راه پیشگیری دیابت بارداری

راه پیشگیری دیابت بارداری
راه پیشگیری دیابت بارداری

دیابت بارداری (به انگلیسی Gestational diabetes mellitus) یا GDM، بیماری جدی است که در دوران بارداری به وجود می آید. به طور کلی مشخص شده است که علت دیابت بارداری به چگونگی تولید و استفاده از انسولین بدن مادر برای کنترل سطح قند خون بستگی دارد که می تواند هم برای مادر و هم جنین مضر باشد. خبر خوب این است که دیابت بارداری قابل پیشگیری است یا احتمال ابتلا به این بیماری را می توان به حداقل رساند. هیچ تضمینی وجود ندارد اما هرچه عادت های سالمی قبل و در دوران بارداری داشته باشید، خود و کودکتان سالم تر خواهید بود.

 

 

اولین گام برای پیشگیری از دیابت بارداری شناخت عوامل خطرسازی که احتمال ابتلا به دیابت بارداری را افزایش می دهند است. اگر مشخص شد احتمال ابتلا به دیابت بارداری در شما است باید با متخصص زنان خود در مورد راهکارهایی برای حفظ سلامت خود و کودکتان مشورت کنید.راه پیشگیری دیابت بارداری

قبل از صحبت با خویشاوندان در مورد سابقه ابتلا به دیابت بارداری، دانستن تفاوت دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 کمک زیادی به شما خواهد کرد. دیابت نوع 1 بیماری خود ایمنی است در حالی که دیابت نوع 2 به سبک زندگی و رژیم غذایی مربوط می شود.

اگر یکی از خویشاوندان نزدیک شما از جمله مادر یا خواهرتان به دیابت نوع 2 مبتلا شده باشد احتمال ابتلا به این بیماری در شما نیز خواهد بود. برای اطلاع از این مسئله با اعضای خانواده خود صحبت کنید.

 

علاوه بر وراثت، عوامل خطرساز دیگری نیز وجود دارند که باید به آن ها نیز فکر کرده و با دکتر خود در مورد آن ها صحبت کنید. عوامل خطرساز ابتلا به دیابت بارداری عبارت اند از:

نژاد اسپانیایی، آفریقایی-آمریکایی، بومی آمریکایی، آسیایی-آمریکایی یا جزایر اقیانوس آرام.

داشتن اضافه وزن قبل از بارداری

بارداری در سن 25 سالگی یا بیشتر

داشتن دیابت بارداری در بارداری قبلی

اگر در بارداری قبلی جنین سنگین بوده باشد (3.5 کیلوگرم یا بیشتر) یا سقط جنین داشتید

اگر قبلا تست قند خون غیر طبیعی داشته اید مانند گلیکوزوری (مشاهده قند در ادرار)

سابقه سندرم تخمدان پلی کیستیک

 

راهکارهایی وجود دارند که به کمک آن ها حتی قبل از بارداری نیز می توانید از ابتلا به دیابت بارداری پیشگیری کنید. قبل از بارداری با متخصص زنان خود مشورت کنید و از او بخواهید بره ای برای آمادگی جسمی، روحی و روانی شما برای بارداری تنظیم کند.

تقریبا 3 ماه قبل از اقدام برای بارداری تست قند خون دهید تا سطح قند خون پایه خود را ارزیابی کنید. سعی کنید قبل از بارداری اضافه وزن خود را کم کنید چرا که کاهش وزن در دوران بارداری توصیه نمی شود. پس اگر اضافه وزن دارید و نگران هستید دچار دیابت بارداری شوید، سعی کنید قبل از اقدام برای بارداری کاهش وزن را شروع کنید.

 

برای اطمینان از سلامت خود و جنین از شروع دوران بارداری و به طور مرتب به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. توصیه می شود کسانی که در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری قرار دارند در سه ماهه دوم بارداری (بین هفته 24 تا 28 بارداری) برای معاینه به دکتر زنان مراجعه کنند.

اگر خطر ابتلا به دیابت بارداری در شما خیلی زیاد است، متخصص زنان در اولین معاینه آزمایش تشخیص دیابت را از شما می گیرد.

 

یکی از راه های پیشگیری از دیابت بارداری حفظ سطح قند خون است. فیبر به تثبیت سطح قند خون کمک می کند. در تحقیقات اخیر در زمینه رژیم غذایی زنان قبل از اقدام برای بارداری نشان داده شد خطر ابتلا به زنانی که روزانه 1 گرم فیبر مصرف می کردند تا 26% کاهش یافت. سعی کنید از مواد غذایی سرشار از فیبر در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

غذاهای سرشار از فیبر شامل غلات کامل، سبوس، میوه (به خصوص آلو) و سبزیجات می شوند.

 

پروتئین بخش مهم و اساسی رژیم غذایی سالم است و همچنین مقدار زیادی ویتامین B فراهم کرده که به جلوگیری از عوارض زایمان کمک می کند.  مطمئن شود که مقدار زیادی پروتئین از منابع کم چرب مصرف می کنید. گوشت کم چرب از جمله مرغ، منابع سرشار از پروتئین و مناسب برای زنان باردار هستند. از مصرف ماهی به عنوان منبع پروتئین پرهیز کنید چرا که سطح بالای جیوه آن می تواند برای زنان در دوران بارداری خطرناک باشد.

سبزیجاتی مانند بروکلی و اسفناج منابع گیاهی خوب پروتئین و آهن محسوب می شوند.

 

میوه برای سلامتی بسیار خوب است اما باید از آبمیوه های حاوی شکر جدا خودداری کنید. میوه ها حاوی قند طبیعی هستند که برای بدن ضرری ندارد اما یک لیوان کوچک آبمیوه ممکن است عصاره 1 عدد پرتقال بوده که شیرین کننده های مصنوعی نیز به آن اضافه شده است.

بعدی

قبلی

در دوران بارداری، یک اندام به جفت در رحم توسعه می یابد. جفت مادر و نوزاد متصل هستند و مطمئن شوید که نوزاد غذا و آب به اندازه کافی دارد. همچنین باعث چندین هورمون می شود. برخی از این هورمون کار را برای انسولین سخت  می کند تا کار کنترل قند خون را انجام دهد -چون بدن مادر انسولین بیشتری برای نگه داشتن سطح قند در محدوده ایمنی تولید می کند. دیابت حاملگی زمانی گسترش می یابد که ارگانی که انسولین تولید می کند، لوزالمعده نمی تواند انسولین کافی برای نگه داشتن سطح قند خون در محدوده مورد نظر تولید کند.

در بعضی از زنان، از وقوع دیابت بارداری نمی توان جلوگیری کرد. اما شما ممکن است قادر به کاهش احتمال ابتلا به دیابت بارداری با ماندن در یک وزن سالم و به دست نیاوردن اضافه وزن بیش از حد در دوران بارداری، باشید. ورزش منظم همچنین می تواند سطح قند خون تان را در محدوده هدف و پیشگیری از دیابت بارداری نگه دارد.

اگر شما مبتلا به دیابت حاملگی بوده اید، در معرض خطر دوباره ابتلا به آن در حاملگی های آینده هستید. شما همچنین در معرض خطر دیابت نوع ۲، یک نوع دائمی از دیابت هستید. یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از دیابت بارداری در حال پیشرفت دوباره ، ماندن در یک وزن سالم است.

اگر شما به دیابت بارداری مبتلا هستید،از داروهایی که باعث افزایش مقاومت به انسولین می شوند، مانند دارو نیکوتینیک اسید و گلوکوکورتیکوئید (برای مثال، پردنیزون و دگزامتازون)، پرهیز کنید.

ترجمه شده از : www.webmd.com

راه پیشگیری دیابت بارداری

آیا مقاله برای شما مفید بود؟ آن را

حس طلبی یکی از زیر مجموعه های اختلال پردازش حسی (SPD : Sensory Processing Disorder) می باشد و زمانی رخ []

یک ارزیابی کاردرمانی ممکن است به شما بگوید که فرزندتان دارای پراکسی ضعیف یا دیس پراکسیا می باشد. به بیان []

از تمام چیزهایی که یک زن ممکن است آنها را تجربه کند ، سقط جنین ممکن است یکی از مواردی []

حمله قلبی چیست ؟ قلب مثل هر ماهیچه دیگری در بدن به طور ثابت و مستمری به اکسیژن و مواد []

پردازش / یکپارچگی حسی چیست ؟ پردازش یا یکپارچگی ذهنی هم چنین با ثبت موثر ( تفسیر درست ) []

من شنیده‌ام که مکمل‌های اسید فولیک می‌توانند موجب بهبود عملکرد شناختی در افراد مسن شوند. آیا اسید فولیک برای افراد []


وارد کردن موارد ستاره دار الزامی است

دیابت بارداری یکی از انواع دیابت است که در دوران بارداری ‌ایجاد می‌شود و اغلب با خاتمه آن از بین می‌رود.

 

 ابتلا به دیابت در دوران حاملگی جزو بارداری‌های پرخطر محسوب می‌شود که بی‌توجهی به درمان و کنترل آن پیامدهای جد‌ی‌ای بر‌ای مادر و جنین به دنبال‌خواهد داشت.

دیابت بارداری یکی از انواع دیابت است که در دوران بارداری ‌ایجاد می‌شود و اغلب با خاتمه آن از بین می‌رود. ابتلا به دیابت در دوران حاملگی جزو بارداری‌های پرخطر محسوب می‌شود که بی‌توجهی به درمان و کنترل آن پیامدهای جد‌ی‌ای بر‌ای  مادر و جنین به دنبال‌خواهد داشت.

دکتر شیرین نیرومنش، متخصص زنان و ز‌ایمان و عضو هیات علمی ‌دانشگاه علوم پزشکی تهران آنچه باید درباره دیابت در دوران بارداری بدانیم چنین توضیح می‌دهد.راه پیشگیری دیابت بارداری

عوامل زمینه‌ساز  ابتلا به دیابت بارداریدیابت حاملگی یکی از حالات بارداری پرخطر محسوب می‌شود و مبتلایان به این بیماری باید از دیگران مراقب باشند. این بیماری معمولا بعد از هفته 28 بارداری ‌ایجاد می‌شود.این افراد ممکن است قبل از بارداری نشانه‌‌ای از دیابت نداشته باشند و بعد از بارداری هم اغلب دیابت آنها از بین‌ خواهد رفت و دیگر نیازی به تزریق انسولین نخواهند داشت.در سال‌های اخیر متاسفانه ‌آمار شیوع ابتلا به دیابت دوران بارداری افز‌ایش داشته است و علت ‌این‌ امر نیز تغییر رژیم غذ‌ایی و استفاده از غذاهایی مانند انواع فست‌فودها و افز‌ایش‌وزن است. یکی دیگر از دلایل مهم ابتلای خانم‌ها به این نوع دیابت، بالارفتن سن ازدواج و به دنبال آن افزایش سن بارداری است.

گفتنی است ابتلای یکی از افراد درجه یک خانواده به انواع مختلف دیابت احتمال ابتلای خانم باردار را به این نوع از دیابت افزایش می‌دهد؛ حتی اگر یکی از والدین خانم بارداری در سنین بالا مبتلا به دیابت شده باشند این خانم در معرض ابتلا به دیابت بارداری قرار دارد و باید قبل از بارداری آزمایش‌ها و بررسی‌های  لازم را انجام دهد.خانم‌هایی که در بارداری‌های  قبلی، نوزاد درشتی ( با وزن از چهارکیلوگرم) به دنیا آورده‌اند یا نوزادشان با نقایص دوران جنینی متولد شده است نیز از سایرین در معرض ابتلا به دیابت باردار هستند‌ اما مبتلایان به دیابت هم باید مراقب باشند و قبل از بارداری و در دوران بارداری بر‌ای  کنترل دیابتشان اقدام کنند تا خودشان و جنینشان این دوران را به سلامت طی کنند.

 دیابت بارداری را بشناسیمدر دوران بارداری یکسری هورمون‌ها در بدن ترشح می‌شوند و سوخت‌وساز بدن مادر تغییر می‌کند و رشد جنین و جفت آغاز می‌شود. در نتیجه این تغییر و تحولات مقدار انسولین بدن کاهش پیدا می‌کند و به دنبال آن میزان قند‌خون مادر بالا می‌رود.در دوران بارداری قند‌خون ناشتای مادر در حالت طبیعی باید کمتر از 95 باشد. از سوی دیگر گاهی ممکن است قند‌خون مادر در زمان ناشتا طبیعی باشد ‌اما تست تحمل گلوکز او مطلوب نباشد.

شاید بپرسید تست تحمل گلوکز چیست؟ اگر تست قند‌خون مادر در حالت ناشتا طبیعی باشد، به او مقداری ماده قندی (محلول5گرم گلوکز در آب) داده می‌شود و بعد از یک ساعت بار دیگر از او آزمایش گرفته می‌شود؛ در صورتی که قند‌خون در حد طبیعی باشد مشکلی نیست ‌اما اگر از 13 باشد باید اقدامات پزشکی بر‌ای این فرد انجام شود. مبتلایان به دیابت بارداری ممکن است هیچ نشانه ظاهری‌ای نداشته باشند؛ به همین دلیل از مادران باردار بنابرصلاحدید پزشک تست تحمل گلوکز گرفته می‌شود. خطراتی که نوزاد را تهدید می‌کننداگر قند‌خون مادر به درستی کنترل نشود تاثیرات زیانبخشی روی جنین‌ خواهد داشت که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:وزن زیاد جنین هنگام تولد (از چهارکیلو) که همین‌ امر ممکن است مشکلاتی از جمله  مشکلات تنفسی یا آسیب به ‌اندام‌ها را به دنبال داشته باشد چرا که جنین درشت است و احتمال دارد در گذر از کانال ز‌ایمان با مشکلاتی روبه‌رو شود. همین ‌امر احتمال انجام سزارین را افزایش می‌دهد.

احتمال دارد قند‌خون نوزاد ساعاتی بعد از تولد کاهش پیدا کند و این ‌امر حتی ممکن است منجر به تشنج جنین شود. این نوزادان تا یک هفته باید تحت مراقبت‌های خاص باشند.افزایش مایع‌ آمنیوتیک. مایع‌ آمنیوتیک ماده‌ای است که جنین را در کیسه جنین احاطه کرده است. میزان طبیعی مایع‌ آمنیوتیک به سلامت و رشد و تکامل جنین کمک زیادی می‌کند.افزایش احتمال ز‌ایمان زودرس و پارگی کیسه آب افزایش احتمال ابتلای نوزاد به زردی

 هشدار به مادرهامادرانی که در دوران بارداری دچار دیابت هستند باید مراقب باشند چرا که بی‌توجهی به درمان و کنترل این بیماری می‌تواند عواقب جدی‌ای بر‌ای آنها به‌دنبال داشته باشد. این خانم‌ها چون اغلب دچار اضافه‌وزن هم هستند باید سزارین شوند که سزارین پیامدها و عوارض خاص خود را به دنبال دارد. مهم‌ترین مشکلی که بعد از جراحی به علت چاقی، این افراد را تهدید می‌کند ابتلا به عفونت‌هاست.

 افزایش فشارخون در دوره بارداری و ابتلا به مسمومیت حاملگی نیز از دیگر مشکلاتی است که این مادران را تهدید می‌کند. در اینجا جا دارد اشاره‌‌ای  به مسمومیت دوران بارداری داشته باشیم چرا که مسمومیت دوران بارداری یکی از مشکلات جدی و خطرناک در این دوران است که باید به موقع تشخیص داده و درمان شود. مسمومیت دوران بارداری یکی از دلایل مهم مرگ و میر مادران باردار در جهان است.

مسمومیت دوران بارداری در صورت پیشرفت می‌تواند همه بدن را درگیر کند و باعث تاری دید، مشکلات کبد و کلیه و در صورت تشدید‌، حتی ختم حاملگی شود. از جمله نشانه‌های  مسومیت دوران بارداری می‌توان به فشار خون بالا و دفع پروتئین از ادرار اشاره کرد که باعث ایجاد ورم در خانم باردار می‌شود.

 از رژیم غذ‌ایی تا تزریق انسولیناگر مبتلا به دیابت هستید یا در بین اطرافیان نزدیکتان فردی به این بیماری مبتلاست حتما قبل از بارداری با پزشکتان مشورت کنید تا در صورت نیاز توصیه‌های  لازم را بر‌ای  داشتن یک بارداری سالم و بی‌خطر به شما بدهد.

راه‌های درمان و کنترل این بیماری براساس شدت دیابت متفاوت است. قند‌خون بالا یک ماده سمی ‌و مضر بر‌ای  جنین محسوب می‌شود. وقتی قند‌خون مادر در دوره لقاح بسیار زیاد باشد در واقع مانند یک سم بر‌ای جنین‌ خواهد بود. 

افرادی که قبل از بارداری مبتلا به دیابت هستند و از داروهای خوراکی استفاده می‌کنند بهتر است در دوران بارداری انسولین تزریق کنند و افرادی که قبل از بارداری انسولین تزریق می‌کنند احتمالا باید در دوران حاملگی دوز بیشتری انسولین تزریق کنند.

 

مراقبت های قبل از دوران بارداری!!

چگونگی مصرف دارو در دوران بارداری!!بخور نخورهای بارداریبرای جلوگیری از لک های دوران بارداری چه باید کرد ؟مطلوب ترین سنین برای باردار شدن زنان در چند سالگی است؟

(اجباری)

آدرس پست الکترونیکی (اجباری است اما نمایش داده نمی‌شود)

تصویر امنیتی جدید

وقتی یک دارو برچسب “همراه با غذا مصرف شود” دارد، پی روی از این دستورالعمل مهم است. چرا که این دستورالعمل می تواند مانع یک فعل و انفعال منفی بلقوه مانند تهوع و بهم ریختگی معده شود

سرما خوردگی، آلرژی و سینوزیت از جمله بیماریهایی هستند که موجب احتقان مسیر بینی و کاهش حس بویایی میشوند و به این ترتیب توانایی چشیدن طعمها کاهش می یابد

اگر در زمینه مشکلات خانواده و تربیت فرزندان نیاز به راهنمایی و مشاوره داریدمشکل خود را با یکی از مشاوران آنلاین ما در میان بگذارید

All Rights Reserved – © 219 | باز نشر مطالب پورتال سیمرغ تنها با ذکر و آدرس seemorgh.com مجاز می باشد.

راه پیشگیری دیابت بارداری
راه پیشگیری دیابت بارداری
1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *