رژیم غذایی مناسب در دیابت بارداری

رژیم غذایی مناسب در دیابت بارداری
رژیم غذایی مناسب در دیابت بارداری

ديابت بارداري در 8-3 % بارداري ها ايجاد مي شود.در ايران به طور متوسط7% خانم ها در دوران بارداري مبتلا به ديابت بارداري مي شوند. اين بيماري به علت تغيير سطح هورمون ها در بدن به وجود آمده و گاهي اوقات براي درمان آن نياز به تزريق انسولين مي باشد.
ديابت بارداري در اکثر موارد بعد از تولد نوزاد از بين خواهد رفت. اين مطالب اطلاعاتي در مورد مصرف غذاي سالم در زمان ابتلا به بيماري ديابت بارداري در اختيار شما قرار خواهد داد.

چگونه سالم غذا خوردن به ما کمک خواهد کرد ؟

يک بره غذايي سالم را با اهداف زير پي گيري نماييد:
  • کنترل ميزان قند خون با هدف دستيابي به سطح قند خون در محدوده طبيعي
  • تامين تغذيه مناسب براي شما و همچنين براي جنين در حال رشد
  • دستيابي به تغييرات مناسب وزن در طول دوران بارداري

چه غذاهايي بايد مصرف کنم ؟

  • کربوهيدرات
غذاهاي حاوي کربوهيدرات به گلوکز تبديل شده و براي تامين انرژي بسيار مفيد مي باشند. کربوهيدرات براي شما و فرزندتان بسيار مفيد مي باشند.
براي کمک به تنظيم ميزان قند خون خود لازم است مواد حاوي کربوهيدرات را در 3 وعده غذايي اصلي و 3-2 ميان وعده در روز تقسيم کنيد.
مواد غذايي حاوي کربوهيدرات عبارتند از :

  • نان و غلات صبحانه
  • ماکاروني ، برنج و رشته فرنگي
  • سيب زميني و ذرت
  • حبوبات مانند لوبيا و عدس
  • ميوه ها
  • شير ، ماست ؛ شير سويا غني شده با ويتامين D

در بعضي از موارد علي رغم تنظيم ميزان مصرفي کربوهيدرات توسط خانم هاي باردار ، سطح قند خون بالاتر از حد طبيعي مي باشد. در اين موارد نبايد کربوهيدرات را از بره غذايي حذف کرد. در اين موارد در روند درمان ديابت بارداري نياز به استفاده از انسولين براي تنظيم ميزان قند خون مي باشد.

چربي:
همواره سعي کنيد تا ميزان چربي مصرفي خود را کم کنيد.به خصوص چربي هاي اشباع.
از چربي هاي سالم مانند روغن کانولا ، زيتون و انواع روغن هاي اشباع نشده ، مارگارين ، آواکادو و روغن تهيه شده از مغز هاي خوراکي استفاده کنيد.
به منظور محدود کردن ميزان مصرفي چربي هاي اشباع در رژيم غذايي ، گوشت مصرفي خود را از نوع کم چرب ، مرغ بدون پوست و لبنيات کم چرب انتخاب نموده و از مصرف غذاهاي آماده ( بازاري ) و فست فود خودداري نمائيد.
مصرف چربي بيش از اندازه باعث ايجاد اضافه وزن شده در نتيجه به صورت غير مستقيم باعث بالارفتن سطح قند خون خواهد شد.

پروتئين :
روزانه مصرف 2 واحد پروتئين بر اي شما توصيه مي شود.
مواد غذايي حاوي پروتئين عبارتند از : گوشت ،مرغ ، ماهي ، تخم مرغ ، پنير کم چرب ،
اين مواد غذايي به طور مستقيم باعث تغيير در ميزان قند خون شما نمي شوند.
شير، ماست و حبوبات نيز منابع مهمي براي پروتئين مي باشند. به خاطر داشته باشيد که آنها حاوي کربوهيدرات
نيز مي باشند.

کلسيم و آهن :
نياز به مصرف کلسيم و آهن در طول دوران بارداري افزايش مي يابد. سعي کنيد 3-2 وعده مواد غذايي کم چرب حاوي کلسيم در روز مصرف کنيد. ( ا واحد = 25ml شير يا شير سويا غني شده ، 2 گرم ماست و يا 2 برش پنير )
آهن در گوشت قرمز ، مرغ و ماهي به آساني جذب مي شود. به هر حال اگر شما گياهخوار بوده و يا تمايلي به استفاده از اين مواد غذايي نداريد مي توانيد طبق صلاحديد پزشک ار مکمل هاي حاوي کلسيم و آهن استفاده کنيد.

ديگر ملاحظات رژيم غذايي :

  • مواد غذايي که باعث افزايش اضافه وزن در شما نشده و يا سطح قند خونتان را افزايش نمي دهند را مي توانيد آزادانه مصرف کنيد.به عنوان مثال: ميوه مانند توت فرنگي ، ليمو ، ليمو ترش ، خيار ، کاهو ، سبزيجات ( به جز سيب زميني ، ذرت ، حبوبات )
  • سعي کنيد 2 واحد در روز از سبزيجات استفاده نمائيد.

چه نوشيدني هايي را مي توانم مصرف کنم ؟

در اغلب اوقات سعي کنيد آب را به عنوان نوشيدني انتخاب کنيد. گاهي اوقات با اضافه نمودن ليمو ترش مي توانيد طعم متفاوتي براي خود ايجاد کنيد.

آيا مي توانم از شيرين کننده هاي مصنوعي استفاده کنم ؟

از شيرين کننده هاي مصنوعي در مقادير کم مي توان استفاده نمود

نظرتان در مورد تغذيه نوزاد با شير مادر چيست ؟

تغذيه نوزاد با شير مادر به همه خانم هاي باردار توصيه مي شود . اين يکي از بهترين روش هايي است که به شما در رسيدن به وزن قبل از بارداري کمک خواهد کرد.

آيا من در معرض خطر ابتلا به ديابت نوع 2 هستم ؟

در حالي که سطح قند خون بعد از تولد نوزاد به ميزان طبيعي خواهد رسيد اما 5-3 درصد خانم هايي که در طول دوران بادراري خود مبتلا به ديابت بوده اند در 15-13 سال آينده مبتلا به ديابت توع 2 خواهند شد.

}براي کاهش ريسک ابتلا به ديابت نوع 2 چه کارهايي مي بايت انجام دهم ؟

حفظ يا رسيدن به وزن سالم با رعايت تعادل در مصرف مواد غذايي و نيز انجام فعاليت فيزيکي ( ورزش ) مناسب به منظور کاهش وزن اضافي .

مرکز تحقیقات دیابت یکی از سه مراکز وابسته به پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم می باشد که در ابتدا تحت عنوان “واحد تحقيقاتي ديابت” از سال 1372 فعالیت خود را در زمينه های مختلف باليني، آموزشي و علوم پايه برای سطوح مختلف جامعه آغاز نمود و سپس از اردیبهشت ماه سال 1389 در قالب “مرکز تحقیقات ديابت” به   ادامه »

خیابان کارگر شمالی، پایین تر از مرکز قلب، خیابان شهریور غربی، نبش هیئت، کلینیک دیابت و بیماری های متابولیک، طبقه پنجم، مرکز تحقیقات دیابت

1411715851

شماره 5-88334192

شماره فکس:5-88334192

پست الکترونیک:

emri-diabetes@tums.ac.ir

رژیم غذایی مناسب در دیابت بارداری
رژیم غذایی مناسب در دیابت بارداری
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *