روش های تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری

روش های تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری
روش های تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری

فرزند پسر می خواهید؟ این ۱۰ نکته معرفی شده در این مقاله را بخوانید تا در تعیین جنسیت نوزاد پسر خود موفق باشید.  این مقاله ممکن است که فقط افسانه های زنان بیوه باشد و یا ممکن است که واقعی و درست باشد.

پس می خواهید که جنسیت نوزاد خود را تعیین کنید؟ خب تا چند سال پیش شما هنگام رابطه جنسی کار خودتان را انجام می دادید و بعد از آرزو می کردید که مثلا پسردار یا دختردار شوید! اما این روزها از روش های آزمایش شده و واقعی تا روش های اشتباه و نادرست در همه جا شنیده می شود. چه پسر بخواهید چه دختر، روش هایی وجود دارد که شانس شما را در این مسیر بیشتر می کنند. مطمئنا هیچکدام از روش هایی که در این مقاله توضیح داده شده است را نمی توان به طور قطعی موثر دانست و حتی بعضی از آن ها فقط خرافات هستند، اما به قول خودمان کاچی بهتر از هیچی…

بدون معطلی برویم سراغ لیست یوطب برایتعیین جنسیت نوزاد پسردر بارداری!

زمان تخمک گذاری خود را بدانید

خیلی واضح به نظر می رسد اما وقتی که می خواهید باردار شوید باید از زمان دقیق آن مطلع شوید. این روزها لوازم و کیت های پیش بینی زمان تخمک گذاری در همه داروخانه ها پیدا می شود. حتی می توانید در اینترنت جستجو کنید و به کمک هزاران مقاله ای که پیدا می کنید، می توانید زمان تخمک گذاری تان را تعیین کنید.

روش های تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری

تا جایی که می توانید رابطه جنسی را به زمان تخمک گذاری نزدیکتر کنید

نکته باحالی است؟ اسپرم مرد شناگر پرسرعتی است ولی به طور همزمان خیلی سریع هم می میرد. اسپرم زن می تواند زمان بیشتری زنده بماند و خود را به تخمک برساند. با نزدیک کردن زمان رابطه جنسی به زمان تخمک گذاری، به رفقای مرد کوچکمان این زمان را می دهیم تا خودشان را به تخمک برسانند.

با پوزیشن رایج رابطه جنسی خداحافظی کنید

خب وقت این رسیده است که با وضعیت رابطه جنسی که رایج است خداحافظی کنید (حداقل برای الان!) وضعیتی را انتخاب کنید که در آن رابطه جنسی به صورت عمیق تری انجام شود، برای مثال رابطه جنسی ایستاده ( به این صورت که خانم بالا باشد)، یا رابطه جنسی ای که خانم در آن به صورت چهار دست و پا باشد. این یک نکته اولیه است. هرچه قدر رابطه جنسی عمیق تر باشد، اسپرم های مرد را به رحم نزدیک تر می کنیم و مسافت سفر آن ها را کوتاه تر می کنیم و نهایتا شانس آن ها برای پیروزی را افزایش می دهیم.

مثل مردها غذا بخورید

نه واقعا. بنا به دلایلی اسپرم مرد، محیط های قلیایی ( یا محیط هایی که کمتر اسیدی باشند) را بیشتر دوست دارد. پس برای افزایش خاصیت قلیایی متخصصان گوشت قرمز، غذاهای نمکی و جوش شیرین دار را توصیه می کنند. پس بدو دختر. بدو یک میان وعده قوی بخور!

ارگاسم داشته باشید!

ارگاسم یکی دیگر از نکاتی است که به ایجاد یک محیط قلیایی و نهایتا به تعیین جنسیت نوزاد پسر کمک می کند. این نکته را حتما مد نظر داشته باشید، چراکه برای پسردار شدن بسیار توصیه می شود.

از تقویم قمری چینی ها استفاده کنید

هزاران نفر روی این روش تعیین جنسیت نوزاد قبل از بارداری قسم می خورند. این روش صدها سال است که وجود دارد. این روش براساس سن مادر و زمانی که برای انتخاب جنسیت جنین اقدام می کند، کار می کند. از تقویم برای تعیین زمان رابطه جنسی برای انتخاب جنسیت نوزاد استفاده می شود. بعضی از متخصصین تقویم قمری ادعا می کنند که این روش در ۹۹% مواقع دقیق و کارآمد است. خب چرا از آن استفاده نکنیم؟

شوهرتان شورت پادار بپوشد

اسپرم پسر از گرما متنفر است پس شوهرتان را ترغیب کنید تا شورت پادار بپوشد تا منطقه تناسلی او خنک بماند و اسپرم های مرد نیز خنک و تازه باشند. همچنین به شوهرتان یادآور شوید که حمام آب گرم نگیرد.

شربت سرفه؟

این خرافات است یا نه؟ بعضی زن ها قسم می خورند که پیش از رابطه جنسی یک قاشق شربت سرفه بخورید. آیا واقعی است؟ متخصصین معتقدند که داروهای سرفه و گلودرد حاوی ترکیبی از گایافنزین هستند که به رقیق شدن ماده لزج گردن رحم کمک می کند و در نتیجه سیر اسرم مرد هموارتر می شود. بسیاری از زن ها از این روش برای بارداری سریع تر استفاده می کنند و ممکن است که این روش برای تعین جنسیت نوزاد پسر نیز موثر باشد.

ماه را چک کنید

این نکته به طور قطع یک خرافات قدیمی است. اما افسانه به این صورت است که رابطه جنسی در شبی که ماه ربع است، حتما منجر به پسردار شدن می شود. س تقویمتان را چک کنید و دنبال شبی باشید که ماه در آن یک چهارم باشد.

به شوهرتان قهوه بنوشانید

بعضی ها معتقدند که اگر شوهر پیش از رابطه جنسی یک فنجان قهوه بخورد، شانس شما برای تعیین جنسیت نوزاد پسر در بارداری افزایش می یابد. شاید کافئین باعث می شود که اسپرهای حاوی ویژگی های مردانه سریع تر حرکت کنند!

در این جا ۱۰ نکته یوطب برای پسردار شدن در رابطه جنسی به پایان می رسد. آیا این نکات نتیجه بخش بودند؟ چه کسی می داند، اما حداقل می توان گفت که امتحان کردن آن ها بامزه است.

سلام ببخشید من ناگهانی حامله شدم الان یک ماه میشه دو تا دختر دارم الان احتمال داره پسر داشته باشم و خیلی هم کمردرد و ترشح دارم

لطفا کمکم کنید

الی عزیز، سلام

چه کمکی از ما بر می آید؟ لطفا سوالتان را دقیق تر بفرمایید.

من یه دختر دارم باید چکار کنم پسردار شوم

مریم عزیز سلام
همین مقاله راهنمایی است برای پسردار شدن. از همین مقاله استفاده کنید

پسر

برای پسردار شدن باید چکار کنیم

عزیزم من خودم رفتم پیش دکتر طاهره مختاریان روششون با رژیم غذایی و تعیین زمان تخمک گذاریو اینجور کارا بود میخواستم اول ivf کنم ولی کلی تحقیق کردم دیدم سرطان زاست خیلی ترسیدم، اما خداروشکر الان پسرم ۲٫۵ سالشه خیلیم راضی بودم از روششون خیلیم مهربون بود 🙂

سلام میشه بگید چ تغذیه ای بهتون داد؟

سلام میشه لطف کنین آدرس مطب خانم دکتر

سلام لطفا راهنمایی کنید تا منم دختر دار بشم

مژی عزیز سلام

برای دختردار شدن می توانید از مقاله زیر استفاده کنید:
تعیین جنسیت نوزاد قبل از بارداری – دختر : نکات تغذیه ، رابطه جنسی ، زمان بارداری

سلام من به دختر دارم. الان چکارکنم که این بار پسردار بشم؟

سمیه عزیز سلام

روش های تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری

برای پسردار شدن می توانید از همین مقاله استفاده کنید. این مقاله نکاتی دارد که به توصیه پزشکان به شما کمک می کند تا صاحب پسر شوید.

پسر

سلام

زهرا عزیز سلام

پیشاپیش سال نو بر شما و خانواده شما و تمام همراهان یوطب مبارک

موثرترین و قابل اعتمادترین روش برای بارداری جنین پسر

سلام من ۱ماه باردار هستم و خانواده شوهرم خیلی دوست دارن بچه پسر باشه چیکار کنم؟ استرس زیاد دارم میترسم

خیلی عالیه

برای میخوام بچه ام پسر بشه چیکار کنم
کمک کنید لطفا

مژگان جان سلام
برای پسردار شدن از همین مقاله استفاده کنید.

استرس شانس پسردار شدن رو کم‌میکنه عزیزان

سلام من میخوام از مقاله استفاده کنم‌نتیجه گرفتم بهتون میگم دوستان

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

نام

ایمیل

وب‌سایت

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.


Current ye@r *


Leave this field empty

یوطب به زنانی که دوران بارداری را سپری می کنند، توصیه می کند که با علائم عفونت قارچی واژن آشنا باشند، و بلافاصله پس از مشاهده ی این علائم به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنند.
علائم زیر از نشانه های عفونت قارچی واژن می… ادامه مطلب

پیش از این مشخص شده بود که خوردن ماهی سوشی در دوران بارداری ضرر دارد و مادران باردار در این دوران نباید این ماهی را بخورند. دلیلی که برای این موضوع بیان می کردند این بود که جیوه در رشد کودک تاثیر منفی می… ادامه مطلب

چگونه می توانم از سرطان سینه پیشگیری کنم؟
پزشکان هنوز اطمینانی درباره ی امکان پیشگیری از سرطان سینه ندارند. با ورزش های هوازی می توان از سرطان سینه تا حدودی پیشگیری نمود. پژوهش ها نشان می دهد که احتمال ابتلای خانم هایی که مرتبا فعالیت دارند، نصف زنانی… ادامه مطلب

ممکن است که شما هم مانند بسیاری از پدر و مادرهای دیگر، چند فرزند پسر داشته باشید و الان یک دختر کوچولو می خواهید تا برای او لباس های دخترانه قشنگ بخرید یا حتی ممکن است که فقط یک فرزند دختر بخواهید. در هر… ادامه مطلب

سلول های جنسی مردها در بیضه ها و سلول های جنسی زن ها در تخمدان ها ساخته می شود. بیضه ها و تخمدان ها بعد از بلوغ یعنی همان سن ۱۲ سالگی شروع به فعالیت و ساخت سلول جنسی می کنند. بعد از رابطه… ادامه مطلب

فرزند دختر یا پسر؟

( راههای تعیین جنسیت قبل از بارداری)

 ما قبل از بارداری باید با یکسری دستوراتی که تا 98% میتونیم جنسیت بچه رو تعیین کنیم ولی اگه باردار باشید دیگه نمیشه کاری کرد هنگام مقاربت و بعد از ورود اسپرم به رحم زن ، اسپرم در طول رحم حركت مي‌كند و  بطرف بالا مي‌رود، اگر در اين زمان  تخمكي در رحم وجود داشته باشد،لقاح در داخل رحم صورت می گیرد.  درعمل لقاح اسپرم مرد با تخمک زن ترکیب می شود و جنين شکل می گیرد، اگر  جنین در داخل رحم زن  لانه‌گزيني كند، سبب حاملگی می شود و اگر نتواند لانه‌گزيني كند از بدن دفع می شود. اسپرم مردان حاوی دو نوع مختلف از گامت می باشد. برخی دارای گامتx و برخی دارای گامتy   هستند. اما تخمک زن تنها حاوی یک نوع گامتx است.اگر گامتy مرد با گامتx ترکیب شود فرزند پسر می شود ، اگر گامتx مرد با گامت xزن ترکیب شود ، فرزند دختر می شود. بنابراین تعیین جنسیت جنین بستگی به مرد دارد و این گامتهای موجود در اسپرم مرد هستند که در هنگام لقاح تعیین میکنند فرزند پسر یا دختر باشد و این بستگ دارد که کدام نوع  اسپرم زودتر به تخمک برسد و با آن ترکیب شود.  

   عواملی که در تعیین  جنسیت جنین موثرند شامل: محیط اسیدی داخل رحم زن، نوع تغذیه و سلامت روانی و روحی و همچنین  زمان  مقاربت بستگی دارد. افسردگی، فشارهای عصبی، استرس ،هوای گرم و آلوده ،مصرف دخانیات ، شرایط محیطی بد، امکان دختر شدن جنین را بیشتر می کند.  

روش های تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری

 استفاده از رژیم  غذایی  خاص: در اين روش براي رسيدن به جنين پسر،  باید  نسبت سديم و پتاسيم بالاتر از نسبت  كلسيم و منيزيوم باشد تا  متابوليسم تخمك و به مخصوصا  لايه خارجي آ ن را به نحوي تغيير دهد كه اسپرم هاي حامل جنسيت پسر به طرف آن جذب شوند و برعكس براي جذب اسپرم های جنسيت دختر به وسيله تخمك، لازم است ميزان كلسيم و منيزيوم خون بالاتر از  ميزان پتاسيم و سديم خون باشد.

در گذشته اغلب خانواده ها خواهان فرزند پسر بودند اما به مرور زمان دیگر این خواسته غیر معقول به روش های مختلف سوژه طنزپردازان شده است. از سویی دیگر پدر و مادر ها هم بنا به دلایل مختلف دوست دارند فرزندشان جنسیت به خصوصی داشته باشد زیرا شرایط، اجازه نمی دهد خانواده ها تعداد فرزندان زیادی داشته باشند و اگر جنس مورد نظرشان را به دنیا نیاوردند، منتظر بچه بعدی باشند. به همین دلیل بسیاری از والدین سراغ روش هایی که دانشمندان پیش پای شان گذاشته اند می روند تا ثمره ازدواج شان جنسیتی داشته باشد که آنها با هم توافق کرده اند.

● روش شتل

اساس این روش به آمیزش در زمان به خصوصی از تخمک گذاری بستگی دارد. میزان موفقیتاین روش بنا به منابع مختلف ۵۰ تا ۷۵ درصد گزارش شده است. نظریه تایید کننده این روش می گوید اسپرم های پسرساز سریع تر از اسپرم های دختر ساز حرکت می کنند و عمر کوتاه تری دارد بنابراین در زوجینی که پسر می خواهند باید آمیزش تا حد امکان نزدیک به زمان تخمک گذاری (آزاد شدن تخمک از تخمدان) باشد و اگر دختر بخواهند باید آمیز ش ۲ تا ۴ روز قبل از تخمک گذاری باشد.

▪ مزایا:

هیچ جراحی یا دارویی در کار نیست.

اصلا نیازی به مراجعه مداوم به متخصص وجود ندارد.

هزینه بر نیست و بی خطر است.

▪ معایب:

برای تعیین روز تخمک گذاری باید هر روز با دقت دمای بدن هنگام صبح قبل از خارج شدن از رختخواب اندازه گرفته شود تا نسبت به روز تخمک گذاری اطمینان حاصل شود.

هیچ تضمینی برای موفقیت وجود ندارد.

● روش ویلان

اساس این روش به آمیزش در روزهای خاصی از چرخه قاعدگی و همچنین موقعیت بیوشیمیایی بدن خانم در روزهای مختلف چرخه قاعدگی بستگی دارد. این روش برای پسردارشدن ۶۸ درصد و برای دختر دارشدن ۵۶ درصد موثر است. گروهی از دانشمندان هم می گویند توفیق روش ویلان بیش از ۵۰ درصد نیست.

▪ توضیح روش: اگر زوجین پسر بخواهند باید ۴ تا ۶ روز قبل از افزایش دمای بدن هنگام صبح آمیزش انجام شود و اگر دختر بخواهند باید آمیزش ۲ تا ۳ روز قبل از تخمک گذاری انجام شود.

▪ مزایا:

بدون نیاز به دارو و جراحی

بی هزینه

ایمن

▪ معایب:

خانم مجبور است هر روز دمای بدن هنگام صبح را اندازه بگیرد .

هیچ تضمینی برای موفقیت وجود ندارد.

الف) روش لقاح آزمایشگاهی (IVF): در این روش ابتدا به مادر داروهایی داده می شود که تخمدان ها را تحریک به آزاد سازی چند تخمک در ماه می کند. اگر روش IVF را انتخاب کرده باشید باروری تخمک خارج از بدن در شرایط آزمایشگاهی رخ می دهد. به این ترتیب پزشک شما را بیهوش کرده، با وسیله ای باریک از طریق دیواره واژن تعدادی از تخمک های تان را خارج می کند. این تخمک ها سپس در آزمایشگاه توسط اسپرم بارور می شوند. ۲ تا5 روز بعد، پزشک متخصص برای تخمک های بارور شده آزمایش تشخیص جنسیت و بررسی وضعیت سلامت انجام می دهد و رویان های سالمی که جنسیت مورد نظر شما را دارند درون رحم شما جاگذاری می شوند.

ب) تلقیح درون رحمی اسپرم (IUI): در این روش پزشک با لوله کاتِتراسپرم، اسپرم ها را به طور مستقیم وارد رحم می کند.

● روش PGD (تشخیص ژنتیک پیش از لانه گزینی)

در روش IVF سلول های بارور شده ابتدا باید تحت آزمون های ژنتیک قرار بگیرند که یکی از این روش ها PGD است که حدود ۲۰ سال پیش ابداع شد و در آن زمان تنها برای فرزند زوج هایی که احتمال اختلالات ژنتیک در آنها وجود داشت، انجام می شد. امروزه این آزمایش برای خانم های بالای ۳۵ سال یا خانم هایی که سابقه سقط داشته اند هم انجام می شود.

چند رویان در رحم جاگذاری می شود؟ تعداد رویان هایی که در این مرحله شکل می گیرند به عواملی مانند سن، کیفیت رویان ها و سابقه تولیدمثلی بستگی دارد. به طور کلی اگر خانمی زیر ۳۵ سال داشته باشد و رویان ها هم وضعیت سالمی داشته باشند، بیش از دو سلول بارور شده داخل رحم گذاشته نمی شود، زیرا متخصصان قبل از جاگذاری رویان ها وضعیت سلامت آنها را بررسی کرده اند. اگر فرد بالای ۴۰ سال داشته باشد ممکن است پزشک ۴ تا ۵ رویان را در رحم جاگذاری کند.

▪ درصد موفقیت: تقریبا صددرصد

روش های تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری

▪ مزایا:

اگر با این روش باردار شدید روش PGD صددرصد جنسیت مورد نظر را برای تان بهارمغان می آورد

▪ معایب:

این روش بسیار گران است.

جراحی خارج سازی تخمک ها تهاجمی است و ممکن است دردناک باشد.

داروهای باروری که قبل از شروع مراحل به فرد داده می شود عوارض ناخوشایندی از قبیل افزایش وزن، نفخ، تورم و تاری دید دارد.

بنا به آخرین یافته ها احتمال این که با این روش فرد دو قلو باردار شود، ۳۸ درصد است.

به طور کلی ۴۳ درصد موارد روش IVF به بارداری زنده ختم می شود و این آمار با افزایش سن مادر کاهش می یابد اما متخصصان می گویند با استفاده از روش PGD شانس موفقیت به مراتب بیشتر می شود زیرا در این روش رویان های معیوب وارد بدن مادر نشده اند.

● روش Micro Sort

در این روش متخصصان با تکنیک های رنگ آمیزی، اسپرم های دخترساز را از اسپرم هایپسرساز جدا می کنند و اسپرمی که جنسیت مورد نظر را تولید می کند به روش IUI داخلرحم وارد می شود.

▪ اثربخشی: این روش برای فرزند دختر ۹۰ درصد و برای فرزند پسر ۷۴ درصد موفقیت آمیز است.

▪ جزئیات مراحل: اسپرم ها دونوعند. گروهی کروموزوم X دارند و بزرگترند و پس از ترکیب با سلول تخمک، دختر تولید می کنند. در مقابل گروه دوم یک کروموزوم Y دارند و نسبت به گروه اول کوچک تراند و در ترکیب با سلول تخمک، سبب تولید پسر می شوند. در روش میکرو سورت نمونه های اسپرم به آزمایشگاه منتقل شده در آنجا با رنگ های فلورسنت رنگ آمیزی شده، تحت تشعشع لیزری قرار می گیرند. کروموزوم های X نسبت به کروموزوم های Y بزرگ ترند و رنگ بیشتری به خود جذب می کنند در نتیجه تحت تشعشع لیزر روشن تر می شوند. از این مرحله به بعد متخصص می تواند اسپرم هایی را که جنسیت مورد نظر را تولید می کنند، جدا ساخته و به روش IUI به رحم منتقل کند. البته میکروسورت گاهی هم به روش IVF انجام می شود که گران تر و دردناک تر است اما شانس موفقیت بیشتری دارد.

▪ مزایا:

این روش از لحاظ سلامت و بهداشت خطری ندارد و به مراتب ارزان تر از IVF است اما ممکن است لازم باشد داروهای باروری استفاده شود که عوارض جانبی دارند و شانس دوقلودار شدن را بالا می برد.

با این روش می توان از ابتلای نوزاد به بیماری های ژنتیک مثل بیماری هموفیلی یا دیستروفی عضلانی دوشن که کرومزوم X مادر حامل آنهاست، پیشگیری کرد. این روش احتمال انتقال چنین بیماری هایی را بسیار پایین می آورد اما صفر نمی کند.

▪ معایب:

این روش همچنان در آزمایشگاه های دانشمندان مورد بررسی و تحقیق قرار دارد.

روش میکروسورت از سال ۱۹۹۵ باب شده و تقریبا جدید محسوب می شود و هنوز اطلاعاتکافی درباره عوارض احتمالی آن در دسترس نیست.

در این روش نمی توان انتظار داشت حتما جنسیت مورد نظر تشکیل شود زیرا تکنیک مورد استفاده خطاهایی دارد و ممکن است اسپرم های تولید کننده جنس مورد نظر به درستی جدانشوند.

موفقیت میکروسورت به روشIUI حدود ۶/۱۶ درصد و به روش IVF حدود ۴۳ درصد است.

● روش اریکسون

در این روش اسپرم های پسر سازی که با سرعت بیشتری نسبت به اسپرم های دخترساز حرکت می کنند، از هم جدا می شوند و بنا به جنسیت مورد نظر والدین اسپرم های تولید کننده جنس مورد نظر به روش IUI وارد بدن مادر می شوند.

▪ میزان موفقیت:

اگر جنسیت مورد نظر پسر باشد، حدود ۷۸ ۸۵ درصد

اگر جنسیت مورد نظر دختر باشد ۷۳ ۷۵ درصد

▪ نحوه انجام:

اساس این روش که از حدود دهه ۱۹۷۰ باب شده بر این پایه است که نمونه اسپرم روی لایه ای از سیالی چسب مانند در لوله آزمایش ریخته می شود. تمام اسپرم های نمونه به سمت پایین لوله شنا می کنند اما اسپرم های تولید کننده پسر با سرعت بیشتر و زمان کوتاه تری به انتهای لوله آزمایش می رسند و به این ترتیب متخصص می تواند اسپرم های مورد نظر را جدا کند.

▪ مزایا:

نسبت به روش های گفته شده ارزان تر است.

نیازی به جراحی تهاجمی ندارد.

نسبتا ایمن و بی خطر است.

▪ معایب:

هیچ تضمینی برای موفقیت آمیز بودن این روش وجود ندارد. عده ای از متخصصان می گویند احتمال موفقیت حدود ۷۵ ۸۰ درصد است اما در مقابل گروهی دیگر از دانشمندان موفقیت این روش را بیشتر از ۵۰ درصد نمی دانند.

روش IUI به اندازه IVF موثر نیست و ممکن است تا یک بارداری موفق، چند مرحله نیاز به انجام داشته باشد.

اسپرم ها دونوعند. گروهی کروموزوم X دارند و بزرگترند و پس از ترکیب با سلول تخمک، دختر تولید می کنند. در مقابل گروه دوم یک کروموزوم Y دارند و نسبت به گروه اول کوچک تراند و در ترکیب با سلول تخمک، سبب تولید پسر می شوند. در روش میکرو سورت نمونه های اسپرم به آزمایشگاه منتقل شده در آنجا با رنگ های فلورسنت رنگ آمیزی شده،تحت تشعشع لیزری قرار می گیرند. کروموزوم های X نسبت به کروموزوم های Y بزرگ ترند و رنگ بیشتری به خود جذب می کنند در نتیجه تحت تشعشع لیزر روشن تر می شوند

● انتخاب کنید

ما از خانم ها می خواهیم از روز ۱۱ بعد از شروع عادت ماهانه به کلینیک مراجعه کنند تا مراحل «فولیکولوگرافی» برایشان انجام شود. فولیکول ها داخل تخمدانند و هر کدام از آنها یک تخمک را در خود جای داده اند و روز به روز بزرگ تر می شوند تا در میانه چرخه باروری خانم پاره شوند و تخمک را آزاد کنند. بسته به اینکه فولیکول چه زمانی تخمک را آزاد کند و همچنین با توجه به ویژگی های اسپرم می توان جنسیت دلخواه را برای رویان ایجاد کرد. اسپرم های پسرساز سریع حرکت می کنند و زود هم از بین می روند. پس اگر نمونه های اسپرم را نزدیک زمان پاره شدن فولیکول وارد کنیم، احتمال دختر شدن رویان بیشتر است. اگر زوجین پسر بخواهند ما توصیه می کنیم اجازه دهند تخمک گذاری انجام شود تا اسپرم پسرساز که سریع حرکت می کند و عمر کوتاهی دارد، بتواند خود را به تخمک برساند. به این ترتیب احتمال پسر شدن رویان حدود ۶۰ ۷۰ درصد می شود.پس ما ابتدا روز تخمک گذاری خانم را تعیین می کنیم و بر اساس تاریخ و هدف زوج، روشرا به پایان می رسانیم.

روش دوم استفاده از IUI است که طی آن نمونه اسپرم ها را به آزمایشگاه برده و اسپرم های X و Y را از هم جدا می کنیم. البته در این جداسازی اطمینان صددرصد وجود ندارد و اسپرم مورد نظر ۷۰ ۸۰ درصد اسپرمی است که جنس مورد نظر والدین را تولید می کند. از طرفی خانم هم باید از نظر فولیکول هایش بررسی شود و دقیقا در روز تخمک گذاری از او خواسته شود به کلینیک بیاید و تحت روش IUI قرار گیرد. این روش نسبت به روش اول گران تر است.

روش سوم IVF یک روش قطعی است. یعنی زوجین می توانند صددرصد جنس مورد نظرشان را داشته باشند. نحوه انجام این روش به این ترتیب است که تخمک و اسپرم را در آزمایشگاه ترکیب می کنیم و جنین تولید می شود. سپس با روش های خاصی تعیین جنسیت را انجام میدهیم و بنا به نظر والدین جنس مورد نظر را در رحم مادر جاگذاری می کنیم. لازم به ذکر است این روش قطعا جنس مورد نظر را ایجاد می کند اما چون یک روش لقاح خارج رحمی و آزمایشگاهی است شانس بارور شدن خانم فقط حدود ۴۰ درصد است. یعنی ممکن است زوجین هزینه نسبتا گران ۵ ۶ میلیون تومانی عمل IVF را بپردازند و مراحل برای شان انجام و جنسیت مورد نظر تشکیل شود اما بعد از جاگذاری رویان در بدن بارداری موفقی نداشته باشند ولی در صورتی که بارداری با موفقیت پیش رود ۱۰۰ درصد جنسیت مورد نظر در رحم پرورش خواهد یافت

روش تعیین جنسیت با نظریه دکتر همتی

 

رژیم برای داشتن نوزاد پسر

هر زمان تصمیم به اقدام داشتید به مدت یک ماه قبل این رژیم را داشته باشید کافی است . و وقتی رژیم شروع شد آنقدر ادامه یابد تا حاملگی اتفاق بیفتد

 رژیم شوهر : گرمی بخورد، سردی نخورد.. گرمی یعنی در درجه اول شیرین باشد مثل خرما و کشمش و در درجه دوم چرب مثل گردو و فندق.  هر چیزی نه شیرین ، نه چرب ، سردی است و میل نکند .. اگر مجبور است بخورد کم میل نماید مثل برنج و اگر اهل نوشابه است ..ماوالشعیر و دلستر ممنوع و پپسی و کانادا بلامانع است. اگر اهل مشروب است شراب و آبجو ممنوع و ویسکی و عرق بلامانع است  

رژیم زن : هر روز کاهو خالی بخورد و بدون سس میل شود … شوهر نخورد .. سبزی خوردن مانعی ندارد  رژیم مشترک : زن و شوهر هر دو گوشت گاو یا گوسفند یا مرغ و شترمرغ یا شتر خیلی کم میل کنند … ولی خوردن غذاهای دریایی .. میگو و ماهی برای هر دو بسیار خوب است ..  هر دو به هیچ عنوان ماست و دوغ و هر چیز ترش و یا شور میل نکنند. شیر و پنیر و خامه و کره و تخم مرغ بلامانع است. قرص اسید فولیک و ویتامین سی ممنوع است.

*** خیلییییییییییییی مهممممم : رابطه حتما بعد از خواب باشد تا هر دو خسته نباشند. یک قاشق چایخوری جوش شیرین در یک لیوان آب ولرم حل نموده و شب موقع خواب یک بار واژن را شستشو داده و صبح رابطه باشد.  زمان شروع پریود را شمرده (لکه بینی جز شروع نیست) …تا شروع پریود بعدی ..عدد را تقسیم بر دو کرده دقیقا همان روز و روز بعد اقدام نمایید و بعد از آن و قبل از این روزها جلوگیری کنید.  اگر پریود شما یک روز عقب و جلو می شود مثلا یک بار 27 روزه ..یک بار 28 روزه و یک بار 29 روزه شما عدد زوج یعنی وسطی را در نظر گرفته و تقسیم بر دو کنید می شود 14 و شما روز 14 و 15 را رابطه داشته باشید. (شب جوش شیرین – صبح رابطه) .. از روز 16 به بعد جلوگیری.

 

 

رژیم برای داشتن فرزند دختر

هر زمانیکه تصمیم به حامله شدن گرفتید یک ماه رژیم غذایی گرفته بعد از یک ماه جلوگیری به عمل نیاید ولی رژیم که شروع شد آنقدر ادامه یابد تا حاملگی صورت گیرد

 

رژیم شوهر

شوهر سردی بخورد ، گرمی نخورد  ، سردی  یعنی هر چیزی که نه شیرین است نه چرب ، سرد است بیشتر بخورد . اگر اهل نوشابه است ماءالشعیر  ، دلستر بلا مانع و پپسی و کانادا ممنوع ، اگر اهل  مشروب است شراب و آبجو بلامانع و ویسکی و عرق ممنوع

 

رژیم زن

خود و شوهر کاهو ، سبزیجات میل نشود

 

رژیم مشترک

1_ خود و شوهر گوشت گاو یا گوسفتد یا مرغ و شتر مرغ  زیاد میل شود ولی غذاهای دریایی میل نشود . هر دو ماست و دوغ و هر چیز ترش بیشتر میل نمایید . شیر و پنیر و خامه و کره و تخم مرغ کم میل شود .

 

2_ خیلی خیلی مهم : رابطه سر شب ، قبل از خواب باشد و بهتر است قبل از رابطه با ورزش یا پیاده روی خود را خسته نمایید.

 

3_ نیم  تا دو ساعت قبل از رابطه یک قاشق چایخوری سرکه در یک لیوان آب ولرم ریخته در حالت خوابیده به اندازه یک سرنگ 10 سی سی داخل واژن ریخته پنج الی ده دقیقه استراحت شود

 

4_ از شروع پریود شمرده (لکه بینی جزء شروع نیست) تا شروع بعدی پریود ، آن عدد را نصف نموده تا یک روز قبل از نصف بدون جلوگیری ، از نصف به بعد جلوگیری تا عادت بعدی. مثلا 3 روز جلو می اندازم می شود 27 روزه ، شما عدد زوج بزرگتر از 27 یعنی 28 را تقسیم بر 2 می کنیم می شود 14 ، روز 14 روز تخمک گذاری می باشد . پس از شروع تا 13 پریود بدون جلوگیری از 14 به بعد جلو گیری تا عادت بعدی

 

 

نظریه دکتر کشاورز در مورد تاثیر رژیم غذایی بر جنسیت جنین

 

رژيم غذايي ازدو ماه قبل بارداري در تعيين جنسيت موثر است

استفاده از مواد غذايي حاوي سديم و پتاسيم باعث تشکيل جنين مذکر و استفاده از مواد غذايي حاوي يون‌هاي کلسيم و منيزيم باعث تشکيل جنين مونث مي‌شود.

رئيس گروه تغذيه و بيوشيمي دانشگاه علوم پزشکي تهران در خصوص اهميت نسبت يون‌ها در مواد غذايي يادآور شد: يون‌هاي سديم، پتاسيم و کلسيم در تعيين جنسيت جنين نقش اساسي دارند و نسبت يون‌ها در مواد غذايي مهم‌تر از غلظت آنها است.وي كه در همايش علمي «نقش تغذيه در جنسيت جنين» سخن مي‌گفت، با اشاره به اين که استفاده از يون‌هاي سديم و پتاسيم باعث تشکيل جنين مذکر و يون‌هاي کلسيم و منيزيم باعث تشکيل جنين مونث مي‌شود، گفت: رعايت رژيم به مدت شش ماه مجاز است. در صورتي که در طي اين مدت بارداري اتفاق نيفتد رعايت رژيم غذايي مذکور بيش از مدت شش ماه سبب ايجاد کمبود مواد مغذي خواهد شد.وي در خصوص رعايت رژيم در مواردي که همسران تمايل به داشتن فرزند پسر دارند، به مادران توصيه کرد: مادري که تمايل به داشتن فرزند پسر دارد بايد مصرف لبنيات را از رژيم غذايي خود حذف کند و ميوه جات و سبزيجات بيشتري مصرف كند. همچنين مصرف گروه نان و غلات، انواع گوشت‌ها و ميوه‌ها و حبوبات و دانه‌هاي روغني، کره، مايونز، انواع ادويه‌جات، انواع شيريني‌هاي فاقد شير و انواع شربت‌ها بلامانع است.وي گفت: مواد غذايي غيرمجاز در رژيم غذايي جنين پسر شامل ميگو و تخم مرغ و از گروه ميوه‌ها و سبزيجات کرفس و اسفناج، لوبياي سبز، کاهوي سبز، بيسکويت، کاکائو و شکلات مي باشد.دکتر کشاورزي با اشاره به رژيم پيشنهادي در تعيين جنسيت جنين دختر گفت: حذف نمک در غذاها از نکات مهم در اين رژيم مي‌باشد. از گروه ميوه‌ها و سبزيجات مادر مي تواند هويج، خيار، لوبيا سبز، سيب، ترب و سيب‌زميني و پياز مصرف کند ولي در مصرف انواع لبنيات هيچ گونه محدوديتي ندارد.به گزارش ايسنا، وي در مورد مصرف انواع موادغذايي غير مجاز در تعيين جنسيت جنين گفت: اين مواد غذايي شامل نان سفيد، ذرت، سبوس گندم، لوبياي خشک و عدس و از گروه سبزي و ميوه ها زردآلو ، موز، چغندر، گيلاس، خيار، تره، خرما، شاهي، اسفناج، نارنگي، خربزه و زيتون مي‌باشد.دکتر کشاورز با اشاره به اينکه رعايت رژيم غذايي فقط در مادر ضرورت دارد، يادآور شد: رعايت اين رژيم توسط پدر فقط از جنبه رواني در همراهي با همسر موثر خواهد بود.

 

بنابراین غذاهايي كه بيشتر براي لقاح پسر مناسب هستند شامل: حذف لبنبات ـ غذاهاي

شور، خرما ، هویج،  ماهی و میگو و موز، ـ عسل ـ کاهوـ سیر ـ توت فرنگی ـ  کشمش

ـ  فندق ـ قهوه ـ شربت( هل و گلاب و زعفران و دارچین)

 

غذاهايي براي لقاح دختر مناسب هستند شامل:حذف نمک ـ ترشیجات ـ بادام  ،شير و

فرآورده هاي آن مانند ماست و پنیر و دوغ و…به مقدار فراوان ، ـماکارونی   ـ عدس ـ

نان گندم ـ مخمر آبجو  ـ سویا ـ لوبیا سبز ـ گوشت گاو ـ مرغ و شتر مرغ  تخم مرغ ـ

تخم رازیانه ـ سرکه – شوید- گردو

  

 

برای داشتن نوزاد پسر:

 ۱ـ آقایان از سه ماه قبل باید روزانه یک قرص اسید فولیک و یک قرص ویتامین ث مصرف کنند و همانطور که گفتم باید از پوشیدن لباس زیر و شلوار تنگ – نشستن طولانی روی صندلی – گرفتن دوش آب داغ خودداری کنید

 ۲ـآقایان از مصرف غذاهای کنسرو شده خودداری کنن

 ۳ـقبل از لقاح آقایان کیسه یخ روی بیضه ها قرار داده و خانمها از شستشو با محلول جوش شیرین رقیق شده با آب استفاده کنند .

 ۴ـ محیط نباید گرم و با هوای الوده باشد .

 ۵ـاز استرس و اضطراب دوری کنید.

 ۶ـ  خانمها لبنیات را برای این مدت از رژیم غذایی خود حذف کنند

  ۷ـ لقاح باید در حوالی تخمک گذاری صورت بگیرد . ( ترجیحا روز تخمک گذاری )

 ۸ـ خانمها از دو ماه قبل غذاهایی مانند :حذف لبنبات ـ غذاهاي شور، خرما ، هویج، تخم هویج_ میگو و ماهی، موزـ کشمش_عسل ـ ـانجیر ـ هلو   _سیر _توت فرنگی_ کاهو _ استفاده کنید ۹ـ دخول باید عمیق بوده و خانم به ارگاسم برسد (اوج لذت)  

 

برای داشتن نوزاد دختر:

 ۱ـ خانمها چه در مورد فرزند دختر چه پسر از 2ماه قبل باید مصرف اسید فولیک رو شروع کنند

 ۲ـ قبل از نزدیکی با محلول رقیق شده سرکه ( سرکه و آب) برای شستشوی خود استفاده کنید تا محیط اسیدی شود

 ۳ـ سعی کنید 3-2 روز قبل از تخمک گذاری نزدیکی داشته باشید و به ارگاسم نرسید چون در این حالت به علت قلیایی شدن و انقباضات ایجاد شده کروموزومهای Y زودتر خودشون رو به تخمک میرسونن .دخول نباید عمیق باشه .

 ۴ـ خانم ها  از غذاهایی با کلسیم و منیزیم بالا استفاده کنند(حذف نمک ـ بادام زمینی  ،شير و فرآورده هاي آن مانند ماست و پنیر و دوغ و…به مقدار فراوان ، گوشت گوساله_مرغ و شتر مرغ  ـماکارونی ـ عدس  ـ مخمر آبجو_ دلستر ـ ماالشعیر ـ تخم مرغ ـ تخم رازیانه دم کرده ـ ترشیجات و سرکه)   

 

اگر پسر میخواهید :1) بر عکس رژیم غذایی در مورد دختردارشدن زن باید رژیم نمکدار را مراعات کند و مخصوصا مواردی که شرحش را گفتیم و برای دختر دارشدن منع شده باید مصرف گردد

2) عمل مقاربت باید مقارن با آزاد شدن تخمک زن انجام گرید .یا حداقل زمان کوتاه نزدیک به آن اجزا شود

 ۳) قبل از نزدیکی باید با دو قاشق غذاخوری (( کربنات دوسود)) مخلوط یک چهارم لیوان آب واژن را شستشو نموده و محیط اسیدی آنرا تبدیل به قلیایی کرد و بهتر است این شستشو 15 دقیقه قبل از مباشرت باشد

4)ارگانسم (( هیجان جنسی )) زن ضروری است .اگر باشد ایده آل است.اگر زنی معمولا حرارت جنسی دارد شوهر باید زمان انزال را با او تطبیق دهد و یا تامل کند تا به زن قبلا انزال دست دهد

5) نفوذ کامل منی مرد زمان انزال به داخل رحم زن و دهانه آن اطمینان بیشتری در استحصال ایجاد نطفه پسر حاصل می نماید

6) پرهیز از مقاربت قبل از زمان معینه ضروری است . عمل مباشرت باید کاملا در ا شروع رگل ماهیانه تا روز آزاد کردن تخمک زن جلوگیری شود

7 ) اگر خانمی قبل از آمیزش مقداری میوه توت فرنگی بخورد نرشح دهانه رحم او قلیایی شده و کروموزوم های دختر را از بین میبرد … و محیط برای پرورش پسر آماده میشود.تغییر جنسیت و تغییر سرنوشت جنین در ماههای دوم است و غذاهای ماههای اول و مخصوصا ماههای دوم در این موضوع تاثیر فوق العاده ای دارد .

اگر ماه دوم آبستنی مصادف با اواخر زمستان و ایام نوروز باشد ممکن است نوزاد بیشتر دختر شود.

اگر ماه دوم مصادف با فصل کاهو بوده و زن بادرار مقداری کاهو رابدون سرکه میل نماید ممکن است نوزاد او پسر شود.

اگر ماه دوم مصارف با فصل توت فرنگی بوده و زن باردار از آن بخورد نوزاد او پسر میشود.

سبزی های جوان نوزاد را پسر و سبزی های پیر جنین را دختر میکند.

خرما و انگور جنین را پسر و سرکه آنها جنین را دختر میکند .

به تجربه ثابت شده زنانی که هنگام آمیزش خونشان قلیایی است نوزادشان پسر و زنانی که خونشان ترش است نوزادشان دختر میشود.

گوشت ها قارچها مواد بیاض البیضی ( تخم مرغ ) و سبزی های پیر , ترشی خون را بالا میبرد .کلسیم با اینکه قلیایی است در بدن عمل مخالف دارد و ترشی بدن را بالا میبرد.بر عکس سیزی های جوا ن وتوت فرنگی و انگور و میوه های ترش خون را قلیایی میکنند.

 

پارامترهای ارائه شده توسط
سیستم آنالیز اسپرم (  Grading Test Results )

آنالیز اسپرم :

آنالیز اسپرم شوهر از این جهت که بخش عمده ای از
علل ناباروری ناشی از ناهنجاری های اسپرم در مردان می باشد آزمایش مهمی به شمار می
رود . از طریق آنالیز اسپرم ، تعداد ( شمارش ) ، میزان تحرک ، شکل سلول های جنسی
مرد و سایر عواملی که می توانند توانایی اسپرم را در بارور سازی تخمک تحت تاثیر
قرار دهند مورد ارزیابی قرار می گیرد .

برای دستیابی به نتیجه مطمئن ممکن است لازم باشد که این آزمایش در چند نوبت
انجام گردد . همچنین در صورت وجود ناهنجاری در وضعیت اسپرم در شوهر ، ممکن است
آزمایشات تخصصی دیگری نیز الزامی تشخیص داده شود .

غیر طبیعی بودن انالیز مایع منی به سادگی احتمال کاهش باروری را مطرح میکند.
مطابق مقادیر مشخص شده سازمان بهداست جهانی شاخص های حداقل طبیعی کیفیت مایع منی
مطابق زیر میباشد.از بین این مقادیر حرکت اسپرم بیش از بقیه با میزان باروری
مرتبط است و از اهمیت بیشتری برخوردار میباشد.Ejaculation volume: 1.5-5.5
mlSperm Concentration: 20million sperm/mlMotility > 50%Forward
progression: 2 on scaleMorphology: > 30% WHO normal formsNo
agglutination, no increased viscosity

مقادیر بالا حداقل مقادیر طبیعی بوده.

خواص فیزیکی و انالیز نتایج:مایع منی تازه به
صورت لخته میباشد که در مدت ۵ تا۳۰ دقیقه بعد از انزال مایع میشود. بعد از مایع شدن
ویسکوزیته ان اندازه گیری میشود. حجم مایع منی باید حداقل ۱٫۵ سی سی باشد. حجم کمتر
از این در مقابل اسیدیته واژن به اندازه کافی حالت بافری نداشته.حجم کم مایع
منی میتواند به علت انسداد. جمع اوری ناقص کمبود اندروژنی و یا انزال رتروگراد(به
عقب) مایع منی باشد. حرکت اسپرم مهمترین معیار سنجش کیفیت مایع منی و میزان باروری
به حساب میاد و بایستی ۱-۳ ساعت بعید از جمع اوری مایع منی بررسی شود.اینکه اسپرمی
که حرکت نمی کند مرده یا زنده است نیز اهمیت دارد که با تست تورم هیپو اسموتیک
انجام شده.کیفیت حرکت باید حداقل ۲ باشد. (۴ خیلی خوب و ۰ بی حرکت است).در
غلظت های کم اسپرم اندازه گیری تستوسترون و اف اس هاش باید صورت گیرد.گلبول های
سفید بطور طبیعی در مایع منی وجود دارد ولی وقتی مقادیر ان بیش از ۱ میلیون در میلی
لیتر باشد ممکن است نقش مهمی در ناباروری داشته باشد و به بررسی های بیشتر نیاز
دارد.

آنالیز اسپرم با رایانه:با استفاده از رایانه
میتوان موتیلیتی و غلظت و سرعت حرکت اسپرم را بررسی کرد. و با بررسی اشکال هسته می
توان شکل اسپرم را نیز تحلیل کرد.این روش هنگامی که تعداد زیادی اپ÷رم بد شکل
داریم تعداد اسپرم ها را به اشتباه زیاد نشان میدهد. و غلضت را بیشتر و موتیلیتی رو
کمتر نشان میدهد.فروکتوز در مایع منی:مایع منی
حاوی فروکتوز میباشد.(نوعی قند بسیار شیرین). این فروکتوز از قسمتی به نام سمینال
وزیکول ها منشا میگیرد. در صورت کم بودن مایع منی و یا عدم وجود اسپرم (ازواسپرمی)
اندازه گیری فروکتور مایع منی و انالیز ادرار باید انجا م شود.انالیز ادرار بعد
از انزال جهت بررسی وجود اسپرم در ادرار در تشخیص انزال رو به عقب نقش بسزایی دارد.
این کار در بیماران دیابتی با حجم کم مایه منی و افرادی که جراحی های لگن انجام
داده باید انجام شود.

کشت مایع منی:مایع منی هنگام عبور معمولا با
باکتریهای مجرا الوده شده بنابر این کشت مایع منی به صورت روتین انجام نشده.و
در صورت شک به عفونت مجاری تناسلی میتوان از این روش استفاده کرد.در موارد زیر
میتوانیم از کشت استفاده کنیم:سابقه عفونت مجاریترشح غیر طبیعی
پروستاتپیو اسپرمی

 رنگ غیر عادی مایع منی قرمز- قهوه ای- صورتی- هست 

% Motility 

% Morphology 

 Concentration

FSC

MSC

SMI

نتیجه

بالاتر از ۵۰

بالاتر از ۳۰

بالاتر از ۶۰

بالاتر از ۱۳

بالاتر از ۲۶

بالاتر از ۱۶۰

خوب

۵۰ – ۳۰

۳۰ – ۲۰

۶۰ – ۲۰

۱۳ – ۳

۲۶ – ۱۰

۱۶۰ – ۸۰

نرمال

۳۰ – صفر

۲۰ – صفر

۲۰ – صفر

۳ – صفر

۱۰ – صفر

کمتر از ۸۰

ضعیف

توضیحات

 Concentration  : 

غلظت اسپرم های زنده در واحد حجم – میلی لیتر% Motility  :

درصد اسپرم های متحرک% Morphology  :

درصد اسپرم های دارای مورفولوژی نرمالFunctional Sperm Concentration = FSC 
:

غلظت اسپرم های دارای مورفولوژی نرمال و حرکت پیشرونده گرید ۳ و ۴ معادل a , b
در واحد حجم – میلی لیترMotile Sperm Concentration = MSC  :

غلظت اسپرم های دارای حرکت پیشرونده گرید ۳ و ۴ معادل a , b در واحد حجم – میلی
لیترSperm Motility Index = SMI  :

اندکس کیفیت تمام نمونه با در نظر گرفتن تعداد و حرکت و مورفولوژی و میزان فضای
آکروزومی اسپرمTotal Sperm in Sample  :

تعداد کل اسپرم های زنده در کل حجم نمونهTotal Functional Sperm in Sample 
:

تعداد کل اسپرمهای دارای مورفولوژی نرمال و متحرک پیشرونده گرید ۳ و ۴ در کل حجم
نمونهTotal Motile Sperm  :

تعداد کل اسپرم های متحرک در کل حجم نمونه

* علل غیر طبیعی بودن آزمایش اسپرموگرامدر بررسی های کمی مهمترین فاکتور
تعداد اسپرم است و در برسیهای کیفی نیز مهمترین فاکتور حرکت اسپرم است .بعضی از
دلایلی را که می توانند منجر به غیر طبیعی بودن آزمایش اسپرم شوند :

۱- زمان گرفتن اسپرم :

بهترین زمان برای آزمایش اسپرم ۷۲ ساعت پس از آخرین انزال است.مشاهده شده که هر
روز که از آخرین انزال بگذرد به حجم مایع منی طور تقریبی ۴/۰سی سی و به تعداد اسپرم
ها ۱۰ میلیون اضافه می شود باید یاد آوری شود که نمونه گیری بعد از ۷ روز نیز مناسب
نمی باشد چرا که بعد از این زمان اگر چه تعداداسپرم افزایش می یابد ولی کیفیت حرکت
آن بطور قابل ملاحظه ای کاهش دارد.بد نیست د و نکته در اینجا ذکر شود اول آن که
اگر زوجین قصد داشتن فرزند را دارند بهترین حالت؛ نزدیکی هر ۳۶ ساعت یک بار است(نه
۷۲ ساعت). نزدیکی در زمانهای کمتر و یا بیشتر شانس بارداری افزایش نخواهد داد ودوم
اینکه این مطلب(افزایش اسپرم در طی زمان) در افراد طبیعی صدق می کند ولی در افرادی
که تعداد اسپرم ها ی آنها به دلایل دیگری کم باشد؛ فاکتور زمان تاثیر کمی بر تعداد
اسپرم ها خواهد داشت۲- در معرض قرار داشتن بیضه د ردمای بالا:

دمای مناسب برای ساخت اسپرم ۳۱ تا ۳۴ درجه است برای همین بیضه ها در خارج از بدن
که دمای ۳۷ درجه می باشد قر ار دارند. حال اگر بیضه ها در شرایطی قرار بگیرند که
نتوانند دمای ساخت اسپرم رافراهم کنند ؛ساخت اسپرم مختل خواهد شد مثل عادت داشتن به
حمام گرم و طولانی ؛سونا ؛ لباس زیر تنگ ؛ نشتن های طولانی مثل شغل رانندگی۳ –
مشاهده شده است که آلرژی و حساسیت ساخت اسپرم را مختل می کند۴- استفاده از دارو
های خاص مثل سایمتدین اسپیرنولاکتون؛ اریترومایسین و مهمتر ازهمه کورتون
ها۵-مصرف زیاد الکل و مواد ی مثل ماری جوانا کوکاین نیز می توانند در عقیمی
مردان نقش ایفا کنند در مورد کشیدن سیگار اقوال منتاقض می باشد بعضی از مطالعات
سیگار را از عواملی میداند که در عقیمی مردان نقش دارد و بعضی این نقش را قایل نمی
باشند در مورد مصرف چای و قهوه نیز مطلبی که دال بر نقش منفی آنها باشد ذکر نشده
است۶-آلودگی هوا و محیط :

در یک مطالعه مشخص گردیده که آلودگی هوا و مواد سمی باعث کاهش تعداد اسپرم می
شوند در این مطاله مردانی که در روستا ها زندگی می کردند در مقایسه با مردانی که در
شهر های آلوده زندگی می کردند دارای کمیت و کیفیت بهتری در آزمایش اسپرمو گرام
بودند .۷- سابقه ضربه به بیضه و یا جراحی آ ن و همچنین سابقه بیماری اوریون
میتوانند از علل دیگر عقیمی در مردان و بالطبع یک آزمایش غیر طبیعی اسپرمو گرام
باشد

باید یاد آور شد که کیفیت مایع منی در یک فرد روز به روز متغیر است و همین طور
نتایج انالیز مایع منی بسیار وابست به تکنیک جمع اوری نمونه دارد. مثلا طول مدت عدم
مقاربت قبل از جمع اوری نمونه اهمیت زیادی دارد و با هر روز عدم مقاربت تا یک هفته
حجم مایع منی تاچهار دهم سی سی و غلظت اسپرم ۱۰-۱۵ میل در سی سی افزایش میابد. ولی
وقتی دوره عدم مقاربت بیش از ۷ روز شود حرکت اسپرم ها کاهش میابد.به همین دلیل
توصیه میشود که جمع اوری نمونه ۴۸-۷۲ ساعت بعد از اخرین مقاربت انجام شود.

برای به دست اوردن میزان پایه کیفیت اسپرم بایستی حدلقل ۲ نمونه انالیز مایع منی
انجام شود.نمونه مایع منی از طریق استمنا امیزش منقطع و یا کاندوم های مخصوص
بدون مایع کشنده اسپرم جمع اوری شود. نمونه باید داخل ظرف شیشه ای دهان گشاد تمیز
ریخته شود. لازم نیست که ظرف استریل باشد.

                      

شکل 1_آزمایش منی ،رنگ آمیزی                                      شکل2_آزمایش منی،تعداد 

در آزمایشگاه                                                                  طبیعی و غیر طبیعی اسپرم ها 

                                

     شکل3_آزمایش منی،حرکت اسپرم ها                             

بررسی زوج نابارور معمولا با آزمایش تحلیلی و تجزیه منی مرد شروع می شود چون هم
ساده وکم عارضه است و هم این که کم هزینه می باشد. درآزمایش تجزیه منی کیفیت وکمیت
مایع منی و اسپرم مرد مورد بررسی قرار می گیرند. این آزمایش را به اشتباه عامه مردم
آزمایش اسپرم می گویند.

وقتی زوجی با شکایت ناباروری به پیش ما مراجعه می کند، بررسی معمولا با زوج مرد
شروع می شود چون هم ساده و کم عارضه است و هم این که کم هزینه می باشد. در شروع
بررسی مرد، پس از معاینه و اخذ شرح حال نیاز به بررسی های پاراکلینیکی است. معاینه
و اخذ شرح حال به ما کمک می کند که چه بررسی هایی انجام شوند. بررسی با آزمایش
تجزیه منی شروع می شود (شکل 1). این آزمایش اگر بدرستی انجام نشود و بدرستی تفسیر
نشود، سبب خطا شده و در نتیجه پزشک و بیمار به بیراهه خواهند رفت. در آزمایش تجزیه
منی کیفیت و کمیت مایع منی و اسپرم مرد مورد بررسی قرار می گیرند. این آزمایش را به
اشتباه عامه مردم آزمایش اسپرم می گویند. برای این که نتیجه آزمایش تجزیه منی دقیق
باشد رعایت نکاتی چند لازم است:روش تهیه نمونهنمونه را می توان هم در
آزمایشگاه تهیه کرد و هم در منزل. برای این کار آزمایشگاه ظرفی را در اختیار بیمار
قرار می دهد. اگر نمونه در منزل تهیه می شود، باید فاصله طوری باشد که حداکثر ظرف
30 دقیقه نمونه به آزمایشگاه رسانده شود، و مطمئن شویم که آزمایشگاه ظرف 30 دقیقه
بعدی، آزمایش تجزیه منی را انجام خواهد داد. چون اگر منی تا یک ساعت پس از جمع آوری
آزمایش نشود، پاسخ اشتباه خواهد بود. هر قدر نمونه زودتر آزمایش شود، نتیجه دقیق تر
است. در آزمایشگاههائی که شلوغ هستند، گاهی نمونه به یک گوشه ای انداخته شده و پس
از یک ساعت آزمایش می شود.در آزمایش تجزیه منی موارد زیر بررسی می شوند:•
مایع منی هنگام انزال به شکل لخته است باید زمان آب شدن لخته و کیفیت آن بررسی
شود.• میزان قند و pH مایع منی• میزان غلظت (ویسکوزیته) مایع منی•
تعداد اسپرم در یک میلی لیتر مایع منی• کیفیت حرکت اسپرم ها• تعداد اسپرم
های با شکل طبیعی• حجم مایع منی• تعداد اسپرم های زنده• تعداد گلبول
های سفیدچگونه برای تست خودتان را آماده کنید؟باید 3 روز قبل از انجام
آزمایش تجزیه منی شما انزال نداشته باشید. کمتر و بیشتر از آن سبب اختلال در جواب
آزمایش می شود. مطلب مهم تفسیر نتیجه آزمایش تجزیه منی است. برای اظهارنظر در مورد
طبیعی یا غیرطبیعی بودن هر یک از پارامترهای آزمایش تجزیه منی، از معیارهای سازمان
بهداشت جهانی استفاده می شود. سازمان بهداشت جهانی در سال های 1992، 1999 و 2010
تعاریفی را برای یک آزمایش تجزیه منی طبیعی قائل شده است. تعاریف سال 2010 با دو
تعریف قبلی تفاوت های عمده ای دارد.طبق معیارهای سازمان بهداشت جهانی در سال
2010، یک آزمایش تجزیه منی طبیعی باید دارای خصوصیات زیر باشد:• حداقل حجم آن
5/1 میلی لیتر باشد.• ظرف 60 دقیقه پس از انزال از حالت انعقادی خارج شود.•
pH آن مساوی یا بیش از 2/7 باشد.• تعداد اسپرم ها مساوی یا بیش از 15 میلیون در
میلی لیتر باشد.• تعداد کل اسپرم ها بیش از 39 میلیون در یک بار انزال
باشد.• ظرف 60 دقیقه پس از انزال 40 درصد اسپرم ها حرکت داشته باشند.•
حداقل 32 درصد اسپرم ها حرکت سریع رو به جلو داشته باشند.• 58 درصد اسپرم ها
زنده باشند.• بیش از 4 درصد اسپرم ها طبق معیار کروگر (Kruger) شکل طبیعی داشته
باشند.• تعداد گلبول های سفید در مایع منی کمتر از یک میلیون در یک میلی لیتر
باشد.در تعریف جدید برای شکل طبیعی اسپرم از معیار کروگر استفاده می کنند ولی
بنده تا آن جایی که اطلاع دارم هنوز آزمایشگاهی را در داخل کشور ندیده ام که شکل
طبیعی اسپرم را بر حسب معیارهای کروگر گزارش کند. این کار نیاز به آموزش دقیق دارد؛
علاوه از آن آزمایش تجزیه منی به 2 روش انجام می شود، یکی روش دستی است که در آن
تکنسین آزمایشگاه و یا فرد دیگری آزمایش تجزیه منی را انجام می دهد، این روش توام
با خطا است چون فردی که این کار را انجام می دهد مشاهدات خود را گزارش می کند و اگر
وی خبره نبوده و آموزش کافی ندیده باشد، احتمال خطا زیاد است ولی اخیرا آزمایش
تجزیه منی توسط کامپیوتر و با نرم افزار بخصوصی انجام می شود که در آن دیگر خطای
انسانی وجود ندارد.برخلاف تصور عامه مردم تنها تعداد اسپرم به هیچ وجه بیان گر
چگونگی باروری یک مرد نمی باشد. اگر مردی 100 میلیون اسپرم فاقد حرکت داشته باشد،
نابارور خواهد بود. در حقیقت کیفیت حرکت اسپرم و تعداد اسپرم های با شکل طبیعی از
تعداد مطلق اسپرم ها اهمیت بیشتری دارند. یک مرد ممکن است فقط در تعداد اسپرم ها
مشکل داشته باشد (شکل 2) و یا اینکه هم در تعداد اسپرم، هم در حرکت اسپرم (شکل 3) و
هم در شکل طبیعی اسپرم (شکل 4) مشکل داشته باشد؛ بنابراین مردان نابارور از نظر
اختلال در آزمایش تجزیه منی دارای یک طیف وسیعی هستند و مشکل می تواند از خیلی اندک
تا بسیار شدید متغیر باشد. از روی نتیجه آزمایش تجزیه منی است که ما می توانیم
قضاوت کنیم که شانس یک مرد در بچه دارشدن چقدر است که در اصطلاح به آن پیش آگهی
گفته می شود.موارد استفاده آزمایش تجزیه منی در پزشکی معمولا 3 مورد زیر
است:• بررسی زوج مرد یک زوج نابارور• پس از انجام وازکتومی (بستن لوله های
منی برای جلوگیری از حاملگی) جهت اطمینان از این که تعداد اسپرمها صفر شده
باشند.• پس از انجام عمل جراحی برگرداندن وازکتومی (باز کردن لوله های منی بسته
شده) برای پی بردن به نتیجه عمل جراحی.نتیجه آزمایش تجزیه منی بسیار متغیر است،
در نتیجه برای قضاوت در مورد چگونگی باروری یک مرد حداقل دو نوبت آزمایش تجزیه منی
به فاصله 4 هفته لازم است.موارد زیر نتیجه آزمایش تجزیه منی را می توانند تحت
تاثیر قرار دهند:• مصرف بعضی از داروها مثل سایمتیدین، سولفا سالازین و
نیتروفورانتوئین• مصرف الکل، ماری جوانا، کافئین، کوکائین و کشیدن سیگار•
هوای بسیار سرد که سبب شود نمونه منی به سرعت سرد شود. باید نمونه تهیه شده دور از
نور آفتاب باشد و در دمای درجه حرارت بدن (37 درجه سانتیگراد) نگهداری شود. گرم شدن
و یا سرد شدن مایع منی در نتیجه آن تاثیر می گذارد.• نمونه منی ناکامل
باشد.• بیمار بیش از یک هفته قبل از آزمایش نزدیکی نداشته باشد

آقای دکتر صفری نژاد، ارولوژیست

برای افزایش تعداد اسپرم

 

۷ راهکار
برای افزایش تعداد اسپرم

افزایش تعداد اسپرم-بیشتر مردان چه بخاطر بچه دار
شدن و چه بخاطر لذت بردن از انزال، تمایل به افزایش مقدار اسپرم خود دارند. به نظر
برخی زیاد بودن حجم مایع منی میتواند نشان دهنده سلامت جسمی باشد.

صرف نظر از صحت و سقم این گفته،بدون شک افزایش حجم
منی و به عبارتی افزایش تعداد اسپرم میتواند لذت ارگاسم را بیشتر و مدت آنرا طولانی
تر نماید. بعلاوه افزایش تولید اسپرم در بیضه میتواند میل جنسی شما را هم بیشتر
سازد.

شما امروز در این مقاله نکات سودمندی در مورد
افزایش مایع منی(افزایش تعداد اسپرم) خواهید آموخت.

 

۱- ترک
سیگار:

ترک سیگار موجب افزایش مقدار اسپرم میشود.سیگار
علاوه بر تمام مضراتی که دارد، مقدار اسپرم شما را کاهش میدهد. گاهی مقدار اسپرم
افراد سیگاری حدود ۲۲ درصد کمتر از سایرین است.

 

۲- لباس زیر راحت و
گشاد بپوشید:

 یکی دیگر از
راههای افزایش مقدار اسپرم پوشیدن لباسهای راحت و گشاد است.علت اینکه بیضه ها درون
کیسه ای خارج از بدن قرار دارند این است که باید دمای آنها چند درجه خنک تر از دمای
بدن باشد. بهمین خاطر پوشیدن لباس زیر و شورت تنگ که بیضه ها را به بدن شما
میچسباند کار مناسبی نیست. اگر بتوانید بهتر است شبها لخت بخوابید.

 

۳- تغذیه مناسب داشته
باشید:

  بدون شک
بعضی از غذاها روی تولید مایع منی اثر دارند. غذاهایی که چربی کم و کربوئیدرات و
پروتئین فراوان دارند بعلاوه سبزیجات وغلات موجب تقویت منی و افزایش تعداد اسپرم
میشوند. ورزش به همراه تغذیه سالم، باعث تضمین سلامتی شما میشود.

 

۴- سعی کنید بجای
استمنا بیشتر سکس داشته باشید:

هر چقدر تعداد
دفعات انزال شما بیشتر باشد(مانند حالت جلق زدن هر روز) حجم و غلظت منی شما کمتر
خواهد شد.

 

۵- اجتناب از مصرف
مشروبات الکلی:

 الکل به علت
اثر روی کبد باعث افزایش سطح هورمون استروژن(هورمون زنانه) در بدن شده و کاهش میل
جنسی و مقدار مایع منی را بدنبال دارد.

 

۶- تمرین حرکات ورزشی کجل: هرچند این تمرینات اثری روی
مقدار اسپرم ندارد، ولی به کمک آن میتوانید قدرت پرتاب منی خود را بیشتر کنید و لذت
بیشتری از انزال ببرید.

 

۷- ویتامین ها و
مکملهای غذایی: ماری ژوانا و بعضی داروها موجب کاهش اسپرم میشوند. در مقابل
مکمل های غذایی طبیعی هم هستند که تولید منی و مقدار اسپرم را بیشتر
میکنند.مانند:

کارنیتین:در گوشت
قرمز و شیر وجود دارد.

فولیک
اسید:

آرژینین:در آجیل،
کنجد، تخم مرغ و گوشت وجود دارد و تقویت کننده منی است.

ویتامین ایی و
سلنیوم: این دو ماده نیز باعث افزایش تولید منی 
میشوند.

اگر میخواهید فرزند دو قلو داشته باشید

 

بیشتر لبنیات مصرف کنید.  

 

قرص کلومیفن : این قرص با تحریک تخمک گذاری می تواند باعث رها سازی چند تخمکو بالا رفتن احتمال چند قلوزایی شود

قرص لتروزول : این دارو یک القا کننده تخمک گذاری است و می تواند باعث دو قلو زایی شود

 

   

مراحل ساخت اسپرم تا رسیدن به تخمک زمان ساخته شدن اسپرم در بدن مرد:74-72 روز زمان بدست آوردن قابلیت باروری دریک اسپرم پس از ساخته شدن در بدن مرد:2/5-1/5 روز زمان ذخیره سازی اسپرم در بدن مرد با حفظ قابلیت باروری :7-5 روز زمان زنده ماندن اسپرم در بیرون از بدن (قبلا بحث شده بسته به شرایط):12-1 ساعت حداکثر زمان زنده ماندن اسپرم درواژن زن: 2 ساعت زمان رسیدن اولین اسپرم به رحم بعد از نزدیکی: 90 ثانیه زمان رسیدن اولین اسپرم به لوله های زن(لوله فالوپ) بعد از نزدیکی : 5 دقیقه حداکثر زمانی که ممکن است اسپرم در لوله ها دیده شود؛ پس از یک نزدیکی :80ساعت زمان زنده ماندن اسپرم در بدن زن : 72 ساعت و همچنین مطالب زیر که برای دانستن بد نیست زمان زنده ماندن تخمک :48-36ساعت بهترین زمان نزدیکی برای بارداری : 3 تا 4 روز قبل و یا 2 روز بعد از تخمک گذاری حداکثر زمانی که پس از تخمک گذاری احتمال بارداری وجود دارد: 6 روز قبل و 3 روز بعد از تخمک گذاری هروز اجتناب از نزدیکی 4/0 سی سی به حجم مایع منی و 10 تا 15 میلیون به تعداد اسپرمها اضافه میکند رابطه تعداد اسپرم با بارداری : اگر تعداد اسپرم زیر 5 میلیون در هر یک سی سی مایع منی باشد این احتمال 37 در صد خواهدبود اگر تعداد بین 60 تا 100 میلیون در هر یک سی سی مایع منی باشد این احتمال 78 در صد خواهد بود    

  سیکل های قاعدگی وترشح هورمون ها

در طی نیمه اول دوره ماهیانه ، تنها هورمون تخمدانی که بیشتر ترشح می شود هورمون استروژن است  ولی در نیمه دوم سیکل قاعدگی  هر دو هورمون استروژن و پروژسترون ترشح می شود . استروژن موجب ضخامت آندومتر می شود و عمق و پیچیدگی غدد آندومتر به شدت افزایش می یابد و غدد اندومتری شروع به ترشح ماده تغذیه ای می کند که می تواند توسط تخمک بارور شده ، قبل از لانه گزینی مصرف شود . اگر تخمک بارور شود و شروع به تقسیم کند ،  هورمون خاصی ترشح می کند که HCG نام دارد  و توسط توده سلولی در حال رشد(جنین) ترشح می شود و این هورمون جسم زرد را تحریک کرده و باعث می شود هورمون استروژن و پروژسترون توسط جسم زرد ادامه یابد و در این حالت حاملگی شروع می شود .

اما اگر تخمک بارور نشود جسم زرد پسرفت می کند  و تولید هورمون های استروژن و پروژسترون کمی کاهش می یابد و زمانی که این هورمون ها ناگهانی کاهش می یابد عروق خونی آندومتر دچار اسپاسم شده و اکثر بافت های آندومتر از بین میروند و خونریزی اتفاق می افتد و طول مدت خونریزی 3 الی 5 روز است و سپس مجددأهورمون ها شروع به ترشح شده و در این روند هر ماه آندومتر رحم نوسازی می شود.  

 مدت سیکل ماهیانه

طول مدت سیکل ماهیانه در افراد مختلف متفاوت است . اکثریت زنان در فاصله 28 تا 30 روز یک بار خونریزی ماهیانه دارند و اینگونه زنان دارای سیکل های منظمی هستند و مشخص کردن زمان تخمک گذاری در این افراد راحت تر است  البته گاهی زنان دوره های کوتاه 21 روزه دارند و گاهی دوره های طولانی مدت 40 روز به بالا  دارند که ممکن است سیستم بدن آنها به شکل طبیعی به این صورت باشد که مشکلی در باروری بوجود نخواهد آورد.

تعیین جنسیت جنین از روی بتا

وجود عدد های پایین  BHCG در روز های اول تأخیر قاعدگی می تواند احتمالأ نموداری از بارداری پسرمی باشد

و وجود عددهای بالای  BHCG  در روز های اول بعد از تأخیر قاعدگی می تواند نموداری از بارداری احتمالی دختر باشد.

سونوگرافی برای تعیین جنسیت جنین

بسیاری از افراد از سونوگرافی برای تعیین جنسیت جنین استفاده می نمایند. اگر پاهای جنین باز باشد تعیین جنسیت پسر یا دختر راحت تر صورت می پذیرد. البته امروزه  سونوگرافی های رنگی ، سه بعدی و چهار بعدی می تواند زود تر از سونوگرافی های معمولی جنسیت جنین را مشخص کند.

در خانم های لاغر تر در 12 الی 16 هفتگی و در خانم های چاق از 16 الی 20 هفتگی جنسیت فرزند توسط پزشکان ماهر قابل تشخیص است

 تشخیص جنسیت کودک به روشهای سنتی

 

بطور خلاصه پسر است اگر:

اوایل حاملگی اول صبح حالت تهوع نداشته اید.ضربان قلب نوزاد کمتر از 140 در دقیقه است.در قسمت شکم چاق می شوید.شکمتان مثل یک توپ بسکتبال می شود.نوک سینه هایتان به طور قابل ملاحظه ای تیره تر می شود.به غذاهای ترش و شور علاقه مند می شوید.به پروتئین—گوشت و پنیر—علاقه مند می شوید.پاهایتان سردتر از دوران قبل از حاملگی خواهد شد.موی روی پاهایتان سریعتر رشد می کند.دستهایتان خیلی خشک می شود.پدر بچه هم همراه با شما شروع به چاق شدن می کند.حاملگی برایتان بسیار خوشایند است.رنگ ادرارتان زرد روشن خواهد شد.بینی تان بزرگ تر خواهد شد.حلقه ازدواجتان را با نخ روی شکمتان آویزان نگاه دارید، دایره دایره می چرخد.سردرد خواهید داشت.سنتان را موقع حاملگی با عدد ماهی که در آن حامله شدید را جمع کنید، عدد زوج به دست می آید.

دختر است اگر:

اوایل حاملگی اول صبح حالت تهوع خواهید داشت.ضربان قلب نوزاد حداقل 140 در دقیقه است.در قسمت های ران و باسن چاق می شوید.سینه ی سمت چپتان بزرگتر از سمت راستی می شود.موهایتان هایلایت قرمز می گیرد.شکمتان شکل هندوانه می شود.به غذاهای شیرین علاقه مند می شوید.به میوه جات علاقه مند می شوید.به آب پرتقال علاقه مند می شوید.در دوران حاملگی نسبت به واقع عادی حال خوبی ندارید.در دوران حاملگی بداخلاق و ترشرو می شوید.صورتتان بیش از همیشه جوش می زند.ته مانده ی نان را نمی خورید.سینه هایتان طراوت خاصی می گیرد.رنگ ادرارتان زرد تیره می شود.اگر حلقه ی ازدواجتان را با نخ روی شکمتان آویزان نگاه دارید، به اطراف خواهد چرخید.سنتان را موقع حاملگی با عدد ماهی که در آن حامله شدید را جمع کنید، عدد فرد به دست می آید.

=============================================

جنسیت کوچولو هاتون را حدس بزنید

روشهای ثابت
شده تعیین جنسیت فرزند در اکثر کشورهای جهان تولد بچه پدیده ایست بسیار
پیچیده و خارج از تصورات ما وهمانطور که ما معتقد هستیم هستی و نیستی ما در
دست خداوند بزرگ میباشد.تولد بچه- راه رفتن- بزرگ شدن- همه وهمه به مشیت
الهی بستگی دارد. از دیر باز انسان کنجکاو علاقه بسیاری به دانستن
جنسیت بچه قبل از تولد داشته است ودر این راستا ملل مختلف عقاید گوناگونی
در تشخیص این مسئله ارائه داده اندکه من چند موردی را جمع آوری کرده ام و
برایتان مینویسم. 1-چشم میتواند عاملی جهت تشخیص باشد پلک پایین
چشم را کشیده وبه سفیدی چشمان نگاه کنید .آیا با این کار رگ خونی شکسته به
شکل حرف(V)دیده میشود؟اگر شکل حرف(V)در قسمت پایینی چشم راستتان باشد بدون
تردید جنین پسر خواهد بود حال اگر رگ خونی شکسته به شکل حرف (V) در چشم چپ
باشد بچه دخترخواهد بود. 2-موی پا به عنوان یک عامل تشخیص جنسیت
اگر رشد موی پاها سریع باشد جنسیت جنین پسر خواهد بود ولی اگر رشد آن مثل
زمان پیش از بارداری بوده و تغییری نکرده باشد نشانه داشتن دختراست. 3-تشخیص
جنسیت بر اساس چگونگی باسن این بار جهت تشخیص جنسیت باید به به چگونگی
افزایش حجم باسن توجه کرد آیا مادر آبستن حس میکند که در ناحیه باسن اضافه
وزن یافته است؟اگر جواب مثبت باشد کودک حتما دختر خواهد بود و اگر اضافه
وزنی در این ناحیه حس نشود جنین پسر میشود.

4-رویارویی با واقعیت اینبار به وضع
صورت توجه کنید آیا مادر در این دوران چاقتر و تپل تر شده است؟اگر جواب
مثبت باشد بر طبق باور ایتالیاییها مادر دختر در شکم دارد ولی اگر چهره زن
باردار ظریف بوده و با وضعیت قبل از بارداری تغییر نکرده علامت پسر بودن
جنین است. 5-نفس را در سینه حبس کنید! آیا بعد از آبستن شدن
دریافته اید که نفس کشیدن برایتان دشوار شده است ؟اگر مادر باردار مواجه با
تنگی نفس شده باشد نشانه این است که پسری در شکم دارد اما اگر هیچ مشکلی
در این رابطه نداشته باشید بدون تردید کودکتان دختر است. 6-از
آشپزخانه چه خبر؟ اگر فعالیت مادر باردار در آشپزخانه بیشتر از گذشته باشد
نشانه این است که پسری در شکم داردکه او را شکمو و پر خور کرده است.حال اگر
وقت زیادی صرف پختن غذا نشود و فعالیت آشپزخانه ای مادر کم باشد جنین دختر
است.

7-موقعیت
جنین در داخل شکم اگر بچه در قسمت فوقانی شکم حس شود نشانه دختر بودن است و
اگر حرکت در ناحیه تحتانی شکم باشد خودتان حدس بزنید! 8-آیا لگد
زدن بچه حس میشود؟ بر اساس باور های عامه کودک پسر لگدش را متوجه دنده مادر
میکند حرکات دختر کوچولوها متوجه قسمت تحتانی شکم مادر است 9-حرکات
پاها آیا حرکات و پرتاب پاهای جنین بیشتر متوجه ناحیه چپ شکم است یا قسمت
راست آن؟بر اساس باور های عامه انگلیسیها پسرها بیشتر به سمت راست تمایل
دارند و دخترها معمولا به سمت چپ لگد میپرانند!اما در موقع خواب پسر بیشتر
در سمت چپمیخوابد در حالیکه دختر سمت راست را ترجیح میدهد. 10-تغییرات
وزن پدر چگونه است ؟ گاهی مردان نیز مثل زنان خود هنگام آبستنی همسرانشان
چاق میشوند.این اتفاق تازه ای نیست و در گذشته نیز سابقه داشته ولی شاید
شوهران معنی ومفهوم این چاقی را ندانند این چاقی دلالت بر صاحب پسر شدن
دارد!حال اگر وضعیت جسمانی پدر با گذشته هیچ فرقی نداشته باشد دستکم همراه
با بارداری زنش چاق نشده باشد زنش دختری در شکم دارد.

=========================================================

 

نقش زمان تخمک گذاری در
جنسیت فرزند

تعیین دقیق زمان تخمک
گذاری می تواند در تعیین جنسیت فرزند موثر باشد . در طول یک سیکل ماهیانه یک بار
تخمک گذاری  رخ می دهد و 4 الی 5 روز احتمال حاملگی برای زن وجود دارد
.

 48
 ساعت قبل از تخمک گذاری احتمال باروري دختر بالاي
90% است

 36 ساعت حوالی تخمک گذاری باروری پسر بالای 90% است

 از
48 ساعت بعد
از تخمک گذاری احتمال باروری دختر افزایش می یابد.

 در
حوالی زمان تخمک گذاری به دلیل اینکه ترشحات  قلیایی بیشتری وجود دارد اسپرم پسر
بیشتر و بهتر می تواند عبور کنند و در روز هایی که از زمان تخمک گذاری فاصله بیشتری
دارد ترشحات حالت اسیدیته بیشتری دارند و احتمال بارداری دختر افزایش می یابد و در
روز های بعد از تخمک گذاری مثلا 2
الی 3 روز بعد از تخمک گذاری به دلیل
اینکه کیفیت ترشحات تغییر می کند اسپرم های پسر کمتر می توانند از این ترشحات عبور
کنند و اگر بارداری اتفاق بیفتد احتمال بارداری
دختر مجددأ بالا خواهد رفت . بنا براین اهمیت زمان تخمک
گذاری برای تعیین جنسیت زیاد است و مهم این است که روز تخمک گذاری بسیار دقیق تعیین
گردد.


عده ای از محققان اعتقاد دارند که مصرف قرص کلومیفن سیترات می
تواند روی موالید دختر تأثیر گذارد اما طبق تجربه بر روی زنانی که تخمک گذاری
نداشته اند و قرص کلومیفن مصرف نموده اند اگر کلومیفن با دوز بالا مصرف شود احتمال
موالید دختر کمی افزایش می یابد اما اگر کلومیفن با دوز پایین مصرف گردد تأثیری
 روی موالید پسر یا دختر ندارند .

گاهی اوقات برای تقویت اسپرم در آقایان نیز قرص کلومیفن استفاده می شود که
به هیچ عنوان موالید دختر را افزایش نمی دهد.

 

حاملگی

در زمانی که سلول تخم جنین تشکیل گردید تا زمانی که از لوله
های رحمی عبور نماید و شروع به چسبیدن به جدار رحم نماید3 الی
6 روز طول می کشد و بعد از 14 روز این اتصال محکم تر شده و
هورمون حاملگی  B.HCG  در خون فراوان یافت شده و با آزمایش تیتر   B.HCG   می توان به وقوع حاملگی پی
برد.

ساده ترین روش حدس زدن حاملگی،عقب افتادن قاعدگی در زنان می باشد ، البته
زنانی که قاعدگی های منظمی دارند زود تر میتوانند بارداری خود را حدس بزنند. بنا
براین تأخیر قاعدگی اولین علامتی است که زن می تواند بارداری خود را متوجه
شود.

آزمایشات برا ی تعیین حاملگی:

1- آزمایش خون :     7  BHCG الی
14 روز بعد از مقاربت مثبت می
شود.

2-آزمایش ادرار :تست  
 6  GRAVINDEX  الی
14 روز بعد از تأخیر قاعدگی مثبت می
شود

3- نوارهای تست آزمایشگاهی یا کیت
های حاملگی که بر اساس نوع آن 3 الی
6  روز بعد از تأخیر قاعدگی مثبت می
شود. که این نوارها و کیت ها را می توانید از داروخانه ها تهیه
نمایید.

ارزیابی حاملگی از روی مقدار هورمون

اگر مقدار هورمون  BHCG  کمتر از  10  باشد شخص باردار نیست

اگر مقدار هورمون BHCG  بیشتر از 25  باشد شخص باردار است

اگر مقدار هورمون BHCG بین 10 تا 25 باشد نمی توان با قاطعیت گفت باردار است یا نه

 تعیین
زمان زایمان

اکثریت زنان به محض اینکه متوجه شدند که باردار هستند اول از
همه دوست دارند بدانند که در چه تاریخی زایمان می کنند.

مدت هر
حاملگی طبیعی حدود
280 روز
معادل 40 هفته پس
از شروع آخرین قاعدگی می باشد.

چنانچه بخواهید به شکل ساده زمان زایمان را بدست آوریداز شروع آخرین قاعدگی
قبلی خود
280 روز
یا 40 هفته جلو
بروید ، زمان بدست آمده زمان زایمان است ویا پس از نوشتن تاریخ آخرین قاعدگی
(7 روز به روز اضافه کنید) و
(3 ماه از ماه کم کنید) و (یک سال به سال اضافه کنید) .به طور مثال اگر
تاریخ 3/9/84 شروع آخرین روز
قاعدگی بود به این شکل عمل کنید.

 

3        /        9        /      84

7+       /       3-      /        1+

————————————

10       /       6        /       85

 

تاریخ
آخرین قاعدگی = 84/9/3


تاریخ
زایمان =   85/6/10

 

داشتن فرزند سالم و زیبا

لیست مواد غذایی مناسب برای زیبایی

1. آب ؛ زیرا : باعث دفع سموم می گردد. 2. آب لیمو ترش تازه در آب داغ؛ زیرا: الف. برای کبد مفید است.(آب لیمو ترش تازه را در یک لیوان آب داغ بریزید و اول صبح بطور ناشتا بنوشید(البته اگر ناراحتی معده ندارید). این کار باعث می شود کبد پاک شود و عمل سم زدایی و تصفیه آن افزایش یابد. همچنین تولید صفرا را تحریک می کند، معده و روده را پاک می کند و حرکات روده ای را افزایش می دهد) .ب. به دلیل وجود ویتامین C 3. اسفناج؛ به دلیل وجود :بتاکاروتن و فلاونوئیدها 4. آلبالو؛ زیرا: سبب خوش خلقی و سبب زیبائی مادر ونوزادمیشوند 5. آلو؛ زیرا : این میوه حاوی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها از کبد در برابر آسیب رادیکال های آزاد، محافظت می کنند. 6. انار شیرین؛ زیرا : امام رضا: انار- ویحسن الولد(سردوتر- خون ساز) سبب خوش خلقی و سبب زیبائی مادر ونوزادمیشوند 7. اناناس؛ زیرا : الف) حاوی ویتامین C است و سبب زیبایى پوست می گردد. ب) همچنین باعث بوجود آمدن صدای زیبا می شود 8. انجیر؛ زیرا : الف) انجیر به علت داشتن کلسیم و فسفر فراوان سبب رویش استخوان‌ها و رشد کودکان می‌گردد. ب) ویتامین‌های آن موجب تقویت چشم می‌گردد 9. انگور ؛ زیرا : الف) حاوی فلاونوئیدهاست. ب) پیغمبر:انگور و مویز”ویحسن الخلق” تصفی الون }گرم وتر- مویزگرم وخشگ{ 10. انبه؛ زیرا : حاوی بتاکاروتن است 11. آواکادو؛ زیرا: حاوی ویتامین E است. 12. بادام و بادام زمینی؛ زیرا : حاوی ویتامین E است. 13. بادیان؛ زیرا : مصرف آن در دوران بارداری باعث می شود که نوزاد چشمانی شهلا داشته باشد 14. باقالا ؛ زیرا : امام رضا: باقلا- …خون تازه می رویاند و سبب خوش خلقی و سبب زیبائی مادر ونوزادمیشوند 15. به؛ امام رضااز امام علی واوازپیغمبر: به (فانه یحسن اولادکم){گرم وتر} 16. پاپایا؛ زیرا: حاوی بتاکاروتن است. 17. پرتقال؛ زیرا: الف) به دلیل وجود ویتامین C ب ) سبب زیبایى پوست می گردد. نکته: (همچنین آب پرتقال براى کاهش درد زایمان و برطرف کردن بى‏اشتهایى مفید است و مواد حیاتى مورد نیاز مادر را تأمین مى‏کند.) 18. پونه؛ زیرا پونه حاوی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها از کبد در برابر آسیب رادیکال های آزاد، محافظت می کنند. 19. پیاز؛ موجب مشکى‏شدن مو می شود. پیغمبر: پیاز- فانه یجلی البصر وینقّی الشعر،…ویذهب بالحماء وهوالسوادفی الوجه(جلی میدهد دیده را ، وبراق میکند مو را، ومی بردتیرگی وکدری رنگ چهره را){گرم وخشگ} 20. ترنجبین؛ زیرا برای کبد بسیار مفید است 21. تمشک؛ زیرا: الف) این میوه حاوی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها از کبد در برابر آسیب رادیکال های آزاد، محافظت می کنند. ب) به دلیل وجود فلاونوئیدها 22. توت فرنگی؛ زیرا: الف) این میوه حاوی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها از کبد در برابر آسیب رادیکال های آزاد، محافظت می کنند. ب ) به دلیل وجود ویتامین .C ج)به دلیل وجود فلاونوئیدها 23. جگر؛ به دلیل وجود ویتامینAو E 24. جوانه گندم؛ به دلیل وجود ویتامین E 25. چای سبز؛ زیرا چای سبزحاوی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها از کبد در برابر آسیب رادیکال های آزاد، محافظت می کنند. 26. چغندر؛ زیرا برای کبد مفید است.چغندر، تصفیه ی خون را تقویت می کند و فلزات سنگین را در بدن جذب می کند. 27. خربزه؛ زیرا: الف) پیامبر اسلام فرمودند هر زن آبستنی که خربزه بخورد بچه اش زیبا و خوش اخلاق می گردد. ب) رسول اللّه‏ علیه‏السلام : ما مِنِ امرَأَةٍ حامِلَةٍ أکَلَتِ البِطّیخَ بِالجُبنِ إلاّ یَکونُ مَولودُها حَسَنَ الوَجهِ وَالخُلُق پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم : هیچ زن باردارى نیست که خربزه با پنیر بخورد ، مگر آن‏که کودکش خوش‏روى و خوش‏خوى شود . ج) امام علی علیه السلام به نقل از پیامبر صلوات الله علیه فرمود : خربزه بخورید که آب آن رحمت است و شیرینی آن از بهشت است. د) و نیز فرمود : در خربزه ده خاصیت وجود دارد . ه ) امام رئوف علیه السلام می فرماید : خربزه به منزلۀ آب است ، به منزلۀ شیرینی است ، معطر است ، میوۀ گوارا ست ، نظیف کنندۀ دهان و دندان است ، طعام خوبی است ، خورش شایسته ایست ، مثانه را شستشو می دهد ، صورت را صاف می کند و دهان را خوشبو می کند . و) نیز فرمود : خوردن خربزه با شکم خالی و ناشتا باعث درد پا و فلج می شود. ز) پروفسور حاجبی می نویسد : خربزه به خاطر دفع سموم بدن ، ارزش حیاتی بالایی دارد . خربزه سرشار از پتاسیم است و روماتیسم و بیماری های کبدی را بهبود می بخشد و موجب رشد کودکان شده و ناراحتی های سالمندان را برطرف می سازد و سبب افزایش فعّالیت های سلول های گوارشی می گردد دارچین این ادویه حاوی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها از کبد در برابر آسیب رادیکال های آزاد، محافظت می کنند. 28. زرد آلو؛ به دلیل وجود بتاکاروتن 29. زغال اخته؛ زیرا: الف) این میوه حاوی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها از کبد در برابر آسیب رادیکال های آزاد، محافظت می کنند. ب) به دلیل وجود فلاونوئیدها 30. زنجبیل؛ زیرا: زنجبیل حاوی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها از کبد در برابر آسیب رادیکال های آزاد، محافظت می کنند. 31. زیتون و روغن زیتون؛ الف) به دلیل وجود ویتامین E سبب زیبایى پوست می گردد امام صادق: روغن زیتون یصفی اللّون – رنگ رخسارراصاف میکند {گرم وخشگ} 32. سبزیجات؛ به دلیل وجود ویتامین E به دلیل وجود ویتامین C سبب زیبایى پوست می گردد توجه: (روزانه به ازای هر 25 کیلوگرم از وزن بدن خود 5/0 کیلوگرم سبزیجات مختلف مصرف کنید.) اگر نوع متابولیسم بدن خود را بدانید، می توانید مقدار دریافت سبزی را تنظیم کنید. مثلاً اگر دریافت پروتئین شما بالاست، به مصرف سبزی زیادی نیاز ندارید؛ مثلاً بجای 5/0 کیلو ، روزانه 250 گرم سبزیجات به ازای هر 25 کیلو از وزن بدن نیاز دارید. اگر پروتئین رژیم شما بالاست، بایستی سبزیجاتی را مصرف کنید که پتاسیم کمتری دارند مثل گل کلم، لوبیای سبز، اسفناج، مارچوبه، قارچ و کرفس ، زیرا مصرف سبزیجاتی که پتاسیم زیادی دارند مثل کاهو، کلم پیچ و سایر انواع کلم به همراه پروتئین زیاد ، باعث عدم تعادل بیوشیمیایی بدن خواهد شد. افرادی که دریافت کربوهیدرات غذایی اشان نسبت به پروتئین و چربی بیشتر است، می توانند سبزیجات فراوانی مصرف کنند به خصوص انواعی را که پتاسیم بالایی دارند. 33. سمنو؛ زیرا سمنو داراى ویتامین هاى K-E-A و گروه ویتامین هاى B12,B8, B5, B3, B1 و مواد مهم دیگر. 34. سیاه دانه باگردو؛ زیرا: امام صادق: سیاه دانه باگردو- یحسنّان اللّون- نیکومیکنندرنگ پوست را{هردوگرم وخشگ} 35. سیب؛ زیرا سیب دارای پکتین است که می تواند به فلزات سنگین موجود در بدن متصل شود (به خصوص در روده بزرگ) و باعث دفع آنها از بدن شود. این کار بار کبدی را کاهش می دهد و ظرفیت سم زدایی آن را افزایش میدهد. سبب خوش خلقی و سبب زیبائی مادر ونوزادمیشوند. از جمله غذا هایی است که جهت رشد مغز جنین لازم هست. 36. سیر؛ الف) زیرا برای کبد مفید است. ب) سیر حاوی آلیسین (یک نوع آنتی اکسیدان) است که یک ترکیب سولفوردار است و برای سم زدایی بهتر و موثرتر کبد لازم است. ج) سیر به کبد کمک می کند تا بدن را از آلودگی جیوه، بعضی مواد افزودنی موجود در غذاها و هورمون استروژن پاک کند 37. شاتوت؛ زیرا این شاتوت حاوی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها از کبد در برابر آسیب رادیکال های آزاد، محافظت می کنند و این میوه سبب زیبایى پوست می گردد 38. شکلات سیاه؛ شکلات سیاه حاوی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها از کبد در برابر آسیب رادیکال های آزاد، محافظت می کنند. 39. شربت مخصوص؛ در زمان بارداری همه روزه یک سیر (75 گرم) عرق بیدمشک و 50 گرم شکر و 10 گرم تخم شربتی و 5 گرم بالنگ و 5 گرم تخم ریحان و 5 گرم فرنجمشک و نیم کیلو سیب درختی را رنده کرده و همه را مخلوط کنید و سپس به مقدار کافی آب بر آن اضافه کنید. شربت بسیار گوارا و معطر و مقوی به دست می‏آید. آن را میل نمایید زیرا برای تقویت قلب و صحبت مزاج و خوشرنگی و زیبایی طفل بسیار مفید است. 40. شنبلیله؛ الف) براى زیاد شدن موى سر بسیار توصیه شده است. ب) خوردن شنبلیله خام برای بهبود و زیادی موی نوزاد فوق العاده مفید و مؤثر است. کسانی که به این وسیله دارای موی پرپشت می‌شوند موی آنها نخواهد ریخت و کمتر دچار موخوره می‌شوند. البته سایر سبزیجات نیز می‌توانند مؤثر باشند 41. طالبی؛ زیرا: الف) این میوه حاوی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها از کبد در برابر آسیب رادیکال های آزاد، محافظت می کنند. ب) به دلیل وجود ویتامین .Cج) به دلیل وجود بتاکاروتنسبب زیبایى پوست می گردد 42. عدس؛ (نکته: مصرف آن در دوران بارداری باعث سلامت دندان‌های کودک می شود) 43. عناب؛ زیرا برای کبد بسیار مفید است 44. کاسنی؛ به دلیل مفید بودن برای کبد. خوردن کاسنی در اسلام به خوردن کاسنی سفارش شده است.الف) کاسنی برای افزایش فرزند مفید است . ب) خوردن کاسنی آب کمر را افزایش داده و فرزند را نیکو و ذکور بودن را ولد زیاد می کند . پ) خوردن کاسنی باعث زیبایی فرزند و ازدیاد در پسر آوردن می شود ت) زیاد خوردن کاسنی سبب افزایش دارایی و تولد فرزند پسر خواهد شد 45. کاهو ؛ تجربه ثابت کرده خوردن کاهو در دوران بارداری سبب افزایش موی سر می شود. باعث زیبایی می شود چون برای کبد بسیار مفید است. 46. کدوحلوائی؛ به دلیل وجود بتاکاروتن پیغمبر:کدوحلوائی(حسن خلقه ونضروجهه){گرم وتر} 47. کشک؛ (نکته: مصرف آن در دوران بارداری باعث سلامت دندان‌های کودک می شود) 48. کشمش؛ زیرا این خشکبار حاوی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها از کبد در برابر آسیب رادیکال های آزاد، محافظت می کنند. 49. کرفس؛ کرفس سرشار از پتاسیم ،سدیم، کلسیم ، فسفر و ویتامین C, B, A است. 50. کلم؛ بله زیرا برای کبد مفید است. انواع کلم (مثل بروکلی، گل کلم، کلم قمری، کلم پیچ و کلم بروکسل) کلم ها دارای خاصیت سم زدایی قوی برای کبد هستند. این سبزیجات دارای موادی هستند که بعضی سموم را در بدن خنثی می کنند؛ مثل نیتروزامین های موجود در دود سیگار ، و افلاتوکسین موجود در بادام زمینی . همچنین انواع کلم دارای موادی بنام گلوکوزینولات هستند که باعث می شوند کبد آنزیم هایی را تولید کند که برای انجام فرآیند سم زدایی لازم هستند 51. کنجد؛ (نکته: مصرف آن در دوران بارداری باعث سلامت دندان‌های کودک می شود) 52. کنگر؛ بله زیرا کنگر حاوی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها از کبد در برابر آسیب رادیکال های آزاد، محافظت می کنند. 53. گریپ فورت سرخ؛ الف) این میوه حاوی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها از کبد در برابر آسیب رادیکال های آزاد، محافظت می کنند. ب) زیرا این میوه حاوی مقدار زیادی ویتامین سی است. ج) به دلیل وجود فلاونوئیدها د)سبب زیبایى پوست می گردد 54. گلابی الف ) خوردن گلابی توسط پدر ، سبب زیبایی فرزند می شود . ب) به زنان باردار گلابی بدهید که فرزندان را نیکو و زیبا می کند . پ) به زنان باردار گلابی بدهید که اخلاق فرزندانتان را نیکو می کند . ت) خوردن گلابی مایه قوت قلب ، پاکی معده ، صفای دل ، دلیری و زیبایی بچه می شود . ث) گلابی قلب را جلا می دهد و دردهای درون را به اذن حق شفا می بخشد. در کتاب کافی از امام صادق (ع) نقل شده : ایشان در حالی که به کودکی زیبا می نگریست فرمود : باید پدر این پسر بچه ، گلابی خورده باشد همچنین روایت شده است که پیامبر (ع) گلابی اش را تکه کرد و به جعفر بن ابی طلالب داد و به او فرمود : بخور ! همانا گلابی رنگ را جلا می دهد و فرزند را نیکو می گرداند . 55. گوجه؛ الف) به دلیل وجود ویتامین C ب) سبب زیبایى پوست می گردد نکته (از خوردن گوجه فرنگی زیاد که سبب ناقص الخلقه شدن فرزند می‏گردد، اجتناب گردد.) 56. گیلاس؛ به دلیل وجود فلاونوئیدها 57. میوه های شیرین؛ اگر پس از ترسیدن میل شود باعث جلوگیرى از ماه گرفتگى صورت نوزاد می گردد. 58. نخود؛ سبب خوش خلقی و سبب زیبائی مادر ونوزاد میشوند نعناع؛ الف) سبب زیبایى پوست می گردد ب) برای کبد مفید است. 59. ویتامین A؛ جلوگیرى از اگزماى اطفال، مفید برای چشم 60. ویتامین؛B جلوگیرى از لکنت زبان کودک (نکته: این ویتامین‏ها درد زایمان را کم و خاصیت ارتجاعى نسوج را زیاد مى‏کند. به خصوص شوید و رازیانه) 61. ویتامین D ؛ الف) موجب مشکى‏شدن مو می شود ب) جلوگیرى از لکنت زبان کودک 62. هلو؛ 63. هویج؛ الف) به دلیل وجود ویتامینA . ب) به دلیل وجود بتاکاروتن

 

بارداری هفته به هفته

 

 

 

بارداری معمولا 280 روز یا 40 هفته بطول می انجامد، که بطور قراردادی از اولین روز آخرین قاعدگی شروع می شود. این دوران را می توان به سه “سه ماهه” بارداری تقسیم کرد که در هر یک وقایع خاصی اتفاق می افتد؛ سه ماهه اول از اولین هفته بارداری تا انتهای هفته 13، سه ماهه دوم از هفته 14 تا پایان هفته 27، و سه ماهه سوم از هفته 28 تا آخر هفته 40 است که عمدتا در این زمان ( کمی زودتر یا دیرتر) به زایمان و تولد نوزاد ختم می شود.

هر سه ماهه مشخصات مربوط به خود را دارد؛ در سه ماهه اول ضربان قلب جنین شنیده می شود، در سه ماهه دوم اولین حرکات جنین توسط مادر احساس می شود، و در سه ماهه آخر برخی از مادران انقباضات کاذب زایمانی موسوم به برکستون- هیکز را تجربه می کنند. بعضی از آزمایشات مانند نمونه برداری از پرزهای جفتی در سه ماهه اول و آمنیوسنتز در سه ماهه دوم انجام می شوند. برخی از مسائل مانند دیابت بارداری، در سه ماهه آخر تظاهر می کنند. در این دوران عواطف و احساسات شما نیز مانند بدنتان دستخوش تغییراتی می شود و شرایط زندگی برای خانواده بتدریج آماده پذیریی از کودک آینده خواهد شد.

ممکن است بخواهید در هر یک از این مراحل اطلاعات بیشتری از وضعیت رشد و تکامل جنین خود داشته باشید، یا شاید دوست دارید بدانید که در هر هفته باید انتظار چه تغییراتی را داشته باشید و خود را برای آنها آماده کنید. شماره هفته ای را که در آن هستید انتخاب کنید …

 

 

هفته 13 بارداری                     هفته 14 بارداری                      هفته 15 بارداری        

 

هفته 16 بارداری                  هفته 17 بارداری                      هفته 18 بارداری 

   

 هفته 19 بارداری                      هفته 20 بارداری                       هفته 21 بارداری

 

 هفته 22 بارداری                     هفته 23 بارداری                       هفته 24 بارداری

 

هفته 25 بارداری                      هفته 26 بارداری                         هفته 27 بارداری

 

هفته 28 بارداری                      هفته 29 بارداری                         هفته 30 بارداری

 

هفته 31 بارداری                      هفته 32 بارداری                         هفته 33 بارداری

 

هفته 34 بارداری                    هفته 35 بارداری                        هفته 36 بارداری  

 

هفته 37 بارداری                   هفته 38 بارداری                         هفته 39 بارداری

 

هفته 40 بارداری

 

تخمين اندازه متوسط كودك شما خيلي سخت است اما يك نوزاد به طور متوسط حدود 3175 گرم وزن و حدود 60 سانتي متر طول دارد. هر روز كه مي گذرد كودك شما كمي بزرگتر مي شود، ناخنها و موهاي او هم به رشد خود ادامه مي دهند. هنوز هم استخوانهاي جمجمه او قدري از هم جدا هستند و اين بدان خاطر است كه جمجمه بتواند كمي فشرده تر شده و به راحتي از مجراي زايمان عبور كند. تا حدود يك سال پس از تولد هم برخي نقاط نرم كه ملاج يا فونتانل ناميده مي شوند در جمجمه او وجود خواهند داشت.

علي رغم همه پيشرفتهاي پزشكي هنوز هيچ راهي وجود ندارد كه بتوان زمان دقيق زايمان را تخمين زد. زايمان ممكن است زودتر از زمان مقرر رخ بدهد، خصوصا اگر در تشخيص زمان بسته شدن نطفه اشتباه كرده باشيد. اين اتفاق بيشتر زماني مي افتد كه تعيين زمان زايمان تنها بر اساس اولين روز از آخرين دوره قاعدگي صورت پذيرد و شما هم در نيمه اول دوره حاملگي خود سونوگرافي نداده باشيد. با اين حال حتي اگر زمان زايمان به دقت تعيين شده باشد دوران حاملگي برخي خانمها كمي طولاني تر مي شود و متخصصين هم هيچ توضيحي براي اين مطلب ندارند.البته هنوز براي زايمان شما دير نشده است و اگر يكي دو هفته ديگر بگذرد به زايمان شما ديرشده مي گويند. اما براي اطمينان از وضعيت كودك پزشك از شما خواهد خواست كه در اين هفته يا حداكثر در ابتداي هفته چهل و يكم يك آزمايش براي مشاهده كودك خود بدهيد. در صورتي كه قبلا با برخي از عوارض حاملگي دست و پنجه نرم كرده باشيد، انجام اين آزمايش را از چند هفته زودتر آغاز كرده ايد.يك تست دقيق زيستي- فيزيكي كه به اختصار BPP ناميده مي شود شامل بررسي دقيق وضعيت كودك شما از طريق سونوگرافي و مشاهده حركات كلي بدن تنفس تون عضلات (ميزان كشيدگي طبيعي عضلات كه با بررسي باز و بسته كردن دست يا كشيدن و رها كردن عضله ها تعيين مي شود) و حجم مايع آمنيوتيك اطراف او (كه نشان دهنده وضعيت جفت است) مي باشد. اين تست ممكن است شامل بيست دقيقه بررسي دقيق ضربان قلب نيز باشد. البته ممكن است از تست BPP جايگزين هم استفاده شود كه شامل بررسي ضربان قلب كودك بوسيله دستگاه مخصوص و سپس بررسي حجم مايع آمنيوتيك بوسيله سونوگرافي مي باشد. اين تستها معمولا هر هفته دوبار انجام خواهند شد.اگر آزمايشات جنين اطمينان بخش نباشند، مثلا حجم مايع آمنيوتيك خيلي كم باشد، به گونه اي براي شما برنامه ريزي خواهد شد كه هرچه سريعتر اينداكشن زايمان انجام شود.پزشك شما دهانه رحم را هم بررسي خواهد كرد تا از آماده شدن آن براي زايمان مطمئن شود. در معاينه داخلي افاسمان و ديلاتاسيون دهانه رحم سنجيده مي شود، به اين معنا كه مقدار نرم و نازك شدن دهانه رحم و گشاد شدن آن تا حد زيادي مي تواند زمان و نحوه شروع زايمان را نشان دهد. اگر درد زايمان به طور طبيعي رخ ندهد در بين هفته هاي 41 و 42 اينداكشن يا القاي زايمان انجام خواهد شد.

استراحت كنيد: چند فيلم سينمايي نگاه كنيد يك رمان بخوانيد مجلات يا فيلم هاي محبوبتان را ببينيد، بخوابيد يا هر وقت كه مي توانيد يك چرت بزنيد. چاي را هم فراموش نكنيد. در صورتي كه هنوز سر كار مي رويد بپرسيد كه آيا مي توانيد از الآن مرخصي بگيريد و يا كارهايتان را در خانه انجام دهيد. شما در اواخر دوران حاملگي قرار داريد و مستحق مرخصي هستيد. اگر از حالا تا زمان زايمان دائما در حال فعاليت باشيد هنگامي كه نوزادتان مي خواهد به دنيا بيايد هيچ انرژي براي شما باقي نمانده است.

كودك شما آماده است تا به دنيا قدم بگذارد! او به ساختن يك لايه چربي جهت كنترل دماي بدن پس از تولد ادامه خواهد داد؛ اما اكنون حدود 60 سانتي متر طول و 3150 گرم وزن دارد (پسرها معمولا كمي سنگين تر از دخترها هستند). اندامهاي بدن كودك شما كاملا رشد كرده و در محل نهايي خود قرار گرفته اند و با شكل گرفتن يك لايه جديد از پوست زير لايه خارجي فعلي به تدريج پوست جديد جايگزين پوست قديمي مي شود.

پزشك يا ماما در هر نوبت مراقبت هاي بارداري، با معاينه دقيق شكم شما وضعيت رشد و حالت قرار گرفتن جنين را بررسي مي كند. وي ممكن است معاينه داخلي هم انجام دهد تا مشخص شود كه آيا افاسمان (نازك شدن بافت دهانه رحم) يا ديلاتاسيون (باز شدن دهانه رحم) رخ داده است يا خير. اگر با گذشت هفته هاي متوالي كودك شما سرسختانه در جاي خودش نشسته است وحشت زده نشويد! تنها 5% كودكان در سر موعد مقرر به دنيا مي آيند. مطمئن باشيد كه نوزادتان نمي تواند شما را تا ابد منتظر بگذارد! اگر كودك شما تا زمان مقرر متولد نشود پزشك يا ماما از شما خواهد خواست تا پس از پايان هفته چهلم يك سونوگرافي انجام دهيد تا از بي خطر بودن ادامه حاملگي اطمينان حاصل كند. اگر يك يا دوهفته از زمان مقرر (پايان چهل هفته) بگذرد و درد زايمان به طور طبيعي رخ ندهد اكثر پزشكان از اينداكشن (القاي درد زايمان به بدن با استفاده از سرم ) استفاده مي كنند.ممكن است شنيده باشيد كه كيسه آب خانم حامله بدون بروز درد زايمان در يك محل شلوغ پاره مي شود! اگر اين اتفاق براي شما هم رخ بدهد نگران نشويد؛ پوسته كيسه آب در 15% موارد پيش از بروز درد زايمان پاره مي شود. در چنين حالتي معمولا يك جريان تند آب ديده نمي شود بلكه يك ريزش آرام و يا مقداري ترشح آبكي مشاهده مي شود. در هر حال اگر كيسه آب شما پاره شد (يا حتي شك كرديد كه ممكن است ترشحاتي ديده باشيد) به سرعت به پزشك يا ماماي خود اطلاع دهيد اما خونسردي خود را حفظ كنيد زيرا ممكن است تا بروز درد زايمان چند ساعت باقي مانده باشد. بهتر است در اين مورد قبلا با ماما يا پزشك خود مشورت كنيد، ممكن است به شما گفته شود تا منظم شدن انقباضات و كم شدن فواصل آنها در خانه صبر كنيد يا به بيمارستان برويد تا آنتي بيوتيك به شما تزريق شود. در صورتي كه بعد از پاره شدن كيسه آب انقباضات زايماني شروع نشود ممكن است از القاي زايمان استفاده شود. همچنين اگر مشاهده كرديد كه فعاليت جنين كند يا كم شده است حتي اگر ترشح مايع نداشتيد به سرعت به پزشك خود اطلاع دهيد.نشانه هاي ديگري هم هستند كه بيانگر نزديك بودن حاملگي بوده و از پاره شدن كيسه آب معمول تر مي باشند. شما ممكن است مقداري مخاط متراكم و ضخيم صورتي رنگ يا خوني را در لباس زير خود يا هنگام رفتن به توالت مشاهده كنيد، به اين وضعيت “نمايش خوني” گفته مي شود و علامت قريب الوقوع بودن شروع زايمان است و معمولا درد زايمان يك يا دو روز بعد از مشاهده نمايش خوني رخ مي دهد (در صورت مشاهده لكه خوني واضح يا خونريزي از واژن در هر حالت به سرعت با پزشك خود تماس بگيريد). نشانه ديگر زايمان مي تواند انقباضات متناوبي باشد كه فاصله بروز آنها دائما كمتر مي شود. در صورتي كه قبلا انقباضهاي براكستون- هيكس را تجربه كرده باشيد اكنون خواهيد فهميد كه آن انقباضها تنها يك تمرين ساده بوده اند! پزشك يا ماما به شما خواهد گفت كه چه زماني با او تماس بگيريد اما هنگامي كه انقباضاتي شروع شدند كه هر كدام بيشتر از يك دقيقه طول بكشند، هر 5 دقيقه يكبار رخ بدهند و حداقل يك ساعت به طور مداوم بروز كنند، احتمالا وقت آن رسيده است كه آماده رفتن به بيمارستان شويد. فاصله زماني بين هر انقباض تا انقباض بعدي را اندازه بگيريد. اگر شك داريد كه درد زايمان فرا رسيده است يا نه، با پزشك خود تماس بگيريد.ممكن است پزشك از شما خواسته باشد تا حركات كودك را بشماريد. حتي اگر او از شما نخواسته است كه تعداد حركات جنين را بشماريد، در صورت مشاهده افزايش شديد يا كاهش در فعاليت جنين به سرعت با پزشك خود تماس بگيريد. كودك شما بايد تا زمان به دنيا آمدن فعال باشد و كاهش فعاليت او مي تواند نشانه بروز يك مشكل باشد؛ شايد لازم باشد زايمان به سرعت انجام شود.

يك سوتين شيردهي بخريد: يك سوتين شيردهي بخريد و با خود به بيمارستان ببريد. شما بلافاصله پس از زايمان به آن نياز خواهيد داشت و مسلما دوست نداريد كه پدربزرگ را دنبال اين كار بفرستيد! پستانهاي شما بزرگتر از قبل شده اند و احتمالا اندازه آنها در دوران شيردهي كمي بزرگتر خواهد شد. اگر دستمال يا پد مخصوص دوران شيردهي را درون سوتين خود قرار دهيد به شما كمك خواهد كرد تا از ترشح شير و كثيف شدن لباسهايتان جلوگيري كند.

كودك شما حسابي چاق شده است! او بين 2720 تا 3400 گرم وزن دارد (پسرها معمولا كمي سنگين تر از دخترها هستند) و طول بدن او نيز بين 48.2 تا 50.8 سانتي متر است. او مي تواند خيلي محكم چنگ بيندازد كه اين را هم به زودي مي توانيد با انگشت خود امتحان كنيد! اندامهاي او كاملا رشد كرده و در مكان نهايي خود قرار دارند. ولي ريه ها و مغز او هرچند به اندازه اي رشد كرده اند كه بتوانند فعاليت كنند اما تا زمان تولد و مدتي پس از آن نيز به رشد خود ادامه مي دهند.فكر مي كنيد چشمهاي كودك شما چه رنگي هستند؟ ممكن است نتوانيد به درستي پاسخ دهيد. اگر چشمان او قهوه اي باشند احتمالا به همين رنگ باقي خواهند ماند. اگر رنگ چشمانش خاكستري تيره يا آبي پررنگ باشد ممكن است به همين رنگ باقي بمانند و ممكن است تا 9 ماهه شدن نوزاد سبز فندقي يا قهوه اي شوند. اين امر بدان خاطر است كه امكان دارد عنبيه كودك (بخش رنگي چشم او) در ماههاي اول پس از تولد رنگدانه بيشتري ذخيره كند. به همين دليل امكان ندارد كه رنگ چشمهاي او روشن تر يا آبي تر شوند. عنبيه هاي سبز فندقي و قهوه اي بيشتر از عنبيه هاي آبي يا خاكستري رنگدانه دارند.

ممكن است خواب در طول شب براي شما خيلي سخت تر شده باشد و يك خواب راحت نداشته باشيد. سعي كنيد در طول روز بخوابيد زيرا اين كار ممكن است تنها چاره شما براي مدت باقي مانده باشد. به حركات كودك خود نيز دقيقا توجه كنيد. با اينكه فضاي اطراف او خيلي تنگ شده است اما بايد هنوز هم فعال باشد.تورم پاها در اين هفته هاي نهايي طبيعي است؛ اما در صورت مشاهده تورم در دستها يا صورت، افزايش وزن ناگهاني، سردردهاي مداوم يا شديد، تاري ديد، ديدن لكه ها يا جرقه هاي نوراني و يا درد در ناحيه بالاي شكم فورا با پزشك يا ماماي خود تماس بگيريد؛ زيرا اين حالتها ممكن است نشانه يك وضعيت حاد به نام پره اكلامپسي باشند.همسر خود را تشويق كنيد تا آرامش داشته باشد و كارهايي را كه دوست دارد، انجام دهد؛ زيرا بعد از تولد نوزاد وقتي براي تفريح نخواهد داشت.

مطالب مربوط به نحوه مراقبت از نوزاد را بخوانيد: اكنون زمان مناسبي است كه كم كم خواندن مطالب مربوط به حاملگي را تمام كنيد و مطالب مربوط به مراقبت از نوزاد را مرور كنيد. بعد از تولد نوزادتان فرصت زيادي براي مطالعه نخواهيد داشت، پس حداقل در مورد هفته هاي اول تولد نوزاد مطالب لازم را فرا بگيريد.

تبريك! كودك شما كامل شده است و از اين به بعد قادر خواهد بود كه به زندگي در خارج رحم ادامه دهد. كودكاني كه قبل از 37 هفتگي به دنيا بيايند نارس و به آنهايي كه بعد از 42 هفته به دنيا بيايند ديرشده مي گويند. وزن كودك شما كمي بيشتر از 2720 گرم است و از سر تا پاشنه پا حدود 48.2 تا 50.8 سانتي متر طول دارد.موي سر بسياري از كودكان در هنگام تولد كامل است و طول موهاي آنها ممكن است بين 1.2 تا 3.8 سانتي متر باشد. اگر رنگ موي كودك شما با خود شما يكسان نيست تعجب نكنيد. برخي نوزادان هم تنها كمي موي كرك مانند دارند.

در هفته هاي آتي فقط بايد منتظر باشيد. از اين موقعيت براي آماده كردن وسايل مربوط به نوزادتان استفاده كنيد يا كارهايي را انجام دهيد كه ممكن است تا مدتي پس از تولد كودك نتوانيد به آنها مشغول شويد. هر وقت مي توانيد يك چرت بزنيد يا مطالعه كنيد.خوابها و روياهاي شما تغيير كرده اند؟ در هنگام خواب گمان مي كنيد روياهايتان واقعي هستند؟ نگرانيهاي ناشي از مادر شدن مي تواند موجب اينگونه خواب ديدنها شود.ممكن است تعداد انقباضهاي عضلاني براكستون- هيكس بيشتر شده باشند. همچنين ممكن است زمان هركدام از اين انقباضها بيشتر طول بكشند و آزاردهنده تر شده باشند. هنگامي كه بروز اين انقباضات بيشتر شود ممكن است گمان كنيد كه زمان زايمان فرا رسيده است. همچنين ممكن است ترشحات لزج و مخاطي واژن نيز افزايش يافته باشد. در دوران بارداري مخاط متراكم و ضخيمي دهانه ورودي رحم را مي بندند و نقش حفاظتي دارد، هنگام شروع زايمان اين مخاط كه “پلاگ موكوسي” نام دارد ممكن است كمي خوني شود و با شروع باز شدن دهانه رحم، خارج شود. به اين وضعيت “نمايش خوني” مي گويند و اگر در اين دوره “نمايش خوني” را مشاهده كرديد ممكن است زمان زايمان فرا رسيده باشد. در اين زمان هم مانند ساير مواقع در طول بارداري در صورت مشاهده لكه يا خونريزي فورا به پزشك خود اطلاع دهيد.

مسير بيمارستان يا زايشگاه را يك بار در زمان بدون ترافيك مرور كنيد. شايد بهتر باشد براي رسيدن به آنجا در زمانهاي مختلف شبانه روز برنامه ريزي كنيد. حتي مي توانيد به آنجا برويد و از محل ورود، سيستم پذيرش و كارهاي مربوط به آن و نيز مداركي كه بايد به همراه داشته باشيد اطلاع كسب كنيد.

وزن كودك شما هر روز زياد مي شود، تقريبا روزي 30 گرم. وزن او حدود 2700 گرم است و حدود 48.2 سانتي متر طول دارد. موهاي كرك مانند او و همين طور ورنيكس (ماده نسبتا چربي كه بدن او را پوشانده بود و از پوست او در برابر مايع آمنيوتيك محافظت مي كرد) در حال ناپديد شدن هستند. كودك شما همه اين مواد را به همراه ديگر ترشحاتي كه به درون مايع آمنيوتيك مي ريزند، مي بلعد و اين مواد تا زمان تولد در شكم او باقي خواهند ماند. اين مخلوط سياهرنگ كه مكونيوم ناميده مي شود، اولين مدفوع كودك شما را تشكيل خواهد داد.در انتهاي اين هفته كودك شما كامل شده است. به كودكاني كه در بين هفته هاي سي و هفتم و چهل و دوم به دنيا بيايند كامل مي گويند، به آنها كه قبل از 37 هفته بدنيا مي آيند نارس و بعد از 42 هفته ديررس مي گويند. سر اكثر كودكان در اين مرحله به طرف پايين قرار گرفته است كه براي يك زايمان راحت مناسبتر است. در صورتي كه وضعيت كودك شما به اين شكل نباشد پزشك يا ماما از شما خواهد خواست كه در هفته آينده براي تغيير وضعيت قرار گرفتن كودك در رحم برنامه ريزي كنيد، برخي تمرينات ورزشي به اين چرخش كمك خواهند كرد. بندرت پيش مي آيد كه پزشك يا ماما سعي كنند كه با انجام حركات آرام و نرم از روي شكم وضعيت قرار گرفتن كودك در رحم را تغيير داده و سر او را به طرف پايين برگردانند.

با رشد كودك شما و تنگ شدن فضاي اندامهاي داخلي ممكن است كمتر از چند هفته پيش احساس گرسنگي كنيد. در اين مرحله استفاده از غذاهاي سبكتر در دفعات بيشتر مناسب خواهد بود. با پايين تر رفتن كودك شما و نزديك شدن او به لگن ممكن است سوزش معده از بين رفته و تنفس هم برايتان راحت تر شود. در صورتي كه اين اولين حاملگي شما باشد احتمال پايين تر رفتن كودك و نزديك شدن او به لگن پيش از زمان زايمان بيشتر است. با اين حال در صورتي كه اين اتفاق بيفتد شما فشار بيشتري بر قسمت پاييني شكم خود احساس خواهيد كرد كه در نتيجه راه رفتن و پياده روي برايتان سخت و آزاردهنده خواهد شد. برخي خانمها مي گويند كه در اين حالت احساس مي كنند يك توپ بولينگ را بين پاهاي خود حمل مي كنند و نزديك است اين توپ بيرون بيفتد. البته نگران نباشيد او بيرون نمي افتد!همچنين ممكن است انقباضهاي عضلاني براكستون- هيكس در اين دوران بيشتر رخ دهند. مجددا با پزشك خود تماس بگيريد و در مورد نحوه تماس با او در زماني كه فكر مي كنيد درد زايمان شروع شده است هماهنگي مجددي به عمل آوريد. قاعده كلي اينگونه است كه شما بايد هنگامي با وي تماس بگيريد كه انقباضات متناوب عضلات شكم هر 5 دقيقه يكبار و به مدت حدود يك ساعت رخ بدهند. البته در صورتي كه هنوز هفته سي و هفتم را نگذرانده ايد و نشانه هاي زايمان زودرس را مشاهده مي كنيد بايد فورا به او خبر بدهيد. همچنين در صورت پاره شدن كيسه آب (يا حتي اگر گمان كرديد كه ترشحاتي از جنس مايع آمنيوتيك را مشاهده مي كنيد)، كاهش فعاليت كودك، خونريزي واژن، تب، سردردهاي شديد، درد در ناحيه شكم و يا تغيير وضعيت بينايي به سرعت با پزشك خود تماس بگيريد.حتي اگر حاملگي شما بدون عوارض و مشكل جدي طي مي شود، بهتر است در ماه آخر از پرواز با هواپيما خودداري كنيد؛ زيرا در هنگام پرواز احتمال بروز درد زايمان بيشتر است. البته بسياري از خطوط هوايي به خانمهايي كه كمتر از 7 روز (و در بعضي موارد كمتر از يك ماه) به زايمانشان باقي مانده است اجازه سوار شدن به هواپيما را نمي دهند.

يك شبكه خبري كوچولو درست كنيد: ممكن است بخواهيد تولد نوزادتان را به افراد زيادي اطلاع دهيد. نام آنها را به همراه شماره تماس يا آدرس ايميل در يك ليست بنويسيد و آن ليست را به يكي از دوستانتان بدهيد. او مي تواند اين خبر را در همان لحظات اوليه تولد نوزادتان پخش كند. در اين صورت شما كافي است تنها يك تماس بگيريد. يك نفر از همكارانتان را هم در آن ليست قرار دهيد تا خبر در محل كار شما هم پخش شود. از همسر يا كسي كه در زمان زايمان شما را همراهي مي كند بخواهيد تا مسووليت بخش اطلاع رساني تلفني را بر عهده بگيرد! او مي تواند كارها را راه بيندازد و مشكلات احتمالي را حل و فصل كند.

كودك شما در حال بزرگ شدن است! وزنش بيشتر از 2250 گرم شده و طول بدن او هم كمي بيشتر از 45.7 سانتي متر است. هرچند رحم شما جاي گرم و نرمي است، اما چون فضاي داخل رحم كمي كوچك است كودكتان نمي تواند در آن شيرجه بزند يا غلت بخورد! البته او همچنان به لگد زدن ادامه خواهد داد. اكنون كليه هاي او كاملا رشد كرده اند و كبد او نيز مي تواند مقداري از ضايعات بدن را فرآوري و دفع كند. رشد فيزيكي كودك شما تقريبا به پايان رسيده است و او در چند هفته آينده فقط وزن اضافه خواهد كرد.

رحم شما تا 15 برابر حالت عادي بزرگ شده بطوريكه بالاي رحم شما تقريبا زير دنده هاي سينه قرار گرفته است و شايد احساس كنيد كه ديگر جايي براي رشد آن باقي نمانده است. اگر مي توانستيد به درون رحم خود نگاهي بيندازيد متوجه مي شديد كه حجم مايع آمنيوتيك درون رحم خيلي كم شده و جاي آن را يك كودك كوچولو گرفته است. رحم شما جاي بقيه اندامهاي داخلي تان را هم تنگ كرده و شما ممكن است به همين خاطر بيشتر به دستشويي برويد و يا دچار برخي عوارض ناشي از سوء هاضمه (مثل سوزش معده) شويد. اگر اين مشكلات را نداريد از معدود خانمهاي خوش شانس هستيد!ممكن است پزشك يا ماما از شما بخواهد كه از اين به بعد تا زمان زايمان هر هفته شما را معاينه كند. همچنين ممكن است از شما بخواهد كه حركات جنين داخل رحم را به دقت تحت نظر قرار دهيد تا از ميزان فعاليت كودك در درون رحم مطمئن شود. الآن زمان مناسبي است تا براي زايمان و تولد كودك خود برنامه ريزي كنيد. همه موارد مهم را در يك ليست وارد كنيد: چه كسي در زمان زايمان در كنار شما خواهد بود؟ از چه روشي براي كاهش درد استفاده خواهيد كرد؟ و مي خواهيد چه مدت در بيمارستان بمانيد؟ اين كار مي تواند يك نقطه شروع مناسب باشد تا با تيم پزشكي خود در اين موارد صحبت كنيد. زمان دقيق زايمان را نمي توان پيش بيني كرد و شما هم احتمالا نمي توانيد برنامه مورد نظرتان را جزء به جزء اجرا كنيد، اما پيش بيني هاي زودهنگام و جمع آوري تمام گزينه هاي ممكن براي اتفاقات احتمالي مي تواند از نگرانيهاي اين مرحله از حاملگي بكاهد.

به آرايشگاه برويد: از آرايشگر خود بخواهيد كه موهاي شما را به يك شكل ساده و مرتب كوتاه كند به نحوي كه لازم نباشد وقت زيادي براي نظافت و آراستن آنها صرف كنيد. از اين به بعد ممكن است شما وقت كافي براي سشوار كشيدن و حالت دادن به موهايتان نداشته باشيد. همچنين بهتر است موها را به گونه اي كوتاه كنيد كه تا چند وقت ديگر به اصلاح مجدد احتياج نداشته باشد. اگر موهايتان را رنگ هم مي كنيد باز هم به همين نكات توجه كنيد. ممكن است تا مدتي نتوانيد براي تجديد رنگ موهايتان به آرايشگاه برويد.

وزن كودك شما به 2155 گرم رسيده است و اندازه بدن او هم حدود 45.5 سانتي متر شده است. لايه هاي چربي كه براي تنظيم دماي بدن او بعد از تولد مورد نياز است در حال كامل شدن هستند كه در نتيجه بدن كودك شما حالت گردتري به خود گرفته است. سيستم عصبي مركزي او در حال تكميل شدن است و اكنون ريه هاي او كاملا رشد كرده اند. اگر از احتمال بروز زايمان زودرس نگران هستيد بايد بدانيد كه تقريبا 99% از كودكاني كه به اين مرحله از رشد مي رسند در خارج از رحم نيز قادر به ادامه حيات خواهند بود و بسياري از آنها به عوارض درازمدت ناشي از زايمان زودرس مبتلا نخواهند شد.

شما ممكن است اخيرا كمي احساس خستگي كنيد كه كاملا قابل درك است. از فعاليت خود بكاهيد و براي روز زايمان انرژي ذخيره كنيد. اگر بايد مدت زمان زيادي را روي پاهاي خود بايستيد از كمربند حاملگي استفاده كنيد زيرا از شكم شما محافظت كرده و بخشي از وزن شما را در بقيه بدن پخش مي كند. اگر هم به مدت طولاني نشسته يا خوابيده ايد، به سرعت از جاي خود بلند نشويد زيرا ممكن است خون در پاهاي شما جمع شده باشد كه در نتيجه فشار خون شما (براي چند لحظه) افت مي كند كه در نتيجه ممكن است در هنگام بلند شدن احساس سرگيجه داشته باشيد.اكثر ماماها به خانمهاي حامله پيشنهاد مي كنند كه از ماساژ پرينه (ماساژ ناحيه بين واژن و مقعد) استفاده كنند تا از پارگي آن در هنگام زايمان پيشگيري شود. اكنون زمان مناسبي براي انجام اين كار است هرچند ممكن است اين ماساژ براي برخي خانمها چندان راحت نباشد و همچنين انجام اين ماساژ لزوما مانع پاره شدن پرينه نمي شود. به هر حال در اين مورد از پزشك خود بپرسيد و روش انجام آنرا فرا بگيريد.شما ممكن است برآمدگي ها يا تاولهايي را بر روي شكم خود مشاهده كنيد كه همراه با احساس خارش باشد. بروز اين تاولها ممكن است تا كفل يا كشاله ران هم امتداد پيدا كند. اين عارضه معمولا بي خطر بوده و بثورات و كهيرهاي خارش دار دوران بارداري ناميده مي شود. اما به هر حال در صورت مشاهده اين موارد از پزشك خود بخواهيد شما را معاينه كند تا از سلامت شما مطمئن شود. در ضمن اگر در تمام بدن خود احساس خارش داريد حتي اگر اين خارش شديد نيست به پزشكتان اطلاع دهيد.

زايمان ممكن است زودتر از وقت مقرر رخ دهد پس براي آن برنامه ريزي كنيد: شما ممكن است به زودي زايمان را تجربه كنيد يا مدت زمان بستري بودن شما در بيمارستان بيشتر از آن چيزي باشد كه اكنون پيش بيني مي كنيد. كليد خانه خود را به حداقل يكي از بستگان يا دوستان خود بدهيد تا در صورتي كه چيزي از منزل نياز داشتيد و خودتان قادر نبوديد به خانه بياييد آن را براي شما بياورند. دوستان يا بستگان شما بايد در موقع ضرورت كارهاي زير را انجام دهند؛ پس كارها را تقسيم كرده و به آنها اطلاع بدهيد:- نگهداري از بقيه فرزندان شما در دوران زايمان و بستري بودن در بيمارستان؛- بردن كودكان به مدرسه و فعاليتهاي فوق برنامه و برگرداندن آنها؛- آب دادن به گلها و گياهان، مراقبت از حيوان خانگي و گرفتن پيامها و نامه ها؛- تعيين كسي كه كارهاي شما را در محل كار انجام دهد يا هر وظيفه ديگري را كه بر عهده داريد متقبل شود؛نام و شماره تماس اين افراد را در كيف دستي خود قرار داده يا وارد گوشي تلفن همراه خود كنيد تا بتوانيد در هنگام نزديك شدن زايمان به سرعت به آنها خبر بدهيد.

در اين هفته وزن كودك شما كمي بيشتر از 1810 گرم و طول بدن او (از سر تا پاشنه پا) حدود 43.7 سانتي متر مي شود. چروكها و همچنين رنگ سرخ پوست او كمتر شده و در حالي كه اكثر استخوانهاي او در حال سخت شدن هستند جمجمه او هنوز نرم بوده و استخوانهاي جمجمه كاملا به يكديگر نچسبيده اند. اين امر به او كمك مي كند تا راحت تر از مجراي زايمان عبور كرده و به دنيا بيايد.

شما ممكن است درد و يا حتي كرختي در انگشتها، مچ و دستهاي خود حس كنيد. بافتهاي مچ دست شما همانند بقيه بافتهاي بدنتان ممكن است متورم شوند. در اين صورت فشار در كانال مچ (كه يك مجراي استخواني در مچ دست شماست) افزايش مي يابد. عصبهايي كه از اين مجرا عبور مي كنند تحت فشار قرار مي گيرند كه در نتيجه عوارضي همچون بي حسي، خارش، تير كشيدن، احساس سوزش، تير كشيدن و يا درد مبهم بروز مي كنند. استفاده از مچ ‌بند را امتحان كنيد يا در هنگام خواب يك بالش زير دستهاي خود قرار داده و آنها را بالاتر از سطح بدن نگاه داريد. اگر بايد در محل كار به طور دائم از دستهاي خود استفاده كنيد، مثلا تايپيست هستيد يا در خط مونتاژ يك كارخانه كار مي كنيد، هنگام استراحت دستهاي خود را در حالت كشيده قرار دهيد.اگر به هنگام خواب در شب مشكل داريد يك بالش بين پاها و زير پشت خود قرار دهيد. اگر اين كار به شما كمك نكرد چند بالش زير سر خود قرار داده و سعي كنيد در حالت نيمه نشسته بخوابيد و حتي مي توانيد در حالتي كه كاملا روي تخت نشسته و به بالشها تكيه داده ايد بخوابيد. اگر دفعات رفتن به توالت خواب شما را به هم ريخته است، از عصر به بعد مايعات كمتري مصرف كنيد.براي اكثر خانمها روابط جنسي در دوران حاملگي تا قبل از پاره شدن كيسه آب و فرا رسيدن زمان زايمان مشكلي ايجاد نمي كند. با اين حال توصيه مي شود كه در هفته هاي آخر آميزش با استفاده از كاندوم باشد يا اصلا انجام نشود.

لباسها و وسايل خواب كودك خود را بشوييد: لباسهاي خوشگلي را كه براي كودك خود خريده ايد يا در مهماني هديه گرفته ايد به ياد مي آوريد؟ شما بايد هرچيزي را كه با پوست لطيف كودكتان تماس خواهد داشت بشوييد تا هرگونه ماده محرك كه ممكن است در تار و پود آن موجود باشد از بين برود. ملايم ترين شوينده ها كه براي اين كار مناسب هستند عبارتند از پودر هاي صابون و شوينده هاي مخصوص كودكان، شوينده هايي كه غير حساسيت زا هستند و شوينده هايي كه روي آنها نوشته شده است: مخصوص پوستهاي حساس.

احتمالا اكنون وزن كودك شما حدود 1800 گرم و طول او هم حدود 43.2 سانتي متر است و بيشتر فضاي رحم شما را به خودش اختصاص داده است. ناخنهاي انگشتان پاهاي او درآمده اند و ناخنهاي انگشتان دستهاي او هم رشد كرده اند. برخي از كودكان در اين مرحله موي واقعي هم درآورده اند در حالي كه برخي ديگر تنها موهاي نرمي شبيه به كرك هلو دارند.

در حال حاضر حجم خون شما (پلاسماي خون و گلبولهاي قرمز آن) حدود 40 تا 50 درصد بيشتر از زماني شده است كه حامله نبوديد. اين تغيير براي آن است كه نيازهاي شما و كودكتان تامين شود. همچنين اين خون اضافي خونريزي هنگام زايمان را هم جبران خواهد كرد. وزن شما به ميزان نيم كيلوگرم در هفته در حال افزايش است كه نيمي از اين افزايش وزن متعلق به كودك شما مي باشد. با نزديك شدن رحم به ديافراگم و فشار آوردن به آن و افزايش فشار بر روي شكم ممكن است بيشتر از قبل دچار سوزش معده شويد يا گاهي اوقات احساس تنگي نفس كنيد. براي رفع مشكل تنگي نفس غذاي خود را در حجم كمتر و دفعات بيشتر (به جاي سه بار در روز) ميل كنيد و هنگام خوابيدن پاي خود را بالاتر از بدن قرار دهيد. خوردن حجم كمتري از غذا به رفع سوزش معده نيز كمك مي كند.با رشد كودك شما بواسطه افزايش وزن در ناحيه شكم ، وضعيت ظاهري بدن و همچنين مركز ثقل شما تغيير مي كند. بعلاوه ماهيچه هاي شكمي شما كشيده تر شده، هورمونها موجب سست تر شدن رباطهاي ماهيچه ها مي شوند و حتي ممكن است رحم در حال رشد، بر تعدادي از عصبهاي شما نيز فشار وارد كند. اين موارد ممكن است باعث بروز كمردرد و يا احساس درد در كفل و يا كشاله ران شما شوند. در صورتي كه در پاهاي خود احساس كرختي (بي حسي) و يا خارش مي كنيد به پزشك يا ماماي خود اطلاع دهيد.

ليست اسامي كساني را كه مي خواهند پس از زايمان به شما كمك كنند آماده كنيد: ممكن است دوستان و اقوام شما بخواهند پس از تولد نوزاد در امور مختلف از جمله كارهاي خانه به شما كمك كنند. اما سر بعضي از خانمها آنقدر پس از زايمان شلوغ مي شود كه حتي نمي توانند براي انجام كارهاي خانه به ديگران امر و نهي كنند! اين نكته مهمي است كه بايد به آن توجه كنيد؛ روزها و هفته هاي آول پس از ورود نوزاد واقعا غافلگير خواهيد شد و افرادي هستند كه واقعا دوست دارند به شما كمك كنند مشروط بر اينكه بدانند چه كاري را و در چه زماني بايد چگونه انجام دهند. پس از هم اكنون آماده شويد؛ فهرست زير مي تواند به شما كمك كند تا بتوانيد كارهاي مختلف را افراد مناسب واگذار كنيد:- اگر كسي به شما گفت كه مايل است در هفته هاي اول پس از زايمان به شما كمك كند نام و شماره تماس او را يادداشت كنيد.- اطمينان حاصل كنيد كه امكانات و مواد شوينده به اندازه كافي در دسترس است.- يك برنامه مراقبت يا يك گردش براي بقيه فرزندان خود تدارك ببينيد.- از يكي از همسايگان يا دوستان خود بخواهيد كه براي آب دادن به گلدانها يا مراقبت از حيوان خانگي به شما كمك كند.- يك ليست كامل از خواروبارهاي مورد نياز روزانه يا چند روزه را تهيه كنيد كه بتوانيد آن را براي خريد به يكي از دوستانتان بدهيد.- نحوه استفاده از دستگاههاي مختلف (مثلا ماشين لباسشويي يا ظرفشويي) را بنويسيد.- از يكي از همسايگان بخواهيد كه زباله هاي شما را در وقت مقرر بيرون ببرد.

در اين هفته اندازه كودك شما به حدود 40 سانتي متر رسيده است. وزن او كمي بيشتر از 1360 گرم است و به زودي شاهد يك افزايش وزن ناگهاني در كودكتان خواهيد بود. او همچنين مي تواند سرش را از يك طرف به طرف ديگر بچرخاند. يك لايه چربي هم در زير پوست او در حال جمع شدن است تا او براي زندگي در خارج رحم آماده شود، در نتيجه بازوها سرها و بدن او در حال بزرگتر شدن هستند.

شما ممكن است در اين دوران شاهد ترشح آغوز يا پيش شير از پستانهايتان باشيد. برخي از خانمهاي حامله چنين مسئله اي را مشاهده مي كنند و برخي هم آن را پيش از تولد نوزادشان تجربه نخواهند كرد. در هر حال اين مسئله طبيعي است و نشانه آن است كه بدن شما وظيفه خود را به درستي انجام مي دهد. اگر ميزان اين ترشحات زياد است مي توانيد يك دستمال مخصوص دوران شيردهي در سوتين خود بگذاريد تا از كثيف شدن لباسهايتان جلوگيري كنيد. همچنين اگر تصميم داريد كودكتان را با شير خود تغذيه كنيد ممكن است بخواهيد از سوتين شيردهي استفاده كنيد. اگر سوتين فعلي شما ديگر برايتان راحت نيست مي توانيد از همين الان از سينه بند شيردهي استفاده كنيد. آيا گاهي اوقات ماهيچه هاي رحم شما منقبض مي شوند؟ بعضي از خانمهاي حامله اين انقباضات ناگهاني را (كه انقباض براكستون- هيكس ناميده مي شوند) در نيمه دوم حاملگي و ماههاي آخر بارداري خود تجربه مي كنند. اين انقباضات كه بين 30 تا 60 ثانيه طول مي كشند و نامنظم و بي قاعده هستند فعلا نبايد مرتب بروز كنند و همچنين نبايد دردناك باشند. هنگامي كه چند هفته به زايمان شما باقي مانده باشد ممكن است اين انقباضات بيشتر بروز كنند و شايد كمي دردناك شوند. به اين انباضها اغلب “درد زايمان كاذب” مي گويند، زيرا گاهي اوقات ممكن است تشخيص درد زايمان اصلي از اين انقباضات ناگهاني بسيار سخت باشد. با اين حال تا پيش از هفته سي و هفتم هنوز كودك شما نارس است. پس اگر اين انقباضات به طور مرتب رخ مي دهند حتي اگر درد ندارند ممكن است نشانه اي از زايمان زودرس باشند. در صورت مشاهده تغيير يا افزايش ترشحات واژن كه آبكي، لزج، صورتي يا خوني باشند، همچنين در صورت مشاهده درد در ناحيه شكم، گرفتگي عضلاني مشابه با دوران قاعدگي، بيشتر از 4 بار انقباض عضلاني در ساعت، افزايش فشار در ناحيه لگن يا كمردرد (خصوصا اگر قبلا چنين دردي نداشته ايد) بلافاصله با پزشك يا ماماي خود تماس بگيريد.اگر شما فرزند پسري بدنيا خواهيد آورد، بهتر است در مورد ختنه كردن يا نكردن او با يكديگر صحبت كنيد، در مورد زمان و روش انجام ختنه نظرات مختلفي مطرح مي شود، بهتر است كمي تحقيق كنيد يا از متخصص زنان و اطفال خود بپرسيد.

ساك بيمارستان خود را آماده كنيد: مي توانيد از بيمارستان بپرسيد كه چه لوازمي در اختيار شما قرار خواهند داد و چه چيزهايي را بايد از داروخانه بيمارستان تهيه كنيد. با اين حال پيشنهاد مي كنيم علاوه بر لباس و مسواك برخي موارد ديگر كه بهتر است آماده كنيد عبارتند از:- يك عكس، تصوير يا چيز ديگري كه در هنگام زايمان به آن نگاه كنيد؛- تعدادي بيسكويت براي اينكه انرژي خود را به دست آوريد و آدامس يا شيريني نعنايي براي زماني كه دهانتان بوي نامناسبي دارد؛- بالش، جوراب و دمپايي راحتي تان؛- كتاب يا مجله؛ البته مجلات يا كتابهاي سنگين و پرمحتوا به درد نمي خورند، زيرا شما نمي توانيد بر روي آنها تمركز كنيد؛- لباس خواب و سوتين شيردهي؛- يك لباس كودك مناسب براي هنگامي كه مي خواهيد نوزادتان را به خانه ببريد؛- يك دوربين عكسبرداري يا فيلمبرداري، باطريهاي نو و فيلم.

اندازه كودك شما كمي بيشتر از 39.3 سانتي متر شده است و وزن او حدود 1350 گرم مي باشد. مايع آمنيوتيك اطراف او اكنون حدود 700 گرم است اما با گذشت زمان كودك شما رشد كرده و حجم بيشتري از رحم را به خود اختصاص خواهد داد و در نتيجه حجم مايع آمنيوتيك اطراف او كاهش خواهد يافت. چشمان او باز و بسته مي شوند، او قادر است بين تاريكي و روشنايي تمايز قائل شود و حتي مي تواند حركت يك منبع نور را به سمت عقب و جلو دنبال كند. هنگامي كه كودك شما متولد شود چشمانش را در بيشتر طول روز بسته نگه مي دارد. هنگامي كه چشمانش را باز مي كند مي تواند به تغييرات نور واكنش نشان دهد. اما ميزان دقت بينايي او تنها 20/1 (يك بيستم) است، يعني فقط اشيائي را دقيقا تشخيص مي دهد كه تنها چند سانتي متر با صورت او فاصله داشته باشند. بينايي طبيعي در بزرگسالان (براي افراد سالم) برابر با 20/20 (بيست بيستم) است.

شما ممكن است اين روزها كمي خسته باشيد، خصوصا اگر به مشكلات خواب يا بدخوابي هم دچار شويد. همچنين ممكن است نتوانيد درست راه برويد يا اشياء را درست حمل كنيد. اين حالت هم كاملا قابل درك است. شما بواسطه هورمونهاي دوران حاملگي هم سنگين تر شده ايد هم تعادل خود را از دست داده ايد و هم مفاصل شما سست و شل شده اند. اين امر مي تواند موجب اين شود كه شماره كفش شما نيز افزايش يابد؛ و البته ممكن است كه اين تغيير دائمي باشد.تغييرات سريع خلق و خوي خود را در اوائل حاملگي به ياد مي آوريد؟ عارضه هايي كه هم اكنون براي شما رخ مي دهند باضافه تغييرات هورموني ممكن است موجب شود كه حالتهاي ماههاي اول دوباره به سراغ شما بيايند. ممكن است شما نگران اين مطلب باشيد كه آيا كودك شما چه شكلي خواهد بود يا اينكه آيا شما والدين خوبي خواهيد بود يا خير. اين نگرانيها طبيعي هستند. اما اگر نمي توانيد بر اين حالتها غلبه كنيد و از نگراني دربياييد، يا بيش از حد مضطرب و زودرنج شده ايد، با پزشك يا ماماي خود صحبت كنيد. شما ممكن است از جمله 10% خانمهاي حامله اي باشيد كه افسردگي را از افسردگي خفيف تا متوسط در دوران حاملگي شان تجربه مي كنند.

اسباب و وسايل كودك خود را آماده كنيد: اين كار مي تواند يك گزينه مناسب براي همسر شما يا يكي از دوستانتان كه مي خواهد به شما كمك كند باشد. آماده كردن تخت گهواره دستي و كالسكه دستي مي تواند براي شروع خوب باشد، زيرا سرهم كردن قسمتهاي مختلف آنها كار نسبتا دشواري است. وسايلي از قبيل تاب نوزاد يا ني ني لاي لاي، آويز بالاي تخت كودك، بي سيم مخصوص و نمايشگر كودك (كه بوسيله آن مي توانيد محل قرار گرفتن كودك خود را مشاهده كنيد يا با شنيدن صداي او از وضعيت او اطمينان حاصل كنيد) ممكن است به باطري نياز داشته باشند پس اطمينان حاصل كنيد كه به اندازه كافي باطري تهيه كرده ايد. استفاده از باطري قابل شارژ و شارژر مي تواند گزينه مناسبي باشد. اگر به دليل بيماري يا شرايط خاصي نبايد به كودك شير دهيد، اكنون زمان مناسبي است تا سرويس شيردهي نوزاد (شيردوش، شيشه شير و پستانكها) را استريل و ضدعفوني كنيد.

اكنون وزن كودك شما حدود 1100 گرم و اندازه او كمي بيشتر از 38 سانتي متر است. ماهيچه ها و ريه او به رشد خود ادامه مي دهند و سر او بزرگتر مي شود تا با مغز در حال رشد او (كه در حال ساختن ميلياردها سلول عصبي است) هماهنگ شود. با اين سرعت بالاي رشد نبايد تعجب كرد كه نيازهاي غذايي كودك شما در اين سه ماهه به حداكثر مقدار خود مي رسند. براي اينكه نيازهاي غذايي خود و كودكتان را به خوبي تامين كنيد، به مقادير زيادي پروتئين، ويتامين C، اسيد فوليك، آهن و كلسيم نياز داريد. اسكلت كودك شما در حال محكم شدن است و به همين دليل بدن او هر روز حدود به 200 ميلي گرم كلسيم نياز دارد.

اكنون شما بايد بتوانيد حركات كودك خود را به خوبي حس كنيد. به ضرباتي كه كودكتان با آرنج يا پايش مي زند توجه كنيد و اگر احساس كرديد كه فعاليت كودكتان كم شده است به پزشك خود خبر دهيد. او ممكن است از شما بخواهد تا تعداد حركات جنين يا ضرباتي را كه به بدن شما وارد مي كند بشماريد، تا مطمئن شود كه مشكلي وجود ندارد.ممكن است به برخي از عارضه هاي قديمي، مثل سوزش معده و يبوست دوباره دچار شويد. هورمون پروژسترون كه در دوران حاملگي ترشح مي شود عضلات بدن شما را سست و آزاد مي كند كه شامل عضلات معده و روده نيز مي شود. شل شدن عضلات به اضافه ازدحامي كه در شكم شماست سرعت هضم غذا را كاهش مي دهد، بخصوص بعد از صرف يك وعده غذاي سنگين ممكن است در معده و روده شما گاز يا نفخ توليد كند. بواسير نيز مشكل ديگري است كه مي توانيد آن را ناشي از رشد رحم (و همچنين يبوست) بدانيد. بواسير كه به رگهاي خوني متورم در ناحيه مقعدي گفته مي شود در دوران حاملگي بسيار شايع است و معمولا پس از زايمان به سرعت از بين مي رود. اگر اين عارضه همراه با خارش يا درد باشد، مي توانيد در يك لگن يا وان كوچك از آب گرم (كه كفلها و مقعد را بپوشاند) بنشينيد و يا از كيسه آب گرم يا كمپرس سرد در محل عارضه استفاده كنيد. همچنين از نشستن يا ايستادن به مدت طولاني اجتناب كنيد. از مصرف هرگونه مواد دارويي بدون تجويز پزشك خودداري كنيد و هرگونه خونريزي مقعدي را سريعا به او اطلاع دهيد. براي جلوگيري از بروز يبوست از غذاهاي فيبردار استفاده كنيد، مقادير زياد آب بنوشيد و يك تمرين ورزشي منظم داشته باشيد.تعداد كمي از خانمهاي حامله ممكن است به عارضه “افت فشار خون خوابيده” مبتلا شوند. اين حالت ناشي ازكاهش فشارخون است وهنگامي كه اين خانمها به پشت دراز مي كشند ضربان قلب و فشار خون آنها تغيير مي كند؛ ممكن است به سرگيجه دچار شوند و با تغيير وضعيت سرگيجه آنها از بين مي رود. همچنين ممكن است هنگامي كه به سرعت تغيير وضعيت مي دهيد دچار سرگيجه شويد. براي اجتناب از اين عارضه هنگامي كه مي خواهيد از حالت درازكش به حالت نشسته و سپس به حالت ايستاده تغيير وضعيت دهيد اين كار را به آرامي انجام دهيد.

چند كار بسيار مهم را انجام دهيد: در هفته هاي اول پس از زايمان خريد كردن براي شما غير ممكن خواهد بود. موارد زير از جمله چيزهايي هستند كه در آن زمان به شدت به آنها نياز خواهيد داشت. پس همين حالا آنها را تهيه كنيد:- پوشك بچه: يك نوزاد به طور متوسط به 12 پوشك در روز نياز دارد.- لوازم بهداشتي بچه از قبيل ناخنگير بچه، تبگير (ترجيحا از نوعي كه هم استفاده از آن راحت باشد و هم قابل اعتماد) سرنگ حبابي و يك پستانك.- شوينده هاي لباس مخصوص كودكان- نوار بهداشتي براي خودتان (شما تا چند هفته پس از تولد خونريزي خواهيد داشت.)- دستمال كاغذي، دستمال حوله اي و ظرف يكبار مصرف براي اينكه بتوانيد بعد از صرف غذا به سرعت همه جا را تميز كنيد.

در اين هفته كودك شما 910 گرم وزن و 37.6 سانتي متر طول دارد. او مي تواند چشمان خود را (كه اكنون مژه دارند) باز كند و سر خود را به سمت هر نور ممتد و شديدي كه از بيرون رحم بتابد برگرداند. لايه هاي چربي بدن او در حال شكل گيري هستند و او براي زندگي در خارج از رحم آماده مي شود.

شما در خانه در حال استراحت هستيد! سه ماهه سوم حاملگي از اين هفته آغاز مي شود و تا هفته چهلم ادامه مي يابد. اگر وضعيت شما هم مشابه اكثر خانمهاي حامله باشد در اين دوره سه ماهه حدود 5 كيلوگرم وزن اضافه خواهيد كرد.آيا پاهاي شما در طول شب مورمور مي كند؟ خارش و سوزش در قسمت پاييني پاها و ميل شديد به تكان دادن آنها تحت عنوان «سندرم پاهاي ناآرام» (يا RLS) شناخته مي شود. اين عارضه ممكن است موجب شود كه در حالت استراحت احساس آرامش نكنيد. هرچند بروز اين عارضه در خانمهاي حامله بسيار معمول مي باشد، اما هيچ كس علت بروز آن را نمي داند. از كافئين (چاي يا قهوه) استفاده نكنيد زيرا اين عارضه را تشديد مي كند؛ و هنگامي كه احساس ناراحتي كرديد ماهيچه هاي ساق پاي خود را ماساژ دهيد. برخي مطالعات نشان داده اند كه مصرف مكملهاي غذايي حاوي آهن مي تواند اين عارضه را تا حدودي بهبود بخشد.از اين به بعد شما هر دو هفته يكبار توسط ماما يا پزشك خود معاينه مي شويد. از هفته سي و ششم اين معاينات به صورت هفتگي درخواهند آمد. در صورتي كه آزمايش خون در سه ماهه اول نشان داده باشد كه ارهاش خون شما منفي است به شما ايمونوگلوبولين ارهاش تزريق خواهد شد تا از توليد پادتنهايي كه ممكن است به خون كودك شما حمله كنند جلوگيري شود. اگر ارهاش خون پدر كودك شما هم منفي باشد احتياجي به تزريق ايمونوگلوبولين نيست اما پزشكان معمولا بدون آزمايش خون پدر كودك ايمونوگلوبولين را به شما تزريق خواهند كرد. همچنين اگر ارهاش خون كودك شما مثبت باشد پس از زايمان يكبار ديگر به شما ايمونوگلوبولين تزريق خواهد شد.اگر تاكنون در كلاسهاي مخصوص زايمان شركت نكرده ايد شايد بهتر باشد برخي تمرينات تنفسي و آرامش بخش را در خانه انجام دهيد. زايمان طولاني و خسته كننده است؛ در ضمن دردناك هم هست و اگر براي آن آمادگي نداشته باشيد ممكن است به شما سخت بگذرد. خيلي از پدرها از نگاه كردن به صحنه زايمان مي ترسند، شايد به همين دليل است كه در ايران كسي به فكر مشاركت پدران در زايمان نيست!

يك دكتر براي كودك خود انتخاب كنيد: اسامي پزشكان خانوادگي يا متخصصين اطفال را از اقوام، دوستان، همكاران، همسايه ها يا پزشك خود بگيريد. اطمينان حاصل كنيد كه پزشك منتخب شما بيمه شما را قبول مي كند، مي تواند در ساعتهايي كه با برنامه روزانه شما هماهنگ است كودكتان را معاينه كند و محل مطب او نيز براي شما مناسب است. اگر مي توانيد با پزشكان مورد نظر خود قرار ملاقات حضوري نيز بگذاريد. اگر فكر مي كنيد كه حالا براي اين كار خيلي زود است به ياد داشته باشيد كه اولين معاينه بايد اندكي بعد از تولد كودك صورت بگيرد. البته معمولا بيمارستان پزشك متخصص اطفالي دارد كه اولين معاينه نوزاد را در بيمارستان انجام مي دهد، با اين حال شايد بهتر باشد شما از قبل فردي را براي معاينات آينده كودكتان در نظر گرفته باشيد كه هم برايتان قابل اطمينان و خوشايند است و هم دسترسي به وي مقدور باشد.

 

كودك شما دارد همه رحم شما را پر مي كند! در اين هفته او حدود 900 گرم وزن دارد و طول بدن او نيز 36.5 سانتي متر است. او اكنون مي تواند چشمان خود را باز و بسته كند و در زمانهاي مشخصي مي خوابد و بيدار مي شود. او مي تواند انگشتهايش را نيز بمكد. هرچند ريه هاي او هنوز كاملا رشد نكرده است، اما در صورتي كه در اين زمان بطور اتفاقي نارس به دنيا بيايد، با كمك دستگاه ريه او قادر خواهد بود تنفس را انجام دهد. به حركتهاي ريتميك و منظم كودك خود دقت كنيد زيرا نشانه سكسكه هايي هستند كه از اين به بعد ممكن است به طور معمول رخ دهند. معمولا هر بار سكسكه كودك تنها چند لحظه طول خواهد كشيد و در نتيجه براي او آزاردهنده نخواهد بود؛ پس از احساس اين حركات لذت ببريد! با رشد بيشتر بافت مغز اكنون مغز كودك شما بسيار فعال است. فكر مي كنيد او به چه چيز فكر مي كند؟!

كودك شما در حال آماده شدن براي مرحله نهايي است، در نتيجه شما ممكن است عوارض جديدي را مشاهده كنيد. علاوه بر احساس درد در پشت و كمر، ممكن است گاهي اوقات دجار گرفتگي عضلات پا نيز بشويد. پاهاي شما وزن زيادي را تحمل مي كنند و رحم شما نيز به جريان خون بيشتري نياز دارد. با رشد رحم فشار بيشتري بر رگهايي كه خون را از اندامهاي تحتاني شما به سمت قلب مي برند و همچنين بر عصبي كه از بالاتنه به سمت پاهاي شما مي رود وارد مي شود. متاسفانه هر چه مدت بيشتري از حاملگي شما بگذرد اين گرفتگيهاي عضلاني شديدتر و بيشتر خواهند شد. گرفتگي عضلات معمولا در شب رخ مي دهد، اما ممكن است در طول روز هم بروز كند. با انجام اين تمرين شايد از درد و گرفتگي رها شويد: پاهايتان را دراز كنيد و انگشتهاي پاهاي خود را مستقيم به سمت جلو بكشيد، سپس آنها را به سمت عقب (مثل اينكه بخواهيد انگشت شست پا را به روي ساق برسانيد) بكشيد. اين كار موجب كشيده شدن ماهيچه ساق پا مي شود و ممكن است مشكل شما را بهبود ببخشد. همچنين چند دقيقه پياده روي يا ماساژ دادن ماهيچه ساق پا ممكن است مفيد باشد.اين مطلب ممكن است فعلا براي شما بسيار دور از ذهن باشد اما بهتر است به برنامه تنظيم خانواده و روش جلوگيري از بارداري نيز فكر كنيد. شما بايد قبل از تولد نوزادتان در برخي موارد تصميم بگيريد. شايد اين تعداد فرزند برايتان كافيست و بخواهيد لوله هايتان را نيز در زماني كه در بيمارستان هستيد ببنديد. به هر حال از حالا وقت كافي داريد كه با همسرتان و متخصص مشورت كنيد.

مقداري غذا آماده كنيد كه بعد از تولد نوزادتان گرسنه نمانيد! اگر خودتان آشپزي مي كنيد از اين به بعد دو برابر غذا بپزيد و نصف آن را فريز كنيد. در هفته هاي اول پس از تولد نوزادتان هر روز شما و همسرتان به قدري خسته خواهيد بود كه حوصله غذا پختن نخواهيد داشت و از اينكه چيزي در يخچال داشته باشيد كه بتوانيد آن را به سرعت گرم كرده و مصرف كنيد بسيار خوشحال خواهيد شد. اگر هم آشپزي نمي كنيد در مجلات و پيك هاي محلي يا مغازه هاي نزديك محل سكونت خود بگرديد و ليست همه خوراكيهايي را كه با سرويس به درب منزل شما آورده و تحويل مي دهند، جمع آوري كنيد. بعدا شما از انتخابهاي متعددي كه داريد بسيار خوشحال خواهيد شد.

اكنون وزن كودك شما كمي كمتر از 900 گرم و طول بدن او از سر تا پاشنه پا حدود 35.5 سانتي متر است. عصبهاي گوش او در حال تكامل هستند كه در نتيجه به صداهاي مختلف بهتر پاسخ مي دهد. ريه هاي او در حال رشد هستند و او با نفسهاي كوچكش مقادير كمي از مايع آمنيوتيك را تنفس مي كند. اين تمرين براي تولد او و هنگامي كه مي خواهد براي اولين بار با هوا تنفس كند بسيار مفيد است. در صورتي كه كودك شما يك پسر باشد بيضه هاي او در حال حركت به سمت كيسه بيضه هستند كه درچند روز آينده به مقصد نهايي خود مي رسند.

در اين زمان ممكن است فشار خون شما كه از هفته بيست و دوم تا بيست و چهارم افت كرده بود، در حال افزايش باشد تا به مقدار طبيعي خود نزديك شود. از آنجا كه عارضه پره‌اكلامپسي اغلب در سه ماهه آخر دوران حاملگي رخ مي دهد، بهتر است در مورد نشانه هاي اين بيماري خطرناك اطلاعات بيشتري داشته باشيد. بهتر است بدانيد كه اين بيماري در 3 تا 7 درصد خانمهاي حامله بروز مي كند. نشانه هايي كه ممكن است بيانگر اين عارضه باشند عبارتند از: ورم ناگهاني دستها و صورت، افزايش وزن ناگهاني (به دليل عدم دفع آب)، تاري ديد، مشاهده لكه ها يا نقاط نوراني در مقابل چشم، سردردهاي ناگهاني شديد يا مقاوم به درمان و احساس درد در ناحيه بالاي شكم. البته پزشك يا ماماي شما با كنترل فشار خون و آزمايش ميزان پروتئين ادرار، در هر يك از ويزيت هاي مراقبتهاي دوران بارداري كه لازم باشد شما را از نظر ابتلا به اين عارضه مورد بررسي قرار مي دهد؛ با اين حال در صورت مشاهده هر يك از علائم فوق بلافاصله با وي تماس بگيريد. تشخيص سريع اين بيماري براي حفظ سلامت شما و كودكتان ضروري است.اگر از اين به بعد دچار كمر درد مختصري شويد، ممكن است بواسطه هورمونهاي دوران حاملگي باشد كه مفصلها و رباطهاي شما را سست كرده اند؛ همچنين تغيير مركز ثقل بدن شما نيز در اين عارضه موثر است. راه رفتن، ايستادن يا نشستن به مدت طولاني، و همچنين خم شدن يا چيزي را بلند كردن، فشار زيادي به كمر و پشت شما وارد مي كند. يك دوش آب گرم يا كمپرس سرد مي تواند درد را مرتفع كند. ممكن است بخواهيد براي ماساژ پيش از زايمان به يك متخصص مراجعه كنيد؛ در صورتي كه از صلاحيت و تبحر وي در اين زمينه آگاه باشيد، اين هم مي تواند يك گزينه مناسب باشد. در هنگام خواب از بالش كمكي دوران حاملگي استفاده كنيد و آن را بين پاهاي خود قرار دهيد تا از شكم و پشت شما محافظت كند. سعي كنيد بدن شما در حالت مناسب قرار داشته باشد تا فشار بر پشت شما كمتر شود و هنگام خم شدن يا بلند كردن اشياء بسيار مراقب باشيد. در صورتي كه احساس درد شديد يا كرختي (بي حسي) در هر يك از اعضاي بدن خود داشتيد سريعا با پزشك خود تماس بگيريد.

با همسر خود در مورد برخي مسائل شخصي و خصوصي صحبت كنيد. آيا مي خواهيد پسر خود را ختنه كنيد؟ آيا مي خواهيد فرزندتان را با شير خودتان تغذيه كنيد؟ آيا مراسم مذهبي خاصي بعد از تولد كودكتان خواهيد داشت؟ آيا مي خواهيد تمام وقت خود يا بخشي از وقت خود را با كودكتان و در خانه بگذرانيد؟ اين سوالات تنها بخشي از مسائل مهمي هستند كه شما و همسرتان بايد در مورد آنها بحث كنيد و تصميم بگيريد. حتي اگر فكر مي كنيد كه در بعضي موارد هم عقيده هستيد باز هم بهتر است درباره آنها صحبت كنيد تا سوء تفاهم يا رنجش پيش نيايد

اندازه كودك شما از سر تا پاشنه پا حدود 34.3 سانتي متر شده است. وزن او (كه حدود 680 گرم است) خيلي زياد به نظر نمي رسد اما او به زودي كمي بافت چربي مي آورد و قيافه باريك و نحيف او تغيير خواهد كرد، پوست نسبتا چروكيده او صاف مي شود و شباهت او به يك نوزاد كامل بيشتر و بيشتر خواهد شد. احتمالا اكنون مي توان موهاي او را ديد كه هم رنگ و هم حالت گرفته اند، هر چند كه رنگ و حالت موهاي او ممكن است بعد از تولد تغيير كنند.

نه تنها كودك شما موهاي بيشتري درآورده است كه ممكن است موهاي سر خود شما هم پرتر و درخشنده تر به نظر بيايند. در واقع موهاي شما زياد نشده اند بلكه همان موهاي معمولي شما هستند كه بيشتر از معمول بلند شده اند. همچنين ممكن است موهاي بدن شما نيز تيره تر يا كلفت تر به نظر بيايند. اين موها نيز ظرف چند هفته پس از تولد نوزادتان به حالت عادي بازخواهند گشت؛ گاهي هم براي از بين بردن آنها ممكن است دچار زحمت شويد. شما ممكن است ديگر قادر نباشيد كه به زيبايي و متانت گذشته راه برويد. ادامه دادن به ورزش براي شما خوب است اما هر وقت احساس كرديد كه خيلي خسته شده ايد ورزش نكنيد. همچنين اگر احساس درد، كوفتگي بدن، سرگيجه يا غش كرديد، يا زماني كه نفس كم آورديد بلافاصله ورزش را متوقف كنيد. براي مدت طولاني به پشت دراز نكشيد و از انجام حركتهاي ورزشي كه ممكن است تعادل شما را به هم بزند خودداري كنيد. مقادير زيادي آب بنوشيد، قبل از ورزش گرم كردن و بعد از آن خنك كردن را فراموش نكنيد.با انجام آزمايش غربالگري گلوكز در فاصله هفته هاي بيست و چهارم تا بيست و هشتم، ممكن است بطور همزمان براي شما آزمايش كم خوني هم تجويز شود. هرچند حجم خون شما در طول حاملگي به شدت افزايش مي يابد اما ممكن است تعداد گلبولهاي قرمز خون شما به اندازه كافي افزايش نيافته باشد. گاهي اوقات اين عارضه را «كم خوني فيزيولوژيك» مي نامند كه در سه ماهه دوم و سوم حاملگي معمول است. در صورتي كه آزمايش خون شما حاكي از كم خوني واقعي باشد بايد از آهن و مكملهاي غذايي استفاده كنيد.اگر تا حالا به اسم نوزاد خود فكر نكرده ايد بايد در اين كار جدي شويد. انتخاب يك نام مناسب وظيفه اي بسيار مهم است اما بايد براي شما حالت تفريحي هم داشته باشد. به تاريخچه فاميل خود (مثلا اسم پدر پدربزرگتان) يا مكانهايي كه برايتان جالب هستند يا شخصيتهاي محبوب ادبي و داستاني تان و يا شخصيتهاي فيلمهاي مورد علاقه تان فكر كنيد. حتي مي توانيد از كتابهايي كه اسامي مختلف كودكان را جمع آوري كرده اند استفاده كنيد.

در اين هفته وقتتان را به همسرتان اختصاص دهيد: مي توانيد همسرتان بطور رمانتيكي غافلگير كنيد. همه خصوصياتي را كه از او دوست داريد بنويسيد به او بگوييد كه چرا فكر مي كنيد او يك پدر فوق العاده خواهد بود، يا حداقل دستهاي همديگر را بگيريد و به يك گردش كوتاه يا پياده روي برويد. براي ارتباط جسمي و روحي با يكديگر وقت بگذاريد، آنچه را در يكديگر دوست داريد و آنچه كه شما را به هم پيوند مي دهد جشن بگيريد، عشق بورزيد و قدر يكديگر را بدانيد. هر هفته حداقل نيم ساعت وقت بگذاريد و به همسرتان بفهمانيد كه چقدر براي شما و زندگي تان مهم است. (البته اگر واقعا اينطور هست!)

روش های تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری


جراح و متخصص زنان ، زایمان و نازایی


دارای مدرک تکمیلی نازایی از آمریکا


تشخیص و در مان عفونت ها


اداره سیر زایمان طبیعی

dr farahmand

dr farahmand

dr farahmand

جراح و متخصص زنان ، زایمان و نازایی

 

 

 

 

 

 ما در کنار شما هستیم

روش های تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری

 ناباروری به معنای عدم توانایی بارداری در پارامترهای خاص است ،متاسفانه ناباروری یک مشکل رایج  در بین زوجین می باشد . ناباروری می تواند به دلایل مختلفی  ایجاد گردد ،هم می تواند عامل ناباروری به دلیل زن  باشد و هم مرد  و یا در برخی موارد ،مشکلات ناشناخت

ادامه مطلب

مطب اول: تهران انتهای بزرگراه صیاد شیرازی شمال خ صنایع ساختمان پزشکان ساسان پ9 ط5 واحد504

021-22931904

021-22951655

dr.frahmand4

dr.frahmand4

روش های تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری
روش های تعیین جنسیت جنین قبل از بارداری
10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *