمی که برای مبتلایان به سرطان پروستات مناسب می باشد، خوردن گوجه فرنگی پخته است. گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدانی قوی به نام لیکوپن می باشد که زمانی که گوجه فرنگی پخته می شود، بدن به راحتی می تواند آن را جذب کند.

برای زنان باردار حرکت های کششی مفید تر است. این کار به شما کمک می کند که در وزن متعادل باقی بمانید، ریلکس کنید …

همه ما می دانیم که انواع حرکات یوگا مزایای زیادی برای بدن خواهند داشت. یوگا نه تنها یکی از بهترین ورزش ها برای از …

کلیه حقوق محفوظ و متعلق به مجله پزشکی دکتر سلام است بازنشر مطالب فقط با ذکر لینک مستقیم مجاز است

همرسانی در

ایمیل

فیسبوک

Messenger

Messenger

رژیم غذایی کتونی

توییتر

بالاترین

واتس‌اپ

لینک را کپی کنید

این لینک‌ها خارج از بی‌بی‌سی است و در یک پنجره جدید باز می‌شود

انجمن رژیم‌های غذایی بریتانیا در آستانه سال نوی میلادی از مردم خواسته از گرفتن پنج رژیم غذایی معروف پرهیز کنند.

این پنج رژیم عبارتند از: خام گیاهخواری مطلق (Raw Vegan)، آلکالین، پیوپی، کتوژنیک و مکمل‌های غذایی کیتی پرایس.

سیان پورتر از انجمن تغذیه بریتانیا می‌گوید اگر رژیمی آنقدر خوب به نظر می‌آید که باورکردنی نیست احتمالا مفید هم نیست.”

بنیاد تغذیه بریتانیا هم تایید کرده که بهتر است از این پنج رژیم پرهیز شود اما دکتر عاصم ملهوترا مبدع رژیم پیوپی از روش خود دفاع کرده است.

هنرمندانی چون گویینت پالترو، مگان فاکس و استینگ از این رژیم غذایی طرفداری کرده‌اند. گیاهخواری مطلق پرهیز از هر گونه غذای حیوانی است از جمله لبنیات، تخم مرغ، عسل، صدف و حشرات. خام‌خواری به معنای آن است گیاه نباید به هیچ وجه تصفیه، کنسرو یا فرآوری شیمیایی شود و نباید بیش از ۴۸ درجه سانتیگراد حرارت ببیند.

طرفداران این رژیم بر این باورند که حرارت، آنزیم‌های طبیعی مواد غذایی را از بین می‌برد بنابراین بدن برای تجزیه و هضم این مواد باید بیشتر تلاش کند علاوه بر این که حرارت بخشی از مواد مغذی را هم از بین می‌برد.

اما حرارت باعث ایجاد برخی مواد مغذی در برخی گیاهان مثل هویج می شود علاوه بر اینکه برخی گیاهان مثل سیب زمینی را نمی توان خام خورد .

خانم پورتر می گوید: “برای برخی گیاهخواری مطلق معادل تغذیه سالم است اما باید به دقت برنامه‌ریزی کنید تا مواد مغذی مهم به بدن شما برسد.”

توصیه نظام بهداشت و درمان بریتانیا به گیاهخواران مطلق این است که مصرف ویتامین دی و ویتامین ب ۱۲ را به عنوان مکمل غذایی در نظر داشته باشند.

سارا فرگوسن، دوشس یورک -عروس سابق ملکه بریتانیا و تام برادی، بازیکن فوتبال آمریکایی طرفدار این رژیم هستند.

این رژیم بر پایه این فرضیه شکل گرفته که pH (اسیدیته) خون و بدن انسان بر اساس آنچه می خوریم تغییر می کند. برای این فرضیه هیچ نشانه علمی وجود ندارد. بدن انسان pH خون را در محدوده بسیار تنگ ۷.۳۵ و ۷.۴۵ نگه می‌دارد چرا که اگر اسیدیته خون از این محدوده خارج شود حیات به خطر می‌افتد و فرقی نمی‌کند که چه خورده باشیم، برای بدن طبیعی که تغذیه کرده باشد، در هر حالتی pH خون در همین محدوده باقی خواهد ماند.

طرفداران این رژیم غذایی بر این باورند که “اسید بیش از حد” باعث بیماری‌هایی مثل آرتریت (آرتروز)، پوکی استخوان، بیماری‌های کبد و کلیه و حتی سرطان می‌شود.

بنابراین آنها توصیه می‌کنند با خوردن غذاهای غیر اسیدی مثل میوه و سبزیجات اسید بدن را خنثی کنیم.

پژوهش‌های موسسه تحقیقات بریتانیا نشان می‌دهند که خوردن میوه و سبزیجات باعث کاهش وزن می‌شود اما تاثیری بر pH خون ندارند.

به گفته خانم پورتر آنچه باعث کاهش وزن می‌شود کاهش دریافت کالری است نه کاهش اسیدیته خون.

توصیه نظام بهداشت و درمان بریتانیا این است که برای سودمندی رژیم آلکالین شواهد علمی وجود ندارد و محروم کردن بدن از گروه‌هایی از مواد غذایی، مفید نیست.

کیتی پرایس نوشیدنی‌هایی را به عنوان جایگزین صبحانه یا وعده‌های غذا یا برای بازیابی قوا و رساندن آب به بدن روانه بازار کرده . بنا بر سایت رسمی این محصولات، این نوشیدنی‌ها باعث تقویت قوام عضلات و محافظت از آنها می شود و میل به خوردن هله هوله و همچنین ولع خوردن را کم می‌کند.

انجمن رژیم های غذایی بریتانیا می‌گوید کاهش سریع وزن می‌تواند نوعی مشوق باشد اما سرکوب اشتها نه توصیه می‌شود، نه سالم است نه قابل دوام.

سارا کو از بنیاد تغذیه بریتانیا می‌گوید: “جایگزین‌های وعده‌های غذایی ممکن است برای کسانی که باید وزن زیادی کم کنند مناسب باشد اما باید همیشه آنها را زیر نظر متخصص سلامت استفاده کرد.”

شرکت محصولات کیتی پرایس به درخواست بی‌بی‌سی برای اظهار نظر در این باره پاسخ نداد.

رژیم پیوپی مدعی است که اصول رژیم مدیترانه‌ای را به کار گرفته و باعث کاهش وزن و کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم می‌شود.

پیوپی نام دهکده‌ای در ایتالیا است که لقب “سالم ترین دهکده دنیا” را دارد و ساکنان آن اغلب ده سال بیشتر از مردم دیگر نقاط عمر می کنند و به صد سالگی می‌رسند. رژیم غذایی آنها پر است از سبزیجات، ماهی‌های روغنی (تن، آزاد /سمون/، خال خالی، ساردین) و مغز دانه‌ها. گفته می‌شود این نوع تغذیه از دیابت نوع دوم جلوگیری می‌کند.

دکتر عاصم ملهوترا و دانال انیل با اقتباس از تغذیه مردم این روستا، رژیمی کم کربوهیدرات، پر چربی، حاوی سبزی و میوه و ماهی‌های روغنی توصیه کردند در کنار ورزش و پرهیز از زیاده‌روی در نوشیدن الکل.

آنها همچنین روزه گرفتن گهگاهی، پرهیز از گوشت قرمز و نشاسته (برنج، نان، سیب‌زمینی) و شیرینی‌جات را توصیه کردند.

انجمن رژیم‌های غذایی بریتانیا می گوید این دو نفر رژیم غذایی مدیترانه‌ای را برای مقاصد خود “مصادره” کرده اند. این انجمن توصیه آنها به گنجاندن روغن نارگیل و گل کلم به عنوان پایه (نان) پیتزا را “مسخره” خوانده است.

خانم پورتر می گوید: “ما می‌دانیم که تغذیه مدیترانه‌ای یکی از سالم‌ترین رژیم های غذایی است اما این تغذیه کم کربوهیدرات نیست.”

بنیاد تغذیه بریتانیا هم این را تایید می‌کند و می گوید تغذیه مدیترانه‌ای در تمام وعده‌های غذا شامل پاستا (ماکارونی) و برنج است.

خانم پورتر می‌گوید توصیه به خوردن مقدار زیادی چربی اشباع شده نتیجه بررسی رژیم مدیترانه ای در کلیت آن نیست بلکه سعی شده چیزی را که شواهد تایید می‌کند در آن لحاظ کنند:

“چرا این نوع تغذیه باعث کاهش وزن می‌شود، چون باعث انتخاب‌های سالم‌تری می‌شود و در کل فرد کالری کمتری دریافت می‌کند.”

اما دکتر ملهوترا که متخصص قلب و مشاور مجمع ملی چاقی است می‌گوید: “رژیم پیوپی ارزیابی مستقلی است که اسرار یکی از سالم‌ترین دهکده های دنیا را با آخرین تحقیقات پزشکی و تغذیه و ورزش پیوند می‌دهد تا بسیاری از افسانه‌های امروزی صنعت کاهش وزن و سلامت را بی‌اعتبار کند.”رژیم غذایی کتونی

“شماری از پزشکان برجسته بین‌المللی، متخصصان تغذیه، پژوهشگران و متخصصان ورزشی از این رژیم حمایت کرده‌اند.”

“باید پیوند و نفوذ شرکت‌های مختلف صنایع غذایی با انجمن رژیم‌های غذایی بریتانیا را زیر سوال برد. به نظر من نمی‌توان این انجمن را منبعی مستقل برای توصیه‌های تغذیه به حساب آورد.”

سخنگوی انجمن رژیم های غذایی بریتانیا به اظهارات دکتر ملهوترا چنین پاسخ داد: “تحلیل‌هایی که ما منتشر می‌کنیم بر اساس شواهد علمی است و روابط مهم ما با تولید کنندگان صنایع غذایی کشور تاثیری بر آن نمی‌گذارد.”

“سخنگویان ما مثل تمام متخصصان تغذیه باید برای عضویت در ‘نظام حرفه ‌ای بهداشت و مراقبت’ به شواهد علمی پایبند باشند.”

گفته می‌شود کوبی برایانت، ستاره بسکتبال آمریکا، کیم کارداشیان و الک بالدوین از این رژیم پیروی می‌کنند.

در این رژیم کربوهیدرات بسیار کم، چربی زیاد، پروتئین متوسط توصیه می‌شود و کربوهیدرات باید از سبزیجات بی‌نشاسته، مغزدانه‌ها و دانه‌ها تامین شود.

هدف این است که بدن به شرایط کتونی سوق داده شود یعنی مثل زمانی که بدن نمی‌تواند قند خون (گلوکز) را از کربوهیدرات تامین کند و برای تولید انرژی شروع به سوزاندن چربی می کند.

خانم پورتر می‌گوید: “نکته منفی اینجاست که گفته می‌شود این رژیم سرطان را درمان می‌کند در حالی که اینطور نیست.”

او می گوید با نخوردن کربوهیدرات، چیزهای کم کالری دیگری که معمولا همراه آن خورده می‌شود هم حذف می شود:

“اگر کربوهیدرات مثل پاستا را حذف کنید سس خامه ای را هم حذف می کنید، اگر خوردن نام را کم کنید خوردن کره را هم کم می‌کنید. اگر خوردن بیسکویت را کم کنید خوردن شکر را هم کم می‌کنید.”

به گفته خانم پورتر خطر این کار این است که خوردن فیبر (الیاف غذایی) که برای سلامت روده‌ها مهم است هم کاهش پیدا می‌کند. بنیاد تغذیه بریتانیا می‌گوید این روش ممکن است برای کاهش وزن در کوتاه مدت موثر باشد اما بعید است بتوان این کاهش وزن را حفظ کرد.

در نهایت اینها توصیه‌های انجمن رژیم های غذایی بریتانیا است:

از شما خواسته بودیم که اگر می‌خواهید مطالب بیشتری درباره رژیم غذایی و موضوعات مرتبط به آن در بی‌بی‌سی فارسی بخوانید، سوال‌های خود را برای ما بفرستید.

فرصت فرستادن سوال برای این موضوع به پایان رسیده است.

ممنون از شما که سوال فرستادید. مطلب زیر در پاسخ به این سوال‌ها تهیه شده است:

چه بخوریم و چه مقدار بخوریم که سالم باشد؟ #ازمابپرس

#ازمابپرس ابزاری است که به شما امکان می‌دهد تا با سوالهای خود در تهیه مطالب و گزارشهای بی‌بی‌سی فارسی سهیم شوید.

درباره #ازمابپرس بیشتر بدانید

رژیم غذایی کتونی
رژیم غذایی کتونی
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *