روش جلوگیری از بواسیر

روش جلوگیری از بواسیر
روش جلوگیری از بواسیر

خوش آمدید. به حساب کاربری خود وارد شوید.

آدرس ایمیلی که با آن ثبت‌نام کرده‌اید را وارد نمائید تا یک رمز عبور جدید برای شما ارسال شود.

بهتر زندگی کردن یاد گرفتنی است – مرجع مقالات آموزشی و فیلم آموزشی برای موفقیت و پیشرفت

حتما تا‌به‌حال نام بیماری بواسیر یا هموروئید را شنیده‌اید. شاید این بیماری در گذشته اغلب در افراد سالمند دیده می‌شد اما این روزها به‌خاطر سبک زندگی مدرن و رژیم‌های غذایی ناسالم، بسیاری از جوانان نیز به بواسیر دچار می‌شوند. خیلی از افراد به‌دلیل آنکه از معاینه‌ی پزشک می‌ترسند یا خجالت می‌کشند، درمان هموروئید را پشت گوش می‌اندازند و وقتی به پزشک مراجعه می‌کنند که دیگر دیر شده و راهی به‌جز جراحی باقی نمانده است. اما تمام موارد بواسیر لزوما به جراحی نیاز ندارد. راهکارهای ساده‌تر و کم‌هزینه‌تری نیز برای کنترل و درمان بواسیر وجود دارد. در این مطلب سعی داریم شما را به‌طور کامل با این بیماری دردناک، علائم، روش‌های درمان بواسیر و پیشگیری از آن آشنا کنیم. امیدواریم با رعایت موارد ذکرشده در این مطلب هرگز به بواسیر دچار نشوید یا حداقل بتوانید با مشاهده‌ی اولین نشانه‌ها، آن را کنترل و درمان کنید.

روش جلوگیری از بواسیر

هموروئیدها یا بواسیرها، رگ‌های خونی هستند که در اطراف مقعد یا قسمت پایینی راست‌روده (رکتوم) قرار دارند. بواسیرها می‌توانند داخلی یا خارجی باشند. بواسیرهای داخلی در داخل رکتوم هستند، درحالی‌که بواسیرهای خارجی در بیرون دهانه‌ی مقعد قرار دارند. هموروئیدها می‌توانند گاهی اوقات دردناک یا خارش‌دار شوند. همچنین ممکن است هنگام اجابت مزاج دچار خونریزی شوند.

هموروئید بسیار شایع است. ۷۵ درصد از مردم در یک برهه از زندگی‌شان به هموروئید دچار می‌شوند. هموروئیدها در افراد بین ۴۵ و ۶۵ سال شایع‌تر هستند.

ممکن است شما دچار هموروئیدهای داخلی باشید، اما هیچ‌گونه علائم قابل‌توجهی نداشته باشید. گاهی اوقات اجابت مزاج می‌تواند یک هموروئید داخلی را تحریک کند و باعث خونریزی شود. اگر بواسیر داخلی از دهانه‌ی مقعد بیرون بزند، ممکن است شما هنگام اجابت مزاج دچار خونریزی شوید و علائم زیر را در ناحیه‌ی مقعدتان داشته باشید:

اینها همان علائمی هستند که درصورت داشتن هموروئیدهای خارجی تجربه خواهید کرد.

اگر بواسیرهای شما کوچک باشند، ممکن است علائم شما درعرض چند روز و بدون هیچ‌گونه درمانی برطرف شوند. همچنین ممکن است لازم باشد تغییرات ساده‌ای در رژیم غذایی و سبک زندگی‌تان ایجاد کنید. برخی هموروئیدهای داخلی آن‌قدر بزرگ می‌شوند که از مقعد بیرون می‌زنند. اینها هموروئیدهای پرولاپس نامیده می‌شوند. بهبود هموروئیدهای پرولاپس، مدت بیشتری طول می‌کشد و ممکن است به درمان‌های پزشکی نیاز پیدا کنند.

برخی از زنان در طول دوره‌ی بارداری به بواسیر دچار می‌شوند. این به‌دلیل افزایش فشار در شکم، به‌خصوص در سه‌ماهه‌ی سوم است که می‌تواند باعث شود رگ‌های رکتوم و مقعد بزرگ‌تر شوند. هورمون‌های بارداری نیز ممکن است احتمال تورم رگ‌ها را افزایش دهند. اگر در طول دوره‌ی بارداری به هموروئید دچار شوید، ممکن است علائم‌تان تا زمان تولد نوزادتان ادامه داشته باشد.

اگر بواسیر دارید، ممکن است ایجاد تغییراتی در سبک زندگی‌تان به بهبود سریع‌تر آن کمک کند. یکی از علل بواسیر، زورزدن هنگام اجابت مزاج است. اضافه‌کردن غذاهای پرفیبر مانند سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل به رژیم غذایی می‌تواند به نرم‌شدن مدفوع کمک کند و عبور آن را آسان‌تر نماید. همچنین شما باید برای تسکین یبوست و کاهش میزان زورزدن در هنگام اجابت مزاج، مقدار زیادی آب بنوشید.

اینها سایر نکاتی هستند که ممکن است به کاهش علائم کمک کنند:

همچنین می‌توانید برای کاهش احساس ناراحتی، داروهای موضعی بدون نیاز به نسخه (OTC) مانند ژل هموروئیدال فنیل‌افرین (Preparation H) را نیز امتحان کنید. این محصولات درصورتی به‌کار می‌روند که هموروئیدها برآمده و ملتهب باشند. استفاده از محصولات حاوی استروئیدها را به حداقل برسانید، چون استفاده‌ی طولانی‌مدت از آنها ممکن است موجب نازک شدن پوست اطراف مقعد شود. اگر داروهای بدون نیاز به نسخه نتوانستند به شما کمک کنند، با پزشک‌تان صحبت کنید تا ببینید که آیا به درمان اضافی نیاز دارید یا نه.

بواسیرهای کوچک، اغلب بدون درمان یا با درمان خانگی و تغییرات سبک زندگی برطرف می‌شوند. اما اگر مشکلات و عوارض ناشی از بواسیر مانند خونریزی همچنان ادامه داشت، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما می‌تواند سایر علل خونریزی هنگام اجابت مزاج را بررسی کند. اگر علائم شما شدید شوند، پزشک ممکن است روش‌های پزشکی (عمل جراحی) را برای برداشتن یا کوچک کردن هموروئیدها به شما توصیه کند.

همچنین ممکن است پزشک‌تان یک درمان سرپایی و بدون دردسر را به شما پیشنهاد کند. درمان‌های سرپایی، درمان‌هایی هستند که پزشک در مطبش انجام می‌دهد. برخی از این درمان‌ها عبارت‌اند از:

اگر هموروئید شما شدید باشد یا به درمان‌های پزشکی سرپایی پاسخ ندهد، ممکن است لازم باشد پزشک‌تان آن را از طریق عمل جراحی خارج کند. این روش معمولا علائم را ازبین می‌برد و میزان عود هموروئید را در آینده کاهش می‌دهد.

این گیاه می‌تواند خارش و درد – که دو علامت اصلی هموروئید هستند – را کاهش دهد. این گیاه یک ماده‌ی ضدالتهابی طبیعی است، بنابراین می‌تواند تورم را نیز فروبنشاند. فندق افسونگر را می‌توانید به‌شکل مایع بخرید و به‌طور مستقیم روی هموروئید بمالید. این گیاه در محصولاتی مانند صابون‌ها و دستمال‌های مرطوب ضدخارش نیز وجود دارد.

ژل آلوئه‌ورا را می‌توانید به‌صورت بسته‌بندی از داروخانه تهیه کنید یا آن را به‌طور مستقیم از برگ‌های گیاه آلو‌ئه‌ورا جدا کنید. به‌گفته‌ی کلینیک کلیولند، آلوئه‌ورا دارای خواص ضدالتهابی است که در درمان مشکلات التهابی پوست مؤثر هستند. بااین‌حال شما باید فقط از ژل آلوئه‌ورای خالص روی هموروئیدها استفاده کنید. برخی از مردم به آلوئه‌ورا آلرژی دارند، به‌خصوص آنهایی که به سیر و پیاز حساس هستند. برای آنکه متوجه شوید به آلوئه‌ورا حساسیت دارید یا نه، مقدار کمی از ژل آن را روی ساعدتان بمالید و ۲۴ تا ۴۸ ساعت صبر کنید. اگر هیچ‌گونه واکنش و حساسیت پوستی اتفاق نیفتاد، یعنی به آلوئه‌ورا حساسیت ندارید و می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید.

وان آب گرم می‌تواند به تسکین سوزش و ناراحتی ناشی از هموروئید کمک کند. شما می‌توانید از sitz bath استفاده کنید. این وسیله یک تشت پلاستیکی کوچک است که روی صندلی توالت فرنگی قرار می‌گیرد. یا می‌توانید درون وان آب گرم بروید. با توجه به «سلامت هاروارد»، قرار گرفتن در وان آب گرم به‌مدت ۲۰ دقیقه پس از هربار اجابت مزاج، بیشترین تأثیر را در کاهش علائم بواسیر خواهد داشت. اضافه کردن نمک اپسوم به آب وان با کاهش درد در آن ناحیه، باعث تسکین بیشتر علائم می‌شود.

کرم‌ها و پمادهای بدون نیاز به نسخه مانند Preparation H تقریبا در هر داروخانه‌ای موجودند و می‌توانند باعث تسکین فوری علائم هموروئید شوند. برخی از آنها حتی می‌توانند تورم را کاهش دهند و به هموروئید شما کمک کنند که زودتر بهبود یابد. باوجود‌این، اگر از یک کرم حاوی هیدروکورتیزون استفاده می‌کنید، هر بار بیش از یک هفته‌ی متوالی از آن استفاده نکنید.

استفاده از دستمال توالت بعد از اجابت مزاج می‌تواند هموروئیدهای موجود را بدتر کند. درعوض استفاده از دستمال‌های مرطوب می‌تواند بدون تحریک هموروئیدها به تمیز نگه‌داشتن شما کمک کند. برای بهره‌مندی از مزایای اضافه می‌توانید دستمال‌های مرطوبی پیدا کنید که حاوی مواد تسکین‌دهنده و ضدهموروئید مانند فندق افسونگر یا آلوئه‌ورا هستند. حتما دقت کنید که دستمال مرطوب موردنظر شما فاقد الکل، عطر یا سایر مواد تحریک‌کننده باشد. این مواد می‌توانند به‌جای تسکین علائم باعث تشدید آنها شوند.

برای کاهش ورم در ناحیه‌ی مقعد، هربار به‌مدت ۱۵ دقیقه روی آن یک بسته‌ی یخ یا کمپرس سرد قرار دهید. این می‌تواند درمانی بسیار مؤثر برای هموروئیدهای بزرگ و دردناک باشد. همیشه یخ را داخل یک پارچه یا حوله‌ی کاغذی بپیچید و هرگز یک چیز منجمد را مستقیما روی پوست‌تان قرار ندهید.

با توجه به مؤسسه‌‌ی ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیه، نرم‌کننده‌های مدفوع یا مکمل‌های فیبرمانند پسیلیوم می‌توانند به کاهش یبوست، نرم‌تر کردن مدفوع و اجابت مزاج سریع و بدون درد کمک کنند. بسیاری از این مکمل‌ها ازجمله پسیلیوم، به‌شکل پودر، کپسول و مایع وجود دارند که می‌توانید آنها را ۱ تا ۳ بار در روز به‌صورت خوراکی مصرف کنید.

به‌جای لباس‌های تنگ از جنس پلی‌استر از لباس‌های پنبه‌ای (به‌ویژه لباس زیر پنبه‌ای) استفاده کنید. این کار می‌تواند به تمیزی و خشک نگه‌داشتن ناحیه‌ی مقعد کمک کند و به‌طور بالقوه علائم بواسیر را کاهش دهد. برای کاهش تحریک پوست از شوینده‌های معطر یا نرم‌کننده‌های پارچه اجتناب کنید.

هموروئیدها که گاهی اوقات بواسیر نیز نامیده می‌شوند، رگ‌های متورم در مقعد و رکتوم هستند. علائم شایع هموروئید می‌تواند شامل درد، خارش و خونریزی مقعدی باشد. هموروئیدها می‌توانند در داخل و خارج مقعد و رکتوم به‌وجود بیایند که به‌ترتیب هموروئیدهای داخلی و خارجی نامیده می‌شوند.

هموروئیدها مشکلی بسیار رایج هستند. حدود ۷۵ درصد از آمریکایی‌ها درطول زندگی به هموروئید دچار می‌شوند. درحالی‌که بواسیر معمولا درعرض چند هفته به‌خودی‌ِخود برطرف می‌شود اما می‌تواند ناراحتی خفیف تا شدیدی ایجاد کند. برای تحمل‌پذیری بیشتر ناراحتی ناشی از هموروئیدها می‌توانید از درمان‌های خانگی برای تسکین علائم‌شان استفاده کنید.

عوامل خطر برای بواسیر عمدتا به افزایش فشار روی مقعد و رگ‌های راست‌روده، مربوط می‌شوند. داشتن سابقه‌ی خانوادگی هموروئید می‌تواند خطر ابتلای شما به آن را افزایش دهد. عوامل خطر عبارت‌اند از:

اگر قبلا به هموروئید دچار شده باشید، احتمال برگشت آن وجود دارد. محققان درمورد میزان عود هموروئید، تحقیقات زیادی انجام نداده‌اند. آنها در یک مطالعه در سال ۲۰۰۴، میزان عود هموروئید را در ۲۳۱ نفر باهم مقایسه کردند. برخی از شرکت‌کنندگان در این مطالعه تحت درمان‌های خانگی قرار گرفتند و بقیه برای برداشتن هموروئیدشان، عمل جراحی انجام دادند. میزان عود هموروئید در افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند، ۶٫۳ درصد و کسانی که از درمان‌های خانگی استفاده کرده بودند، ۲۵٫۴ درصد بود.

ایجاد تغییر در رژیم غذایی و برنامه‌ی روزانه‌ی شما می‌تواند به پیشگیری از عود مجدد بواسیر کمک کند. درمان‌های خانگی برای تسکین علائم بواسیر نیز می‌توانند از عودهای بعدی جلوگیری کنند. برای پیشگیری از بواسیر، به نکات زیر توجه کنید:

درمان بواسیر معمولا آسان است و آنها در اکثر اوقات به‌خودی‌ِخود برطرف می‌شوند. در موارد بسیار نادر، هموروئید می‌تواند عوارضی ایجاد کند. خونریزی مزمن از یک هموروئید ممکن است باعث کم‌خونی، یعنی کمبود سلول‌های قرمز خون شود. هموروئیدهای داخلی نیز ممکن است بین عضلات مقعد گیر کنند و درنتیجه جریان خون وارده به آنها قطع شود. این امر منجربه ایجاد هموروئیدهای خفه‌شده (strangulated) می‌شود که می‌توانند درد شدیدی ایجاد کنند.

اگر برای درمان هموروئیدتان بیش از دو هفته از روش‌های خانگی استفاده کردید اما مؤثر نبودند، به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند هموروئید را به‌راحتی تشخیص دهد و درمان کند. او می‌تواند کرم‌های دارویی، پماد و شیاف‌های طبی برای شما تجویز کند. اگر این درمان‌ها مؤثر نباشند، ممکن است پزشک‌تان درمان‌هایی مانند بستن رگ با باند لاستیکی یا جراحی را برای برداشتن هموروئید توصیه کند. همچنین لازم است اولین باری که متوجه‌ی خونریزی مقعدی شدید یا درصورتی‌که خونریزی مقعدتان افزایش یافت، فورا به پزشک مراجعه کنید.

(function(a){function c(){try{return 0===a(‘.single-container .post’).attr(‘class’).toString().split(‘ ‘).reduce(function(f,g){return 0<=g.indexOf('category-')

درمان بواسیر با لیزر در یک جلسه و توسط فوق تخصص کولورکتال

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/js/chetor/article.v1.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

now = new Date();
var head = document.getElementsByTagName(‘head’)[0];
var script = document.createElement(‘script’);
script.type = ‘text/javascript’;
var script_address = ‘https://cdn.yektanet.com/template/bnrs/yn_bnr.min.js’;
script.src = script_address + ‘?v=’ + now.getFullYear().toString() + ‘0’ + now.getMonth() + ‘0’ + now.getDate() + ‘0’ + now.getHours();
head.appendChild(script);

var head = document.getElementsByTagName(“head”)[0];
var script = document.createElement(“script”);
script.type = “text/javascript”;
script.async=1;
script.src = “https://s1.mediaad.org/serve/chetor.com/loader.js” ;
head.appendChild(script);

روش جلوگیری از بواسیر

کارشناس نرم‌افزار ، عاشق زبان انگلیسی. ترجمه واقعا برام لذت‌بخشه.

سلام مقاله جالب و عالی بود . یک حبه سیر ناشتا مصرف شود، نقش بسزایی در درمان دارد.

وقت بخیر دوست عزیز. از همراهی‌تون سپاسگزارم.

بسیار جامع و مفید بود. بسیار ممنون

سپاسگزارم دوست گرامی.

بسیارعالی

ممنون از لطف‌تون.

درمان بیماری هموروئید(بواسیر) در طب اسلامی و سنتی

هموروئید به دو نوع کلی نر و ماده تقسیم می شود که در بعضی موارد ممکن است هر دو نوع با هم اتفاق افتاده و ایجاد شود. بواسیر به چهار درجه خفیف تا خیلی شدید تقسیم می شود. بهترین راه برای در امان ماندن از این بیماری، پیشگیری است که در روایات اسلامی راه های پیشگیری و علل ایجاد این بیماری، بصورت دقیق و کامل بیان شده است که می توانید برای اطلاع از آنها به روایات مربوطه مراجعه نمایید. در خصوص درمان هم باید گفت که در طب جدید، پزشکان بیشتر این بیماری را از طریق جراحی درمان می کنند که متاسفانه بدلیل عوارض جراحی و برگشت پذیر بودن این بیماری، راه حل مناسبی نمی باشد. اما در طب اسلامی و سنتی راه هایی برای درمان و بهبودی این بیماری سفارش شده که اگر دقیق و درست عمل شوند، در مدت دو یا سه هفته این بیماری بهبود پیدا کرده و اگر این درمان ها ادامه یابد باعث بهبودی کامل خواهد گردید.

برخی عواملی که باعث تشدید بیماری هموروئید می شوند:
۱٫ اسهال در فرد مبتلا مهمترین دلیل تشدید این بیماری می باشد.
۲٫ یبوست هم باعث تشدید این بیماری می شود زیرا مدفوع نباید خشک و سفت باشد و با سختی و زور زدن دفع شود؛ بلکه مدفوع باید نرم باشد و به راحتی دفع شود. استفاده از داروی ملین هم برای راحت دفع کردن مدفوع مفید است.
۳٫ جلو گیری از ایجاد سودا در خون که به همین دلیل نباید غذاهای سودا زا بخورد. چون اگر سودای خون زیاد شود این بیماری هم تشدید می شود و حتی باعث خونریزی می گردد.

راه های درمان این بیماری:
۱٫در بواسیر پفکی هر روز انگور هسته دار را با هسته اش باید بخورد؛ طوری که موقع خوردن هسته اش را بجود و خورد کند.
۲٫همراه ناهار حداقل به اندازه یک مشت سبزی تره بخورد و همراه شام هم حداقل یک مشت سبزی خرفه میل نماید.
۳٫ هرشب حداقل یک قاشق گیاه زنیان را با همان اندازه مغز گردو بخورد یا بجای خود زنیان یک استکان عرق زنیان را با چندتا گردو میل نماید.
۴٫ اگر از محل بواسیر دچار خون ریزی است؛ برای بند آمدن خون ریزی، هر روز یک قاشق سماغ تازه صبح و یک قاشق هم شب بخورد. بعد از چند روز خون ریزی قطع می شود.
۵٫ قبل از رفتن به دستشویی بزرگ(مدفوع) باید مقعد را با روغن خیار چرب کند و اگه روغن خیار نبود با روغن زیتون و اگر نبود با بقیه روغن ها که به آنها حساسیت ندارد مانند روغن کوهان شتر و… و بعد از دستشویی بزرگ(مدفوع) بلافاصله حمام نرود و حداقل چند ساعت صبر کند و بعد از سر جا رفتن زواید بواسیر و عادی شدن آن، حمام رفتن مانعی ندارد. و بعد از حمام هم مقعد را با همان روغن ها چرب نماید.
۶٫ اگر درد دارد می تواند شیاف هموروئید که در داروخانه ها موجود است را نرم و له کند و مثل کرم و پماد به محل درد و مقعد مالیده و آغشته نماید. همچنین مالیدن روغن بنفشه به مقعد نیز در مواردی باعث کم شدن یا از بین رفتن درد و التهاب می شود. همچنین مقعد را در معرض آب گرم قرار دادن، باعث کم شدن درد آن می شود.
۷٫ مالیدن پودر سعد کوفی به مدت یک دقیقه به مقعد و سپس شست و شوی آن.
۸٫ طهارت و شستن مقعد با آب سرد بعد از دفع مدفوع هم باعث جلوگیری از تشدید این بیماری می شود.
۹٫ حجامت و زالو انداختن برای خارج کردن خون سودا از محل بیماری.
۱۰٫ همچنین نشستن در محلول جوشانده پوست انار باعث جمع شدن و داخل رفتن زائده های بواسیر می شود.

یقین داشته باشید که اگر بصورت کامل و درست راه های درمانی بالا را هر روز انجام دهید، بیماری هموروئید(بواسیر) شما بهبود پیدا کرده و با ادامه دادن این روش ها کاملا درمان خواهد شد. اما دقت کنید برخی از افراد به برخی از این روش ها حساسیت داشته و ممکن است برخی از این درمان ها مناسب آنها نباشد. لذا در صورتی که برخی از راه های درمانی باعث تشدید بیماری و زیاد شدن درد، سوزش، التهاب و… شد، از ادامه دادن و استفاده از آنها خودداری نموده و از بقیه روش ها استفاده نمایید.

خواص خوراکی ها

خواص گزنه؛ ۱۶ خاصیت گیاه گزنه که سرشار از ویتامین D است


قارچ گانودرما چیست و چه خواصی دارد؟

۵ چربی سوز طبیعی برای افزایش متابولیسم و ‌

خواص حنا؛ ۱۲ خاصیت درمانی گیاه هزار و یک خاصیت

قهوه گانودرما؛ با خواص و عوارض جانبی آن آشنا شوید

آخرین مطالب

آموزش ماساژ کف دست به روش صحیح و اصولی

اورژانس اجتماعی و همه چیز دربارهٔ خدمات و مأموریت‌های آن

درمان خشکی بینی با ۵ روش مؤثر خانگی

خواص روغن گل مغربی و عوارض احتمالی آن برای سلامتی

علت نفخ معده؛ ۱۰ غذایی که موجب نفخ معده می‌شوند

ترین های جهان

بانمک ترین حیوانات دنیا که می‌توانند واقعا خطرناک باشند

خنده دارترین جوایز نوبل در سال ۲۰۱۸ برای دستاوردهای علمی مضحک

تمیزترین شهرهای جهان در کدام کشورها قرار دارند؟

جذاب ترین گرافیتی ها در شهرهای مختلف جهان


شادترین کشورهای جهان در سال ۲۰۱۸

بهترین فیلم های علمی تخیلی از گذشته تا کنون

۶۸ راه اثبات شده برایافزایـش قــدرت مــغـز

روش جلوگیری از بواسیر

توپ تاپ

هتل های شیراز

رزرو هتل

بلیط هواپیما چارتر

بواسیر یا هموروئید، بیماری بسیار دردناکی است که معمولا جدی نیست و خودش از بین می رود. با این حال رعایت برخی نکات باعث پیشگبری از آن می شود. بواسیر یک رگ خونی متورم در ناحیه مقعد است. این ناشی از افزایش فشار داخلی ناحیه لگن و مقعد است. یبوست مزمن و اسهال مزمن علل شایع بواسیر هستند. زنان در مراحل پایانی بارداری نیز در معرض این بیماری قرار دارند، همچنین افرادی که اضافه وزن دارند. مقاربت گاهی اوقات باعث ایجاد بواسیر می شود و می تواند به صورت داخلی یا خارجی رخ دهد.

بواسیر داخلی: بواسیر داخلی در داخل مقعد رخ می دهد. اگر آنها به اندازه کافی بزرگ باشند و یا به اندازه کافی نزدیک به مقعد باشند، ممکن است در طی اجابت مزاج به وجود بیایند.

بواسیر خارجی: بواسیر خارجی در ناحیه اطراف مقعد تشکیل می شود. اگر آنها به شدت تحریک شده و زیر پوست مقعد لخته شوند، می توانند تبدیل به یک توده سخت شوند. این یک هموروئید ترومبوز نامیده می شود.

روش جلوگیری از بواسیر

هنگامی که بواسیر بهبود می یابد، می توانید اقدامات لازم را برای جلوگیری از بازگشت آن انجام دهید. برخی از توصیه های درمان نیز برای پیشگیری، مانند حفظ رژیم غذایی با فیبر بالا و نوشیدن مقدار زیادی آب استفاده می شود.

گاهی اوقات زمان کافی برای دستشویی رفتن ندارید اما این کار باعث می شود که مدفوع شما در داخل مقعد باقی مانده و خشک شود که این خود باعث فشار بیشتر می شود بنابراین زمانی که احساس نیاز به دستشویی می کنید فورا به سرویس بهداشتی بروید.

نشستن طولانی مدت در دستشویی به مقعد فشار وارد می کند. سعی کنید که بیشتر از 10 دقیقه زمان در توالت صرف نکنید. اگر یبوست دارید خود را تمیز کرده اندکی به خود استراحت بدهید، آب بنوشید، راه بروید و سپس مجدد به دستشویی بازگردید.

اگر اضافه وزن علت بواسیر شما است، ممکن است کاهش وزن به درمان آن کمک کند. با دکتر خود در رابطه با مقدار وزنی که باید از دست بدهید و همچنین شیوه های انجام این کار مشورت کنید.

ورزش باعث تقویت عملکرد روده می شود که باعث می شود مدفوع راحت تر دفع شود. 20 دقیقه تمرین هوازی متوسط را امتحان کنید. راه رفتن یک روش عالی برای شروع است. اگر شما یک شغل بی تحرک دارید، زمانی را برای پیاده روی و ورزش کردن در اطراف محیط کار خود اختصاص دهید. ورزش بیشتر می تواند به کاهش وزن نیز کمک کند.

مدفوع نرمتر به معنی ، فشار کمتر به ناحیه مقعد و زمان کمتری برای نشستن بر روی توالت است. تغییرات غذایی به معنای اضافه کردن و حذف یا کاهش مصرف غذاهای خاص است. قبل از پیدا کردن تعادلی که برای شما کارساز است، ممکن است لازم باشد رژیم غذایی خود را آزمایش کنید. در اینجا چند نمونه است:

غذاها برای اضافه کردن: مقدار زیادی آب، آلو و آب آلو، روغن دانه کتان، غذاهای حاوی اسیدهای چرب امگا، سبزیجات برگ سبز، سبزیجات خام و میوه ها

مواد غذایی برای حذف یا کاهش: غذاهای سرخ شده، کربوهیدرات های تصفیه شده، محصولات لبنی، سدیم

بسیاری از غذاها و گیاهان حاوی ترکیباتی هستند که از طریق دیواره رگهای خونی از سلامت وریدی حمایت می کنند. بعضی از این غذاها و گیاهان همچنین ممکن است التهاب را کاهش دهند. مثالها عبارتند از:

فلاونوئیدها (موجود در مرکبات، تمشک، گیلاس و بسیاری دیگر از میوه ها و سبزیجات)

کوله خاس

شاه بلوط هندی

جینکو بیلوبا

گل همیشه بهار

فیبر یکی دیگر از نرم کننده های عالی برای مدفوع است و کمک می کند که مدفوع به راحتی از روده شما خارج شود. شما می توانید آن را با رژیم غذایی خود با خوردن غذاهای با فیبر بالا با استفاده از مکمل فیبر یا هر دو اضافه کنید.

خوردن حبوبات، دانه های کامل، دانه ها، سبزیجات و میوه ها نیز سرشار از فیبر است.

آب نیز مدفوع شما را نرم تر کرده و باعث می شود آن ها به راحتی از روده و بدون فشار و زور خارج شود که همین باعث می شود تا بواسیر شما بهتر شود. سعی کنید مصرف آب خود را به 8 تا 12 لیوان در روز برای زنان و 8 تا 16 لیوان در روز برای مردان افزایش دهید.

بعدی

قبلی

بیماری بواسیرپیش از آشنایی با بیماری بواسیر یا هموروئید باید ابتدا با خود بواسیر آشنا شد. در واقع به عروق موجود در قسمت انتهایی دستگاه گوارشی و مقعد که بالشتکی شکل هستند، بواسیر یا هموروئید گفته می‌شود. خارج شدن این عروق از حالت طبیعی و تورم و برجستگی آن‌ها به بیماری بواسیر یا هموروئید معروف است که در میان مردم به اشتباه به نام خود بواسیر یا هموروئید رایج شده است. دلیل اصلی تورم عروقی و ایجاد اختلال در روند فعالیت طبیعی آن‌ها، فشار بیش از حدی است که به این عروق در زمان‌های مختلف در طول زندگی یک فرد وارد می شود. برجستگی و تورم عروقی می‌تواند به شکل‌های مختلفی ظاهر شود گاهی فقط قسمت درونی مقعد را درگیر می‌کند و گاهی خروجی مقعد، در مواردی هم ممکن است هر دو ناحیه را با هم دچار آسیب و اختلال کند. اتساع دیواره‌های عروقی ناحیه مقعد منجر به تجمع خون در مویرگ‌های شکننده شده و مانع بازگشت آن به قسمت‌های بالایی بدن می‌شود که در نهایت به سبب آسیب سطحی خونریزی خواهند کرد. ابتلا بهبیماری بواسیر یا هموروئید در میان انسان‌ها با هر رده سنی و هر سطح اجتماعی و اقتصادی شایع بوده و معمولاً بیش از پنجاه درصد انسان‌ها تا سن پنجاه سالگی آن را تجربه خواهند کرد. علایم این بیماری از جمله درد و خارش و خونریزی در همه یکسان نبوده و بسته به نوع و شدت بیماری در افراد مختلف، متفاوت بروز می‌کند. بیماری بواسیر یا هموروئید بیشتر از یک بی‌احتیاطی عادتی یا آموزش‌های غلط رفتاری در طول زندگی افراد ناشی می‌شود، بنابراین اصلاح آن‌ها می‌تواند در پیشگیری و درمان این بیماری نقش به سزایی داشته باشد. اگرچه بیماری هموروئید شایع است اما با پیگیری به موقع به راحتی قابل کنترل و درمان خواهد بود و جای نگرانی برای افراد مبتلا ندارد. علائم بواسیر یا نشانه های هموروئید:واریس شدن عروق ناحیه‌ی مقعد و بروز بیماری هموروئید بر حسب نوع آن و میزان پیشرفت آسیب بافتی با علایم متفاوتی خود را بروز می‌دهد. در صورت ابتلا به بیماری هموروئید داخلی ممکن است اولین نشانه‌ی بیماری فرد ریخته شدن خون بر روی سنگ کف سرویس بهداشتی یا خونی شدن دستمال توالت حین پاک نمودن ناحیه‌ی مقعد پس از اجابت مزاج باشد. گاهی اوقات فرد متوجه یک توده‌ی گوشتی شکل برجسته در کنار خروجی مقعد خود خواهد شد که ظاهری نامتعارف و ناخوشایند دارد. توده‌ی ایجاد شده می‌تواند دردناک یا حساس به لمس یا اجابت مزاج باشد. بروز خارش و سوزش در ناحیه مقعد از دیگر علایم بالینی بیماری بواسیر است که شایع نبوده ولی در برخی موارد دیده شده است. معمولاً افرادی که مبتلا به بیماری بواسیر یا هموروئید هستند از وجود ترشحاتی لزج و بی‌رنگ حین دفع مدفوع و پس از آن شکایت می کنند که می‌تواند راهنمای خوبی برای تشخیص بیماری باشد. دفع ناکامل مدفوع یکی دیگر از علایم این بیماری است که به سبب مختل شدن فعالیت دریچه‌ی مقعد به دنبال آسیب عروقی ناحیه ایجاد شده است. با این تفاسیر بارزترین نشانه‌های بیماری بواسیر یا هموروئید عبارت‌اند از:خونریزی مقعددرد مقعدزائده‌ی بافتی دهانه‌ی خروجی مقعدسوزش و خارش مقعدترشحات مخاطیدفع ناکامل مدفوعبرای تشخیص نوع بیماری مقعدی افراد ابتدا پزشک یک شرح حال دقیق از سوابق پزشکی و دارویی بیمار گرفته و به دقت به علایم آزاردهنده بیمار توجه می‌کند و حتی ممکن است سؤالاتی راجع به نوع درد و یا رنگ خونریزی فرد بپرسد. معمولاً مشاهده و معاینه ظاهری برای تشخیص بیماری بواسیر خارجی کافی است ولی در صورت ابتلای فرد به بیماری هموروئید یا بواسیر داخلی نیاز به تست‌های کمک تشخیصی مانند پروکتوسکوپی یا آنوسکوپی و حتی معاینه انگشتی هست. در معاینه انگشتی پزشک پس از پوشیدن دستکش و آغشته نمودن انگشت سبابه به ژل لغزنده، به آرامی با کمک انگشت خود درون مقعد بیمار را در حالت سجده، طاق باز یا پهلو لمس می‌کند تا موارد غیر طبیعی را تشخیص دهد. سپس برای تشخیص نهایی با توجه به یافته‌های خود در معاینه انگشتی تست‌های دیگر درخواست می‌کند. با کمک پروتوسکوپ یا آنوسکوپ درون دهانه مقعد را مشاهده و بررسی می‌کند. حتی در صورت شک به بیماری‌های گوارشی و التهابی روده یا بیماری سرطان روده بزرگ و همچنین شرایط فردی بیمار و سن بیش از پنجاه سال کولونوسکوپی پیشنهاد می‌کند. طی کولونوسکوپی با یک لوله‌ی نرم و منعطف باریک دارای دوربین و نور درون مقعد و روده را به خوبی مشاهده و بررسی می‌کنند. برای اطلاعات بیشتر می توانید به بواسیر شایعترین بیماری مقعد است مراجعه کنید.زمان مراجعه به پزشک:به محض بروز اولین نشانه‌های بیماری همورئید یا بواسیر باید به پزشک متخصص گوارش یا داخلی جراحی مراجعه نمود زیرا ممکن است نشانه‌هایی چون خونریزی مقعدی مربوط به بیماری‌های دیگری مانند سرطان روده باشد که اقدام درمانی فوری در آن‌ها بسیار حائز اهمیت خواهد بود. بنابراین بدون معاینه و تشخیص قطعی نمی‌توان به راحتی از کنار خونریزی مقعدی به بهانه ابتلا به بیماری بواسیر گذشت. علایمی چون خارش و درد مقعدی نیز باید در اسرع وقت با مراجعه به پزشک مربوطه بررسی و پیگیری شوند. تغییراتی در اجابت مزاج و رنگ مدفوع نیز نیاز به پیگیری فوری دارد و می‌تواند مربوط به بیماری‌های گوارشی باشد. بنابراین خونریزی شدید مقعدی، بی‌حای و ضعف و سرگیجه نیازمند مراجعه اورژانسی خواهد بود.درمان هموروئید یا بواسیر با روش لیزری:افرادی که درسال‌های گذشته مبتلا به بیماری هموروئید یا بواسیر شده‌اند و تحت عمل جراحی و درمان قرار گرفته‌اند به خوبی اعمال جراحی سنگین آن تحت بی‌هوشی عمومی چند ساعته و بستری چند روزه در بیمارستان و احساس درد و ناراحتی ناشی از برش چاقوی جراحی و نیاز به استراحت طولانی‌مدت را به خاطر دارند. اما امروزه با پیشرفت‌های گسترده در روش‌های درمانی و علم پزشکی و ابداع و اختراع دستگاه‌های مدرن لیزری شاهد رضایت‌مندی جوامع پزشکی و بسیاری از بیماران مبتلا به بیماری‌های مقعدی هستیم. لیزر به دو شکل اشعه درمانی و جراحی در درمان بیماری بواسیر کاربرد دارد.اشعه درمانی ( لیزر درمانی ) بیماری هموروئید یا بواسیر:معمولاً لیزر درمانی برای درمان افراد مبتلا به بیماری هموروئید یا بواسیر درجه‌ی یک یا دو پیشنهاد می‌شود. در بیماری هموروئید درجه یک فقط شاهد بروز علایمی چون خونریزی مقعدی یا خون در مدفوع هستیم زیرا در این مرحله هنوز بافت عروقی متورم به قدری برجسته و بزرگ نشده است که از مقعد بیرون بزند و قابل مشاهده باشد. در اغلب موارد بیماران به این مرحله از بیماری خود اهمیت نمی‌دهند و آن را پیگیری نمی‌کنند. در بیماری بواسیر مرحله دوم، تورم عروقی باعث بیرون زدن برجستگی حین دفع مدفوع شده ولی به دلیل قدرت عضلانی دیواره و دریچه مقعد هنوز قادر به بازگشت خود به خودی به درون مقعد خواهد بود. این مرحله با درد و خونریزی خفیف همراه است.در روش اشعه درمانی فرد در مدت زمان کوتاه کمتر از یک ساعت تحت بی‌حسی موضعی و به صورت سرپایی درمان شده و بدون تحمل درد و خونریزی  و نیاز به استراحت طولانی مدت روش‌های دیگر بهبود می‌یابد.درمان بیماری هموروئید یا بواسیر با جراحی لیزری:معمولاً جراحی بیماری هموروئید یا بواسیر با لیزر برای درمان افراد مبتلا به بیماری هموروئید یا بواسیر درجه‌ی سه یا چهار پیشنهاد می‌شود. در بیماری هموروئید درجه سه، تورم عروقی به شکلی از مقعد بیرون زده که قادر به بازگشت خود به خودی به درون مقعد نخواهد بود و به کمک انگشت برای برگشت به درون مقعد نیاز دارد و با درد و خونریزی همراه است. در بیماری هموروئید درجه چهار نیز بیرون زدگی بافت هموروئیدی به حدی پیشرفت نموده که قادر به بازگشت خود به خودی به درون مقعد نخواهد بود و با درد و خونریزی شدید و آزار دهنده همراه است و نیاز به اقدام درمانی فوری دارد.به کار بردن لیزر به جای برش چاقو و تیغ جراحی امکان جراحی و درمان بیمار با درد و خونریزی و عوارض کمتر نسبت به سایر روش‌های درمانی را فرآهم می‌کند. افرادی که با روش لیزری تحت جراحی قرار می‌گیرند در بازه زمانی بسیار کوتاه به کار و فعالیت روزمره خود باز می‌گردند و اصلاً نیازی به استراحت مطلق یا طولانی مدت نخواهند داشت. لیزر امکان برداشت بافت‌های هموروئیدی را با آسیب محدود بافت‌های سالم اطراف میسر می‌کند و با انسداد سر عروق آسیب دیده خونریزی را کنترل و محدود می‌کند. از طرفی با این روش انتقال از احتمال انتقال بیماری‌های عفونی خونی مانند ایدز و هپاتیت می‌کاهد. احتمال عود بیماری با این روش درمانی محدود شده و نتایج ان معمولاً رضایت‌بخش خواهد بود. با وجود تمام مزایای که دارد ولی به سبب تجهیزات مورد نیاز و نوین بودن روش کمی پر هزینه بوده و امکانات آن در همه‌ی شهرها قابل دسترس نیست.مزایای لیزر در درمان بیماری هموروئید یا بواسیر:نیازی به بی‌هوشی عمومی ندارد و تحت بی‌حسی موضعی در بازه زمانی کمتر از یک ساعت قابل انجام خواهد بود. نیازی به بستری در بیمارستان ندارد، بلکه سرپایی بوده و در مطب یا کلینیک معتبر انجام می‌شود. پس از انجام آن بیمار مرخص شده و قادر به اغاز فعالیت روزمره خود خواهد بود. به دلیل نداشتن درد و خونریزی نیازی به پانسمان و دردسر تعویض روزانه پانسمان ندارد.منبع: درمان بواسیر

روش جلوگیری از بواسیر


created mina karimi
modified mina karimi

روش جلوگیری از بواسیر
روش جلوگیری از بواسیر
9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *