روش های درمان لکنت زبان کودکان

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

به‌عنوان پدر و مادر، نمی‌توانید نگرانی‌تان را از مواجهه با اولین لکنت‌ زبان فرزندتان پنهان کنید. آیا برای عبور از این مانع کاری از دست شما ساخته است؟ لکنت چه زمانی عادی است و چه‌وقت باید به فکر درمان لکنت زبان کودک افتاد؟ لکنت زبان در میان کودکان ۲ تا ۵ سال مسئله‌ی غیرمعمولی نیست. برای بسیاری از کودکان لکنت صرفا بخشی از فرایند زبان‌آموزی و کنار هم چیدن کلمات برای جمله‌سازی است. در این نوشته اطلاعاتی به شما ارائه می‌کنیم که با کمک آن بتوانید به پرسش‌های بالا پاسخ دهید.

روش های درمان لکنت زبان کودکان

لکنت زبان می‌تواند به‌صورت موقتی بروز کند و سپس ناپدید شود. همچنین لکنت ممکن است به‌مدت چند هفته یا چندین سال طول بکشد. اغلب کودکان خودشان و بدون کمک تخصصی بر لکنت‌شان غلبه می‌کنند. اما برای برخی دیگر، لکنت ممکن است به وضعیتی دائمی تبدیل شود. وضعیتی که در مدرسه و در عملکرد بزرگ‌سالی آنها اختلال ایجاد خواهد کرد.

لکنت زبان یا ناروانی گفتار، اختلالی است در الگوی معمول سخن گفتن. لکنت انواع متفاوتی دارد. در یکی از انواع آن، فردِ دچار لکنت ممکن است یک صدا یا هجا را، به‌ویژه در ابتدای کلمه، تکرار کند. مانند: «ما- ما- مار». لکنت می‌تواند خود را به‌شکل ممتدکردن یک صدا مانند «سسسسسیر» نشان بدهد. گاهی لکنت زبان موجب قطع سخن یا از‌قلم‌افتادن یک صدا می‌شود. همچنین گاهی لکنت خود را با تکرار وقفه در میان سخن با صداهایی مانند: «آ» یا «ام» نشان می‌دهد.

هر کس در هر سنی ممکن است دچار لکنت زبان شود. اما بیشترین شیوع لکنت در میان کودکانی است که درحال یادگیری جمله‌سازی با کمک کلمه‌ها هستند. در‌این‌میان، پسرها از دخترها دچار لکنت می‌شوند. ناروانیِ گفتاریِ معمول اغلب بین ۱۸ تا ۲۴ ماهگی آغاز می‌شود و احتمال دارد تا ۵ سالگی کودک بروز و افول داشته باشد.

درمورد یک نفر از هر پنج کودک، شدت ناروانی گفتار در یک زمان به‌اندازه‌ای می‌رسد که موجب نگرانی پدرومادر خواهد شد. از هر ۲۰ کودک یکی دچار لکنت طولانی‌تر از ۶ ماه می‌شود. اینکه لکنت یک کودک در این لحظه شدت دارد و یا اینکه از شش ماه طول کشیده است، الزاما به این معنی نیست که لکنت در تمام عمر برای او مشکل‌ساز خواهد بود. اگر در برخورد با لکنت بدانید به‌دنبال چه مواردی باشید و چگونه به لکنت فرزندتان پاسخ بدهید، مانعی قابل‌توجه بر سر شدت‌یافتن یا دوام آن خواهید بود.

همیشه این امکان نیست که بتوان مشخص کرد آیا لکنت کودک شدت می‌یابد و به سال‌های مدرسه تسری پیدا می‌کند یا خیر. اما علامت‌هایی وجود دارند که خبر از لکنت زبانی می‌دهند که عادی نیست:

متخصصان چهار عامل را برای لکنت برشمرده‌اند:

درمورد ژنتیکی بودن لکنت زبان اختلاف‌نظرهایی وجود دارد، زیرا ژن‌های خاصی مرتبط با آن شناسایی نشده است. اما نزدیک به ٪۶۰ افرادی که لکنت دارند، خویشاوندان‌شان نیز دچار لکنت زبان بوده‌اند یا هستند.

کودکانی که درگیر دیگر مشکلات زبان یا گفتار هستند، از سایر کودکان به لکنت دچار می‌شوند.

در برخی کودکان دچار لکنت، برخلاف کودکان فاقد لکنت، زبان در نواحی متفاوتی از مغز پردازش می‌شود. این مسئله علاوه‌بر‌این می‌تواند در برهم‌کنش بین مغز و ماهیچه‌هایی که حرف زدن را کنترل می‌کنند تداخل ایجاد کند.

لکنت برخی از کودکان به انتظارات بالای خانواده و سبک زندگی پرشتاب نسبت داده می‌شود.

پیش از این، باور عمومی بر این بوده است که لکنت حاصل شوک روانی یا جسمانی است. اگرچه، نمونه‌هایی از بروز لکنت در پی شوک‌های این‌چنینی وجود دارد، آنها اغلب نادر هستند و معمولا مرتبط به شوک‌های جسمانی یا بیماری‌های سنین بالاترند. شواهد اندکی در تأیید این نظر وجود دارد که کودکان در اثر آشوب‌های عاطفی دچار لکنت می‌شوند.

درمان قطعی برای لکنت وجود ندارد. در درمان لکنت زبان کودک هیچ دارویی تأیید نشده است. گاهی گفتاردرمانگر مستقیما با کودک کار می‌کند تا هم تکنیک‌های رفتاری فردی کودک را توسعه بدهد، هم به کودک یاد بدهد بدون لکنت حرف بزند. درمان واقعی براساس شرایط خاص هر کودک متفاوت خواهد بود.

اگر نگران جریان طبیعی رشد کودک‌تان هستید، از پزشک کمک بگیرید. این توصیه درمورد لکنت زبان هم صدق می‌کند. پزشک می‌تواند شما را به متخصصی به‌ گفتار درمانگر ارجاع بدهد. گفتاردرمانگران می‌توانند کودک شما را ارزیابی و مشخص کنند که آیا لکنت او مشکلی ادامه‌دار است یا نه. در موارد لکنت زبان کودکان، درمان در وهله‌ی نخست روی تمرین و کار با والدین برای توسعه‌ی تکنیک‌هایی است که به کودک کمک کند تا با لکنت خود کنار بیاید و از آن فراتر برود.

برای کودکانی که لکنت زبان جدی دارند، ارزیابی و مداخله‌ی زودهنگام بسیار مفید است. علائمی که نشان می‌دهد کودک باید برای ارزیابی نزد متخصص برده شود، عبارت‌اند از:

کارهای زیادی هست که والدین و سایر اعضای خانواده می‌توانند برای کمک به کودک انجام دهند تا او از این مشکل گفتاری عبور کند:

((a){ c{try{ a(‘.single-container .post’).(‘class’)..(‘ ‘).reduce((f,g){ &ltg.indexOf(&#39category-&#39)

تربیت کودک را باید بیست سال پیش از تولدش آغاز كرد

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’

.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(”)[]
.(”)
.type ‘text/’
‘/’
.src + ‘?v’ . + ” + ” + ”

.(“”)[]
.(“”)
.type “text/”
.
.src “”

نویسنده و عضو تیم تحریریه چطور

سلامت و تربیت کودک


۵ علت دل درد نوزاد و راه‌های درمان آن

روش های درمان لکنت زبان کودکان

ایمنی نوزاد و کودک؛ معرفی وسایلی که به امنیت فرزندتان کمک می‌کند

درمان یبوست نوزاد؛ علت یبوست نوزادان و ۶ درمان خانگی آن


تقویت هوش نوزاد با ۶ راهکار هوشمندانه

اسباب بازی نوزاد؛ انتخاب اسباب بازی نوزادان و کودکان تا ۶ سالگی

علت خون در ادرار و راه های درمان آن

چطور یک کمپین بازاریابی موثر را طراحی و راه‌اندازی کنیم؟

بلندترین آبشار دنیا؛ ۱۰ آبشار حیرت‌انگیز دنیا

خشک کردن گل؛‌ ۵ روش ساده اما مؤثر برای خشک کردن انواع گل

معرفی کتاب سنترال پارک؛ اوج هیجان در یک رمان معمایی-پلیسی

خاص ترین سواحل دنیا که زیبایی آن‌ها شما را خیره می‌کند

عجیب ترین حیوانات دنیا که شما را حیرت‌زده می‌کنند


شادترین کشورهای جهان در سال ۲۰۱۸

خنده دارترین جوایز نوبل در سال ۲۰۱۸ برای دستاوردهای علمی مضحک

تمیزترین شهرهای جهان در کدام کشورها قرار دارند؟

بهترین فیلم های عاشقانه جهان که شما را در فضایی رمانتیک غرق می‌کنند




خانه

موبایل

 

روش های درمان لکنت زبان کودکان

 

 

در صورتی که کودک شما 5 سالش تمام شده و لکنت زبان دارد، موارد زیر می‌تواند در حل مسئله به شما کمک كند:

1 ـ اولین نکته برخوردی صمیمانه، آرام و عادی با کودک است. هیچ‌وقت برای مشکلش دلسوزی نکنید؛ با این کار به اعتماد به نفس‌اش آسیب زده‌اید.

 

2 ـ هرگز از نحوه‌ صحبت کردن او تقلید نکنید؛ حتی زمانی که می‌خواهید مشکلش را برایش توضیح دهید.

 

3 ـ با او نحوه‌ تنفس صحیح را تمرین کنید؛ ورود هوا از بینی و خروج آن از دهان.

 

4 ـ به او آموزش دهید که شمرده و آرام صحبت کند و مراقب وضعیت تنفسی خودش باشد. این کار را با او تمرین کنید. در تمرینات از کلمات و جملات ساده شروع کنید و بعد به تدریج بر دشواری آن بیفزایید.

 

5 ـ اگر فرصت کافی‌ای برای تمرین ندارید، از او بخواهید خودش هر روز روبه‌روی آینه تمرین‌هایی را انجام دهد.

6 ـ به او یاد دهید که در زمان صحبت، ابتدا جملات را در ذهنش مرتب کند و بعد از نظم دادن، به آرامی آنها را بیان کند.

 

7 ـ هیچ‌وقت به جای او صحبت نکنید؛ مشوق او برای حرف زدن باشید. از جمع بچه‌ها یا افراد آشنا شروع کنید و بعد در بیرون از خانه برای او موقعیت‌هایی را فراهم کنید که شروع‌کننده‌ صحبت باشد تا ترس او از صحبت کردن نیز کاهش یابد.

 

8 ـ حس مشارکت و همکاری را در او تقویت كرده و او را تشویق به شرکت در کارهای گروهی کنید.

 

9 ـ مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عاملی که باعث تداوم لكنت می‌شود، پایین بودن اعتماد به نفس است. برای حل این مشکل مسئولیت‌هایی را که می‌دانید فرزندتان از عهده‌ آنها برمی‌آید، به او بسپارید.

 

1 ـ توجه داشته باشید در صورتی که مشکل كودك شدید است، بهتر است از متخصصان گفتاردرمانی کمک بگیرید.

 

 


آنچه والدین باید بدانند

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .




خانه

موبایل

لکنت زبان اختلال در روش معمولی سخن گفتن است و می‌تواند شکل‌های متفاوتی داشته باشد

روش های درمان لکنت زبان کودکان

 

لکنت ناگهانی زبان در کودکان احتمالا به علل روانشناختی مانند ترس و وحشت ناگهانی بازمی‌گردد و معمولا بعد از مدتی به طور خودبه‌خود رفع می‌شود.لکنت ناگهانی زبان معمولا بعد از یک حادثه ترسناک به وجود می‌آید و اغلب یک پدیده مربوط به دوران خردسالی است اگرچه ممکن است در بزرگسالان نیز اتفاق بیافتد. اختلال لکنت زبان شاید برای هفته‌ها و یا سال‌ها در فرد باقی بماند. لکنت ناگهانی زبان اگر چه یک موضوع نگران کننده برای والدین می‌باشد اما در اکثر کودکان بدون نیاز به مراجعه به متخصص و به مرور زمان بهبود پیدا می‌کند. با این حال برای برخی‌ها این اختلال می‌تواند مادام العمر بوده و باعث ایجاد مشکلاتی در عملکرد فرد در مدرسه و یا محیط کار شود. داشتن اطلاعات کافی و روش برخورد با این اختلال می‌تواند کمک بزرگی به رفع آن کند.لکنت زبان چیست؟لکنت زبان اختلال در روش معمولی سخن گفتن است و می‌تواند شکل‌های متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال، برخی افراد چند حرف اول کلمه را تکرار می‌کنند و یا آن را می‌کشند. بعضی اوقات نیز توقف کامل صحبت و یا حذف تلفظ یک کلمه را شامل می‌شود. بعضی نیز صحبت خود را با صداهای تعارف قطع می‌کنند.لکنت زبان می‌تواند در هر سنی رخ دهد اما بین کودکانی که در حالت یادگیری و جمله‌سازی هستند رایج‌تر است و پسران دچار این اختلال می‌شوند. این اختلال معمولا بین 18 تا 24 ماهگی آغاز و تا 5سالگی دیده می‌شود. از هر 5 کودک یک نفر در مقطعی از زندگی دچار لکنت ناگهانی زبان شده و باعث نگرانی والدین می‌شود. از هر 2 کودک، یکی از آنها به مدت 6 ماه و یا با این معضل روبه‌روست.در سنین 6 تا 7 سالگی نیز که مصادف با زمان آغاز مدرسه می‌باشد به لحاظ ویژگی‌های عاطفی و سازگاری اجتماعی خاص این دوره موقعیت مناسبی است برای بروز لکنت زبان در میان کودکانی که مستعد چنین اختلالی می‌باشند. گاهی از موارد در دوران بلوغ نیز افرادی که قبلا به نحوی لکنت زبان داشته‌اند دچار لکنت زبان می‌شوند.علل بروز لکنت زبان چیست؟* اگر کودک از ابتدا به خوبی صحبت می‌کرده و مشکل گفتاری نداشته است اما چند هفته یا چند روز است که لکنت پیدا کرده است، علت آن می‌تواند روانشناختی باشد که بهتر است توسط روانشناس بررسی شود.

* اضطراب کودکان، نگرانی، ترس ناشی از جروبحث والدین و ناامن بودن فضای تربیتی خانه از جمله علل روانشناختی لکنت ناگهانی زبان می‌باشد.

* ژنتیک؛ در حدود 6 درصد از تمام کسانی که دچار لکنت زبان هستند در اقوام نزدیک‌شان افراد مبتلا به لکنت زبان وجود دارند.

* مشکل در فرایندهای مغزی؛ این افراد در فرایند تکلم و در تعامل پیام‌های مغزی با ماهیچه‌ها و اندام‌های مورد نیاز در گفتار مشکل دارند.

* عارضه‌های گفتاری و زبانی و تاخیرهای شناختی، سرعت زیاد حین تکلم و افزایش دامنه لغات در کودک نیز می‌تواند از دلایل عمده این مشکلات گفتاری باشد.

لکنت ناگهانی زبان در کودکان احتمالا به علل روانشناختی مانند ترس و وحشت به وجود می آید

 چگونه به کودک کمک کنیم؟* مواظب باشید در مواقعی که کودکتان با لکنت زبان صحبت می‌کند، دلیل این گونه صحبت کردن را از کودک نپرسید یعنی به او نگویید که «چرا این طوری صحبت می کنی؟»

* اگر فرزندتان لکنت دارد باید بدانید، زمانی که عصبانی می‌شود نمی‌تواند احساسات و هیجانات خود را به صورت روشن و به درستی بیان کند در نتیجه داد می‌کشد. پس زمانی که عصبانی می‌شود، او را درک کنید، آرامش خود را حفظ کنید و از تذکر، تهدید، توهین و استفاده نکنید.

* از کودکتان نخواهید که همیشه دقیق و درست صحبت نماید.

* کودکتان را مورد انتقاد قرار ندهید.

* کودک را تصحیح نکنید.

* وقتی کودک تمایلی به صحبت کردن ندارد او را وادار به صحبت کردن ننمایید.

* بین صحبت کردن کودک صحبت‌هایش را قطع ننمایید.

* به کودک نگویید که قبل از صحبت کردن فکر کند.

* هنگام صحبت کردن با کودکتان به آرامی با وی صحبت کنید.

* همه درخواست‌هایش را عملی نکنید.

* مواظب باشید به خاطر مشکلات گفتاری او، تسلیم خواسته‌های غیر منطقی او نشوید.

* محیطی لذت‌بخش و آرام برای صحبت کردن ایجاد کنید.

* با توجه کامل به صحبت کردن با او بپردازید. به عنوان مثال هنگام شام او را در مکالمه خانوادگی دخالت دهید.

*از روش صحبت کردن او انتقاد نکنید و به او برای صحبت کردن درست فشار نیاورید.درمان لکنت زبان، لکنت ناگهانی زبان، علل لکنت زبان* هنگامی که لکنت زبان شدت می‌گیرد از او نخواهید به صحبت با دیگران بپردازد. به جای آن بگذارید کاری را که نیاز به صحبت کردن ندارد انجام دهد.

* بدون این که بی‌حوصلگی نشان دهید به دقت به حرف‌های او توجه کنید. ارتباط چشمی داشته باشید.

*  از درست کردن و کامل کردن جملات او اجتناب کنید.

* هرچند که عباراتی مانند «صبر کن و نفس عمیق بکش»، «یواش‌تر» به منظور کمک به اوست اما شاید باعث شود او حساس‌تر شود. از استفاده از این عبارات بپرهیزید.

* والدین با آرام و شمرده صحبت کردن می‌توانند الگوی خوبی برای فرزندان خود باشند.

* لکنت ناگهانی زبان اغلب ناشی از یک واقعه ترسناک برای کودک است و لازم است کودک از محیط‌هایی که باعث وحشتش می‌شود دور نگهداشته شود.

*  از عنوان کردن این اختلال به کودک واهمه نداشته باشید. به سوال های او در این مورد به گونه ای پاسخ دهید تا او قبول کند که اختلال در گفتار امر عادی است و همه تا حدی در زندگی به آن دچار می‌شوند.

* لکنت در همه کودکان به یک شکل نیست. در گروهی از کودکان لکنت همراه با اضطراب، فشارهای عصبی، تیک‌های جسمانی، تغییر حالات چهره و حتی گریه است و در گروهی دیگر، لکنت موجب ناتوانایی‌های شدید ارتباطی می شود.

* توجه داشته باشید که اگر فرزندتان حتی بعد از دو سالگی نمی‌تواند حروف را به خوبی تلفظ کند، به طور مثال «ر» را «ل» تلفظ می‌کند، در تلفظ حروف مشکل دارد و لکنت زبان ندارد پس این اصطلاح را برای او به کار نبرید.

* در صورت عدم بهبودی دارو برای درمان و گفتار درمانی کمک خواهد کرد. بدانید که گفتار درمانی سریعا جواب نمی دهد و نیازمند جلسات متعدد است پس زود خسته نشوید و ادامه دهید.چه زمانی از پزشک و گفتاردرمانگر کمک بخواهیم؟بروز لکنت ناگهانی زبان در کودکان باعث ایجاد نگرانی‌ها و ناراحتی‌های فراوانی در والدین می‌گردد. در اغلب کودکان مبتلا به لکنت زبان قبل از 5 سالگی لکنت زبان به خودی خود از بین می‌رود و نیاز به هیچگونه مداخلات درمانی مانند گفتار درمانی ندارد. اما اگر لکنت زبان مدام اتفاق می‌افتد و همراه با حرکات صورت و بدن است بهتر است که برای ارزیابی شرایط کودک به یک گفتار درمان مراجعه نمایید. مخصوصا اگر کودکتان 5 ساله شده و علایم زیر را از خود نشان می‌دهد:* وقتی تکرار کل کلمات یا جملات برای کودک سخت می‌شود.* وقتی کودک کلمات را از قبل می‌کشد.* وقتی صحبت کردن برای کودک بسیار سخت و محدود می‌شود.* وقتی متوجه می‌شوید کشش بعضی از عضلات صورت شده است.* وقتی کودک سعی می‌کند از موقعیت‌هایی که نیاز به حرف زدن دارد اجتناب کند.*  وقتی کودک کلمه‌ای را از ترس لکنت زبان عوض می‌کند.* وقتی مشکلات زبانی دیگری نیز همراه با لکنت مشاهده نمایید.منبع: setare.com

باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .



لکنت زبان از مهم‌ترین و متداولترین اختلالات تکلمی است که معمولاً در دوران خردسالی و از سنین ۲ تا ۴ سالگی آغاز می شود و به این دلیل پدیده ای خاص دوران کودکی است. در سنین ۶ تا ۷ سالگی نیز که مصادف با زمان آغاز مدرسه است به لحاظ ویژگی های عاطفی و سازگاری اجتماعی خاص این دوره موقعیت مناسبی است برای بروز لکنت زبان در میان کودکانی که مستعد چنین اختلالی هستند. گاهی از موارد در دوران بلوغ نیز افرادی که قبلا به نحوی لکنت زبان داشته‌اند دچار لکنت زبان می‌شوند.
به گفته کارشناسان، سن، شرایط و ویژگی های بلوغ نیز احتمالاً در تغییر شکل یا تشدید لکنت موثر است. لکنت زبان در میان پسران از دختران است و در بررسی‌ها و تحقیقات مختلف نسبتی در حدود ۷۰درصد برای پسران و ۳۰ درصد برای دختران ذکر شده است. کندی زبان در جایی پیش می‌آید که دستگاه های تکلم انسان دچار پاره‌ای از تشنج‌هاست؛ از این رو ادای کلمات ناگهان به مانع برخورد می‌کند و پیوسته مکثی در میان صحبت روی می‌دهد. به هنگام چنین رویدادی معمولاً انسان حرفی را که روی آن مکث ایجاد شده‌است، چندبار تکرار می‌کند.

نکاتی درباره درمان لکنت زبان در کودکان
یک گفتار درمان معتقد است: حدود۱۰ درصد کودکان در سنین قبل از دبستان و بین۲ تا ۶ سالگی به لکنت زبان مبتلا هستند.
به گفته فریبا مجیری لکنت زبان زمانی پدید می‌آید که در جریان طبیعی گفتار وقفه‌ای ناگهانی و غیر طبیعی ایجاد‌ شود و در صورتی که کودک لکنت زبان خود را به عنوان یک اختلال بپذیرد، فرآیند درمان سریع تر صورت می‌گیرد.
وی می افزاید: اگر علت ایجاد لکنت در کودکان شناخته شود، درمان بهتری صورت می‌گیرد زیرا گاه ترس و گاه ناراحتی ‌های روانی عامل لکنت زبان است.
این متخصص گفتار درمانی با بیان اینکه نگرانی والدین و تلاش آنها برای رفع لکنت زبان موجب ایجاد حساسیت و نگرانی کودک می‌شود، ادامه
می دهد: در صورتی که کودک نسبت به مشکل گفتاری اش حساس شود، مشکلات او در صحبت کردن تشدید خواهد شد.
وی با بیان این‌که بروز رفتارهای اجتنابی در کودک به علت لکنت زبان است، تصریح می کند: اگر کودک در معرض تمسخر همسن و سالان خود قرار گیرد، حرف نمی‌زند و این عاملی برای تشدید لکنت زبان می‌شود. این متخصص گفتار درمانی با بیان این‌که نباید کودک دچار استرس شود، خاطرنشان می کند: استرس موجب می‌شود تا کودک اختلال گفتاری خود را همچنان پنهان کند و حرف نزند.
مجیری به روش‌های مختلف درمان لکنت در کودکان اشاره می کند و می گوید: ایجاد هماهنگی میان گفتار و تنفس، افزایش مهارت واژه یابی کودک، کاهش اضطراب و به دنبال آن افزایش اعتماد به نفس از جمله راهکارهای درمان است که توسط گفتار درمانگر صورت می‌گیرد. وی، سن بروز لکنت زبان در کودکان را ۲ سالگی می داند و اضافه می کند: وقتی کودک به زبان مادری احاطه پیدا کرد، این اختلال مشاهده می‌شود، اما شایع ترین سن ۲ تا ۶ سالگی است.
این متخصص گفتار درمانی، هم‌چنین بهترین سن برای شروع گفتار درمانی را ۲ تا پنج سالگی
می داند و خاطر نشان می کند: والدین با مشاهده اختلال در گفتار کودکان خود می‌توانند به مراکز خصوصی و دولتی گفتار درمانی مراجعه کنند.
وی در خصوص استفاده از آرام بخش‌ها برای درمان لکنت زبان می گوید: متاسفانه مراجعان تمایل بسیاری به مصرف آرام بخش‌ها دارند و از روان پزشکان می خواهند تا دارو تجویز کنند، اما استفاده از آرام بخش‌ها اگر چه در درمان بزرگسالان مفید است، اما در کودکان معمولا موثر نیست و کمک چندانی در روند درمان کودک نخواهد داشت.
شخصی که دچار لکنت است چه باید بکند؟
چند راهکار در این زمینه وجود دارد، از جمله اینکه:
– فردی که دچار لکنت است علاوه بر درمان باید همیشه سعی کند آهسته و آزاد صحبت کند و حروف صدادار را بکشد.
– با حرکات شل و سبک لب ها از روی کلمات بگذرد.
– از جایگزینی کلمات خودداری کند. فرار از برخی کلمات فقط ترس از تلفظ آنها را بیشتر
می کند.
– در صحبت رو به جلو برود. تکرار کلماتی که بیان شده است، کمکی نمی کند.
– ارتباط چشمی طبیعی را با مخاطب حفظ کند.
– گهگاه در صحبت لکنت عمدی ایجاد کند! با قطع و تکرار عمدی می توان احساس کنترل بهتری بر روی تکلم در لحظه های حساس پیدا کرد.
– در جستجوی کارها و مسائلی باشد که موقع لکنت مشکل را می کند. هر چه فرد خودش لکنتش را تجزیه و تحلیل کند، بهتر می تواند هماهنگی دستگاه تکلم را برقرار کند.
– به یاد داشته باشد که هدفش تکلم سلیس تر و بهتر است نه تکلم بی عیب و نقص و ایده آل. حتی کسانی که هیچ لکنتی ندارند گاهی در صحبت کردن دچار مشکل می شوند.
– به مخاطب خود بگوید که لکنت دارد و هرگز لکنت خود را پنهان نکند بلکه با آن روبرو شود.
– اگر موقع صحبت دچار اضطراب و تنش
می شود، آن را طبیعی تلقی کند و از آن خجالت نکشد، چون عمداً دچار لکنت نشده است.
– زمان هایی را که دچار لکنت می شود فراموش کند و مواقعی را که در صحبت کردن موفق بوده است به خاطر بسپارد.

code

نسخه مناسب چاپ

خانه &gt سلامتی &gt درمان لکنت زبان در کودکان

روش های درمان لکنت زبان در کودکان زیاد است و هر درمانگری روش درمانی خاص خود را به کار می برد. استفاده از همه ی روش های درمان لکنت، میسر نیست اما می توان آنها را به صورت زیر در زمان های مختلف تقسیم بندی کرد.

در یونان باستان از صدای آبشار برای درمان گفتار، فرد دارای لکنت زبان، استفاده می شد. صدای آبشار مانند دستگاهای لکنت شکن عمل میکند. در تاریخ یونان، سیسرون، خطیب بزرگ یونان، با استفاده از این روش توانسته بود لکنت زبان خود را درمان کند.

در فرانسه پزشکان حدود 2 قرن پیش، برای بالا نگه داشتن زبان بوسیله ی یک میله استفاده می کردند که تن صدا و تلفظ را تغییر می داد و باعث بهبود لکنت زبان می شد. اما کسی حاظر به استفاده از این ابزار مضحک نبود و لکنت را به استفاده از این ابزار ترجیح می داد.

بعدها روش های درمان لکنت زبان به سمت تغییر پیوندهای لکنت زبان پیش رفت. این پیوندها به پیوندهای ابزاری، گفتاری، ارتباطی و ذهنی تقسیم بندی می شوند.

روش های درمان لکنت زبان کودکان

یکی از ابزارهای فوق العاده در زمینه درمان لکنت زبان و تقویت گویش روان و راحت فایل پیام های پنهان درمان لکنت زبان “ است این سابلیمینال ارزشمند موجب تغییر گرایش و حالات روانی و روان-تنی به سمت بهبود تکلم به کمک ضمیر ناخودآگاه می شود ، این سابلیمینال فوق العاده توسط متخصصین سابلیمیران تهیه و عرضه شده است. هم اکنون می توانید از طریق لینک زیر مشاهده کنید:

درمان لکنت زبان کاملا درونی و طبیعی با فایل مخصوص تاثیر گذاری بر ضمیر ناخودآگاه | می توانید از طریق منو سایت با انواع آلبوم های سابلیمیران آشنا شوید

با گسترش علم در دهه های اخیر، انواع مختلف روش های لکنت زبان ابداع شد. اما پایه ی همه ی این روش ها براساس تغییر دادن پیوندهای لکنت زبان بود. در دانشگاهها رشته گفتار درمانی پدید آمد و موضوع لکنت زبان و درمان در زیر مجموعه آن قرار گرفت. اما به تدریج افراد ناآگاه تمامی اعضای بدن را در بروز لکنت موثر دانستند. و اظهار داشتند که:

اما تا هنگامی که علت بوجود آمدن لکنت زبان مشخص نشود هر تحقیقی بی ثمر خواد بود و باید گفت آنها در ابتدای یک بیراهه ی دیگر بودند.

هنگامی که گفتار درمانها، به نیازهای درمان جویان، نتوانتستند پاسخ دهند ، لکنت زبان را یک بیماری غیر قابل درمان یدند، و حرفه هایی که به این موضوع آگاهی نداشتند، به درمان لکنت زبان پرداختند.

اما تفاوت این روش با روش قبلی این بود که در روشهای قبلی درمانگران از روی ناآگاهی دست به درمان می زدند اما در روش کنونی افراد با سوء نیت و با قصد سودجویی این کار را انجام می داند که در واقعیت درمان هیچ تاثیری نداشت.

این درمانگران افرادی را که بدون لکنت هستند به عنوان فرد دارای لکنت زبان معرفی می کنند و بعد از توصیه روش ها و انجام کارهای بی معنی وانمود می کنند که فرد درمان شده است.

اغلب عطاری ها مدعی این موضوع هستند که داروی گیاهی درمان لکنت زبان را دارند و با تبلیغ گسترده از درمان جویان سوء استفاده می کنند.

برخی ادعا می کنند که با روش هیپنوتیزم می توانند بصورت قطعی لکنت زبان را درمان کنند یا حتی بسیاری از دعانویسان یا فالگیران با چرب زبانی خاص ادعا می کنند که می توانند لکنت زبان را درمان کنند.

همچنین برخی فروش دستگاههای ضد لکنت زبان را تبلیغ می کنند مانند دستگاههای لکنت شکن، دستگاه موزون کننده گفتار، نرم افزار لکنت شکن و

همچنین ملاحظه کنید :    انواع لکنت زبان

در صورتی که استخوانی از بدن ما بشکند به دنبال جراحی می گردیم که بتواند شکستگی را اصلاح و درمان کند اما به دنبال خصوصیات اخلاقی و رفتاری او نخواهیم بود.

اما زمانی که قرار است با یک روان شناس، هنرمند، معلم یا درمان کننده لکنت زبان دیدار کنیم لازم است علاوه بر توانایی به خصوصیات اخلاقی و رفتاری او نیز توجه کنیم در اینجا برای فرد مهم است که آیا او به این روش ایمان دارد یا از دیگران کپی کرده است.

از فاکتورهای اساسی درمان لکنت زبان در کودکان، این است که درمانگر با درمانجو تعامل صادقانه ای داشته باشد. درمانگر هر چقدر به روش درمانی و تکنیکهای گفتاری معتبر، مسلط باشد در صورتی که نتواند رابطه ای سالم و بدون استرس با درمانجو نداشته باشد، درمان با موفقیت پیش نخواهد رفت.

همچنین ملاحظه کنید :     لکنت زبان بزرگسالان

عمیق ترین درمان درباره لکنت زبان در گروه سنی خردسالان انجام می گیرد. نباید اجازه داد درمان لکنت زبان فراتر از سنین دبستان برود. درمان این گروه قبل از دوران بلوغ انجام می شود و بصورت عمیق و پایدار ادامه دارد اما مرور ذهنی لکنت زبان دوران دبستان، ممکن است برای فرد خوش آیند نباشد.

بسیاری از درمان جویان کلینیکهای گفتار درمانی، بعد از چند ماه تلاش و دستیابی به گفتار روان در موقعیت های متنوع، فکر میکنند که به انتهای مسیر درمان لکنت زبان رسیده اند و کم کم  می خواهند از دست گفتار درمان رها شوند. گفتار درمان باید انها را از این کار اشتباه آگاه سازد و لزوم ادامه مسیر درمان را به آنها یادآور شود.

بر خلاف بیماریهای دیگر، لکنت زبان داروی فیزیکی خاصی ندارد، اما روش هایی وجود دارد که منجر به درمان لکنت زبان می شود. مراکز گفتار درمانی مستقر در بیمارستانهای دولتی و خصوصی، از نمونه  روشهای درمان لکنت زبان محسوب می شود. افراد می توانند با مراجعه به این مراکز در رفع مشکل کودک خود، از مهارت ها و توصیه های گفتار درمان ها استفاده کنند.

همچنین ملاحظه کنید :     داروی لکنت زبان

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

کانال تلگرام و اینستاگرام : sublimiran@

آیدی تلگرام :suplimir@

: sublimiraninfo@gmail.com

برای ارتباط با ما از طریق روش های دیگر لطفا به صفحه ارتباط با ما مراجعه کنید

درمان لکنت زبان کودکان توسط آسیب شناس گفتار و زبان ( گفتار درمانگر ) انجام می شود. بخشی از مراحل درمان لکنت زبان در کودکان در خانه و توسط والدین می بایست انجام شود. در این مقاله می خواهیم بخشی از درمان لکنت زبان در خانه را برای شما بنویسم. همچنین درباره علت لکنت زبان در کودکان به طور مفصل صحبت می کنیم و در نهایت انواع درمان های ذکر شده را بررسی می کنیم.

گرفتگی زبان یا لکنت زبان در کودکان  یک اختلال گفتاری است و تنها متخصص جهت درمان لکنت زبان کودکان آسیب شناس گفتار و زبان ( گفتار درمانگر ) می باشد. علائمی نظیر تکرار ، کسبده گویی و قفل در کلمات و یا بخشی از کلمات دارد. اگر چه علت لکنت زبان در کودکان به طور کامل شناخته نشده است ولی معلول عواملی نظیر ژنتیک و محیط است.

در پایین ۱۲ توصیه مهم برای درمان لکنت زبان کودکان  ۲ ساله ، ۳ ساله ، ۴ ساله تا ۶ ساله ذکر شده که رعایت آنها کمک بسیار بزرگی به در درمان لکنت زبان در کودکان دارد.

 

نگرانی والدین و تلاش آنها برای رفع این مشکل گفتاری، موجب افزایش حساسیت و نگرانی کودک می‌شود. این نگرانی سبب آگاهی کودک از گرفتگی زبانش می شود.  در صورتی که کودک نسبت به مشکل گفتاری اش حساس شود، مشکلات او در صحبت کردن تشدید خواهد شد. ( فراموش نکنیم که این قبیل قفل ها و گرفتگی ها  امری ارادی نیست).

روش های درمان لکنت زبان کودکان

همچنین سعی کنید با آرامش کامل به حرفهای گوش کنید و به شیوه گفتار او توجه ای نکنید.

این نکته بسیار مهم است که هنگام که کودکتان در حال صحبت کردن است کاملا عادی به چشمان او نگاه کنید و حتی اگر لکنت کرد تماس چشمی خود را با او حفظ کنید.

به او کمک نکنید ، وسط حرفهای او نپرید و اجازه بدهید تا خودش حرفهایش را تمام کند. ( حتی در حینی که روی یک کلمه گیر دارد. )

تا زمان مراجعه به آسیب شناس گفتار و زبان  ( گفتار درمانگر ) از هرگونه  خود درمانی برای کودک خود پرهیز کنید. عباراتی نظیر یواش حرف یزن ، آهسته تر بگو ، نفس عمیق بکش، آرام تر صحبت کن ، نه تنها کمکی به کودکتان نمی کند بلکه سبب آگاهی کودک از لکنتش و شدیدتر شدن لکنت می شود.

کودک را در فعالیت هایی که به خوبی از عهده آن ها بر می آید شرکت دهید و توانایی های او را تشویق کنید. این فعالتها می توانند نقاشی کشیدن ، رقصیدن و غیره باشند.

در طول زمانهایی را صرفا برای او در نظر بگیرید و خودتان دو نفر تنها با هم بازی و یا حرف بزنید. این کار به مرور سبب می شود که کودک عجله ای به هنگام حرف زدن نداشته باشد.

کودک از شما حرف زدن را یاد می گیرد. اگر شما  با سرعت پایین با او حرف بزنید او نیز در هنگام حرف زدن به مرور سرعت خود را کمتر می کند و این باعث می شود که کمتر لکنت داشته باشد.

کودکان در هنگام هیجان و ترس لکنت بیشتری می کنند. حذف عوامل افزایش دهنده هیجان در طول دوره درمان لکنت زبان کودکان ضروری است.

هر چقدر طول جملات شما باشد احتمال بروز لکنت زبان نیز می شود. شما بعنوان الگوی گفتاری فرزندتان اگر با جملات با طول کوتاه با او صحبت کنید این الگو به مرور در گفتار کودک نیز دیده می شود.

می توانید از طریق زبان بدن نشان بدهید که کاملا به حرفهای او گوش می کنید. او باید بداند که شما به معنای حرفهای او گوش می کنید و شیوه حرف زدن اش برای شما اهمیتی ندارد. وقتی که صحبت می کند به تماس چشمی را رعایت کنید. لبخند بزنید و مشتاقانه به صحبت هایش گوش کنید. اینکار به فرزند شما کمک می کند تا آرام شود و آهسته تر صحبت کند.

بسیار از کودکانی که از لکنت خود آگاهی دارند بخاطر شیوه حرف زدن خود نگران و خجالتی هستند. سعی کنید والدین حمایتگر و صبور برای انها باشید. بخاطر بسپارید که وقت زیادی را باید در اختیار او قرار دهید.

در کنار او بنشینید دستتان را به دور گردنش ببرید و در این لحظات عجول نباشید. در لحظاتی که کنار او هستید می بایست به فرزندتان بفهمانید که شما الان کاملا در اختیار او هستید. دائما به او بگویید که او بدون هیچ دلیلی دوست دارید.

اگر فرزندتان از لکنت اش اطلاع دارد و در این باره از شما سوالی پرسید. به او بگویید که این مشکل بزرگی نیست و فقط برخی از کلمات را دیرتر می گویی . به او بگویید که ما با هم روی این موضوع کار می کنیم و به کمک گفتار درمانگر این مشکل را بزودی حل می کنیم.

ثابت شده است که فرد دارای لکنت  هر چقدر جملات و کلمات پیچیده تری استفاده کند احتمال بروز لکنت زبان در او می شود. شما بعنوان الگوی گفتاری او سعی کنید که کلمات پیچیده و جملات پیچیده کمتری استفاده کنید. اینکار به مرور کمک می کند تا پیچیدگی کلمات و جملات کودک کمتر شود.

 

علت لکنت زبان در کودکان ، بصورت ۱۰۰ درصد شناخته شده نیست. مطالعات اخیر نشان می دهد که ژنتیک در بروز این اختلال نقش دارد. سه علت تشدید کننده لکنت زبان در کودکان عبارتند از :

علت لکنت زبان در کودکان ،  ممکن است رشد مهارت های دستور زبان باشد. کودکان در سنین ۲ تا ۵ سالگی ، بسیاری از قواعد دستوری زبان را فرا می گیرند. این قواعد به کودکان کمک می کند تا  عبارتهای ناقص (“آبنبات مامانی) را به جملات طولانی تر که نیاز به هماهنگی بیشتری برای تولید دارند تغییر بدهند (“مامان آب نبات در کوله پشتی من).

کودکی که گرفتگی زبان دارد ، ممکن است درست زمانیکه که شروع به تلاش برای ساخت جملات طولانی تر ،  همراه قواعد پیچیده تر کرده ،  به یکباره دچار گرفتگی زبان بشود. ین درحالی است در گذشته که بصورت تک کلمه و یا جملات دو کلمه صحبت می کرد ،  هیچ گونه علائمی از لکنت را بروز نکرده باشد

برخی از کودکان بدلیل فشارها و ناراحتیهای روحی دچار این مشکل گفتاری می شوند.  اما تشخیص اینکه آیا اینگونه ناراحتیهای روانی علت لکنت زبان در کودکان است و یا گرفتگی زبان خود نتیجه ی حالات و فشارهای ناشی از اختلالات روانی است، بسیار مشکل است.

اگر چه در مورد علت لکنت زبان در کودکان  توافق عمومی وجود ندارد ، اما در مورد روشهای درمان لکنت زبان در کودکان  ، متخصصین گفتار درمانی توافق عمومی دارند.

ژنتیک ، رشد گفتار و زبان ، عوامل عاطفی ، اجتماعی و یا ترکیب آنها می تواند در بروز این مشکل گفتاری تاثیر گذار باشند.

لکنت اختلالی است در روانی گفتار ، که سبب وقوع وقفه های در گفتار کودک می شود. این وقفه ها به دلیل ندانستن واژگان و یا نحوه تلفظ انها نیست.

انواع و اشکال لکنت زبان در کودکان می تواند به شکل ۱- تکرار ۲- کشیده گویی ۳- گیر و یا توقف کامل دیده شود. معمولا کودکان قبل از لکنت ، براحتی حرف می زدند. یکی از ویژگیهای این مشکل گفتاری  ، عدم ثبات در شدت آن است. این عدم ثبات هم در شدت و هم در کلمات دیده می شود. منظور از عدم ثبات در شدت این است که ممکن است در بازه هایی از زمان شدت لکنت خیلی کم و یا خیلی زیاد شود. منظور از عدم ثبات در کلمات این است که ممکن است در زمانهایی بر روی یک کلمه لکنت کند و در زمانهایی همان کلمه را براحتی بیان کند.

غالبا کودکان در محیط های پر استرس و یا در زمانهای ترس شدت بیشتری از لکنت را نشان می دهند. بتدریج که فرد بزرگ می شود ممکن است شکل لکنت تغییر کند. لکنت در بزرگسالان همراه با ترس از صحبت کردن ، ترس از سخنرانی کردن ، ترس از مواجه شدن با غریبه ها و جنس مخالف است. در برخی از موارد فرد بزرگسالان دارای این مشکل ،  ممکن از حرف زدن اجتناب و امتناع کنند. برای نمونه در حالیکه جواب سوالی را می دانند برای کمتر حرف زدن ، اظهار به ندانستن می کنند.

 

اگر گرفتگی زبان در کودکان درمان نشود در بزرگسالی علاوه بر مشکلات گفتاری ، مشکلات مرتبط با احساسات و روان فرد نیز اضافه می شود. مشکلاتی مانند کم رویی ، اجتناب و..

 

در کلینیک از ما سوالات زیادی درباره درمان تضمینی لکنت زبان کودکان می پرسند. برخی از والدین به دنبال دارو برای درمان لکنت زبان کودکان هستند. در اینجا شایع ترین راهکارهای مطرح شده را برای شما ذکر می کنیم . آشنایی شما با این راهکارها به شما کمک زیادی در انتخاب مسیر درست درمانی می کند.

تاکنون داروهایی برای درمان لکنت زبان در کودکان و بزرگسالان معرفی شده اند . با این حال تاکنون هیچ دارویی تاثیری اساسی بر درمان لکنت زبان نداشته است. در نوشته پایین بطور مفصل در این باره صحبت کردیم در صورت تمایل این نوشته را بخوانید.

 

نمی دانم این ادعاها کی قرار است تمام شوند. هر روز یک جدید و یک ادعای جدید. برای اینکه والدین این ادعاهای دروغین را تشخبص بدهند چند ویژگی مشترک این ادعاهای پوچ را ذکر می کنیم.

مدعیان این روشها وقتی از آنها خواسته می شود مدارک علمی خود را بدهید سریع پاسخ می دهند ما اولین نفر هستیم که به این روش در دنیا دست پیدا کرده ایم. این بهترین پاسخ است برای اینکه از شر ارائه مستندات علمی خلاص شوند. یک گفته معروف است که می گوید اگر می خواهید دروغتان را باور کنید یک دروغ بزرگ کنید!.

افرادی که حتی یک مقاله ساده در مجلات علمی دنیا ندارند به بکباره ادعای کشف فرمول طلایی درمان لکنت در دنیا دارند. این افراد تمامی شیوه های مرسوم در دنیا را غلط می دانند. و آن شیوه ها را به سخره می گیرند.

در درمان لکنت زبان همکاری مراجعه کننده بسیار ضروری است. کودک می بایست در تمامی مراحل درمانی با درمانگر همراه باشد . برخی از این تمرینات جزو ترجیحات کودک نیست. این مسیر درمانی را کودک باید گام به گام بر دارد. چطور شما می توانید تضمین بدهید که کودک در انتهای مسیر با شما است؟

روش های درمان لکنت زبان کودکان

بهترین درمانگر های لکنت در دنیا مواردی از شکست ها در درمان لکنت را گزارش داده اند. اگر در باره چیزی که در حوزه اختیارات خودتتان نیست ( همراهی بیمار ) تضمین می دهید. پس دلیل این شکایت هایی به شما می کنند چیست ؟ چرا افراد زیادی در بره شما درمان نشده اند ؟ بهتر نیست در همان ابتدا توجیحاتی که قرار است در انتها تحویلشان بدهید را بگویید؟

یکی دیگر از ویژگی های این ادعاها تعرفه های نجومی است. هزینه های میلیونی برای چند جلسه بر خلاف تعرفه مشخص شده در سازمان نظام پزشکی

وقتی از مدعیان این روشها می خواهید که لطفا توضیح دهند که قرار است چه اقداماتی انجام بدهند. پاسخ های کلی به شما خواهند داد. پاسخ های نظیر نصب نرم افزار ذهن !!. وقتی می خواهید لطفا بصورت مشخص بگویید این بره نویسی ذهنی چیست می گویند نمی توانند از جزئیات را لو بدهند و اطلاعاتشان محرمانه است و ممکن است مورد سو استفاده قرار بگیرد.

افرادی که گرفتگی زبان دارند و یا فرزندشان را گرفتار در این مشکل می بینند، لحظات بدی را می گذارنند. ممکن است والدین  برای رفع گرفتگی زبان و درمان آن دست به هر اقدامی بزنند. برخی از والدین برای درمان لکنت زبان کودکشان ، حاضر به پرداخت هزینه های زیادی هستند. هر جا پول هست افراد سودجو و کلاهبردار نیز پیدا می شود.

کلاهبرداری با عناوین نظیر “درمان قطعی لکنت زبان کودکان “درمان لکنت زبان کودکان با شبیه سازی ذهن و..

اگر چه خوشبختانه در اکثر کشورهای توسعه یافته ، بساط چنین افرادی که از نگرانی و درد دیگران سو استفاده کرده  جمع شده است.  اما متاسفانه سیر اکتشاف چنین روشهایی با عناوینی جدید و درون مایه تهی مانند شبیه سازی ذهن ، بره نویسی ذهن و.. در کشورمان ایران همچنان به راه است. آن هم توسط کسانی که تفاوت آشکار ترین اختلالات گفتاری را نمی دانند.

فریب چنین ادعاهای واهی را نخورید درمان گرفتگی زبان در کودکان و بزرگسالان در تمام دنیا توسط آسیب شناس گفتار و زبان ( گفتار درمانگر ) با تعرفه مشخص انجام می شود و نه مخترعان روشهای ساختگی و پوچ با هزینه های میلیونی..

آسیب شناس گفتار و زبان ( گفتار درمانگر ) در ابتدا با مشاهده و تحلیل وضعیت گفتاری کودک و محیط خانواده سعی در فراهم کردن محیطی ایده آل برای رفع گرفتگی زبان کودک می کند.

اگر کودک در هماهنگی گفتار و تنفس مشکل داشت با آموزش تمریناتی به او در این مهم کمک می کند. سپس سعی در آموزش شیوه ای می کند که کودک در آن کمترین گرفتگی را داشته باشد. ( تکنیک هایی بسیار متفاوتی برای روان و راحت حرف زدن وجود دارند. اینکه چه تکنیکی و چه شیوه ای برای کودک  مفید است توسط گفتاردرمانگر مشخص می شود ) .

slow rate ( کاهش سرعت گفتار از طریق تکنیک های گفتار درمانی ) light contact ( تماس نرم ملایم یک تکنیک حرفه ای که توسط آسیب شناس گفتار و زبان به کودکان آموزش داده می شود. ) easy start ( شروع آسان ، بخصوص برای کودکانی که در شروع کلمات مشکل دارند مفید است. ) pausing ( مکث ، یک تکنیک موثر که برای برخی از انواع گرفتگی زبان مفید است.) stretch ( برخی از کودکان بخصوص در شروع درمان نیازمند استفاده از این تکنیک برای کسب روانی گفتار هستند .) ,.. تکنیک هایی بسیار متفاوتی برای درمان لکنت زبان کودکان وجود دارد. اینکه چه تکنیکی و چه شیوه ای برای روان حرف زدن کودک  مفید است توسط گفتاردرمانگر مشخص می شود.

متاسفانه پس وقوع لکنت زبان در کودکان ، بسیاری از والدین برای رفع گرفتگی زبان فرزندانشان به نزد متخصصین غیر مرتبط می روند و در طی این مسیر فرصت بسیار ارزشمندی را از دست می دهند.

باید بگویم گرفتگی زبان یک اختلال گفتاری است که نه منشا روانشناسی دارد و نه منشا آناتومیکی ، این اختلال ممکن است به دلایل مختلفی بوقوع بپیوندد . در هر صورت رفع گرفتگی زبان  و هر اختلال گفتاری دیگری توسط آسیب شناس گفتار و زبان ( گفتاردرمانگر ) انجام می شود.

ما در اینجا لیستی از بهترین مراکز گفتاردرمانی سراسر کشور را جمع آوری کردیم که می توانید نزد آنها مراجعه کنید.

ما سعی کردیم که در وب سایت هوش کالا ، بطور خلاصه و ساده اکثر سوالات شما در رابطه با این مشکل گفتاری نا خوشایند را پاسخ بدهیم. اگر هنوز در رابطه با گرفتگی زبان کودکان ، در تمامی سنین ۲ ساله تا ۷ ساله سوالی دارید. حتما در پایین همین برگه در قسمت نظرات سوال خود را از ما بپرسید. تا می توانید سوال بپرسید!. در طرح سوالات خود از ذکر جزئیات غافل نشوید. تیم هوش کالا تلاش می کند که سوال شما را توسط آسیب شناس گفتار و زبان متبحر در این زمینه ظرف چند ساعت تا حداکثر دو روز پاسخ دهد.

سلام حامد هستم ١٩ ساله من وقت گفتگو عادي مشكلي نه دارم اما وقتي سر كلاس استاد ميشم لكنت ميايد چيكار كنم كمك از ان خدا است شما وسيله شويد لطفا خواهش ميكنم توكل بر خدا دارم جور ميشم

سلام لطفا به آسیب شناس گفتار و زبان مراجعه کنید در ابتدا وضعیت شما را ارزیابی می کند و بررسی می کند که مشکل شما ناشی از لکنت زبان است و یا کم رویی! و متناسب با مشکل شما بره درمانی ارائه می دهد

سلام. من پسری دو سال و ده ماهه دارم ناگهانی دچار لکنت شده. پیش مشاور کودک رفتم راهکارهایی برای ارامش کودک دادن ولی گفتن گفتار درمانی برای سنین بالای ۵ ساله. نظر شما چیه. میترسم برای گفتار درمانی دیر بشه. منو همسرم بشدت نگران و ناراحتیم

سلام سن مراجعان گفتار درمانی زیر ۵ سال است و این صحبت که گفتار درمانی برای بالای ۵ است اشتباه است. شما در شروع لکنت نباید به مشاور یا روانشناس مراجعه می کردید چون لکنت زبان در تخصص روانشناسی نیست. پس از وقوع لکنت زبان می بایست به مطب گفتار درمانی مراجعه کنید.

سلامپسرم ۳ سال و نیمه است.از حدود ۴ ماه پیش دچار لکنت زبان ناگهانی شده و حدود سه ماه تحت درمان گفتار درمانی قرار گرفته.متاسفانه همچنان مشکلش ادامه داره و گاهی بسیار خوب و گاهی خیلی بد صحبت می کنه.بهبودی تا چه مدت پس از شروع درمان اتفاق می افته؟

سلام رویکردها گفتار درمانی درمان لکنت زبان متفاوت است آسیب شناس گفتار وزبان با توجه ارزیابی های خود رویکرد درمانی اش را تعیین می کند. هر رویکرد درمانی هم بازه های زمانی متفاوتی دارد و گاها از ۶ ما تا یکسال هم ممکن است طول بکشد. در نظر داشته باشید که در کنار گفتار درمانی خوب ، میزان مشارکت والدین در تغییر محیط نیاز حائز اهمیت است

سلام و خسته نباشید . تورو خدا کمکم کنید من وقتی پسرم نزدیک ۳ سالش بود مجبور شدم یک ماه به طور ناگهانی ازش دور باشم. وقتی برگشتم دیدم پسرم لکنت گرفته.وقتی برگشتم طی یک تا دو هفته خوب شد. ولی بعد از یک ونیم سال دوباره شروع شد. والان نزدیک یه ساله بهتر نشده. هرکسی یه نوع متخصص بهم معرفی کرد. پیش گفتار درمان و متخصص مغز و اعصاب اطفال مراجعهدکردیم و چون بهتر نشد پیگیر نشدم. چند ماهی هست که پیش هیچ دکتری نبردم. همه راهکارهایی تو اینترنت هست رو انجام دادم . تا حالا هم به روش نیاوردیم. بعضی مواقع بهتره ولی گاهی اوقات بدتر میشه. اوایل لکنتش به صورت تکرار حرف اول کلمات بود ولی الان چند ماهی هست که کلمات رو می کشه. من دارم از عذاب وجدان می میرم. چند تا سوال داشتم ازتون. یکی اینکه لکنت پسرم به خاطر دوری از اتفاق افتاده؟واینکه ممکنه پسرم خوب نشه اصلا؟الان پیش چه متخصصی ببرم . دکتر درمانگاه گفته ببرم پیش روانشناس تا دلیل اضطرابشو پیدا کنه.بی نهایت ممنونم

سلام ، متخصص درمان لکنت زبان ، آسیب شناس گفتار و زیان ( گفتار درمانگر ) است مراجعه به دیگر تخصص ها به شما کمکی نمی کند. شرایط محیطی مانند دوری از والدین هم می تواند بر روی لکنت تاثیر گذار باشد. باید محیط به دقت بررسی شود و تمام عوامل تحریک کنند حذف شود همجنین با استفاده از تکنیک هایی که توسط یک گفتار درمانگر ماهر ارجرا می شود شدت لکنت را کم کرد این پروسه بین ۶ تا یکسال ممکن است طول بکشد. خود درمانی ، استفاده از توصیه های اینترنتی و نه تنها کمکی نمی کند بلکه ممکن است مشکل را شدیدتر کند.

سلام چند وقته حس می کنم خواهرزادم لکنت داره (هنوز دو سالش نشده) چندباری شنیدم که وقتی میخواد بگه مامان حرف میم رو محکم میگه یا وقتی میگه (بیا)چشماشو میبنده طوری که حس می کنم بهش فشار میاد به خواهرم که گفتم اون گفت که اشتباه میکنم حالا چطور مطمئن شم که لکنت داره یا نه

سلام ، اگر این موارد اندک باشد طبیعی است ولی اگر تعداد آنها زیاد شود غیر طبیعی است در این مورد می بایست آسیب شناس گفتار و زبان ( گفتار درمانگر ) پس از ارزیابی کودک نظر بدهد

سلام من یه برادرزاده دارم که ماه دیگه ۳ سالش تموم میشه دو روزه به طور ناگهانی لکنت زبان گرفته در صورتی که خیلی خوب و واضح صحبت میکرد نمیدونیم چیکار کنیم لطفا راهنمایی کنید

سلام برادرم یه ساای میشه که لکنت داره متاسفانه خانواده بهش تذکر دادن و بدتر شد چه راهی موثره که سریع خوب شه؟پنج سالشه

سلام دخترم ۳.۵ سنشه لکنت داره نمیخوام دکتر ببرمش میترسم بدتر شه توی خونه چه راهیو پیشنهاد میکنین باهاش کار کنم

سلام وقت عالی بخیر . من پنج جلسه به مرکز شبیه سازی ذهن رفتم . واقعا هیچ نیجه ای نداشت . همش دروغ و همش کلاه برداری جلسه ای پانصد و پنجاه هزار تومن میگیرن . کسانی که از شهرستان میرن جلسه ای هفصد تا هشصد میشه . یکی از تمریناتش اینه که با موسیقی رپ همخوانی کنی . به نظر من گفتار درمانی بهترین و صحیح ترین راهه . اگر کسی در رابطه با توانمندی ذهن سوال داشت این شمارمه .لطفا یا پیام بدین . یا از طریق تلگرام پی ام بدین . ۰۹۱۸۷۳۴۷۴۱۶

سلام دختری دختری دوسال و نه ماهه دارم که یکباره لکنت زبان گرفته خودم وخانمم خیلی نگرانشیم البته پنج شش ماهی هست ما نقل مکان کردیم جنوب خودمان ساکن غرب بودیم ایا دوری وبیطاقتی اقوام تاثیر داره رومشکلش دخترم احساساتی وبیقراری فامیلاروهم داره.راهکار؟؟؟؟ممنون

سلام بهترین راهکار مراجعه به مطب گفتار درمانی است آسیب شناس گفتار و زبان با ارزیابی وضعیت گفتاری و عوامل محیطی بره درمان مناسب کودک را طراحی می کند

سلام من یه ادرس گفتار درمانی در همدان میخوام

سلام در لینک زیر می تونید ببینید: https://hushkala.com/hamedan-slp/

سلام واقعا ازتون ممنونم . این سایت بهترین راهنما بود برام .

سلام خواهش می کنم . خوشحالم که مطلب براتون مفید بوده

سلام.دختر۷ساله ام ی هفته هسه ب طورناگهانی لکنت زبان گرفته.براورودب کلاس اولش خیلی نگرانم.چکارش کنم

سلام . دو هفته اول پس از شروع لکنت بسیار مهم است بهتر از در سریع ترین زمان به گفتار درمانی مراجعه کنید. نیاز نیست در درست حرف زدن بهش کمکی کنید. نباید از لکنتش خیلی آگاه و حساسش کنید. در این ایام تکالیف غیر گفتاری اش را کنید.

سلام خسته نباشید ادرس گفتار درمانی برا اردبیل میخاستم ممنونم.

سلام لیست مراکز گفتار درمانی در این لینک است https://hushkala.com/find-speechtherapist/

سلام دختر من نزدیک سه سالش هست متاسفانه در اثر ترس دو سه ماهی هست حروف و تکرار میکنه اوایل خیلی شدید نبود الآن خیلی شده واقعا گفتار درمانی براش تأثیر داره یا نه؟ چون توی یه سایت خوندم تا قبل از ۵ سال نمیخواد کاری انجام بدید ولی من و.همسرم نگرانش هستیم ممنون میشم کمکم کنید

سلام ممنونم از شما گاها مطالب عجیب و غریبی در وب سایت ها می بینیم!. برخی از نویسنده های این مطالب حتی فرق لکنت و اختلال تلفظ رو هم نمی دونند. اتفاقا درمان های لکنت زیر ۵ سالگی نتیجه بخش تر هستند. در کل هر چقدر بعد از وقوع لکنت زبان مراجعه سریع تری به گفتار درمانی داشته باشید درمان سریع تری و راحتتری بدست می آورید.

سلام اگر این مشکل رو به حال خودش بگذارید به مرور وضعیت بدتر می شود. متاسفانه گاها مطالبی را در وب سایت را از نویسندگانی می بینیم که حتی تفاوت لکنت زبان با اختلال تلفظ را هم نمی دانند. همانطور که در نوشته بالا گفتم وقوع گرفتگی زبان در سنین ۲ تا ۶ سالگی است و حداکثر یک هفته از وقوع مراجعه به گفتاردرمانی ضروری است و اتفاقا درمانهای زیر ۵ سال نتیجه بخش تر است. نگران نباشید.

سلام دختر۷ساله ام ب علت ترس لکنت زبان ناگهانی گرفت بردمش دکتر شربت مولتی زینک دادبهترشدیعنی خوب حرف میزدولی دوباره الان۴روزه بالکنت گرفته.چکارکنم کلاخوب شه.آیا نیازهست پیش گفتاردرمانی ببرم.امیدی هست ک کلالکنت زبانش خوب شه.میتونی مدرسه بره

سلام شربت مولتی زینک .. تاثیر ثابت شده ای در درمان لکنت زبان ندارد . برای درمان می بایست نزد مختصص گفتاردرمانی مراجعه کنید. به امید خدا مشکلشون کاملا بطرف می شود.

سلام ادرس گفتاردرمانی دریزدمیخاسم

سلام لیست مراکز گفتار درمانی در پایین همین صفحه است.

سلام ، من برادر ۷ساله ای دارم که لکنت داره به مدت کاملا خوب میشه و بعد دوباره با لکنت حرف میزنه الان مدتیه که احساس میکنم داره بدتر میشه ما تو روستا زندگی میکنیم و شرایط مالیش رو هم نداریم که برای گفتار درمانی ببریمش من چیکار کنم ؟؟ میترسم چند وقت دیگه با همکلاسی هاش نتونه ارتباط بگیره و باعث عدم اعتماد به نفسش بشه ترو خدا اگه میشه راهنماییم کنید مرسی

سلام برای درمان لکنت زبان میابیست بر اساس فاکتورهای متعددی بره درمانی چید و این بره درمانی می بایست توسط یک گفتاردرمانگر متبحر اجرا شود. اینکه بخواهیم بدون ارزیابی یک نسخه چند خطی ارائه بدهیم نه تنها کمک کننده نیست بلکه در مواردی نیز مضر است. به هرحال طبق توصیه های بالا بهتر است غلط های گفتاری از او نگیرید فرصت کافی به او بدهید تا حرف بزندو وسط حرف او نپرید. رعایت موارد فوق می تواند جلوی پیشرفت لکنت را بگیرید اما درمان قطعی نیستند.

سلام پسرم ۳ سالشه نزدیک ۴ ماه لکنت زبان پیداکرده چون به ناگاه دچار لکنت زبان شد برای تشخیص میتوان به نزد متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرد متشکرم

سلام این مورد ارتباطی به متخصص مغز و اعصاب ندارد و در حیطه گفتاردرمانگر است

باسلام پسری دارم ۶ساله ازسه سالگی لکنت داره پیش گفتاردرمانگربردمش میگفت بایدهجاها رابکشه تقریبا بهترشده امانه کامل درمورد آب انارمیگن خوبه بایدفقط طبیعی باشه ؟یه سوال دیگه میخواستم پسرمو ختنه کنم آیا ترس ازختنه ممکنه لکنتشوبیشترکنه بایدچکارکنم راهنمایی بفرمایید!

سلام لطفا جلسات گفتاردرمانی را درمان کامل ادامه بدهید. ترس از ختنه می تواند تاثیر گذار باشد. در مورد آب انار من تحقیق نشنیدم

سلام. ممنون ازمطالب مفیدتون. پسر۵ ساله ای دارم که حدود ۳هفته هست گاهی درشروع صحبت گیرمیکندو ‘ممم ااا’ میگوید. خیلی نگرانم که ادامه دارشود لطفا راهنمایی کنید جطوردرمان شود. خیلی خوب وشمرده حرف میزنه وپرحرف هم هست.. فکرمیکنم دلیلش ترس باشه. چندبار کوتاه درشرایط ترس ودلهره قرار گرفته و چند رور بعدمتوجه لکنتش شدم. لطفا کمک کنید.

سلام شروع لکنت غالبا از ۴ تا ۶ سالگی است و این کودکان قبلا هیچ گونه سابقه ای از مشکلات گفتاری نداشته اند. شکل و شدت لکنت در کودکان ممکن است متفاوت باشد اما آنچه مشترک است این است که اگر لکنت از یک هفته ادامه داشت مداخله گفتاردرمانگر ضروری است. در نظر داشته باشید که تاخیر در مراجعه درمان را سخت تر می کند. تا زمان مراجعه به گفتاردرمانی لطفا تلاشی برای بهبود روانی کلامش انجام ندهید و احساس او را نسبت به لکنت بد نکنید. پیروز و سر بلند باشید.

سلام من پسری ۳سال و ده ماه دارم در اثر یک حادثه تصادف جزئی ترس برداشت که بعداز اون حادثه دچار لکنت زبان شده ,که بعضی مواقع شدت لکنتش زیاد میشود سکوت میمیک لطفا راهکار خوبی برای درمان بهم بدین ممنون

سلام مواردی که در بالا گفته شده است بعلاوه گفتاردرمانی می تواند مفید باشد

سلام وقتتون بخیر.من یه پسرسه سال وچهارماهه دارم که حرف زدنش ازاول بجاودرست بود.توی خانه بهداشت میگفتن روی سنش همه چیزخوب پیش میره بعدکه شروع کردبه جمله گفتن اکثرامتوجه نمیشدن ولی همه میگفتن طبیعیه.الان حس میکنم بعضی وقتابراش سخته که حرف بزنه وجمله راتکرارمیکنه.منوشوهرم خیلی تاالان مشاجره داشتیم ومشخصه که بعدلزهرباردعوا،وضعیت پسرم بدترمیشه.اکثرمواقع منوپسرم تنهاییم ووقتی توی جمع میبرمش وبه خونه برمیگردم حس میکنم بهتره.ولی بازم نگرانشم چون سنگینی گفتارشومتوجه میشم.برای بهترشدنش بایدچکارکنم؟ممنون میشم.

در جائی اشاره کردید که تکرار دارد اگر کودک شما لکنت داشته باشد نیاز به مداخله گفتاردرمانگر دارد. در هر صورت توصیه می کنم برای ارزیابی به یکی از کلینیک های گفتاردرمانی شهر خود مراجعه کنید

سلام خسته نباشید دختر من دو ساله و دو ماهشه از شش ماهگی کم کم صحبت کردن را یاد گرفت و خیلی خیلی ماشالا باهوش شعر و آهنگی رو گوش میده بلافاصله یاد میگیره و به شدت احساسی الان حدود چند وقته متوجه شدم که اول بعضی از کلماتی که م و ن داره رو میکشه مثلا وقتی میخواد بگه مامان میگه ممممامان خیلی تند تند حرف میزنه و واژگان کلماتش خیلی زیاد آقای دکتر خیلی خیلی استرس دارم راستش عمش دکتر گفتار درمان و امروز وقتی ازش پرسیدم گفت سعی کن محیط خونه رو آرام کنی و طبیعی اگه ادامه دار بود خودم میگم چی کار کنیم ولی من مادرم و خیلی خیلی نگرانم ترو خدا بگید این مشکل حل شدنی و آیا این نوعی لکنت گفته میشه و تا کی ادامه دار بشه مشکل دار میشه/ خدا خیرتون بده

سلام اینکه فقط محیط خانه را آرام کنید خوب است ولی کافی نیست . جلسات منظم گفتاردرمانی تا حصول نتیجه ضروری است. البته می بایست به یک گفتار درمان متبحر و با تجربه مراجعه کنید

بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

مجله توانبخشی و مشاوره هوش کالا با انتشار مقالات عمومی ، آگاهی عموم مردم و قشر سلامت  را از خدمات رشته های روانشناسی و مشاوره و همچنین رشته های توانبخشی ( فیزیوتراپی ، شنوایی شناسی ، کاردرمانی ، گفتار درمانی ، بینایی سنجی ، ارتوپد فنی ) بالا می برد. همچنین اقدام به معرفی مراکز و کلینیک های معتبر این رشته های در شهرهای مختلف می نماید.1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *