داروهای زخم دهانه رحم چیست

خواص دارویی و گیاهی



باز نشر مطالب بیتوته تنها با ذکر و آدرس سایت مجاز می باشد .

پاسخ به سوالات پزشکی و جنسی شما ، در مجله دلگرم کلیک کنید

التهاب گردن رحم یا همان دهانه رحم (cervicitis) که بعضا آن را با سرویسیت غیراختصاصی می ­شناسند با ترشحات واژینال همراه است. سرویسیت (cervicitis) در میان بانوان متداول بوده و از باکتری­ ها و عفونت­ های منتقله جنسی ناشی می­ شود.

علت ابتلا به سرویسیت یا التهاب دهانه رحم باید مشخص شود چرا که اگر التهاب ناشی از عفونت باشد، این عفونت در دستگاه تناسلی گسترش یافته و از دهانه رحم به رحم و لوله­ های فالوپ می ­رسد. این عفونت می­ تواند مشکلاتی برای باروری و در صورت بارداری برای جنین مشکلاتی ایجاد نماید.

گاهی گردنۀ رحم یا همان دهانه رحم بر اثر عفونت، تحریک،آسیب سلول­ های بیرونی دهانه رحم و یا مشکلات دیگر دچار التهاب می شود که در علم پزشکی سرویسیت (cervicitis) دارد. 

سلول­ های تحریک شده یا آلوده دهانه رحم ممکن است قرمز، متورم و چرکی شده و ترشح داشته باشند. حتی ممکن است در صورت لمس، خونریزی کنند.

داروهای زخم دهانه رحم چیست

 

موارد شدید التهاب معمولا ناشی از عفونت­ هایی است که در خلال فعالیت جنسی منتقل می­ شوند.

عفونت های منتقله از راه جنسی (STIs) که سبب ایجاد التهاب دهانه رحم یا سرویسیت (cervicitis) می ­شوند عبارتند از:

اما آزمایش عفونت در بسیاری از بانوان مبتلا به التهاب دهانه رحم مثبت نیست. سایر عوامل بروز این التهاب عبارتند از:

 

بسیاری از بانوان مبتلا به التهاب دهانه رحم هیچ نشان ه­ای ندارند. ابتلای بیماری ممکن است فقط با آزمایش یا معاینات معمول مشخص گردد:

اما بطور کلی نشانه­ ها و علائم التهاب دهانه رحم عبارتند از:

 

در صورت احراز شرایط زیر، ممکن است در معرض خطر ابتلا به التهاب دهانه رحم باشید:

مطالعات نشان می ­دهند که التهاب دهانه رحم در 8 تا 25 درصد بانوان مبتلا به این بیماری، مجدداً عود خواهد کرد.

 

اگر پزشک مشکوک به التهاب دهانه رحم باشد، معاینه داخلی انجام می­ دهد تا بتواند دقیقا وضعیت دهانه رحم را مورد بررسی قرار دهد. احتمالا با استفاده از میله نازک بلندی به سوآپ دهانهرحم را تحریک کند تا ترشحات واژینال را جمع آوری کرده یا ببیند با چه اندازه تحریک خونریزی اتفاق می افتد.

پزشک احتمالا سوالاتی در مورد نحوه روابط جنسی نیز خواهد پرسید. سوالاتی از قبیل:

حتی اگر بیمار علائم خاص ابتلا به التهاب دهانه رحم را نداشته باشد اما در معرض خطر ابتلا به (STI) عفونت های منتقله جنسی بوده و یا علائم سایر بیماری­ های زنان در او مشاهده شود، پزشک در معاینات معمول، مسئله التهاب دهانه رحم را مورد بررسی قرار می­ دهد.

 

پزشک نمونۀ ترشحات واژینال را برای بررسی وجود باکتری­ های مضر یا ویروس ­ها مورد آزمایش قرار می­ دهد. وضعیت دهانه رحم از نظر ترشحات، تورم، حساسیت و خونریزی با استفاده از سواپ بررسی می­ شود.

 

اگر عامل بروز التهاب چیزی غیر از عفونت­ های منتقله جنسی باشد، نیازی به درمان نیست. چنانچه احتمال عفونت وجود داشته باشد، هدف اصلی درمان جلوگیری از انتقال آن به رحم و لوله­ های فالوپ و در صورت بارداری رسیدن آن به جنین است.  

بسته به اینکه عفونت از کدام ارگانیزم ناشی شده است، پزشک داروهای زیر را تجویز خواهد نمود:

ممکن است پزشک برای جلوگیری از بازگشت مجدد بیماری از همسر بیمار بخواهد تا او برای درمان اقدام کند. به بیمار توصیه می­ شود تا اتمام درمان از برقرار هرگونه رابطه جنسی خودداری نماید. درمان التهاب دهانه رحم در صورت ابتلا به ایدز و HIV مثبت بسیار مهم است. چرا که التهاب دهانه رحم موجب افزایش ویروس­ هایی می­ شود که از دهانۀ رحم گسترش می­ یابند. بنابراین احتمال سرایت عفونت به همسر می­شود. همچنین، التهاب دهانه رحم موجب انتقال آسان­تر ایدز HIV از مرد HIV مثبت به خانم می­ شود.

اگر علی­رغم دریافت درمان مناسب، علائم همچنان ادامه داشته باشد، پزشک باید وضعیت را ارزیابی و بررسی نماید.

 

 نکته: درمان­ های غیر دارویی مانند دوش واژینال، شستشوی واژن، یا درمان با ماست که یکی از فرآورده ­های مهم در درمان عفونت قارچی واژن است، در درمان التهاب دهانه رحم مؤثر واقع نمی­ شود.

 

التهاب دهانه رحم بر اثر نوعی عفونت مقاربتی ایجاد می شود و گاهی نیز می تواند به سادگی و خودبخود درمان شود، اما اگر درمان و تشخیص آن به تاخیر بیفتد، ممکن است موجب بروز  پلیپ دهانه رحم، عفونت رحم، عفونت تخمدان و همه دستگاه تناسلی و در برخی موارد منجر به سرطانی شدن سلول های درگیر شود، به همین دلیل این بیماری ساده می تواند در برخی موارد خطرناک باشد. باید سعی کنید به تمامی تغییرات ناچیز دستگاه تناسلی و ترشحات خود توجه کنید. 

 

با رعایت نکات زیر می­ توان از التهاب دهانه رحم یا سرویسیت جلوگیری کرد:

 

 مطالعات بیشتر:

1. سرطان دهانه رحم درمان دارد؟

2. نارسایی دهانه رحم یا نارسایی سرویکس چیست و چه علائمی دارد؟

 

نویسنده :
تیم تالیف و ترجمه نی نی پلاس

منبع: نی نی پلاس

داروهای زخم دهانه رحم چیست

این بخش در حال طراحی می باشد

1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *